پیشگیری از ضرب دیدگی قرقاول ها در مرحله ارسال به بازار

ضرب دیدگی قرقاول

در هر مرحله از پرورش قرقاول با یک سری چالش هایی روبه رو هستیم، بعنوان مثال حتی در مرحله آخر پرورش و در زمان جابجایی و یا ارسال قرقاول ها به کشتارگاه نیز نکات بسیار مهمی باید رعایت شوند تا قرقاول ها دچار ضرب دیدگی و یا مرگ ناگهانی نشوند. دانستن نکات مهم جلوگیری از ضرب دیدگی قرقاول برای هر پرورش دهنده ی فعال در این زمینه ضروری است. ضرب دیدگی علاوه بر پایین آوردن کیفیت گوشت لاشه و یا آسیب به پرنده های بالغ و کاهش تخمگذاری آنها در فصل تولید، به شدت باعث اضطراب و استرس پرنده نیز میشود. بسیاری از قرقاول ها در اثر ضرب دیدگی و استرس بسیار بالای ناشی از آن دچار سکته و مرگ ناگهانی میشوند. با توجه به اهمیت این موضوع در این صفحه از وبلاگ جامع سایت چیکن دیوایس، بیشتر در مورد راه های جلوگیری از ضرب دیدگی قرقاول ها بحث خواهیم کرد.

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار قرقاول
» امکان سنجش دما و رطوبت با نهایت دقت
» تهویه و یکنواخت سازی هوشمند دمای داخل دستگاه
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

نحوه جلوگیری از ضربه دیدن قرقاول ها در زمان جابجایی

قرقاول های زنده بیشتر در زمان جابجایی یا آماده شدن برای ارسال و بسته بندی در معرض ضرب دیدگی قرار میگیرند. این پرنده وحشی بیش از حد ترسو بوده و همین موضوع به آسیب دیدن بیشتر او در زمان ضرب دیدگی دامن میزند.

افرادی که قرقاول گوشتی پرورش میدهند در انتهای دوره باید از چگونگی انتقال و جابجایی این پرنده ها اطلاع کافی داشته باشند وگرنه در همان مراحل آخر کار، تلفات خواهند داشت.

در زمان جابجایی قرقاول ها از شهری به شهری دیگر یا انتقال آنها به کشتارگاه، نباید عجله کرد. اگر قرقاول ها را بدون برنامه ریزی و بصورت فوری و یکباره بخواهید جابجا کنید این پرنده در معرض مرگ ناگهانی قرار میگیرد و سکته میکند.

قفس برای جلوگیری از ضربه دیدن قرقاول در زمان حمل و نقل - چیکن دیوایس

تغییر برنامه غذایی قرقاول ها قبل از جابجایی

۲ الی ۳ روز قبل از انتقال قرقاول های زنده باید کمی تغیرات در جیره آنها اعمال کرد. برای اینکه ریسک مرگ ناگهانی و سکته را در قرقاول ها بتوان پایین آورد باید پروتئین جیره را کاهش داد. حجم اصلی پروتئین جیره از سویا تأمین میشود پس مقدار سویای جیره را باید کاهش داده شود.

بعد از ۲ الی ۳ روز تغذیه قرقاول ها با پروتئین پایین احتمال سکته قبلی در آنها پایین می آید. اما بلافاصله نباید پرنده را داخل جعبه انداخت و بارگیری کرد! بلکه بهتر است قرقاول ها را پس از انتقال به جعبه یکی دو ساعت در همان محیط پرورش ثابت نگه دارید تا ضربان قلب آنها پایین آید. زمانیکه قرقاول ها کمی ارام شدند میتوان آنها را بارگیری و با کامیون جابجا کرد.

جعبه های مورد استفاده برای انتقال قرقاول ها و همچنین کابین نگهداری آنها باید به اندازه کافی ورود و خروج هوا داشته باشد. وگرنه قرقاول های زنده در اثر کمبود اکسیژن خفه خواهند شد.

یکی دیگر از نکات مهم تغذیه قرقاول ها در انتهای دوره، قطع مصرف سنگریزه می باشد. بطوریکه باید مصرف سنگریزه قرقاول ها را حداقل ۲ هفته قبل از کشتار حذف کرد.

همچنین حداقل ۲ ساعت قبل از گرفتن پرنده ها، هیچ نوع خوراک و غذا در اختیار آنها قرار ندهید. پیشنهاد میشود که حتما آبخوری ها و دانخوری های مورد استفاده را به طور کامل از محل پرورش تخلیه کنید. چون در اثر فرار قرقاول احتمال برخورد آنها با این اجسام وجود دارد. علاوه بر دانخوری و آبخوری باید سایر لوازم مورد استفاده در محل نگهداری این پرنده ها جمع آوری و به بیرون تخلیه شوند.

شیوه صحیح انتقال قرقاول ها به قفس های حمل بار

انتقال صحیح قرقاول ها برای ارسال به بازار - چیکن دیوایس

حفظ کیفیت پرندگان تا مرحله ارسال به کشتارگاه به اندازه پرورش صحیح پرندگان حائز اهمیت می باشد. برای گرفتن پرندگان از سالن و انتقال آنها به کشتارگاه باید دقت زیادی به عمل آید. برای انجام صحیح این کار می توان پیشنهادات ذیل را به مورد اجرا گذاشت: 

  • گرفتن و بارگیری پرندگان در شب انجام شود.
  • از ضربه دیدن قرقاول ها اجتناب شود.
  • سعی شود بستر مرطوب نگردد.
  • تهویه سالن افزایش داده شود.
  • فضای کافی در اختیار هر قطعه پرنده گذارده شود.
  • هنگام بارگیری در انتقال و تخلیه قراقاول از قفس دقت بیشتری صورت گیرد.
  • از هیجان قرقاول ها در روز بارگیری اجتناب گردد زیرا هیجان باعث برخورد شدید قرقاول ها با یکدیگر و اجسام داخل محوطه میشود و موارد ضریب دیدگی افزایش می یابد.
  • به گروه تخلیه قرقاول ها آموزش داده شود تا هنگام گرفتن آنها دقت بیشتری نمایند.
  • بعد از تاریکی هوا و درست قبل از آغاز گرفتن قرقاول ها، کل وسائل موجود در کف سالن باید از سالن خارج گردد.
  • هنگام بارگیری قرقاول ها از لامپ آبی یا قرمز ضعیف استفاده گردد.
  • افراد نباید در یک زمان تعداد زیادی از قرقاول ها را حمل نمایند زیرا هرچه تعداد قرقاول هایی که حمل می کنند بیشتر باشد درصد عارضه ضربه پذیری افزون تر خواهد شد.
  • قرقاول ها با دقت در قفس گذاشته شوند.
  • قفس ها بعد از بارگیری پرتاب نگردند.
  • کارگران هنگام تخلیه قرقاول ها از قفس باید دقت کافی داشته باشند.
  • در شرایط نامساعد جوی مثل بارش برف و باران یا سرمای شدید، وزش باد و گرد و خاک و یا در اوقات بسیار گرم روزهای تابستان از بارگیری قرقاول ها و جابجایی آنها خودداری کنید.

 

قرقاول

نتیجه گیری

نکات مهم جهت جلوگیری از ضرب دیدگی قرقاول ها را در این پست از فروشگاه چیکن دیوایس بررسی کردیم. توجه داشته باشید که اگر قرقاولی در زمان حمل دچار ترس و استرس شود با جیغ و پرواز باعث ایجاد تشویق در کل گله میشود. بنابراین در زمان جابجایی از انجام هرگونه حرکت تند و خشن که باعث ترس این پرنده ها شود باید خودداری کنید. جهت راحتی انتقال قرقاول ها حتما از قفس های مخصوص حمل و کامیون های مربوطه استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام برای خرید قرقاول خدمت برسیم برلی پرورش اگر امکاندارد منرا راهنمایی کنید ممنون میشم ۰۹۰۲۵۸۵۶۶۸۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋