کبوتر کله آبی (Blue headed Dove)

معرفی کبوتر کله آبی (Blue headed Dove)

آشنایی با کبوتر کله آبی یا همان (Blue headed Dove). این کبوتر نسبتا شبیه به بلدرچین می باشد و شاید بدین دلیل باشد که رگه هایی از بلدرچین را در خون خود دارد ولی با این حال جزو دسته اصلی کبوتر ها به شمار می رود. این کبوتر بومی کشور کوبا می باشد و در نواحی پست جنگلی به چشم می خورد و در برخی مواقع نیز در مناطق کوهستانی و لجن زار ها دیده شده است.

این پرنده زمانی در سراسر کشور کوبا به فراوانی یافت می شد ولی متاسفانه به دلیل شکار بی رویه اکنون به تعداد خیلی اندکی به چشم می خورد. بزرگترین خطراتی که این کبوتر را تهدید می کند، شکار بی رویه و غیرقانونی آن و هم چنین تخریب زیستگاه های آنها می باشد. هم اکنون نیز تنها جمعیت کوهستانی این پرنده وجود دارد و در پارک ملی لا گویرا نگهداری می شود.

 

کبوتر کله آبی

کبوتر کله آبی

خصوصیات ظاهری کبوتر بلدرچینی کله آبی

رنگ غالب پر ها در بدن این کبوتر قهوه ای دارچینی می باشد. نقطه شاخص و تنها عامل زیبایی این پرنده وجود پر های آبی رنگ در سر و گردن این کبوتر می باشد. هم چنین یک خط سفید بلند بر زیبایی آن افزوده است امتداد این خط از زیر نوک شروع شده و به پشت سر ختم می شود.

قسمت جلویی گردن این پرنده آبی تیره بوده که با یک خط سفید از پر های قهوه ای جدا می شود.کبوتر کله آبی دارای چشمانی سیاه و پاهایی قرمز رنگ می باشد. طول این پرنده بین ۳۰ الی ۳۳ سانتی متر می باشد و بین ۲۱۳ الی ۲۹۰ گرم وزن دارد.

 

جفت گیری و لانه سازی

این کبوتر نیز همانند سایر پرندگان در فصل بهار یعنی در ماه های آوریل و ژوئن جفت گیری می کنند، البته ناگفته نماند که آنها قبل از جفت گیری به کمک یکدیگر مشغول لانه سازی می شوند و لانه شان را بر روی زمین یا کمی بالاتر از سطح زمین می سازند. برای ساخت لانه از انواع برگ ها، چوب های ریز و پشم سایر حیوانات بهره می برند.

پس از جفت گیری پرنده مادر در لانه می ماند تا تخم گذاری کند، او معمولا بیش از دو تخم تولید نمی کند و پس از تخم گذاری تا زمان به دنیا آمدن جوجه ها بر روی آن می خوابد و در این مدت فقط روزانه یکبار تخم ها را ترک نموده و به دنبال غذا برای خودش می گردد، در برخی مواقع نیز پرنده نر غذای مورد نیاز پرنده ماده را تامین می کند. جوجه ها معمولا پس از ۱۵ الی ۱۷ روز از تخم بیرون آمده و طلب غذا می کنند، در این مدت پدر و مادر به کمک یکدیگر برای جوجه ها غذا تامین می کنند.

 

کبوتر کله آبی

کبوتر کله آبی

تغذیه کبوتر

این کبوتر معمولا از دانه ها و میوه های ریخته شده بر روی زمین تغذیه می کند و برای تامین نیاز های پروتئینی بدن خود از انواع حشرات و موجودات ریز مانند حلزون ها، موریانه ها و … تغذیه می کند. کرم های خاکی و انواع لارو ها نیز می تواند منبع غذایی خوبی برای آنها باشد. در فصل تخم گذاری که نیاز  پرنده مادر به کلسیم بالا می رود برای تغذیه از آهک و خاک نیز استفاده می کند.

 

سایر نژاد های کبوتر :

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. کبوتر روزی چند پر میندازه و کبوتر را در چند پرگی هوا کنیم

    1. بستگی داره
      از پرورش دهنده های کبوتر سوال فرمایید

  2. سلام آقا جوجه های من هنوز دانخور نشدن ولی جوجه های لون دوم درحال به دنیا آمدن هستند آیا بعد از به دنیا آمدن نوزاد های جدید باز به جوجه های قدیمی دان میدهند یانه

    1. نه نمیدن
      بهتر که جوجه ها رو جدا کنی و به کمک سرلاک و سرنگ تغذیه شون کنی

  3. سلام من یک کبوتر دارم که ۳تاخم گذاشته آیا رو هر ۳تا تخم میخوابه

    1. شاید چند تا تخم دیگه هم بذاره بعد روش بخوابه معلوم نیست
      محیطش باید کاملا اروم و بدون استرس باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋