کبوتر دمنده (Pouter pigeon)

معرفی کبوتر دمنده (Pouter pigeon)

آشنایی با کبوتر دمنده یا همان Pouter pigeon. این کبوتر دارای پیشینه بسیار طولانی در بین سایر کبوتر ها می باشد به طوریکه می توان گفت سال های پیدایش این پرنده به ۱۷۳۰ الی ۱۷۴۰ میلادی بر می گردد. این کبوتر جنبه زینتی دارد و اکثر پرورش دهندگان این گونه را به دلیل زیبایی آن و هم چنین خاصیت عجیبی که در باد کردن چینه دان خود دارد، پرورش می دهند. قیمت این گونه با توجه به نوع پرهایی که در بدن خود دارد هم چنین قدرتی که در باد کردن چینه دان خود دارد، متفاوت است.

کبوتر دمنده در واقع از ترکیب چند نژاد کبوتری به وجود آمده است و اولین بار انگلیسی ها با اصلاح نژاد و تغییر در ژنتیک پرنده، آن را به کبوتری بلند قد، لاغر و با امکان دمیدن چینه دان خود مبدل ساختند. این کبوتر در واقع از فرزندان کبوتر چاهی می باشد و در برخی از زیرگونه های خود دارای رنگ هایی قرمز، سبز، سفید و مشکی در پر های خود می باشد.

البته قابل ذکر است که خود کبوتر دمنده نیز دارای زیرگونه هایی می باشد که دارای رنگ ها و طرح های مختلف هستند و نام های برخی از آنها عبارتند از: دمنده نروژی، دمنده آلمانی، دمنده پیگ می، دمنده برانر، دمنده هالو، دمنده جِنت و … می باشد، منشا پیدایش این پرندگان انگلستان، اروپا، بلژیک و آلمان می باشد. این کبوتر قطعا بهترین گزینه برای پرورش کبوتر زینتی خواهد بود.

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» دارای راندمان بالا در جوجه کشی از تخم های کبوترهای زینتی و گران قیمت
» مجهز به شانه های مخصوص
» طراحی شده مطابق با تکنولوژی روز دنیا
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

 

کبوتر دمنده
کبوتر دمنده

 

خصوصیات ظاهری کبوتر دمنده

پف کردن چینه دان امری اختیاری است و بستگی به میل پرنده دارد، گاهی اوقات پرنده احساس سرما نموده و چینه دان را برای گرم کردن خود پف می نماید. گاهی اوقات نیز پرندگان نر برای خودنمایی در چینه دان خود می دمند تا کبوتر ماده را جذب خود نمایند. آنها اینکار را برای افزایش دادن قد و هیکل خود انجام می دهند و در این عرصه کبوتر هایی موفق عمل می کنند که دارای بدن و پاهای بلندتری باشند و چینه دان بزرگتری داشته باشند.

همانطور که گفته شد گونه های این پرنده دارای رنگ ها و طرح های مختلفی مانند سیاه، سفید، قهوه ای، سبز، آبی و… در بدن خود می باشد، به علاوه برخی از گونه ها دارای پر در ساق پاهای خود می باشند. این کبوتر ها مسلما اولین انتخاب اکثر پرورش دهندگان خواهد بود و به دلیل وجود پرهای زرق و برق دار و ظاهر بسیار زیبا کاملا جذاب و مغرور به نظر می رسد. این کبوتر ها معمولا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم وزن دارند و عمر طبیعی آنها بین ۷ تا ۱۰ سال می باشد.

آنها پرندگانی مهربان بوده و نسبت به انسان ها از خود علاقه نشان می دهند و به تخم گذاری و جوجه آوری نیز علاقه مند هستند، بنابراین می توانید به راحتی تخم های شان را درون لانه ای قرار دهید تا کبوتر ماده بر روی آن بخوابد و تخم ها را تبدیل به جوجه نماید.

ویدیوی زیر چند کبوتر دمنده را در قفس نشان می دهد

 

ویدیو کبوتر دمنده یا کبوتر بادکنی

دانلود مستقیم ویدیو | مشاهده در سرویس اشتراک ویدیو EIG-SHOP

 


 

تغذیه کبوتر دمنده

کبوتر دمنده نیز همانند سایر پرنده ها از انواع دانه ها، میوه ها و سبزیجات، بذر گیاهان، کرم ها و حشرات و … تغذیه می کند ولی در حالت پرورشی می توان از گندم، جو، برنج، تخم ارزن، تخم جارو، تخم کتان، تخم آفتابگردان و … برای تغذیه پرنده استفاده نمود. هم چنین از ترکیب چندین سبزی و میوه می توان به عنوان میان وعده برای پرنده بهره برد.

نوعی خوراک فرموله شده نیز برای پرندگان تولید می شود که از انواع ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی برخوردار است و پلت یا کنسانتره مخصوص پرندگان نام دارد. می توانید برای تغذیه کبوتر تان از این پلت ها بهره ببرید فقط دقت داشته باشید که در کنار پلت حتما از انواع دانه ها مانند گندم، برنج، حبوبات مانند لوبیا، لپه و … بهره ببرید تا پرنده شما دچار چاقی نشود و سنگدان پرنده نیز فعال باشد.

به منظور سالم ماندن پرنده کف قفس را از شن و ماسه ریز بپوشانید تا در مواقع نیاز از انواع شن و ماسه ها برای پر کردن سنگدان خود بهره ببرند.

 

سایر نژاد های کبوتر :

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

    1. سلام
      قفس رو طوری طراحی کنید که مارمولک نتونه واردش بشه ، مثلا از ابزاری مثل لوله های ناودان به صورت نصفه استفاده کنید نمیتونه از اونا بالا بره و لیز میخوره

  1. سلام من یه جفت برزیلی دارم دلیل اینکه جوجها درون تخم میمیرن چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋