نحوه صحیح نگهداری از جوجه پرستو

پرستو ها گونه از پرندگان هستند که در بیشتر مکانها یافت میشود. اندازه این پرندگان بسیار کوچک بوده و منقار آنها کوچک است که به راحتی میتوان انها را از سایر پرندگان تشخیص داد این گونه از بسیار دوست داشتنی هستند و باعث میشود افراد علاقه زیادی به آنها داشته باشد. این گونه از پرندگان در آسیا ، اروپا و … یافت میشود و تاکنون حدود ۷۰ گونه از آنها شناسایی شده است. این پرنده حدود ۵ تا تخم میگذارد و به مدت حدود ۱۵ روز از تخم ها مراقبت میکند و بعد از آن لانه را برای همیشه ترک میکند و بعد از بیرون آمدن جوجه ها از تخم در هنگام پرواز دچار مشکل میشوند به همین دلیل جوجه های این گونه از پرنده در محیط های سرسبز زیاد یافت میشود و لازم است تا اگر یا جوجه پرستو مواجه شدید که نیاز به کمک دارد بتوانید به آن کمک کنید به همین دلیل در این مقاله نحوه صحیح نگهداری از جوجه پرستو را برای شما بازگو میکنیم. پس تا آخر این مقاله با ما در ارتباط باشید.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرنده های زینتی
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
» سیستم چرخش ۳۶۰ درجه
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

روش نگهداری از جوجه پرستو

یکی از مهمترین و ابتدایی ترین گام ها برای نگهداری از جوجه پرستو حدس زدن سن جوجه میباشد. جوجه های پرستو در روزهای اول که از تخم بیرون آمدند نیاز به کمک زیادی دارند زیرا امکان آسیب رسیدن به این جوجه ها زیاد میباشد چون احتمال دارد هنوز به صورت کامل تکمیل نشده باشند و بال و پر کافی نداشته باشند حتی بیشتر مواقع مشاهده شده است که چشم های جوجه نیز باز نشده است به همین دلیل نیاز شدیدتری به مراقبت دارند. ولی اگر جوجه پرستو از لحاظ سن بزرگ بود و میتوانست روی پا بایستد پس کار شما راحت است و به راحتی میتوان از پرنده کوچک و زیبا مراقبت کرد.

بررسی وضعیت جوجه پرستو

برای مراقبت از جوجه پرستو باید دقت زیادی داشته باشید زیرا به دلیل کوچک بودن پرنده آسیب پذیری بیشتری دارند به همین دلیل اگر به یک جوجه پرستو برخورد کردید حتما دقت کنید که پرنده دچار آسیب ، شکستگی و … نداشته باشد. در حد امکان به صورت آرامی با پرنده برخورد کنید و اگر بر روی زمین افتاده بود آن را به صورت آرام بردارید و بر روی یک حوله یا لباس و … قرار دهید تا پرنده جوجه دچار آسیب نشود برای اینکه جوجه دچار ترس و دلهوره شنود میتوانید چشم های آن را با یک پارچه تمیز به آرامی ببندید.

نگهداری از جوجه پرستو

شرایط نگهداری در داخل آشیانه یا جعبه

سعی کنید دمای محیط پرنده را گرم نگه دارید و جعبه را در مکانی ساکت و نیمه آفتابی قرار دهید این پرنده به دلیل ترس از محیط های سر و صدا اذیت میشود پس در نگهداری این پرنده دقت زیادی داشته باشید. حتما مراقب باشید که با تابش آفتاب بر روی پرنده دمای بدن پرنده بالا میرود.

نحوه صحیح غذا دادن

و اما یکی از مهمترین گزینه در نگهداری جوجه پرستو  نوع غذا و روش غذا دادن به پرنده است. از دادن خرده نان و برنج به پرنده جلوگیری و اجتناب کنید و سعی کنید تغذیه این نوع پرنده را از حشرات تامین نمائید یا میتوانید از حشرات بسته بندی شده نیز استفاده کنید. حتی میتوانید از کرم خاکی ، سیب زمینی و غذاهای مفید نیز استفاده کنید.

پیشنهاد ما : تغذیه و نگهداری از جوجه مینا

نکات مهم

  1. در صورتی که جوجه پرستو از خوردن غذا جلوگیری کرد اور را مجبور به خوردن غذا نکنید.
  2. پرستو ها به دلیل داشتن پاهای کوچک ، توانایی ندارند تا بر روی زمین راه بروند پس فکر نکنید که دچار مشکل است ولی پرستوهای مهارت و توانایی زیادی در پرواز دارند.
  3. بعد از اینکه جوجه پرستو بزرگ شد هیچ موقع اقدام به نگهداری از اون نکنید و او را آزاد کنید. برای آزاد کردن به پشت بام رفته و در جایی که دیوار یا مانعی وجود ندارد به سمت آسمان پرتاب کنید پرستو مسیر خود را پیدا میکند و اقدام به پرواز کردن میکند.
  4. مهمترین نکته در هنگا آزاد کردن جوجه پرستو فوت کردن در بینی پرنده است زیرا این گونه از پرندگان باید دائما جریان ورودی هوا به بینی داشته باشند.
  5. سعی کنید زمان آزاد سازی پرنده را به شب یا سیاهی شب موکول نکنید و پرنده را در هنگام ظهر و یا غروب آفتاب آزاد کنید.

نتیجه گیری

نگهداری از حیوانات آسیب دیده و رها شده در طبیعت یک کار زیبا به شمار می آید. ولی در نظر داشته باشید پرنده ها به دلیل زندگی در محیط های آزاد امکان زندگی در قفس را ندارند و ممکن است جان خود را از دست بدهند پس بعد از نگهداری سعی کنید پرستو را آزاد کنید.

پیشنهاد میکنم اگر علاقه زیادی به جوجه پرندگان دارید حتما برای پرورش و نگهداری پرندگان از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. در صورتی که اطلاعات بیشتری در مورد نگهداری جوجه پرستو دارید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

‫۲۴۹ دیدگاه ها

  1. سلام من چند سال پیش یکیش رو پیدا کردم و بزرگش کردم و پرواز کرد رفت و سال دیگه باز برگشت ولی متاسفانه به خاطر عمر کوتاهشون دیگه ندیدمش. من چون میدونستم گوشتخوار هست بهش گوشت چرخی بدون چربی گوسفندی میدادم و بزرگش کردم ازنظر بنده این نوع غذا هم جواب داده‌.
    موفق باشید

  2. درود
    من دیروز یه جوجه پرستو پیدا کردم و نزدیکای اونجا لونه ای ندیدم بخاطر همین اوردمش خونه
    بدن ایناشو که چک کردم زخمی نداشت اما یکی از بالاش افتادس و بعضی از پراش یجوریه انگار قیچی شده یا کنده شده اما میتونه تکونش بدهو دست اینا بهش میخوره ارومه و یجوریه انگار درد نداره میخواستم بدونم این عادیه یا اسیب دیده بالش

    1. سلام دوست عزیز
      هیچوقت پرنده ای که از بیرون پیدا کردین رو به خونه نیارین
      چون ممکنه ناقل بیماری باشه و این بیماری به شما هم منتقل بشه
      نه عادی نیست
      بالهایی که ازش میریزه ساقه هاش خونیه؟
      اگه درد داره به احتمال زیاد به ایدز پرندگان مبتلا شده مقاله ای که این پایین لینک میدم رو بخون
      همه چیز در مورد بیماری ایدز پرندگان | ایدز در طوطی، عروس هلندی، مرغ عشق

  3. سلام دیروز یه پرستو روی زمین دیدم نمیتونست پرواز کنه اوردم خونه که ازش مراقبت کنم تا وقتی ک تونست پرواز کنه بزارم بره
    سیب زمینی آب‌پز بهش بدم؟ چطوری باید بهش سیب زمینی بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      هیچوقت پرنده ای که بیرون پیدا کردین رو به خونه راه ندین
      چون ممکنه ناقل بیماری باشه و این بیماری به شما هم سرایت کنه
      غذاش کرم خشکه

        1. با همین هوش و ذکاوتتونه که تهش مریض میشید اسمتم نوشتی دکتر تو دکتر باشی بقیه کجا فرار کنن

    2. سلام چند وقت پیش تو خونه ی لانه دیدم بعد سرج کردم مال پرستو بود دوروز پیش امدم خانه دیدم سه تا جوجه پرستو هست لانه شون خراب شده مادرشون هم نیست روی زمین افتادن الان سه روز هست تخم مرغ اب پز با سیب زمینی دادم بهشون،الان نمی دونم چکارشون کنم.

  4. سلام من دو سه هفتس از یه بچه پرستویه نگهداری میکنم
    نمیدونستم نباید بهش برنج بدم اخه خودش خیلی برنج میخوارد من فکر کردم دوس داره نونم بهش میدادم ولی زیاد نمیخورد دو باریم شاپرک بهش دادم ولی بسته بندی نبود من خود سامرک کشته بودم بعد بهش دادم الا اثلا دیگه لب به چیزی نمیزنه نمیدونم چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام ببر به سازمان محیط زیست تحویل بده نمیتونی نگهش داری. غذای اون کرم خشکه

  5. من یه پرستو پیدا کردم بزرگ هست و اصلا چشم هاشو باز نمیکنه ، بهش آب دادم خورد اما چون نمیبینه غذا نمیخوره نمیدونم چیکار کنم غذا بخوره میتونید کمکم کنید

    1. قطره استریل چشم کودک بریز تو چشمش ببین باز میشه چشماش
      محیطشم گرم کن

  6. سلام وقتتون بخیر من دیروز یه پرستو پیدا کردم رو زمین افتاده بود آوردمش خونه ازش مراقبت کنم تا بهتر بشه، گذاشتمش تو جعبه، امروز صبح که درشو باز کردم دیدم ماده ست و تخم گذاشته😍به تخم هم دست نمیزنم میگن دست انسان بهش بخوره دیگه رو تخم ها نمیشینن، تو حیاط باغچه داریم آیا کرم خاکی به مادر بدم خوبه؟

    1. سلام آره کرم هم خوبه ولی نه از باغچه. از پت شاپ یا دامپزشکی براش میلورم یا کرم خشک شده بخر از دامپزشک هم غذاشو بپرس که بدی بهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس