اهمیت تهویه محیط و دریچه دستگاه جوجه کشی بر راندمان جوجه کشی

آموزش تنظیم گردش هوا در دستگاه جوجه کشی، در دوران ستر و هچر از اهمیت بالایی برخوردار است. تنظیم دریچه های متحرک، تاثیر مستقیم بر کنترل میزان اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در دستگاه دارد.

در واقع جنین از زمان قرار گرفتن تخم در ماشین جوجه کشی تا خروج از پوسته برای رشد نیاز به جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن داشته و جالب است بدانید که وظیفه تامین اکسیژن و دفع گاز CO2  از تخم، بر عهده ی منافذ و سوراخ های بر روی پوسته می باشد. 

نحوه کار تهویه دستگاه جوجه کشی

در داخل یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و بهینه به طور معمول از چندین فن استفاده می گردد. این فن ها برای انجام عمل سیرکولاسیون ( گردش هوا در داخل دستگاه ) و  عمل تهویه و تخلیه دمای اضافی داخل دستگاه استفاده میشوند.

فن مورد استفاده برای گردش هوا ( سیرکولاسیون ) وظیفه یک نواخت کردن دما و رطوبت در تمامی نقاط داخل کابین را بر عهده دارد. این فن معمولا دائم کار بوده و به صورت ۲۴ ساعته کار میکند تا دما و رطوبت در هر نقطه از کابین به صورت یکنواخت پخش گردد. این فن معمولا در کنار سیستم رطوبت ساز دستگاه نصب میشود.
فن تهویه نیز در قسمت بالای دستگاه نصب شده و ۲ وظیفه بر عهده دارد.

  1. عمل تهویه و به بیرون راندن دی اکسید کربن تولید شده در داخل دستگاه.
  2. تخلیه دمای اضافه داخل دستگاه جوجه کشی

فن تهویه دائم کار نبوده و بسته به نوع تنظیمات و سیستم برنامه ریزی شده در برد دستگاه فعالیت می نماید. برای مشاهده قیمت و خرید فن تهویه کلیک کنید.

محل مناسب قرار گیری دستگاه جوجه کشی

شرایط محیط و محل قرار گیری ماشین جوجه کشی نقش مستقیمی را در روند جوجه کشی ایفا می کند. بهترین حالت ممکن ، محیطی خنک و با رطوبت مناسب و تهویه کافی می باشد.

طبق بررسی کارشناسان دمای محیط ایده آل برای قرار گرفتن دستگاه، بین ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد است. همچنین رطوبت باید بین ۴۰ الی ۵۰ درصد باشد.

محل مناسب قرار گیری دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایسهمان طور که اطلاع دارید، اکسیژن گیری نقش مهمی را در جوجه کشی ایفا می کند، کارشناسان پیشنهاد میکنند حداقل هر ۲ ساعت یک مرتبه عمل تهویه هوا و اکسیژن گیری در محیط دستگاه انجام شود. حتما در محیط از دریچه مناسب برای ورود هوای تازه استفاده کنید.

اتاقی که دستگاه در آن قرار گرفته بایستی به دور از دسترس افراد متفرقه و اطفال بوده و کاملا تمیز و مرتب و به دور از گرد و غبار و آلودگی های محیطی باشد.

اختلاف دمای زیاد بین شب و روز نیز از عوامل مهم دیگر در جوجه کشی ناموفق می باشد، وقتی دما در روز گرم میشود و یک باره در شب سرد میشود، این اختلاف دما باعث ایجاد شک دمایی در تخم های نطفه دار شده و باعث کاهش شدید راندمان خواهد شد.

از این رو اکیدا توصیه میشود در محیط دستگاه جوجه کشی از تجهیزات گرمایی و سرمایی مناسب فصل استفاده نمایید و در همه حالت دما را بین ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد حفظ کنید.


 

سیستم گرمایشی و سرمایشی محیط جوجه کشی

توجه داشته باشید که اگر دما و یا رطوبت محیط بالا باشد، هیچ دستگاه جوجه کشی قادر نخواهد بود که رطوبت یا دمای محیط را کاهش دهد. از این رو توصیه میشود در مناطق جغرافیایی با رطوبت و یا دمای بالا ، در محل قرار گیری دستگاه ، کولر گازی نصب کنید.

برای جوجه کشی در فصل زمستان ، دقت داشته باشید که استفاده از بخاری های گاز سوز و بخاری های بدون دودکش برای افزایش دمای محیط جوجه کشی، سبب کاهش اکسیژن و افزایش دی اکسید کربن خواهد شد. بنابراین استفاده از بخاری های برقی برای گرمایش محیط توصیه میشود.

برای جوجه کشی از شترمرغ ، حتما باید از کولر گازی قوی در محل جوجه کشی استفاده نمایید ، وجود کولر گازی برای کاهش رطوبت محیط جوجه کشی به میزان ۱۵ درصد حیاتی می باشد. 

تاثیردریچه هوای متحرک بر راندمان جوجه کشی 

در دستگاه های جوجه کشی اسکندری از دریچه های متحرک استفاه شده است، دریچه متحرک به کاربر کمک میکند که با توجه به شرایط دستگاه، تهویه هوا را تنظیم کند. به عنوان مثال، میزان اکسیژن مورد نیاز در دوران ستر و هچر متفاوت بوده در نتیجه با تنظیم دریچه میتوان این نیاز تخم نطفه دار را به آسانی بر آورده کرد.

دریچه هوای متحرک در این دستگاه ها، دارای ۷ درجه می باشد که شما میتوانید در زمان استفاده از نصف ظرفیت دستگاه جوجه کشی، تنها نیمی از دریچه تهویه را باز کنید. همچنین به هنگام آلودگی هوا نیز، میزان درجه باز بودن دریچه تهویه را کاهش دهید تا این آلودگی به دستگاه وارد نشود. این امر سبب میشود تا کنترل دما و رطوبت درون دستگاه بسیار آسان تر بوده و راندمان جوجه کشی نیز افزایش یابد.  

مشکلات دستگاه جوجه کشی به دلیل تهویه نامناسب

دما، رطوبت و تهویه مناسب، سه پارامتر اصلی جوجه کشی از تخم نطفه دار می باشد، دستگاه تهویه با تاثیر مستقیم بر دما و رطوبت، بر میزان راندمان جوجه کشی نیز تاثیر مستقیمی دارد. عدم تنظیم تهویه می تواند باعث ورود ناگهانی هوای سرد یا گرم به داخل دستگاه شده که این کار باعث بروز شوک دمایی شدید بر تخم نطفه دار خواهد شد. کاهش شدید رطوبت نیز، به دنبال ورود هوا به دستگاه رخ خواهد داد. 

بنابراین بر هم خوردن تعادل شرایط دستگاه، سبب تلف شدن نطفه ها خواهد شد. همچنین، تهویه مناسب سبب گردش صحیح هوا، تنظیم اکسیژن ورودی و کنترل دی اکسید کربن خروجی می باشد که این سه عامل نیز، برای جوجه کشی اهمیت فراوانی دارند. مطالعه مقاله اهمیت وجود دریچه هوا در جوجه کشی، خالی از لطف نخواهد بود.

جمع بندی 

در این مقاله از چیکن دیوایس، علاوه بر نحوه کار فن تهویه و گردش هوای دستگاه، به تاثیر دریچه های متحرک تهویه بر دوران هچر و راندمان جوجه کشی نیز پرداخته شد. همانطور که گفته شد این فن ها، وظیفه یکنواخت سازی دما و رطوبت درون دستگاه را برعهده دارند. همچنین تنظیم میزان اکسیژن و CO2 مورد نیاز تخم های نطفه دار از دیگر وظایف سیستم تهویه دستگاه جوجه کشی می باشد.

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام من یک دستگاه جوجه کشی ساختم ۲۰ تخم داخلش گذاشتم ولی رطوبت بالای ۴۰ نمیره چی کار کنم میشه زود جواب بدید ممنون ؟

    1. سلام دوست عزیز
      دستگاهت دستسازه و من از چگونگی ساختش بیخبرم دقیق نمیتونم راهنمایی کنم

  2. سلام
    من ی دستگاه ایزی باتور ۶ دارم و دوتا تخم عروس هلندی که تقربا تازه نطفه بستن رو داخلش گذاشتم اما تقریبا به مدت ۱ روز فن تهویه هوا اون چهار تا سوراخی که پایین دستگاه هست روی فرش قرار گرفته بود اما اون تهویه بالایی باز بود ایا توی این مدت با این شرایط مشکلی برای تخم ها پیش میاد؟

    1. سلام
      قابل پیش بینی نیست
      حتما حتما دستگاه جوجه کشی رو روی میز و با ارتفاع از زمین قرار بدید

  3. برای تهویه هوا در دستگاه جوجه کشی خانگی با یونولیت چند سوراخ در بدنه یونولیت نیاز هست ایجاد کرد ؟

    1. سلام
      در دوران هچر توی دستگاه ایزی باتر ۲ چطوری میتونم دی اکسید کربن کافی و اکسیژن رو کنترل کنم لطفا راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        دوران هچ مقداری دریچه هارو ببند خیلی کم تا دی اکسید کربن جمع بشه
        با ایجاد حس خفگی در جوجه تحریک میشه به بیرون اومدن از تخم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋