پرورش کبک | اطلاعات مفید که بایست قبل از پرورش کبک بدانید

پرورش کبک چگونه است؟

پرورش کبک ساق پا قرمز ، که معمولاً به آن “چوکار” گفته می شود ، می تواند یک سرگرمی لذت بخش باشد و یا در صورتیکه به درستی اداره شود ، به یک تجارت سودآور تبدیل گردد.
بسیاری از هواداران پرنده ، پرورش کبک چوکار را به عنوان یکی از پرندگان مسابقه ای امری بسیار راحت می می دانند ، به ویژه هنگامی فرایند پرورش در یک محیط بسته، تحت نظارت و عاری از بیماری صورت بگیرد.
پرنده نام برده در ابتدا در اوایل دهه ۱۹۳۰ برای کمک به بازتولید پرندگان شکاری ، به کالیفرنیا معرفی شد ، کبک چوکار در سالهای اخیر محبوبیت زیادی را به عنوان یک غذای لذیذ به دست آورد. شالوده و طعم کبک پخته شده به طور مطلوبی با بلدرچین مقایسه می شود.

با تکنیک های مدرن می توان کبک را در هر فصلی پرورش داد و به این ترتیب در تمام طول سال شکارچی ها می توانند گوشت این پرنده را به بازار عرضه کنند. این مزایای مالی مشخصی برای تولیدکننده دارد که می تواند با بهره وری بیشتری از امکانات در حال رشد خود استفاده کند. با این وجود ، هنوز هم توصیه می شود که مدیران قبل از ورود به مشاغل پرورش کبک در مقیاس بزرگ ، بازارهای قابل اعتمادی ایجاد کنند.

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» بهره گیری از برد جوجه کشی بروز و حرفه ای
» امکان تهویه و سیرکولاسیون هوا توسط ۲ فن دائم کار
» امکان جوجه کشی مداوم و بدون وقفه از تخم های کبک
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

نژادهای کبک

کبک همانند سایر پرنده ها دارای نژاد های مختلفی می باشد که هرکدام از نظر ظاهر و ویژگی از دیگری متمایز می باشد؛ در ادامه هر یک از این نژاد ها مورد بررسی قرار داده می شود:

نژاد های کبک

کبک پرزیوالسکی

نژاد نام برده در اوایل دهه ۷۰ قرن نوزدهم توسط یک کارشناس اهل کشور روسیه ثبت شد. طول این پرنده در حدود ۴۰ سانتی متر بوده و تفاوت ظاهری نر و ماده از هم چندان معین نیست. در قسمت گردن پرزیوالسکی حالت چند یقه ای از پرهای سیاه ایجاد شده است . علاوه بر این در قسمت های پایین تر بدنه پر ها به رنگ قهوه ای بوده و بر روی بال ها خطوط ظریفی قابل مشاهده می باشد.

کبک بربری

نژاد بربری در ابتدای دهه ۹۰ قرن هجدهم توسط یک مرد فرانسوي شناسایی و ثبت شد. این نژاد از پرنده در تپه های سنگی و بوته زار ها زندگی می کند. امروزه کبک بربری بیشتر در کشور پرتغال دیده می شود که اندازه آن در حدود ۳۴ تا ۳۶ سانتی متر می باشد.

کبک سی سی

کبک نام برده توسط یک کارشناس اهل کشور آلمان برای اولین بار شناسایی گردید. پر های خاکستری روشن و قهوه ای در کنار منقار قرمز و شکلاتی رنگ از ویژگی ها ظاهری این پرنده است. کبک سی سی برای طی مسافت های کوتاه پرواز می کند و برعکس در مسافت های طولانی با استفاده از پاهای خود اقدام به دویدن می نماید.

کبک پا قرمز

یکی دیگر از نژاد های کبک است که تحت عنوان فرانسوی نیز شناخته می شود. شناسایی و ثبت این پرنده برای اولین بار توسط فردی از سوئیس صورت گرفت. کبک قرمز همانگونه که از نام آن پیداست دارای پر و بال سرخ رنگ بوده و این رنگ آمیزی تا پشت سر پرنده نیز کشیده شده است.

کبک خاکستری

این پرنده به عنوان نژاد انگلیسی نیز شناخته می شود. این پرنده را بیشتر ایرانیان به نام نژاد چیل می شناسند. وزن کبک خاکستری ۳۲۰ تا ۴۱۰ گرم بوده و در حالت کلی اندازه ان ۲۷-۳۱ سانتی متر هستند؛ این امر باعث شده تا پرنده بتوانند در گروه های ۱۶ تا ۲۰ نفره پرواز و زندگی کنند. تعداد پایین کبک خاکستری باعث شد تا در زمره پرنده های در حال انقراض قرار بگیرد.

کبک تبتی

یک جانور شناس اهل کشور انگلیس در اواسط قرن ۱۹ کبک تبتی را ثبت و نامگذاری کرد. همانگونه که از نام ابن پرنده پیداست در بلندی های تبت به فراوانی دیده می شود. کبک تبتی به شکل گله ای زندگی می کند. از نظر ظاهر در قسمت های زیر گردن و گلو می توان پرهایی به رنگ بلوط مشاهده کرد که زیبایی منحصر به فردی را بلای کبک تبتی به وجود آورده است. بین کبک نر و ماده در این نژاد هیچ تفاوتی وجود ندارد.

کبک ماداگاسکار

یک فرد ایتالیایی که در زمینه طبیعت شناسی مشغول به کار بود در اواسط دهه ۸۰ قرن هجدهم شناسایی و به ثبت رساند. این پرنده را می توان بیشتر در مناطق کوهستانی جزیره های ماداگاسکار مشاهده کرد.

کبک سیاه

نژاد سیاه را تحت عنوان کبک جنگلی نیز می شناسند. این پرنده تقریباً ۲۸ سانتی متر طول دارد. این کبک از نظر ظاهر با نام خود شباهت دارد چرا که پر و بال و منقار آن به رنگ سیاه می باشد. البته در گونه ماده قسمت گردن و پایین تر از آن یعنی شکم آن به رنگ سفید بوده و می تواند در هر دوره در حدود ۵ تخم بگذارد.

کبک سینه بلوطی

این پرنده در اواسط قرن نوزدهم شناسایی و نامگذاری شد. کبک سینه بلوطی از نظر ظاهر بسیار شبیه به سینه قهوه ای می باشد و تنها سر و سینه آن متفاوت است. بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده در حال حاضر حدود ۱۰.۰۰۰ قطعه از این نژاد از پرنده روی کره خاکی زندگی می کند که با توجه به دستکاری بشر در چرخه طبیعت، این تعداد در حال پایین آمدن می باشد.

اطلاعات مفید که بایست قبل از پرورش کبک بدانید

اطلاعاتی که قبل از پرورش کبک باید بدانیم

پرورش کبک : تغذیه همواره برای فرزندان آدم از بدو خلقت و زمانی که داخل غارها به سر می برد تا به امروزه که فضا را تحت سیطره خود دراورده مهم ترین مسئله زندگی را تشکیل داده است.

حتی امروزه مسئله تغذیه در درجع اول اهمیت قرار گرفته است به طور که سطح پیشرفت  و تمدم هر جامعه با چگونگی تغذیه آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

متاسفانه امروزه در اغلب نقاط گیتی و از جمله در کشور ما کمبود و فقر پروتئین حیوانی در تغذیه روزانه افراد وجود دارد.

پروتئین حیوانی مورد مصرف در ایران از گوشت قرمز گوشت سفید ، شیر و تخم مرغ تامین میگردد.

در کشور ما تهیه پروتئین کافی توسط گوشت قرمز به دلیل وضع جغرافیایی و آب و هوایی و محدود بودن مراتع طبیعی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست به این دلیل برای رفع نیاز جامعه به پروتئین حیوانی نمی توان متکی به افزایش گوشت قرمز بود از این رو توجه به منابع دیگر پروتئین حیوانی از جمله  گوشت طیور امری اجتناب ناپذیر است.

پرورش طیور مانند پرورش کبک چناچه از روی اصول علمی و صحیح انجام گیرد می توان جواب گوی بخش زیادی از احتیاجات نیازهای پروتئینی ممکلت ما باشد.

کبک از جمله پرندگان خشک زیست و حلال گوشت بوده و پرورش صنعتی آن در برخی کشورها مدتی است که اغاز گردیده است اخیرا با ورود گله های مادری اصلاح نژاد شده از سایر کشور ها پرورش صنعتی آن در برخی نقاط کشور از جمله استان یزد به طور پراکنده آغاز شده است با توحه به تقاضای زیاد بازار مصرف برای گوشت و تخم این پرنده گسترش و توسعه پرورش آن در اینده از چشم انداز مناسبی برخوردار است و پرورش ان در کنار مرغ می توان به یک صنعت پر رونق تبدیل شده و  زمینه اشتغال جوانان را فراهم اورد و علاوه بر ان موجب ایجاد تنوع غذایی برای مردم جامعه گردد.

کبک پرنده ایست زیبا و خوش خوان که در طبیعت در دامنه کوه ها و شیب های کوهستانی ، سخره ها و تپه ماهور ها زندگی می کند.

سکونت و پرورش کبک

در طول فصل تخمگذاری کبک ، هم جفت ها و هم نوزادان مناطق بکرو دست نخورده را به عنوان زیستگاه ترجیح می دهند. ۶۹% از لانه ها در چراگاه های بکر با ازدحام بالا قرار دارد. ماده کبک ها به طور متوسط ۱۲ تخم می گذارند (بین ۶ تا ۱۷). عمر آشیانه ( مکانی که در آن تخم گذاری می شود) در بین سال های مختلف متفاوت است، همچنین موفقیت در پرورش کبک (تعداد جوجه هایی که به ازای هر جفت پرورش یافته اند)، با در نظر گرفتن اینکه هیچ جوجه ای در سال ۲۰۱۲ پرورش نیافت، در ژوئن سال ۱۹۱۰ بهترین آمار را به خود اختصاص داد.
رژیم غذایی کبک ها با توجه به محل سکونت و سن کبک ها متغیر است. کبک های جوان (با سن کمتر از یک هفته) در سکونت گاه های چرایی بکر عمدتا کرم ها (۴۶%) و مورچه ها (۳۴%) را می خورند. کبک های بزرگ تر در این سکونت گاه ها از کرم ها (۲۷%) و مورچه ها (۲۳%) و همچنین سوسک ها (۲۱%)، زنبورهای درنده (۶%) و حشرات دیگر را (حشرات تندرو، حشرات لنگ دراز) (۱۴%) تغذیه می کنند. این جریان در مزارع محصور (مرتع تندرو، مرتع پراکنده و علفزار) متفاوت است، جایی که طعمه اصلی جوجه های جوان به عنوان شکارچی تغذیه می کنند (۲۴%) و کرم های تندرو (۱۵%)، به همراه سوسک ها (۴۹%) طعمه اصلی کبک های بزرگ تر هستند.

توزیع کبک

کبک پا قرمز برای اکثر هواداران پرنده بازی در آمریکا نامی آشنا می باشد. کبک پا قرمز ترکیبی از چندین زیرگونه از کبک هندی است که از آسیای مرکزی نشات می گیرد. حداقل ۱۳ گونه کبک صخره ای یا پا قرمز که یکسان به نظر میرسند اما دارای صفات منحصر به فردی اند وجود دارد که آنها را تنها با بررسی زیستگاه های خاص شان شناسایی می کنند. کبک چوکار که به گونه چوکار تعلق داشت اخیرا توسط برخی از گونه شناسان یک بار دیگر طبقه بندی شده و به عنوان کبک هندی (که پا و نوک تیز و سینه و شکم سپید و پشت خاکستری دارند) شناسایی شده است. این زیرگونه ها اولین بار در حدود سال ۱۹۳۲ در کالیفرنیا آزاد شدند. ۲۰ سال بعد حدود ۵۳۰۰۰ کبک در همه جا به جز ۴ ایالت آزاد گردیدند. این امر باعث شده، کبک های چوکار در مناطق بیابانی و نیمه خشک شمال و جنوب کالیفرنیا جاییکه میزان بارندگی سالانه بالاتر از ۱۰ اینچ نمی رود مستقر شوند. این پرنده به طور موفقیت آمیزی در سایر ایالت های غربی از جمله نوادا، واشنگتن، اورگان، یوتا، مونتانا، ویومینگ، آیداهو و آریزونا ساکن هستند. استفاده از اصطلاح چوکار در این مقاله مشابه با کبک پا قرمز، کبک هندی به شمار می رود.

رنگ آمیزی پر و بال کبک

رنگ آمیزی پر و بال کبک

رنگ آمیزی پر و بال کبک با رنگ های محیط زیستش طوری در هم می آمیزد که پرنده را تقریبا از چشم دشمنانش گم می کند.

کبک ها معمولا دوست دارند بدوند و راه بروند ولی اگر ناچار شوند پرواز کنند ، پرندگان تیز پروای هستند.

بیشتر گونه های کبک معمولا در مناطقی باز ، علف زارهای خشک و برخی گونه ها در کشتزار ها زندگی می کنند برخی دیگر از گونه ها کوهستانها و ارتفاعات زیاد را ترجیه می دهند.

کبک ها معمولا در شکاف سنگها یا سوراخ های که توسط بوته های و گیاهان پنهان شده اشیانه سازی می کنند.

پس از اشیانه سازی ماده ها بین هشت تا بیست عدد تخم می گذارند و جوجه ها پس از حدود بیست روز سر از تخم در می آورند جوجه ها پس از تولد پوشیده از کرک هستند و بلافاصله پس از آن آشیانه را ترک می کنند البته تا چند روز یکی از والدین یا هر دوی آنها از جوجه ها مراقبت می کنند.در حالت مصنوعی می توان با یک دستگاه جوجه کشی خانگی نیز شروع به پرورش کبک نمود.

کبک ها معمولا در اواسط روز می خوابند و صبح ها و غروب به دنبال آب و دانه می روند.

در نظر اول کبک نر و ماده در رنگ و ظاهر عمومی یکسان هستند اما تفاوت های اشکار اندکی نیز وجود دارند.

در دو جنس پاها اندکی متفاوت هستند.کبک نر پای قوی تر و پولک های منظم تری نسبت به ماده دارد.هر دوی آنها برامدگی شبیه به سیخک در پشت پا دارند ولی این برامدی در جنس نر بزرگتر از ماده است.نرها به طور کلی بزرگتر از ماده هستند  همچنین سر پرنده های نر گرد و بزرگتر و سر ماده ها بیضی شکل و کوچک تر است.گردن کبک نر معمولا باریکتر از کبک ماده است.وزن پرنده نر حدود ۵۴۰ گرم و وزن پرنده ماده  ۵۰۰ گرم است.

کبک یکی از پرندگان کوچک حلال گوشت است که در خانواده بلدرچین و قرقاول ها قرار میگیرد.

کبک ها در طبیعت در صخره ها و تخت سنگها و دامنه شیب های کوهستانی زندگی می کنند و در کل پرنده خشکی زیستی است.

گونه های مختلف کبک وجود دارد و تا این لحظه ۱۲ گونه کبک شناسایی شده است  که در دنیا وجود دارد.کبکی که به صورت پرورشی در محیط های بسته نگهداری میشود و پرورش داده میشود گونه کبک چوکار است.

در کل کبک پرنده ای است که خود را به خوبی با محیط های بسته و پرورشی و خشک به خوبی سازگار می کند.به همین منظور نگهداری و پرورش کبک در محیط های بسته به راحتی صورت میگیرد.

کبک به طور طبیعی در سال ۱۲ تا ۱۶ تخم می گذارد ولی به صورت مصنوعی و صنعتی تا هشتاد تخم می توان از کبک گرفت.

جوجه کشی کبک فوق العاده حساس می باشد و نیاز به دستگاه جوجه کشی مناسب کبک می باشد ولی  هچ بالایی دارد که در بین پرندگان تا نود درصد هچ می توان از کبک گرفت.

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» امکان جوجه کشی از ۵۰۰ تخم کبک
» دراای دوام و طول عمر بالا
» کارکرد تماما اتوماتیک و حرفه ای
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

شرایط پرورشی کبک به صورت بسته و متراکم مخلوطی از شرایط بسته محیطی و طبیعی است.چون خصوصیات رفتاری کبک به گونه می باشد که نیاز به شرایط طبیعی خود دارد بایست در شرایط بسته پروشی نیز آن شرایط را برای کبک به وجود آورد.چراگاه کبک مهم می باشد.کبک باید بتواند در گردشگاه چرا داشته باشد و خاک بازی کند و به سنگ و اشیایی سخت نوک بزند.کبک ها در کل دارای انرژی زیادی هستند و به همین دلیل به پروتئین بیشری نسبت به مرغ نیاز دارند.کلا پرورش کبک به این گونه می باشد که بایست یک مجتمع کامل راه اندازی شود چون که سیکل تولید ، پرورش و کشتار کبک باید به صورت مجتمع باشد.

پرورش جوجه یک روزه کبک

پرورش جوجه کشی یک روزه
پرورش جوجه یک روزه

کبک را می توان در زمره از جمله پرنده هایی قرار داد که در صورت ایجاد شرایط ایده آل و یک محیط امن و مناسب برای پرنده مادر، می توان به صورت خانگی و یا حتی صنعتی به پرورش آن پرداخت . بهترین روش برای شروع یک فعالیت پرسود در این زمینه جوجه کشی از تخم های نطفه دار و یا خرید جوجه یک روزه می باشد؛ چرا که در این حالت هزینه تمام شد کار پایین بوده و در نتیجه کاربر می تواند تعداد اعضای گله را در مرحله اول به میزان قابل توجهی افزایش دهد . البته اگر اهداف خود را برای این کار تعیین نکرده اید و در واقع تمهیدات لازم برای ادامه فعالیت را به عنوان یک آماتور در نظر گرفته اید، باید اعتراف کرد که ممکن است با مشکلات عدیده ای مواجه شده و یا به احتمال زیاد شکست بخورید. در حالت کلی باید به این مهم توجه داشت که برای پرورش هر پرنده ای باید ابتدا اهداف انتخاب شود تا در ادامه کاربر بتواند در راستای رسیدن به اهداف خود اقدامات و تکنیک های لازم را چاشنی کار خود قرار دهد .
توصیه می شود افرادی که تازه پا در این عرصه گذاشته اند فعالیت خود را با جوجه های یک روزه در تعداد پایین آغاز کند تا کنترل فرایند پرورش چندان مشکل نباشد.
فاکتور هایی که برای پرورش جوجه یک روزه باید در نظر گرفته شود عبارت اند از:
پاکسازی و ضدعفونی کردن محیط (قبل از ورود جوجه ها)
مجهز کردن سالن پرورشی سیستم تهویه ایده آل
تهیه تعدادی دستگاه رطوبت ساز با توجه به فضا
ایجاد سیستم گرمایشی مناسب برای فصل های سرد
خرید انواع دانخوری و آبخوری استاندارد با اندازه پرنده
خرید مواد غذایی برای پرنده (جیره غذایی کامل)
در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای قرار دادن قفس جهت بالا بردن راندمان

البته باید به این نکته توجه داشت که مواد غذایی تهیه شده می بایست در یک انبار که از قبل تمیزکاری و ضدعفونی شده قرار بگیرد به طوری که هیچ اثری از رطوبت در این انبار دیده نشود. در این حالت شما بدون کوچک ترین نگرانی از هر گونه آلودگی و یا فاسد شدن غذا می توانید از آنها برای تغذیه پرنده های ضعیف خود استفاده کنید.
زمانی که جوجه های کوچک به سالن پرورش یا هر مکانی که در نظر گرفته اید منتقل شدند تنها مورد که باید در راس توجهات قرار داده شود بالا بردن حرارت سالن و ثابت نگه داشتن آن در بازه استاندارد یعنی ۳۳ تا ۳۵ درجه می باشد. در ادامه شما می بایست دمای محیط را در هر ۷ روز ۳ درجه کاهش دهید و این فرانید تا زمانی که دمای سالن به ۲۳ تا ۲۵ درجه برسد ادامه پیدا می کند.
تامین رطوبت مورد دیگر است که باید زیر ذره بین قرار داده شود، در واقع به این شکل خلاصه می شود که یک جوجه کبک یک روزه برای ادامه زندگی خود باید در محیطی با رطوبت ۶۰ تا ۷۰ درصد زندگی کند. اگر میزان رطوبت پایین تر از بازه ذکر شده باشد جوجه به دلیل خشک شدن مجاری تنفسی نمی تواند به راحتی نفس بکشد .
برای نگهداری جوجه یک روزه باید توجه داشت که:
جوجه یک روزه کبک ها دارای اندازه کوچکی هستند از این رو نگهداری از آنها نیازمند فضای چندان زیادی نمی باشد. شما می توانید برای پایین آوردن هزینه ها از لامپ های حرارتی بهره گیری کنید .
در ۷ روز اول باید دما و رطوبت با دقت بالایی مانیتورینگ شود چرا که اگر تنها یکی از مواد دما و یا رطوبت افزایش و یا کاهش پیدا کند و از حد استاندارد خارج شود می تواند زمینه لازم برای بروز انواع بیماری های تنفسی را ایجاد نماید.

برای تغذیه جوجه یک روزه کبک باید چه مواد غذایی در نظر گرفته شود؟

جوجه ها از حساسیت بالایی برخوردار اند از این رو باید رژیم غذایی آنها متشکل از موارد مهمی چون پروتئین، انرژی، فسفر، کلسیم، و چربی باشند. در این میان انرژی و پروتئین خام اهمیت بالایی را به خود اختصاص داده است . در ابتدای پروتئین لازم برای رشد و نمو جوجه ها در حدود ۴۰ درصد می باشد که می بایست پرورش دهنده بدون هیچ کم و کاستی ان را تهیه و تامین نماید؛ البته این میزان بعد از گذشت مدتی کاهش پیدا می کند.
در حالت کلی باید در نظر داشته باشید که هر جوجه در حدود ۳۰۰ کیلو کالری انرژی استفاده می کند که این مقدار باید بر جیره آغازی پرنده اعمال شود.
بر اساس بررسی های انجام شده بهترین مواد غذایی برای این پرنده شامل پودر صدف، نمک، ویتامین های مختلف، روغن ذرت، سویا و… می باشد؛ به طور کلی در دوره اول پرورشی هر جوجه کبک در حدود ۳۳ گرم دان در هر ۲۴ ساعت مصرف می کند. شما می توانید برای آموزش دادن یا آب خوردن چند عدد جوجه بزرگ را به همراه جوجه های یک روزه در قفس قرار دهید؛ چرا که عدم یادگیری جوجه های کوچک درباره نحوه تغذیه و آب خوردن می تواند باعث ضعف و بیماری آنها شود.

نوردهی ایده آل

در چند روز اول که جوجه ها در ضعیف ترین فرم ممکن هستند باید نور بی وقفه برقرار باشد و حداکثر خاموشی ۳۰ دقیقه، آن هم نزدیکی غروب آفتاب در نظر گرفته شود. بعد از گذشت ۷ روز شما می توانید به تدریج خاموشی را بالا ببرید تا شرایط ایده ال که حدود ۱۳ ساعت خاموشی در هر شبانه روز است را برای جوجه ها به عادت تبدیل کنید.البته قبل خاموشی باید اطمینان حاصل کنید که پرنده های به خوبی آب و غذا خورده اند.

تبادل هوا (تهویه)

یکی دیگر از مواد بسیار مهم و سرنوشت سازی فرایند تامین اکسیژن و تخلیه دی اکسید کربن داخل سالن یا در واقع همان تهویه می باشد. علاوه بر این باید توجه کنید که مدفوع حاصل از چند ده تا چند صد جوجه یک روزه می توانند عامل متصاعد کننده گاز های سمی در محیط باشند که این امر می تواند جان جوجه ها را در خطر جدی قرار داده و در اصل باعث شیوع انواع بیماری های تنفسی شود و زمینه لازم برای رشد برخی میکروب ها را ایجاد نماید.

سالن پرورش کبک

سالن نگهداری

سالن پرورش کبک برای پرورش کبک می توان از دو نوع سالن باز یا بسته استفاده نمود. معمولا برای پرورش کبک به سالنی با اندازه ۶۰ تا ۱۰۰ متر نیاز خواهید داشت.اگر تازه تصمیم گرفته اید طیور پرورش دهید و تجربه کافی در این مورد ندارید از سالن های کوچک آغاز کنید چون بسیاری از موارد در پرورش طیور در هیچ کتابی یافت نمیشود و شخصی بایست خودش تجربه نماید.

سالن پرورش کبک کوچکتر از ۶۰ متر اشکالی ندارد و می توان در صورت مدیریت صحیح بازخورد مناسبی گرفت ولی سالن های بزرگتر از صد متر مدیریت دشواری دارند و به تنهایی نمی توان چنین سالن های را مدیریت نمود.در گذشته از سالن های برای پرورش کبک استفاده میشد که دارای پنجره بودند و نور مورد نیاز طیور توسط پنجره تامین می گردید.امروزه در سالن های مدرن دیگر خبری از پنجره نیست و دیوارهای سالن به نحو مناسبی عایق بندی شده اند.در چنین سالن های با مدیریت علمی و سیستم ساعت بدنی کبک ، نور و رطوبت و دما را تنظیم می کنند تا بهترین نتیجه را در پرورش کبک حاصل نمایند.سالن های کبک امروزه معمولا با ارتفاع ۲.۵ متر طراحی می گردند و این ارتفاع می تواند در مناطق گرمسیر بیشتر از این اندازه باشد.کف سالن نیز با استفاده از بتن مناسب و با یک شیب دقیق طراحی میشود.بایست در طراحی سالن پرورش کبک به سیستم فاضلاب نیز توجه شود و درپوش های فاضلاب به گونه ای طراحی شود که امکان خروج و ورود حیوانات و شکارچیان وجود نداشته باشد.از طرفی بایست یک فضای مناسب بدون سقف نیز برای کبک ها در نظر گرفته شود تا پرنده بتواند در چنین نقاطی از محوطه پرواز نماید.

مشکلات پرورش کبک

مشکلات پرورش کبک

قبل از اینکه وارد موضوع پرورش کبک بشوید بهتر است با مشکلات پرورشی آن نیز آشنا باشید.به طور کلی دام پرورش و پرورش طیور از جملع مشاغل سخت به شمار می آید.اول اینکه شخص پرورش دهند در معرض آلودگی های بسیاری قرار دارد.در طول پرورش هر پرنده و دامی شخص پرورش دهنده می توان دچار بیماری های مشترک بین انسان و دام ، طیور شود.مورد دوم که بایست حتما به آن فکر کنید کار شبانه روزی می باشد ، پرورش طیور یعنی پرورش یک موجود زنده و موجود زنده نیاز به مراقب ۲۴ ساعته دارد به همین دلیل بایست همیشه آماده کار باشید و حتی نمی توان یک ساعت نیز از کار دور ماند و به آن فکر نکرد زیرا در همان یک ساعت می تواند خسارات بسیاری به بار آید.مورد سوم ریسک های پرورش طیور می باشد که در سایر صنایع کمتر شاهد آن هستیم.برای مثال هر از چندگاهی یک ویروس در منطقه شیوع پیدا می کند و در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند خسارات بسیاری برای شما به وجود آورد.مشکل چهارم موضوع مهم بازار هدف می باشد.بازار پرورش طیور به طور کلی بازار با ثباتی نمی باشد و یک سری مشکلات در این بازار وجود دارد که بایست حتما قبل از راه اندازی سالن پرورش کبک به آن دقت نمایید.در واقع شخصی که علاقه مند به کار دام و طیور می باشد بایست شجاعت ورود به چنین کار پر زحمتی را داشته باشد زیرا در کنار تمامی زیبایی ها و قشنگی ها سختی های خاص خود را دارد.

مزایا و محدودیت های تولید کبک

کبک در مقایسه با مرغ بسیار مقاومت بیشتری در برابر بیماری ها دارد و می تواند یک عامل مهم در پرورش آن باشد.در مقایسه با مرغ ، در کبک وابستگی زیادی به سایر کشور ها وجود ندارد و می توان از داخل گله های مولد داخل کشور نیز جوجه های مورد نیاز پرورش را تامین نمود.بازار پرورش کبک رو به رشد می باشد.در چند سال گذشته آگهی مردم نسبت به خوراک طبیعی و گوشت سالم بیشتر شده است و انسان ها توجه بهتری به سلامتی و تغذیه خود می نمایند به همین دلیل بازار کبک رو به رشد بوده است.پرورش کبک هنوز به صورت گسترده صنعتی نشده است و این یک حسن به حساب می آید به همین دلیل هنوز از آنتی‌بیوتیک و سایر عوامل در پرورش کبک کمتر استفاده میشود و مانند مرغ نیست.همچنین راه برای پیشرفت در این صنعت مناسب است.تخم و گوشت کبک بسیار با کیفیت بوده  و ارزش غذایی بالایی دارد و درصد پروتئین گوشت کبک بسیار بالا می باشد.

مزایای اساسی خوردن تخم کبک

مزیت های خوردن محصولات تخم

۱) به دلیل داشتن پروتئین خوب و ویتامین های گروه ب برای عضلات مفید است.
۲) به کاهش ابهام مغزی و افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو کمک می کند (البته به لطف اسیدهای آمینه موجود در پروتئین و اسیدهای چرب موجود در چربی که مغز را تغذیه می نمایند)
۳) به عنوان منبع پروتئین ، سریع فرد را سیر کرده و همین امر در پایین آوردن وزن و کنترل آن تاثیر قابل توجهی دارد.
۴) کلسترول و ویتامین B 12 از سلول های عصبی محافظت می کنند.
۵) آهن و ویتامین های B9 و B12 برای کم خونی مفید هستند.
۶) خوردن تخم کبک و دیگر پرنده ها به لطف پروتئین ، چربی ها ، ویتامین های گروه ب و مواد معدنی ها برای پوست و مو مفید هستند.
۷) تخم های کبک پخته شده به صورت نرم و به آسانی در معده جای می گیرند و به مدیریت التهاب معده کمک می کنند، در حالت کلی برای درمان التهاب معده مفید است.
۸) تخم های کبک برای تغذیه زنان ها باردار بسیار مفید می باشد (چون حاوی ویتامین های B9، B12 ، آهن، چربی ها و مواد معدنی است) و در پیشگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان (کلیه تخم ها این کار را انجام می دهند) کمک می کند.
۹) تخم کبک اثر انرژی زایی دارد – همه تخم ها به دلیل داشتن ویتامین های گروه ب ، مواد معدنی ، پروتئین و چربی ، مغذی هستند.

مزایای خوردن گوشت کبک

 

مزیت های خوردن گوشت کبک

 این پرنده ها بومی اروپا و آسیا هستند و به طور طبیعی با استفاده از دانه ها و حشرات تغذیه و زندگی می کنند. در سال های اخیر ، کبک خاکستری و کبک پا قرمز به عنوان پرنده های مسابقه ای به کار گرفته شدند.
کبک خاکستری یکی از بیشترین گونه هایی است که در مغازه ها یافت می شود و دارای گوشتی لطیف و ظریف است که می تواند سرشار از مواد با ارزش ولی طعمی افتضاح داشته باشد. کبک های پا قرمز کمی بزرگتر هستند و طعم ملایم تری دارند. هر دو پرنده به عنوان گوشت پرنده مسابقه ای طبقه بندی می شوند که از چربی کم برخوردار بوده و سرشار از مواد با ارزش می باشند. کبک ها حاوی میزان قابل توجهی آهن، مقدار زیادی پروتئین بوده و مهم تر از همه کلسترول موجود در گوشت کبک کمتر از گوشت قرمز یا حتی جوجه ها می باشد که . جالب است بدانید که گوشت آهو و بوقلمون نیز از نظر ساختار و ویژگی بسیار به گوشت کبک شباهت دارد. حتی مرغ و قرقاول نیز هر دو حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند.
کبک ها دارای ویتامین B3 و ویتامین B12 چندان زیادی نمی باشند، این درحالیست که گوشت گاو یا گوسفند حاوی این ویتامین ها هستند. البته باید توجه داشت که گوشت کبک دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B2 و ویتامین B6 بوده و در زمره گوشت هایی است که بالاترین میزان سلنیوم را به خود اختصاص داده و همچنین دارای میزان زیادی زینک میباشد. در حقیقت کبک ها پرندگان بسیار مفیدی هستند و امروزه شما می توانید گوشت های بدون استخوانی آن را بخرید که به آسانی برش و طبخ داده می شوند و مهم تر از همه طعم لذیذی دارند.

پرورش کبک در ایران

پرورش کبک در ایران

همانطور که در بخش های قبل بررسی شد برای پرورش کبک در ایران در حالت کلی می تواند با سرمایه کم راه اندازی شده و در کوتاه مدت سود دهی کند. البته در ابتدا باید توجه داشت که جوجه ها و یا تخم های نطفه دار خود را از کجا خریداری کرده و کجا نگهداری می کنید. در گام آخر سودآوری و کسب درآمد از این راه باید زیر ذره بین قرار داده شود. شما هموطنان عزیز می توانید از ۳ طریق کار پرورش کبک را آغاز کنید.

جوجه یک روزه

یکی از روش هایی که با کمترین سرمایه ممکن انجام می شود خرید تخم نطفه دار و استفاده از یک دستگاه جوجه کشی مناسب برای تبدیل آنها به جوجه می باشد.

کبک تخم گذاری

یکی دیگر از روش هایی که برخی افراد به آن روی می آورند نگهداری و پرورش کبک تخمگذار می باشد. در این حالت کبک ها فقط به یک دلیل آن هم تولید تخم در نظر گرفته شده اند و به همین دلیل در کوتاه مدت تعداد اعضای گله افزایش پیدا می کند.

تولید نیمچه گوشتی

سومین و آخرین شیوه تولید نیمچه گوشتی می باشد. در واقع کسانی که به دنبال کسب درآمد از فروش گوشت پرنده هستند می توانند تخم نطفه دار کبک گوشتی را خریداری کرده و به جوجه تبدیل کنند .
در واقع این نوع از تخم ها در ۲۴ روز داخل دستگاه جوجه کشی به هچ رسیده و به جوجه تبدیل می شوند. کافیست پرورش دهنده نیمچه گوشتی را حدوداً تا ۱۳ یا نهایتاً ۱۴ هفتگی پرورش دهد؛ در این حالت پرنده از نظر فیزیکی پروار شده و برای ارسال به کشتارگاه آماده می شود.

دورنمایی از پرورش کبک برای درآمدزایی در ایران

همانطور که میدانید در گذشته نه چندان دور مردم ترجیح می دانند که تنها فقط از گوشت و تخم مرغ استفاده کنند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم، انواع گوشت و تخم پرنده های با توجه به مزایایی که دارند جایگاه ویژه ای بر سر سفره های ایرانیان باز کرده است. همین امر زمینه لامز را ایجاد کرده تا پرنده ای مانند کبک بازار گرمی برای خود ایجاد کند. با استناد بر بررسی های انجام شده گوشت و تخم کبک از نظر خرید و فروش با بلدرچین برابری می کند.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام

    من یک جفت کبک ماده داشتم می خوند الان یک جفت براش خریدم نه ماده و ن نز می خونه اولا یه جفت گیری میخوندن الا نه

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی میتونه داشته باشه
      یا افسردگی داره
      یا بیماری
      یا توجهش به جفتش جلب شده و …

  2. سلام
    عرض ادب و خسته نباشید خدمت دوستان
    بنده اهل یاسوج_روستای وزگ هستم_پرورش کبک دارم،همانطور ک اطلاع دارین ،کیفیت غذایی و ارزش گوشتی این پرنده خیلی با سایر پرنده ها فاصله،و کسانی ک ارزش غذایی براشون مهمه حتما توصیه میکنم این گوشت و کیفیت غذایی این پرنده رو نادیده نگیرن و حتی شده برا یکبار هم استفاده کنه.کاستی ک مایل ب تهیه و خرید هستن تشریف بیارن درخدمتم

  3. با سلام وخسته نباشید بنده می خواستم ۲۰۰ تاجوجه یک روزه کبک بخرم ایا این کار چقدر هزینه دارد و ۱سوال دیگر اگر من تخم کبک بخرم راحتره یا جوجه کبک وسوال ۲ قیمت جوجه کبک وتخم نطفه دار کبک چنده سوال ۳ بنده این درخواستهارا از کجا میتوانم تهیه کنم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋