پرورش بوقلمون در خانه همراه با نکات و تکنیک ها

چگونه به پرورش بوقلمون در خانه بپردازیم

پرورش بوقلمون در خانه می تواند یکی از کارهای سرگرم کننده و البته درآمد زا برای شما باشد، به شرطی که تجربه و مکان لازم را در اختیار داشته باشید. بوقلمون یکی از پرنده های اهلی و خانگی بسیار خوش گوشت و خوشمزه است که نیاز های پروتئینی بسیاری از خانواده ها را تامین می کند. علیرغم اینکه پرورش بوقلمون در ایران حالتی صنعتی ندارد و در واحد های کوچک پرورش داده می شود، اما در بسیاری از کشورهای امریکایی و اروپایی به صورت کاملا صنعتی و مکانیزه پرورش داده می شود و منبع اصلی تامین گوشت بسیاری از کشورهاست. گوشت و تخم بوقلمون دارای انرژی و خواص بیشتری نسبت به گوشت و تخم مرغ است و از میزان چربی کمتری نیز برخوردار است. گوشت بوقلمون از دو قسمت قرمز و سفید تشکیل شده که قسمت قرمز رنگ دارای پروتئین بیشتر و چربی کمتر است و بسیار لذیذ تر می باشد، در حالی که مرغ فقط گوشتی سفید رنگ دارد.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» امکان جوجه کشی از پرندگان مختلف بدون نیاز به دانش فنی
» دارای بدنه ی کاملا عایق در برابر رطوبت و زنگ زدگی
» مونتاژ قطعات با استفاده به روز ترین تکنولوژی دنیا
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

در این نوشته خواهید خواند :

تامین مکان مناسب مهم ترین مسئله برای شروع پرورش بوقلمون در خانه است که در این مقاله راهنمایی خواهید شد. مقابله با بیماری ها و ناخوشی های بوقلمون ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد که راهکارهای مربوطه ارائه خواهد شد. تغذیه سالم و کامل در مبارزه با بسیاری از بیماری ها تاثیر گذار خواهد بود که همراه با مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی لازم برای بوقلمون ها در ادامه توضیح داده شده است و به رایج ترین بیماری های آنها و راهکارهای پیشگیری و درمان اشاره شده است.

ویژگی های مکان مناسب برای پرورش بوقلمون در خانه

طبیعتا پرورش بوقلمون در خانه نیازمند وجود مکانی مناسب و ایده آل است که تمامی امکانات اولیه پرورش مانند آب، برق و گاز را دارا باشد چرا که تمامی این موارد برای پرورش صحیح و سالم ضروری خواهند بود. اگر حیاط خانه شما بزرگ است و یا دارای زیرزمین و انباری بلااستفاده است، برای پرورش مناسب خواهد بود.

البته باید به این نکته توجه فرمایید که روزانه چند ساعت باید بوقلمون ها را برای چریدن به اطراف خانه ببرید، بنابراین اگر در اطراف خانه شما چمن وجود ندارد و در حاشیه شهر نیستید، پرورش بوقلمون برای شما مشکل خواهد بود. از طرف دیگر، اگر تعداد بوقلمون ها در یک مکان افزایش یابد، مانند هر پرنده دیگری بوی نامطبوعی از خود ساطح خواهد کرد که برای انسان ها مضر و آزار دهنده خواهد بود. بنابراین در مکان پرورش آنها حتما باید از فن تهویه استفاده شود.

چه تعداد بوقلمون می توان در خانه پرورش داد؟

طبیعتاً اگر تعداد بوقلمون ها بسیار بیشتر از مقدار مشخصی باشد، دردسر های زیادی را به همراه خواهد داشت. آنها محیط زندگی خود را بسیار کثیف خواهند کرد که تمیز کردن آن وقت و حوصله زیادی می خواهد و هم چنین در صورت زیاد بودن آنها بوی نامطبوع زیادی را تولید خواهد کرد که نه تنها شما را بلکه همسایه ها را نیز اذیت خواهد کرد. بنابراین توصیه می کنیم حداکثر ۴۰ الی ۵۰ عدد از آنها پرورش دهید و در صورتی که قصد پرورش تعداد زیادی را دارید، مکان مشخصی را برای آنها اجاره کنید.

نکته مهم : اگر در روستا زندگی می کنید و مکان وسیعی را در اختیار دارید، بدون هیچ نگرانی می توانید تعداد زیادی از آنها پرورش دهید، بدون اینکه نگران آزرده شدن همسایه ها باشید و اگر در شهر زندگی می کنید بهترین کار اجاره مکانی در روستاهای اطراف شهر می باشد.پیشهاد میکنیم ویدیو پرورش بوقلمون به روش طبیعی را مشاهده کنید.

چگونه پرورش بوقلمون را شروع کنیم؟

برای شروع به کار به یکی از سه روش زیر می توانید اقدام کنید :

 

روش های پرورش بوقلمون
روش های پرورش بوقلمون

 

الف- خرید بوقلمون بالغ و مولد :

در این روش شما دو الی سه عدد بوقلمون سالم و تخمگذار را خریداری می کنید تا شروع به تخمگذاری نموده و بر روی تخم ها بخوابند و جوجه بوقلمون تولید کنند که در نتیجه باعث افزایش گله شما خواهد شد، لطفا دقت کنید که بوقلمون های تخمگذار قیمت بالایی دارند و برای نطفه دار شدن تخم ها به یک بوقلمون نر هم نیاز پیدا خواهید کرد.

ب- خرید جوجه چند روزه بوقلمون :

جوجه بوقلمون ها نسبت به بوقلمون های مادر قیمت خیلی کمتری دارند، اما باید برای تغذیه و بزرگ کردن آنها وقت بگذارید، البته اکثر افراد نیز این روش را در پیش می گیرند. اما برای خرید جوجه ها باید به افراد مطمئن و قابل اعتماد مراجعه کنید تا جوجه هایی سالم و سرحال تحویل شما بدهند چون جوجه های بیمار چیزی جز دردسر به همراه نخواهد داشت.

ج- خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار بوقلمون :

هم چنین شما می توانید با خرید یک دستگاه جوجه کشی تمام اتوماتیک و تعدادی تخم نطفه دار بوقلمون، عملیات جوجه کشی و پرورش بوقلمون را شروع کنید. تخم نطفه دار بوقلمون قیمت بسیار پایین تری نسبت به جوجه بوقلمون و بوقلمون بالغ دارد و شما دستگاه جوجه کشی را یکبار برای همیشه خریداری می کنید، بنابراین هزینه پرورش شما به شدت کاهش خواهد یافت. هنگام خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار باید به نکات مهمی توجه کنید تا نهایت بازدهی را برای شما داشته باشد، در ادامه راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار بوقلمون توضیح داده خواهد شد.

هنگام خرید دستگاه جوجه کشی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما نیاز به دستگاهی دارید که بسیار مقاوم و با دوام باشد و چندین سال برای شما کار کند. بنابراین تا جای امکان از خرید دستگاه های دست ساز و بدون استاندارد خودداری کنید چون نه تنها قادر به جوجه کشی اتوماتیک نخواهد بود، بلکه پس از دو الی سه بار جوجه کشی ، کلا غیر قابل استفاده خواهد بود.

برای پرورش بوقلمون در خانه باید دستگاهی بخرید که به راحتی قابل شستشو باشد، چرا که پس از هر بار جوجه کشی تعداد زیادی میکروب در داخل دستگاه جمع خواهد شد و راندمان جوجه کشی بعدی را به شدت کاهش خواهد داد، چرا که این میکروب ها در طی جوجه کشی به داخل تخم نفوذ کرده و باعث مرگ نطفه خواهد شد، بنابراین شستشوی دستگاه پس از هر بار جوجه کشی بسیار ضروری خواهد بود. متاسفانه دستگاه های بدنه فلزی امکان شستشو را ندارند و در صورت شستشوی مداوم دچار پوسیدگی و زنگ زدگی خواهد شد. بنابراین پیشنهاد ما خرید دستگاه های بدنه PVC است.

دستگاه جوجه کشی بدنه فلزی
دستگاه جوجه کشی بدنه فلزی

دستگاه جوجه کشی مورد نظر حتما باید قادر به چرخش خودکار تخم ها و تهویه خودکار هوای داخل دستگاه باشد و قطعات به کار رفته با از کیفیت بالایی برخوردار باشد چرا که چرخش و تهویه از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت نرسیدن لحظه ای اکسیژن امکان مرگ نطفه ها وجود خواهد داشت. هم چنین دستگاه مورد نظر شما حتما باید قادر به سنجش و تولید خودکار دما و رطوبت مناسب جوجه کشی از تخم بوقلمون باشد.

نکته مهم اینکه سازنده دستگاه حتما باید گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه های خود را تامین کند، چون هر لحظه امکان خرابی و ایراد پیدا کردن دستگاه وجود دارد و در صورت عدم پشتیبانی سازنده از دستگاه های خود، عملا امکان جوجه کشی برای شما وجود نخواهد داشت.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» دارای بدنه ی قابل شستشو از PVC
» امکان تامین حرارت، رطوبت و تهویه ی هوای داخل کابین بصورت خودکار
» با قابلیت چرخش اتوماتیک تخم ها
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

هنگام خرید تخم نطفه دار باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟

اگر قصد پرورش بوقلمون در خانه را دارید، قطعا بهترین و به صرفه ترین روش خرید تخم نطفه دار خواهد بود، اما به شرطی که در خرید تخم ها دقت کافی را به خرج دهید و تازه ترین و با کیفیت ترین آنها را خریداری کنید، چون هر چه تخم ها تازه تر باشند، احتمال جوجه شدن آنها بالا خواهد بود. نکات زیر حائز اهمیت هستند :

الف – برای خرید تخم نطفه دار بوقلمون حتما به خود پرورش دهنده مراجعه کنید، خرید اینترنتی و خرید از فروشندگان کار درستی نیست، چرا که تخم ها به احتمال زیاد کهنه خواهند بود.

ب- بهترین زمان برای خرید تخم فصل بهار و تابستان است، تخم هایی که در فصل پاییز و زمستان به فروش می روند، به احتمال زیاد کهنه خواهند بود، برای اطمینان بهتر است خودتان به محل پرورش بوقلمون ها مراجعه کنید.

ج- وضعیت بهداشتی سالن پرورش و کیفیت تغذیه بوقلمون های مادر را تحت نظر بگیرید. اگر سالن وضعیت بهداشتی خوبی ندارد و بوی بد و فضولات پرنده ها همه جا را فرا گرفته احتمال شیوع بیماری در بوقلمون های مادر وجود خواهد داشت و بیمار بودن بوقلمون ها نیز به معنای آلوده بودن تخم های نطفه دار خواهد بود. هم چنین اگر بوقلمون ها از تغذیه کامل و کافی برخوردار نیستند، احتمال بدون نطفه بودن تخم ها بالا خواهد بود چرا که لازمه نطفه دار بودن تخم ها تغذیه کافی می باشد.

 

نکات مهم در خرید تخم نطفه دار
نکات مهم در خرید تخم نطفه دار

 

د- از خرید تخم های بسیار بزرگ و بسیار کوچک، دایره ای شکل، آلوده به خون و فضولات، شکسته و ترک خورده پرهیز کنید چون تبدیل به جوجه نخواهند شد.

ه- به وضعیت بوقلمون های تخمگذار دقت کنید، در صورتی که در بین آنها پرنده هایی بی حال و گوشه گیر و خمار وجود دارد، بنابراین باید به بیماری گله شک کنید، بیمار بودن گله مساوی است با تخم بدون نطفه !

و- جهت اطمینان از نطفه دار بودن تخم ها، به وجود بوقلمون های نر در گله توجه کنید، به ازای هر ۳ عدد بوقلمون ماده باید ۱ عدد بوقلمون نر در گله وجود داشته باشد.

ز- در فصل تابستان به دلیل گرم شدن بیش از حد هوا، تمایل بوقلمون ها به جفت گیری کاهش پیدا می کند. بنابراین امکان بدون نطفه بودن تخم ها بالا خواهد بود پس فصل بهار بهترین زمان برای خرید تخم نطفه دار است.

ک- تعداد تخم های خریداری شده را با تعداد بوقلمون های تخم گذار موجود در گله مقایسه کنید. اگر تعداد تخم ها خیلی بیشتر از تعداد بوقلمون ها بود، به قدیمی بودن تخم ها شک کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم تخم ها را به تعداد کم خریداری کنید.

ویژگی های مکان پرورش بوقلمون ها

پس از تصمیم گیری در مورد نحوه تهیه بوقلمون ها (تخم نطفه دار یا جوجه بوقلمون و یا بوقلمون تخم گذار) نوبت به تهیه مکان مناسب آنها خواهد رسید. به منظور پرورش بوقلمون در خانه مکان مورد نظر آنها حتما باید دارای امکاناتی مانند آب، برق و گاز باشد تا به نحو احسن بتوان آنها را پرورش داد. وجود تجهیزاتی مانند کولر، بخاری، فن تهویه، دانخوری، آبخوری، لانه تخم گذاری، لامپ مادر مصنوعی در محیط آنها ضروری خواهد بود.

در فصل تابستان به دلیل گرمای بیش از حد احتمال تلف شدن بوقلمون ها وجود خواهد داشت، بنابراین در محیط زندگی آنها حتما باید کولر آبی و آب خنک وجود داشته باشد. هم چنین در فصل زمستان باید دمای محیط آنها را بین ۲۸ الی ۳۲ درجه نگه دارید، بنابراین باید از بخاری گازی یا نفتی استفاده کنید. اگر در منطقه شما هوا خشک است، باید از رطوبت ساز التراسونیک برای مرطوب کردن سالن استفاده کنید.

برای تهویه هوای سالن و رساندن اکسیژن تازه باید از یک فن مکنده و از یک فن دمنده استفاده کنید تا ضمن خروج بوی بد و گاز های سمی از محیط ، هوای تازه نیز وارد سالن شود. هم چنین وجود دانخوری و آبخوری و لانه تخم گذاری برای پرورش بهتر و صحیح تر لازم خواهد بود.

 

ویژگی لانه بوقلمون
ویژگی لانه بوقلمون

 

لانه تخمگذاری باید در مکانی آرام و بدون رفت و آمد باشد، تا بوقلمون های ماده با خیالی راحت و بدون استرس اقدام به تخم گذاری بنمایند و حتی بر روی آنها کرچ شوند. کف لانه را از پوشال های نرم بپوشانید و با استفاده از گالن یا تخته دیواره های لانه را درست کنید.

اگر اقدام به خرید جوجه بوقلمون کردید و یا از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه استفاده کردید، برای گرم نگه داشتن آنها باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. جوجه ها تا سن دو هفتگی نیاز به این لامپ خواهند داشت، معمولا به ازای هر ۵۰ جوجه بوقلمون از یک لامپ استفاده می شود.

همانطور که اشاره شد در اطراف سالن پرورش بوقلمون ها باید چمن وجود داشته باشد، تا روزانه چند ساعت آنها را در محیط بیرون رها کنید تا ضمن چریدن فرصتی برای تمیز سازی سالن نیز فراهم شود.  

توجه : معمولا در هر مترمربع می توان ۴ الی ۵ عدد بوقلمون پرورش داد، اما هرچه تراکم بوقلمون ها کمتر باشد، احتمال بیماری کمتر خواهد بود و پرورش آنها نیز راحت تر صورت خواهد گرفت.

شیوه جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون

برای شروع جوجه کشی باید ابتدا دستگاه جوجه کشی مورد نظر را خریداری کرده و آن را کاملا تست نمایید. پس از موفقیت آمیز بودن عملیات تست می توانید تخم های نطفه دار قرقاول را خریداری کنید، لطفا دقت کنید که قبل از خرید دستکاه اقدام به خرید تخم نکنید چون بنا به هر دلیلی امکان دیرکرد در ارسال دستگاه وجود خواهد داشت و همانطور که می دانید کهنه بودن تخم ها به معنای جوجه نشدن آنها می باشد. جوجه کشی تخم بوقلمون نیز دارای مراحل مختلفی است که با مراجعه به مقاله جوجه کشی بوقلمون می توانید با نحوه جوجه کشی از تخم این پرنده به صورت جامع آشنا شوید.  

آماده سازی بستر جوجه های یک روزه تا دو هفته ای

جوجه ها پس از به دنیا آمدن تا سن دو هفتگی نیاز به محیطی گرم و مرطوب خواهند داشت، بنابراین محیط آنها باید جدا از محیط بوقلمون های بالغ باشد و با توجه به اینکه شما اقدام به پرورش بوقلمون در خانه می کنید تا فکری به حال مکان جوجه های یک روزه بکنید.

همینطور اگر قصد خرید جوجه بوقلمون چند روزه نیز داشته باشید باید برای آنها مکان مخصوصی را فراهم کنید. به هر حال در مکان جوجه ها باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید، معمولا به ازای هر ۵۰ الی ۶۰ جوجه از یک لامپ استفاده می کنند، این لامپ نسبت به لامپ های آفتابی معمولی دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه میزان روشنایی کمتری دارد و فقط طیف نوری گرم و مفید را منتقل می کند، باعث از بین رفتن میکروب های موجود در بستر می شود و در افزایش اشتهای جوجه ها تاثیر خواهد گذاشت.

با توجه به اینکه جوجه بوقلمون ها از هوش کمتری برخوردار هستند، بنابراین باید هر چیزی جز دانخوری و آبخوری را از محیط آنها دور کنید و سعی کنید که دانخوری ها و آبخوری ها را به رنگ قرمز، آبی یا زرد انتخاب کنید تا جوجه ها جذب آن شوند.

تغذیه بوقلمون ها در مراحل مختلف

تغذیه جوجه ها شامل دوره های مختلف مانند دوره جوجگی تا یک ماهگی، دوره تخم گذاری، دوره بلوغ و دوره استراحت می باشد که هر کدام دارای جیره غذایی مختص به خود می باشد، اما در حالت کلی باید بهداشت را در تغذیه آنها رعایت نمود تا غذایی فاسد و الوده عاملی برای بیماری بوقلمون ها نباشد، برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نحوه تغذیه بوقلمون ها می توانید به مقاله تغذیه بوقلمون ها مراجعه کنید.

بیماری های بوقلمون ها در دوره های مختلف

متاسفانه علیرغم اینکه بوقلمون ها نسبت به سایر پرنده ها گوشت بسیار لذیذی دارد، اما مستعد بودن آنها در برابر بیماری ها پرورش آنها را مشکل نموده است، که البته با مراقبت های ویژه و رعایت بهداشت در محل زندگی آنها می توان از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد. برای آشنایی با بیماری های این پرنده و روش های پیشگیری و درمان، بهتر است مقاله بیماری های بوقلمون ها را مطالعه بفرمایید.

نکته مهم در پرورش بوقلمون در خانه

مهم ترین نکته ای که در امر پرورش بوقلمون در خانه را باید رعایت کنید، مربوط به رعایت بهداشت و تغذیه کامل و صحیح است. اگر بهداشت محیطی آنها را رعایت کنید و در تغذیه آنها از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید و در زمان های مشخص واکسن ها و آنتی بیوتیک های لازمه را به پرنده ها تزریق کنید، با کمترین تلفات آنها رو به رو خواهید شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

    1. مقاله تغذیه جوجه بوقلمون رو بخون کامل توضیح داده شده
      از جیره مخصوص جوجه های بوقلمون استفاده کن و تا سن یک ماهگی بهشون بده

    1. میتونه تخم بذاره ولی تخم ها بدون نطفه ان و جوجه نمیشن

  1. سلام. من بوقلمون داشتم کرچ شد تخم گذاشتم زیرش ولی متاسفانه جوجه هارو نوک میزد و میکشت. میخواستم بدونم علتش چیه ممنون. الان جوجه هارو از زیرش گرفتم اوردم تو خونه.

  2. من بوقلمون دارم و امتحان کردم
    اگه یه بار جفت گیری کنند برای حدود ۴ تخم کافی است که نطفه دار بشه اما اگر در یک روز چندین بار هم جفت گیری کنند همان ۴ تخم نطفه دار میشه و بقیه تخم ها نمیشه چون بوقلمون ماده یک هفته نطفه را ذخیره میکنه

    1. سلام بله اگ تغذیه مناسب باشه بوقلمون نر سرحال جوان تا ده تخم نطفه دار میشه

  3. سلام میخاستم بپرسم که آیا برای نطفه دار شدن تخم بوقلمون ماده ..بوقلمون نر یک بار جفت گیری کنه کافیه یا باید در دوران تخم گزاری بوقمون نر دوباره جفت گیری کنه تا تخم ها نطفه دار شوند..

    1. سلام هموطن بوقلمون نر هر چه جوان تر سبک تر باشد برا جفت گیری مناسب تر است یکبار جفت گیری درست تاچندین تخم را نطفه دار میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس