پرورش گله ای فنچ | تکثیر و جوجه کشی گله ای فنچ

پرورش فنچ به صورت گله ای

 

فنچ
در ادامه مجموعه مقالات دسته پرورش فنچ از وبلاگ چیکن دیوایس به بیان مطالبی در خصوص پرورش و تکثیر تعداد زیادی فنچ در یک قفس پرداخته ایم. در شرایط پرورش انبوه , تعدادی زیادی فنچ نر و ماده با هم پرورش داده میشوند که در هر گله توصیه میشود حداکثر ۴۰ جفت پرنده مولد نگه داری شود. موقع پرنده ریزی در داخل یک قفس بزرگ و تشکیل گله جدید باید بر اساس ظرفیت مورد نظر آن , پرنده های نر و ماده مورد نیاز را به طور کامل آماده کرد و آنها را یک باره رها سازی نمود.

فنچ ها پرنده هایی به شدت اجتماعی هستند و ذاتا خواستار زندگی دسته جمعی می باشند. پرورش گله ای فنچ یکی از راه های مناسب برای کسب درامد از این پرنده میباشد. فنچ ها تولید مثل بالایی دارند و پرورش گله ای آنها سود مناسبی خواهد داشت. اما برای پروش تعداد زیادی فنچ در کنار هم باید یک سری نکات مهم رعایت شوند. در ادامه این پست نکات مهم پرورش گله ای فنچ و نحوه تکثیر آنها را به شما یاد می دهیم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار فنچ و سایر پرندگان زینتی
» بهره گیری از موتور گرداننده ی حرفه ای ساخت مالزی
» امکان سنجش دما و رطوبت با نهایت دقت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

نحوه تشکیل گله

انتخاب گله مولد فنچ باید با دقت و حوصله و به درستی صورت گیرد چرا که اگر گله مناسبی فراهم نگردد, هیچ گاه نمی توان پرورش و تولید مناسبی را انتظار داشت. بهتر است گله مولد فنچ از پرورش دهندگان معتبر و با سابقه انتخاب و خریداری گردد، چرا که خرید فنچ های مولد از پرنده فروشی ها مناسب نیست زیرا در پرنده فروشی ها معمولا پرندگان مختلف و متنوع با تراکم بالا نگه داری میشوند و مرتبا هم تعداد و ترکیب پرندگان در حال تغییر بوده و علاوه بر این ممکن است وضعیت بهداشتی و سلامت پرندگان در پرنده فروشی ها مطلوب نباشد. در واقع در پرنده فروش ها در بیشتر موارد تعداد زیادی پرنده در قفس کوچک در کنار هم نگهداری میشوند که این کار باعث شدت گرفتن خوی وحشی پرنده ها میشود. زیرا آنها با یکدیگر بر سر جایگاه خوب و آب و غذا رقابت میکنند. برای همین پرنده هایی که در این وضعیت بزرگ میشود با پرنده هایی که بصورت جفت یا تکی نگهداری میشوند زیاد سازگار نیستند.

برای تاسیس یک گله جدید می بایست جوجه های جوان تازه بالغ با سن ۹۰ تا ۱۲۰ روزه را از چند گله سالم انتخاب نمود و حداقل ۲ هفته در قرنطینه قرار داد و سپس بعد از تفکیک جنسیتی آنها را در قفسهایشان رها نمود. تعیین جنسیت فنچ ها بعد از سن بلوغ راحت می باشد. در مقاله نحوه تعیین جنسیت انواع نژاد فنچ تمامی راهنمایی های لازم در این زمینه را برای شما آورده ایم. حتما این مطلب را مشاهده کنید.

پرورش فنچ

تعداد نر و ماده فنچ در پرورش گله ای

در شرایط پرورش گله ای باید به تعداد نر و ماده ها دقت شود. اگر تعداد نرهای گله زیاد باشد، نرهای قوی با دیگر نرها پرخاشگری خواهند کرد. برای همین توصیه میشود که تعداد ماده ها بیشتر از نرها باشد، زیرا یک فنچ نر با دو ماده نیز میتواند جفت شود. بهترین تناسب بین نر و ماده این است که تعداد ماده ها ۱۰ درصد بیشتر از نر ها باشد. بعنوان مثال اگر تعداد ماده ها ۲۰ عدد است نهایتا تعداد نرها ۱۸ عدد د نظر بگیرید. در این صورت بین نرها رقابتی برای جفت یابی بوجود نخواهد آمد و ۱۰ درصد نرها می توانند با ۲ ماده جفت شوند. همچنین با توجه به برابری تعداد لانه ها با فنچ های ماده برای تصاحب لانه مشکلی وجود نخوهد داشت و هیچ ماده ای بدون لانه نمی ماند.

نکته: در پرورش گله ای فنچ، پرنده های نر و ماده نباید خویشاوندی نزدیک با هم داشته باشند یعنی نباید از یک والد باشند. زیرا همخونی ژنتیکی موجب کاهش زادآوری آنها و افزایش صفات نامطلوب در جوجه ها می گردد.

در هنگام انتخاب گله می بایست تک تک فنچ ها مورد معاینه قرار گرفته و از لحاظ سلامت عمومی و سلامت اعضا نظیر چشم ها , پاها , سایر اندام ها به خوبی بررسی گردند و پرندگانی انتخاب گردند که کاملا سالم و بدون هرگونه نقص ظاهری باشند.

 

گله مولد فنچ
ممکن است در ابتدای رهاسازی گله بعضی از فنچ ها دچار کم تحرکی شده و نسبت به محل جدید احساس غریبی نمایند که این موضوع نمی تواند مسئله مهمی باشد و بعد از مدت کوتاهی به محل جدید آشنا شده و به جست و خیز می پردازند اما اگر بعد از این مدت مواردی دیده شد که پرنده تحرک قابل قبولی از خود نشان نداده و گوشه گیری می کند , می بایست آن را از سایرین جدا نموده و مورد معاینه دقیق قرار داد.

انتخاب محل مناسب برای نگهداری فنچ ها

انتخاب محل و آماده سازی آن یکی از مراحل مهم در پرورش گله ای فنچ ها میباشد. برای نگهداری تعدادی زیادی فنچ باید یک مکان مناسب انتخاب کنید. گوشه ای از حیاط، پاسیو یا گلخانه بلا استفاده میتواند محل مناسبی برای پرورش گله ای فنچ باشد. محل انتخاب شده باید نور کافی و دمای مناسبی داشته باشد. سعی نکنید این پرنده ها را بصورت گله ای در داخل خانه پرورش دهید زیرا فنچ ها پر سر و صدا هستند و مطمئنا باعث اذیت شما خواهند شد.

در سالن نگهداری فنچ حتما از دماسنج نیز استفاده کنید. دمای آسایش برای این پرنده ها در محدوده ۲۵ درجه میباشد. در فصل تولید مثل باید دمای محیط آنها را بالای ۲۵ درجه نگه داشت تا جوجه ها تلف نشوند. برای گرم نگه داشتن محیط لانه فنچ ها و همچنین کمک به فنچ های بیمار میتوان از مادر مصنوعی مادون قرمز نیز بهره برد. برای مشاهده و خرید مادر مصنوعی ارزان قیمت کلیک کنید.

همچنین محل نگهداری باید به دور از وزش باد و بارش برف و باران باشد. در صورت پرورش گله ای حتما یک سرپناه امن برای این پرنده ها فرام کنید.

تکثیر گله ای فنچ گلدین - چیکن دیوایس

فنچ ها پرنده های پر تحرک بوده و جست و خیز زیادی دارند. بنابراین باید فضای کافی برای پرواز کردن نیز در اختیار آنها قرار داده شود. این پرنده ها در قفس های کوچک درگیر مشکلات زیادی میشوند در همان ابتدای کار حتما فضای بزرگ با ارتفاع ۲ متری برای آنها فراهم کنید. قفس نگهداری فنچ ها را با میله و توری مخصوص بسازید. در داخل قفس به تعداد ماده ها لانه تهیه نموده و آن را در قسمت بالایی قفس نصب کنید. لانه های سفالی، چوبی و پلاستیکی برای این منظور مناسب می باشند و از جعبه یا لانه های آهنی استفاده نکنید.

نکته: از نگهداری پرنده های دیگر در کنار فنچ ها خودداری کنید. فنچ ها پرنده های سازگاری هستند ولی به دلیل بیماری نباید پرنده ای دیگر در کنار آنها باشد. مخصوصا کبوتر که ناقل انواع بیماری بوده و انگل زیادی دارد نباید در نزدیکی قفس فنچ ها نگهداری شود.

تغذیه فنچ ها

در داخل قفس یک دانخوری ناودانی طویل طراحی نموده ولی محل دانخوری را در جایی قرار دهید که پرنده ها نتوانند بالا سر دانخوری بشینند چون در این شرایط داخل دانخوری پر از فضله پرنده ها خواهد شد که این موضوع نیز راه را برای انواع بیماری های گوارشی وعفونی باز میکند. در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در گله، پرنده بیمار را سریعا جدا و قرنطینه کنید.

نیاز غذایی فنچ ها در فصل جوجه کشی افزایش پیدا میکند برای تقویت فنچ ها و همچنین تأمین نیاز غذایی آنها از دان ارزن، کتان، آفتابگردان، تخم مرغ اب پز، سبزی تازه و میوه ها میتوان استفاد کرد. در مقاله تغذیه فنچ اطلاعات کاملی برای شما آورده ایم.

آما تعداد آبخوری ها را بیشتر از یکی در نظر بگیرید و با توجه به تعداد فنچ ها از چندین آبخوری کوچک استفاده کنید.

در داخل قفس برای تأمین کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز فنچ ها لازم است که از بلوک معدنی یا خاک رس نیز استفاده کنید. حتی بخشی از دیوار قفس را با خاک رس بپوشانید که برای این پرنده خواص زیادی دارد.

در داخل قفس یا سالن پرورش فنچ حتما از شاخه و برگ و چوب های مختلف استفاده کنید. استفاده از تیرک های چوبی متعدد با سایزهای مختلف در قفس پرورش فنچ الزامی است.

تکثیر گله ای فنچ ها

از بین پرنده های زینتی، فنچ ها زودتر از بقیه با یکدیگر جفت میشوند و برای همین تولید مثل بالایی دارند. این پرنده ها در واقع به شدت اجتماعی هستند و هرگز بصورت تکی از آنها نگهداری نکنید. در گله های پرورش، جفت ها همدیگر را انتخاب خواهند کرد و حتی یک نر با بیش از یک ماده نیز جفت خواهد شد.

نکته: اگر بنا به دلایل مختلف نمیخواهید که فنچ های شما موقتا جوجه آوری کنند، ۳ یا ۴ روز بعد از خوابیدن ماده بر روی تخم ها، تخم ها را از لانه بیرون آورده و شدید تکان دهید. سپس مجددا تخم ها را در لانه قرار دهید. با انجام اینکار کیسه هوایی داخل تخم از بین رفته و نطفه نمیتواند رشد کند. در نتیجه این تخم ها به جوجه تبدیل نخواهند شد. هدف از برگرداندن تخم ها به زیر شکم ماده، جلوگیری از اختلال در سیکل تخمگذاری پرنده می باشد.

البته برای جلوگیری از جوجه کشی فنچ توصیه میشود که لانه را بردارید. زیرا با برداشتن لانه، فنچ ماده دیگر تمایلی به جفت گیری و جوجه آوری نشان نمی دهد. تخمگذاری و جوجه آوری متعدد در طول یکسال باعث مشکلاتی از قبیل ضعف شدید جسمانی مولدها، گیر کردن تخم در شکم پرنده، نطفه دهی ضعیف و حتی باعث مرگ و میر پرنده میشود. در طول سال حداکثر ۳ بار آن هم با ایجاد شرایط مناسب (نور، دما و تغذیه) از این پرنده ها جوجه بگیرید.

جوجه کشی فنچ ها در کنار هم - چیکن دیوایس

 

نکات مهم بعد از تخمگذاری فنچ

اگر قصد تکثیر این پرنده را دارید در زمان جوجه کشی از فنچ و بعد از تخمگذاری پرنده، دیگر به لانه و تخم ها دست نزنید. حتی از لمس کردن جوجه فنچ هایی که به تازگی سر از تخم بیرون آورده اند خودداری کنید. در صورت دست مالی شدن لانه و تخم ها و یا دست زدن به جوجه ها، فنچ ماده حساس شده و اصلاحا قهر میکند. در نتیجه بر روی تخم ها نمیخوابد یا اینکه تخم ها را از لانه بیرون می اندازد یا اینکه به جوجه ها غذا نمیدهد و آنها را از لانه بیرون می اندازد.

فنچ ها زمانیکه قصد جفت گیری دارند لانه سازی میکنند. در این دوره جفت ها با جمع آوری تیکه های کاغذ، چوب، پرها و … لانه سازی را شروع میکنند. حتی اگر چیزی در دسترس آنها نباشد از پرهای خود و یا پوسته دان ها استفاده میکنند. برای لانه سازی فنچ ها میتوانید پوشال چوب و یا الیاف آشیانه تهیه نموده و در اختیار آنها قرار دهید. این موارد را نباید در داخل لانه بریزید پرنده ها شخصا اینکار را انجام میدهند و اگر شما قصد چنین کاری را داشته باشید، فنچ ها این مواد را از لانه بیرون خواهند انداخت.

لانه جوجه کشی فنچ را در بالاترین گوشه قفس بگذارید و چوب نشیمنگاه نیز باید در فاصله نزدیک لانه باشد. چون در طول جوجه کشی جنس نر بیشتر اوقات بر روی تیرک می ایستد. ماده نیز گاها بر بالای لانه می نشیند.

اگر لانه باب میل فنچ ماده باشد، جفت ها برای تزیین لانه و پوشاندن کف آن، اقدام به جمع آوری مواد نرم خواهند کرد. فنچ ماده در هر دوره بین ۳ الی ۱۲ عدد تخم میگذارد و دوره جوجه کشی این پرنده نیز تقریبا ۱۴ روز طول میکشد.

جمع بندی

در این مقاله روش تکثیر و پرورش گله ای فنچ را به شما گفتیم. بهتر است که قبل از انجام اینکار برای کسب تجربه یک جفت فنچ تهیه نموده تا با رفتار، نحوه تغذیه و نگهداری آنها بیشتر آشنا شوید. بعنوان نکته پایانی توصیه میکنم که نژادهای مختلف فنچ را با هم پرورش ندهید چون ترکیب نژادهای مختلف گاها منجر به تولد جوجه های ضعیف میشود. اما گونه ها و رنگ های مختلف از یک نژاد را میتوان در کنار هم پرورش داد. نژادهایی همچون فنچ گلدین، زبرا، نرگسی، بنگالی و کراواتی از نژادهای مطرح این پرنده می باشند که از این میان فنچ زبرا برای شروع گزینه مناسبی خواهد بود. البته شما با توجه به علاقه و بازار هدفی که مدنظرتان است نژاد مناسب را انتخاب کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام
    فنچ های من دو تا تخم دارن که هردوشون توش جوجه تکون میخورد.بعد دوروز دیگه هیه رگه یا چیزی شبیه جوجه در تخم نبودوچیزی تکون نمیخورد.جز یک دایره تیره وسعت زرده تخم.
    ایا تخم خراب شد؟
    اگه قفس جابه جا بشه باعث این اتفاق میشه؟
    میشه زود تر جواب بدید نگران تخم هام.

    1. سلام دوست عزیز
      اگه علائم حیاتی نداشته باشن ممکنه جوجه ها داخل تخم تلف شده باشن
      بله جابجایی می تونه باعثش بشه چون در صورتی که شرایط محیطی تخم ها عوض بشه اینطوری بهشون شوک دمایی و رطوبتی وارد میشه و آسیب می بینن

  2. سلام
    فنچ های من روس تخم هاشون نشستن و تخمشون یکی نطفه داره و تکون میخوری ولی بقیه هنوز یک هفتشون نشده.فنچ ماده همش نر رومیزنه حتی وقتی که شب میشه مده نمیزاره بره تو و بهش حمله میکنه اونو میزنه.
    چیکار کنم؟
    نر رو جدا کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      با این اوصاف بهتره جداش کنی

  3. سلام
    فتچ های من ۳ تا تخم گذاشتن و مرتب روش میخوابن. تخم اولی ۶ روزشه و من اونو نطفه سنجی کردم دیدم یه چیزایی رگه مانند به جوجه وصله و جوحه نبض میزنه ولی امروز که تخم رو دیدم .،دیدم که جوجه تکون نمیخوره.
    آیا مرد؟
    خراب شد؟
    میشه زود تر بگید خیلی استرس دارم.

    1. سلام دوست عزیز
      مطمئنی حرکت نمیکرد؟؟
      چون اگه حرکنت نکنه یعنی خراب شده باید بندازی دور
      تا روز ۱۴ صبر کن اگه باز حرکت ندیدی از اون تخم چیزی در نمیاد

  4. با سلام و خسته نباشی خدمت شما بنده میخواهم یک جفت فنج نرگسی بگیرم جفت مولد هستن ولی جفتش رام و دستی هستن میتونی از این جفت جوجه بگیرم تو قفس البته عروس هلندی وقناریم دارم ولی محیط آرام هست. برای پرندهام ممنون میشم راهنمایی کنید با تشگر

    1. سلام دوست عزیز
      من متوجه نشدم این جفت رو دارین یا قصد خریداری دارین؟

  5. چرا فنچ گلدین جوجه ها را کف قفس میندازه علل چیست لطفا راهنمایی کنید به نظر شما برای بزرگ کردن جوجه گلدین ها میشه از فنچ بنگالی حمال استفاده کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی میتونه برا این رفتار وجود داشته باشه
      کم تجربگی والدین، تخم گذاری پشت سر هم، جفت گیری دوباره به خاطر مستی، حس قلمروخواهی و … باید علتشو شناسایی کنی
      بله می تونی فنچای بنگالی از جوجه های بقیه گونه به خوبی مراقبت می کنن و بزرگشون می کنن

      1. سپاسگزارم خیلی لطف کردی ممنونم از راهنمایی شما ❤️❤️❤️❤️❤️

    2. با سلام و خسته نباشی خدمت شما بنده میخواهم یک جفت فنج نرگسی بگیرم جفت مولد هستن ولی جفتش رام و دستی هستن میتونی از این جفت جوجه بگیرم تو قفس البته عروس هلندی وقناریم دارم ولی محیط آرام هست. برای پرندهام ممنون میشم راهنمایی کنید با تشگر

      1. سلام دوست عزیز
        اگه شرایطشون مناسب باشه، به تغذیه و بهداشتشون رسیدگی بشه و استرس نداشته باشن
        بله می تونن تخم گذاری کنن
        می خوای با بقیه پرنده ها تو یه قفس نگهشون داری؟

  6. سلام میشه چند جفت فنچ داخل یه قفس نگه داشت مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بستگی به ابعاد قفس داره
      اگه متناسب با جثشون نباشه در طولانی مدت باعث بروز پرخاشگری و مشکلات دیگه میشه

  7. با سلام..چون ماده قبلب هر وقت تخم میذاشت و جوجه میشد اونارو نوک میزد و مینداخت بیرون برای همین .یه ماده فنچ حدید گرفتم که به جفت نر و مادم اضافه کردم اما ماده قبلی ماده جدید رو میزنه که مجبور شدم وسط قفس کاور بزارم و جداشون کنم دانخوری و آبخوری جدا براشون تو قفس بزرگ گذاشتم فایده ای نداشت چون ماده جدید هی به نره نزدیک میشه و ماده قبلی دنبالش میکنه.دیگه نمیدونم چکار کنم.فعلا هیچ لانه ای برای آنها نذاشتم آیا دو لانه جدا بگذارم مشکل حل میشه یا راه حل دیگه ای داره

  8. با سلام خسته نباشید ۳ روز فنچ خریدم امروز لانه سازی اغاز کردن ولی هر دو ماده هستن و از رویه نوک کاملا نارنجی هستن ایا فنچ ماده با یک ماده دیگر جفت میشوند؟؟؟

    1. سلام
      ادای جفت شدن رو درمیارن ولی خوب تخمشون که نطفه دار نمیشه !

  9. سلام وقتتون بخیر
    من چند نوع پرنده دارم تخم گذاری هم انحام میشه اما تخم ها جوجه نمیشن هر نو تغدیه هم گفتن انجام دادم ولی نتیجه نگرفتم

  10. سلام
    من یه جفت فنچ حدود ۲۰ روز پیش خریدم
    الان حدود ۱ هفته هست که جفتگیری و لانه
    سازی کردن و شب ها کنار هم داخل لانه میخابن
    اما خبری از تخم نیست چرا ؟

    1. پرنده بلافاصله بعد از جفتگیری تخم نمیگذاره، در بعضی به فاصله چند روز و در بعضی پرنده ها یک هفته تا ۹ روز میتونه طول بکشه

  11. سلام خسته نباشید.بنظر شما فنچ ها هر یک جفت داخل یک قفس باشند برای جفتگیری و جوجه کشی بهترن یا مثلا سه جفت داخل یک قفس باشند؟ممنون

    1. هر جفت داخل یک قفس
      اگر می خواهید چند جفت رو داخل یک قفس نگهداری کنید، حتما باید لانه ، ابخوری و دانخوری جداگانه ای داشته باشن تا بین شون درگیری نیفته

  12. سلام من یک جفت فنچ خریدم کینگ هستند تقریبا یک ماه هست دارمشون بهشون میرسم تخم مرغ ابپز هویج همه ولی تو لانه نمیرن فنچ ماده هم یکم کوچیکه ولی نوکش رنگ گرفته نر هم یا نو زیر گلوش تمیزه میکنه ولی نه تو لونه میرن نه تخم میزارن چیکار کنم؟

    1. احتمالا هنوز به سن بلوغ نرسیده اند
      اگر با هم دعوا ندارن بذارید پیش هم بمونن
      فصل بهار به احتمال زیاد جفت بشن
      چون الان زمان مناسبی برای جفت گیری و تخم گذاری نیست

      1. سلام یه فنج نر میتونه با چند تا فنج ماده جفت گیری کنه من یه میخوام دوتا فنج ماده با یه فنج نر توی یه قفس بزرگ نگه داری کنم با دوتا لانه

        1. سلام
          این نوع پرورش اشتباه هست هم باعث ضعیف شدن پرنده میشه و هم اینکه امکان افسردگی در اونو زیاد میکنه

    2. سلام،من حدود ۲۰ جفت تو یه قفس بزرگ و مناسب فنچ ریختم با تعداد مناسب لانه ولی هم چنتا لانه خالی مونده هم چنتا تخم توی جا دونی گذاشتن، چرا تو لانه نرفتن و تو جا دونی تخم گذاشتن

      1. احتمالا لانه در مکان نامناسبی بوده شاید هم داخل لانه رو با مواد مناسبی پر نکردید

  13. سلام ی جفت فنجام چند بار تخم گذاشتن و روش میخوابن و جوجه نمیشه چند بار تخمشونو انداختم بیرون دباره خوابیدن روش ولی جوجه نمیشه

    1. احتمالا تغذیه کافی ندارن و یا از مواد غذایی با پروتئین و ویتامین کم استفاده می کنید
      حتما مکان نگهداری اونا رو گرم نگه دارید تا جوجه ها داخل تخم از بین نرن
      ایا از جفت گیری اونا مطمئن هستید؟ شاید هر دو ماده باشن
      تخم ها رو چند روز پس از خوابیدن فنچ روی اونا ، نطفه سنجی کنید تا از تشکیل شدن جنین داخل تخم مطمئن بشید.

  14. سلام یه جفت از فنچ هام الان ۱۲یا ۱۳روزه رو تخم میخابن امروز صب که رفتم دانه بزارم نر خابیده بود ولی دور چشاش قرمز شده مث فنچ های پیر بی حال شده همشم تو خواب بود چشاش میبست مشکل چیه چشاش اینشکلی شدع

    1. حتما محیط شون سرده و سرما خورده
      اگر به مکان گرم منتقل نکنید و یا دمای محیط شون رو افزایش ندید به زودی تلف خواهند شد از سرما

  15. سلام،فنچ در یک قفس بزرگ کنار مرغ عشق زاد و ولد میکنه یا محیط در این صورت براش نا آرام میشه و زاد و ولد نمیکنه؟لطفا جواب بدید

    1. بهتر که لانه و ابخوری و دانخوری جدا گانه ای داشته باشن
      در این صورت می تونن جفت گیری کنن مشکلی نیست
      فنچ ها پرنده هایی اجتماعی هستند.

  16. با سلام
    یک جفت فنچ دارم، جوجه هاش نر و ماده هستند، چون از یک خانواده هستند جفت نزنم و یکیشون رو عوض کنم

    1. بهتر که از نر و ماده های غربیه استفاده کنید
      نر و ماده های فامیل اگر با هم جفت بشن احتمال فلج و ناقص بودن جوجه ها وجود داره

  17. سلام خسته نباشید من دوتا فنج نرگسی دارم الان ۴ ماه هست هنوز تخم نذاشتن چکار باید کنم

    1. ایا با هم نوک به نوک میشن؟
      ایا لانه تخم گذاری دارن؟
      به اب و غذاشون رسیدگی می کنید؟
      محیط اروم و بدون سر و صدا و استرس دارند؟

  18. سلام من یه جف فنج زبرا دارم تا صبح روی تخم ها میخوابیدن ولی امروز هر دو نر و ماده از لونه اومدن بیرون ونمیرن لونه چی کار کنم

    یا میشه خانگی تخم فنج رو تبدیل به جوجه کنیم

    1. سلام
      کاری از دست شما برنمیاد
      شدنش که میشه ولی خوب نباید بیاد بیرون

  19. سلام وخسته نباشید……
    ببخشید من یک جفت فنچ خریدم ماده رفت تو لونه
    چهار تا تخم گذاشت اولین بارشه
    ولی نره فرار کرد رفت
    فنچ ماده تنها بود هی میومد بیرون جیکجیک میکرد میرفت
    من رفتم یه نر دیگه براش خریدم
    به نظر شما تخماشو وا میکنه؟

    1. اره باید مرتبا روی تخم ها بخوابه
      اگر نر با ماده دعوا کرد باید سریعا جداشون کنید.

  20. سلام و خسته نباشید.. میخواستم بدونم ایا نگه داشتن فنچ داخل قفس گناه داره یا نه؟

    1. اولین کسی هستی که این سوال رو میپرسی ، افرین میگم
      به نظر من نباید حیوون ها رو توی قفس نگهداری کرد چون اونا هم حق زندگی ازادانه دارند
      اما خوب خیلی ها هستند که دوس دارند یه پرنده خونگی داشته باشند تا سرگرم بشن باهاش
      البته اگر به فنچ تون رسیدگی کنید، غذای کافی بدید ، سرگرمش کنید و باهاش وقت بگذرونید ، خیلی هم خوبه و باعث نشاط پرنده میشه

      1. سلام میخاستم بدونم میشه تخم گلدین نطفه دار از جایی تهیه کنم یا نه ؟؟؟
        اگر میشه ی راهنمایی بکنین

        1. بهتر که به صورت حضوری و از خود پرورش دهنده خرید کنید
          خرید اینترنتی و غیر حضوری اصلا توصیه نمیشه

  21. من یه فنچ نر دارم که مدت هاست تنها هست چون هرچی ماده براش میگریم میمره چیکار کنم تورو خدا جواب بدید

    1. سلام
      خوب با این توضیح نمیشه کمک چندانی کرد ، باید دلیل مرگ ماده ها رو متوجه بشید و رفعش کنید
      دقت کنید که ماده و نر باید از یک نژاد باشن ، تغذیه باید مناسب باشه ، قفس برای پرنده ها خیلی کوچیک نباشه

  22. سلام من فنچم تخم میزاشتو می مرد چند تا ماده عوض کردم آخری تخم گذاشت جوجه شد مرد
    چرا اینطور میشد

    1. شاید به دلیل سرما و عدم تغذیه توسط مادر باشه
      شاید هم توسط پرنده نر کشته میشه
      این بار پرنده نر رو از قفس بیرون کنید.

  23. سلام‌من‌یک‌ماه‌فنچ‌خریدم‌اولین‌باریکی‌تخم‌گذاشت‌وخرد
    دومین‌بار‌هم‌سه‌تاگذاشت‌وخرد
    ‌باید‌چی‌کار‌کنیم‌تا‌تخمشون‌جوجه‌بشن

    1. باید تغذیه پرنده ها رو بیشتر کنید
      بهشون کلسیم و پروتئین زیاد بدید تا علاقه ای به خوردن تخم نداشته باشه

  24. خیلی ممنون از راهنمایی هایی که کردید فقط فنچ های منم تتخم نمی زارن باید تو ارتقاء باشن؟؟؟؟!!!!

  25. خیلی ممنون از راهنمایی هایی که کردید فقط فنج های منم تخم نمی زارن با ید آویزونش کنم رو دیوار

  26. من یک جفت فنج دارم که یک هفته ی که خریدم ولی جفت گیری نمیکنند

    1. به مرور زمان جفت می شوند، فقط تغذیه مناسب و شرایط محیطی ارام و بدون استرس را برای آنها فراهم کنید. وجود لانه در قفس ضروری است.

  27. سلام تعداد نر ها باید بیشتر باشه من خودم یه پرورش دهندم توی قفس اره باید ماده بیشتر باشه ولی توی سالن نر بیشتر باشه بهتره چون نر هایی که جفت نخوردن به جوجه هایی که از طرف پدر مادر ترک میشن یا به دلیلی از لانه ترک میشن غذا میدن ممنون

    1. من یک لانه خودم با چوب ساختم ولی سر ندارد مثل لانه گنجیشک یک بار تخم گذاشتن ۲ تا گذاشتن ولی روش نمی‌نشست به نظر شما دوبار جوجه کشی صورت می‌گیرد و به دنیا میاید

  28. سلام خسته نباشین ، من ۱ جفت فنچ دارم که ۱۳ تا تخم گذاشتن .هفته ای ۱ بار تخپ اپز میزارم سیبو کاهو.رویه تخماشونم میخوابن ولی اصلا از جوجه خبری نیس باید چیکار کنم که جوجه بدن؟؟

  29. سلام خسته نباشین من ۱ جفت فنچ سفید دارم ۱۳ تا تخم گذاشته روشونم میخابه ولی اصلا از جوجه خبری نیس .هفته ای یبار تخم اپز میدم سیبو کاهو .چیکار کنم جوجه بدن

  30. سلام وخسته نباشید من یک جفت فنچ دارم وبعد از دوهفته یکتخم گزاشتن الان ۲یا۳روزاست که تخم دوم رانمیزاین چرا

    1. محیطش حتما باید ارام و بی سر و صدا باشه
      تغذیه کافی، پروتئین دار و کلسیم دار بهش بدین

    2. سلام اون یه تخمو از سر مستی گذاشتن یا شایدم شما از قفس عمودی استفاده میکنید

  31. سلام من ۴جفت فنچ دارم تویه قفسه یه هفته پیش تخم گذاشت ولی روش نخوابیددیروزهم یکی گذاش امروزهم یکی میخواستم تخم مرغ بزارم براشون ازلونه اومدبیرون دیگه نمیره تولونه

  32. سلام من میخاستم ۴۰تا فنچ بخرمو پرورش بدم برای خرید نمیتونم تک تک فنچارو زیرو رو کنم تا مریز نباش چیکار کنم

  33. سلام من یک جفت فنچ خریدم حدود یه ۲۰ روزی مییشه یه ۱۰ روزی میشه جفت خوردن ولی هنوز تخم نزاشتن باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

  34. سلام من یک جفت فنچ خریدم حدود یه ۲۰ روزی مییشه یه ۱۰ روزی میشه جفت خوردن ولی هنوز تخم نزاشتن باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

  35. سلام من دو جفت فنچ خیله وقته دارم وتازه سه چهار روز که گذاشتمشون توی انباری گل خونه درست کردم چیکار کنم که تخم کنند

    1. من دو جفت فنچ دارم لانه می سازند ولی تخم نمی کنند چه کار کنم

  36. سلام من یک نکته رو بهتون بگم اگه فنچ هاتون نمیخوابن روی تخم هاشون اگه محیطشون گرم باشه نمیخوابن چون می گنده ولی اگه محیطشون گرم نباشه یکی از فنچ عا مریضه یا تخم خرابه

  37. سلام، من میخوام پرورش فنچ به صورت گله ای بزنم، ببخشید میشه بگید با ۵۰جفت فنچ چقدر سود دستم رو میگیره؟؟.ممنونم

    1. اره خوبه ولی ماده ها ده تا بیشتر باشند ۲۰ تا نر بخر ۳۰ تا ماده

  38. سلام و خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم فنچ معمولی با لپ سیا یا پاکستانی جفت می خوره .

  39. سلام وخسته نباشی من می خواستم پرورش فنچ بزنم میشه کمکم کنید اون وقت میخواستم ببینم فنچ معمولی با فنچ پاکستانی یا لپ سیاه جفت میخوره. اگه میشه. بیاید. تلگرام ممنون
    ۰۹۳۰۰۶۹۷۷۹۳

    1. باید فنچ را جایی بی سر و صدا گزاشت تا زود تر تخم بزاره تو سر و صدا باشه یکم دور تر تخم میزاره

  40. سلام خسته نباشید میخاستم بدونم فنچ بصورت گله ای توپانسیون بذارم واس ابتنیش چکاربایدکرد میگن فنچ تخم داره ابتنی بده نذارم نمیش چکاربایدبکنم

    1. سلام
      جوجه کشی از پرندگان خاص مثل این مورد شما شرایط خاصی مطلبه که علاوه بر دستگاه جوجه کشی مناسب بایست سایر شرایط نیز محیا باشه ، شما می تونید از دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی استفاده کنید و خیالتون از قسمت دستگاه جوجه کشی راحت باشه.

  41. سلام من یک جفت فنچ دارم بار اول ۳تا تخم کرده و بار دوم ۴تا ولی نمی خوابه رو شون چیکار کنم؟؟؟؟؟
    ممنون

    1. سلام جای شلوغ وپر رفت وامد گذاشتیشون باید جایی باشن که سرو صدا کم باشه ورفت وامدم کم باشه وقتی که تخم یا جوجه دارن هم به هیچ وجه نباید دکور محل قفس یا داخل قفس رو عوض کنی یاحق

  42. با سلام خدمت دوستان ازتون میخوام کمک کنید ممنون من یه جفت فنچ دارم که ۴ تا تخم گذاشته بود یکیشو خوردن یکیش هم داخلش خشک شده بود انداختش بیرون ..دوتاش مونده اونا هم سیاه شده داخلش فکر کنم خراب شده چی کار کنم تا از تخمش جوجه بگیرم

    1. باسلام خدمت شما باید عرض کنم که فنچ ها به طور غریزه ای تخم های فاسد رو معدوم میکنند حال یا با خوردن آن یا بوسیله بیرون انداختن ان.
      واما قسمت دوم سوال شما رو این طور باید بدم که برای جوجه کشی از فنچ که من اینجا به گونه زبرا اشاره میکنم عوامل مختلفی وجود دارد .
      اما من چند توصیه برای این موضوع به شما میکنم
      نخست این که قفس فنچ ها باید درجایی نسبتا بلند قرار داشته باشد .
      دوم این که لونه فنچ های باید درگوشه وبالا ترین قسمت قفس باشد.
      سومین عامل که بنده شخصا به ان اعتقاد دارم این است که پوست تخم مرغ را پس از گذشت یک روز وخشک شدن انرا خرد کرده و در ظرف ارزن فنچ ها مخلوط کنید.
      نکته سعی کنید بیش از موارد ضروری (غذا ؛ اب؛و…) با قفس فنچ ها ور نروید.
      فنچ های تخم مرغ اب پز و برنج بخته هم دوست دارند.
      یادتان نرود که داخل لانه را با پنبه هایی که ازقبل با قیچی انرا ریز ریز کرده اید پر کنید.
      والبته این که فنچ ها باید جفت شده باشند .
      اگر سوالی دیگری داشتید به تلگرام بنده با ایدی
      mohammadakbariniya@ مراجعه کنید .باتشکر

  43. سلام ببخیشد من حدود دو هفته میشه یه جفت فنچ خرید کدم یک ماده و یک نر میخوام جوجه گیری کنم ازشون میشه رهنماییم کنید لطفا

  44. سلام ببخشيد من يك سوال داشتم من فنچ هايم تازه امروز تخم گذاشتن ولى يك تخم ميخواستم بدونم اتفاقى نمي افته اگر يك تخم گذاشته باشن و يا بايد حتما سه تا تخم گذاشته باشن

    1. اگر اولین بارشون باشه که تخم میزارن مشکلی نداره یا شاید تخم های دیگری هم در راه است نگران نباشید

    1. سر در آوردن جوجه ها از تخم و دوره خوابیدن روی تخمها ممکن است ۱۱ تا ۱۴ روز و یا بیشتر طول بکشد.

  45. من خیلی وقت است که فنچ گرفته ام و چند روز پیش جفت گیری کردند اما هنوز تخم گذاری نکردند لطفا پاسخ دهید۰

    1. خوب دليل نميشه سريع تخم بگذارند اول بايد خوب به جاشون عادت كنن بعد كه اطمينان كردن بعد تخم ميگذارند ناراحت نباش به وقتش تخمشونو ميذارند

    2. عجله نکنید اگه لانه سازی کرده باشند تخم هم می گزارند و اگر هم نگزارند یا مشکل کمبود ویتامین دارند یا اینکه فنج مادتون مشکل داره

  46. سلام،ببخشید من یک هفته هست یک جفت فنچ(نر زبرا،ماده سفید یک دست)خریدم که قبلا جفت خورده و مولد هستند،امروز مشاهده کردم ماده پف کرده و کم تحرک میباشد،لطفا راهنمایی بفرمایید.
    در چند سایت نوشته بود یا سرماخوردگی هست یا مشکل روده داره.
    خواهش میکنم هرچه سریع تر راهنمایی کنید.

    1. با عرض سلام و خیسته نباشید. متاسفانه حرفه ما بیشتر بر روی ساخت دستگاه های جوجه کشی مخصوص فنچ میباشد و در این مورد که فرمودید ازاطلاعات کافی برای راهنمایی دقیق نداریم لطفاً سریعتر به یک دامپزشک مجرب مراجعه فرمائید.

      1. با سلام و خسته نباشید من می خوام تو خونه فنچ پرورش بدم میشه بگین از کجا می تونم فنچ مولد پیدا کنم اگر شماره یا ادرسی دارین بگین ممنون

    2. کدوم فنچت پف کرده نریاماده اگه ماده پف کرده باشه تخم داره ولی اگرنرپف کرده باشه سرماخورده قفس ان هارادرجای گرمی قرابده واب برای استحمام فنچ خودقرار نده ایشاالله خوب میشه

  47. سلام یک جفت فنچ دارم ۲روز هست آوردمشون نره دهن می زنه برایه ماده ولی تو این دوروز جفت گیری نکردن لطفا جوابمو بدین

    1. مناسفانه این موارد در حیته کاری ما نیست. گروه صنعتی اسکندری سازنده بهترین و با کیفیت ترین ماشین های جوجه کشی میباشد.

  48. سلام ببخشید یک جفت فنچ زیرا دارم که سفید هستن ۲روزه آوردنشان نره می خونه برایه ماده ولی تويه این مدت ندیدم جفت گیری کنن لطفا جوابمو بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس