آناتومی عروس هلندی

آناتومی عروس هلندی

 

عروس هلندی
بدن عروس هلندی اساسا خیلی شبیه به پستانداران می باشد.هر دو دارای پوست , استخوان , عضلات , اندام های حسی وتنفسی , قلب و عروق ، دستگاه گوارش ، اعصاب و ارگانهای دیگر که از نظر فعالیت تفاوتهایی دارد.
پوست عروس هلندی
به علت وجود پر ، پوست پرنده ها به سختی قابل رویت می باشد.شما می توانید پوست قسمتهای پا ، فلس پنجه ها و منقار را مشاهده نمایید.
پرندگان به علت اینکه غدد ترشح عرق در بدن ندارند بدنشان عرق نمی کند بنابراین جهت خنگ نگهداشتن بدن در هنگام گرما، بالهای خود را دور از بدن خود نگه داشته و با دهان باز نفس می کشند. شما می توانید در یک روز گرم آشفتگی پرنده خود را مشاهده نمائید. توجه داشته باشید زمانی که احساس کردید پرنده شما گرمازده شده است با دامپزشک پرندگان تماس بگیرد.

اناتومی-داخلی-بدن-عروس
استخوانبندی عروس هلندی 
می دانستید برخی از استخوانهای پرنده شما تو خالی هستند؟ این مسئله کمک می شد پرنده به راحتی بتواند پرواز نماید. اما در عین حال این استخوانهای تو خالی بیشتر در معرض شکستگی وجود دارند. به همین دلیل شما باید دقت و توجه خود را در عدم برخورد عروس هلندیتان با موانع بیشتر باشد. استخوان بال پرنده در مقایسه با استخوان بازو انسان کوتاه تر شده است. در بعضی از استخوانهای پرندگان کیسه های هوایی وجود دارد که به آن استخوان پنوماتیک گفته می شود که به خنک شدن بدن پرنده هم کمک می نماید. گردن طوطی ۲۰۰۰ عدد مهرہ دارد در مقایسه گردن انسان ۷ مهره دارد. این امر کمک می کند طوطی ها بتوانند سر خود را بصوت ۱۸۰ درجه بچرخانند و لکه های پشت بدن را دیده و تمیز نمایند و یا در هنگام شکار شدن از پرندگان وحشی فرار کنند.
در فصل تولید مثل استخوانهای پرنده شروع به کلسیم سازی می نمایند تا به ایجاد پوسته تخم کمک نمایند.یک پرنده ماده می تواند تا بیشتر از ۲۰ درصد از وزن بدنش کلیسیم تولید کند و در دیگر فصلهای سال به ذخیره سازی کلسیم بپردازد.
سیستم تنفسی عروس هلندی
سیستم تنفسی پرندگان بسیار پیشرفته و کارآمد می باشد و تفاوتهای قابل توجهی با سیستم تنفسی انسان دارند.در اینجا نحوه تنفس پرندگان را توضیح می دهیم.
هوا از طریق سوراخهای بینی وارد و پس از عبور از سینوسها به حلق راه پیدا می کند.هوا قبل از این که به دستگاه تنفسی راه پیدا کند.از طریق شکافی CHoana که در سقف دهان پرنده جای دارد تصویه و گرم می شود.Choana از طریق به عنوان یک فیلتر عمل می نماید.پس از عبور هوا از Choana از طریق حنچره و نای گذشته و به Syrnix یا صندوق صوتی می رسد.پرندگان مثل انسانها تارهای صوتی ندارند ، اما از ارتعاشات غشا Syrnix همان صدای است که از پرندگان شنیده میشود.
هوا از Syrnix به نایژه و ریه ها گسترش می یابد.حجم و ظرفیت ریه ها در انواع پرندگان ثابت نمی باشد.اما حجم ریه آنها برخلاف ریه پستانداران در جریان دم و بازدم هم تغییر نمی کند.تبادلات گازی در ریه ها انجام میشود.(در کیسه های هوایی انجام می گردد .)
سیستم عصبی عروس هلندی  
سیستم عصبی کوکاتیل بسیار شبیه به ما می باشد.هر دو تار از مغز نخاع و اعصاب بی شماری در سرتاسر بدن پرنده وجود دارد جهت انتقال پیام به مغز استفاده می نمایند.البته سیستم عصبی عروس هلندی در مقابل کمبود ویتامین ها بسیار حساس می باشد.

سیستم قلب و عروق عروس هلندی
همراه با دستگاه تنفسی، سیستم قلبی-عروقی، اکسیژن و مواد مغذی را از طریق خون به سراسر بدن پرنده می رساند. جریان خون در عروسهای هلندی از پاهاه دستگاه تناسلی و روده ها عبور کرده و از طریق کلیه به قلب برگشت داده می شود.
دستگاه گوارش عروس هلندی
پرندگان برای تولید انرژی مورد نیاز به غذا نیاز دارند. بدن پرندگان از طریق مواد غذایی که وارد دستگاه گوارش شان می شود، تولید انرژی می کنند. اولین قسمت دستگاه گوارش عروسی هلندی منقار آن می باشد. بدلیل اینکه عروسی هلندی در درجه اول از دانه ها و سپس از دیگر مواد غذایی تغذیه می نماید. ساختار منقارش بدین شکل توسعه یافته است. از نزدیک به زیر نوک بالا نگاه کنید یک شیار وجود دارد که عروس هلندی می تواند دانه ها در آن جای دهد انها را بشکافد و به مغز آنها برسد. طوطی ها در طول منقار خود بزاق ندارند و فقط غذا از آنها عبور می کند. بعد از دهان به مری می رسد.مری جایی است که مواد غذایی مرطوب میشوند و سپس به چینه دان می رسد، محلی که رطوبت بیشتری وجود دارد. بعد از چینه دان سنگدان وجود دارد. بین چینه دان و سنگدان شیره های گوارشی به غذا اضافه می شود. غذا در سنگدان به قطعات کوچکتری تبدیل می شود. مواد غذایی به مقصد رودہ کوچک حرکت می کنند. مواد مغذی از طریق روده کوچک جذب می شوند و مابقی موادی که اضافه می باشد به روده بزرگ می رسد و در آنجا از طریق کلوآک دفع میشود.کل این فرآیند از زمانی که غذا از دهان وارد بدن و طریق کواک دفع میشود ظرف چند ساعت می باشد.در طی هر بار دفع فضولات ادرار هم همراه با مدفوع دفع میشود.برخلاف پستدانداران پرندگان مثانه یا میزراه ندارند.

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه عروس هلندی داریم که زیر نوکش سوراخه وقتیم سرشو بالامیگیره مشخصه
    آیااین طبیعیه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید ببری دامپزشک پروتز و اصلاح منقار صورت بگیره وگرنه نمیتونه غذا بخوره و تلف میشه
      اصلا طبیعی نیس

  2. سلام ایاازدستگاه ۱۲تائی میشودازتخم عروس هلندی یا مرغ عشق استفاده کرد؟ ممنون
    سلام باورکنید که برای اولین بارسوال شده وتصمیم به خریداران دارم

    1. سلام دوست عزیز
      بله دستگاه ۱۲ تایی حرفه ای یا همون ایزیباتور ۶ بهترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم های پرنده های زینتی از طوطی سانان هست

  3. سلام وقت بخیر عروس هلندی های من دو دوره جوجه آوردن ،اولین بار سه تخم و دومین بار پنج تا،
    که از کل تخم ها ۴تاش سالم موند
    ولی دو دوره تخم گذاری پشت سر هم بوده،
    حالا بنظرتون اگه دوباره تخم بزاره ضعیف میشه چون دیشب جفت گیری کردن ،و ما هنوز لونه خالی رو برنداشتیم،
    بهشون جوانه گندم و سبزی و تخم مرغ و دانه مخلوط و قطره مولتی ویتامین میدم

    1. سلام دوست عزیز
      این تغذیش نادرسته بیچاره ازبس گرمیجات میخوره مست میشه
      و از سر مستی هم رو میاره به جفت گیری
      آره تخمگذاری مزمن باعث ضعیف شدنش میشه
      بهتره بهشون سردیجات مثل تخم خرفه، تخم کاهو و یا عرق کاسنی بدی

  4. سلام.
    از مهرماه امسال باغ ماده کامل شد و جفتی براش آوردم و مرتب تخم میگذاره و هیچکدوم به ثمر نرسیدن،
    شنیدم زمانیکه به جوجه تبدیل نشن افسردگی میگیرند،حتی نمی‌دونستم که می بایست از هم جداشون کنم،خلاصه اینکه عروس هلندی ماده زیبای من در اثر تکرارجفت گیری و تخم گزاری زیاد روز به روز ضعیف تر میشه،امروز با یکی صحبت کردم و بهم گفت جداشون کن و قطره نطفه بگیر بهشون بده،میگفت بدون اینکه پیش هم باشند هم تخم می‌گذارند!!!!درسته،

    1. سلام لانه رو بردارید!
      تغذیشون چیه ؟ اصلا جفت گیری میکنند ؟
      تا سه ماه لانه رو بردارید تا تخم نذاره فقط تقویتش کنید

  5. سلام من امروز عروس هلندی رو آورم بیرون همیشه خوب پرواز می‌کرد الان تعادلش از دست میره خور به دیوار الان صدای شبیه به گریه و ناله بود و اون یکی عروس هلندیم پاش پوستش پاره شده
    و اینا ۸ ماه شدن اما پر ریزی نکردن از آخر تیر خریدشان ۳ ماه داشتن

    1. برای درمان زخم پا از پماد تتراسایکیلین استفاده کن و میله نشیمن باید نرم باشه
      علت از دست دادن تعادل میتونه بیماری باشه ، حتما به دامپزشک پرنده های زینتی ببرش

  6. با سلام، دوتا عروس هلندی داریم که ماده ۳ ماهه ست ، نزدیک به سه هفته ست که مادهه مریض شده، اوایل بیماری بردیم دامپزشکی که دارو داد و نسبتا خوب شد ،ولی کلا کسل بود ولی آب و دونه شرو میخورد چند روز پیش متوجه شدم که بشدت لاغر شده، خیلی نگران شدم بازم بردم دامپزشک البته هر دوبار عکس گرفتن، دومین بار. گفتن ریه ش ضعیف شده و بازم دارو داد با مولتی ویتامین، ولی اصلا بهتر نشده، احتمال مردنش هست واقعا ناراحتم، خواهش می کنم راهنمائی کنید

    1. از داروهای تجویز شده توسط دامپزشک بهش بده انشالله که خوب بشه
      محیطش گرم باشه

    1. اگر از قبل همینجوری بوده که فکر نکنم مشکلی باشه
      اما اگه به تازگی اینطوری شده بهتر که به دامپزشک مراجعه کنی

    1. احتمالا هر دو ماده هستن ، جنسیت شون رو بررسی کن

  7. من یه ماهه عروس هلندی گرفتم ولی تا الان عادت کرده و میخوام نزدیک بشم دستمو گاز میگیره میخواستم بدونم چقد طول میکشه تا دستی بشه

  8. سلام من یه جفت عروس هلندی داشتم ابنه جوجه گذاشتن یکیش دراومد الان ۱۵ روزه اس من جفتشونو دیشب بردم حمام وقتی که اومدن بیرون عروس نرم مرد حالا ماده به جوجش غذا نمیده من کی میتونم براش یه نر بگیرم؟؟ اگه بگیرم جوجه اینو نمیزنه ؟؟

    1. چرا مرد؟
      حتما از سرما بوده ، وقتی که پرنده رو می برید حموم حتما دمای اتاق رو تا ۳۲ درجه افزایش بدید و بعد از استحمام بلافاصله حوله پیچش کنید
      اگه اینطوری بخوایین مراقبت کنید که همه پرنده های بیچاره رو می کشید، ازتون خواهش می کنم به خوبی ازشون مراقبت کنید اگر نمی تونید به کس دیگه ای واگذار کنید.

  9. ببخشید من یه جفت عروس هلندی دارم که ماده ۵ تا تخم گذاشته اما تاحالا ۳ تاش در نیومده بعد یکیشو خودش با منقارش انداختش پایین لطفا جواب بده

  10. سلام میخواستم بگم که برای تشخیص نر و یا ماده بودن عروس هلندی …. باید ببینید که ایتخوان مقعد ان از هم فاصله دارند یا نه …… اگر استخوان مقعد فلصله داشته باشد عروس هلندی ماده و اگر فاصله نداشته باشد و کیپ باشد عروس هلندی نر می باشد ….. البته توجه کنید که در ۳یا ۴ ماهگی استخوان تکمیل میشود و میشود از این راه استفاده کرد

  11. داداش ینی گوش نداره
    اگه به جوجش که مو نداره دقت کنی
    رو کلش دوتا سوراخ بالای گونه ها میبینی

  12. مطلب بی‌نظیر ی بود. امید دارم که در
    آینده هم از این مطالب خوب بهره
    ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋