مراقبت و نگهداری از جوجه مرغ در منزل | نگهداری جوجه ها در هفته اول

تغذیه و نگهداری جوجه یک روزه در هفته اول

تغذیه جوجه ها و کیفیت غذای آنها در ۱۰ روز اول بسیار مهم میباشد. مخصوصا برای کاهش تلفات، سیستم ایمنی جوجه یک روزه برای تکامل به مصرف مواد مغذی نیاز دارد. چراکه اندام های لنفاوی ثانویه در جوجه ها پس از تولد هنوز به خوبی رشد نکرده اند.

برای رشد و تکامل این اندام ها بایستی جوجه ها با خوراک مقوی و مغذی تغذیه شوند. با توجه به اهمیت کیفیت تغذیه جوجه ها در هفته اول در این نوشتار از وبلاگ چیکن دیوایس بیشتر در این زمینه بحث نموده ایم.

در ابتدا و قبل از جوجه ریزی و یا انتقال جوجه ها از دستگاه جوجه کشی به محیط پرورشی لازم است که از قبل سالن پرورش و یا محیطی که در نظر گرفته اید را آماده کرده باشید. پیشنهاد می شود در این زمینه حتما مقاله آماده سازی سالن مرغداری قبل از جوجه ریزی را مطالعه بفرمایید.

نکته های مهم که باید در هفته اول نگهداری از جوجه ها انجام دهید را در ادامه توضیح داده ایم. قبل از جوجه ریزی باید بدانید که ورود جوجه ها به سالن بهتر است در صبح انجام شود.

نکته : ویدیوی فوق قسمت ۲۳ از ۱۰۰ ویدیوی آموزشی جوجه کشی و پرورش طیور می باشد که به صورت اختصاصی توسط گوره صعتی اسکندری تولید شده است. برای مشاهده ی ویدیوهای بیشتر پیشنهاد میکنیم به صفحه ی اینستاگرام رسمی گروه صنعتی اسکندری مراجعه نمایید : اینستاگرام گروه صنعتی اسکندری

جوجه ها پس از مرحله هچ حداقل به مدت ۲۴ ساعت در داخل ماشین جوجه کشی در همان شرایط هچر باقی می مانند. زیرا آنها به محیط گرم نیاز داشته و هنوز کیسه زرده به خوبی جذب بدن آنها نشده است. بنابراین برای تغذیه جوجه ها و یا خارج کردن آنها از داخل دستگاه جوجه کشی نباید عجله کرد.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» جوجه کشی کاملا حرفه ای و اتوماتیک از تخم مرغ در منزل
» دارای موتور چرخشی گیربکس دار برای چرخش مداوم و یکنواخت شانه ها
» بهره گیری از جدیدترین نسخه ی سنسور SHT سوئیسی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

با گذشت ۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از هچ کامل میتوان سریعا جوجه ها را بیرون آورد تا سایر تخم های نطفه دار نیز هچ شوند. پس از خروج جوجه از تخم، تغذیه عملکرد مستقیمی بر وزن و سیستم ایمنی بدن او دارد. همانطور که گفته شد در ۲۴ ساعت اولیه جوجه ها نباید تغذیه شوند و یا آب بنوشند. پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت میتوان تغذیه جوجه ها را آغاز نمود.

تغذیه جوجه پس از ۲۴ ساعت

تغذیه جوجه ها ابتدا با محلول آب شیرین ۴ یا ۵ درصد شروع میشود. آب شیرین تأثیر زیادی بر خوراک و اشتهای جوجه ها دارد. سپس از دان مخصوص جوجه برای تغذیه آنها استفاده میشود که تمامی ویتامین ها و مواد غذایی لازم را شامل می باشد. کمبود ویتامین ها و مغذی ها در ۱۰ روز اول باعث مشکلات زیادی در جوجه ها میشود. بعنوان مثال کمبود ویتامین e در جوجه ها باعث خونریزی سلول های مغز شده و مرگ و میر جوجه ها را در پی دارد. از طرف دیگر اگر در یک هفته اول تغذیه جوجه به اندازه کافی مقوی نباشد، بدن آن به شدت تضعیف شده و جوجه در اثر بی حالی و بی اشتهایی در معرض بیماری های مختلفی قرار میگیرد و در نهایت تلف میشود.

تغذیه جوجه پس از 24 ساعت - چیکن دیوایسجوجه یک روزه حداکثر ۳۰ ساعت بعد از تولد باید با دان سرشار از پروتئین و با کیفیت تغذیه شود. اگر آنها بیش از حد گرسنه بمانند مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری ها بسیار ضعیف شده و زرده نیز به خوبی جذب بدن آنها نمیشود.

همچنین برای تغذیه جوجه ها باید از دانخوری های مخصوص استفاده نمود. برای غذا دادن به جوجه ها و دسترسی سریع آنها به غذا در هفته اول از دانخوری های اولیه به نام دانخوری بشقابی استفاده میشود. این نوع دانخوری ها دارای لبه های کوتاه بوده و کف آنها نیز دارای برجستگی هایی می باشد که جوجه ها را به نوک زدن تحریک میکند. یک دانخوری بشقابی به قطر ۳۳ سانتی متر برای تغذیه ۶۵ جوجه کفایت میکند. البته معیار اصلی تعداد دانخوری ها و آبخوری ها در سالن پرورش مرغداری این است که جوجه ها در هنگام خوردن و یا آشامیدن منتظر نمانند.

نکات مهم به هنگام تهیه غذای جوجه یک روزه

جیره اولیه برای جوجه های یک روزه باید شرایط ذیل را داشته باشد:

  • غذای جوجه یک روزه باید دارای انرژی، پروتئین های قابل هضم و اسید آمینه های ضروری باشد. به همین منظور جوجه ها در هفته اول با دان پیش استارتر تغذیه میشوند که حاوی ۲۲ درصد پروتئین است.
  • یک جیره غذایی با کیفیت باید به لحاظ ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی ها بالانس شده باشد تا جوجه یک روزه بتواند تمام احتیاجات غذایی خود را توسط آن دریافت کند.
  • غذای مصرفی جوجه ها بایستی فاقد عنصرهای سمی و بدون هرگونه کپک زدگی و یا آلودگی باشد.
  • اندازه و شکل فیزیکی دان مصرفی جوجه ها در یک هفته اول بسیار مهم می باشد. معمولا از خوراک آردی (فرم مش) برای تغذیه جوجه های یک روزه در هفته اول استفاده میشود. در صورت استفاده از پلت نیز قطر آن نباید بیش از ۲ میلی متر باشد.

اصولا استفاده از دان پلت و کرامبل با قطر ۱.۸ الی ۲ میلیمتر برای تغذیه جوجه ها تا سن ۷ روزگی توصیه میشود. چون در تهیه این نوع دان ها مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی به صورت یکسان ترکیب شده است.

برای رشد سریع جوجه مرغ چه باید کرد؟

برای رشد سریع جوجه مرغ باید از دان فرموله شده، پلت های آماده و مکمل های غذایی نظیر مولتی ویتامین استفاده کرد، همچنین دما و رطوبت محیط نگهداری نیز باید متناسب با سن جوجه ها باشد. بهداشت محیط نیز بایستی به صورت اصولی رعایت شود.

نگهداری جوجه مرغ در منزل

همان طور که گفته شد ۲۴ ساعت پس از تولد به جوجه ها محلول آب شیرین ۴ الی ۵ درصد بدهید. یعنی به ازای هر لیتر آب ۴۰ یا ۵۰ گرم شکر در داخل آن حل کنید. برخی افراد توصیه میکنند که محلول آب قند بهتر است که به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در دسترس جوجه ها باشد. همچنین محیط نگهداری آنها را گرم نگه داشته و نکات گفته شده در این مقاله را عملی کنید.

غذای جوجه مرغ در هفته اول

بهترین غذا برای تغذیه جوجه مرغ محلی در منزل همان پلت استارتر است. ولی اگر به پلت آماده دسترسی ندارید باید بتوانید با ترکیب نمودن دان ها و مواد مختلف غذای مورد نیاز جوجه ها را تأمین کنید. علاوه بر غذا جوجه ها همیشه باید به اب تازه و گوارا دسترسی داشته باشند. لذا با توجه به جثه جوجه ها از آبخوری مخصوص استفاده نمایید و هر روز آب آشامیدنی انها را تعویض کنید.

غذای جوجه مرغ در هفته اول - چیکن دیوایسبرای تهیه غذای جوجه یک روزه در منزل می توانید از ترکیب پودر سویا، پودر ذرت و کمی پودر استخوان استفاده کنید. همچنین حتما از سفیده تخم مرغ به شکل آب پز شده و رنده شده برای تغذیه جوجه های یک روزه استفاده کنید. این خوراکی برای جوجه ها بسیار مقوی و مفید می باشد.

لازم به ذکر است که برخی افراد به اشتباه در روزهای اولیه به جوجه پودر گندم میدهند. بایستی ذکر شود که پودر گندم و یا گندم آسیاب شده دیر هضم بوده و باعث ضعیف شدن روده، بی حالی و حتی مرگ جوجه ها میشود. بنابراین تا سن ۱۰ روزگی از پودر گندم برای تغذیه جوجه ها استفاده نکنید. همچنین در هفته اول مخصوصا در ۳ روز اول بایستی مولتی ویتامین به آب آشامیدنی جوجه ها اضافه شود. مولتی ویتامین در روزهای اولیه برای تأمین احتیاجات غذایی و رفع استرس جوجه ها بسیار عالی می باشد. البته علاوه بر مولتی ویتامین، استفاده از الکترولیت نیز در روزهای اول توصیه میشود.

میزان مصرف غذای جوجه ها بر اساس سن آنها

در تغذیه جوجه یک روزه یکی دیگر از نکات مهم مقدار دان مصرفی می باشد. دان مورد نیاز جوجه ها باید با توجه به سن آنها و به مقدار کافی در اختیار آنها قرار بگیرد. پر نمودن بیش از حد دانخوری ها باعث هدر رفت دان و افزایش هزینه های تولید خواهد شد. همچنین کمبود دان نیز باعث گرسنگی و سوء تغذیه در جوجه ها میشود.

هر یک قطعه جوجه یک روزه تا سن یک هفتگی به طور متوسط روزانه ۱۲ گرم دان مصرف میکند. این میزان از سن ۷ روزگی الی ۱۴ روزگی به ۱۷ گرم در روز افزایش پیدا میکند. در هفته سوم نیز جوجه ها به طور متوسط ۲۳ گرم دان و در هفته چهارم هر روز ۲۹ گرم دان مصرف میکنند.

چرا به آب جوجه یک روزه شکر اضافه میکنند؟

محلول آب شیرین باعث رفع بی حالی جوجه ها و کاهش استرس آنها میشود. همچنین گلوکز اشتهای جوجه ها را تحریک نموده و سبب میشود که جوجه  ها به دنبال غذا بگردند و برای تغذیه اقدام کند.

چرا به آب جوجه یک روزه شکر اضافه میکنند؟ - چیکن دیوایساما در استفاده از شکر و آب شیرین در تغذیه جوجه ها باید احتیاط نمود. چراکه گلوکز و قند زیاد باعث اسهال در جوجه ها میشود. همچنین نبایستی به جای شکر از ملاس استفاده شود.

۲۴ ساعت پس از جوجه ریزی نیز بایستی چینه دان جوجه ها بررسی شود. این کار به جهت اطمینان از شناسایی دانخوری ها و آبخوری ها توسط جوجه ها انجام میگیرد. چینه دان جوجه ها کمی پایین تر از گلوی آنها بوده که اگر آن را لمس کنید باید نرم و پر باشد.

دمای مناسب برای جوجه مرغ چند است؟

جوجه های یک روزه در دماهای گرم نگه داری میشوند. اگر دمای محیط نگهداری آنها سرد باشد، دچار سرماخوردگی و بیماری های مختلفی میشوند که متأسفانه جوجه تضعیف شده و در نهایت تلف میشود. جوجه ها تا سن ۵ الی ۷ روزگی قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند و این قابلیت بعد از سن دو هفتگی در جوجه ها کامل میشود. لذا زنده ماندن جوجه ها در طی هفته اول و دوم مستلزم دقت پرورش دهنده در تأمین شرایط دمایی سالن خواهد بود. برای این منظور سالن نگهداری جوجه ها باید با تجهیزات گرمایشی همچون هیتر و یا مادر مصنوعی گرم شود.

به طور کلی در روز اول دمای مناسب برای جوجه مرغ ۳۳ الی ۳۴ درجه است که افراد به کمک مادر مصنوعی گرمای لازم را تأمین میکنند. برای خرید مادر مصنوعی کلیک کنید. همچنین از روز دوم تا روز هفتم حرارت سالن به تدریج تا رسیدن به دمای ۳۰ درجه کاهش داده میشود. در هفته های دوم تا سوم نیز به تدریج دما را کمی کاهش میدهند به طوریکه تا سن یک ماهگی دمای سالن به ۲۲ درجه سانتیگراد میرسد.

در سالن، جوجه ها را باید به آرامی به زیر دستگاه مادر مصنوعی هدایت کرد. حرارت سالن باید بیست و پنج درجه سانتیگراد و حرارت زیر دستگاه مادر مصنوعی سی و دو تا سی و پنج درجه سانتیگراد باشد. چنانچه سیستم گرمایی سالن ، هیتر است ، دمای سالن باید روز اول ۳۴ درجه و در روزهای بعد تا یک هفته ۳۱ درجه سانتی گراد باشد. البته در نژادهای جدید ، حرارت باید به مراتب پایین تر از درجه های گفته شده باشد.

دانخوری | مراقبت جوجه یک روزه

دانخوری ها باید از غذای بسیار خوب پر شده باشند. به علاوه ، فاصله دانخوری ها از هم کم و حدود ۳ متر باشد.

نکته: فاصله دانخوری ها نباید بیش از سه متر باشد.

دانخوری ها باید از غذای بسیار خوب پر شده باشند. به علاوه ، فاصله دان خوری ها از هم کم و حدود ۳ متر باشد. دانخوری ها از همدیگر، نباید بیش از سه متر باشد.

مراقبت ها از جوجه در روز اول

در اولین شب ورود جوجه ها، باید به دقت مواظب آنها باشید. همچنین، لامپ های روشنایی را تا صبح روشن بگذارید. قرار دادن آب قند پنج درصد به مدت ۲۴ تا ۳۹ ساعت اول برای جوجه ها لازم است. پرورش درست باعث رشد سریع و کم شدن تلفات جوجه ها می شود.

بنابراین باید به این نکته ها خوب توجه کرد. بهتر است در سه ساعت اول ورود جوجه ها آب ، در اختیار آنها قرار دهید و سپس به آنها غذا بدهید. برای جلوگیری از چسبندگی مقعد، میتوان مقداری ذرت بلغور شده را به خوراک جوجه ها اضافه کرد. مقدار ذرت به اندازه چهار کیلوگرم برای هر هزار عدد جوجه کافی است.

باید به این مسأله توجه کرد که هیچگاه از ذرت خالی برای جوجه ها استفاده نشود. بلکه می توانید مقداری ذرت آسیاب شده را روی دان کامل جوجه ها بریزید.

عکس جوجه محلی و جوجه یک روزه

مراقبت ها از جوجه در روز دوم | نگهداری جوجه ها در هفته اول

نگهداری از جوجه ها در روز دوم مانند روز اول است. به علاوه جوجه های مرده را باید از زیر دستگاه مادر مصنوعی خارج کنید. جوجه های ضعیف و فلج را هر چه زودتر شناسایی کنید و آنها را از بین ببرید. ۴۸ ساعت پس از جوجه ریزی میتوان جوجه های وازده را شناسایی کرد. این نوع جوجه ها معمولا دارای مشکلات ژنتیکی بوده که توانایی رشد ندارند و متأسفانه از گله حذف میشوند. جوجه های فلج، کور، دارای ناهنجاری نوک، دارای عفونت بند ناف و … را جوجه های وازده گویند.

نگهداری از جوجه ها در روزهای سوم و چهارم نیز مانند روز اول و دوم است. به علاوه، لازم است کارهای روزهای اول و دوم تکرار بشود.

مراقبت ها از جوجه در روز پنجم

مراقبت ها از جوجه در روز پنجم - چیکن دیوایساز روز پنجم به بعد، باید آب خوری ها و دانخوری های موقت را کم کم جمع آوری کنید. به جای آنها از آب خوری های استوانه ای یا ناودانی استفاده کنید. همچنین فاصلهٔ دیوارهای دور دستگاه مادر مصنوعی را کمی بیشتر کنید و مدتی بعد دیواره ها را بردارید. لازم است متناسب با رشد و شرایط جوجه ها، سطح دان در دانخوری ها و ارتفاع آبخوری ها از سطح زمین را تنظیم کنید تا از ریخت و پاش دان جلوگیری شود.

مراقبت از جوجه ها در هفته دوم

پس از هفته اول، کارهایی که روزانه باید برای نگهداری از جوجه های گوشتی انجام دهید به شرح زیر هستند. هر صبح، اول وقت باید به سالن سرکشی کنید و وضع کلی جوجه ها نسبت به دستگاه مادر را بررسی کنید. در همین حال، جوجه های ضعیف و مریض را جمع آوری کنید و با مشورت دامپزشک تعدادی از لاشه ها را بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنید.

باید توجه داشته باشید غذای آردی یا بلغور به اندازه کافی وجود داشته باشد. همجنین در صورت کمبود آب در آبخوری ها، باید آنها را پر کنید. اگر دور اب خوری ها خیس باشد، لازم است بستر زیر آبخوری را جمع آوری کنید. سپس بستر جدید به جای آن پهن کنید.

وسط روز هنگام ظهر یا حدود ساعت یازده، دوباره به سالن بروید و آب خوری ها و دان خوری ها را کنترل کنید. اگر هوا آفتابی باشد، میتوانید پنجره یا دریچه ها را برای عوض شدن هوای سالن باز کنید. همچنین باید آب خوری ها را خالی کرده و در بیرون از سالن شستشو دهید. پس از ضد عفونی کردن آبخوری ها دوباره آنها را پر کنید و در جای خود قرار بدهید.

نکته : شستشوی آبخوری ها باید هر روز و ضدعفونی آنها هفته ای یکبار حداقل انجام شود.

غروب هنگام غروب باید تمام درها و پنجره ها را ببندید. به علاوه، میزان جریان هوا را کنترل کنید تا از سرد شدن سالن در هنگام شب جلوگیری شود. همچنین لازم است دان خوری ها را پر از غذا کنید. سپس دستگاه مادر مصنوعی را کنترل کنید تا در هنگام شب خاموش نشود و یا بو ندهد. همیشه مراقب باشید تا بر اثر بستن پنجره ها، در هوای داخل سالن گاز امونیاک جمع نشود.

نکته های مهم جیرهٔ غذایی دو هفته اول

جیرهٔ غذایی پیش دان برای جوجه گوشتی تا سن چهارده روزگی استفاده میشود.

  • در هفته اول، برای هر هزار جوجه، مقدار صد و چهار کیلوگرم جیره لازم است. – در هفته دوم برای هر هزار جوجه، مقدار صد و نه کیلوگرم جیره لازم است.
  • شستشوی منظم آبخوری ها و دانخوری ها و تهیه آب تمیز و سالم برای جوجه ها لازم و ضروری است. با بیشتر شدن سن جوجه ها، مقدار خوراک آنها هم بیشتر می شود.
  • استفاده از ویتامین ها بعد از واکسیناسیون یا به وجود آمدن استرسی باید با مشورت دامپزشک انجام شود.

نوشته های مشابه

‫۱,۳۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام من یه جوجه دارم و حالش زیاد خوب نیست چیکار کنم گرم بمونه چی بهش بدم بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      یکم محلول آب شکر درست کن بهش بده تا جون بگیره
      برای گرم شدنش براش یه لامپ مادر مصنوعی تهیه کن
      برای تغذیه ش هم یا دان مخصوص جوجه تهیه کن
      یا هم پودر گندم، جو دوسر، ذرت، سویا و صدف رو باه قاطی کن بهش بده
      در کنار اون می تونی از میوه و سبزی هم استفاده کنی

  2. آیا جیک جیک کردن جوجه‌ها زمان غذا خوردن عادی است؟ من دو تا جوجه دارم در تمام مواقع جیک جیک می کنه غیر از زمان خواب.

    1. سلام دوست عزیز
      جیک جیک زیاد جوجه ها چندتا دلیل داره
      یا گرسنشونه یا سردشونه یا بیماری دارن خارج از این سه دلیل نیست
      حالا بررسی کن ببین کدوم مورد براشون صدق میکنه

  3. سلام یکی از جوجه هام خوب هست ولی یکی گردنش و به بدنش میچسبونه و پر هاش از بدنش یخورده فاصله دار مشکلی داره یا نه حدودا یک هفته هستند

  4. سلام
    دوتا جوجه دارم یک هفته آیی یکیشون همه چیش نرماله ولی یکی دیگش پر های بالش به بدنش نچسبیده و یکم فاصله داره گردنشو به بدنش میچسبونه ولی دیگه هیچ مشکلی ندارن آب و دونه و فضلش هم سالمه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      دمای محیطش چقدره؟
      موقع نفس کشیدن خس خس هم می کنه؟

  5. سلام خسته نباشید
    من از دستگاه جوجه کشی استفاده میکنم بعضی از جوجه ها که از تخم دراومدن نمیتونم رو پاشون وایستن الان ۲۴ساعتم گذشته و نمیتونه راه بره از ۴۸تا تخم تقریبا ۳تاش همینحورین چیکا کنم ممنون

  6. سلام من یه جوجه رنگی خریدم آب نمی تونه بخوره یاید خودم بدم چیکار کنم که خودش بخوره

    1. سلام دوست عزیز
      بذارش پیش چندتا جوجه دیگه از اونا یاد میگیره

  7. سلام
    من الان یه جوجه رنگی خریدم تقریبا ۲ روزشه غذا چیا بهش بدم چیا ندم

  8. سلام مرغ چرا جوجه‌ای که خودش در آورده رو نوک میزنه؟ چهار تا جوجه از تخم در آورده و حالا بعد از حدود سی روز یکی‌شون رو که سیاهه نوک میزنه و از خودش دور میکنه و اجازه نمیده برگرده. سه تای دیگه سفیدن و رنگ خودش. سیاهه زبر و زرنگ هم هست. تاجش هم درومده ولی اون سه تای دیگه نه.
    نژادشون خالص نیست ولی سیاهه به استرالورپ میخوره و سفیدا به برهما مثل مادرشون. مرغ و خروسهای برهما و استرالورپ قاطی بودن.

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالا اون جوجه رو نمی پذیره اگه بهش آسیب میزنه جداش کن و خودت به تغذیه ش رسیدگی کن
      دمای مناسبی هم براش فراهم کن

  9. بخاطرتوضیحات کامل وکارشناسی دقیق ازشماتشکرمیکنم،موفق باشید.

  10. سلام من بعد از ۸ساعت جوجه ها رو از دستگاه در اوردم و براشون اب قند گذاشتم ایا ایرادی داره

  11. سلام خسته نباشید برای دوری مورچه و حشرات موزی از جوجه یک روزه باید چیکار کنیم

    1. سلام دوست عزیز
      از اسپری حشره کش استفاده کن
      البته طوری نباشه که مرغ ها با مشکل تنفسی روبه رو بشن و سلامتیشون به خطر بیفته

  12. سلام جوجه ها ۹ تا هستن ۸ تا طبیعی و خوب ولی یکی که آخر به دنیا اومده ضعیفه نمیتونه خوب غذا بخوره دون مقوی هم به همه داده میشه چندین دوره جوجه داشتیم یک بار هم یک جوجه اینجوری شد اینقدر کوچک موند تا مرد به هیچ گروهی آب شکر ندادم ولی خوب بزرگ شدن اینو چه کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      کمی سیر رو با ماست قاطی کن بده بخوره
      پروبیوتیک طبیعی هست درواقع کمک میکنه به رشد پرنده

  13. سلام.جوجه ای که زیر خود مرغ بوده باز شده واسه غذاش چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      منظورت برا جوجس؟
      در روز اول انرژی پلاس و یا آب ترکیب شده با ۵ درصد شکر به جوجه بده
      پس از گذشت ۱۲ ساعت که فضولات از بدن پرنده دفع شد از دانی به نام سوپر استارتر به مدت ۲۰ الی ۴۰ روز برای تغذیه ش استفاده کن
      برای ۲۰ تا ۴۰ روز بعدی هم استارتر بده

    2. سلام من جوجه هام ۳۰ روزست میتونم بهشون هویج پخته یا رنده شده و یا برگ هویج بدم

      1. سلام دوست عزیز
        میتونی به صورت پخته شده بدی ولی برگش رو نده

  14. خیلی عالی بود کامل تر از سایت های دیگه نوشتت بودین 🙏🏻🙏🏻

      1. سلام دوست عزیز
        بله ولی مصرفش نباید بیش از حد باشه چون باعث ایجاد مشکلات کلیوی جدی میشه

  15. سلام به جوجه ی یکروزه می‌شود آرد و شیر داد و یا حبوباتی مثل عدس ولی پورش کنیم؟

  16. باسلام خسته نباشیدجناب بنده۲۳۰عددجوجه ۱ماهگی برداشته.جوجه هانژادراس بوده.وازشخصی که خریدکردم نتونسته بهش برسه جوجه هابنظرمیاد۲۰روزه هست رفتم براشون دانه جوجه مخصوص گرفتم تاچندروزبایدبهشون برسم وچه چیزی بایدبدمشون تا اینهارشدکامل بگیرن

    1. سلام دوست عزیز
      برای جلوگیری از ضرر و زیان بهتره با یک متخصص جیره نویس در این حیطه مشورت کنید

  17. سلام وقتتون بخیر باشه. ببخشید من یه جوجه دارم روز اول خیلی شیطون بود و سر صدا می کرد راستش بهش هم غذای خودشو و هم برنچ دادی چند روزیه که مریضه و غذا نمیخوره راه نمیتونه بره حال نداره زیر گلوش هم پیداس بردیمش دکتر بهش قطره دادقطره انروفلوکساسین بعد الان اصلا غذا نمیخوره خیلیییی کم میخوره بعد ورم گلوش بهتره اما خوب نشد از دهنش آب میومد. رفت مجدد دامپزکشی بهش قطره فلورفنیکل داد و مولتی ویتامین هم براش خریدم اونارو امروز دادم خود یه کوچولو بهتره ولی دون نمی خوره چکا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      برای باز شدن اشتهاش و جون گرفتنش بهش محلول آب شکر بده
      محیط نگهداریشو گرم کن
      آبریزش دهنش نشون دهنده عفونته که باید عرق آلاله و عرق چهل گیاه و شیرین بیان هر کدوم دو سر بطری قاطی کنی به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بدی بخوره
      مولتی ویتامین هم برای تقویت بدنش بخر طریقه مصرفش روش نوشته شده

  18. سلام من یک دونه جوجه پاباز دارم پاهاشو بستم چه غذای ابکی میتونم باسرنگ بهش بدم که قوی بشه

    1. سلام دوست عزیز
      این تو جیره غذایی کلسیمی که دریافت میکنن کمه و یا اصلا کلسیمی وجود نداره
      براش مکمل کلسیم بخر قاطی کن تو جیره مصرفی
      و یا پوسته تخم مرغ رو پودر کن قاطی غذاش کن
      بسترش شیب دار یا سر که نیس؟؟

  19. سلام.
    من یدونه جوجه رسمی دارم که خیلی خوب بوده تا الان فک میکنم ۱ ماه و خورده ایش باشه، امروز دیدم که پاش لنگ‌میزنه ی جای زخم روی پاشه فکر میکنم ضربه خورده و الان یکم بهتره ولی بی‌حال شده چجوری میتونم خوبش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      پاشو خوب بشور خشک کن
      بعد پماد تتراسایکلین رو با a چشمی مخلوط کن بزن به پاش باند پیچی کن

    1. سلام دوست عزیز
      جدا از هم نگهشون دارین تا آسیب جدی بهش وارد نکنه

  20. سلام جوجه هایی که مسموم شده باشن چی باید بهشون بدیم؟ فکر کنم مورچه سمی خوردن چون مورچه ها رو سم پاشی کرده بودم

    1. سلام
      اینا در واقع مسموم با آرسنیک شدن و درمان خونگی برای برطرف کردن این مشکل وجود نداره
      سریعا اگه میتونی برسون دامپزشک

    1. من یه جوجه دارم ولی نمی دونم چی غذای مورده علاقش میشه بهم بگید؟؟ 🙂

      1. براش استارتر بخر
        مولتی ویتامین برای تقویتش بده
        محیط نگهداریشم گرم کن
        اینها شرایط ایده آل برای نگهداریش خواهد بود

  21. سلام یه جوجه دارم خییییییلی جیک جیک میکنه شب بزور خوابوندیمش… چکار کنم ساکت شه؟

    1. سلام دوست عزیز
      جیک زیاد یا از سر گرسنگی یا محیط نگهداریش سرده
      اینا تو نگهداری به دمای بالایی نیاز دارن بهتره که محیط نگهداریش و گرم کنی
      به غذای کافی دسترسی داشته باشه
      بهش محلول آب شکر هم درست کن بده

      1. سلام
        جوجه من حدود ۵۰ روزشه؛ یه روز به باسنش مدفوع چسبیده بود ؛ بعد الان دیدم کنده شده کمی خونی شده
        بچه هام هم اسهال گرفته بودند ممکنه بیماری ای باشه
        تو اتاق ها آزاد میزاریم می پره سر سفره و مقداری گوشت خورد ممکنه از این بوده باشه
        تو قفس هم وقتی میذاریمش جیک جیک میکنه میخواد همش آزاد باشه منم برا بچه ها می ترسم رها باشه مریضی چیزی داشته باشه
        هزینه دامپزشک چقدر هست زیاد هست بخوام ببرم

        1. سلام دوست عزیز
          جای نگرانی نداره
          یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کن بکش به مخرجش فضله نمیچسبه
          گوشت هم نده برای حل این موضوع دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره
          تعرفه ها طبق ویزیتی که باید بشن متفاوته بعید میدونم از ۱۵۰ هزارتومن بیشتر باشه

  22. سلام.مرسی بابت سایت خوبتون.
    جوجه های من معمولا به همدیگه میچسبن و صدا میکنن.اگر سردشون باشه چه نشونه ای داره؟
    یه لامپ ال ای دی که گرمای کمی و نور زیادی داره ببندم مشکلی براشون ایجاد میکنه؟
    ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهت
      افت و یا کاهش دما و سرد بودن اون باعث میشه جوجه ها یجا جمع بشن
      براشون لامپ مادر مصنوعی تهیه کن بقیه موارد ممکنه آسیبی به چشمشون وارد کنه

  23. با سلام
    من سن دقیق جوجه ها رو نمی دونم یا اینکه چند روزشونه‌. غذاشون دانه پارس (کوچک ترین سایز دانه)هستش و تقریبا اندازه کف دست هستند و نمی دونم چند روز یا چند ماهشونه.

    با تشکر از شما.

    1. سلام دوست عزیز
      غذا استارتر باید بدی بهشون
      مولتی ویتامین هم برای تقویتشون لازمه
      و محیطشون دماش بیشتر از ۳۰ درجه باشه

  24. با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بگم پیش ۱۰ تا جوجه مرغ باید چند تا جوجه خروس نگه داری شه؟

    1. سلام دوست عزیز
      یک خروس برای ۵ مرغ
      در این صورت دوتا خروس باید داشته باشید

  25. سلام ممنون از ارائه اطلاعات و زماني كه صرف ميكنيد
    من يك جوجه دارم كه ٣ روز پيش از تخم دراومد از طريق دستگاهي كه خودم ساختم
    روز اول خيلي صدا ميكرد و پرتحرك بود
    ولي الان كم تحرك شده و مطمئن نيستم كه به اندازه كافي غذا (استارتر )ميخورد چون چينه دونش بنظرم خالي بود
    چيكار كنم كه خوب غذا بخوره و انرژيش برگرده؟؟

    1. سلام. ممنون از حسن توجهتون. به جز کم تحرکی علائم دیگه ای داره؟

      1. نه موردي نيست فقط چاق نشده
        فك ميكنم پوشال و خرده چوب ميخوره به جاي غذا
        پوشال ها رو كلا جمع كنم بهتر نيست؟
        حداقلش ميفهمم كه غذا ميخوره يا نه

  26. سلام
    از مدیریت سایت ممنونم . از اینکه با حوصله و بادقت به سوالات جواب میدید و فعال هستید. من تقریبا جواب سوالم رو در همین ‍سوال و جوابهای مراجعین گرفتم. بنده دو تا جوجه ی رسمی دارم که سه چهار روزی هست دچار مشکل دفع هستند توی این مدت محل مقعد رو با دستمال آغشته به روغن زیتون چرب می کردم اما اثری نداشت . دکتر آنتی بیوتیک داده با اندازه یک عدس روزانه در آبشون بریزم . علاوه بر تغذیه با استارتر کار دیگه ازم برمیاد تا برای جوجه ها انجام بدم؟

    1. سلام یه جوجه ۶روزه دارم دستشوییش به مقعدش چسبیده باید چیکار کنم؟وغذاشون بعد از یه هفته باید همون ذرت و سویا مودر استخوان باشه یا تغییر میکنه؟ممنون

      1. سلام دوست عزیز
        دان مخصوص بده بهشون
        مولتی ویتامین برای تقویتش بخر
        و یه دستمال تمیز رو آغشته به روغن زیتون کن و بکش به مخرجش

  27. سلام ببخشید یک سوال غذای جوجه اردک برنامه ترب یا برنامه های دیگر بخریم یا نه

  28. سلام
    من یه مولتی ویتامین پارسال گرفتم که توی اتاق بوده خواستم بدونم میتونم الان ام ازش استفاده کنم یا خراب شده

      1. سلام ممنون از راهنمایی هاتون.
        ببخشید من مرغ کرچی داشتم که ۳ روزه ۴ تا جوجه اش دنیا اومدن ،یکی از اون جوجه ها با تاخیر دنیا اومده و مرغ بهش بیتوجه هست اصلا پانگرفته و خیلی ضعیفه یکی لز چشاشم باز نمیکنه من از مابقی جداش کردم چطوری میتونم خودم پرورشش بدم؟اگر امکانش هست لطفا راهنماییم کنید

        1. سلام دوست عزیز
          ۲۴ ساعت پس از تولدش باید بهش محلول آب شکر میدادی
          و برای نگهداری بهتر مقاله رو مطالعه کن
          محل نگهداریش رو حتما گرم نگهدار و اگر تواناییشو داری لامپ مادر مصنوعی تهیه کن

    1. سلام استفاده نکنید و دور بریزید. مولتی ویتامین‌هایی که به صورت جویدنی هستند‌، معمولا پس از ۳ ماه از تاریخ انقضا طعمشون تغییر میکنه.

  29. سلام من ۸ تا جوجه داشتم ۴ تا رنگی و ۴ تا بومی
    ۵ تاش ناگهانی تلف شدن یعنی شب کاملا سرحال بودن و غذا میخوردن صبح پاشدم دیدم تلف شدن با فاصله چند روز همگی باهم نه
    الانم فقط ۳ تا بومی زنده موندن ولی بعضی وقتا از بعد از اب خوردن از دهنشون اب میریزه موقع غذا خوردن انگار ی چیزی تو گلوشون گیر کرده دهنشونو باز و بسته میکنن
    هرسه تاشون ی مدت نوبتی میلنگیدن ولی بعد از دوسه روز خوب شدن . الان دوباره یکیش اصلا پاشو زمین نمیزاره و بزور راه میره میشه راهنمایی کنین ؟؟؟
    هرسه تاشون سرحالن و خیلی خوب غذا و اب میخورن

    1. سلام من یدونه جوجه ۱۰ روزه بود الان بزرگش کردم ۳ ماهشه بعضی وقتا میارمش خونه بیرون میبرمش پیش جوجه های همسایمونم می برم بعضی وقتا که غذا جلوش میبرم یجا وای میسته ذل میزنه به غذا مشکلی نداره

      1. سلام دوست عزیز
        نه من مشکلی نمیبینم تو اینجور مواقع تمایلی به خوردن غذا نداره

  30. ببخشید یه سوال این ۲۹ گرم غذایی که گفتید باید هر روز بهشون بدیم برای هر جوجه هست؟اگه پاسخ بدید ممنون میشم

    1. سلام
      نان خشک که چیزی نداره به جوجه ها بدی ! باید غذای درست درمون بخورن

  31. سلام من ۳۰ تا جوجه خریدم بهشون نان برنج غذاهای خانگی میدم ولی روزی یکی میمره علتش چیه

    1. سلام
      تغذیه استاندارد اینی که شما میدی نیست
      تغذیه استاندارد این پرنده ها غذای استارتر هست
      بعد باید مولتی ویتامین بگیرن
      و محیطشون دماش بیشتر از ۳۰ درجه باشه

      1. سلام.ببخشید من ۳ تا جوجه دارم که ۲ تاش مصنوعی و ۱ دونش طبیعی هستش که زیر گلوشون باد کرده و از غذا های مخصوص که شما پیشنهاد دادین بهشون میدم چه علتی داره و درمانش چی هستش؟

        1. سلام
          دقیقا چه غذاهایی بهش دادی ، دقیق بگو لطفا چون به امکان زیاد مشکل از تغذیه هست (مثلا یه ذره شکلات خوردن میتونه همچنین مشکلی ایجاد کنه !!)
          دقیق بگو بشه راهنمایی کرد

      2. سلام
        استاد من ۱۵۰ تا جوجه گذاشتم ۴روز سنشونه. امروز که روز چهارمه ۳۵ تا تلفات دادم
        جاشون وآب و غذاشون اوکی هست
        آب شکر هم ۲۴ ساعت دادم بهشون
        شربت مولتی ویتامین هم الان دارن میخورن
        الان بی حالن و همش تو چرتن
        فقد روز اول آب خوریشون پایین بود تو آب شکر خودشونو خیس کردن که بلافاصله تو آفتاب خشکشون کردم بعدشم سرجاشون دمارو ۳۳ درجه کردم
        الان چیکار کنم که تلفات بیشتر از این نشه؟
        دارویی یا مکملی؟

        1. سلام
          تهویه رو چک کردی ، شرایطی که میگی ممکنه به دلیل نامناسب بودن تهویه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋