نکات مهم جوجه کشی مرغ و خروس | تعداد مناسب مرغ و خروس و نحوه تقویت نطفه خروس

راه های افزایش راندمان جوجه کشی از مرغ

قطعا برای به دست آوردن بهترین نتیجه در جوجه کشی و تبدیل حداکثر تخم ها به جوجه ، رعایت اصول و قواعد جوجه کشی ضروری است. یکی از عوامل مهمی که در راندمان و بازدهی جوجه کشی تاثیر دارد، تخم نطفه دار است. یعنی باید در تولید یا خرید تخم نطفه دار مورد نظر جهت جوجه کشی دقت کافی را به عمل آوریم.

در این نوشته از چیکن دیوایس شما را با روش ها و تکنیک های افزایش باروری و کیفیت تخم نطفه دار آشنا خواهیم کرد. بنابراین اگر علاقه مند به جوجه کشی از تخم نطفه دار بصورت طبیعی و یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی و افزایش درآمد خود از این راه هستید حتما ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید. 

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» دارای بدنه ی مستحکم با ایزولاسیون صد درصد
» جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ و خروس با راندمان بالا
» بهره گیری از سنسورهایی با پایداری بالا و بدون نیاز به کالیبره شدن
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

سن مناسب مرغ و خروس برای جفت گیری

بهترین سن مرغ بین ۹ تا ۱۱ ماهگی و بهترین سن خروس بین ۹ تا ۱۲ ماهگی بوده ( قبل از اولین تولک رفتن) که این سن در نژادهای مختلف متفاوت می باشد. این سن به این دلیل انتخاب شده که بنیه ی بدنی مرغ و خروس زیاد است و اکثر جوجه های تولید شده از نظر جثه درشت و از نظر ژنتیکی دارای خلوص بیشتری می باشند. در مرغ لاری که اکثرا کم تخم می باشد در سری دوم نیز این خاصیت را دارا است ولی نسبت به اولین سری تخم گذاری کمتر می باشد که به این نکته باید توجه شود.

یک خروس برای چند مرغ کافی است؟ نسبت میان مرغ و خروس 

این نسبت تاثیر بسیار زیادی در نطفه دار بودن یا نبودن تخم مرغ خواهد داشت. کم بودن تعداد خروس در گله باعث کاهش درصد نطفه داری می شود در نتیجه تخم ها نطفه ضعیفی خواهند داشت و یا کلا بدون نطفه خواهند بود. یک قطعه خروس برای ۷ تا ۸ مرغ مناسب است هر چند تا ۱۰ مرغ نیز قابل قبول است. برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید قبل از تخم گذاری خروس ها را در گله مرغ ها رها کرد و با شروع تخم گذاری تا یک هفته می توان خروس ها را جدا کرد تا بنیه آنها تقویت و برای انجام جفت گیری های آینده به اندازه کافی نطفه در بدن خود داشته باشند. 

افزایش بازدهی جوجه کشی مرغ و خروس

زمان مناسب برای جوجه کشی

بهترین زمان جوجه کشی از مرغ  های خانگی و بومی فصل بهار می باشد زیرا در این فصل دمای هوا معتدل و طول روز زیاد می باشد. ولی اگر در پاییز یا زمستان اقدام به جوجه کشی شود، باید با استفاده از نور مصنوعی طول روز افزایش داده شود و همچنین دمای محیط با استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب مانند هیتر یا بخاری افزایش یابد. در مرغداری ها و سالن های پرورش بزرگ که نیاز به تخم گذاری و جوجه ریزی مداوم مرغ ها است با استفاده از نور مصنوعی و سیستم های گرمایشی و جیره غذایی مناسب این مقدار را افزایش می دهند.

تغذیه مرغ و خروس در دوره تخمگذاری و جوجه کشی

تغذیه والدین از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا سبب تشکیل نطفه و افزایش درصد جوجه درآوری میگردد. اهمیت ویتامین ها و کلسیم بارزتر می باشد بنابراین توصیه می شود از ویتامین دامی و مکمل های معدنی در جیره طیور استفاده شود تا علاوه بر حفظ سلامت طیور جوجه های قوی و مقاومی تولید گردد.

زمانی که مرغ و خروس ها در دوره استراحت هستند، با استفاده از جیره غذایی معمولی و ساده تغذیه می شوند، استفاده از جیره غذایی دارای چربی زیاد سبب افزایش وزن مرغ و خروس ها می شود و در آینده روند تخمگذاری را با مشکل روبرو می کند. هم چنین استفاده از پروتئین و کلسیم اضافی در خارج از فصل تخم گذاری آنها را با مشکلات گوارشی مواجه خواهد کرد. 

بنابراین جیره غذایی مرغ و خروس ها در دوره تخمگذاری و غیر از آن باید تحت نظر متخصص جیره نویس طیور نوشته و تدوین شود. اما اگر به صورت سنتی و محلی اقدام به پرورش این پرنده ها می کنید، باید در دوره تخمگذاری از مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم  و فسفر و استفاده کنید. تا مرغ ها بهترین راندمان را در تخمگذاری داشته باشند. 

نکات افزایش بازدهی جوجه کشی -خروس
نکات افزایش بازدهی جوجه کشی -خروس

شرایط خروس بارور و روش های تقویت نطفه خروس

نطفه عامل اصلی تبدیل شدن تخم به جوجه است، در واقع اگر تخمی بدون نطفه باشد امکان جوجه شدن آن وجود ندارد حتی اگر در بهترین شرایط و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها از آنها جوجه کشی شود. نطفه مایعی است که از دستگاه تناسلی خروس به تخمدان مرغ منتقل می شود و زرده های موجود در رحم مرغ را بارور می کند. عوامل مختلفی در کیفیت نطفه خروس تاثیر دارد که موارد زیر را می توان مهم ترین آنها اشاره کرد:

الف – سن خروس

استفاده از خروس های خیلی جوان و یا خیلی مسن موجب کاهش درصد نطفه داری تخم مرغ های گله می شود. این امر به نژاد، وضع تغذیه، محیط جغرافیایی و فصل بستگی دارد. قدرت بارور کردن خروس ها در سال اول در صورت تغذیه خوب، بالا است ولی به مرور کم شده و در سال دوم به طور چشمگیری کاهش می یابد. در آب و هوای گرم خروس های مورد استفاده برای جفتگیری پس از ۶ ماه خاصیت بارور کردن خود را از دست می دهند.بنابراین در نقاط گرمسیر بهتر است پس از ۶ تا ۸ ماه که از خروس در گله استفاده شد آنها را جمع آوری و خروس های جوان تر را جانشین آنها کرد. در مناطق معتدل و سردسیر نیز تا یک سال می توان از خروس در گله استفاده کرد.

ب – وضع سلامت و تغذیه

هرچه خروس سالم و سرحال و شرایط جسمی بهتری داشته باشد خاصیت نطفه داری در گله بالاتر خواهد بود. کمبود ویتامین به خصوص ویتامین های A و E و پروتئین در جیره غذایی خروس به سرعت خاصیت باروری آن را به سرعت کاهش می دهند.

بسته به شرایط آب و هوا، تغییراتی در تولید اسپرم خروس ها به وجود می آید. هوای سرد و گرم اغلب سبب پایین آمدن خاصیت باروری در خروس ها می شود. در فصل گرم به خصوص در مناطق گرمسیر تمایلات جنسی خروسها کاهش می یابد بنابراین درصد نطفه داری در گله به طور چشمگیری کاهش می یابد.

در نقاط سردسیر تاج خروس ها را قطع می نمایند. در گله های که برای جوجه کشی نگهداری می شود باید جایگاه از لحاظ حرارت مورد بررسی قرار گیرد. تا افزایش باروری خروس تغییرات حرارتی در خروس ها و مرغ ها تاثیری نداشته باشد. نور و روشنائی نیز در تولید اسپرم مؤثر است.

ج – وراثت

علاوه بر عوامل محیطی در افزایش باروری خروس، عوامل توارثی و ژنتیکی نیز در آن تأثیر دارند. به عنوان مثال در برخی نژادها باروری خروس ها پایین تر از انواع دیگر میباشد. بنابراین شناسایی نژادهای با کیفیت و دارای میزان باروری بالا در افزایش نطفه تخم ها و در نتیجه افزایش بازدهی جوجه کشی تاثیر گذار خواهد بود.

نکات افزایش بازدهی جوجه کشی -مرغ
نکات افزایش بازدهی جوجه کشی -مرغ

شرایط مرغ تخمگذار

مرغ مادری که می خواهیم از آن تخم نطفه دار بگیریم باید شرایط زیر را داشته باشد.

۱) سن: بهترین تخم ها مربوط به مرغ های مادر زیر دو سال می باشد. تخم مادران مسن به دلیل پوسته ضعیف، نازک و نامنظم قابلیت نفوذ عوامل میکروبی به داخل تخم را دارند. بنابراین تلفات دوران جنینی و پس از آن بیشتر می شود. پس هر چه مرغ های مسن در گله کمتر باشد بهتر است.

۲) تغذیه: هر چه تغذیه مرغ مادر بهتر و غنی تر باشد و از نظر املاح به خصوص کلسیم و فسفر و ویتامین ها و پروتئین تنظیم شده باشد کیفیت تخم مرغ ها بهتر و درصد جوجه درآوری بیشتر خواهد بود.

۳) بستر: هر چه بستر مرغ مادر تمیزتر باشد آلودگی تخم مرغها و شکستگی و ترک خوردگی آن ها کمتر می شود. همچنین بیماری مرغ مادر و انتقال بیماری ها از مادر کمتر خواهد شد.

۴) نسبت بین مرغ و خروس : این نسبت نیز در نطفه دار بودن تخم مرغ نقش مهمی دارد. کم بودن تعداد خروس در گله باعث کاهش درصد نطفه داری می شود. یک قطعه خروس برای ۷ تا ۸ مرغ مناسب است هر چند تا ۱۰ مرغ نیز قابل قبول است.

۵) سن خروس و سلامت آن: هر چه خروس جوان، شاداب و سالم باشد بهتر است. لازم به ذکر است که درصد نطفه داری مرغ و خروس های آزاد بیشتر از مرغ های در قفس است.

افزایش بازدهی جوجه کشی مرغ و خروس - مرغ و خروس زینتی
افزایش بازدهی جوجه کشی مرغ و خروس – مرغ و خروس زینتی

الف – تاثیر سن مرغ در میزان تخم گذاری 

خاصیت نطفه داری در مرغ ها تابع سن می باشد. مرغ های خیلی جوان و مرغ های خیلی مسن اغلب خاصیت نطفه داری کمی دارند. البته موضوع سن بسته به نژاد فرق می کند. هرچه مقدار تولید در یک مرغ بیشتر باشد میزان نطفه داری تخم مرغ نیز بالاتر می باشد.

زیرا مرغی که از نظر تولید در وضعیت مناسبی باشد نشانه آن است که اعمال فیزیولوژیکی بدن او به خوبی انجام می گیرد. از این رو از نظر تمایلات جنسی در شرایط خوبی قرار داشته و می تواند به آسانی مقدار کافی تخم مرغ نطفه دار تولید کند.

میزان نطفه داری به اندازه تخم مرغ نیز بستگی دارد. اندازه تخم مرغ در اوایل تخم گذاری، کوچک و میزان نطفه داری تخم مرغ نیز پایین است. اندازه تخم مرغ در تابستان و روزهای گرم نیز کاهش می یابد. بنابراین در مبحث افزایش بازدهی جوجه کشی مرغ و خروس کوچکی تخم مرغ در تابستان یکی از دلایل کاهش درصد نطفه داری می باشد.

شکل ظاهری تخم مرغ

شکل و وضع ظاهری تخم مرغ در درصد نطفه داری موثر است. لذا هنگام جوجه کشی بایستی به نکات زیر توجه نمود.

۱) اندازه تخم مرغ های جوجه کشی باید متوسط باشند.

۲) وزن تخمهای انتخابی برای جوجه کشی، حدود ۵۰ تا ۶۰ گرم است. البته در نژادهای سنگین، وزن تخم مرغ جوجه کشی حدود ۶۴ گرم توصیه می شود. اگر اندازه تخم مرغ ها یکنواخت نباشند باعث می شود که جوجه های تولیدی بزرگ و کوچک بوده و در پرورش و تغذیه با اشکالاتی روبرو خواهد شد.

۳) از بکار بردن تخم مرغ های با شکل غیرطبیعی (کشیده، گرد و موج دار) برای جوجه کشی جلوگیری شود. زیرا جوجه های حاصل از تخم مرغ های غیرطبیعی، تخم مرغ های با شکل غیرطبیعی تولید خواهند کرد.

۴) از بکار بردن تخم مرغهای کثیف برای جوجه کشی اجتناب نمایید. زیرا از یک طرف باعث فساد تخم مرغ و از بین رفتن جنین میگردد و از طرف دیگر منبع آلودگی در ماشین می باشد و تخم مرغ های تمیز را به فساد می کشاند. بین محققان از نظر شستشوی تخم مرغ ها اختلاف نظر وجود دارد.

۵) تخم مرغ هایی با پوسته نازک و یا ضخیم برای جوجه کشی مناسب نمی یاشند ، زیرا اگر پوسته نازک باشد تبخیر آب بیشتر شده و درصد جوجه در آوری کاهش می یابد. همچنین این گونه تخم مرغها کلسیم کافی برای رشد جنین را تامین نمی کنند. در تخم مرغهای با پوسته ضخیم کار خروج جوجه مشکل بوده و جوجه به خوبی قادر نیست که آنها را سوراخ کند.

۶) تخم مرغ های پوسته شکسته یا دارای منافذ بیش از اندازه برای جوجه کشی مناسب نمی باشند. زیرا میزان تبخیر در آن ها زیاد می باشد.

۷) کیفیت داخلی تخم مرغ در میزان جوجه دهی موثر میباشد. تخم مرغ های با درصد سفیده غلیظ بیشتر و یا زرده رنگی تر، درصد جوجه درآوری بیشتری دارند زیرا اینگونه تخم مرغها عناصر غذایی بیشتری برای جنین دارند.

جمع آوری و انتخاب تخم مرغ ها 

تخم مرغها را باید هر چه سریع تر از سالن مادر خارج نمود. تا از نفوذ باکتریها و رشد اولیه جنین در تخم مرغ های جوجه کشی جلوگیری شود. بهتر است روزانه ۴ مرتبه تخم مرغ ها را از سالن جمع نمود.

پس از جمع آوری فقط تخم مرغ های عاری از کثافت، ذرات مدفوع و خون را برای جوجه کشی انتخاب کرده و آنهایی که ترک یا سوراخ دارند، کنار بگذارید بسیاری از تولید کنندگان تخم مرغ های کثیف را با استفاده از ترکیبات پاک کننده یا با سنباده زدن تمیز نمایند.

از این کار باید اجتناب نمود زیرا باعث از بین رفتن کوتیکول که می شود. همچنین در اثر این کار ممکن است کثافات به درون خلل و فرج پوسته تخم مرغ وارد شود.

تخم مرغ های غیرعادی را نباید جزو تخم مرغ های جوجه کشی قرار داد چون اینها نسبت به آلودگی حساسی تر و در مقایسه با تخم مرغ های عادی، قدرت باروری کمتری دارند.

تخم مرغ هایی که قالب آن ها دارای عیب و نقص جزئی هستند قابلیت جوجه درآوری آنها تقریبا ۱۴ درصد کمتر است در صورتی که قدرت جوجه درآوری تخم مرغ های گرد ، جوش دار ، چروکیده و ناصاف ۳۵ تا ۸۹ درصد پایین تر از تخم مرغ های عادی است.  

افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ و خروس
افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ و خروس

نگهداری و ذخیره تخم مرغ های جوجه کشی

جهت افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ و خروس تخم مرغ ها بلافاصله پس از جمع آوری در ماشین جوجه کشی قرار نمی گیرند بلکه مدتی نگهداری می شوند تا طی چند روز جمع آوری شده و یکباره به ماشین جوجه کشی منتقل شوند.

تخم مرغ ها باید در شرایط مناسبی نگهداری شوند. شرایط نگهداری تخم مرغ ها تاثیر زیادی بر حفظ کیفیت اولیه آن ها دارد. بهترین دما برای نگهداری تخم مرغ های جوجه کشی ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتیگراد می باشد.

تخم مرغ ها نباید بیشتر از ۳ تا ۷ روز در این دما نگهداری شوند. تخم مرغ های بارور یک تا دو هفته پس از تولید هم در خارج از انکوباتور می مانند. برای نگهداری تخم مرغ ها به مدت ۱۴ روز در اتاق نگهداری، درجه حرارت را باید کاهش داد تا رشد جنین به طور کامل متوقف شود.

درجه حرارت آستانه برای رشد جنین ۲۰ درجه سانتیگراد می باشد. در دماهایی بیش از این دما، جنین شروع به رشد می کند. رطوبت نسبی اتاق نگهداری تخم مرغ باید حدود ۷۵ درصد باشد. کاهش میزان رطوبت سبب تبخیر آب داخل تخم مرغ و در نتیجه کاهش میزان جوجه درآوری خواهد شد.

از افزایش بیش از حد رطوبت در محل نگهداری تخم مرغ نیز باید اجتناب نمود. زیرا با تشکیل قطرات شبنم، باکتریها می توانند به دلیل تراکم بیش از حد آب در فضا به آسانی از طریق منافذ موجود بر روی پوسته وارد تخم مرغ شوند. تخمها در محل نگهداری باید به گونه ای قرار گیرند که قسمت پهن تخم آنها رو به بالا باشد.

در زمان نگهداری تخم مرغ ها باید آنها را روزانه چندین بار حرکت داد تا زرده به دیوارهای تخم نچسبد، معمولا تخم ها به صورت عمودی در داخل شانه ها قرار می گیرند، در این صورت باید قسمت تیز تخم به سمت پایین باشد و شانه ها باید طوری قرار داده شوند تا به راحتی بتوان به صورت ۴۵ درجه زاویه آن را عوض کرد. 

حمل و نقل تخم های جوجه کشی

کم دقتی در هنگام حمل و نقل تخم مرغ های قابل جوجه کشی سبب گسیختگی ساختمان شکننده داخل تخم مرغ شده و معمولا متعاقب آن مرگ و میر جنین مشاهده میشود در صورت نیاز به حمل و نقل تخم مرغها از محلی به محل دیگر و تکان خوردن آنها در هنگام حمل و نقل نکته ای که باید بدان توجه بسیار زیادی نمود عدم حرکت تخم مرغها ۲۴ ساعت قبل از خواباندن آنها می باشد تا بدین طریق درصد جوجه درآوری تخم مرغ ها افزایش یابد.

حمل تخم های جوجه کشی در کار تن توصیه نمی شود و تنها در مواردی که تخم مرغ ها در فاصله های طولانی حمل شوند می توان شانه های تخم مرغ را در کارتن قرار داد. شانه های مقوایی به سرعت کثیف شده و قابل شستشو نمی باشند. بنابراین بهتر است از شانه های پلاستیکی استفاده نمود. نحوه قرار گرفتن تخم مرغ ها در شانه ها باید به گونه ای باشد که قسمت پهن آنها به طرف بالا باشد.

اتاق جوجه کشی

در ادامه مقاله افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ شرایط اطاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار می گیرد به شرح زیر می باشد.

۱) دما: دمای اطاق جوجه کشی باید بین ۲۰ تا ۲۶ درجه باشد. این دما باعث می شود در صورتی که دمای دستگاه به عللی افت کرد تغییرات حرارتی زیادی در دستگاه اتفاق نیفتد.
۲) رطوبت: اطاق جوجه کشی باید دارای رطوبت کافی باشد.
۳) تهویه: هوای تازه باید به صورت مداوم به اتاق جوجه کشی وارد شود تا از بروز برخی بیماری های میکروبی، قارچی و بوهای ناخوشایند جلوگیری شود. بنابراین وجود پنجره کوچک در اتاق جوجه کشی مناسب می باشد.
۴) باد و باران: دستگاه نباید بطور مستقیم در معرض باد، باران و آفتاب قرار داشته باشد. اما وجود نور آفتاب برای ضدعفونی اتاق ضروری می باشد.
۵) نظافت: اتاق جوجه کشی باید قابل شستشو و ضد عفونی باشد.
۶) عبور و مرور: رفت و آمد به اتاق و محل جوجه کشی باید مطابق با دستورالعملهای بهداشتی انجام گیرد. همچنین از ورود افراد متفرقه به آنجا جلوگیری شود.

افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ
افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ

ضدعفونی ماشین جوجه کشی

محل قرار گرفتن ماشین جوجه کشی باید طراز بوده و از دیوارها یک متر فاصله داشته باشد. برای ضدعفونی سالن و ماشینهای جوجه کشی باید مواد ضدعفونی کننده ی مناسب بکار برد. وجود حرارت و رطوبت مناسب در ماشین جوجه کشی، محیط مطلوبی برای رشد میکروب ها فراهم می نماید.

در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی، عوامل بیماریزا به آسانی رشد کرده و سبب آلودگی شده و در نتیجه خسارت زیادی به بار می آورند. برای ضدعفونی ماشین جوجه کشی دمای را به ۳۸ درجه و رطوبت دستگاه را به ۷۰ درصد رسانده و تمام منافذ گرفته شود، سپس به ازای هر متر مکعب فضا ۱۵ سی سی فرمالین ۴۰ درصد و ۷/۵ گرم پرمنگنات به همان شیوه ضد عفونی تخم مرغ، برای دستگاه ضد عفونی استفاده گردد. به مدت ۲۰ دقیقه در حالی که فن روشن می باشد منافذ را بسته نگه داشته و سپس منافذ را باز نموده تا گاز فرمالدئید خارج گردد.

مرغ و خروس محلی

ساختمان ماشین جوجه کشی و چگونگی کار با آن

در ادامه مقاله افزایش بازدهی جوجه کشی در مرغ در ساختمان تمام ماشینها (با هر ظرفیت) موارد زیر باید در نظر گرفته شود.

۱ سیستم تنظیم حرارت در ماشین: دمای دستگاه جوجه کشی به وسیله المنت یا لامپ و یا چراغ های نفتی و یا گازی تأمین می شود. سیستم حرارتی باید به گونه ای باشد که حرارت به تمام دستگاه برسد. در صورتیکه قطع طولانی برق را دارید از دستگاه دو سوخته ی برق و گاز یا نفت استفاده کنید.
۲ سیستم تولید رطوبت: تأمین رطوبت لازم برای دستگاه توسط سینی موجود در کف دستگاه تأمین می شود. آب داخل سینی توسط گرمای دستگاه بخار شده و رطوبت لازم را تامین می کند.
۳ سیستم تهویه: به منظور تأمین اکسیژن مورد نیاز جنین، دستگاه دارای دو دریچه ورودی و خروجی هوا است که کنترل هوای ورودی و خروجی توسط آن انجام می شود.
۴ نحوه چرخاندن تخم مرغ ها در ماشین: تخم مرغها داخل شانه ها و یا روی ریلهای شبیه نوار نقاله قرار میگیرند تا چرخش انجام گیرد.
۵ جابجایی هوا: برای یکنواخت کردن دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی لازم است هوای داخل دستگاه جابجا شود که این کار توسط یک فن کوچک انجام می شود.

سن مناسب مرغ و خروس برای جوجه کشی چقدر است؟

بهترین سن مرغ بین ۹ تا ۱۱ ماهگی و بهترین سن خروس بین ۹ تا ۱۲ ماهگی بوده ( قبل از اولین تولک رفتن) که این سن در نژادهای مختلف متفاوت می باشد. این سن به این دلیل انتخاب شده که بنیه ی بدنی مرغ و خروس زیاد است و اکثر جوجه های تولید شده از نظر جثه درشت و از نظر ژنتیکی دارای خلوص بیشتری می باشند.

چه عواملی در تقویت نطفه خروس تاثیرگذار است؟

عوامل مختلفی مانند کیفیت تغذیه ، سن خروس ، نژاد خروس ، استفاده از مولتی ویتامین ها در تغذیه ، سردی و گرمی هوا در کیفیت نطفه تاثیر گذار هستند که در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است. 

چه روش هایی برای جوجه کشی از تخم مرغ وجود دارد؟

تخم مرغ و سایر پرنده ها معمولا به دو روش طبیعی و مصنوعی انجام می شود که در روش طبیعی از خود پرنده مادر جهت جوجه کشی استفاده می شود، اما در روش مصنوعی از دستگاه جوجه کشی استفاده خواهد شد، در مرغداری های صنعتی و بزرگ از روش مصنوعی استفاده می شود. 

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام من مرام سیاه رنگ هستن با خروس سفیدخال های مشکی چه رنگ جوجه میدی یا رنگ جوجه بیشتر متمایل به مرغ هست یا خروس

    1. سلام این بحث ژنتیک هستش و هیچکسی نمیتونه بگه جوجه اش چطوری میشه باید صبر کنید در بیاد تا ببینید (دقیقا مثل انسان که نمیشه قبل بدنیا اومدن دقیقا گفت بچه شبیه مادرش میشه یا پدرش یا…)

  2. سلام خسته نباشید. میخواستم بدونم نسبت فامیلیتی در مرغ و خروس توی جوجه کشی ثاثیر داره و تخم ها بدون نطفه هستند؟

    1. سلام
      بله امکان اینکه تخم ها بی نطفه بشن در این مورد نسبت به زمانی که ژنتیک یکسانی ندارن بیشتره

  3. سلام
    خروس من دائم با مرغ هاش جفت گیری میکنه
    خیلی هم خوب جفتگیری میکنه.
    ولی هر دفعه تخم مرغ هارو تو دستگاه میذارم بعد از ۷ روز میبینم هیچ کدوم نطفه ندارن.

    برای اینکه اسپرم خروسم رو تقویت کنم چه باید بکنم.
    همه شرایط زندگی و تغذیه شون استاندارده

    1. سلام
      باید دید منظورتون از استاندارد چیه ! تغذیه اینا چیه ؟ مولتی ویتامین و … داره ؟
      تو نت سرچ کن : افزایش نطفه دهی خروس
      پست اول رو باز کن و بخون

  4. بعد از جفت گیری مرغ وخروس ،
    تخم بعد ازچندروز نطفه دارمیشود؟

    1. خوب بعد از جفتگیری تخم نطفه دار تولید میشه دیگه بعدا اضافه نمیشه که به تخم

  5. سلام
    یه مرغ دارم وقتی به تخم اومد
    یه جای گرم گذاشتمش ولی از خروس جدا بود
    هر روز خروس و مینداختم پیشش تا جفت بخوره،جفت که میخورد
    خروس و جدا میکردم تا روز بعد
    الان تخم هارو نطفه سنجی کردم هیچ کدوم نطفه نداشت.خروسم ۱۵ ماهشه و آخرای لک هستش
    دلیل چیه بنظرتون؟؟

        1. از عدم وجود رگ های خونی و جنین متحرک مطمئن هستید؟

        2. بله،حتی تخم هارو هم شکستم ولی رگ نبسته بود

      1. سلام
        برای اینکه بیشتر جوجه مرغ داشته باشیم تا جوجه خروس چه ترفندی پیشنهاد میکنید . و اینکه درسته با بالا بردن دما در دیتگاه درصد جوجه مرغ بیشتر از جوجه خروس میشه؟

        1. فکر نکنم تاثیری داشته باشه
          کاری نمیشه کرد مرغ یا خروس بودن جوجه ها به dna ربط داره و از قبل تعیین شده
          برای اطلاعات بیشتر با یک دامپزشک متخصص ژنتیک مشاوره داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋