سود پرورش بلدرچین – کسب درامد از بلدرچین

سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی چقدر است؟

چند سالی است که پرورش بلدرچین در کشور ما رشد بالایی تجربه نموده است. تخم بلدرچین و گوشت آن از خواص بسیار بالایی برخوردار بوده و هم اینک قشر زیادی از جامعه از این محصولات در رژیم غذایی خود استفاده میکنند. همین امر باعث شده تا کسب و کارهای مرتبط با پرورش بلدرچین رونق خوبی پیدا کنند. هم اکنون افراد زیادی به شیوه سنتی و برخی دیگر نیز به شکل صنعتی مشغول به پرورش بلدرچین می باشند.

برای افرادی که قصد دارند به این حوزه ورود پیدا کنند همیشه جای سوال است که سود پرورش بلدرچین چقدر است. اگر شما نیز به پرورش بلدرچین علاقه مند هستید و میخواهید سود پرورش بلدرچین را بدانید با خواندن این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس با ماه همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین و اقدام به کسب درآمد از آن
» آموزش ویدئویی رایگان مراحل لازم جوجه کشی
» دارای ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

پرورش بلدرچین شغلی زودبازده

بلدرچین ها سرعت رشد بسیار بالایی دارند. به طوریکه این پرنده در سن ۴۵ الی ۵۰ روزگی شروع به تخمگذاری میکند. مقایسه کنید با سن تخمگذاری مرغ که در ۵ الی ۶ ماهگی اتفاق می افتد!! بلدرچین های گوشتی نیز حداکثر تا سن دو ماهگی به مرحله کشتار می رسند. باتوجه به اینکه این کسب و کار دوره بازگشت سرمایه سریع و کوتاهی دارد کارآفرینان زیادی در ابتدا به فکر راه اندازی یک سالن پرورش بلدرچین می افتند.

یکی از مزیت های پرورش بلدرچین این است که میتوان آن را در ظرفیت های خانگی نیز عملی نمود. این پرنده ریز جثه بوده و به فضای بسیار کمی برای نگهداری نیاز پیدا میکند. از طرفی دیگر بلدرچین ها در برابر بیماری مقاوم بوده و به ندرت به واکسیناسیون نیاز دارند و تحمل آنها در برابر سرما و گرما زیاد می باشد. تنها نکته ضعف بلدرچین ها حساس بودن این پرنده به صداهای بلند و ناهنجار می باشد. زیرا صداهای بلند به شدت باعث ترس و استرس آنها شده و نتیجه آن کاهش تخمگذاری پرنده می باشد.

روش های کسب درامد از بلدرچین

در امر پرورش بلدرچین مخصوصا اگر چرخه تولید به شکل کامل باشد چندین محصول برای عرضه به بازار در اختیار خواهید داشت که عبارتند از :

تخم بلدرچین: یکی از رایج ترین روش های کسب درامد در این حرفه فروش تخم بلدرچین به بازار می باشد که اتفاقا فروش خوبی هم دارد.

تخم نطفه دار بلدچین: کسانیکه گله مولد پرورش می دهند از طریق فروش تخم نطفه دار بلدرچین می توانند درامد بیشتری داشته باشند. تخم نطفه دار بلدرچین قیمت بیشتری نسبت به تخم معمولی دارد. خریدار این نوع تخم ها اکثر هچری ها و افرادی هستند که میخواهند جوجه یک روزه بلدرچین تولید کنند. خرید جوجه یک روزه هزینه بیشتری نسبت به جوجه کشی دارد، بنابراین افراد زیادی سعی میکنند با خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار، گله های پرورشی خود را تشکیل دهند.

روش های کسب درامد از بلدرچینگوشت بلدرچین: یکی دیگر از محصولات با ارزش شغل پرورش بلدرچین گوشت این پرنده می باشد. گوشت بلدرچین معمولا به شکل بسته بندی یک کیلویی در اکثر فروشگاه ها یافت میشود. همچنین امروزه در بیشتر رستوران ها منوهای غذایی با گوشت بلدرچین نیز به مشتریان پیشنهاد داده میشود. رستوران ها از جمله خریداران اصلی گوشت بلدرچین می باشند.

جوجه یک روزه: در شغل پرورش بلدرچین حتی با فروش جوجه های یک روزه نیز میتوان کسب درامد نمود.

فروش بلدرچین بالغ: یکی دیگر از روش های کسب درامد در این صنعت فروش بلدرچین زنده می باشد. بلدرچین های زنده در واقع بیشتر بعنوان گله های تخمگذار و یا مولد در بازار به فروش می رسند.

بررسی سود پرورش بلدرچین

برای بررسی سود پرورش بلدرچین ابتدا لازم است که با هزینه های این نوع کسب و کار آشنا شوید. برای مطالعه بیشتر توصیه میشود حتما مقاله هزینه های سالن پرورش بلدرچین را مطالعه نمایید. برای راه اندازی شغل پرورش بلدرچین مهمترین تجهیزات و پیش نیازها عبارتند از:

  • سالن پرورش
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی متناسب با محل اجرای پروژه
  • قفس اتوماتیک به همراه دانخوری ناودانی و آبخوری نیپل و سینی تخلیه کود و سینی جمع آوری تخم ها
  • منبع آب و سیسته تهویه مطبوع

لازم به ذکر است که جوجه بلدرچین ها تا سن ۶ هفتگی در بستر پرورش داده میشوند و سپس به قفس های مکانیزه منتقل میشوند. تخمگذاری بلدرچین ها به طور معمول در سن ۵۰ روزگی شروع میشود. طول دوره پرورش بلدرچین تخمگذار نیز کوتاه بوده (حداکثر ۸ ماه) و بعد از آن نگهداری بلدرچین ها توجیه اقتصادی ندارد. یکی از مهمترین نژادهای بلدرچین تخمگذار که تولید بالایی دارد نژاد بلدرچین ژاپنی است که اتفاقا با آب و هوای ایران نیز سازگاری بالایی دارد.

هزینه اجاره سالن و خرید تجهیزات لازم برای پرورش ۳ هزار قطعه بلدرچین بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان می باشد. توجه داشته باشید که هزینه هایی که در این طرح توجیهی نوشته شده اند مربوط به زمان نشر این نوشته می باشند. لذا با توجه به نوسانات بازار، سرمایه مورد نیاز و سود حاصل از این کسب و کار در زمان های مختلف با هم فرق خواهد داشت.

لازم به ذکر است که برای اینکه پرورش بلدرچین توجیه اقتصادی داشته باشد می بایست که حداقل با ۲۰۰۰ قطعه بلدرچین این کسب و کار را شروع کرد.

درامد پرورش بلدرچین تخمگذار

در این طرح سود ماهانه حاصل از پرورش ۳۰۰۰ قطعه بلدرچین تخم گذار را شرح خواهیم داد. پرورش بلدرچین تخم گذار را می توان از دو طریق شروع کرد. ۱. خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها و پرورش تا سن بلوغ ۲. خرید بلدرچین بالغ

روش اول خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی و تخم های نطفه دار میباشد. جوجه کشی از بلدرچین همانند مرغ آسان بوده و اگر ماشین جوجه کشی مورد استفاده و تخم های نطفه دار کیفیت بالایی داشته باشند می توان راندمان بسیار خوبی در این روش به دست آورد.

پرورش بلدرچین تخمگذاردر این روش میخواهیم هزینه پرورش هر قطعه بلدرچین بالغ را حساب کنیم:

قیمت هر عدد تخم نطفه دار بلدرچین در بازار فعلی (در زمان نگارش این مقاله) ۳۰۰ تومان می باشد.

این پرنده ها خوراک پایینی دارند. بنابراین هزینه کمتری صرف خرید دان آنها خواهد شد. جوجه بلدرچین ها تا سن ۴۲ روزگی و سن بلوغ تقریبا ۶۱۰ گرم دان مصرف میکنند. با احتساب هر کیلو دان به قیمت ۴۰۰۰ تومان لذا هزینه خوراک یک جوجه بلدرچین تا سن بلوغ تقریبا ۲۵۰۰ تومان خواهد بود.

هزینه تمام شده هر بلدرچین بالغ شامل هزینه تخم نطفه دار و هزینه خوراک جوجه ها می باشد. لذا اگر تخم نطفه دار خرید کنید و از آنها جوجه کشی نموده و تا سن بلوغ آنها را پرورش دهید هزینه تمام شده هر قطعه بلدرچین برای شما حداکثر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. در حالیکه هزینه خرید هر قطعه بلدرچین بالغ در بازار بیش از ۴۰۰۰ تومان می باشد. البته باید میزان تلفات را هم در این روش در نظر بگیرید. زیرا تمام تخم های نطفه دار به جوجه تبدیل نخواهند شد ولی خرید بلدرچین بالغ هزینه بیشتری دارد تا جوجه کشی.

درامد فروش تخم بلدرچین

اگر بتوانید سالن پرورش بلدرچین را به خوبی مدیریت کنید و از عوامل استرس زا جلوگیری نموده و همچنین دما و رطوبت و تهویه سالن را به خوبی تأمین کنید می توانید به طور میانگین بازدهی ۷۰ الی ۸۵ درصدی به دست بیاورید. بدین معنی که از ۳۰۰۰ قطعه بلدرچین تخمگذار روزانه حداقل به تعداد ۲۱۰۰ عدد تخم بلدرچین میتوانید دریافت کنید. ما فرض میکنیم بازدهی تولید ۷۰ درصد باشد. بنابراین با این حساب ۳۰۰۰ قطعه بلدرچین تخمگذار در هر روز حداقل ۲۱۰۰ عدد تخم تولید خواهند کرد.

قیمت فروش تخم بلدرچین در بازار فعلی ۳۰۰ تومان می باشد. بنابراین روزانه ۶۳۰.۰۰۰ تومان از محل فروش تخم های بلدرچین درامد خواهید داشت. (۲۱۰۰×۳۰۰=۶۳۰.۰۰۰) تخم بلدرچین خواص بسیار زیادی دارد و در بازار به خوبی به فروش می رسد.

هزینه دان مصرفی روزانه بلدرچین ها

بعد از سن بلوغ هر بلدرچین در روز تقریبا ۳۰ گرم دان مصرف میکند. این مقدار برای ۳۰۰۰ قطعه بلدرچین معادل ۹۰ کیلو گرم دان خواهد بود. هزینه هر کیلو دان نیز ۴۰۰۰ تومان می باشد. لذا هزینه خرید دان یک روزه برای ۳۰۰۰ قطعه بلدرچین ۹۰×۴۰۰۰ خواهد بود که جمعا معادل ۳۶۰.۰۰۰ تومان است.

سود روزانه حاصل از فروش تخم بلدرچین

اگر هزینه های تولید را از تمام درامد فروش تخم های بلدرچین کسر کنیم، سود خالص به دست می آید.

همانطور که گفته شده روزانه ۳۶۰ هزار تومان هزینه تغذیه بلدرچین ها می باشد. با کسر این هزینه از مبلغ فروش روزانه تخم های بلدرچین مبلغ ۲۷۰ هزار تومان باقی می ماند(۲۷۰=۳۶۰-۶۳۰). فرض میکنیم که ۱۵ درصد از هزینه ها نیز صرف بسته بندی و حمل و نقل و … میشود. با این حساب روزانه سود خالص به دست آمده از محل فروش تخم های بلدرچین بین ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان خواهد که ماهانه ۴.۵ الی ۶ میلیون تومان می شود.

البته لازم به ذکر است که سود شما در این کسب و کار تابع قیمت های روز بازار می باشد. چند درصدی تلفات هم باید در این کسب و کار لحاظ نمود. همچنین گاهی اوقات قیمت تخم بلدرچین و خوراک آنها در نوسان بوده و ممکن است سود شما کمتر و یا بیشتر از مقدار گفته شده باشد.

سود پرورش بلدرچین گوشتی

سود پرورش بلدرچین گوشتی با بلدرچین تخمگذار فرق میکند. بلدرچین های گوشتی تا سن ۴۵ روزگی و حداکثر ۵۰ روزگی پرورش داده میشوند. در زمان کشتار وزن بلدرچین های گوشتی بین ۲۲۰ الی ۲۵۰ گرم می باشد.

حاشیه سود بلدرچین تخمگذار بیشتر از بلدرچین گوشتی است ولی با این حال به این شیوه نیز می توان به کسب درامد رسید. سود پرورش بلدرچین گوشتی به ازای هر قطعه بلدرچین تقریبا ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان می باشد. بدین معنی که اگر ۳۰۰۰ قطعه بلدرچین گوشتی پرورش دهید درامد شما بین ۳ الی ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود. فراموش نکنید که این درامد دسترنج ۵۰ روز می باشد و ماهیانه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋