راهنمای خرید قناری به صورت کامل همراه با نکات قبل از خرید

راهنمای خرید قناری به صورت کامل همراه با نکات قبل از خرید

قناری جزو پرنده های بسیار زیبا و البته گران قیمت است که بیشتر برای صدای زیبا و دلنشین آن پرورش داده می شوند. قناری ها در خانه ها ، مغازه ، محل کار، سالن، بالکن ، حیاط و هر مکانی قابل نگهداری هستند و جزو پرنده های مقاوم محسوب می شوند. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از قناری
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

این پرنده ها نژادهای مختلفی دارند که در نوشته انواع نژادهای قناری به مهم ترین و شناخته شده ترین گونه های آنها پرداخته شده که با مطالعه آن ، دید بهتری نسبت به مناسب ترین نژاد قناری برای پرورش پیدا خواهید کرد. 

تعیین هدف از نگهداری قناری 

قبل از هر چیزی این سوال را از خود بپرسید که هدف من از خرید قناری چیست؟ شاید در وهله اول پاسخ به این سوال ساده باشد و خود را با این پاسخ توجیه کنید که می خواهم از آواز آن لذت ببرم و یا از بودن قناری در خانه و محل کار خود احساس آرامش خواهم کرد. 

لطفا دقت کنید که این پرنده نیز مانند هر موجود زنده ای به آب و دان نیاز دارد و باید شرایط محیطی مناسبی را برای آن فراهم آورید، یعنی دما و رطوبت و وضعیت بهداشتی محل نگهداری قناری باید مرتبا بررسی شود تا از بیمار شدن پرنده خودداری شود. 

نکته مهم : برای اینکه به خوبی از قناری مراقبت کنید و از بیمار شدن او جلوگیری کنید، باید به پرورش و نگهداری از قناری ها علاقه داشته باشید. اما اگر صرفا به جهت سرگرمی و یا به اصرار فرزندان و سایر اعضای خانواده تصمیم به خرید قناری گرفته اید، مطمئن باشید کم کم از بودن پرنده در خانه ناراحت خواهید شد و حوصله رسیدگی به قناری و مراقبت از او در هنگام بیماری را نخواهید داشت. 

بنابراین ابتدا از وجود این علاقه در خود مطمئن شوید، سپس جهت تحقیق در مورد قناری ها و انتخاب و خرید بهترین نژاد آن قدم بردارید. 

بهترین قناری آواز خوان کدام است؟

معمولا همه قناری هایی که نر هستند، قدرت آواز خواندن و ایجاد صداهای دلنشین را دارند، اما در بین آنها ۶ نژاد برتر وجود دارد که توانایی ایجاد صداهای دلنشین و حرفه ای را دارند و انواع آواز ها را سر می دهند که به عبارت زیر هستند :

۱- قناری رسمی ایرانی 

۲- قناری آمریکایی 

۳- قناری واتر اسلاگر 

۴- قناری روسی 

۵- قناری رولر ژرمن 

۶- قناری اسپانیایی 

با اینکه این نژاد از قناری ها به خوبی در بازار یافت می شوند، اما در صورت نبود آنها می توانید سایر نژادها را خریداری کنید. 

چگونه نر و ماده بودن قناری را تشخیص دهیم ؟

قناری های نر و ماده شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تشخیص آنها بدون بررسی دقیق و داشتن مهارت کمی مشکل خواهد بود. معمولا سه روش برای تشخیص قناری های نر از ماده وجود دارد که روش اول : توجه به ظاهر، روش دوم : توجه به صدا و روش سوم : بررسی کلواک پرنده می باشد.

چگونه نر و ماده بودن قناری را تشخیص دهیم ؟ - چیکن دیوایسبرای دریافت آموزش کامل در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله تشخیص جنسیت قناری را بخوانید، به دلیل مفصل بودن مطالب از ارائه آن در این نوشته خودداری شده است. 

بهترین زمان برای خرید قناری آواز خوان 

برای اینکه یک قناری آواز خوان را به خوبی شناسایی کنید و در واقع خریدی کاملا دقیق و هوشمندانه داشته باشید، لازم است که در زمان مناسبی برای خرید اقدام کنید. 

همه قناری های نر از سه ماهگی شروع به خواندن می کنند. اگر یک قناری نر بیمار شود ممکن است آواز خواندن را تا بهار بعدی متوقف کند ، حتی اگر بیماری اولیه برطرف شده باشد. بنابراین اگر قناری نری را تشخیص دادید اما پس از چند ساعت مشاهده و تحت نظر گرفتن ، شاهد آواز خواندن پرنده نبودید، به احتمال بیماری او پی ببرید. 

از نشانه های بیماری قناری هم می توان به بی حالی ، بی اشتهایی ، ژولیدگی و افتادگی پرها ، پف کردن پرها و عدم واکنش به صدا یا لمس می باشد. 

دقت کنید که قناری های وارد شده به دوره پر ریزی (همان تولک) آواز نمی خوانند و آن را با بیماری پرنده اشتباه نگیرید، معمولا قناری ها در فصل تابستان وارد دوره تولک می شوند، هم چنین در فصل زمستان نیز به دلیل عدم تمایل به جفت گیری ، شاهد آوازهای طولانی و دلنشین از قناری نخواهید بود. 

با این حساب می توان گفت که اواخر زمستان و اوایل بهار و هم چنین اوایل پاییز بهترین زمان برای خرید قناری های آواز خوان خواهد بود و در این مواقع اگر پرنده نر تشخیص داده شده به هر دلیلی آواز نخواند، می توان به بیمار بودن آن شک کرد چون نه در دوره تولک قرار دارد و نه در فصل زمستان و تابستان.

بهترین زمان برای خرید قناری مناسب برای جوجه کشی

اگر هدف شما از خرید قناری، علاوه بر آواز خواندن ، جوجه کشی نیز می باشد. باید جفت هایی را انتخاب کنید که حداقل در یکسالگی قرار داشته باشند. دقت کنید که قناری ها در سن ۸ الی ۱۲ ماهگی به سن بلوغ می رسند و برای تولید تخم و جوجه کشی از آنها ، حتما باید به سن بلوغ رسیده باشند. 

برای تشخیص درست سن قناری ها حتما از یک کارشناس و یا پرورش دهنده با تجربه و قابل اعتماد کمک بگیرید، هم چنین در نوشته تشخیص سن و جنسیت قناری ، راهنمایی های خوبی برای این کار ارائه شده است. 

بهترین زمان برای خرید قناری مناسب برای جوجه کشی - چیکن دیوایسهمانطور که اشاره شد، اواخر زمستان و اوایل بهار و هم چنین اوایل پاییز زمان جفتگیری و تولید مثل قناری ها و سایر پرندگان است. اما برای خرید قناری های مولد باید در اواخر پاییز یا اواسط تابستان اقدام کنید، چرا که قناری ها باید مدتی در محیط جدید بمانند تا به آن عادت کنند و با رسیدن فصل جفت گیری کاملا آماده شوند.

همانطور که می دانید حدوداً یک ماه طول می کشد تا پرنده ای به محیط جدید و صاحب جدید خود عادت کند، این قانون در مورد نژادهای مختلف قناری ها نیز صدق می کند، قناری ها باید حداقل یک الی دو ماه قبل از شروع فصل جفت گیری خریداری شوند تا خود را با محیط و شرایط آب و هوایی جدید سازگار کنند و در صورتی که مولد باشند، در آرامش کامل اقدام به جفت گیری و جوجه کشی از تخم ها بکنند. 

نکات مهم قبل از خرید قناری های مناسب برای جفت گیری 

برای اینکه از آماده بودن پرنده ها برای تولید مثل اطمینان به دست آورید، حتما به چند نکته زیر توجه کنید :

الف – حداقل باید یک سال سن داشته باشند، برای این کار می توانید از کارشناسان تشخیص سن طیور و یا پرورش دهنده های با تجربه قناری کمک بگیرید. 

ب – بهتر است یکی از قناری های نر یا ماده مسن تر و با تجربه تر از دیگری باشد، در این حالت جفت گیری موفق تری خواهند داشت.

ج – حتما از پرورش دهنده در مورد سابقه جفت گیری و تخم گذاری آنها بپرسید و از مولد بودن و تخم گذار بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

د – قبل از تولک رفتن پرنده ها ، آنها را خریداری کنید تا با تغذیه مقوی آنها را برای فصل جفت گیری جدید آماده کنید، قناری ها معمولا در فصل تابستان وارد دوره تولک یا همان پر ریزی می شوند. در مقاله آموزش تغذیه قناری می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید. 

هـ – برای اینکه از آماده بودن قناری نر برای جفت گیری مطمئن شوید، پس از آنکه از نر بودن آن مطمئن شدید، می توانید آن را به پشت بر روی کف دست خود بخوابانید و به زیر شکم او فوت کنید. اگر در اطراف کلواک (همان مقعد) پرنده برجستگی را مشاهده کردید و شکم آن حالت فرو رفتگی داشت، می توان گفت که قناری نر آماده جفت گیری می باشد. 

و – در صورتی که شاهد رگ های خونی ملتهب در زیر شکم قناری بودید، می توانید به بیمار بودن او شک کنید، برای اطمینان سایر علایم بیماری مانند بی حالی و بی اشتهایی را بررسی کنید. 

ز – استخوان سینه قناری را لمس کنید، در صورتی که تیر و بیرون زده باشد و به راحتی توسط انگشتان احساس شود، نشان دهنده لاغری بیش از حد قناری خواهد بود و چنین پرنده ای برای تولید مثل مناسب نیست.

چگونه یک قناری سالم و سرحال خریداری کنیم؟

چگونه یک قناری سالم و سرحال خریداری کنیم؟ - چیکن دیوایسنکته بسیار مهمی که در خرید قناری باید رعایت کنید، توجه به سلامتی پرنده است. پرنده ها طبق غریزه ای که دارند، تمایل به پنهان کردن بیماری خود دارند، بنابراین شاید هنگام خرید متوجه بی حالی و بیماری آنها نباشید، اما پس از چند شاهد وخیم شدن اوضاع آنها خواهید بود. توجه به نکات و تکنیک های تجربی زیر به شما در انتخاب و خرید یک قناری سالم و سر زنده کمک خواهد کرد :

۱- قناری مورد نظر باید پرهایی کاملا تمیز ، صاف و یکدست و اتو شده داشته باشد، پرهای ژولیده و کثیف نشان از بیمار بودن پرنده خواهد بود. 

۲- فضله قناری کاملا سالم بوده و رنگ و بوی غیر طبیعی نداشته باشد. وجود رنگ های سبز، زرد، قرمز ، خونی و یا اسهال و آبکی بودن آن نشان از بیمار بودن قناری است. 

۳- در گله و یا سالنی که قناری بیمار وجود داشته باشد، احتمال بیمار بودن قناری مورد نظر شما نیز وجود دارد، ممکن است بیماری نهفته باشد و بعدا بروز پیدا کند، بنابراین خرید از پرورشگاه های دارای قناری بیمار توصیه نمی شود.

۴- قناری به راحتی قادر به پرواز و بال زدن باشد و هنگام حرکت نلنگد، هم چنین زیر بال و زیر پای آن را بررسی کرده و زخمی و عفونی نبودن آن مطمئن شوید.

۵- قناری هایی که در خارج از دوره تولک، دچار پر ریزی شده باشند، احتمالا مبتلا به بیماری قارچی هستند. این بیماری همراه با خارش و قرمزی و التهاب در پوست است.

۶- قناری سالم کاملا سرحال و پرجنب و جوش است و در صورتی که بخواهید آن را بگیرید، از شما فرار خواهد کرد. اما قناری های بیماری کسل بوده و معمولا پرهای خود را پف می کنند.

۷- بهتر که قناری مورد نظر حلقه پا داشته باشد، در این صورت می توان از سن و جنس آن مطلع شد و حتی نام پرورش دهنده اصلی آن را هم می توان فهمید. 

۸- بال های افتاده و عدم تمایل به پرواز و حرکت نشانه بیماری قناری است.

۹- نوک قناری باید کاملا شفاف باشد و اندازه مناسبی داشته باشد، قناری های بیمار نوک بیش از حد بلندی دارند. 

۱۰- زمانی که قناری مورد نظر بر روی میله نشیمن می ایستد، باید کاملا تعادل خود را حفظ کند و دچار لرزش نشود.

سخن آخر

در این نوشته به نکات و فوت و فن های مهم قبل از خرید قناری پرداختیم، در صورتی که به این موارد توجه کنید، مسلما پرنده ای سالم و سرحال خریداری خواهید کرد، هم چنین اگر سوالی در مورد قناری ها و نحوه خرید آنها دارید، می توانید از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام عرض ادب واحترام
    من یک قناری نر خریدم بعدش ماده اوردم .نرمست مست
    دوروز جفت هم گذاشتم .الان باهم تویک قفس گذاشتمون.ولی فیلم ازشون گرفتم نره تویگوشه .ماده هم یگوشه …ازهم جدان ..لطفلا
    راهنمایی کنید چکارکنم

  2. من یه قناری می خوام بخرم می خوام متمعا بشم که نره چکار کنم.

  3. من زیر زمینی ۴۰متری بهداشتی دارم میام قناری پرورش دهم چه کنم

  4. سلام.من یه قناری نر دارم حدود۱سال وخورده ایشه..هروقت میبرمش زیرافتاب سریع میره زیرسایه توقفس قایم میشه وخیلی ازصدای اطراف میترسه تندتندمدفوع میکنه.بیشتراوقات هم پف میکنه ویه لرزش مثل لقوه داره انگاری که تعادل نداره.البته بگم من اینوچندروزه اوردم خونه خودم قبلش خونه داداشم بودواصلاهم بیرون نمیبردنش.

    1. با تشکر از دیدگاه شما.
      با توجه به تغییر محیط به صورت یک باره احتمالا به پرنده شما شک وارد شده.
      بهتر کم کم پرنده رو با محیط جدید سازگار کنید به صورت یک باره خوب مشکل پیش میاد براش.
      برای مشاوره تخصصی تر می تونید با افراد خبره نگهداری از پرندگان صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس