اصول پرورش پرندگان زینتی در خانه و سالن | قوانین و نکات نگهداری

آشنایی با اصول و راهکارهای ‌پرورش پرندگان زینتی در سالن

معمولا مردم برای سرگرمی و اوقات فراغت اقدام به خرید و نگهداری از انواع طوطی سانان و سایر گونه های زینتی در خانه می کنند، اما آیا می دانید که از همین پرنده های زینتی هم می توان پول در آورد ؟ پس اگر علاقه مند به این پرنده های رنگارنگ و باهوش هستید، ضمن اینکه اوقات فراغت خود را پر خواهید کرد، از فروش جوجه ها و تخم های نطفه دار آنها نیز می توانید به درآمد برسید.

در ادامه این پست، ویدیو های آموزشی مصاحبه با آقای محمد یاری، پرورش دهنده حرفه ای پرندگان زینتی آمده است. 

نحوه شروع پرورش پرندگان زینتی در سالن

این قسمت از متن بر اساس مصاحبه با پرورش دهنده حرفه ای طوطی سانان و پرندگان زینتی، آقای محمد یاری نوشته شده است. که در ادامه  ۳ ویدیو مصاحبه را تماشا می کنید :

برای مشاهده قسمت پنجم تا دهم این مصاحبه، بر روی لینک های رو به رو کلیک کنید : آموزش جفت کردن و جوجه کشی از پرندگان زینتی و طرز تهیه سرلاک طوطی سانان 

از جمله مهم ترین پرنده های با ارزش قابل پرورش در خانه و سالن می توان به مرغ عشق، عروس هلندی، قناری، مرغ مینا، کاسکو، کاکادو، ماکائو، طوطی برزیلی، ملنگو، راهب ، گرین چیک و فنج  اشاره کرد.

هر کدام از این پرنده ها روش های مراقبت و نگهداری متفاوتی داشته که برای هر کدام از آنها مقاله های جداگانه ای نوشته شده اند که در مجموعه مقالات درج شده در وبلاگ چیکن دیوایس می توانید اطلاعات مفیدی به دست آورید.

به طور کلی برای شروع پرورش تمامی پرندگان زینتی ، میتوان از سه راه زیر اقدام نمود:

۱ : خرید تخم نطفه دار طوطی سانان

یکی از راه های شروع پرورش طوطی سانان، خرید تخم نطفه دار از پرورش دهندگان دیگر و جوجه کشی از این تخم ها با دستگاه جوجه کشی حرفه ای می باشد. بر طبق تجربیات جناب آقای یاری که در طول ۸ سال پرورش پرندگان زینتی کسب نموده اند، خرید تخم نطفه دار طوطی سانان امری صحیح نمی باشد. ایشان معتقدند خرید تخم نطفه دار تنها از مراکز معتبر امکان پذیر می باشد که به دلیل عدم صرفه اقتصادی، اینگونه پرورش دهندگان نیز، تخم نطفه دار طوطی سانان ارزشمند را به فروش نمی رسانند.

۲ : خرید جوجه تازه دانخور شده

روش دوم برای شروع پرورش طوطی سانان، خرید جوجه های سرلاکی یا تازه دانخور شده پرنده مورد نظر می باشد. برای این منظور لازم است تا جوجه های سالم و قوی را خریداری کرده و تا زمان بلوغ از آنها نگهداری نمایید. در این روش، تا زمان رسیدن پرنده به سن بلوغ، شما هیچ سودی دریافت نخواهند کرد و نیازمند تهیه سرمایه برای نگهداری از جوجه ها تا رسیدن به سن بلوغ می باشید.

به عنوان مثال طوطی برزیلی در ۷ ماهگی تا یک سالگی به بلوغ رسیده و پس از آن می تواند برای شما سودآور باشد. سن بلوغ در عروس هلندی از یک و نیم سالگی تا سه سال، برای طوطی گرینچیک از ۱ تا ۳ سال و برای کاسکو ها ۷ سال به بالا می باشد! از این رو، جناب آقای یاری معتقد است که خرید تخم نطفه دار یا خرید جوجه برای پرورش آنها، صرفه اقتصادی ندارد.

۳ : خرید جفت مولد

بهترین روش برای شروع پرورش پرندگان زینتی در سالن، خرید مولد می باشد. خرید مولد های جفت شده و جوجه کشی از آنها، سرمایه اولیه بیشتری نیاز داشته اما سوددهی زودتری نیز خواهد داشت.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار پرندگان زینتی
» تجهیز شده به سنسور کنترل دمای محیط
» دارای ۱۲ ماه گارانتی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

تجهیزات ضروری برای پرورش پرنده های زینتی در سالن 

کسانی که قصد نگهداری از پرنده های زینتی در سالن را دارند، اولین هدف آنها کسب درآمد از فروش جوجه های چند ماهه و پرندگان مولد می باشد. از جمله تجهیزات و ملزومات لازم برای نگهداری از پرنده های زینتی در سالن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- قفس 

با اینکه می توان آنها را به صورت آزادانه در سالن پرورش داد، اما برخی از پرنده ها با هم سازگار نیستند و با هم درگیر می شوند، بنابراین برای چنین پرنده هایی نیاز به قفس خواهید داشت. طبیعتا اندازه قفس ها به جثه پرنده های شما بستگی دارد. قفس ها باید در اندازه هایی باشند که یک جفت از پرنده های زینتی به راحتی در آن جای بگیرند. 

۲- لانه 

طبیعتا کسانی که پرنده های زینتی را در سالن و در تعداد بالا پرورش می دهند ، می خواهند از آنها جوجه به دست آورند و مهم ترین چیزی که جفت های نر و ماده را در کنار هم قرار خواهد داد تا به تولید جوجه اقدام کنند، لانه خواهد بود. اگر جفت ها را در قفس پرورش می دهید، باید لانه آنها را در قفس قرار دهید، اما اگر پرنده ها به صورت آزادانه در سالن زندگی می کنند، باید برای هر جفت از آنها لانه ای جداگانه ای در نظر بگیرید، معمولا لانه آنها از چوب ساخته می شود. 

۳- فن تهویه

اگر تعداد پرنده ها در سالن زیاد باشد و سالن نیز به صورت اتاقی و بسته باشد، طبیعتا باید از چند پنجره و فن تهویه برای خروج بوی بد و ورود هوای تازه استفاده کنید. اندازه فن و تعداد آن نیز به تعداد پرنده ها و اندازه سالن بستگی دارد. 

۴- ترموستات

پرندگان زینتی نسبت به تغییرات ناگهانی دما بسیار حساس می باشند؛ در نتیجه ضروری است تا از ترموستات برای تنظیم دقیق دمای محیط سالن پرورش طوطی سانان استفاده نمود.

۵- دیمر

وظیفه دیمر در سالن پرورش پرندگان زینتی، تنظیم و افزایش و کاهش به مرور نور سالن می باشد. به این صورت طلوع و غروب خورشید برای پرنده شبیه سازی می شود.

۶- رطوبت ساز

زیستگاه اکثر پرندگان زینتی جنگل های گرم و مرطوب می باشد به همین دلیل برای تنظیم رطوبت و شبیه سازی محیط از رطوبت ساز استفاده می شود.

۷- دوربین

رفت و آمد زیادی به محیط نگهداری پرندگان سبب افزایش استرس و عدم جفت گیری آن ها میشود؛ از این رو لازم است از دوربین برای کنترل اتاق نگهداری آنها استفاده نمود.

۸- دستگاه جوجه کشی پرندگان زینتی

برای تبدیل تخم پرندگان زینتی به جوجه از هر دستگاهی نمی توان استفاده کرد، تخم نطفه دار طوطی سانان نسبت به تخم پرنده های بومی مانند مرغ، حساس تر بوده و در صورت عدم تنظیم دما و رطوبت، امکان جوجه شدن آنها بسیار کاهش می یابد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶ یکی از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای است که مخصوص پرنده های زینتی تولید شده و تمامی فرایند جوجه کشی اعم از تنظیم حرارت و رطوبت دستگاه ، سنجش دما و رطوبت محیط بیرون ، چرخش تخمها ، تهویه و سیرکولاسیون هوای دستگاه و… را به صورت خودکار و بدون دخالت انسان انجام می دهد. این محصول از گارانتی ۱ ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله بهره مند است.

برای پرورش انواع طوطی سانان به چقدر سرمایه نیاز است ؟ 

سرمایه مورد نیاز برای پرورش انواع طوطی سانان، به نوع طوطی مد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال سرمایه برای شروع پرورش کاسکو بسیار بیشتر از پرورش عروس هلندی می باشد. بنابراین سرمایه اولیه به تعداد مولد، محل پرورش و نوع پرنده مورد نظر بستگی دارد.

آشنایی با اصول و راهکارهای ‌پرورش پرندگان زینتی در خانه 

پرنده های زینتی انواع مختلفی دارند که هر کدام شیوه زندگی و نگهداری و مراقبت متفاوتی دارند، اما همه آنها برای داشتن یک زندگی آرام و بدون استرس نیازمند شرایط محیطی و تغذیه ای مناسبی هستند. 

در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم شما را با اصول و نکات کلی برای نگهداری از پرنده های زینتی در خانه و یا سالن آشنا کنیم ، بنابراین اگر قصد خرید و نگهداری از پرنده های زینتی و گران قیمت را دارید، حتما قبل از خرید به نکات این نوشته توجه کنید. 

بهترین پرنده برای پرورش خانگی

تمامی پرنده های معرفی شده در فوق قابل پرورش در خانه هستند، اما اینکه کدام یک از آنها را انتخاب کنید ، به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. برخی از افراد به نگهداری از قناری در خانه علاقه دارند اما برخی از آنها تمایل به داشتن پرنده ای سخنگو و جسور دارند. 

بهترین پرنده برای پرورش خانگی - چیکن دیوایسقناری قدرت حرف زدن و بازیگوشی را ندارد و برای مراقبت و نگهداری از او نیاز به وقت زیادی هم ندارید، اما آواز خوبی می خواند و شما را سرگرم خواهد کرد. اما عروس هلندی، کاسکو ، مرغ مینا ، کاکادو ، ماکائو همگی قادر به حرف زدن و یادگیری ترفند هستند و ساعات زیادی شما را سرگرم خواهند کرد، اما برای مراقبت از آنها نیاز به وقت و زمان و هزینه دارید. در مقاله انتخاب بهترین پرنده خانگی به صورت کامل به این موارد پرداخته شده است. 

ابزارهای لازم برای پرورش پرندگان زینتی در خانه

معمولا کسانی که این پرنده ها را در خانه پرورش می دهند، هدفی جز پر کردن اوقات فراغت و القای حس حیوان دوستی ندارد و کمتر کسی را می توانید بیابید که برای پول در آوردن آنها را در خانه و اتاق خواب خود نگهداری می کنند چون از پرورش یک جفت از پرنده های زینتی درامد انچنانی به دست نخواهد آمد. اگر می خواهید پرنده مورد علاقه خود را در خانه نگهداری کنید باید تجهیزات زیر را برای زندگی او فراهم آورید:

۱- قفس 

۲- آبخوری و دانخوری

۳- میله نشیمن

۴- اسباب بازی 

محیط مناسب برای نگهداری پرنده های زینتی در منزل

پرنده را باید در یک محیط آرام، بدون سر و صدا و استرس نگهداری کنید. زمانی که پرنده به تازگی وارد خانه شما شده است در برابر هر چیزی واکنش نشان داده و دچار استرس می شود، بنابراین وجود محیط آرام در انس گرفتن پرنده و عادت کردن هرچه سریعتر او به محیط جدید تاثیر دارد.

محیط مناسب برای نگهداری پرنده های زینتی در منزل - چیکن دیوایساتاق خواب بهترین مکان برای نگهداری او خواهد بود. آشپزخانه ، اتاق پذیرایی و بالکن به دلیل دارا بودن شرایط مناسب ، برای نگهداری پرنده های زینتی در خانه توصیه نمی شود. وجود بوی غذا و ادویه جات ، گازهای سمی و گرمای شدید در آشپزخانه ، سر و صدا و دود سیگار در اتاق پذیرایی و خطر حمله حیوانات و سرمازدگی پرنده در بالکن از جمله دلایلی هستند که این مکان ها را برای او نامناسب و خطرناک می کند. 

نحوه جوجه کشی از پرنده های زینتی

دو روش برای جوجه کشی از آنها وجود دارد، در روش اول خود والدین (همان پرنده های مولد) بر روی تخم ها می خوابند و از آنها جوجه کشی می کنند. اما در برخی مواقع والدین تجربه کافی برای اینکار را ندارند و تخم ها به جوجه تبدیل نمی شوند و یا در نیمه های جوجه کشی از روی تخم ها بلند می شوند و یا آنها از لانه به بیرون پرت می کنند. 

نحوه جوجه کشی از پرنده های زینتی - چیکن دیوایسبه همین دلیل ، اکثر پرورش دهنده های حرفه ای از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کردن تخم های نطفه دار پرنده های زینتی استفاده می کنند که مشکلات فوق را نداشته و تقریبا ۹۰ درصد تخم های نطفه دار به جوجه تبدیل می شوند.

جمع بندی 

در این متن تمامی نکات اساسی و لازم جهت پرورش پرندگان زینتی در خانه و سالن به همراه فیلم های آموزشی آمده است. تجهیزات مورد نیاز شروع پرورش طوطی سانان در منزل وسالن، نحوه شروع کار پرورش و سرمایه اولیه مورد نیاز برای این کار در این پست از چیکن دیوایس بررسی شد.

نوشته های مشابه

‫۳۴ دیدگاه ها

  1. سلام من یه جفت مولده واقعی کاسکو میخام اصفهان هستم از کجا حضوری بگیرم غیر از پل سرهنگ که همشون حقه باز و دروغگو هستن یه سالن خونگی میخام معرفی کنید که مشاوره هم بهم بده میخام طبقه‌ بالای خونه پرورش عروس هلندی و کاسکو راه بندازم سرمایه هم صد تومان تقریبا میتونم بزارم اما احتیاج به یه سالن داره واقعی و ادم حسابی دارم نه دلال و دزد و حقه باز که تو این صنف پر شده متاسفانه

  2. متأسفانه کاسکو مولده واقعی تو اصفهان من پیدا نکردم با ۲۵ ملیون ۳۰ ملیون نه که نباشه هست ولی دروغ میگن دو تا پرنده را کردن تو قفس به عنوان مولد قالب میکنن

  3. میشه شما خودتون یه جوجه برام اوک کنین ک دستگا دارین چون من اصلا سر در نمیارم خاهش میکنم پولشم میدم

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه ما تو زمینه فروش جوجه فعالیت نداریم
      فقط دستگاهشو داریم

  4. سلام
    ترموستات چجوری بخاری و کنترل می کنه ؟ منظورتون بخاری برقیه ؟
    فن تهویه چی ؟ آیا یکسره باید روشن باشه یا اونم دستگاه کنترل نیاز داره ؟

    1. فن تهویه باید کلا روشن باشه
      ترموستات کارش همینه خب کنترل گرمایش سیستم

  5. سلام خسته نباشید من یه جفت عروس هلندی بالغ کارداده است تازه خریدم قبل از این که بخرم بیاورم تخم داشت چون سر وصدا بود روی تخم هایش درست نخوابید من بدون تخم خریدم چند روز طول میکشه که دوباره تخم بزاره جوانه گندم بهشون بدهم با تخم شاهدانه تخم گشنیز تخم تربچه

  6. سلام استاد
    میخواستم بدونم اگه یه اتاق ۲۰ متری داشته باشم میتونم مثلاً تعداد ۲۰ عدد طوطی سان رو توی این فضا و بدون قفس کنار هم نگه دارم. یا باید حتما توی قفس باشن.
    چون میخواهم زیاد واسه قفس ها هزینه نکنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      نگهداری پرنده های زینتی در فضای باز کار دشواری هست و برای افرادی که تجربه ی کافی ندارن امکان پذیر نیست
      تهیه ی تهویه مناسب ، قرار دادن لانه ها در فاصله های مشخص می تونه مفید باشه

      1. سلام خسته نباشید من میخواهم پرورش گله ای قمری الماسی رو در سالن شروع کنم بنظر شما فکر خوبی است رانه

        1. سلام دوست عزیز
          خودتون در این راستا صاحب اختیارید
          فقط در ابتدای کار بهتره دانش لازمه رو کسب کنید

      2. سلام من مولد خریدم باجوجه وجوجه ها رو بزرگ کردم والان ۸یا۹ ماه هستن من همه روباهم به صورت گله ای نگر داری کردم والان جوفت خوردن به نظر شما اونای که جوفت خوردن رو جدا کنم زودتر به تخم جوجه میرسم یا بزارم تو گله بمونن ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          انتخاب خودتونه ولی تو نگهداری گله ای امکان ابتلای بیماری توشون زیاد میشه

  7. با سلام من می خوام یک سالن بزنم بعد من پرنده‌ام جوجه دادن من اگر در سن پایین جوجه رو رد کنم بهتره یا وایستم تا بالغ بشه
    و یک سوال اگر من در سن پایین پرندرو بفروشم بعد اگر مشتری پرنده بالغ خواست باید چیکار کنم

    1. فروش در سن پایین هزینه خوراک کمی داره براتون
      بعد از چند دوره فروش متوجه می شدید که مشتری هاتون اکثرا بالغ می خوان یا جوجه
      اون موقع می تونی تصمیم بگیری که بالغ بفروشی یا جوجه

  8. سلام.
    من در حال ساخت یک قفس با ابعاد ۳متر طول ۱متر عرض و ۲ متر ارتفاع با شیشه سکوریت هستم. با تمامی تجهیزات و سیستم کنترل هوشمند. برای نگهداری چند نژاد مختلف فنچ.از هر نژاد یک جفت. فقط تنها مشکلی که دارم تامین نور طبیعی هست که به هیچ وجه در دسترس و تابش محل قفس نیست. اگر لطف کنید و بنده رو راهنمایی کنید. با تشکر

    1. از لامپ های مهتابی یا افتابی می تونید استفاده کنید
      اما در کل توصیه میشه که در یک مکان نورگیر قفس رو بسازید
      ویتامین d براشون ضروریه

  9. سلام برای سالن باید فقط از یک نوع پرنده استفاده کنیم؟ چون گفتن بهم ک هر سالنی مخصوص یک پرندع هستش

    1. برای مثال قناری با طوطی سانان تو یک سالن نمیشه . انواع طوطی در یک سالن مشکلی نداره

  10. با عرض سلام و خسته نباشيد. .مقاله ای در مورد طوطی گرینچیک دارید .. سایتتونو خیلی گشتم و پیدا نکرد .من میخوام پرورش گرینچیک شروع کنم و اطلاعاتی که دارم درموردشون کمه لطف میکنید راهنمایی کنید

  11. باسلام وقت بخیر
    برای اخذ یا تمدید پروانه بهره برداری پرورش قناری چکار باید بکنم

  12. سلام. مرغ عشقم دوتا تخم گذاشته تا الان ولی با وجود داشتن لانه و موندن داخلش، اولی رو کف قفس گذاشت و بعد از اینکه من تخم رو گذاشتم داخل لانش ، سوراخش کرد و مجدد انداختش بیرون. امروز هم دومین تخمشو توی جای غذایش گذاشت و توجهی هم بهش نمیکنه. گکار کنم که تخماشو داخل لانه بذاره و ازشون مراقبت کنه تا جوجه بشن؟ میترسم بقیه تخم هاشو هم همینطوری از

    1. سلام
      چنین موردی سراغ ندارم متاسفانه
      بهتره در شهر خودتون و یا در شهرهای اطراف خودتون پرورش دهنده رو از طریق دیوار شیپور یا پرسوجو پیدا کنید
      خرید اینترنتی از شهر های دیگه به هیچ وجه پیشنهاد نمیشه

  13. سلام ببخشید شرکت شما تخم نطفه دار انواع طوطی هم توزیع میکنه یا فقط دستگاه جوجه کشی کار میکنید

    1. سلام
      گروه صنعتی اسکندری تنها دستگاه جوجه کشی به فروش می رسونه

  14. سلام ببخشید شرکت شما تخم نطفه دار انواع طوطی هم توزیع میکنه یا فقط دستگاه جوجه کشی کار میکنید

    1. سلام خسته نباشید من یه جفت عروس هلندی بالغ کارداده است تازه خریدم قبل از این که بخرم بیاورم تخم داشت چون سر وصدا بود روی تخم هایش درست نخوابید من بدون تخم خریدم چند روز طول میکشه که دوباره تخم بزاره جوانه گندم بهشون بدهم با تخم شاهدانه تخم گشنیز تخم تربچه برای تخم گذاشتن الان که جفت هستن امکان داره نر اواز بخونه

      1. سلام کار درستی نبوده پرنده روی تخم خوابیده رو خریداری کردین . ماشین جوجه کشی که نیست باید دو ماه تقویت بشه فقط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋