پرورش بوقلمون – تجربه های مفید یک پرورش دهنده بوقلمون

آموزش جامع پرورش بوقلمون به همراه ویدیو آموزشی به زبان فارسی

در مقاله جامع دیگر از وبسایت چکین دیوایس به آموزش عملی پرورش بوقلمون می پردازیم. همان طور که بهتر است بدانید ، بوقلمون یکی از پرنده های اهلی محبوب است که در بیشتر کشور های اروپایی و امریکایی به صورت کاملا صنعتی و مکانیزه پرورش داده می شود. چگونگی پرورش بوقلمون در ایران نیز در بستر مزرعه و سالن های نیمه مجهز و کاملا ساده می باشد که به اصطلاح تحت عنوان های پرورش بوقلمون محلی و پرورش بوقلمون سنتی نیز شناخته می شوند.

دانلود مستقیم ویدیو

در این نوشته خواهید خواند :

بوقلمون یکی از پرنده های اهلی و بومی است که در اکثر استان های کشور پرورش داده می شود، در این نوشته می خواهیم شما را با روش ها و راهکارهای راه اندازی مزرعه پرورش بوقلمون آشنا کنیم تا به درآمد بالایی در این کار برسید، تهیه زمین ، تجهیزات لازم ، تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی و جیره غذایی مناسب از مهم ترین اقداماتی است که برای شروع کار نیاز دارید. سپس در ادامه با انواع نژاد های قابل توجیه و قابل پرورش این پرنده آشنا خواهید شد و هدف خود را از پرورش بوقلمون مشخص خواهید کرد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» برخورداری از بدنه ی ساخته شده با PVC مقاوم و فشرده
» دارای کابین مجزا برای قطعات الکترونیکی و حساس
» با قابلیت انجام تمامی فرایندهای جوجه کشی بصورت خودکار
قیمت : ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

این پرنده به دلیل قیمت نسبتا بالایی که در بازار دارد، درآمد زیادی را برای پرورش دهنده به همراه خواهد داشت. پرورش بوقلمون محلی یا پرورش بوقلمون سنتی یکی از روش هایی است که پرورش دهنده با حداقل هزینه ها می تواند کار خود را شروع کند.

در این مقاله می خواهیم شما را نحوه پرورش بوقلمون به دو صورت تخمگذار و گوشتی آشنا کنیم و با شما خواهیم بود تا صفر تا صد اینکار را به شما آموزش دهیم، به اصطلاح همه چیز یعنی تجربه سالیان سال فعالیت یک پرورش دهنده را در مورد پرورش بوقلمون در این مقاله توضیح داده شده است. 

 

آیا پرورش بوقلمون صرفه اقتصادی خواهد داشت؟

اولین و مهم ترین سوالی که هر کسی قبل از شروع پرورش بوقلمون از خود خواهد پرسید، سود دهی و یا عدم سوددهی این کار می باشد. به عنوان اولین نکته لازم به ذکر است که پرورش بوقلمون نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به تجربه و مهارت دارد و سختی های خاص خود را به همراه خواهد داشت. بنابراین اگر جزو کسانی هستید که فکر می کنید، این کار آسانترین روش کسب درآمد است، باید گفت که سخت در اشتباه هستید.
در مورد سودآوری پرورش بوقلمون باید گفت، هم اکنون که شما در حال مطالعه این مقاله هستید افراد زیادی هستند که کار پرورش بوقلمون را شروع کرده اند و از این راه درآمد زیادی کسب می کنند و قطعا پرورش این پرنده ها به اندازه پرورش مرغ و سایر ماکیان و حتی بیشتر از آنها درآمد زا خواهد بود. اما شما باید قبل از شروع کار اطلاعات لازم را در این مورد به دست بیاورید تا در اثر کم تجربگی با شکست مواجه نشوید. پس مطالعه این مقاله به معنای شروع کار شماست.


صفر تا صد پرورش بوقلمون

سود تکثیر بوقلمون
سود تکثیر بوقلمون

در آموزش راهکار های پرورش بوقلمون، باید به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله عمل کنید و مهم ترین این اقدام ها شامل موارد زیر می شوند :

الف – تهیه مزرعه پرورش بوقلمون :

اولین قدم برای شروع پرورش بوقلمون و کسب درآمد از آن، تهیه یک مزرعه پرورش مناسب است که باید متشکل از دو بخش یعنی سالن پرورش بوقلمون و مراتع اطراف آن باشد.

پرورش بوقلمون در حیاط خانه، در پشت بام و یا انباری آنچنان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و فقط برای تامین نیازهای پروتئینی خانواده کافی خواهد بود. اما اگر می خواهید این کار را به صورت حرفه ای شروع کنید و درآمد بالایی از این راه داشته باشید، حتما باید سالن مناسبی را خریداری یا اجاره کنید. سالن مورد نظر باید دارای آب، برق و گاز باشد و به جاده اصلی شهر نزدیک باشد تا تامین مواد اولیه و ارسال محصولات به راحتی امکان پذیر باشد. بهتر است سالن به دور از مناطق مسکونی باشد تا بوی نامطبوع بوقلمون ها، همسایگان را اذیت نکند و در آینده نیز بتوانید مجوز های لازم را بگیرید.

ب – مجهز نمودن ساختمان :

پس از تهیه زمین، باید تجهیزات پرورش بوقلمون را نیز خریداری کنید و سالن را برای پرورش بوقلمون آماده کنید. استفاده از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسب، فن های تهویه قوی، دستگاه جوجه کشی و اتاق مخصوص آن، جیره غذایی و اتاق مخصوص آن، سالن مخصوص جوجه های یک روزه تا یک هفته ای، اتاق مخصوص بوقلمون های گوشتی و اتاق مخصوص بوقلمون های تخم گذار از اقدامات این کار است.
البته نوع هدف شما در نحوه آماده سازی سالن تاثیر گذار خواهد بود. به عنوان مثال اگر هدف شما تولید و فروش جوجه های چند روزه باشد، نیازی به تجهیز سالن بوقلمون های گوشتی و تخمگذار نیست. یا اگر هدف شما گوشتی کردن بوقلمون ها باشد، می توانید جوجه های چند روزه را خریداری کنید و آنها را گوشتی کنید که در این صورت نیازی به خرید دستگاه جوجه کشی و اتاق مخصوص آن نخواهد بود.
برای گرم کردن بوقلمون ها در فصل زمستان نیاز به هیتر های بزرگ مخصوص گلخانه خواهد بود (دقت کنید که استفاده از جت هیتر برای پرورش بوقلمون مناسب نیست) و برای خنک کردن سالن در فصل تابستان نیاز به فن های تهویه و خنک کننده قوی خواهد بود و در صورت گرم شدن بیش از حد هوا می توانید سالن را با کولرهای آبی خنک کنید. دقت کنید که در مقاله های طرح توجیهی پرورش بوقلمون و هزینه پرورش بوقلمون به جزئیات تجهیزات سالن اشاره خواهد شد. به طور کلی از تجهیزات لازم برای پرورش بوقلمون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  فن های تهویه
  • هیتر های گرمایشی
  • دستگاه جوجه کشی
  • لامپ های روشنایی
  • لامپ مادر مصنوعی
  • دانخوری
  • آبخوری
  • دماسنج و رطوبت سنج
  • لوله کشی آب
  • مخزن آب
  • پوشال یا خاک اره

ج – چراندن بوقلمون ها در مزرعه :

چراندن بوقلمون ها در مزرعه
چراندن بوقلمون ها در مزرعه

بوقلمون جزو پرنده هایی است که می تواند در مراتع و چمنزار ها بچرد و منابع غذایی مورد نیاز خود را تامین کند که به این حالت پرورش بوقلمون در فضای باز گفته می شود. بنابراین داشتن زمین زراعی و یا مراتع سرسبز در اطراف سالن پرورش یک مزیت محسوب خواهد شد و تاثیر زیادی در کاهش هزینه های پرورشی شما خواهد داشت.

البته به یاد داشته باشید که در کنار چرانیدن در مراتع باید جیره غذایی کاملی را در اختیار بوقلمونها بگذارید تا در زمانی کوتاه بیشترین وزن را داشته باشند. البته اگر می خواهید پرورش بوقلمون سنتی یا پرورش بوقلمون محلی را داشته باشید، صرفا استفاده از مراتع کافی خواهد بود، اما سود شما در این روش کاهش خواهد یافت.

از آنجایی که توسعه و تقویت سیستم ایمنی بدن بوقلمون ها کمی طول می کشد، بنابراین برای جلوگیری از بیمار شدن بوقلمون ها بهتر است آنها را تا رسیدن به سن دو ماهگی از مراتع دور نگه دارید.

بهترین راه برای چرای جوجه های دو ماهه ، حصار کشی محوطه مجاور ساختمانی است که جوجه ها در آن قرار دارند و باز کردن در به روی آنهاست. به این ترتیب، جوجه ها امنیت کافی خواهند داشت و در صورت نیاز به گرما می توانند به سالن حصار کشی خود برگردنند.

در روز دوم، نیمی از ظرف آب ها و دانخوری های آن ها را بیرون از حصار قرار دهید تا آن ها را ترغیب کنید که ماجراجویی کنند. در روز سوم یا چهارم، دانخوری ها و آبخوری ها را کمی دور تر قرار دهید. تا روز پنجم، بیشتر جوجه ها باید زمان قابل توجهی را بیرون از بستر سپری کنند.

در روز پنجم، شما می توانید مابقی دانخوری ها و آبخوری ها را خارج کنید تا جوجه ها را زمان بیشتری به فضای آزاد ببرید. در روز پنجم، کم کم جوجه ها شب را در فضای آزاد می گذرانند و تا وقتی هوا سرد نشده، مشکلی ایجاد نمی شود. اگر بستر مورد نظر سقف داشته باشد و جوجه ها در جای مطمئنی قرار داشته باشند، می توانید اختیار عمل را به خود جوجه ها بسپارید تا تصمیم بگیرند در فضای آزاد باشند یا خیر.

د – انتخاب هدف :

پس از تهیه و تجهیز نمودن مکان، نوبت به انتخاب هدف خواهد رسید. همانطور که در نحوه پرورش بوقلمون اشاره شد افراد با توجه به سرمایه و دوره بازگشت سرمایه ای که در نظر دارند، اهداف خاصی را در پرورش بوقلمون دنبال می کنند. به طور کلی استراتژی های پرورش بوقلمون در موارد زیر خلاصه می شوند :

  • خرید تخم نطفه دار، تبدیل به جوجه یک روزه و فروش آنها
  • خرید تخم نطفه دار، تبدیل به جوجه یک روزه ، پرورش و گوشتی کردن آنها، فروش به بازار
    خرید تخم نطفه دار، تبدیل به جوجه یکروزه ، پرورش بوقلمون های گوشتی و ارائه به بازار، پرورش بوقلمون های مولد و تخم گذار
  • خرید جوجه یک روزه ، پرورش و گوشتی کردن، ارائه به بازار
  • خرید جوجه یک روزه ، پرورش و گوشتی کردن ، ارائه به بازار، پرورش بوقلمون های مولد و تخم گذار
  • خرید بوقلمون مولد و بوقلمون نر، تولید تخم نطفه دار، فروش تخم و جوجه کشی از آنها ، فروش جوجه یک روزه

به هر حال، هر پرورش دهنده ای بنا به سلیقه خود و کشش بازار روش های پرورشی مختلفی را می تواند در پیش بگیرد، اما در حالت کلی باید سالن و سرمایه مناسبی را برای شروع کار در اختیار داشت که در مقاله هزینه های پرورش بوقلمون مفصلا توضیح داده خواهد شد.

هـ – انتخاب بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش :

قبل از شروع به خرید تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه و یا بوقلمون مادر، نوع نژاد مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر بوقلمونی بنا به نژادی که دارد، دوره جوجه کشی، دوره رشد، میزان وزنگیری، میزان تخم گذاری، بازدهی و راندمان متفاوتی خواهد داشت. به طور کلی بوقلمون های قابل پرورش و دارای توجیه اقتصادی شامل سه نژاد می شوند که به عبارت زیر هستند:

  • بوقلمون سفید (بیوتی) : این بوقلمون از میزان وزن گیری بالایی برخوردار است و در طول دوره رشد و پرواری که ۶ الی ۷ ماه طول خواهد کشید، جنس نر به وزنی حدود ۱۴ الی ۱۸ کیلو گرم خواهد رسید. این بوقلمون ها این میزان تخمگذاری خوبی نیز دارند و می توان به عنوان بوقلمون گوشتی یا تخمگذار پرورش داد. اما به این نکته توجه کنید که بوقلمون سفید نسبت به سایر بوقلمون ها بیشتر دچار بیماری می شوند.
  • بوقلمون برنز اصلاح شده : نرهای این نژاد پس از هفت ماه پرورش به وزنی حدود ۷ کیلو گرم خواهد رسید و ماده های این نژاد وزنی حدود ۴ و نیم کیلوگرم خواهند گرفت. میزان تخم گذاری و وزن گیری کمتری نسبت به بوقلمون سفید دارد، اما به دلیل ثبات قیمتی بیشتر، مورد توجه پرورش دهندگان بیشتری است.
  • بوقلمون برنز اصیل : جنس نر این نژاد در طول ۴ ماه به وزن تقریبی ۱۳ کیلو گرم و ماده این نژاد در این مدت به وزن ۸ کیلو گرم خواهد رسید. با توجه به اینکه نسبت به سایر نژاد ها دوره وزن گیری کمتری دارند، بنابراین هزینه های پرورشی کمتری نیز خواهد داشت، بنابراین اگر می خواهید پرورش بوقلمون برنز را در پیش بگیرید، نژاد برنز اصیل به عنوان نژاد مناسب برای پرورش بوقلمون گوشتی توصیه می شود.

نکته مهم : بوقلمون های سفید سینه پهن، بوقلمون هایی هستند که آن ها را در فروشگاه ها می بینید ( اما حتی در میان این نوع، دسته ای که در مرتع پرورش یافته طعم متفاوتی با بوقلمون های فروشگاهی دارند). گونه های هلندی سفید و برنز نیز گوشت معروفی دارند. بوقلمون های سینه پهن سفید و برنز نژادهای واقعی نیستند و برند تجاری برای فروش گوشت هستند. اما هلندی های سفید و برنزهای استاندارد گونه های شناخته شده ای هستند. از نژادهای معروف مانند بوربون قرمز (Bourbon Reds) و ناراگنست (Narragansetts) با سایز متوسط هستند که از نظر تامین علوفه و کنترل آفات برتری دارند. بوقلمون های رویال پالم به طور متوسط به اندازه ی ۴ تا ۷ کیلوگرم رشد می کنند و ظاهری زیبا و متفاوت دارند.


خرید تخم نطفه دار ، جوجه یک روزه یا بوقلمون مولد ؟؟؟

خرید تخم نطفه دار ، جوجه یک روزه یا بوقلمون مولد
خرید تخم نطفه دار ، جوجه یک روزه یا بوقلمون مولد

یکی از اصلی ترین سوالاتی که هر پرورش دهنده بوقلمون قبل از شروع پرورش از خود خواهد پرسید، همین موضوع است. همانطور که اشاره شد پرورش دهنده ها روش های پرورشی متفاوتی را در پیش می گیرند و یکی از موضوعات تعیین کننده در انتخاب نوع نهاده ها ، هدف پرورش دهنده است.
به عنوان مثال کسی که صرفا میخواهد جوجه یک روزه بفروشد، طبیعتا کار خود را با خرید تخم نطفه دار بوقلمون و یک دستگاه جوجه کشی مناسب شروع خواهد کرد، اما کسی که می خواهد جوجه بوقلمون ها را پرواربندی نماید و بوقلمون های گوشتی روانه بازار کند، خرید جوجه یک هفته ای یا چند روزه را در دستور کار قرار خواهد داد. اما در این میان افرادی نیز هستند که می خواهند از پرورش بوقلمون حداکثر درآمد را داشته باشند، بنابراین تخم نطفه دار مورد نیاز را از بوقلمون های مولد خود می گیرند و از این تخم ها جوجه کشی کرده و آنها را تبدیل به بوقلمون گوشتی نموده و روانه بازار می کنند و بوقلمون های ماده را نیز به عنوان بوقلمون مولد جوان نگهداری می کنند، تا چرخه تولید را گسترش دهند. به هر حال در ادامه خلاصه ای از این سه روش را خدمت تان توضیح خواهیم داد :

الف – شروع کار با خرید تخم نطفه دار بوقلمون :

یکی از با صرفه ترین و پرسودترین روش های شروع پرورش بوقلمون، خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی است. چرا که تخم نطفه دار بوقلمون بسیار ارزانتر از جوجه یک روزه و بوقلمون بالغ است و جوجه کشی از آن با استفاده از دستگاه جوجه کشی، هزینه آن چنان زیادی نخواهد داشت و پس از ۲۸ روز می توان جوجه یک روزه سالم تحویل گرفت. در مقاله جوجه کشی بوقلمون مراحل انتخاب و خرید و جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون به صورت کامل توضیح داده شده است.
در خرید تخم نطفه دار بوقلمون دقت کنید که از خود پرورش دهنده ها بخرید و سلامتی بوقلمونهای مولد و کیفیت تغذیه و نگهداری آنها و نسبت بوقلمون های ماده به بوقلمون های نر را مدنظر قرار دهید، چرا که بوقلمون های بیمار و دارای تغذیه کم، تخم هایی بدون نطفه می دهند، هم چنین در صورت عدم وجود بوقلمون نر در گله ، بدون نطفه بودن تخم ها حتمی خواهد بود. در مقاله ای جداگانه مفصلا در مورد تخم نطفه دار بوقلمون صحبت خواهد شد.

ب – شروع کار با خرید جوجه بوقلمون :

کسانی نیز هستند که می خواهند دوره بازگشت سرمایه خود را کوتاه تر کنند و سود کمتری از پرورش بوقلمون نصیب خود کنند، یعنی جوجه های چند روزه و واکسن زده بوقلمون را از مراکز معتبر خریداری می کنند و با پروار بندی آنها طی ۵ الی ۶ ماه ، آنها را با قیمت بالاتری به بازار یا کشتارگاه ها می فروشند. این افراد در واقع کار خود را با پرورش جوجه بوقلمون شروع می کنند.
در خرید جوجه بوقلمون ها دقت کنید که حتما از پرورش دهنده ها و یا فروشنده هایی بخرید که دارای مجوز از اداره دامپزشکی هستند و واکسن های لازم را در دوره های مشخص به جوجه بوقلمون ها تزریق می کنند. در مقاله ای جداگانه به راهنمای خرید و پرورش جوجه بوقلمون خواهیم پرداخت.

ج – خرید بوقلمون مولد :

اما در این میان برخی از پرورش دهندگان هیچ عجله ای برای سود دهی زودتر ندارند و حداکثر سود را در نظر می گیرند. یعنی با خریداری بوقلمون های مولد همراه با چند بوقلمون نر اقدام به تولید تخم نطفه دار بوقلمون می کنند و از آنها جوجه کشی می کنند. پس از به دنیا آمدن جوجه ها ، هم جوجه بوقلمون می فروشند و هم آنها را پروار بندی می کنند تا بوقلمون گوشتی وارد بازار کنند.
بوقلمون های مولدی که قصد خرید آنها را دارید، باید عاری از هر گونه بیماری باشند و کاملا سر زنده و سرحال باشند. سالن های پرورش و نگهداری بوقلمون ها باید تمیز و بدون فضولات و حشرات و موجودات موذی باشند و ظروف آبخوری و دانخوری بوقلمون ها همیشه تمیز باشند. خرید از پرورش دهنده های معتبر و دارای سابقه درخشان مزیت محسوب خواهد شد.


اصول جوجه کشی و پرورش بوقلمون

پس از اینکه تصمیم خود را از پرورش بوقلمون گرفتید، باید به فکر تهیه نهاده ها باشید که شامل تخم نطفه دار ، جوجه چند روزه و یا بوقلمون مولد خواهد بود. در ادامه شما را با نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون تا پروار بندی جوجه ها به صورت مرحله به مرحله آشنا خواهیم کرد :

جدول دما و رطوبت بوقلمون :

بوقلمون نوع پرنده
۲۸ روز کل دوره جوجه کشی
۲۵ روز زمان دوره ستر
۳۷.۷ درجه دمای دوره ستر
۶۲ درصد رطوبت دوره ستر
۳ روز آخر جوجه کشی زمان دوره هچر
۳۷.۲ درجه دمای دوره هچر
۷۰ درصد رطوبت دوره هچر

الف – جوجه کشی از تخم بوقلمون :

قطعا برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه باید از دو روش طبیعی یا مصنوعی استفاده نمود. در روش طبیعی شما باید چند بوقلمون مادر بخرید و در زیر هر کدام تعدادی تخم قرار دهید تا پس از ۲۸ روز آنها را تبدیل به جوجه بکند که این کار نیاز به تغذیه و مراقبت مداوم از مادرها خواهد بود و هزینه های شما را افزایش خواهد داد.

اما مهندسان صنعت جوجه کشی روش نوین و بسیار کم هزینه ای را برای این کار ابداع کرده اند و آن روش استفاده از دستگاه جوجه کشی است که با استفاده از تنها یک دستگاه می توانید به صورت همزمان از تعداد زیادی تخم نطفه دار بوقلمون جوجه کشی کنید، بدون اینکه نگران تغذیه و مراقبت از آنها باشید، تنها کافیست دستگاه را به برق متصل کرده و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم بوقلمون را بر روی صفحه نمایشگر دستگاه تنظیم کنید.

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» جوجه کشی از تخم بوقلمون با راندمان بالا
» پشتیبانی از دو سنسور SHT نسل ۴
» دارای موتور گرداننده ی گیربکس دار ساخت مالزی
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

طول دوره جوجه کشی تخم بوقلمون ۲۸ روز است که ۲۵ روز آن به دوره ستر و ۳ روز آخر به دوره هچر تعلق می گیرد. در دوره ستر باید دما را روی ۳۷ الی ۳۸ درجه و رطوبت را روی ۶۰ درصد تنظیم نمود، چرخش تخم ها باید روی یک دور در ۲ ساعت باشد. هم چنین در دوره هچر (از روز ۲۵ ام به بعد) باید تخم ها را به قسمت هچر منتقل نمود تا چرخش تخم ها متوقف شود و دما روی ۳۷.۵ درجه و رطوبت روی ۷۰ درصد تنظیم شود. جوجه ها پس از سه روز کم کم از تخم بیرون خواهند آمد.

قبل از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه ، باید تخم ها را با استفاده از مسواک خشک و پارچه ای تمیز، ضدعفونی کنید. هم چنین باید دستگاه را به مدت ۲۴ ساعت به صورت خالی از تخم روشن کنید تا از صحت کارکرد سنسور ها، المنت ها ، فن ها و موتور ها و سایر قطعات دستگاه مطمئن شوید، سپس تخم ها را داخل دستگاه قرار داده تا عملیات جوجه کشی آغاز شود. اگر تخم ها را از یک اتاق سرد وارد دستگاه می کنید، دقت کنید که آنها را به مدت یک ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا هنگام قرار گرفتن در داخل دستگاه دچار شوک دمایی و در نتیجه ترک خوردگی نشوند.

هر چند در مقاله ای جداگانه به موضوع راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی پرداخته شده است، اما در حالت کلی هنگام خرید دستگاه جوجه کشی بوقلمون به موارد مهم زیر دقت کنید :

  • کیفیت بدنه
  • کیفیت سنسور ها
  • کیفیت تامین حرارت و رطوبت داخل دستگاه
  • کیفیت چرخش تخم ها
  • کیفیت تهویه و اکسیژن رسانی
  • کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده

ب – نگهداری و پرورش جوجه بوقلمون :

پس از گذشت ۲۸ روز ، جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد، اما شما نباید بلافاصله جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاورید و باید اجازه دهید تا جوجه ها بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت در داخل دستگاه بمانند تا بدنشان مقاوم شود و از محتویات کیسه زرده در بدن خود به صورت کامل تغذیه کنند.

پس از گذشت این مدت می توانید جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاورید و به مکانی گرم و امن منتقل کنید. سالن مخصوص جوجه های یک روزه بوقلمون باید کاملا تمیز و ساده باشد. به جز دانخوری و آبخوری مناسب جوجه ها، لامپ مادر مصنوعی و حصار های پلاستیکی هیچ چیز دیگری در محیط وجود نداشته باشد.

شاید جوجه ها در لحظات اول قادر به تشخیص غذای مناسب خود نباشند، شما می توانید آنها را به سمت غذا هل دهید و یا مقداری از غذا را در دهانشان قرار دهید تا غذا را بشناسند. برای جلوگیری از زخم شدن کف پای جوجه ها حتما باید کف سالن را با پوشال های نرم و یا خاک اره بپوشانید و جهت گرمایش جوجه ها باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید که هر کدام از آنها برای ۱۰۰ جوجه کافیست.

برای تغذیه این جوجه ها می توانید از جیره آغازین استفاده کنید که بسیار ریز بوده و به راحتی توسط جوجه ها قابل هضم می باشد. این جیره شامل انواع مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین ها می باشد. اگر می خواهید به صورت سنتی یا محلی جوجه ها را تغذیه کنید و تعدادشان نیز انگشت شمار است، می توانید از ترکیب ماست و جعفری و یا ترکیب جعفری و تخم مرغ آب پز خورد شده استفاده کنید. جوجه ها تا دو هفته باید زیر لامپ مادر مصنوعی بمانند و از همین جیره غذایی تغذیه شوند. در مقاله جوجه کشی از بوقلمون مفصلا در مورد جوجه بوقلمون یک روزه توضیح داده شده است.


نکات مهم در پرورش جوجه بوقلمون ها :

 

جوجه بوقلمون ها
جوجه بوقلمون ها

برای چند روز ابتدایی عمر جوجه بوقلمون، باید به کمبود آب بدن، سرما خوردگی، تغذیه، بستر مرطوب و فضای کافی توجه زیادی داشته باشیم. این ها مواردی هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند و عدم توجه به آنها منجر به مرگ جوجه ها می شود. کم آبی بدن قاتل شماره یک در سه روز ابتدایی است. بهترین پیشگیری این است نوک بوقلمون را در ظرف آب فرو کنید. به این ترتیب جوجه ها نوشیدن آب را یاد می گیرند و به بقیه نیز یاد می دهند. نوک جوجه های تنبل را خودتان در آب فرو کنید.

با داشتن یک مکان حصارکشی شده خوب و قرار دادن دما در یک درجه مناسب می توانید تا حد زیادی از سرما زدگی جلوگیری کنید. همچنین سه روز ابتدایی، هر چند ساعت یک بار جوجه ها را چک کنید تا مطمئن شوید که همه آن ها زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دارند.

تغذیه جوجه ها از خاشاک و تراشه های چوب به جای دانه ها مهمترین مشکلی است که برای اکثر پرورش دهنده ها پیش می آید. بنابراین بهتر است در چند هفته ابتدایی بر روی تراشه ها روزنامه قرار دهید تا هم کف بستر نرم باشد و هم جوجه ها غذای خود را اشتباه نگیرند. برخی از پرورش دهندگان از یک تخته یا مقوا برای زیر سینی استفاده میکنند. دلیل این کار این است که از ریخته شدن یا مخلوط شدن غذا با تراشه ها جلوگیری شود.

توجه به محل خواب شاید کم اهمیت ترین جنبه در مرحله رشد جوجه به نظر برسد. مرطوب بودن بستر شاید جالب به نظر نرسد. بستر جوجه ها معمولا گرم است و افزودن رطوبت زیاد در محیط باعث ایجاد یک شرایط مناسب برای رشد عوامل بیماری زا خواهد شد. رطوبت و گرما باعث تولید آمونیاک می شوند. رطوبت زیاد بستر باعث بروز عفونت های روده ای و انگلی و مشکلات در اندام حرکتی و افزایش گاز آمونیاک در بستر میشود.

بنابراین بهترین روش برای جذب رطوبت بستر استفاده خاک اره یا تراشه چوب می باشد، چون که به کربن موجود در مواد بستر کمک می کند تا گازهایی مانند آمونیاک را جذب کند و رطوبت به وجود آمده را کاهش دهد. اگر این تراشه ها دائماً به هم زده شوند، شرایط بیماری زا کاهش پیدا می کند.

ج – تغذیه و نگهداری بوقلمون گوشتی :

پس از بزرگ شدن بوقلمون ها باید آنها را از زیر لامپ مادر مصنوعی بیرون آورده و به سالن مخصوص بوقلمون های گوشتی منتقل کنید. آنها باید روزانه سه الی چهار بار تغذیه شوند و از غذاهای چرب و پر انرژی برای افزایش وزن سریع آنها استفاده شود. در این سالن به ازای هر ۳ الی ۴ بوقلمون باید ۱ دانخوری و ۱ آبخوری وجود داشته باشد. در مورد نحوه پرورش بوقلمون گوشتی در مقاله ای جداگانه توضیح داده شده است.

د – تغذیه و نگهداری از بوقلمون های مولد :

در صورتی که پرورش دهنده ای قصد نگه داری بوقلمون های تخم گذار را داشته باشد، می تواند سالن جداگانه ای را نیز برای بوقلمون های تخم گذار در نظر بگیرد که دارای لانه بوده و بوقلمون ها در مواقع نیاز در این لانه ها خوابیده و اقدام به تخم گذاری خواهند کرد.

به ازای هر ۴ بوقلمون ماده باید ۱ بوقلمون نر نیز وجود داشته باشد، دقت کنید که بوقلمون های نر و ماده باید از هم جدا باشند و روزانه چند ساعت آنها را با هم در یک سالن قرار دهید تا عمل جفت گیری صورت گیرد، سپس از هم جدا کنید، چونکه جیره غذایی بوقلمون های تخم گذار برای بوقلمون های نر کاملا نامناسب می باشد. در جیره غذایی بوقلمون های تخم گذار باید از مقدار زیادی کلسیم و پروتئین و مقدار کمی چربی استفاده شود تا نهایت تخم گذاری را داشته باشند و دچار اضافه وزن نیز نشوند. در مقاله پرورش بوقلمون تخمگذار به این موارد و نحوه پرورش بوقلمون های تخمگذار اساساً اشاره شده است.


روش های جفت گیری در پرورش بوقلمون

جفت گیری بوقلمون
جفت گیری بوقلمون

جفت گیری در بوقلمون ها به دو روش طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد که در ادامه به اختصار هر کدام را توضیح خواهیم داد :

الف – جفت گیری طبیعی

این روش از جفت گیری معمولا در فصول تولید مثلی مانند بهار و تابستان صورت می گیرد، در روش جفت گیری طبیعی، بوقلمون نر بال های خود را باز می کند و یک صدای عجیب و غریب به طور مکرر از خود بروز می دهد. در جفت گیری طبیعی، نسبت نر به ماده برای بوقلمون های سایز متوسط ۱ به ۵ و برای بوقلمون های بزرگتر ۱ به ۳ است. به طور متوسط از هر بوقلمون ماده مولد، ۴۰ الی ۵۰ جوجه بوقلمون انتظار می رود. بوقلمون های نر از سال دوم به بعد با کاهش باروری رو به رو می شوند، بنابراین به ندرت برای جفت گیری استفاده می شوند. بوقلمون نر پس از مدتی علاقه خاصی به بوقلمون ماده (همسر خود ) پیدا می کند و احتمال جفت گیری در آنها کاهش می یابد، بنابراین باید هر ۱۵ روز یک بار جفت ها را جا به جا کنیم.

ب – جفت گیری مصنوعی

مهم ترین مزیتی که روش جفت گیری مصنوعی یا همان لقاح مصنوعی نسبت به روش جفت گیری طبیعی دارد، افزایش چشم گیر باروری بوقلمون ها در فصل تولید مثل است. این پروسه طی دو مرحله صورت می گیرد که در ادامه توضیح داده شده است :

مرحله اول – جمع آوری مایع منی بوقلمون

  • سن بوقلمون نر برای جمع آوری مایع منی باید ۳۲ الی ۳۶ هفته باشد.
  • حداقل ۱۰ روز قبل از جمع آوری مایع منی، باید بوقلمون نر را در انزوا قرار داد.
  • بوقلمون های نر باید مرتب تحریک شوند و زمان لازم برای جمع آوری مایع منی ۲ دقیقه است.
  • از آنجا که بوقلمون های نر نسبت به دست زدن حساس هستند، برای به دست آوردن حداکثر حجم مایع منی باید از عملگری مشابه استفاده شود.
  • حجم متوسط مایع منی ۰.۱۵ الی ۰.۳۰ میلی لیتر است.
  • ظرف یک ساعت بعد از جمع آوری، از مایع منی استفاده کنید.
  • جمع آوری را سه بار در هفته یا یک روز در میان انجام دهید.

مرحله دوم – لقاح در بوقلمون های ماده

  • لقاح مصنوعی وقتی صورت می پذیرد که ۸ الی ۱۰ درصد تخم بوقلمون ها تولید شود.
  • هر ۳ هفته یک بار با ۰.۰۲۵ الی ۰.۰۳۰ میلی لیتر از ماده منی حل نشده، لقاح را انجام دهید.
  • بعد از ۱۲ هفته از فصل تولید مثل، بهتر است لقاح را هر دو هفته انجام دهید.
  • زمان مناسب برای لقاح ساعت ۵ الی ۶ عصر است. متوسط باروری بعد از ۱۶ هفته از فصل تولید مثل، ۸۰ الی ۸۵ درصد باشد.

فروش محصولات پرورش بوقلمون

فروش محصولات پرورش بوقلمون
فروش محصولات پرورش بوقلمون

عمده محصولات حاصل از پرورش بوقلمون شامل تخم و گوشت این پرنده می شود، اما بوقلمون ها به دلیل تخم گذاری نسبتا پایینی که دارند، صرفا جهت فروش گوشت صرفه اقتصادی خواهند داشت. بنابراین در کنار فروش تخم باید آنها را پروار بندی نموده و اقدام به فروش بوقلمون گوشتی نمود. چرا که بوقلمون های بالغ قیمت بالایی دارند و علت آن هم به دردسرهای پرورش و لذیذ بودن گوشت پرنده بر می گردد.

برای فروش محصولات خود می توانید از بازار های مجازی مانند سایت های آگهی، بازارهای محلی (که در شهر خودتان برگزار می شود) و شیوه بازاریابی حضوری استفاده کنید. هم چنین می توانید با کشتارگاه ها، هتل ها و رستوران ها قرارداد بسته و اقدام به تامین گوشت مورد نظر آنها بکنید. هر چه قدر در زمینه بازاریابی فعال تر و جدی تر باشید، موفقیت شما تضمینی خواهد بود. افراد زیادی هستند که ماه ها برای پرورش بوقلمون ها تلاش می کنند، اما در مرحله فروش به مشکل بر میخورند، بنابراین شما با داشتن استراتژی بازاریابی قوی، استخدام بازاریاب های حرفه ای و استفاده از روش های تبلیغاتی به صرفه می توانید موفقیت کار خود را تضمین کنید.

هزینه ها و درآمد حاصل از پرورش بوقلمون

قطعا یکی از مهم ترین مباحثی که در زمینه پرورش بوقلمون مطرح می شود به درآمد پرورش بوقلمون گوشتی و تخم گذار و هزینه پرورش بوقلمون مربوط می شود که به صورت خلاصه وار در این مقاله ارائه خواهند شد و در مقاله ای جداگانه این مباحث مفصلا توضیح داده خواهند شد.

الف – هزینه های پرورش بوقلمون :

هزینه های پرورش بوقلمون شامل خرید تجهیزات اولیه جهت مجهز نمودن سالن، جوجه یا تخم نطفه دار ، دستگاه جوجه کشی ، جیره غذایی بوقلمون ها در دوره های مختلف رشد ، هزینه های درمان و واکسن، بوقلمون های مولد، قبوض آب و برق و گاز، نیروی کار، هزینه های حمل و سایر خرده هزینه ها خواهد شد. تمامی این هزینه ها مفصلا در طرح توجیهی پرورش بوقلمون ارائه خواهند شد. اما در حالت کلی برای شروع این کار به صورت حرفه ای به ۱۰۰ میلیون سرمایه احتیاج خواهید داشت.

ب – درآمد پرورش بوقلمون گوشتی :

منظور از سود پرورش بوقلمون گوشتی درآمد حاصل از پرورش بوقلمون های گوشتی است و شما در کنار آن می توانید اقدام به فروش جوجه چند روزه ، تخم نطفه دار نیز بکنید که درآمد آنها مدنظر ما نیست. اگر فرض کنیم سرمایه لازم برای پرورش بوقلمون ۱۰۰ میلیون تومان باشد اقدام به پرورش ۵۰۰ قطعه بوقلمون کرده باشید و تمام هزینه های طول دوره پرورش را نیز کسر کنیم، پس از پایان یک دوره ۷ ماهه درآمد حدودی ۵۰ میلیون تومان نصیبتان خواهد شد که ماهیانه چیزی حدود ۷ میلیون تومان خواهد شد. ضمن اینکه مستندات لازم برای هزینه ها و درآمدهای پرورش بوقلمون در یک طرح توجیهی جداگانه ارائه خواهد شد.


شرایط اخذ وام پرورش بوقلمون

جهت اخذ وام پرورش بوقلمون باید ابتدا مجوز و پروانه کسب این کار را از سازمان های جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی دریافت کنید، سپس می توانید از طریق این ارگان ها و بانک های تابعه اقدام به دریافت وام پرورش بوقلمون بکنید.


نکات مهم در پرورش بوقلمون

نکات مهم در پرورش بوقلمون
نکات مهم در پرورش بوقلمون
  • مهم ترین بیماری های بوقلمون ها مربوط به بیماری های تنفسی، کوکسیدیوز و شپش یا کنه هستند. برای جلوگیری از گسترش بیماری باید فوراً خاک دیاتومه، پروبیوتیک ها و سیر را به غذای آن ها و مقداری سرکه سیب را به آب آشامیدنی آن ها اضافه کنید.
  • هر زمان که به سالن پرورش بوقلمون ها وارد شدید، لباس و کفش و کاور پوشیدید. همچنین ظرف آب و غذای آن ها را روزانه یک یا دو بار بشویید و پر از آب و غذای تازه بکنید.
  • در صورتی که علاوه بر بوقلمون، پرنده های دیگری مانند مرغ و خروس و اردک و غاز پرورش می دهید، بهتر است آنها را زمانی به میان سایر پرنده ها منتقل کنید که کاملا بزرگ شده اند و توانایی دفاع از خود را دارند. سعی کنید رفتار بوقلمون ها و سایر پرنده ها را تحت نظر بگیرید و از درگیری بین آنها جلوگیری کنید.
  • بوقلمون ها غذای بیشتری نسبت به مرغ ها و سایر پرنده های خانگی مصرف می کنند. هزینه تغذیه پرنده ها بعد از افزودن ۳ بوقلمون به گله، به طرز چشم گیری افزایش یافت.
  • پرورش بوقلمون اهلی بسیار شبیه به پرورش مرغ است، رژیم یکسانی دارند، به مراقبت های یکسانی نیاز دارند، به حمام خاک علاقه دارند و هر دو تخم می گذارند.
  • می توانید با کرم های خشک شده و دانه های ارزن به بوقلمون ها آموزش دهید تا از دست شما غذا بخورند. آن ها عاشق کاهوی رومی، انگور و کلم هستند.
  • بوقلمون ها در برابر گرما زدگی و سرما زدگی آسیب پذیر هستند. باید شرایط مناسبی برای حفظ سلامتی آن ها ایجاد شود. دمای محیط آنها را بین ۲۲ الی ۲۷ درجه سانتی گراد نگه دارید و در صورت نامناسب بودن آب و هوا ، آنها را فورا به سالن منتقل کنید.
  • بوقلمون ها پرنده هایی اجتماعی هستند و از رابطه با انسان کمال لذت را می برند، بنابراین از پرورش آنها هراس نداشته باشید و مطمئن باشید که از پرورش آنها پشیمان نخواهید شد.
  • می توانید در گله ی خود چندین بوقلمون نر داشته باشید، اما برای شاد نگه داشتن آن ها از تعدادی بوقلمون ماده استفاده کنید تا از درگیری بین آن ها جلوگیری کنند.
  • صورت بوقلمون نر، بسته به روحیه ی او تغییر رنگ می دهد. وقتی چهره ی او به رنگ آبی است، نشانه ی هیجان یا شادی است. در حالی که یک چهره ی قرمز رنگ نشانه ی خشم است.
  • بوقلمون ها می توانند حشرات و کنه های مزرعه ها را بخورند و این یک عمل مفید از جانب آن هاست.
  • بوقلمون ها دارای اسنود (snood) و گوشتاله هستند. اندازه ی اسنود در سلسله مراتب میان بوقلمون ها اهمیت پیدا می کند.
  • دوره کرچ شدن بوقلمون ها معمولا در فصل تابستان است که با عبور از فصل تابستان و ورود به فصل پاییز شاهد تخم گذاری دوباره بوقلمون ها خواهیم بود.

  • بوقلمون ها در اوایل فصل پاییز تخم های نطفه دار بهتری را تولید خواهند کرد، چون هوا متعدل تر شده و بوقلمون ها اشتیاق بیشتری برای جفت گیری خواهند داشت.

  •  سرد شدن هوا باعث کاهش تخم گذاری در بوقلمون ها خواهد شد، بنابراین می توان با گرم کردن سالن مانع از کاهش تخم گذاری در آنها شد.

  • برخی از پرورش دهندگان به منظور کاهش هزینه های پرورش بوقلمون ، دیر اقدام به گرم کردن سالن می کنند که این کار اشتباه است و علاوه بر کاهش تخم گذاری بوقلمون ها، باعث افزایش تلفات در اثر سرما نیز خواهد شد.

  • میزان روشنایی و مدت زمان روشن ماندن لامپ ها تاثیر به سزایی در افزایش تخم گذاری بوقلمون ها خواهد داشت. بنابراین پس از سپری شدن دوره کرچی بوقلمون ها، به منظور افزایش تخم گذاری آنها تعداد لامپ های سالن را افزایش دهید و طول دوره روشنایی را به ۱۷ الی ۱۸ ساعت در روز برسانید.

  • زمانی که بوقلمون از کرچ خارج شود، شروع به تخم گذاری خواهد کرد و در صورتی که جیره غذایی بوقلمون سرشار از پروتئین و کلسیم، ویتامین E و ویتامین A باشد، میزان تخم گذاری پرنده به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

  • برای تولید تخم های نطفه دار با کیفیت باید نسبت بوقلمون های نر به ماده را رعایت کنید، معمولا به ازای هر سه بوقلمون ماده یک بوقلمون نر در نظر گرفته می شود.

  • جیره غذایی بوقلمون های ماده تخم گذار باید سرشار از پروتئین و کلسیم و انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد، این جیره غذایی برای بوقلمون های نر مضر خواهد بود، بنابراین باید آنها را از هم جدا کنید و روزانه چند ساعت به منظور جفت گیری با هم ترکیب کنید که در این زمان نباید به آنها غذا داده شود.

  •  استفاده از مولتی ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن بوقلمون ها در فصل سرما موثر است و باعث افزایش متابولیسم و بهبود جذب مواد غذایی در روده آنها خواهد شد.

  • به منظور جلوگیری از تلف شدن گله ، آنها را مرتبا زیر نظر بگیرید و پرنده های سست و بی حال و مشکوک به بیماری را جدا کرده و در یک اتاق جداگانه پرورش دهید تا بیماری احتمالی را به سایر پرنده ها سرایت ندهد.

نتیجه گیری کلی :

در این مقاله سعی شد تا شما را به صورت ساده و خلاصه وار با پرورش بوقلمون آشنا سازیم و کلیات این کار توضیح داده شود. با توجه به وسیع بودن مباحث پرورش بوقلمون، در مقالاتی جداگانه به درآمد و هزینه های این کار خواهیم پرداخت و در مورد تغذیه، بیماری ها و شیوه جوجه کشی از بوقلمون نیز در مقالاتی مجزا به آنها اشاره شده است. بنابراین مطالعه مجموعه این مقالات شما را با پرورش بوقلمون و نحوه شروع کار آشنا خواهد کرد. اما برای آشنایی بیشتر با دردسر ها و مشکلات این کار بهتر است با پرورش دهندگان این کار مشاوره داشته باشید و از راهنمایی های سازمان جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی نیز بهره ببرید.
روی هم رفته، سه هفته اول پرورش بوقلمون از اهمیت زیادی برخوردار است. ظروف آبخوری و دانخوری را روزانه حداقل یکبار بشویید و از آب و غذای تازه استفاد کنید. حداقل روزی یک بار پوشال های بستر را به هم بزنید. هر بار که به جوجه ها سر می زنید، مقداری پوشال به جاهایی که گرم تر است اضافه کنید. موفقیت در پرورش بوقلمون به تسلط شما بستگی دارد. مراقب بوقلمون های خود باشید و زمانی را برای آن ها اختصاص دهید. رفتار آن ها را زیر نظر بگیرید. دلیل رفتار های عجیب آن را بررسی کنید. مثلاً جوجه ای که تنها در گوشه ای بنشیند قطعاً دچار مشکل شده. اگر بتوانید بوقلمون های خود را از بستر به مرتع منتقل کنید، چالش اصلی را پشت سر گذاشته اید. در گذشته گمان می کردند با به دست آوردن تخم، نیمی از مسیر را طی کرده اند. اما باید بدانید خارج کردن جوجه ها از بستر اهمیت بیشتری دارد.

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام
    ببخشید یه سوال داشتم چرا جوجه هایی که از بوقلمون های نسل ۱ میگیریم که همون نسل ۲ میشه ، چرا نسبت به نسل ۱ از تخم گذاری و وزن گیری کمتری برخوردارند و همینطور نسل به نسل کمتر میشه ؟؟ و منظور از نسل چیه؟؟
    ممنون میشم اگه توضیح بدین 🙏🌹

    1. علت این سوال تون چیه ؟ ایا واقعا با چنین اتفاقی مواجه شدید یا از جایی خوندید؟

      1. بسیار عالی و مفید بود …. تشکر کمترین کار برای انتشار این مطلب است

      1. چون بوقلمون های نر به واکنش صدا ها سروصدا میکنه مثلا اگه شما سوت بزنید در واکنش به این صدا میخونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋