نحوه پرورش و نگهداری از طوطی اسکندر (شاه طوطی) و نکات مهم قبل از خرید

آموزش نگهداری از شاه طوطی در خانه و تربیت آن

طوطی ها نژادهای زیادی دارند که هر کدام نیز طرفداران و علاقه مندان خاص خود را دارند که در نوشته ۸ گونه طوطی زیبا می توانید با برخی از آنها آشنا شوید. از بین این نژاد ها، شاه طوطی یا همان طوطی اسکندر نیز نه دلیل هوش بالا و پرهای رنگی زیبا از محبوبیت بالایی برخوردار است و افراد زیادی از سراسر جهان به نگهداری از این نژاد علاقه مند هستند.  

اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این پرنده هستید، می توانید مقاله پرنده ای به نام طوطی سبز را بخوانید که به بررسی به انواع زیر گونه های شاه طوطی و ملنگو پرداخته شده است. 

اگر شما نیز علاقه مند به پرورش این پرنده زیبا در خانه خود هستید، با این نوشته از آموزش نحوه نگهداری و مراقبت از طوطی سبز همراه باشید تا نکات آموزنده ای را در این باره به دست آورید .

نکات مهم قبل از خرید شاه طوطی (طوطی اسکندر)

این پرنده نیز همانند سایر طوطی ها به محبت و توجه نیاز دارند و اگر می خواهید یک پرنده اهلی و خانگی داشته باشید که بسیار پر نشاط باشد و زمان زیادی را با شما بگذارند، باید به او توجه کنید. بنابراین اگر مشغله کاری زیادی دارید و به خوبی از پس مراقبت و نگهداری از پرنده بر نخواهید آمد، توصیه می کنیم از همین الان قید پرورش شاه طوطی را بزنید.

نکات مهم قبل از خرید شاه طوطی - چیکن دیوایسبرای رسیدگی به پرنده به روزانه سه الی چهار ساعت زمان نیاز دارید و بهترین روش نگهداری زمانی خواهد بود که پرنده به صورت شبانه روزی در کنار شما باشد و به هیچ وجه اجازه ندهید که احساس تنهایی کند.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم شاه طوطی
» جنس بدنه از ABS
» با آموزش رایگان قدم به قدم جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان
 

برای خرید شاه طوطی به چه کسانی مراجعه کنیم؟

حال که تصمیم خود را برای خرید این طوطی گرفته اید، بهتر است به دنبال افرادی باشید که در زمینه پرورش و نگهداری از این پرنده ها دارای تجربه و تخصص کافی باشند، بنابراین خرید از فروشنده ها و واسطه ها کار درستی نخواهد بود و کار شما را مشکل خواهد کرد.

پرورش دهنده های شاه طوطی و کسانی که چندین سال تجربه نگهداری، پرورش و فروش این پرنده را داشته اند، قطعا به شما کمک خواهند کرد تا پرنده ای سالم و سرحال و جوان و قابل تربیت خریداری کنید.

برای خرید شاه طوطی به چه کسانی مراجعه کنیم؟ - چیکن دیوایسدقت کنید که اگر قصد آموزش ترفند و سخنگویی را داشته باشید باید طوطی هایی سه الی چهار ماهه را خریداری کنید، آنهایی که بالاتر از شش ماه سن دارند، به سختی آموزش خواهند دید و اگر وحشی هم باشند، به احتمال خیلی زیاد هم خوی وحشیانه خود را حفظ خواهند کرد.

پرورش دهنده ها اطلاع دقیقی از سن و جنس پرنده خود دارند و مطئناً یک پرنده نر و نابالغ را به شما خواهند فروخت که برای آموزش و اهلی کردن کاملا مناسب هستند. شاه طوطی های نر استعداد و هوش بالاتری نسبت به گونه های ماده دارند و سریعتر آموزش خواهند دید. 

چون پرورش دهنده ها ، آنها را از زمان جوجگی پرورش داده اند، حتما با سن دقیق آنها و رژیم غذایی ، عادات و شرایط زندگی مناسب آنها آگاهی دارند و شما را برای پرورش بهتر پرنده کمک خواهند کرد و در هر زمانی می توانید از راهنمایی و مشاوره خود پرورش دهنده بهره مند شوید.

چگونه شاه طوطی را سخنگو کنیم؟

همانطور که گفته شد، پرنده های نر و سه الی چهار ماهه بهترین گزینه برای آموزش سخنگویی هستند، قبل از شروع آموزش باید پرنده را به خود و محل جدید زندگی او عادت دهید. زمانی که طوطی اسکندر کاملا به شما و مکان و قفس جدید خود عادت کرد و هیچ گونه استرسی در او مشاهده نکردید، می توانید آموزش را شروع کنید. 

معمولا پرنده ها بعد از دو هفته به مکان جدید عادت می کنند، کافیست که به آرامی و مهربانی با او برخورد کنید و فضایی آرام و بدون استرس را برای شاه طوطی فراهم آورید. از غذاهای مورد علاقه پرنده استفاده کنید و هرگز به زور اقدام به گرفتن پرنده نکنید، پس از مدتی خواهید دید که شاه طوطی به شما علاقه مند شده و آموزش ها را کم کم شروع خواهید کرد.

برای دریافت آموزش های کامل در این باره به مقاله آموزش سخنگو کردن شاه طوطی مراجعه کنید. 

چرا شاه طوطی گاز می گیرد؟

یکی از سوالات پر تکرار خریدارن و پرورش دهندگان تازه کار شاه طوطی ها، مربوط به گاز گرفتن پرنده است. دقت کنید که وقتی به تازگی پرنده را خریداری کرده باشید و هنوز به شما اعتماد نداشته باشد، طبیعتا برای دفاع از خود در برابر خطرات و حملات احتمالی ، اقدام به گاز گرفتن عامل خطرناک می کنند.

در چنین مواقعی به جای عصبی شدن و داد زدن روی سر پرنده ، به آرامی با او برخورد کنید و اصلا انگشت خود را نکشید و یا به قفس ضربه نزنید چون وضعیت او را بدتر خواهد کرد و تا چندین ماه هم به شما عادت نخواهد کرد. 

چرا شاه طوطی گاز می گیرد؟ - چیکن دیوایسپس بهتر است با نحوه رام کردن طوطی اسکندر آشنا باشید و آموزش های لازم را از پرورش دهنده قبلی بپرسید، با پرنده به آرامی برخورد کنید و همیشه آب و غذای سالم و مورد علاقه پرنده را در اختیارش قرار دهید تا به شما عادت کند. 

چرا شاه طوطی جیغ میزند؟

یکی دیگر از ابزارهای دفاعی پرنده برای دور کردن دشمن و عامل مزاحم از خود ، جیغ زدن است. به مرور زمان که به شما عادت کند، از جیغ زدن های او نیز کاسته خواهد شد. البته زمانی که پرنده کاملا به شما وابسته شد و احساس کند که از طرف شما مورد بی توجهی قرار گرفته ، برای ابراز وجود و بیان اعتراض خود ، جیغ خواهد کشید. برای جلوگیری از این مشکل لازم که با خصوصیات و رفتارهای پرنده آشنا شوید. 

چگونه با شاه طوطی رفتار کنیم؟

طوطی سبز نیز مانند سایر طوطی سانان قابل تربیت شدن و آموزش می باشد، بنابراین اگر به خوبی و مهربانی با او رفتار کنید به مرور زمان به شما وابسته خواهد شد و به بهترین دوست شما تبدیل خواهد شد. همانطور که در ابتدای نوشته نیز اشاره شد اگر می خواهید آن را به خوبی تربیت کنید، حتما باید وقت و زمان کافی را برای او صرف کنید، در غیر این صورت از خرید آن صرف نظر کنید چون چیزی جز عذاب برای شاه طوطی نخواهد داشت.

چگونه با شاه طوطی رفتار کنیم؟ - چیکن دیوایسالبته اگر می خواهید شاهد زندگی طبیعی او باشید و صرفا می خواهید یک جفت طوطی در خانه داشته باشید، می توانید یک جفت نر و ماده سازگار را با هم خریداری کنید و تماشاگر عشق بازی و زندگی آنها باشید.

در صورت خریدن شاه طوطی ها به صورت جفت ، امکان آموزش و سخنگویی در آنها وجود نخواهد داشت چون که پرنده ها تمام حواس خود را به جفت های خود خواهند داد و تمرکز کافی برای به یاد سپاری آموزش های شما نخواهند داشت. 

قرار دادن آب و غذای سالم و کافی در اختیار پرنده ، تعویض بستر قفس و شستشوی قفس و اتاق محل زندگی پرنده ، مراقبت از او در برابر بیماری ها و چکاپ منظم از جمله وظایفی است که یک پرورش دهنده طوطی اسکندر باید انجام دهد. 

غذای شاه طوطی چیست؟ تغذیه مناسب برای طوطی اسکندر

مهم ترین وظیفه یک پرورش دهنده طوطی اسکندر، فراهم کردن آب و غذای سالم و تازه برای اوست. معمولا از مواد غذایی زیر برای تغذیه پرنده تان می توانید استفاده کنید :

۱- انواع دانه ها و بذر ها مانند کتان ، ارزن ، شاهدانه ، تخم آفتابگردان خام و بدون نمک ، دانه سویا ، گندم ، بذر سبزی ها مانند خرفه و ریحان و جعفری و … 

۲- انواع میوه ها مانند سیب ، گلابی ، توت فرنگی ، هلو، موز ، بلوبری ، انگور، پرتقال ، انار و …

۳- انواع سبزیجات مانند کلم ، کاهو، جعفری ، ریحان ، خرفه ، کافشه و انواع صیفی جات مانند خیار ، هویج ، گوجه و … 

۴- دانه پلت مخصوص طوطی سانان که حاوی انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن پرنده می باشد. 

۵- کف دریا یا پودر پوسته تخم مرغ برای تامین کلسیم بدن ، طوطی های تخم گذار و در حال رشد 

۶- مولتی ویتامین برای مواقعی که پرنده دچار بیماری شده و جهت تقویت سیستم ایمنی بدن او استفاده می شود.

ویژگی های قفس مناسب برای شاه طوطی 

طوطی اسکندر بین ۵۰ الی ۶۰ سانتی متر طول دارد، بیشتر پرورش دهنده ها ، این پرنده را به صورت آزادانه در اتاق پرورش می دهند، اما کسانی که این امکان را ندارند، حتما باید قفس مناسبی را برای او تدارک ببینند.

ویژگی های قفس مناسب برای شاه طوطی - چیکن دیوایسمعمولا قفس طوطی اسکندر یک متر الی یک و نیم متر طول دارد و عرض و ارتفاع آن نیز در اندازه های ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر متغیر است، اما در نظر داشته باشید که این پرنده برای داشتن یک زندگی عالی و با نشاط نیاز به فضای آزاد و پرواز دارد، پس پرورش آزادانه در اتاق و یا پاسیو یا تراس حصارکشی شده بهترین گزینه برای نگهداری شاه طوطی است. 

مراقبت از شاه طوطی در برابر بیماری ها 

طوطی ها نیز مانند هر پرنده دیگری می توانند به بیماری مبتلا شوند و در صورت عدم توجه احتمال تلف شدن آنها بسیار بالا می باشد، بنابراین برای حفظ سلامتی او و افزایش طول آن رعایت موارد زیر ضروری خواهد بود :

۱- قبل از دادن هر نوع غذا و آبی ، از سالم و تازه بودن آن مطمئن شوید.

۲- از آب آشامیدنی و تصفیه شده استفاده کنید 

۳- مواد غذایی و خوراک پرنده را از مراکز معتبر تهیه کنید و قبل از استفاده به خوبی بشویید. 

۴- از ظروف آبخوری و دانخوری استیل استفاده کنید چون میکروب ها را به خود جذب نمی کند و به راحتی قابل شستشو است.

۵- قبل و بعد از غذا دادن ، حتما ظروف آبخوری و دانخوری را بشویید و از تجمع باکتری ها جلوگیری کنید. 

۶- از هم غذا شدن پرنده شما با سگ و گربه و موش و سایر پرنده های وحشی و موجودات خودداری کنید چون آنها ممکن است ناقل بیماری باشند. 

۷- با مراجعه به دامپزشک از واکسن های لازم پرنده سوال کنید و وضعیت او را مرتبا بررسی کنید. 

۸- از تغییرات شدید دما در محل پرورش او جلوگیری کنید، وزش باد و باد کولر می تواند او را سرما زده کند. 

۹- شکلات ، چیپس و پفک ، مواد غذایی شور و بسیار چرب، قند و شکر و … برای طوطی مضر است و احتمال تلف شدن پرنده وجود دارد. 

۱۰- قفس پرنده را مرتبا تمیز کنید و فضولات را جمع آوری کنید چون خود فضولات عامل مهمی در بیمار شدن شاه طوطی شما می باشد. 

سخن آخر 

در این نوشته به اصول کلی در مراقبت و نگهداری از شاه طوطی و پرورش آن در خانه پرداخته شد ، اگر قصد خرید و نگهداری از این پرنده را دارید حتما گفته های این مقاله را اجرا کنید و در انتها اگر سوال یا پیشنهادی دارید از طریق بخش دیدگاه های همین صفحه با ما درمیان بگذارید. 

در مقاله های آتی در مورد نحوه جوجه کشی و تکثیر این پرنده ، انواع بیماری های رایج و سای اطلاعات مفید در مورد این پرنده خواهیم پرداخت. 

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۶۹ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشی خیلی ممنون بابت سایت خیلی خوب تون میخواستم سوال کنم یک جفت شاه طوطی دارم بایدچکارکنم برای جفت گیری شون

    1. سلام دوست عزیز
      الان باهم تو یه قفس کنار هم هستن؟؟؟
      یا نه؟
      بهشون باید دانه هایی با طبع گرم بدی
      و قطره ad3e بخر براشون هم برای تقویت نطفه و هم برای قدرت باروری خوبه این قطره رو ۵ روز میدی ۱۰ روز قطع میکنی و دوباره ۵ روز میدی و ۱۰ روز قطع میکنی با مشاهده اولین تخم دادن این قطره رو قطع میکنی
      براشون لانه مناسب تهیه کن بذار تو قفس

  2. سلام وقتتون بخیر،من دیروز یه شاهطوطی چهل روزه خریدم،صداش خیلی درنمیاد و ساکته،اشتهاش کمه و همش میخوابه و پوشال کف جعبشو میجوعه،پاهاشم هی مشت میکنه میخوابه،غذاش در حد یک قاشق سرلاک در هر وعده با فاصله ۴ ساعته،طبیعیه ؟ باید ببرمش دامپزشکی؟

    1. سلام حدیث
      چون تازه خریدیش برای همین به شرایط جدیدش عادت نداره
      و چون تو رو هم به انددازه ی کافی نمیشناسه برای همین دچار استرس شده
      حداقل دو هفته زمان می بره تا بهت عادت کنه
      برای تغذیه ش هم مقاله ای که برات لیک میدم رو بخون
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  3. درود بر شما ادمینها و کارشناس وب
    من دوتا شاه طوطی دارم
    یکی ده ماهه،همه چیش اوکیه ی هفته هست ک روی نوکش ی نقطه سفید رنگ ایجاد شده ب اندازه ازرن درشت ک با ناخنم روشو خراش دادم لایه روش ریخت و رسید ب لایه اصلی نوک دیلیلش و میخواستم بدونم چیه؟بعدشم وفتی روی چوب قرار داره حمله میکنه ولی وقتی روی زمینه چلوندنی میشه در حد کبوتر فکر کنم بخاطر حفظ قلمروش باشه
    شاه طوطی بعدیم هشت ماهه است
    وقتی ک گرفتم کل پرهای بال و دومش شکسته بود
    هفته ایی چهار تا از پراشو کشیدم
    ولی نمیدونم چرا تا یکم بزرگ میشه ده سانت دوباره میشکنه شاهپرای دوطرفش بزرگ شد باز شکست
    از ی ارتفاع نیم متری بپره فردا پراش میشکنه همراه چند قطره خون
    فعلا پرهای دومش یکیش شکسته بقیه ده پانزده سانته
    احساس میکنم پرهاش خشک و شکننده است
    دلیلش چی میتونه باشه
    ممنون بابت وقت و پاسخگو بودنتون

    1. سلام صادق
      برای طوطی اولت این میتونه نشون دهنده ی بیماری آبله باشه
      و اینکه خراشش دادی
      این محتویاتش پخش شده تو اطراف منقارش و ممکنه از جاهای دیگه ش هم دربیاد
      اطراف چشاش و زیذ بال هاش رایج ترین جاهاییه که می تونه از این جوشای چرکی درباید و باید ببری دامپزشک
      برای دومی هم اون مبتلا به ایدز پرندگانه و حتما باید ببری یه تست ازش بگیرن
      متاسفانه درمانی برای این بیماری وجود نداره و آنتی بیوتیکا و مولتی ویتامینا تا حدودی می تونن علائمشو کمتر کنن
      اگه دو تا طوطی رو یه جا نگهداری می کنی الان دوتاشونم مبتلا به این بیماری هستن

  4. درود بر شما ادمینها و کارشناس وب
    من دوتا شاه طوطی دارم
    یکی ده ماهه،همه چیش اوکیه ی هفته هست ک روی نوکش ی نقطه سفید رنگ ایجاد شده ب اندازه ازرن درشت ک با ناخنم روشو خراش دادم لایه روش ریخت و رسید ب لایه اصلی نوک دیلیلش و میخواستم بدونم چیه؟بعدشم وقتی روی چوب قرار داره حمله میکنه ولی وقتی روی زمینه چلوندنی میشه در حد کبوتر فکر کنم بخاطر حفظ قلمروش باشه
    شاه طوطی بعدیم هشت ماهه است
    وقتی ک گرفتم کل پرهای بال و دومش شکسته بود
    هفته ایی چهار تا از پراشو کشیدم
    ولی نمیدونم چرا تا یکم بزرگ میشه ده سانت دوباره میشکنه شاهپرای دوطرفش بزرگ شد باز شکست
    از ی ارتفاع نیم متری بپره فردا پراش میشکنه همراه چند قطره خون
    فعلا پرهای دومش یکیش شکسته بقیه ده پانزده سانته
    احساس میکنم پرهاش خشک و شکننده است
    دلیلش چی میتونه باشه
    ممنون بابت وقت و پاسخگو بودنتون

  5. سلام من ۲روزه یه جوجه شاطوطی خریدم.فروشنده بهم گفته ۳ماهشه.و شاتخمه.ولی طوقه انداخته.از فروشنده پرسیدم پس چرا طوقه انداخته.میگه چون شاه تخمه زود طوقه انداخته.از کجا میتونم بفهمم که راست میگه یا نه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام امیر عزیز
      هیچ راهی نداره بفهمید شاه تخمه یا نه ! فقط باید به فروشنده اعتماد بشه که اونم کار سختیه !

  6. سلام وقتتون بخیر باشه با عرض پوزش من دو هفته ای هست یه شاه طوطی ۶ماه خریداری کردم و ازم میترسه و گاز میگیره من باید چیکار کنم و چه مدت زمان میبره؟و ایا راهی هست من یاد بگیرم چطوری باید باهاش کار کنم؟

    1. سلام
      دو هفته زمان زیادی هست ، حداکثر تا ۱ ماه باید عادت کنه
      سنش مهمه ، اگه واقعا ۶ ماهه هست موارد زیر رو رعایت کن عادت میکنه
      نباید سروصدای محیط زیاد باشه
      به هیچ وجه نباید به قفس ضربه وارد بشه
      به هیچ وجه نباید وقتی پرنده از قفس بیرون میاد دنبالش کنید و …
      اینا رو رعایت کنی حتما عادت میکنه

  7. سلام وقت بخیر عذر میخوام من اولین بارمه شاه طوطی نگه میدارم جوجه هاش در اومده تازه از تخم چی بدم بهتره

    1. سلام دوست عزیز
      از یک روزگی تا ۷ روزگی جوجه ها میتونی به والدین تخم مرغ آبپز بدی
      بعد از اون می تونی جوانه ها رو تو جیره ی غذاییشون اضافه کنی
      جوانه ی گندم که طبع گرم داره رو همراه با جوانه های ماش و عدس که طبع سرد دارن بهشون بده
      سبزیجات و میوه هم می تونی بهشون بدی کرفس، اسفناج، سیب، موز و …
      ارزن، کتان، تخم خرفه، تخم کاهو هم دونه هایی هستن که می تونی بدی
      یا هم براشون پلت مخصوص تهیه کن
      در حالت کلی باید از غذاهای با طبع گرم زیاد استفاده نکنی تا مست نشن و دوباره جفت گیری نکنن چون اینطوری دیگه جوجه هاشونو پرورش نمیدن
      اگه والدین به جوجه ها غذا بدن رسیدگی به تغذیه ی والدین کافیه اگه ندن باید جوجه هارو برداری با سرلاک بزرگشون کنی

      1. سلام مرسی از راهنماییتون لطف کردین .والا امروز روز سومه دیشب پدرومادر سرشون گرم تغذیه بود یواشکی یه سرکی کشیدم ولی چینه دان هر دوتاشون خالی بود نمی‌دونم قضیه چیه

        1. ببین اگه بهشون غذا نمیدن برداری خودت با سرلاک مخصوص تغذیه کنی

  8. سلام من یه شاه طوطی دارم الان ۱۱ماهش هنوز حرف نزده ولی آوا تمرین می‌کنه طرفم گفته نر حالا ماده هست یا نر آیا صحبت می‌کنه از سی روزگی هم دست خودمه سپاس

    1. سلام دوست عزیز
      دقیق ترین روش تشخیص جنسیت آزمایش خون هست
      با موارد این چنینی نمیشه به نر و ماده بودن پی برد

  9. سلام شاه طوطی دارم ۲ سال و نیمه شه تازه داره طوق میندازه . حالت قی کردن داره یعنی بالا می یاره تو دهنش بعد میخوره . دکتر انلاین گرفتم گفت عفونت گوارشی داره. بعد رفتم از همون کسی که پرورش میده پرسیدم گفت شاه طوطی سالمه چون بی حال و کسل … نیست بعد گفت این مست شده باید ماده بگیری اما ما خونه مون انقدر فضا نداره که یکی دیگه هم بگیریم.
    اما من بالاخره نفهمیدم مست شده یا عفونت داره
    دستشویی ش هم خوبه گاهی سفت و شل میشه البته اگه میوه بخوره شل میشه الان من چیکار کنم?
    اگه مست شده چیکار کنم دیگه نباید دست بهش بزنم؟
    راهی به غیر از خرید ماده هست؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای تشخیص دقیق اینکه عفونت گوارشی داره یا مست شده باید مراجعه کنی به دامپزشک
      برای درمان عفونت میتونی عرق آلاله رو با عرق چهل گیاه و شیرین بیان هرکدوم دو سربطری قاطی کنی بدی بخوره
      به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره
      برا مستی هم باید جفت باشه نیاز به فضای مجزا نیست که تو یه قفس قرار نگهداری کنی

      1. نشانی مست بودن چیه؟
        انتی بیوتیک دادیم خوب شد
        پرنده ول هست تو خونه کل خونه رو کثیف میکنه
        جا برای ماده نیست واقعا

        1. سلام دوست عزیز
          در اینجور مواقع بیشتر اواز خوانی میکنه روحیه پرخاشگری پیدا میکنه و حتی ممکنه بهتون توجه نکنه
          چی بگم بیچاره اذیته
          باید گرمیجات رو کلا از جیره مصرفیش کم کنی
          و سردیجات بدی

  10. سلام وقت بخیر من ی جوجه ۳ ماهه سرلاکی گرفتم ک تازه دونخور شده . خیلی فضول و شیطونه و اینکه غدا بهش میدم مثلا سیب ی خوردشو میخوره ولی تا تهشو گاز میگیره پرت میکنه یا تاب گرفتم براش چوب تاب رو میجوه . چیکار کنم خیلی به جویدن چوب عادت نکنه؟ موقع خوابم خیلی دندون قروچه میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      یه صدایی تو مایه های ساییدن منقار شاید از نظر شما ناخوشایند باشه
      ولی نشون میده پرندت تو آرامش کامله و از زندگیش رضایت داره
      براش اسباب بازی های جویدنی تهیه کن

  11. سلام ۵ روزه یه شاه طوطی خریدم هیچ صدایی ندارم حتی جیغ هم نمیزنه خیلی ساکته بی‌حال هم نیست سرحال از صاحب قبلیش هم پرسیدم گفت یه بار یه جا گیر کرده بود جیغ زده میخواستم راهنمایی کنید مشکلی ندارم

    1. سلام دوست عزیز
      تازه ۵ روزه گرفتین و این رفتار طبیعی هست
      اون هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
      پس بهش استرس وارد شده و ترسیده
      گاها از سر ترس سکوت میکنن و ممکنه تا ماه ها طول بکشه تا درس بشن

  12. سلام من یه ملنگو دارم الان حدود ۱ ماهه که اوردمش خونه ولی هنوز باهام جور نشده روی دستم نمیاد و وقتی نزدیکش میشم ازم میترسه ولی از دستم غذا میخوره الان دوروز که میاد بالای سرم و گوشامو سفت گاز میگیره دستامو گاز میگیره ظرف ابشو جوییده و اینکه وقتی میزارم تو قفس خیلی اروم و ساکت میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چون تازه گرفتینش هنوز به شما و محیط عادت نکرده
      اگه ظرف آبشو جویده کمبود مواد معدنی ویتامین داره که باید تقویتش کنی
      براش غذای مخصوص تهیه کن

        1. خواهش میکنم عزیز من وظیفمه جواب بدم شما راحت سوالتون رو بپرسید
          برید پلت فروشی ها بگید غذای مخصوص شاه طوطی خودشون راهنمایی میکنن

  13. سلام شاه طوطی من حیلی حرف میزنه براخودش جیغ میزنه دعواش میکنم اما خیلی پرو هست هم روبرمیگردونم بازجیغ میزنه منم دستمو میبرم بالا انگار بزنمش بازم همینجوری میکنه اما نمیترسه میاد روپام بوسش میکنم تاحتی زیر شیر خیسش میکنم اما نمیترسه عادتی یعنی میشه گفت پرورشده چکارکنم جیغ نزنه

    1. سلام دوست عزیز
      خب همین کارارو کردی پرنده عادت کرده و برای اینکه آزارت بده مدام تکرارش میکنه
      وقتی داره جیغ میزنه از خودت واکنشی نشون نده
      براش تغذیه مناسب و اسباب بازی برای سرگرمی تهیه کن
      مدت زیادی هم تنهاش نذار

  14. سلام من یه شاه طوطی دارم پر پوش هستش روزهای اول که بهش سرلاک میدادم زود هضم میکرد الان دیر هضم می‌کنه فکنم ۵۰روز باشه
    یکم پوست شکمش چروک داره آیا مریض هستش فضلشم نگاه کردم آبکی نیست صفت معمولی هستش

  15. سلام خسته نباشن من یه جوجه شاه طوطی نزدیک به یه ماهه دارم یه هفته خریدم حالا پرهاش کامل شده نسبتاً ولی از دیروز غذا کم میخوه قبلا خیلی خوب بود غذاش کامل میخورد ولی از دیروز به زور غذا میخوره خیلی کم نصف وعده شو میخوره مدفوع جوجه خیلی گرم و عطسه میکنه یکم

  16. شاه طوطی های من هر سال اوایل اسفند تخم میکردن.ولی امسال لک رفتن .آیا امیدی هست که اردیبهشت تخم کنن؟

  17. سلام خسته نباشید من ی شاه طوطی یک ساله دارم
    چند روز پیش اومدم روی سرامیک راه رفتن رو بهش یاد بدم حالا از نزدیک یک هفتس از من میترسه و میرم سمتش فرار میکنه واگر چیزیم بخواد از راه دور میگیره فرار میکنه و همش زیر دلش میلرزه .. چیکارش کنم ترسش ازمن بریزه و مثه قبل بیاد باهاش بازی کنم

    1. سلام چجوری بهش یاد دادید ؟ ترسیده ازتون. زیاد بهش نزدیک نشید بذارید آروم بشه با دست بهش غذا بدین

  18. سلام من یه جوجه شاه طوطی خریدم ۶م تومن .تا کی سرلاک بدم و کی بزارم تو قفس الان داخل کارتون هست و زیرش خاک اره میترسم خاک اره ها رو بخوره

    1. سلام
      از همونی که خریدی میپرسیدی خوب ! سرلاکی تا جایی که بخواد بده ! ۲ ماه ۳ ماه
      قفس هم بعد از ۲ ماه

  19. سلام خرید جفت ملنگو بهتره یا نرو ماده جدا خریداری کنم و خودم جفت بندازم بهتره
    من سابقه جفت انداخت عروس هلندی رو دارم

    1. سلام
      تفاوتی نداره
      در هر دو حالت ممکنه جفت بشن یا نشن ! اینکه تو قفس مغازه دار کنار هم هستن دلیلی بر جفت بودن نیست !

  20. سلام وقت بخیر علاعم مستی نر و ماده شاه طوطی چجوریه ؟
    من نروماده دارم مادم تو دهنش غذارو میجوه هی گردنشو میماله به گردن نر نر هم سرشو خم میکنه تا ماده بخارونه
    ولی فک کنم اخه نر به ماده غذا میده تو اینا برعکسه؟

    1. سلام فرقی نداره جفتشون به هم غذا میدن . تغذیشون چیه ؟ براشون قطره AD3E بخرید

      1. ارزن و کتان قاطی هم میدم سیب گردو پسته تخمه قرمزو تخمه آفتابگردان بعضا پلت درشت و فرتی ویت هم تو ابشون گاهی میریزم

        1. سعی کنید میزان گردو و تخمه کم باشه همون پلت مخصوص براشون بخرید با میوه های مختلف بدین بهشون بهتره . جفت شدن الان

  21. سلام ، ببخشید بین شاه طوطی نر ۵ ماهه و شاه طوطی ماده ۳ ساله نظرشما چیه ، کدوم رو بگیرم ؟

    1. سلام
      سوال جالبی نیست
      خودت با توجه به ویژگی های جسمی و … باید انتخاب کنی
      طوطی هایی که سن کمی دارن، بهتر اموزش میبینن و طوطی هایی که سن بالاتری دارن بدن قوی تری نسبت به جوجه ها در مقابل بیماری ها دارن

  22. سلام وقتی تازه شاه طوطی میگیریم درسته که تا یک هفته نباید زیاد بهش توجه کنیم و کم بیاریمش بیرون تا عادت کنه ؟

    1. حتما باید بهش توجه بشه و اصلا تا زمانی که به محیط عادت نکرده نباید از قفس بیارید بیرون

  23. سلام.
    وقت بخیر
    توی خونه یه گلخونه داریم و دوست داریم یه طوطی هم داشته باشیم میخواستم بدونم مشکلی نداره کنار گلها باشه یا اینکه باید جدا باشه؟
    ممنون از اینکه وقت میزارین

    1. ممکن به گل ها آسیب بزنه شاید هم گل ها سمی باشن
      بهتر که یک قفس بزرگ براش بخرید تا آزادی بیشتر داشته باشه

      1. سلام
        شاه طوطی دارم میشینه یه کنار خور خور میکنه از چی هست ممکن راهنمایی کنید

        1. سلام
          ببرش دامپزشک باید بررسی بشه ، مفهوم اینکه میگید خور خور میکنه متوجه نمیشن بهتره حضوری کسی معاینش بکنه

  24. سلام من یه شاه طوطی نر خریدم که پشت گردنش یه چندتا لکه صورتی زده میخاستم بدونم چند ساله تقریبا و دینکه سخنگو میشه و وقتی ما صحبت میکنیم تو خونه باهم شروع به جیغ زدن میکنه
    ممنون

    1. برای تشخیص سن به پرورش دهنده با تجربه عروس هلندی نشون بده
      اگر سنش بالاتر از شش ماه باشه دیگه چیزی یاد نمیگیره مگه اینکه قبلا بهش یاد داده باشن

  25. سلام ببخشید شاه طوطی من پرهای دمش رو فکر میکنم صاحب قبلیش کنده باشه و کلا خیلی حساسه نمیزاره کسی به بال هاش یا دمش دست بزنه و دمش هنوز رشد نکرده.. فکر میکنید از ترسشه؟

    1. سلام بدون شک این کار تو ذهنش مونده و برا همین نمیزاره. طوطی ها پرنده های باهوشی هستن و رفتارهای آزار دهنده رو فراموش نمی کنن

  26. سلام من یک ساله شاه طوطی دارم و تقریبا هر نوع غذایی بهش دادم اما دونه نمیخوره اصلا خوشش نمیاد سبزیجات هم زیاد نمیخوره..اصلا گاز نمیگیره تو کل یکسال یبار منو گاز گرفت چون بهش بی توجهی کردم اما سوالی که داشتم اینه میزان غذاها به چه اندازه باشه و غذای ما مناسب هست براش؟ و اینکه ناخن هاش قابل کوتاه کردنه؟ چون واقعا بلند شدن

    1. سلام اگه منظورتون از غذای خودمون غذایی هست که خودتون مصرف میکنیده که کاملا ضرر داره. برای کوتاه کردن ناخن هم توصیه میشه به دامپزشک مراجعه کنید چون کار حساسی هست و اگه از جای مناسب کوتاه نکنید باعث زخم و خون ریزی میشه .

  27. سلام من یک شاه طوطی تقریبا۶ماه خریداری کردم الان غذا نمیخوره آیا عادیه؟

  28. سلام شاه طوطی در چه سنی میتوان جفت کند و تا چند سالگی عمر میکند

  29. سلام
    شاه طوطی دارم به نام چیکو ، خیلی مهربون و سالم
    اما امشب وقتی روشو پوشوندم که بخوابه یکم بعد زلزله اومد منم خواستم به پرنده یه سری بزنم ، روپوشو برداشتم دیدم از نوکش (دهنش) یه مایع غلیظ داره میاد ، تا منو دید خودش اون مایع رو خورد ، میشه راهنمایی کنین اون جی بود ؟ نگرانشم
    خیلی ممنون

  30. سلام ما جدیدا یه شاه طوطی خریداری کردیم با اینکه چند ماهه تو خونه ماس هنوزم خوی وحشیشو داره و حتی موقعی که از کنار قفس رد میشیم میخاد گاز بگیره خیلیم جیغ میزنه فقط هم یک کلمه بلده بنظر میاد که سنش بالاس ایا امکانش هست که کلمات جدیدو یاد بگیره؟

    1. آموزش طوطی های سن بالا یکم زمان بره باید صبر و حوصله داشته باشین

  31. سلام وقت بخیر و خسته نباشید
    من میخواستم یک شاه طوطی بخرم
    موردی ندارد که یک بچه ۲ ساله دارم طوطی با بچه کنار میاد یا دائم جیغ میزنه یا می‌ترسه
    ممنون میشم جواب بدید

    1. طوطی که با بچه کاری نداره فقط باید مواظب باشین که بچه تون عصبانیش نکنه چون ممکنه گازش بگیره خصوصا اگه طوطی بلغ باشه. و بعد از خرید طوطی ها وقتی میارین خونه دچار استرس و ترس میشن باید یک هفته یه جای آروم باشه تا عادت کنه

  32. سلام من ی جفت شاه طوطی خریدم برای این ک تخم بزارن باید دما و رطوبت محیط چقد باشه اونم برای فصل پاییز میپرسم

  33. سلام وقت بخیر
    دو هفته است یم شاه طوطی نر خریدم ۳ ماهه . صاحبت قبلیش آقا بوده اما با من رابطه نمیگیره گاز میگیره و وقتی روی دستم میاد بعد از چند لحظه میره سمت قفسش اما با آقایوون که روبه رو میشه صدا در میاره سرش تکون میده و به راحتی روی دستشون میمونه و میزاره ناز و بوسش کنن ولی با من نه خشن رفتار میکنه .در حالت عادی توی خونه من وطوطی و مینام و جوجه اردکم تنها هستیم طوطی روی قفسش ساکت یا میخوره یا خوابهچکار کنم راهنمایی کنید لطفا

    1. نگهداری طوطی و مینا یه جا اشتباهه
      ممکنه محبت شما به مینا رو دیده و حسودی کرده
      کلا صبور باشید و بیشتر باهاش وقت بگذرونید خوب میشه ربطی به اقا و خانم نداره این موضوع رو بکل فراموش کنید

  34. سلام
    من یه جوجه شاه طوطی توی حیاتمون پیدا کردم
    براش سرلاک گرفتم دو هفته هست خیلی با اشتها
    سرلاک می‌خوره اما دو وعدس که اشتهای زیادی به سرلاک نداره
    احساس می کنم قلبش خیلی تند میزنه وقتی دستم رو روی سینش می‌زارم حالا نمی دونم شاید حالت عادی تند میزنم بعد بعضی موقع ها یه مقدار لرزش هم داره
    و اینکه فصلش هم رنگ سرلاکش هست و کمی با زور فضله رو خارج می کنه می خواستم بدونم آیا مشکلی داره ببرمش دانپزشکی
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. حتما به دامپزشک نشون بده
      محیطش باید خیلی گرم باشه احتمالا سردشه
      و سرلاکش باید ابکی باشه که یبوست نگیره

  35. سلام
    عروس هلندی من دو سه روز مونده تا جوجه اش دربیاد ولی متاسفانه از ظهر امروز ( هجدهمین روز) دیگه تمایل به خوابیدن روی تخم هاش ندازه
    تخم ها نبض دازند و کاملا پر و رسیده شدن این دو سه زوز تخم ها زو چطور به جوجه شدن برسونم. با تشکر

    1. دما و رطوبت محیط رو ببرید بالا و با قرار دادن اب و غذا نزدیک لانه ، پرنده رو وادار به خوابیدن کنید
      محیطش باید کاملا اروم و خلوت و بدون رفت و امد و سر و صدا باشه

  36. سلام شاه طوطی نر دارم حدود سه سال مست شده رام حرف میزنه امکان خرید جفت ندارم چیکار کنم پرنده اذیت نشه

    1. باید وقت زیادی رو باهاش بگذرونی ، حتما روزانه چند ساعت رو باهاش بگذرون و باهاش حرف بزن

  37. سلام من یک جفت شاه طوطی خریدم نرو ماده جفت هستن تازه اوردمشون ولی لانه ندارن میخوام براشون بزارم ولی قفسش از این قفس عادی ها هستش اشکال نداره لانشو بزارم قد این قفس تخم میزارن بعد قبل از لانه باید چه کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. قفسشون باید بزرگ باشه تا راحت بتونن پرواز کنن وگرنه افسرده میشن
      از لانه چوبی اماده می تونید استفاده کنید

  38. با سلام وقتبخیر
    شاه طوطی نر دارم اهلی وسخن گو تو خونه آزاد هستش دو ونیم ساله س کمی اخلاق رفتارش عوض شده بود بردم دکتر گفتن که جف میخواد حالا ماده طوطی که تا حالا جفت نشده و هم سن طوطی خودم باشه وآماده جفت باشه میخواستم شما دارید

  39. سلام ما گربه داریم میخواستم بپرسم با گربه اگه از سه ماهگی بمونه عادت می‌کنه چون طوطی عروس کرده

    1. امکانش هست پرنده رو بخوره
      بهتر که جدا از هم باشن و کلیپ های فضای مجازی رو هم باور نکن

  40. سلام و عرض ادب آیا واقعا شاه طوطی حسوده و یک سوال داشتم شاه طوطی برای فعالیت های فیزیکی مناسب هست

    1. بله طوطی ها کلا حسودی می کنن نسبت به سایر حیوانات و پرنده ها
      منظورتون از فعالیت های فیزیکی چیه

  41. سلام، و عرض ادب، اول تشکر میکنم بابت وقت گذاشتن برای این حقیر،سوالی داشتم،شما فرمودید جفت رو از هم جدا کنم،من هم طبق دستور شما انجام دادم،ولی از شخصی شنیدم،اگه جفت از هم جدا باشن ممکنه دیگه هرگز با هم جفت نشن،البته جسارت من رو ببخشید،اگه ممکن هست خیال من رو بابت این موضوع آسوده کنید،ممنون

    1. خواهش میکنم
      اگر با هم دعوا دارن، طبیعتا باید جدا بشن چون ممکن همو زخمی کنن حتی همو بکشن
      وقتی که هم جدا می کنید، هر کدام در یک قفس جداگانه ولی کنار هم باشن

  42. سلام وقت بخیر
    آیا امکانش هستی کسی و معرفی کنی که تخم نطفه دار شاه طوطی یا کاسکو بفروشه مطمئن باشه
    ممنون

    1. میتونید از سایت های اگهی پیدا کنید و یا از فروشنده های پرنده های زینتی بپرسید
      حتما به صورت حضوری مراجعه کنید و قبل از خرید، از وجود شاه طوطی های نر و ماده در محل پرورش مطمئن بشید.

      1. سلام خسته نباشيد من ديون يه طوطى شاه طوطى گرفتم كه به قول فروشنده ميگه ١ونيم سالشه و صحبت ميكنه و دستى شده انا الان كه اوردم خيلى ارومه و اصلا حرف نميزنه فقط مشغول به تميز كردن خودشه بعدشم انگار ماده آست اصلا يادمون رفت ازشون بپرسيم ولى شنيدم ميگن ماده حرف نميزنه 😢😢٦تومن گرفتم به نظرتون حرف ميزنه؟ يا فروشنده دروغ ميگه؟

        1. چون محیط براش جدیده ، شدیدا استرس داره
          فعلا حالت تدافعی داره و با هر حرکتی از سمت شما یا دیگری سعی میکنه از خودش دفاع کنه
          مدتی باید بگذره تا به شما و محیط عادت کنه ، در این مدت پرنده رو از دور تحت نظر بگیرید و اب و غذای مورد علاقه رو مرتبا بدید
          اصلا سعی نکنید از قفس بیرون بیارید و یا با زور بگیریدش

        1. در سه سالگی به سن بلوغ و تخم گذاری میرسن

    2. ۹۹ درصد تخم های نطفه دار پرنده ها واقعی نیستند و لازمه بدونید که قیمت تخم های نطفه دار با اختلاف کمی ازقیمت جوجه اون طوطی باید باشه و گول این افراد رو نخورد بنده خودم حدود ۲ سال در این زمینه تحقیق کردم چون طوطی های زیادی نگهداری کردم

  43. سلام وقت بخیر ،من جوجه های سری قبل رو که برداشتم،حدود ۲ هفته،لأنه رو برداشتم،ولی رفتار نر و ماده با هم خیلی بد شده،مخصوصا ماده که سر غذا با نر دعوا میکنه،به نظرتون طبیعیه؟

    1. بهتر که تا فصل بهار ، نر و ماده رو از هم جدا کنید
      نر میخواد جفت گیری کنه ولی ماده به خاطر نبودن لانه راضی نیست
      و همین باعث دعوا میشه
      برای اینکه ماده بتونه بدنش رو تقویت کنه بهتر که تا بهار از نر جدا باشه و لانه رو هم تا بهار نذار

  44. سلام عاشق اینم که جوجه کشی کنم از طوطی میشه راهنماییم کنید

  45. سلام و عرض ادب،سوالی داشتم،جفت شاه طوطی من که الان رو تخم هستن،تمایل زیادی به خوردن تخمه دارن،که خب خیلی چرب هست،براشون سبزیجات و میوه هم میزارم،ولی همیشه اول تخمه رو تموم میکنن،بن نظرتون از حالا براشون قطره کبد شور تو آب بریزم؟

    1. بهتر که به اندازه بدید و خیلی زیاد نباشه
      حتما از انواع میوه و سبزیجات هم استفاده کنید
      از قطره کبدشور هم با مشورت دامپزشک استفاده کنید و خودسرانه عمل نکنید.

  46. با عرض سلا مجدد،خدمت شما ادمین گرامی سایت،و تمامی مخاطبین این صفحه،ضمن تشکر از شما بابت راهنمایی های قبلی تون،میخواستم عرض کنم،طوطی من تخم گذاری کردن،البته برای من از بابت مالی احتیاجی ندارم،و بیشتر از جنبه سرگرمی برام جالب هست،میخواستم بدونم تو مدت خوابیدن روی تخم په نکاتی باید رعایت کنم،ببخشید کمی طولانی شد متن پیام،ممنون

    1. بهتر که به تغذیه پرنده ها رسیدگی کنید و محیط ارام و بدون سر و صدایی رو فراهم کنید
      در و پنجره ها رو ببندید تا سردشون نشه و در صورت نیاز از بخاری استفاده کنید
      زمانی که جوجه از تخم بیرون میاد به ماده تخم مرغ اب پز شده و دانه های نرم و له شده بده
      میوه و سبزیجات خرد شده هم فراموش نشه

  47. سلام عليكم، با تشکر از راهنمایی های قبلی تون،راجع به جفت شاه طوطی مولد خودم سوالی داشتم،الان حدود ۲ هفته هست که مشغول لونه گرم کردن هستن،طبق دستور خودتون،رفتارشون رو زیر نظر گرفتم،به هم غذا هم میدن،بیشتر اوقات هم تو لونه هستن،الان باید بهشون قطره AD3Eهم بدم،و اینکه به نظرتون چقدر باید منتظر تخم گذاری شون باشم،ممنون

    1. اگر جفت گیری کرده باشن و ماده هم تغذیه سرشار از پروتئین و کلسیم داشته باشه ، بعد از یک الی دو هفته باید تخم بذاره
      به رفتارهای ماده هم توجه کنید، اگر پرهاشو پف میکنه و یا گوشه گیری میکنه نشونه تخم گذاریه

  48. سلام، وقت بخیر، من یه جفت شاه طوطی مولد گرفتم،الانم بیشتر اوقات تو لونه هستن،به نظرتون آماده تخم گذارین؟و اینکه چه تغذیه ای تو این دوره بهتره؟ممنون

    1. به رفتار اونا توجه کنید ، اگر نوک همدیگه رو میخورن و به هم غذا میدن یعنی اماده جفت گیری هستش
      چون تازه خریدید باید مدتی بگذره تا به محیط جدید عادت کنن
      انواع دانه ها و میوه و سبزیجات رو بهشون بده
      به ماده هم تخم مرغ اب پز و پودر پوسته تخم مرغ بده تا کف دریا هم بذار توی قفس شون تا کم کم اماده جفت گیری بشن
      و حتما باید لانه داشته باشن و داخل لانه رو هم با پوشال نرم پر کن

  49. من یه شاه طوطی ۶ ماهه خریدم ۴۰ روزه که خریدمش خیلی گاز میگیره چیکار کنم
    اصلا روی دست نمیاد همه کار هایی که گفتید رو انجام دادم
    چیکار کنم روی دستم بیاد

    1. به مرور زمان بهتون عادت میکنه
      وقتی دستتون رو گاز میگیره ، اصلا دستتون رو نکشید این کار طوطی رو بدتر خواهد کرد.

  50. سلام یه شاه طوطی ۴ ماهه خریدم دو روز پیش
    خیلی کم غدا میخوره دستمم میبرم سمتش جیغ میزنه ایا تو سنی هست که کاملا رام بشه باید چکارش کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. میتونه رام بشه اما باید تلاش کنید
      بهتر که با پرنده کاری نداشته باشید و اونو به حال خودش بگذارید تا کاملا به محیط جدید عادت کنه و اصلا دستتون رو نبرید سمتش یا به زور پرنده رو نگیرید.

  51. سلام
    من یک جوره شاه طوطی کی عمرش ۲ ماه است خریدم آیا این از کسی کی خریدم گفت نر و ماده است آیا این را کی جوره نکاه کنم گپ نه میزنه

    1. اگر می خواهید سخن بگوید باید به تنهایی نگه دارید ، اما اگر می خواهید تخم بگذارند باید تا رسیدن به سن بلوغ پرورش دهید.

  52. ببخشید برای عروس حتما لازم میوه بدم بهش چون غذا خودش که ارزن و کتان هست میخوره سبزی هم گاهی وقتی بهش میدم کف هم میخوره ایا چیزی لازم بدم😐

    1. سلام
      برای دریافت ویتامین ها خوبه با توجه به اینکه این پرنده در طبیعت هم زیاد میوه میخوره

  53. سلام خسته نباشی ببخشید من از یه موضوعی خیلی ناراحتم و اگر میشه خیلی ممنون میشم زودتر جوابم رو بدید پرنده من که عروس هلندی هست شاه پر یک
    بالش وقتی یادمون رفته بود برق رو براش روشن بزاریم کنده شد از اون موقع نمیتوانست پرواز کنه بعد یه روز دیدم زیر پرش یه کم خونی به شدت خیلی خیلی کم بعد از اون روز یکم پرش بلند شده و کم کم تونست پرواز کنه الان هم از اون به بعد همون بالش رو هی تکون میده هی بالا پایین میکنه و این اتفاق معمولا مال مواقع وقتایی هست که پرواز میکنه یا می ترسه رخ میده منم ناراحت میشم وقتی دست تو به سمت بالش میبری پرخاشگر میشه حالا ممنون میشم بگید چیکار کنم خیلی نگرانم نمیدونم چیکار کنم ؟؟؟؟

      1. سلام
        ما هر وقت فرصت کنیم پاسخ میدیم ، اگه کار فوری هست بهتره پرنده رو ببرید دامپزشکی

    1. به مرور زمان اروم میشه
      ترسیده و جای نگرانی نیست
      بهتر که اب و غذا دادن اعتمادش رو جلب کنید.

    2. سلام من یه طوطی ملنگو خریدم از یک ماهگی والان ۳ ماهشه میخواستم ببینم که دمش کاملا بلند میشه و از کجا بفهمم نره یا مادهترو خدا بگید

      1. سلام دوست عزیز
        بهترین روش برای تشخیص جنسیت آزمایش خون هست

  54. سلام من یه عروس دو ماهه خریدم که دون خور بود ولی از وقتی اوردمش غذا نمیخوره یک یک دونه برمیداره گاهی میوه ام میزارم نمیخوره خیلی بیقراری میکنه نگرانم چیکار کنم

    1. شاید سرلاکی باشه
      از پرورش دهنده قبلی نحوه تغذیه رو بپرسید

  55. سلام ادمین عزیز خسته نباشید من طوطی عروس خودم رو چند ساعت خریدم ۲ ماهشه خیلی راحت دستی میشه؟؟

    و اینکه خیلی میترسم دستی نشه

    1. اره دستی میشه هنوز سن زیادی نداره
      بهتر که اب و دانش رو مرتب بدید و کنار قفسش بشینید ولی کاری بهش نداشته باشید، به مرور زمان بهتون عادت میکنه
      بهش به ارومی می تونید با دست بهش غذا بدید تا دستی بشه

  56. با سلام خدمت شما.ممنون بابت سایت خیلی خوبتون.من یک جفت ملنگو دارم.توی دی ماه بعد گذاشتن لونه اونها چهار تا تخم کردن بعد ۲۵ روز خوابیدن روی تخم دیدم تخم ها نطفه ندارند.بعد تخمهاشونو برداشتم در لونه رو هم بستم.بعد یک هفته تا ده روز در لونه رو باز کردم دوباره ۵ تخم گذاشتن.بعد حدود سی روز دوباره دیدم تخم ها نطفه ندارند.لونه رو برداشتم و قطره آ د س ای رو یه هفته یک روز در میون بهشون دادم.دوباره لونه رو گذاشتم و ماده رفته داخل لونه برای تخمگذاری.لازم به ذکره که من نتونستم هیچ وقت ببینم پرنده نر روی ماده بره هر وقت دیدم فقط داشته اونو میخارونده.البته لونشون توی دید من نیست.آیا پرنده نر من مشکل داره.راه حلش چیه چیکار باید بکنم.ممنون میشم جواب بدین.مرسی از سایت عالیتون

    1. سلام
      سنشون چقدره ؟ محیطشون سرده ؟
      اینجوری پشت سرهم تخم گذاری که مشخصا درصد بدون نطفه بودنش زیاده
      تغذیشون چی هست ؟

      1. سن نره حدود چهار سال و طوطی ماده سه سالشه.نه محیطشون همون با دمای خونه یکیه.تغذیشون هم تخم کتان،ارزن به عنوان غذای ثابت و به صورت رندوم پسته بادوم گردو سیب هویج نخود آب کشیده گندم آبکشیده و تخمه بهشون میدم.کف دریا هم دارن ولی ندیدم بخورن.البته قطره آ د سه ای رو سه هفته یک روز در میون بهشون دادم.الانم لونشونو گذاشتم پرنده ماده دوباره داره لونه رو برای تخمگذاری آماده میکنه.

        1. کف دریا یا پودر پوسته تخم مرغ هم حتما به ماده بده
          به زودی تخم گذاری میکنه

        2. خب این برای بار سومه که توی این چند ماه دارن تخم میکنن.مشکل من اینه که هنوز پرنده نر کاری نکرده.هر چقدر من اینا رو زیر نظر میگیرم باز نمیبینم پرنده نر به جز خاروندن ماده کار دیگه ای بکنه.میترسم اگه ماده تخم کنه بازم بدونه نطفه باسه.چون پرنده نر کاری نکرده.ممنون میشم راهنمایی کنید ک چیکار کنم تا قبل تخم گذاشتن

        3. لونه دارن؟
          پرنده ماده کف دریا داره؟
          پرنده نر رو با دانه های گرم مثل کتان ، کافشه و شاهدانه تغذیه می کنید؟
          چقدر احتمال میدید که پرنده نر شما ، ماده باشه ؟

        4. سلام بله لونه دارن.کف دریا هم داران.پرنده نر هم ماده نیست چون قشنگ یه طوق کامل داره.تخم کتان میدم اما اون دو تایی که گفتین رو نه.ولی گردو ،بادوم،جوانه گندم،نخود ،سیب،هویج و… رو بهشون میدم

        5. اگر با هم عشق بازی کنن و داخل لانه هم برن، به زودی تخم گذاری خواهد کرد در غیر این صورت باید بی خیال جفت گیری اونا باشید.

  57. سلام عروس من لوتینویه و حدود ۱شالو ۲ ماهشه و جسش چون قبلا سر در نمی آوردم از غذا هاش بهش نرسیدم و الان کوچیکه و پراشم حیلی سسته و میریزه ب دامپزشک گفتم قطره کلسیم داد ۳روزه دارم بهش می دم بدک نشده ب نظر شما با توجه ب این ۲ تا عامل چی بهش بدم؟

    1. سلام
      کف دریا و یا سنگ مینرال در اختیارش بزارید
      مولتی ویتامین به صورت هفتگی بدید
      تغذیه رو هم حتما تقویریت کنید به همراه میوه های متنوع کم کم خوب میشه
      این کم کم ممنکه چند ماه طول بکشه ، یه شبه خوب نمیشه

  58. سلام من دو روزه که یک عروس هلندی ۶ ماهه گرفتم که دستی نشده . توی این دو روز بیشتر توی هال بوده و شبا توی اتاق بوده . همه باهاش اروم و کم کم حرف میزنیم و بعصی وقت ها واکنش هم نشون میده .اب و غداشو خودش میخوره و این دو روز دستمو چند باری داخل قفس بردم ‌.نمیزاره نزدیکش ببرم یا بهش دست بزنم ولی از دستم یکم سیب خورده . میخوام بدونم با همین روند ادامه بدم عادت میکنه و دوست میشه؟ لازمه کاریو نکنم یا بکنم؟ توی هال باشه مشکلی نداره یا اتاق باشه بهتره؟ چه زمانی دیگه سعی کنم نازش کنم و بیارمش بیرون؟

    1. اره با همین روند ادامه بده
      اما اصلا سعی نکن با زور بگیریش و اگر دیدی دستتو گاز میگیره ، واکنش نشون نده تا نترسه
      به سایر اعضای خانواده که عادت نکرده بگو نزدیکش نشه تا پرنده ارامش کامل رو داشته باشه
      محیطش باید اروم و بدون استرس باشه

  59. حتی پلت و چیزای دیگه هم همینطور فقط ارزن و تخم کتان میخوره

    1. اونا رو خورد کنید و روی ارزن و کتان بریزید تا کم کم به خوردنشون عادت کنه

  60. سلام و وقت بخیر.
    جفت من الان ۳ تا جوجه دارن یکی ۵ روزه یکی ۳ روزه ویکی هم یک روزه
    جوجه وسطس یعنی اونی که ۳ روزشه رو لگن پاش یه زخم کوچیک ایجاد شده الان خونریرزی نداره. ولی روی پاش خیلی کم خونه و پاش قرمز شده. جوجم نمیره😭. لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم.
    شهرستان هستم به دامپزشک هم دسترسی ندارم

    1. سلام
      دقت کنید ببینید مادر و پدرشون بهشون نوک میزنن ؟ یعنی کتکشون میزنن !؟
      نمیشه همینجوری اونم برای جوجه چیزی تجویز کرد ، ممکنه براش خطرناک باشه
      در این موراد برای طیور بالغ از پماد تتراسایکیلین استفاده میکنن ، به شرطی که محل زخم به نظر اون فرد عفونی باشه یا مستعد عفونت

      این مورد که میگید دامپزشک نیست، چند تا نکته درش نهفتست ! اول اینکه شما پرنده ای رو خریداری کردید یا هدیه گرفتید ، در کل مسئولیت اون پرنده رو قبول کردید ، باید در قبال اون وظیفتون رو صحیح انجام بدید ، پرنده ها هم جون دارن ، عروسک که نیستن بگیم پاشو با نخ بدوز یا مثلا اب خنک بده خوب میشه ! نیاز به متخصص هست نیاز به کسی که بتونه تشخیص بده اون پاش مشکلش چیه وگرنه به همین راحتی اون پرنده از دست میره . در روستاهای بسیار دور افتاده ی کشور هم دسترسی به دامپزشک به دلیل وجود دام ، راحت هست چه برسه به شهرهای کشور .

      حتما برای سلامتی پرندتون (نه اینبار) به صورت دوره ای اونها رو برای چکاپ به دامپزشک (ترجیحا دامپزشک حیوانات خانگی) ببرید ، هزینه ی زیادی نداره والله ! حداقل هزینش از پرنده هایی که نگهداری میکنید بسیار بسیار کمتره ! پس ارزش پرنده ها رو بدونید لطفا

      1. پرندم عروس هلندی هست و یک سال پیش هدیه گرفتم و الان بعد یک سال بهم جوجه دادن. زخم در اون حد نبود که شما میگید عفونت کنه خیلی کوچیک بود ولی نگران شدم که چیزیش نشه و از شما سوال کردم.پدر و مادر کتکش نمیزنن طبع غذاشون رو به سردیه. خداروشکر دو روز بعد کاملا زخم خوب شد. در مورد دامپزشک منظورم از اینک دسترسی ندارم اینه که به دامپزشک متخصص دسترسی ندارم و فکر نمیکنم در زمینه پرندگان حرفه ای باشن و ترسیدم دارویی ک تجویز کنه بدتر جوجه رو به کشتن به بده.چون تو اشنا ها به چشم دیدم. و اینم بگم که واقعا پرندرو مثل بعضیا عروسک نمیدونم! فکر کنم درست نتونستم منظورمو بهتون برسونم و فکر کردید جز یه عده ای هستم.

        در ضمن صحبت قیمت پرندرو وسط نکشید. پرنده ها برام ارزش مادی ندارن ارزششون معنوی ـه و خیلی بیشتر از پول. این ک میگید من به خاطر هزینه ویزیت جوجرو نبردم دامپزشک اشتباه میکنید. دلیلشو گفتم. چون دامپزشک خوب نیست.

        1. سلام
          خوب خداروشکر که مشکلش حل شده
          ناراحت نشید ، من به طور کلی عرض کردم منظورم فقط شما نبویدید ، میتونید سایت رو بگردید و ببینید چند نفر به خاطر اینکه پرندشون رو سخنگو کنن سه چهار روز بهش غذا نمیدن ! یا به خاطر اینکه دکتر نبرن تو اب پرنده آموکسی سیلین یا استانمینیفون میریزن !
          حتما بگردید و دکتر خوب تو شهر خودتون و اطراف پیدا کنید که خدایی نکرده مشکلی براشون پیش اومد بتونید سریع عکس العمل نشون بدید
          چه عالی که پرنده ها براتون ارزش معنوی دارن
          پیروز باشید

  61. سلام من چندروزی هست جوجه گرفتم در حدی ک پراش هنوز کامل نشده ولی تازه دون خور شده از وقتی اوردمش بعد چندساعت ک عادی شد براش خیلی غذا میخوره به حدی ک ی سره روی ظرف غذاشه و درحال خوردن انگار از روی حرصو بی قراری غذا میخوره این قضیه موردی نداره؟؟باعث رودل یا هرچیزی دیگه نمیشه؟
    ی قضیه دیگه اینکه بهم گفتن سفیده تخممرغ و سیبزمینی خام بدم بهش ولی اصلا نمیخوره فقط دونشو میخوره ی راهنمایی میکنید چجوری بهش بدم؟

    1. سفیده و شیب زمینی رو پودر کنید و روی دون بپاشید تا همراه با دونه ها بخوره

      1. سلام من عروس دارم ۲ ماهشه فقط سرلاک با سرنگ میخوره اب و سیب رنده کرده هم نمیخوره میشه بهم بگید چگونه یادش بدم اب و سیب رنده کرده بخوره

        1. سلام
          سیب رنده کرده رو هم داخل سرلاکیش نمیشه ریخت ؟ یکم بزارید جلوش ببینید خودش شروع میکنه به خوردنش ؟

        2. من عروس هلندیم میوه و سبزیجات هر کاری میکنم نمیخوره چیکارش کنم ؟

        3. بهتر که ریز ریز کنید و روی غذای مورد علاقش بریزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس