نگاهی جامع به کشتار شترمرغ + ویدیو کشتار کردن شترمرغ

نگاهی جامع به نحوه کشتار شترمرغ و اصول انجام آن

شترمرغ جزو پرنده هایی است که از تمامی های قسمت های بدن آن می توان درآمد زایی نمود. اولین مرحله برای دستیابی به محصولات ارزنده شترمرغ، کشتار یا ذبح آن است که باید طبق اصول و به وسیله افراد ماهر و باتجربه در این زمینه انجام شود. 

از طریق پرورش شترمرغ ضمن اینکه از گوشت کم چرب و با کیفیت آن بهره مند خواهید شد، فروش پوست و پر و حتی روغن شترمرغ نیز می تواند درآمد بالایی را برای شما به همراه داشته باشد، با اینکه پرورش شترمرغ در کشورهای اروپایی و آمریکایی و حتی افریقایی سابقه چندین ساله دارد اما در ایران نیز از چندی پیش نگهداری از این پرنده به صورت جدی آغاز شده و در استان هایی مانند اصفهان ، یزد ، خراسان، مازندران، آذربایجان غربی و… می توان نمونه هایی از واحد های پرورش شترمرغ را مشاهده کرد. 

هدف اولیه از پرورش و نگهداری شترمرغ ها  بهره مندی از پر این پرنده با ارزش بود اما به مرور زمان مردم با خواص و طعم فوق العاده گوشت آن نیز رو به رو شدند که بر محبوبیت و میزان پرورش دهنده های آن افزوده شد. همین امر منجر به اهلی کردن شترمرغ در آفریقای جنوبی در اواسط قرن ۱۹ شد و موجب توسعه صنعت شترمرغ در آفریقای جنوبی شد. علاوه بر پر و گوشت شترمرغ ، از پوست آن نیز برای تولید انواع محصولات چرمی مانند کیف، کفش، کاپشن و… می توان استفاده کرد. هم چنین در برخی موارد از فروش تخم شترمرغ نیز می توان درامد کسب نمود.

صادرات گوشت شترمرغ از کشتارگاه - چیکن دیوایسصادرات گوشت شترمرغ از کشتارگاه OudtShoorn به طور مداوم از ۴۰۰ تن در سال ۱۹۸۶ به ۵۰۰ تن در سال ۱۹۹۲ افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر گوشت شترمرغ از اسرائیل، نامیبیا، زیمباوه و ایالات متحده آمریکا نیز صادرات می شود و همانطور که اشاره شد در بسیاری از استان های ایران نیز می توان پرورش دهنده های شترمرغ را یافت. در این نوشته از چیکن دیوایس نحوه کشتار شترمرغ مورد بررسی قرار می گیرد و جزئیاتی از طیف گسترده ای از محصولاتی که این پرنده تولید می کند، بیان خواهد شد 

شترمرغ در آفریقای جنوبی تقریباً در سن ۱۴ ماهگی برای بدست آوردن کیفیت پوست و پر مطلوب و بهره مندی از گوشت آن کشتار می شوند. اما با این حال کشورهایی نیز هستند که این پرندگان را در سن ۹ ماهگی به بازار ارائه می کنند تا در خوراک مصرفی صرفه جویی صورت گیرد، انها در این سن به صورت میانگین ۸۰ الی ۹۰ کیلو گرم گوشت تولید خواهند کرد. 

کشتار شترمرغ ، نحوه کشتار شترمرغ

ذبح کردن این پرنده نیز دارای مراحل و مقدماتی است در صورتی که قصد کشتار این حیوان را داشته باشید بهتر است طبق مراحل گفته شده در این نوشته پیش بروید تا کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید:

مرحله اول – انتقال به کشتارگاه 

مرحله اول - انتقال به کشتارگاه  -چیکن دیوایسزمانی که شترمرغ ها به سن ۱۰ الی ۱۴ ماهگی رسیدند، پرورش دهنده ها به منظور کشتار ، انها را به کشتارگاه های مخصوص شترمرغ انتقال می دهند. البته در صورتی که در منطقه مورد نظر کشتارگاه مجهزی وجود نداشته باشد، خودشان کار ذبح و صلاخی پرنده ها را بر عهده خواهند گرفت. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید اگر می خواهید شترمرغ ها را برای تولید تخم پرورش دهید باید آنها را تا سن دو سالگی نگهداری کنید چرا که سن بلوغ و تخم گذاری آنها از دو سالگی خواهد بود

مرحله دوم – قرار دادن داخل نگه دارنده مخصوص

قرار دادن داخل نگه دارنده مخصوص - چیکن دیوایسپس از انکه شترمرغ وارد سالن شد، توسط کارگران به نگهدارنده های مخصوصی متصل خواهند شد که پاها ، بدن و سر آنها را به شکل محکم نگه خواهد داشت و مانع از حرکات زیاد آن خواهد شد، معمولا این کار به وسیله دو کارگر انجام می شود.

مرحله سوم – وارد کردن شوک الکتریکی

زمانی که سر پرنده در میان یک نگهدارنده فلزی قرار می گیرد، یک شوک الکتریکی ۹۰ ولت با شدت جریان ۰.۳ آمپر بر سر او وارد می شود که بی حسی موقتی را فراهم خواهد آورد، حتی در صورت افزایش ولتاژ می توان شترمرغ را بیهوش کرد تا حین کشتار درد و عذابی را متحمل نشود. 

مرحله چهارم – بریدن سر شتر مرغ

بریدن سر شتر مرغ - چیکن دیوایسپس از آن به منظور انجام عملیات کشتار ، سر شترمرغ از ناحیه زیر گلو بریده می شود و به صورت وارونه در تشت خون قرار می گیرد تا تمامی خون موجود در بدن شترمرغ تخلیه شود، این کار مانع از آلوده شدن پوست، پر و خون در مراحل بعدی کشتار خواهد شد.

مرحله پنجم – کندن پرها

کندن پرها - چیکن دیوایسهمانطور که گفته شد پرهای شترمرغ دارای ارزش بالایی می باشد و از برای ساخت بادبزن، پرزهای پالتو، گردگیر و سایر وسایل کاربردی و تزیینی استفاده می شود. در این مرحله شترمرغ به صورت وارونه از ناحیه پا به آویزهای بسته خواهد شد و کارگران با استفاده از دست اقدام به کندن پرها خواهند کرد. 

مرحله ششم – کندن پوست 

دومین محصول ارزشمند شترمرغ پوست آن است که پس از پرکنی انجام خواهد گرفت، پوست شترمرغ به دقت به وسیله کارگران بریده شده و به سایر مراحل فرآوری و دباغی فرستاده می شود. برخی از کشتارگاه ها پوست را به صورت جداگانه به کارخانه های چرم سازی می فروشند. 

مرحله هفتم – جداسازی قسمت های مختلف 

جداسازی قسمت های مختلف  - چیکن دیوایسدر این پروسه قسمت های مختلف بدن شترمرغ از جمله قلب ، کلیه ، کبد ، روده ، پاها ، بال ها ، سینه و … جداسازی شده و به منظور بسته بندی و فروش به مراحل بعدی منتقل می شود.

ویدیوی نحوه کشتار شترمرغ

در این ویدیو با نحوه کشتار و ذبح کردن شترمرغ آشنا خواهید شد، اگر پرورش دهنده هستید و یا در اینده قصد پرورش این پرنده پر خاصیت را دارید مشاهده این ویدیو بر دانش شما خواهد افزود.

کشتار شترمرغ به چند صورت قابل انجام است؟

معمولا از دو روش دستی و مکانیزه در کشتار شترمرغ استفاده می شود، در روش دستی تمامی مراحل کشتار به وسیله انسان انجام می شود و در روش مکانیزه نیز از ابزار آلات اتوماتیک برای این کار استفاده می شود. 

کشتار شترمرغ شامل چه مراحلی می شود؟

این کار مراحل مختلفی دارد که در این نوشته از چیکن دیوایس به هفت مرحله ان اشاره شده است که از شوک الکتریکی آغاز  شده و به جداسازی و بسته بندی قسمت های مختلف اندام پرنده ختم می شود. 

چه محصولاتی از کشتار شترمرغ به دست می آید؟

چه محصولاتی از کشتار شترمرغ به دست می آید - چیکن دیوایسدر ذبح شترمرغ می توان پر ، پوست و گوشت شترمرغ را به دست اورد که از طریق چربی گیری پوست می توان روغن شترمرغ را نیز استخراج کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋