پرورش طیور | چگونه یک مزرعه پرورش طیور راه اندازی کنیم؟

راه اندازی مزرعه پرورش طیور

در این مقاله از مقالات سایت چیکن دیواس سعی شده است به جنبه های مختلف از ساخت و اداره یک مزرعه پرورش طیور رسیدگی شود.

اگر شما می خواهید یک مزرعه پرورش طیور را راه اندازی کنید، باید تصمیم بگیرید چه نوع مزرعه ای مد نظر شماست. یکی از تصمیم های مهم محل زندگی شماست و اینکه قرار است مزرعه پرورش طیور شما در چه منطقه و چه آب و هوایی دایر شود. معمولا مزرعه های پرورش طیور در قسمت های شرقی و با آب و هوای خوب ساخته میشوند.

مزرعه های پرورش طیور به طور معمول یک نوع پرنده رو به عنوان پرنده مورد پرورش انتخاب می کنند. معمولا مرغ، بوقلمون، غاز و یا اردک. بیش از نیمی از پرورش دهندگان، برای تولید گوشت به پرورش مرغ گوشتی روی می آورند و برخی دیگر نیز تخم مرغ، بلدرچین و یا بوقلمون تولید و عرضه می کنند. البته می توان از طریق جوجه کشی از تخم های نطفه دار و فروش جوجه های یک روزه ی این پرندگان نیز کسب درآمد کرد.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای بدنه ی عایق و مقاوم
» دقت عمل بالا در جوجه کشی از تخم های طیور مختلف
» کاربری بسیار آسان و اتوماتیک
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بعد از آنکه شما هدف و علاقه خود را مشخص کردید و تصمیم گرفتید برای چه کاری می خواهید مزرعه پرورشی خود را راه اندازی کنید، نوبت آن می رسد که کار خود را آغاز کنید. در این مقاله سعی شده است نکاتی کاربردی برای هر نوع از مزرعه پروش طیور داده شود. با ما همراه باشید.

شاخه های مختلف پرورش طیور

در ابتدا لازم است که با شاخه های مختلف پرورش طیور آشنا شوید. سپس شما با توجه به بازار فروش و شرایط منطقه ای خود پرنده مد نظرتان را برای پرورش انتخاب خواهید کرد. به طور کلی اگر بخواهیم پرورش طیور را به شاخه های مختلف تقسیم کنیم، ۴ شاخه اصلی حاصل میشود که عبارتند از تولید تخم نطفه دار، تولید تخم خوراکی، تولید گوشت و جوجه کشی و تولید جوجه های یک روزه. هر یک از این شاخه ها روش کاملا متفاوت خود را دارد و همچنین میزان سرمایه، دوره بازگشت سرمایه، سختی کار و … در هز یک از شاخه ها با هم فرق دارد.

شاخه های مختلف پرورش طیور - چیکن دیوایسالبته میتوان یک مزرعه پرورش طیور راه اندازی کرد که هر چهار شاخه را شامل باشید و در واقع چرخ تولید در آن به طور کامل رعایت شود. ولی احداث چنین واحد پرورشی به سرمایه، فضا و نیروی کار بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل اکثر افراد فقط یکی دوتا از شاخه های پرورش طیور را برای فعالیت انتخاب میکنند.

در خصوص برخی طیور باید گفت که همه شاخه های آن توجیه اقتصادی ندارد. بعنوان مثال اگر پرنده مد نظر شما بوقلمون است و بخواهید در زمینه تولید تخم خوراکی بوقلمون فعالیت کنید با شکست رو به رو خواهید شد. چون در ایران مصرف تخم خوراکی بوقلمون بسیار کم می باشد. لذا قبل از راه اندازی مزرعه پرورش طیور ابتدا به خوبی با بازار فروش محصولات آن آشنا شوید و ظرفیت های بازار را بدانید.

بهترین طیور برای پرورش کدامند؟

بهترین طیور و پر سودترین آن برای هر فرد، پرنده ای میباشد که با آب و هوای همان منطقه سازگاری داشته و به راحتی قابل بازاریابی باشد (مثل مرغ). پرورش پرنده هایی مثل کبک، قرقاول، طاووس و مرغ شاخدار که قیمت بالایی دارند در صورتیکه در بازار برای محصولات آنها خواهان وجود داشته باشد توجیه اقتصادی دارد.

انواع مزارع پرورش طیور

پرورش طیور با توجه به نوع پرنده و روش مدیریتی به طور کلی بر روی بستر و یا در داخل قفس انجام میگیرد. البته راه اندازی مزرعه پرورش شترمرغ تفاوت کلی با دیگر ماکیان دارد.

پرورش در قفس از شیوه های مدرن مرغداری محسوب میشود ولی سرمایه زیادی می طلبد.

محل احداث مزرعه پرورش طیور

زمین یکی از مهمترین فاکتورهایی می باشد که برای راه اندازی مزرعه پرورش طیور به آن باید توجه شود. همانطور که میدانید احداث مزرعه پرورش مرغ و دیگر طیور در مناطق شهری و مسکونی به دور از عرف بوده و به دلیل مسائل بهداشتی مجاز نیست.

مزارع پرورش طیور در مناطق روستایی و حومه شهر و با فاصله استاندارد و کافی (بیش از یک کیلومتر) از مناطق مسکونی و دیگر واحدهای پرورش دام و طیور احداث میشوند. در زمان انتخاب زمین توجه به امکانات همچون دسترسی راحت به سوخت، برق، راه های ارتباطی و … بسیار مهم است.

محل احداث مزرعه پرورش طیور - چیکن دیوایساگر قصدتان راه اندازی مزرعه سنتی است و تعداد پرنده های مورد پرورش شما کم می باشند، نیازی به اخذ مجوز نخواهید داشت. اما اگر قصدتان تولید انبوه بوده بایستی حتما مجوز بگیرید تا بتوانید محصولات خود را بازاریابی کنید.

شرایط مجوز گرفتن برای راه اندای سالن پرورش طیور مختلف با هم فرق دارد. برای دریافت جزئیات این نوع موارد بایستی به اداره جهاد کشاورزی منطقه خویش مراجعه کنید.

مجهز نمودن سالن پرورش

فرقی نمیکند که کدام پرنده مد نظر شما می باشد به هر حال برای ایجاد شرایط محیطی سازگار با آن پرنده لازم است که از برخی تجهیزات مرغداری استفاده کنید. لوازمی از قبیل دانخوری و آبخوری، سیستم گرمایشی برای فصل های سرد، هواکش های مرغداری، سیستم خنک کننده، رطوبت ساز و غیره از مهمترین وسایل مورد استفاده در مزرعه پرورش طیور می باشند.

در مزرعه هایی که به تولید جوجه یک روزه میپردازند، خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی نیز ضروری بوده و کشاورز از طریق آن میتواند در هر دوره تعداد بسیار زیادی تخم نطفه دار به جوجه تبدیل کند.

بهتر است که سالن پرورش مد نظرتان به چندین بخش مختلف تقسیم شود. بدین معنی که باید برای تأسیسات، دان و خوراک، جوجه کشی، داروها و واکسن ها اتاق جداگانه ای در داخل مزرعه خود ایجاد کنید. البته اتاق های بخش مدیریت و خدمات و کارگران نیز باید جداگانه در نظر گرفته شوند.

پرورش طیور برای تولید گوشت

مهمترین پرنده ای که برای تولید گوشت پرورش داده میشود، مرغ است. اما سایر پرنده همچون بلدرچین، بوقلمون، شترمرغ، غاز، کبک و قرقاول نیز برای تولید گوشت مورد توجه می باشند. مخصوصا گوشت هر یک از این پرنده ها خواص منحصر به فرد خود را دارد.

در واحدهای پرورش طیور گوشتی از تجهیزات ویژه ای همچون دستگاه پرکن اتوماتیک طیور نیز برای تمیز نمودن کرک و پر لاشه ها استفاده میشود. همچنین این نوع مزارع معمولا یک بخش کشتارگاه و بسته بندی نیز دارند.

آیا راه اندازی مزرعه طیور سرمایه و وقت زیادی میخواهد؟

راه اندازی مزرعه طیور کاملا به سرمایه اولیه کارآفرین بستگی دارد و فرد پرورش دهنده میتواند با توجه به توان خویش در این زمینه شاغل شود. همچنین کسب و کار پرورش طیور بیشتر بعنوان یک شغل دوم در نظر گرفته میشود ولی در این نوع مشاغل باید اصول مدیریتی را به خوبی رعایت کنید.

آیا راه اندازی مزرعه طیور سرمایه و وقت زیادی میخواهد؟ - چیکن دیوایسبرای موفقیت در این مسیر ابتدا باید اصول فنی پرورش پرنده مد نظرتان را بدانید. همچنین بازرسی گله به صورت روزانه و بررسی توسط دامپزشک برای جلوگیری از شیوع بیماری لازم خواهد بود. بعلاوه شما بایستی همیشه بر پرندگان و مصرف غذای آنها و شرایط دمایی داخل سالن از جمله میزان حرارت، رطوبت و اکسیژن نظارت داشته باشید.برای پیش بینی مخارج و موارد مورد نیاز برای ادامه کار نیز همیشه آمار گیری کنید.

پرورش طیور برای تولید تخم خوراکی

در این خصوص نیز پرورش مرغ تخمگذار بر دیگر پرنده ها ارجحیت دارد. اما به جز مرغ، در بیشتر مناطق هدف از پرورش بلدرچین و کبک نیز تولید تخم خوراکی پرندگان میباشد. تولید تخم مرغ خوراکی به مراتب حساس تر از مرغ گوشتی است.

حتی در پرورش بلدرچین تخمگذار نیز فاکتورهای زیادی بر تخمگذاری پرنده تأثیرگذار هستند. بعنون مثال نور، دما، کیفیت تغذیه، استرس و سر و صداهای اطراف میتواند تخمگذاری پرندگان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل برای تولید تخم خوراکی باییستی تمامی نکات لازم را رعایت کنید. در غیر اینصورت مجبور به پرداخت هزینه های سنگین برای تغذیه طیور خود خواهد بود بدون اینکه سودی از آنها دریافت کنید.

پرورش طیور برای جوجه کشی از آنها

یکی دیگر از شاخه های پر سود در صنعت پرورش طیور، جوجه کشی از آنها و فروش جوجه یک روزه میباشد. شما با خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار می توانید به صورت انبوه به تولید جوجه های یک روزه بپردازید.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار با دستگاه جوجه کشی نیاز به اطلاعات خاصی دارد. چرا که دما و رطوبت جوجه کشی و تعداد روزهای جوجه کشی پرنده های مختلف با هم فرق دارد. برخی پرنده ها مثل غاز و یا شترمرغ دوره جوجه کشی به مراتب پیچیده تری نسبت به مرغ دارند.

بعد از اینکه با موفقیت توانستید جوجه های یک روزه مزرعه خود را هچ کنید، میتوانید برای فروش آنها را به بازار عرضه نمایید. بازار هدف شما کسایی هستند که میخواهند جوجه یک روزه خرید نموده و آنها را برای تولید گوشت و یا تخمگذاری پروار بندی کنند.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب حداقل چه تعداد تولید جوجه یک روزه مقرون به صرفه است و توجیه اقتصادی داره؟ چقدر سرمایه و زمین میخواد؟

    1. سلام
      این مورد رو باید از تولید کننده ای که همین الان مشغول تولید هست بپرسید و اون تولید کننده هم باید در نزدیکی شما باشه چرا که هزینه های خرید دان و هزینه های سرمایش و گرمایش در اون محیط بسته به جاهای دیگه تفاوت داره . همینجوری نمیشه گفت مثلا ۵۰ تومن سود داره . باید کارشناسی بشه این مورد

  2. ممنون، عالی بود
    اگه میشه درباره درآمد و سود این کار هم توضیح بدین؟

    1. سلام
      در بازار کنونی بررسی چنین موردی به صورت دقیق باید براساس نرخ روز انجام بشه
      قیمت الان یه متر قفس با دو ساعت دیگه تفاوت داره و نمیشه پیش بینی کرد
      لیست دستگاه ها رو باید در دست داشته باشید و برای خرید از بازار قیمت بگیرید
      در مورد سود هم با توجه به بازار ترسناک و بدون برنامه نهاده های دامی، نمیشه گفت که سوداوری بالایی داره چون دردسر بالایی هم داره

  3. با سلام
    من قصد راه اندازی پرورش ، تولید گوشت (به صورت صنعتی و بهداشتی و بسته بندی) و تولید تخم از چند طیور مثل مرغ محلی،بلدرچین و کبک دارم.اونم در روستا .به نظر شما ممکنه با مخالفت اهالی مواجه بشم ؟ به فکر بازاریابی ،تبلیغ و فروش در سطح شهرستان هم هستم.
    در سطح ۶۰۰ متر مربع
    اگر بتونم از وام های کمیته امداد میخام کمک بگیرم .
    به نظر شما امکانپذیر هست؟

    1. بهتر که سالن پرورش دور از مناطق مسکونی باشه تا با اعتراض همسایه ها رو به رو نشوید
      وگرنه کار شما کاملا شدنیه و باید تمام امکانات لازم برای پرورش مثل اب و برق و سوخت رو فراهم کنید.

  4. خیلی عالی بود. من در شروع یک تصمیم هستم. از اطلاعاتتان متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋