پرورش و نگهداری کبوتر : تغذیه کبوتر

پرورش و نگهداری کبوتر : تغذیه کبوتر

تغذیه کبوتر

پرورش و نگهداری کبوتر : تغذیه کبوتر دانه هایی را که امروزه به عنوان غذای پرندگان مصرف میشوند می توان به دو دستهٔ غلات و دانه های روغنی تقسیم نمود. دانه غلات مقدار نسبتاً زیادی کربوهیدرات و مقدار اندکی چربی دارد.

دانه هایی که J) در این دسته قرار می گیرند عبارتند از: ارزن، جو نیمکوب، بلغور گندم ذرت. دانه های روغنی برخلاف غلات حاوی مقدار نسبتاً زیادی چربی و مقدار اندکی کربوهیدرات هستند ولی این دانه ها در تغذیه کبوترها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی دیگر از مهم ترین ترکیبات موجود که هم در دانه های روغنی و هم در غلات یافت می شود پروتئین است که خود از اسیدهای آمینه ساخته شده است.

با وجودی که ممکن است میزان پروتئین یک دانه بالا باشد، اما این امر ضرورتاً بدان معنی نیست که پرنده مقدار کافی پروتئین دریافت می کند؛ چه بسا تمام اسیدهای آمینه به مقدار کافی در دانه ای موجود نباشد و بدن پرنده نیز نتواند اسیدهای آمینه ضروری را که در مادهٔ غذایی نیز به مقدار اندکی یافت میشود سنتز کند. پرنده ها، به طور بسیاری از دانه ها از لحاظ داشتن مواد معدنی و ویتامین A فقیر هستند.

کمبود ویتامین A ممکن است یکی از عوامل مستعد کننده در بیماری کاندیدیاز باشد. این بیماری به صورت نقاط کوچک قارچ مانندی در دهان تظاهر می کند که در صورت عدم درمان، تمام قسمتهای دستگاه گوارش را فرا میگیرد. یکی از اولین نشانه های بروز این بیماری آن است که پرنده با غذای خود بازی می کند و فقط مقدار بسیار کمی از آن را می خورد. در صورت بروز این بیماری می توان از مکمل ویتامین A استفاده نمود.

در هنگام خرید دانه ها باید با دقت به آنها نگاه کرد تا مبادا آلوده و کثیف باشند. بهتر است مقداری از دانه را روی کف دست بریزید؛ دانه های خوب و مناسب، خیلی سریع جدا از هم روی کف دست قرار می گیرند. با مشاهده کوچک ترین اثری از رطوبت یا جوانه زدن یا وجود فضله موش در دانه ها باید از خرید آنها خودداری نمود.

غذای کبوترها باید دستی داده شود و هر کبوتر دو یا سه وعده در روز تغذیه شود، یا این که مقدار غذای مورد نیاز روزانه برای هر جفت کبوتر محاسبه شود و این مقدار غذادر طول روز در برابر کبوترها قرار داده شود. بهترین نوع غذا برای کبوترها، دانه هایی همچون ارزن، عدس، گندم، ذرت، جو، بذر کتان، نخود، ماش، نخود گاوی، شاهدانه و قره ماش است. غلاوه بر موارد مذکور، کبوتر به پوست صدف آسیاب شده مخلوط با نمک احتیاج دارد، این مخلوط باید در ظرفی مخصوصی همیشه در دسترسی پرنده باشد، ظرف غذای کوچک برای استفاده کبوترها مناسب تر است.

برخی تمایل خود پرنده نیز شرط است و همیشه باید دانه هایی را در اختیار کبوتر نهاد که رغبت زیادی به خوردن آنها داشته باشد. البته کبوترهایی که آزادی بیشتری دارند و در شهرهای کوچک و یا روستاها زندگی می کنند معمولا غذای خود را از دشتها و یا کشتزارها تأمین میکنند و غذایی که به آنها داده می شود غذای تکمیل کننده است. کبوترها معمولا در زمستان به غذای بیشتری نیاز دارند. به غذای پرندگان باید به میزان یک درصد جیره نمک طعام اضافه شود، در صورت کمبود نمک در جیره کبوتر، پرنده اقدام به نوک زدن به در و دیوار خواهد نمود. تغذیه کبوترها با ماکیان تفاوت دارد.

به طوری که کبوترها تمایلی به جیره های نرم و خرد شده ندارند و مقدار کمتری علوفه سبز می خورند، این پرندگان در طبیعت از دانه ها، حلزونها و کرم ها تغذیه میکنند، ولی به طور کلی کبوتر به عنوان یک پرنده دانه خوار معروف است. از آنجا که تقریباً کبوترهای پرورشی و پرواری از توقع یکسانی نسبت به کمیت و کیفیت غذا برخوردارند، لذا تاکنون برای هر یک جداگانه، جیره یا جیره های خاصی تدوین نشده است.

این موضوع حتی برای جوجههای جوان نیز صادق می باشد. نسبت فیبر در جیره تهیه شده برای آنها باید از ٪۵ بیشتر نشود. میزان پروتئین خام جیرههای غذایی کبوترها برحسب سان بین ۱۲ تا ۱۸ درصد در نوسان است. Bottcher (۱۹۸۲) که آزمایشات وسیعی در این زمینه انجام داده تصویر واضحی از میزان پروتئین خام مناسب ترسیم نکرده است.

معمولاً ۸۰ درصد غذای کبوترها را دانه های مختلف غلات و ۲۰ درصد بقیه را دانه هایی که بیشتر حاوی پروتئین هستند، تشکیل می دهند. در مورد نیاز دقیق کبوترها به یکایک مواد مؤثر غذایی آزمایش های محدود و اندکی صورت گرفته است. در آمریکا میزان ۱۳/۴ MJ در هر کیلوگرم غذا توصیه می گردد (Bottcher ۱۹۷۵). Klein (۱۹۷۴) استفاده از غذای پلت نشده را برای کبوترها توصیه را در جدول زیر خلاصه نموده است.

جیره-های-غذایی-برای-کبوتر

پرورش و نگهداری کبوتر : تغذیه کبوتر

در ایتالیا اغلب از دانخوری های منقسم به بخشی های متعدد استفاده می شود. در هر قسمت ماده غذایی خاصی، مانند ذرت، انواع غلات، عدسی، پلت های سرشار از مواد پروتئینی، صدف یا گوش ماهی ریز شده، مواد معدنی و مخلوط ویتامینی ریخته شده و کبوترها متناسب با نیاز خود از این مواد برداشت می کنند.

از آن جایی که کبوترها در انتخاب دانه ها وسواس به خرج میدهند، لذا سبب می گردند که دانه ای بیش از دانه دیگر مصرف شود. بدین جهت استفاده از غذای پلتی (که مخلوطی از دانه های مختلف اردی، پرسی شده می باشد) توصیه میشود.

WrieSSing  معتقد است که مشابه جیره های طیور را می توان جدول زیر استفاده کرد.

میزان-مصرف-دانه-ها

پرورش و نگهداری کبوتر : تغذیه کبوتر

تغذیه جوجه کبوتر پدر و مادر هر جوجه پسی سوی جوجه خود پرواز کرده، به آنان غذا می دهند. در حقیقت مشاهده این منظره خالی از لطف نیست.

همزمان با خروج جوجه ها از تخم، نوعی مایع شیر مانند در معده کبوتر نر و ماده تولید می شود و والدین به وسیله منقار خود این ماده شیر مانند را به جوجه های خود می دهند. این عمل ۳ تا ۴ روز ادامه مییابد، جوجه منقار نازک خویش را در دهان پدر یا مادر خود فرو میبرد و آنگاه این ماده مانند شیر تخلیه شده از پستان، از داخل مناسب و آرام و تاریک قرار دهیم و دو بار در روز، صبحها و عصرها اقدام به تغذیه آنها با غذای مقوی و پرانرژی و پروتئین دار نماییم. در هنگام تغذیه جوجه کبوترها بهتر است که در آغاز، دانه ها به مدت نیم ساعت خیسانده شود و سپس در اختیار جوجه ها قرار گیرد و باید توجه داشت که پرنده بیش از اندازه لازم غذا نخورد.

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

    1. بلال رو پوست بکنید به سه یا ۴ قسمت تقسیم کنید
      و داخل قفس و یا ظرف غذاش قرار بدین کار خاصی نیاز نیست انجام بدین

      1. داخل قفس قرار بدم خودش میخوره نیاز نیست براش لونه درست کنم همون قفس خوبه؟ پخته باشه یا نپخته

        1. نه نیازی به پختنش نیست
          بهتره براش لونه استاندارد تهیه کنی

  1. سلام
    سال نو مبارک
    سالی پر از برکت وسلامتی برای همه
    یک کبوتر یک جایی بود بعد چشمش عفونت داره پاش هم به نظر شکسته الان همه دامپزشکی ها بسته
    ولی قرص نیومسین سولفات دامپزشکی داد ،
    برای پاش که مقداری کبود هست و نمیتونه زمین بزاره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. با سلام.ما هم همچین مسئله ای برامون پیش اومد. الان کبوتر ما حالش خیلی خوبه شکر خدا.برای عفونت چشمش باید با دست تمیز و شسته شده، پماد تتراسایکلین ۱ درصد رو به چشم و اطراف چشم بمالید روزی دوبار تا یه هفته

  2. چرا کبوتران من زود به زود چشم درد می گیرند واریز می شند در گنجه من موش‌های کوچکی هستند که نمی توانم آنها را از بین ببرم باعث مریزی احتمال داره موش باشه ممنون راهنمایی کنید خیلی زحمت کشیدم براشون سپاس از کانال خوب شما

    1. نمیشه همینجوری نظر داد ولی احتمال اینکه بیماری با موش بیاد وجود داره ، راه ورودی موش به لانه کفتر ها باید گرفته بشه
      قف به صورت کامل پاکسازی بشه

  3. سلام از کبوتر زیاد جوجه کشیدم ضعیف شده واسه پر شدن تخم دان ماده کبوتر چه تغذیه ای بدم خوبه

    1. از مولتی ویتامین توی آبش استفاده کنید. یک روز در میان ۸ قطره در ۵۰۰ سی سی آب . میوه و سبزیجات بدین. برای تامین کلسیم، از پوست تخم مرغ خورد شده استفاده کنید. از داروخانه دامپزشکی ویتامین هاس A-D-E تهیه کنید و با دان یا آب بهش بدین. طریقه مصرفشون روش نوشته شده

        1. بهترین نمونه ها شامل میوه ها و سبزیجات مانند سیب، نخود فرنگی، کاهو رومی، فلفل دلمه ای ، توت فرنگی و هویج است.

        2. خب این میوه هایی که گفتین رو چجوری باید داد رنده یا پخته یا همینطوری

  4. سلام
    یک کبوتر چند وقت پیش اومد خونه ما عفونت شدید داشت و اصلا نمیتونست ببینه که اب و غذا بخوره. بردمش دامپزشکی و دارو غذا خودم بهش دادم. الان نوک میزنه که غذارو برداره ولی دانه از نوکش میافته و نمیتونه دانه رو بخوره خیلی تلاش میکنه ولی نمیتونه.چیکار کنم که مشکلش برطرف بشه؟
    ممنونم
    خواهش میکنم پاسخ بدید

    1. بهش مولتی ویتامین بدین و دارویی که دکتر تجویز کرده رو ادامه بدین به مرور بهتر میشه.

  5. سلام یه برنامه غذایی برای ۵۰تا کفتر میخام توروزم یک دفعه هواشون کنم ۱ساعت بپرن

  6. سلام. یه سوال من از این پلیت گاوی ها (کنسانتره )میدم کفترام طوری نیست ؟

    1. حتما ضرر داره
      به سیستم گوارشی کبوترها اسیب میرسونه
      لطفا از دانه ها و سبزی های مناسب برای کبوترها استفاده کنید

  7. سلام کبوترمن پژمرده هست چه غذای رو پیشنهاد میکنید

    چه دارو های بهش بدم تا سرحال باشه.لطفا جوابمو بدید بهترین کفترمه

    1. سلام
      پرنده باید کامل معاینه بشه تا دردش مشخص بشه بعد براش دارو یا غذا نوشت
      از دور هم نمیشه مورد رو گفت
      اگه براتون اهمیت داره ببریدش دامپزشکی ، شرایط تغذیه محیط نگهداری ، فضله و … رو بگید تا در صورت نیاز دارو تجویز کننن

  8. سلام اطلاعات خوبی بود اما در مناطق گرمسیر با توجه به دمای هوا بیشتر از غذای با طبع سرد استفاده کرد ممنون

  9. سلام. ممنونم که از تجربیات خود را در اختیار ما قرار میدین از وقتی از راهنمایی های شما عزیزان استفاده میکنم تلفاتم به حداقل رسیده وکبوترام خدارو شکر سرحال هسن ممنونم. سالمو سربلند و موفق باشین تا ابد

  10. خوب بود بهتر است یک چیز هایی هم اضافه کنید ولی به هر حال خیلی خوب بود👌🙏🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋