چگونه گله مولد شترمرغ را تشکیل دهیم – سیستم متمرکز و غیر متمرکز در پرورش شترمرغ

چگونه گله مولد شترمرغ را تشکیل دهیم

شترمرغ از پرندگان عظیم الجثه است که دونده ترین و پرسرعت ترین آن ها محسوب می شود به طوری که قادر است با سرعت بسیار زیادی یعنی حدود ۷۰ کیلومتر در ساعت بدود. پرورش این پرنده بسیار سودآور می باشد به همین دلیل افراد بسیاری مایل به پرورش این پرنده هستند. از آنجایی که تشکیل گله مولد شترمرغ یکی از مراحل بسیار مهم در پرورش آن است و نحوه پرورش آن از سایر پرندگان متفاوت است ،  در این مقاله به نکات بسیار مهمی در این زمینه اشاره می کنیم.

ایجاد گله مولد شترمرغ

اولین گام در ایجاد گله مولد شترمرغ تعیین جنسیت و استفاده از پرندگان نر و ماده با نسبت مناسب است. این نسبت که به ضریب نر و ماده معروف است در شترمرغ یک به دو است. یعنی به ازای یک نر باید دو ماده وجود داشته باشد.

خرید شتر مرغ

برخلاف سایر پرندگان شترمرغ هایی که در گله نگهداری می شوند باید از نظر جنس ، سن ، نژاد و سایر اطلاعات مهم شناسایی شده و برچسب داشته باشند. بهتر است شترمرغ ها را از گله هایی خریداری کنید که برچسب خورده باشند زیرا شترمرغ های این گله ها از کیفیت قابل قبول تری برخوردارند.

محیط نگهداری شتر مرغ

محیط نگهداری شترمرغ ها بسیار مهم است. معمولا به ازای هر قطعه شترمرغ باید ۸ تا ۱۰ متر مربع فضای سرپوشیده وجود داشته باشد. همچنین گردشگاه مورد نیاز نیز چیزی حدود ۲۵۰ متر مربع است.

پرورش تخصصی شتر مرغ

پرورش شترمرغ های عملی تخصصی است و در صورت نداشتن تجربه و دانش کافی در این زمینه احتمال از بین رفتن و تلف شدن این پرندگان وجود دارد. بنابراین بهتر است افراد مبتدی برای آغاز پرورش این پرندگان ابتدا شترمرغ های ۱۲ تا ۱۴ ماهه را خریداری کنند که پس از گذشت حدود ۲ تا ۴ ماه به باروری می رسند.

جوجه کشی بکنیم یا نه

حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد تخم های گذاشته شده توسط گله مولد در سال اول تخم گذاری بدون نطفه و یا دارای نطفه ضعیف هستند.

این مساله به دلیل جوان بودن شترمرغ های نر است زیرا کیفیت نطفه بیشتر به سن و تغذیه شترمرغ نر بستگی دارند تا به شترمرغ ماده. به همین دلیل توصیه می شود که شترمرغ های نری که می خرید حدود یک سال از شترمرغ های ماده بزرگتر باشند. هر چند که پیر بودن شترمرغ ماده نیز می تواند کیفیت نطفه را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورت رعایت این موارد می توانید از شترمرغ ها بصورت طبیعی و یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی مخصوص ، جوجه کشی کنید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۲۴ تایی
» جوجه کشی کاملا خودکار از تخم شترمرغ بدون دخالت کاربر
» مجهز به دو میکروکنترلر برای افزایش دقت و بازده روند جوجه کشی
» دارای سیستم رطوبت گیری و رطوبت رسانی دقیق
قیمت : ۲۶,۷۵۰,۰۰۰ تومان

تغذیه شترمرغ

همانطور که اشاره شد تغذیه شترمرغ نر نیز بر کیفیت ماده اثرگذار است. تغذیه شترمرغ ها چه در دوره تخم گذاری و چه قبل از آن باید از طریق جیره های غذایی مناسب که سرشار از کلسیم و فسفر است انجام پذیرد. در غیر این صورت شاهد کاهش درصد بهره وری گله مولد خواهید بود.

تغذیه شترمرغ - چیکن دیوایستخم شترمرغ بسیار بزرگتر از تخم سایر پرندگان است و بر روی آن ها روزنه های بسیار زیادی وجود دارد. این امر باعث می شود که در صورت فراهم نبودن شرایط باکتری و آلودگی به راحتی وارد آن شود و جنین تشکیل شده در داخل آن را تحت تاثیر قرار دهد.

تلقیح مصنوعی شترمرغ

همانند برخی دیگر از پرندگان مانند غاز و بوقلمون ، تلقیح مصنوعی شترمرغ را نیز می توان انجام داد. اما به دلیل جثه شترمرغ ، تلقیح مصنوعی از این پرنده ممکن است با دشواری همراه باشد. هر چند که در مراکز تحقیقاتی که اقدام به بارور کردن شترمرغ های ماده می کنند این کار با کیفیت بسیار بالایی انجام می پذیرد.

طول مدت تخم گذاری شترمرغ

طول مدت تخم گذاری شترمرغ بین ۶ تا ۸ ماه در سال است که به دلیل قرار گرفتن ایران در نیمکره شمالی ، تخم گذاری آن از فروردین و اردیبهشت شروع شده و در پاییز به پایان می رسد. در طول مدت تخم گذاری این پرنده بین ۴۰ تا ۸۰ تخم می گذارد.

آَشیانه شترمرغ

در دوران تخم گذاری باید به هر دو شترمرغ یک آشیانه اختصاص دهید تا در آنجا تخم گذاری کنند. در غیر این صورت شترمرغ ها در مکان های مختلف تخم گذاری می کنند که این کار می تواند منجر به افزایش تلفات تخم ها شود. تخم ها را باید هر روز از آشیانه ها جمع آوری کنید.

فیلم از سودهی و پرورش شتر مرغ

سیستم متمرکز  پرورش شتر مرغ

در این نوع سیستم تولید و پرورش نیاز به بیش از ۴۰ هکتار زمین میباشد این توع سیستم به محوطه بزرگی نیاز دارد. جدا از این مسئله هزینه پرندگان (پرندگانی که برای همه سیستم ها مناسبند)رمین یکی از نیاز های عمده و اصلی است.این پرندگان در این سیستم تا جایی که ممکن باشد مطابق با زیستگاه طبیعی شان نگهداری و پرورش داده می شوند . اما گاهی شاهد اندک تفاوتی نیز خواهد بود.

مهم ترین فایده سیستم پرورشی غیر متمرکز این است که هزینه نگهداری شترمرغ های بالغ تا حد زیادی کاهش می یابد.علاوه بر این هزینه تولید نیز تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. با وجود این ممکن است مضرات این از فواید آن بیشتر باشد اغلب ثابت میشود که کنترل و شناسایی این پرندگان و جمع آوری تخم ها (برای جوجه کشی مصنوعی)مشکل است و نمی توان بر شایط جفت گیری هیچ گونه کنترلی اعمال کرد. تخم هایی که برای جوجه کشی مصنوعی جمع شده اند ممکن است از روی زمین ناهمواری به مقصد منتقل شوند که همین مساله باعث بروز صدماتی به ساختار اسیب پذیر و داخلی تخم ها می شود. اغلب میزان مرگ و میر تلفات این پرندگان زیاد است  مخصوصاًمابین جوجه ها،زیرا میزان شکار آنها بیشتر از بالغین آنهاست. هم چنین کنترل و معاینه جوجه ها غیرممکن است.

این سیستم معمولاً توسط تولید کنندگانی مورد استفاده قرار میگیرد که پرندگان وحشی در مزارع خود پرورش میدهند. در این سیستم تولید ، میتوان از مقدار بسیار کمی غذاهای مکمل استفاده کرد. به همین دلیل پرندگان مجبورند نیاز های تغذیه به صفر میرشد.

عیب این سیستم مربوط به قدرت تولید است ، یعنی تعداد تخم ها ی بارور به شرایط محیطی هر فصل بستگی دارد به طور مثال اگر آب و هوای خشک حاکم باشد تخم های کمی گذاشته می شود. اگر شرایط آب و هوایی مناسب نباشد شاید استفاده از برخی خوراک های مکمل لازم شود. اما اجرای این عمل به شرایط اقتصادی و فایده آن بستگی خواهد داشت.

سیستم غیر متمرکز با هچینگ طبیعی

در حقیقت شتر مرغ عاشق فضای بزرگ است و جایگاه های بسیار بزرگ را دوست دارد. بیشتر موارد در سیستم غیر متمرکز ایجاد جایگاه بسیار بزرگ به دلیل کمبود فضا عملی نیست. علاوه بر این کنترل پرندگان مولد و جمع اوری تخم ها مشکلات بزرگی محسوب میشوند.

سیستم غیر متمرکز با هچینگ طبیعی - چیکن دیوایساین سیستم شاید برای دامپروری هایی که شتر مرغ وحشی پرورش میدهند مناسب تر باشد. در سال ۱۹۸۳ به این نکته اشاره کرد که مناطق اطاف چالاب ها معمولاً به عنوان مراتعی مشترک برای شتر مرغ های نر و ماده ی بالغ و نابالغ به کار می روند . شتر مرغ های مسنتر اغلب در سرتاسر فصل خشک از خود استقامت نشان میدهند شتر مرغ های نر معمولاً قبل از بارش اولین بار (چه با جفتشان چه بدون نامیبیا شامل سه ماده و یک نر است اما این ترکیب در زیمباوه  یک به یک بوده یا شامل دو ماده و یک نر است  البته نوع این ترتیب به شزایط محیطی و پرورشی که پرنده در آن این است که سلطه خود را به ماده های مغلوب هم تخم میگذارند اما اگر تعداد تخم های درون لانه از ۲۰-۲۵ عدد بیشتر شود شتر مرغ ماده غالب تخم های اضافی را به بیرون از لانه منتقل میکند . ماده غالب تخم های خود را تشخیص میدهد . بنابر این تخم های خود را کنار گذاشته و تخم های دیگر ماده ها را به خارج از خانه میفرستد.

برای پرورش شترمرغ به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

دو مولفه مهم در پرورش شترمرغ شامل سرمایه و زمین می شود که در صورت دارا بودن مقداری سرمایه و زمین وسیع به راحتی می توان آنها را پرورش داد. شترمرغ ها در برابر بیماری ها مقاوم هستند و تلفات خیلی کمی دارند. بنابراین بسیار سودآور خواهند بود. 

دوره بازگشت سرمایه در پرورش شترمرغ چقدر است؟

آنها در طی ۱۴ ماه به سن کشتار می رسند و می توانید با فروش شترمرغ های جوان به درآمد بالایی برسید که هزینه های شما را نیز جبران خواهد کرد. بنابراین می توان گفت که این کسب و کار دوره بازگشت سرمایه ۱۴ ماهه دارد. 

منظور از سیستم متمرکز و غیر متمرکز در پرورش شترمرغ چیست؟

در سیستم غیر متمرکز، شترمرغ ها آزادانه در مراتع رها می شوند و پرورش دهنده کمترین دخالت را در پرورش و نگهداری انها دارد. معمولا جوجه کشی نیز به صورت طبیعی انجام می شود. اما در روش متمرکز، شترمرغ ها در گله های سه یا چهار عددی در فضای بسته پرورش داده می شوند و از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم به جوجه استفاده می شود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس