پرورش و نگهداری خروس لاری – خصوصیات خروس لاری

پرورش و نگه داری خروس لاری

پرورش خروس لاری یکی از راه های کسب درآمد است و البته کسانی که علاقه خاصی به نگه داری از مرغ و خروس لاری دارند، می توانند با جوجه کشی خروس لاری و پرورش آنها ، خروس لاری اصیل مورد نظر خود را گسترش دهد که هم از آنها برای استفاده در مسابقات میدانی و هم برای فروش و درآمد زایی می توانند استفاده کنند.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای سیستم انتخاب پرنده برای جوجه کشی از تخم پرندگان بومی
» برخورداری از بدنه ی آنتی باکتریال و قابل شستشو
» بهره گیری از برد کنترلر با کیفیت و ساخته شده از قطعات مرغوب الکترونیکی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

حتما از قیمت های میلیونی خروس های لاری خبر دارید؟!! در این نوشته می خواهیم شما را به صورت قدم به قدم برای پرورش و نگهداری خروس لاری راهنمایی کنیم، پس اگر به پرورش خروس لاری و نگهداری از این نژاد علاقه مند هستید، این مقاله حتما برای شما مفید خواهد بود. 

آنچه در این نوشته خواهید خواند : با نحوه آماده سازی مکان پرورش مرغ و خروس لاری ، شیوه جفت انداختن و تغذیه مناسب این پرنده ها آشنا خواهید شد، هم چنین نکات لازم برای پرورش یک خروس جنگی و مواردی که حین پرورش باید رعایت کنید در این مقاله آموزش داده خواهد شد. روش های جوجه کشی و بهترین و باصرفه ترین روش جوجه کشی از این پرنده های اصیل نیز توضیح داده خواهد شد. 
آماده سازی خروس لاری برای جنگ
آماده سازی خروس لاری برای جنگ

آشنایی کلی با خصوصیات خروس لاری

معمولا خروس نژاد لاری ، نژاد آرام و ساکتی می باشد. ولی خروس هایی که برای جنگ و نبرد های میدانی استفاده می شوند با روشی خاصی (با خوراندن گوشت و خون) تربیت شده و حس مبارزه طلبی و جنگ جویی آن ها تحریک می گردد، به طوری که کاملاً خصوصیات نژادهای جنگی را پیدا کرده و حتی گاهی به انسان و بخصوص به کودکان نیز حمله می کنند. این نژاد در ایران اغلب برای جنگ انداختن استفاده می شود بنابراین نگه داری این نژاد هنوز جنبه اقتصادی پیدا نکرده است. بعضا علاقه مندان به این نژاد سعی دارند که آن را به طور خالص نگه داری نمایند. این نژاد از لحاظ تولید گوشت، فرم بدن و ظرفیت ژنتیکی تولید بسیار جالب می باشد. در تهران و برخی شهرستان ها صاحبان این نژاد علاقه زیادی به جنگ انداختن خروس ها دارند و بر سر پیروزی آنها شرط بندی های زیاد و گاه کلانی صورت می گیرد.

 

خصوصیات ظاهری و بدنی خروس لاری 

فرم بدن در هر دو جنس نر و ماده شبیه به هم بوده و تنها از نظر اندازه جثه و وزن با هم تفاوت دارند. به طور کلی بدنی بلند، کشیده، سینه پهن و عمیق و پر گوشت، گوشت سینه سفت و پر و پشت پهن و دارای شیب از جلو به سمت عقب می باشد. بالها به بدن چسبیده و پرهای دم با زاویه ۴۵ درجه بالاتر از امتداد پشت قرار گرفته است در صورتی که در نژاد مالای امتداد زاویه اتصال پرها به بدن به طرف پایین متمایل است. در این نژاد ساق پا با زاویه ملایمی نسبت به ران متصل شده و فرم مخصوصی به بدن این نژاد می دهد.

✳ سر: نسبت به بدن کوچک بوده و به اصطلاح ماری شکل می باشد. تاج معمولا در انواع اصیل، توت فرنگی شکل می باشد.

✳ چشم : چشمها درخشان، عقابی و نارنجی رنگ می باشد.

✳ تاج و ریش: ریش معمولا کوتاه است. تاج در خروس ها قرمز تیره و در مرغ ها قرمز معمولی می باشد.

✳ لاله گوش: در تمام انواع این نژاد به رنگ قرمز می باشد.

✳ منقار: کوتاه و زرد رنگ بوده و در برخی نژادها، لکه هایی قهوه ای رنگ در منقار بالایی دیده می شود.

✳ گردن: نسبتاً بلند و استوانه ای شکل بوده و انتهای آن تقریبا در بدن فرو رفته است.

✳ وزن: مرغ های یک ساله حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم و خروس ها در همین سن، ۴ تا ۵ کیلوگرم و بیشتر وزن دارند. در پرورش خروس لاری های مسن، وزن گاهی به ۶ تا ۶/۵ کیلوگرم و بیشتر هم می رسد.

✳ تخم مرغ: به رنگ کرم تا قهوه ای تیره و به شکل بیضی و با پوسته ای نسبتا ضخیم می باشد و قالب تخم مرغ، کمی کشیده تر از حد معمول می باشد.

✳ قلم با: کلفت و بلند و رنگ آن اغلب در نژادهای اصیل، زرد مایل به قهوه ای و در برخی، قهوه ای پررنگ و حتی تیره می باشد.

✳ پنجه : پهن و دارای ۴ انگشت است.

واریته های خروس لاری
واریته های خروس لاری

خصوصیات تولیدی مرغ و خروس لاری 

مرغ های نژاد لاری جز نژادهای سنگین می باشند. سرعت رشد و رویش پرها در این نژاد در ابتدا کند ولی پس از سه ماهگی از سرعت رشد خوبی برخوردار هستند. سن بلوغ جنسی و تخمگذاری اغلب در ۷ ماهگی (۲۷ تا ۲۸ هفتگی) می باشد و تخم گذاری با تخم مرغ های ریز آغاز می شود. تعداد تخم سالیانه در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ عدد بوده و وزن متوسط هر تخم مرغ ۵۰ گرم می باشد. چون پرورش خروس لاری انتخاب را بر اساس وزن انجام می دهند بنابراین توجه زیادی به تولید تخم مرغ در این نژاد نشده است. ضریب تبدیل خوراک بسیار نامطلوب می باشد. بطوریکه به ازای حدود ۲۰ کیلوگرم خوراک مصرفی، ۱ کیلوگرم تخم مرغ تولید می شود. گوشت و تخم مرغ این نژاد دارای طعم مطلوبی بوده ولی در سنین پایین گوشت آن ها از طعم خوبی برخوردار نمی باشند.

 

شرایط و امکانات لازم جهت پرورش خروس لاری

معمولا پرورش مرغ و خروس لاری در مکان های دارای حداقل امکانات امکان پذیر است، چرا که این پرنده ها در برابر بیماری ها و تغییرات آب و هوایی مقاوم بوده و اصولا برای جنگ پرورش داده می شوند، بنابراین باید در شرایطی پرورش یابند که مقاومت زیادی از خود نشان دهند. اگر شما دارای فضای کافی در حیاط خانه هستید و یا دارای باغچه یا ویلایی در روستا یا اطراف شهر هستید، می توانید اقدام به پرورش مرغ و خروس لاری بکنید. اما مهم ترین شرط برای پرورش و نگه داری خروس لاری علاقه است و درآمد از این کار را باید در اولویت دوم خود قرار دهید. در ادامه به صورت قدم به قدم شما را با پرورش مرغ و خروس لاری آشنا خواهیم کرد. 

پرورش خروس لاری و نگهداری خروس لاری - خروس لاری در قفس

قدم اول – آماده سازی مکان پرورش

برای پرورش نژاد لاری باید محل مناسبی در نظر گرفت، محل نگهداری آنها باید مسقف و دارای دیوارهای محافظ باشد و حتی الامکان برای آنها اتاقی بسازید که در فصل زمستان از سرمای زیاد در امان باشند. همچنین بستر محل نگهداری باید نرم باشد تا از آسیب به حیوان جلوگیری کند. بهتر است از کاه یا پوشال و یا خاک اره در کف بستر استفاده شود. همچنین محل نگهداری باید آفتاب گیر بوده و هر چند روز یک بار نظافت شود.

دلایل ساخت جایگاه برای مرغ ها و خروس ها شامل محافظت از باد، برف، باران، نور مستقیم خورشید و تغییرات شدید آب و هوایی، کنترل روشنایی و میزان نور دهی، جلوگیری از شکار شدن توسط حیوانات دیگر، محافظت و کنترل آسانتر جوجه ها، جلوگیری از مصرف آب و خوراک آلوده، کنترل آب و خوراک مصرفی، جمع آوری راحتتر تخم مرغ ها در جایگاه و کاهش آلودگی و شکستگی و پیشگیری از گسترش بیماری ها می باشد.

شرایط جایگاه نگهداری مرغ و خروس ها

۱) با توجه به نوع آب و هوا و امکانات، جایگاه مرغ از آجر، سنگ، بلوک سیمانی و غیره ساخته شود.

۲) دیوار و سقف جایگاه باید از موادی ساخته شود که خلل و فرج نداشته باشد.

۳) استفاده از کاه و کلش (پوشال) یا خاک اره به قطر ۵ تا ۱۵ سانتی متر در بستر جایگاه ضروری است.

۴) جایگاه مرغ باید طوری ساخته شود که در زمستان گرم و در تابستان خنک باشد.

۵) جایگاه نباید در محل بادگیر ساخته شود.

۶) کف جایگاه باید از زمین های اطراف بلندتر باشد و شیب ملایمی داشته باشد تا هم به راحتی شسته شود و آب در آن جمع نشود.

۷) جهت جایگاه باید طوری باشد که درب آن، به طرف جنوب بوده و آفتاب داخل آن بتابد.

۸) برای مرغ ها چوب خواب در نظر گرفته شود تا در هنگام شب روی آن استراحت کنند.

۹) کف محل تخم گذاری باید از پوشال و طوری باشد که جمع آوری تخم ها به راحتی انجام شود.

۱۰) برای هر ۴ تا ۶ مرغ تخم گذار، یک لانه تخم گذاری کافی است، بطوری که هر مرغ به راحتی بتواند داخل لانه شده و یا از آن خارج شود.

۱۱) بهتر است عرض لانه حدود ۳۵ سانتی متر، طول آن ۳۵ سانتی متر و ارتفاع لانه از زمین حدود ۶۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

۱۲) جنس لانه ها می تواند فلزی یا چوبی باشد. سقف لانه را باید محکم و شیب دار ساخت تا از پریدن و نشستن مرغ ها بر روی آن پیشگیری شود.

مقدار فضای لازم

در جایگاه باید فضای کافی برای مرغ ها فراهم شود. در صورتی که تعداد زیادی مرغ در یک فضای کوچک نگهداری شوند، شروع به نوک زدن همدیگر خواهند نمود و در صورت زخمی شدن یک پرنده مشکل بیش تر می شود و کانیبالیسم رواج می یابد. جوجه ها نسبت به مرغ ها به فضای کمتری نیاز دارند. هم چنین توجه داشته باشید که جوجه ها در برابر بیماری ها و ویروس ها مقاومت کمتری دارند، بنابراین محیط نگهداری باید جدای از مرغ های بالغ باشد و برای گرمایش محیط آنها می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. 

پرورش و نگهداری خروس لاری - خروس لاری
پرورش و نگهداری خروس لاری – خروس لاری

لزوم وجود فضای باز

لازم است در جلوی جایگاه، فضای بازی برای مرغ ها و خروس های لاری در نظر گرفته شود تا بتوانند در آنجا فعالیت کرده و از هوای آزاد استفاده کنند. مساحت آن معمولاً ۲ برابر مساحت لانه در نظر گرفته می شود. برای هر ۲ مرغ، یک متر مربع فضای آزاد لازم است. فضای باز باید با توری محصور شود. ضمنا بهتر است در قسمتی از آن سایه بان ساخته شود تا در روزهای بارانی مرغ ها و خروس ها در آنجا پناه بگیرند. بهتر است علوفه هایی مانند جو و شبدر در محل گردش مرغ ها برای استفاده کاشته شود و برای سر سبز شدن فضا ، آبیاری روزانه و استفاده از کود های حیوانی توصیه می شود. 

استفاده از دانخوری و آبخوری مناسب

برای تغذیه مرغ و خروس ها باید از دانخوری و آبخوری استفاده کنید، اما این تجهیزات باید طوری باشند که پرنده ها هنگام آب و غذا خوردن اذیت نشوند، یعنی باید با اندازه گردن و پاهای آنها تناسب داشته باشد، به همین دلیل باید آبخوری و دانخوری پرنده های بالغ را از جوجه ها جدا کنید. بهتر است از دانخوری ها و آبخوری های آماده استفاده کنید، در غیر این صورت می توانید آنها را با استفاده از پلاستیک های بی خطر و بسازید. 

 

قدم دوم – انتخاب مولد ها

پس از آماده سازی مکان نوبت به خرید مرغ و خروس ها خواهد رسید، برای شروع کار می توانید با چند مرغ لاری اصیل و یک خروس لاری اصیل شروع کنید، اما اگر می خواهید در سطح انبوه اقدام به پرورش این پرنده ها بکنید، خرید مرغ و خروس برای شما صرفه نخواهد داشت و باید از تخم های نطفه دار این پرنده ها استفاده کنید. برای خرید مرغ ها و خروس ها حتما از پرورش دهنده های با تجربه و دارای سابقه خوب کمک بگیرید، اگر با ویژگی های ظاهری و رفتاری این پرنده ها آشنایی دارید خودتان می توانید با مراجعه به پرورشگاه ها آنها را انتخاب و خریداری کنید، در غیر این صورت باید از یک باتجربه برای انتخاب مرغ و خروس های لاری اصیل و جوان کمک بگیرید. 

در صورتی که می خواهید در سطح عمده اقدام به پرورش و نگهداری مرغ و خروس های لاری بکنید باید از تخم های نطفه دار این پرنده ها استفاده کنید، برای خرید تخم نطفه دار نیز باید به خود پرورش دهنده ها مراجعه کنید و از خرید غیر حضوری، خرید از سایت های اینترنتی و خرید از واسطه ها اکیدا خودداری کنید. پرورش دهنده های مرغ و خروس لاری طبیعتا تخم هایی اصیل و نطفه دار را به شما خواهند داد و می توانید روزانه برای خرید تخم های تازه به آنها مراجعه کنید، چرا که هرچه تخم ها تازه تر باشد، احتمال جوجه شدن آنها بسیار بالا خواهد بود. 

برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار می توانید به دو روش طبیعی و مصنوعی اقدام کنید. در روش طبیعی از خود مرغ ها استفاده خواهید کرد و مرغ ها بر روی تخم ها خواهد خوابید، در روش مصنوعی از دستگاه جوجه کشی می توانید استفاده کنید، با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی دردسرهای مرغ های مادر را ندارند و در ان واحد می توانید از چندصد تخم مرغ جوجه کشی کنید، یک پیشنهاد عالی و به صرفه خواهد بود و با یکبار خرید دستگاه جوجه کشی تا چندین سال بدون هزینه اضافی می توانید جوجه کشی کنید، در مقاله جوجه کشی خروس لاری مفصلا در این مورد توضیح داده شده است.

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» دارای حداکثر میزان دقت در جوجه کشی از تخم های پرندگان بومی و زینتی
» پشتیبانی از دو عدد حسگر سوئیسی نسل پیشرفته
» دارای مکانیزم چرخشی اتوماتیک
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

پرورش خروس لاری و نگهداری خروس لاری

قبل از خرید خروس ابتدا باید به اندام حیوان توجه نمود. خروس باید بدنی کشیده و اندام متناسب داشته باشد. این تناسب اندام باید بین قد و طول گردن و طول پاها باشد. هر چه قد خروس بلندتر باشد، پنجه – های بزرگتری هم داشته باشد. چشمها باید دارای نقاب بوده و وجود تاج در خروس الزامی نیست و بستگی به نژاد دارد. نوک پرنده باید کوتاه و مثل نوک پرندگان شکاری باشد. دم باید دراز و رو به پایین بوده و از شاهپرهای بزرگ تشکیل شده باشد.

باید توجه داشت گردن خروس دراز باشد. هر چه گردن بلندتر و ضخیمتر باشد خروس از آمادگی بیشتری برای جنگیدن برخوردار خواهد بود. خروس خوب باید دارای پاهای بلند و کشیده و ساق ضخیم باشد که در جنگ مهمترین ویژگی است. خروس خوب باید ناخن ها و پنجه های بزرگ داشته باشد که در موقع جنگ حفظ تعادل نماید. در هنگام خرید باید به نرم بودن زیر پای حیوان توجه نمود که به علت سنگینی وزن مشکل بوجود می آید.

سیخک باید نازک باشد ولى بهتر است که خار خروس کوتاه باشد که خروس اذیت نشود. خار و پرهای نوک بال نشانه ی دستر خروس میباشند. خار کوتاهتر به معنی کم سن بودن خروس است. بهتر است طول بالها بلند باشند. در هنگام خرید باید پشت خروس در بالای رانش را بررسی کنید که باید دو طرف به یک اندازه باشد که در این صورت خروس می تواند بجنگد. باید توجه نمود که خروس سالم بودہ و جوش و مشکلاتی در قسمت سر نداشته باشد. بوی دهان خروس نباید نامطبوع باشد .چون این امر نشان دهنده بیماری در خروس است.

 

قدم سوم – تغذیه مرغ ها و خروس های لاری

برای اینکه خروس لاری شما در آینده بتواند به خوبی بجنگد باید از تغذیه مناسبی برخوردار باشد. هر چه قدر جوجه ها غذای مقوی تری بخورند، در آینده خروس های قوی تری خواهند شد، در ادامه تغذیه خروس لاری توضیح داده خواهد شد، هم چنین در مقاله تغذیه خروس لاری می توانید توضیحات کامل را در این باره دریافت کنید.

نگهداری و پرورش خروس لاری - عکس خروس لاری

تغذیه جوجه ها

برای تغذیه جوجه ها می توانید با پلت های آماده ، جیره غذایی آغازین و پودر گندم و زرت استفاده کنید. هفته ای دو بار به آنها تخم مرغ آب پز به صورت له شده بدهید، ترکیبی از انواع سبزیجات خورد شده نیز می تواند برای آنها مفید باشد. اگر می خواهید جوجه هایی قوی داشته باشید باید از جیره غذایی استاندارد مانند کنسانتره مخصوص جوجه ها استفاده کنید. استفاده از جوانه دانه ها مانند جوانه گندم، جوانه جو و… نیز می تواند به رشد بهتر جوجه ها کمک کند. 

تغذیه مرغ های تخم گذار 

مرغ های تخم گذار باید بهترین تغذیه را داشته باشند، تا تخم های نطفه دار با کیفیت تولید کنند، در تغذیه مرغ ها باید به اندازه کافی پروتئین و کلسیم وجود داشته باشد، برای همین باید از ترکیب دانه های مختلف مانند گندم، جو، ذرت، سویا استفاده کنید و استفاده از پودر ماهی ، پودر گوشت و پودر پوسته تخم مرغ مهم است. برای تامین ویتامین های موردنیاز بدن جوجه ها می توانید از ویتامین محلول در آب استفاده کنید. 

تغذیه خروس های جنگی 

تغذیه خروس ها نیز باید مانند مرغ ها شامل انواع دانه ها و مواد غذایی باشد، اما به یاد داشته باشید که خروس ها نیاز آنچنانی به کلسیم ندارند و باید کلسیم جیره غذایی آنها را کاهش داده و به پروتئین ان اضافه کنید. خروس های لاری برای جنگاوری باید ورزیده شوند و برای ورزش نیاز زیادی به پروتئین خواهند داشت. استفاده پودر گوشت، پودر ماهی ، پودر خون، کنسانتره های آماده ، تخم مرغ آب پز شده، انواع دانه ها، سبزیجات و جوانه های دانه ها برای تغذیه خروس لاری توصیه می شود. 

آب مصرفی مناسب

طیور همیشه به آب تازه و تمیز احتیاج دارند. حدود ۷۰ درصد بدن مرغ و ۶۵ درصد وزن تخم مرغ از آب تشکیل شده است. در هر شبانه روز در شرایط معمولی هر ۴ مرغ یک لیتر آب مصرف می نمایند. البته در آب و هوای گرم مصرف آب افزایش می یابد. در فصول سرد سال باید از یخ زدن آب جلوگیری نمود و در روزهای گرم برای خنک ماندن آبخوری ها، آنها را باید در سایه قرار داد. کمبود آب ممکن است باعث خوردن تخم مرغ توسط مرغ ها گردد. برای هر ۵۰ قطعه مرغ، یک آبخوری کافی است.

 

قدم چهارم – رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری ها

جمع آوری فضولات از جایگاه، از شیوع بیماری ها جلوگیری می کند. لذا باید هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار، فضولات درون جایگاه ها جمع آوری، کف جایگاه تمیز و بستر کف جایگاه نیز تعویض شود. باید وسایل مرغداری بطور مداوم شستشو و ضدعفونی گردد. هر چند روز یک بار باید آبخوری ها و دانخوری ها را خوب شست و با مواد مناسب ضدعفونی نمود. به منظور جلوگیری از بیمار شدن مرغ و خروس ها ، واکسن های لازم را در زمان های مقرر و با مشورت دامپزشک تزریق کنید و در صورت مشاهده علائم بیماری ، پرنده های بیمار را قرنطینه کرده و نسبت به درمان آنها اقدام کنید. 

بیماری های شایع در پرورش و نگهداری خروس لاری ها

از جمله رایج ترین بیماری های مرغ و خروس ها می توان به آنفولانزا، نیوکاسل، کوکسیدیوز، کانی بالیسم و… می باشد که با تزریق به موقع واکسن های لازم و رعایت بهداشت در تغذیه و محیط پرورش خروس ها تا حد بالایی می توان از این بیماری ها جلوگیری کرد. هم چنین در مقاله بیماری های مرغ به بیماری های رایج مرغ و خروس و روش های درمان آن اشاره شده است. 

بیماری ها و مشکلات ناشی از گرما

اولین مشکل هجوم شپشک میباشد که معمولا به زیر بال و زیر ران و زیر دم میچسبند و با مکیدن خون حیوان، باعث لاغری و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. حیوان لاغر شده و در جوجه ها بالها آویزان می شود و در نهایت فلجی و مرگ مشاهده می شود. البته در زمستان هم ممکن است خروسها دچار این انگل شوند.

نگهداری ، پرورش خروس لاری

برای پیشگیری باید هفته ای ۱ بار بستر را تمیز کرده و خاک به همراه کمی آهک زیر پای حیوان ریخت. باید به محض مشاهده با جسم نوک تیزی آن ها را جدا و له کرد. جای حیوان را عوض نموده و باید زیر بال، زیر دم، زیر و روی ران و دور گردن با روغن نباتی یا دنبه چرب کرد.

بیماری نیوکاسل معمولا بر اثر رطوبت و سرما اتفاق می افتد. ویروس این بیماری در زمستان غیرفعال می شود و با گرمای تابستان و عوض نشدن جای حیوان سریع وارد عمل می شود. برای پیشگیری از بیماری باید هر ۳ ماه ۱ بار واکسن ۳ گانه تزریق نمود و زیر پای حیوان از پودر آهک استفاده شود. همچنین ظرف آب همیشه تمیز و خنک باشد. تغذیه با ذرت در هوای گرم مناسب نیست. هر دو هفته یک بار مقداری نفت زیر پای حیوان ریخته و بدنش را نیز چرب نماید.

از جنگاندن خروس در فصل گرما باید جلوگیری شود و همچنین زیر پای حیوان باید نرم باشد و کف پای حیوان را با پنبه چرب شده با روغن سیاه یا با روغن دنبه ببندید چون میخچه های کف پا بیشتر در تابستان بزرگ می شوند. بهتر است در تابستان سایه بان و درختان را آب پاشی کرد تا هوا خنک شود.

شکستگی نوک خروس و درمان

در ادامه مقاله پرورش و نگهداری خروس لاری شکستن نوک خروس عموما چند دلیل دارد که رایج ترین آن درگیری ناخواسته می باشد که دو پرنده از پشت قفس که معمولا یکی آزاد و دیگری در بند است برای زدن همدیگر با نوک توری را گرفته و پا میزنند که نوک بالا یا پایین و گاها هر دو خرد می شود. در میدان جنگ نیز معمولا نوک بالایی می شکند و یا می افتد. همچنین قرار گیری دانخوری حیوان در جای نامناسب مانند قرار گیری بر روی موزاییک و یا سیمان و یا چیزهای سفت دیگر باعث شکستگی نوک می شود.

در ابتدا نباید هیچ مرغ و خروسی در اطراف قفس خروس دارای مشکل باشد. بهتر است از پارچه نرمی ظرف غذایی درست کرده و بالاتر از زمین قرار داد و غذای نرمی مانند نواله خیلی نرم و برنج پخته و گندم خیس شده و بسیار نرم در اختیار خروس قرار داد. همچنین باید روزی ۴ بار نوک حیوان را با روغن دنبه گوسفند و یا پماد ویتامین AD چرب نمود. همچنین مقداری روغن مایع در آب بریزیم تا در هر بار مصرف آب ، نوکش چرب شده و نوک مجدداً رشد کند

لق شدن و شل و ول شدن جوجه ها
قد کشی و رشد جوجه لاری پس از ۳ ماه آغاز می شود. این امر باعث کاهش کلسیم و جذب آن توسط بدن میگردد. برای جلوگیری از این امر، بهتر است روزانه قرص کلسیم به جوجه ها بدهیم. همچنین استخوان قلم گاو را جوشانده و پس از سرد و ژله ای شدن، روزانه ۱ قاشق چای خوری به جوجه ها بدهیم.

درمان یا پیشگیری دارویی نیز شامل استفاده از آمپول ویتامین D3 هر ۱۰ روز و به مقدار نیم سی سی بصورت عضلانی به جوجه های بالای ۳ ماهه تزریق شود. همچنین می توان از قطره ویتامین AD انسانی استفاده نمود که باعث جذب کلسیم در مفاصل و لگن می شود. از این قطره هفته ای ۲ بار و هر بار ۳ قطره به حیوان بدهید. البته جنگیدن بزرگترین عامل در بروز این مشکل در جوجه ها است همچنین ازاد بودن زیاد نیز لاری را لق می کند. یک قفس متوسط بهترین جا برای نگهداری جوجه است.

 

قدم پنجم – پرورش جوجه های یک روزه 

پرورش جوجه یکروزه در ادامه مقاله نگهداری و پرورش خروس لاری دارای نکات مهمی هستند که حتما باید در پرورش جوجه خروس لاری ها رعایت شوند. در صورتی که برای پرورش خروس لاری، روش جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده ها را در پیش گرفته اید، حتما پس از ۲۱ روز با جوجه های تازه متولد شده این پرنده ها روبرو خواهید شد، بنابراین باید محیط مناسبی را برای جوجه ها فراهم آورید و خود را برای مراقبت و تغذیه آنها آماده کنید. 

جوجه های یکروزه باید چند هفته اول را در محلی گرم نگهداری شوند. این محل باید دارای منبع حرارتی بوده تا دمای لازم برای پرورش جوجه ها را فراهم کند. این منبع ممکن است برقی، گازی یا نفتی باشد، استفاده از لامپ مادر مصنوعی توصیه می شود، به این دلیل که کاملا بی خطر بوده و با مصرف کمترین میزان برق گرمای مناسب محیطی جوجه ها را فراهم خواهد آورد و سبب میکروب کشی محیط آنها نیز خواهد شد. به طور کلی در مورد محل نگهداری جوجه ها باید به ۴ عامل عایق بندی، تهویه، منبع حرارتی و منبع خنک کننده توجه گردد.

دمای محل نگهداری جوجه های یکروزه در ابتدا باید حدود ۳۲ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد که با رشد پرها، نیاز به دما کاهش یافته و در ۷ تا ۹ هفتگی حدود ۲۵ درجه باشد، برای حفظ دمای محیط جوجه ها باید از عایق بندی مناسب مانند فوم های آلومینیومی و یا یونولیت استفاده کنید. بخصوص اگر در فصل زمستان قرار داشته باشید و مکان پرورش شما نیز در مناطق سردسیر کشور باشد، باید از بخاری گازی یا نفتی در کنار لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. 

برای رسیدن به رشد مطلوب، دسترسی به خوراک در ساعات اولیه پس از تولد جوجه ها اهمیت دارد، تا ۲۴ ساعت پس از تولد جوجه ها نیازی به غذا دادن نیست چون باید از محتویات کیسه زرده در بدن خود استفاده کنند در غیر این صورت به عفونت کیسه زرده مبتلا خواهند شد. در این زمان می توانید به آنها محلول آب و شکر بدهید و پس از ۲۴ می توانید جیره غذایی آغازین و یا پودر تخم مرغ آب پز و سبزیجات خورد شده را به جوجه ها بدهید. 

تا یک ماهگی، زمان حساس در زندگی جوجه ها بشمار می رود، بنابراین باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد و هر دو ساعت یکبار به جوجه ها سر بزنید و از تجمع بر روی هم جلوگیری کنید چون امکان خفگی جوجه های ضعیف وجود دارد، هم چنین در صورت مشاهده جوجه های بیمار و کسل باید آنها را جدا کرده و نسبت به درمان آنها اقدام کنید.

بستر باید ضمن فراهم نمودن جایگاهی نرم و راحت برای پرنده از کیفیت خوبی نیز برخوردار باشد و کاملا خشک، نرم و بدون گرد و خاک باشد، بهترین گزینه استفاده از پوشال های نرم و یا خاک اره می باشد. جنس، نوع و کیفیت بستر باید به گونه ای باشد که منجر به مشکلات و ضایعات اندام ها و قسمتهای مختلف نشود. انواع معمول بستر شامل تراشه چوب یا پوشال حدود ۳ تا ۵ کیلوگرم در متر مربع، کاه حدود ۴ کیلوگرم در متر مربع، سبوس برنج، خرده های ذرت، خاک اره و ماسه ریز و نرم است. بستر در واقع عایقی برای کف آشیانه بوده و رطوبت را به خود جذب می کند. ضخامت بستر با توجه به موقعیت جغرافیایی در تابستان باید ۳ تا ۵ سانتیمتر و در زمستان ۵ تا ۸ سانتیمتر باشد. بستر نرم از تاول زدن کف پای جوجه ها جلوگیری خواهد کرد. 

 

الگوی پرورش و نگهداری خروس لاری

نگهداری و پرورش خروس لاری

روش پرورش از نظر نسبت مرغ به خروس به اشکال زیر می باشد:

۱) در فضای بسته و در هر قفس نسبت ۶ مرغ و یک خروس

۲) در فضای بسته و در هر قفس با نسبت ۴ تا ۸ مرغ و یک خروس

۳) در فضای بسته و در قفسهای کوچک یک مرغ لاری و یک روز در هفته خروسی پیش یک مرغ، و به صورت تناوبی هر خروس برای ۷ مرغ در طول هفته.

۴) در فضای باز به نسبت ۶ مرغ لاری و یک خروس

۵) در فضای باز ولی در قفس به ازای هر ۶ مرغ لاری یک خروس حیواناتی که در قفس نگهداری می شوند رشد کافی ندارند که به دلیل کمبود آفتاب و کم تحرکی، حیوان خوب رشد نمی کند.

بنابراین در محل نگهداری و پرورش خروس ها در قفس یک لامپ مادون قرمز استفاده شود. این لامپ ها هم ویتامین D را تامین می کند و همچنین میکروب کش است. برای هر ۷۰ مترمکعب یک لامپ ۲۵۰ واتی کافی است.

 

پرورش و نگهداری خروس لاری چه مزایایی دارد؟

این پرنده ها علاوه بر اینکه گوشت لذیذی دارند، برای استفاده در نبردهای میدانی خروس ها و درآمدزایی کاربرد دارد، هم چنین در صورت تربیت صحیح به قیمت چند میلیونی می توان فروخت.

سخن آخر پرورش و نگهداری خروس لاری :

در نهایت از شما خواهشمندیم جهت بهبود مقاله و انتقال تجربه، دانش و اطلاعات خود را در زمینه پرورش و نگهداری خروس لاری از طریق بخش نظرات ما با در میان بگذارید، خوشحال می شویم تجربیات ارزنده شما را منتشر کنیم. 

نوشته های مشابه

‫۵۹ دیدگاه ها

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    یک سوال داشتم از خدمتتون:
    من یک خروس لاری ۹ ماهه و دو تا مرغ لاری۷ماهه دارم که از زمانی که جوجه بودند تا الان خودم نگهشون داشتم و بزرگشون کردم
    الان چند وقته که مرغها به تخم اومدن اما تخماشون بدون نطفه هستند و خروس باهاشون جفت نمیشه؟؟
    شما میدونید چیکار کنم تا خروس باهاشون جفت بشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ۴ قطره عرق شوید رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن به مدت ۴ روز بده خروست بخوره
      همچنین گرمیجات بده بهش

  2. سلام و عرض ادب و احترام
    نشانه های ورم چینه دان شامل چه چیز هایی می شود ؟

  3. سلام خسته نباشین
    دفعه اول میخام‌جوجه لاری بگیرم خروس توس مرغ سیاه تقریبا زیاد برا جنکیدن اینا نمخا بکیرم فقط جوجه کشی
    روستا هستم هوای آزاد دد این فصل این موقعه
    جاشون دارع عوض میشه باید واکسن برنم؟
    جای ی مرغ ی خروس باید چطوری باشه ؟
    چقد جا برا دو تا کافیه ؟
    لطفا کمکم کنین

  4. سلام. خسته نباشید من یک جوجه لاری ۷ ماهه دارم از جوجه های کوچکتر از خودش هم می‌ترسه چی کارش کنم

    1. خوبه
      ولی بهتر که به صورت خام داده بشه
      بادام زمینی بو داده چون نمک داره ، مضره
      خیلی هم نده ممکن بیماری بیاره

      1. سلام . من یکی از خروس لاری هام ۵ونیم ماهه هست و ۴۰ روزه که داره قد میکشه
        حالتش عادی بود ولی به تازگی میبینم که پاهاش خیلی ضعف داره و نمیتونه وایسه
        همش میشینه . میترسم مریض شده باشه
        قرص یا آمپول چی پیشنهاد میدید

        1. سلام دوست عزیز
          تو جیره مصرفی کلسیم کافی دریافت میکنه؟
          زیر پاهاشو چک کردی ببینی برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهو ه ای هست؟
          فضلش رو هم چک ببین تغییر رنگ داره؟

  5. سلام دوستان من جوجه ۳ ماهه دارم الان نزدیک یک هفته اس زیر گلو و گردنشو باد میکنه بعد دهنشو باز میکنه باید چیکارش کنم چی بدم بهش لطفا راهنماییم کنین

    1. دلیلش تورم چینه دان هستش تو ظرف آبخوریش روزانه ۳ قطره سرکه سیب بریز تا سه روز و سبزیجات و میوه هارو از برنامه غذاییش حذف کنید به مدت ۷ روز بادام خام رنده شده به عنوان غذا بدهید.تغذیه پرنده از سیب زمینی آب پز، تخم خرفه و تخم کاهو نیز به درمان بیماری کمک میکنه

  6. سلام خسته نباشید من یک خروس لاری ۵ دانگ خوش استایل دارم سنشم تقریبا ۱۲ ماهه قلمشم نسبتا خوبه ولی احساس میکنم وزنش کمه ولی معلوم نمیکنه آخه الان تقریبا با دست اندازه گیری میکنم ۳ الا ۳ و نیم پر پر ۴ کیلو وزن داره چیکار کنم وزنش حداقل۵ ۶ ۷ کیلو بشه و چوب زدنش سنگین بشه؟

    1. باید از رژیم غذایی پر پرپروتئین استفاده کنید و هر روز تمرین داشته باشه
      با بقیه لاری بازان هم مشورت داشته باشید

  7. سلام . درمورد غذای لاری کنستانتره گاوی برای لاری خوبه یاضرر داره براشون؟

  8. سلام و وقت بخیر من سه تا مرغ لاری دارم که دو روزه با به خروس لاری جدید جفت انداختم میشه بفرمایید چند روز طول می‌کشه تا تخم مرغ ها از نطفه این خروس باشه؟

    1. یک هفته الی ۱۰ روز بعد از اولین جفت گیری ، تخم های نطفه دار تولید خواهد کرد
      به شرطی که جفت گیری درست و اصولی داشته باشن
      به تغذیه پرنده ها رسیدگی کنید و انواع سبزیجات و دانه ها رو بدید
      مرغ ها هم کلم و کاهو و پودر استخوان و منابع پروتئینی در کنار مواد غذایی ذکر شده داشته باشن

        1. از نظر من اصلا جنگ ننداز، گناه دارن

        2. سلام من دو تا خروس دارم کمی قدشون کوتاه است ولی هنوز ۱۰ ماهش است به نظر شما قدش بلند تر میشود یا همین لطفاً کمکم کنید

  9. سلام جوجه لاری باید تنها باشه تا غرور بگیره یانه با تشکر

  10. باسلام من یه جوجه لاری دارم چهار ماهست خیلی جنگی بود اما از وقتی که باخت الان از کوچیک ترن جوجه هم میترسه یک ماه جداش تنها اما بازم میترسه لطفا راهنمایم کنین با تشکر

    1. سلام
      زمان میبره تا خوب بشه ، کم کم با جوجه ها و پرنده های دیگه (به شرطی که دنبالش نکنن! ) روبرو کن و بزار بچرخه برا خودش
      شوک شدیدی دیده و فقط زمان میتونه بهش کمک کنه

      1. سلام یعنی مرغ و خروس های که این ازشون میترسه داخل قفس باشن این بیرون بعد خوب میشه داش

        1. نیازی نیست داخل قفس باشن ، فقط با همدیگه روبرو نشن تا یه مدت تنها باشه یکم بیشتر اعتماد به نفسش رو پیدا کنه
          یه فنسی چیزی بکشی تو حیاط یه تعداد اینور اون اونور بهتره
          داخل قفس بودن ممکنه گوشه گیریش رو بیشتر هم بکنه

    2. اشتباه کردی دیگه لاری تا قبل هفت هشت ماه نباید جنگ بدی همون جنگ تو سن پایین باعث شد خروست رفت برا خودش..

    1. باید با جوجه های کوچکتر از خودش میدان بزنه تا جسور بشه

  11. باسلام من یه جوجه لاری دارم ۳ماهه رنگ پرش سیاهه رنگ چشش زرده قلم سبزهم هست احتمال داره رنگ چشش از زرد باشه بعد که بزرگ شد سفید بشه

    1. در این مورد بهتر که از پرورش دهنده های خروس لاری بپرسید.
      با تشکر

  12. سلام من چهار تا جوجه لاری چهار ماهه دارم
    یکیشون شروع کرده به خواندن و هر روز صبح میخونه
    جوجه بعد از خواندن به رشدش ادامه میده یا نه

    1. بله ادامه میده مشکلی نیست و تا سن بلوغ میتونه رشد کنه

  13. سلام من میخوام یک خروس لاری خوب بگیرم . ویژگی های یک خروس لاری خوب چیه؟

    1. معمولا هر چه دنگ بالاتری داشته باشه ، بیشتر میتونه توی مسابقات پیروز بشه

  14. سلام، من دوتا مرغ لاری داشتم، یدونه دیگه اضافه کردم، خیلی با هم میجنگن، طوری که اصلا نمیشه کنار هم نگهشون داشت.
    میشه کاری کرد؟

  15. من ۴ تا لاری دارم یکی خروس خروسم ۱۰ ماهه هست چکار کنم تا سریع تر جفت شوند

    1. باید براشون لانه بسازید
      مرغ ها رو با خروسا در یک مکان بسته قرار بدید
      غذای کافی بهش بدید که پروتئین و کلسیم کافی داشته باشه
      دمای اتاق هم باید بین ۲۵ الی ۲۷ درجه باشه

  16. من ۳ تا مرغ لاری ۲تاش طوس هست ویکیش سیاه میخوام جوجه کشس کنم چند تا خروس بخرم وجای نگه داریم مثل یک اتاقه قفس بازم با خوبه ؟

    1. یک خروس برای انها کافیه
      اگر میخواهید جوجه لاری تولید کنند حتما باید خروسشون هم لاری باشه
      برای اینکه جفت گیری و تخم گذاری داشته باشند حتما باید در یک جای گرم نگه دارید و غذای کافی بهشون بدید

    1. سلام
      مشکل دیگه ای هم داره ؟ فضله ی آبکی مشکل دار ؟
      مشکل در چشم ها ؟

    1. اول بزار یکم غرور بیاد بعد یه خروس جلوش نگه دار بزار بزنه. اگه نشد بفروش یا گردنشو بزن منم همین مشکل رو داشتم

      1. سلام میشه یک دونه خروس لاری فقط با یک دونه مرغ توی قفس باشه یا باید مرغ ها رو زیاد کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋