پیشگیری از کرونا در جوجه ها ؛ علائم ، پیشگیری و درمان

پیشگیری از کرونا در جوجه های تازه به دنیا آمده

پیشگیری از کرونا در جوجه ها به خصوص جوجه های تازه متولد شده باید مورد توجه تمامی پرورش دهندگان صنعتی و سنتی قرار بگیرد. جوجه ها به دلیل بدن ضعیفی که دارند به شدت آسیب پذیر هستند و در صورتی که مبتلا به ویروس خطرناک به نام کرونا شوند، به سرعت جان خود را از دست خواهند داد. با توجه به اینکه در فصل جوجه کشی یعنی اسفند ماه هستیم و اکثر پرورش دهندگان عزیز اقدام به جوجه کشی از تخم های نطفه دار گله مولد خود می‌کنند، بنابراین رعایت موارد بهداشتی در جهت جلوگیری از نفوذ ویروس کرونا به گله و بالطبع به جوجه ها لازم است.

 

ویروس کرونا چیست و از کجا آمد؟

این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و شامل خانواده ای از ویروس ها میشوند که کووید ۱۹ نوع جدید آن است که در سال ۲۰۱۹ و در شهر ووهان چین کشف شد. این ویروس تاکنون جان انسانها و حیوانات زیادی را گرفته و در سراسر جهان نیز پخش شده است. ویروسی که هم اکنون وارد ایران نیز شده و اقتصاد کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اگه شما پرورش دهنده پرنده های خانگی و زینتی هستید، قطعاً این ویروس برای کسب و کار شما نیز خطر آفرین خواهد بود، چرا که حیوان و انسان را از هم نمی شناسد و هر موجود زنده ای را درگیر خود می‌کند. 

 

چطور گله خود را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگه داریم؟

اگر پرنده های خود را در محیط باز مانند حیات و مراتع نگهداری می کنید، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق پرندگان و حیوانات وحشی، هوای آلوده و آب و غذای آلوده وجود دارد، بنابراین اولین اقدام برای جلوگیری از بیماری کرونا انتقال پرنده ها به یک سالن بسته و محافظت شده می باشد. 

در مرحله بعدی به جهت پیشگیری از کرونا در جوجه ها باید تمامی دیوارها، سقف و کف سالن را با استفاده از سیمان و گچ عایق بندی کنید از ورود هر حیوان موذی و پرنده وحشی به داخل سالن جلوگیری شود. تمامی پرسنل باید از لباس مخصوص استفاده کنند و قبل از ورود به سالن دست و پای خود را ضدعفونی نمایند. جیره غذایی پرندگان باید تحت کنترل شدیدی قرار بگیرد و ترجیحا توسط خود شما تولید شود چرا که می توانید مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه جیره را شستشو و ضدعفونی کرده و خودتان اقدام به آسیاب و میکس غذای مورد نیاز پرندگان بکنید.

 

آیا جوجه های تازه به دنیا آمده به ویروس کرونا مبتلا می شوند؟

جوجه های تازه از تخم بیرون آمده به دلیل بدن ضعیفی که دارند، مستعد هر بیماری هستند و تمامی ویروس های موجود در محیط می‌تواند برای آنها خطرناک باشند، به خصوص ویروس کرونا که هیچ راه درمانی هنوز برای آن یافت نشده است. با توجه به این که جوجه ها در دو هفته اول زندگی خود باید در بستری گرم و بهداشتی نگهداری شوند، عوامل تهدید کننده آن ها در طی این زمان، خود شما، افراد در تماس و آب و غذای مورد استفاده جهت تغذیه آنها می باشد. بنابراین رعایت نکات زیر در این دوره توصیه می‌شود:

 

الف – کف بستر را با استفاده از پوشال های نرم و یا خاک اره تمیز  بپوشانید، تا جای امکان این تجهیزات را قبل از استفاده به مدت ۲ ساعت جلوی آفتاب پهن کنید.

 

ب – برای پیشگیری از کرونا در جوجه ها پوشال بستر را هر هفته عوض کنید و مقادیر جدید را جایگزین آن کنید. 

 

ج – هنگام ورود به بستر جوجه ها از لباس مخصوص، ماسک و دستکش و کلاه و چکمه استفاده کنید. قبل از ورود و پس از ورود به بستر جوجه ها، دست و پای خود را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده ، ضد عفونی کنید.

 

د – به منظور تقویت بدن جوجه ها در برابر بیماری ها، به آنها مخلوط آب خرد و مولتی ویتامین های مایع در آب آشامیدنی بدهید.

 

ه‍ – جیره غذایی که جوجه ها را با دقت بیشتری خرید کنید و تنها از کسانی اقدام به خرید کنید که دارای مجوز از اداره دامپزشکی هستند و تمامی موارد بهداشتی را در این روزهای بحرانی رعایت میکنند. اما اگر به جیره غذایی مخصوص جوجه ها دسترسی ندارید، با استفاده از میوه و سبزیجات، پودر ذرت و گندم و دانه سویای خورد شده، ترکیب تخم مرغ آب پز شده و سبزیجات، اقدام به تغذیه جوجه ها بکنید. 

 

و – تمام مواد غذایی را که به جوجه ها می دهید، از قبل بشوید و در مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود.

 

ز – در صورت مشاهده جوجه های بیمار و کسل، گوشه گیر و بی اشتها، آن ها را شناسایی کرده و در مکانی جداگانه اقدام به پرورش آنها بکنید، احتمال وجود بیماری کرون و یا هر ویروس دیگری در بدن آنها وجود دارد.

 

با جوجه های بیمار چگونه رفتار کنیم؟

به منظور پیشگیری از کرونا در جوجه ها پس از شناسایی و قرنطینه کردن جوجه های بیمار، باید محیط شان را گرم نگه دارید و آن ها را پیوسته با استفاده از مخلوط آب و مولتی ویتامین تغذیه کنید. متاسفانه ویروس کرونا هیچ واکسن و دارویی ندارد تنها راه نجات جوجه های بیمار رسیدگی به آنها از طریق، حفظ شرایط محیطی مناسب و دادن آب و غذای تازه و تمیز است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس