پرورش بلدرچین و کبک : نکات کلیدی و روشهای نگهداری

نکات کلیدی در پرورش بلدرچین و کبک

در مقاله زیر ، شما روشهای نگهداری و پرورش بلدرچین و کبک را فرا خواهید گرفت پرورش بلدرچین و کبک با توجه به سود سرشار آن علاقه مندان بسیاری جهت نگهداری و جوجه کشی از این دو پرنده را دارند ولی بدلیل عدم آگاهی عموم از نحوه پرورش بلدرچین و کبک این مقاله را برای شما تدارک دیده ایم .  

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» دارای قابلیت تنظیم و نمایش رطوبت و دما
» مجهز به سیستم هشدار دهنده
» بهره گیری از سیستم چرخاننده ی اتوماتیک تخم های کبک
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

نکات کلیدی در پرورش بلدرچین

۱.سعی کنید گله های مولد را درون قفس نگهداری کنید تا تخم های تولید شده نطفه دار کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند و آمار تخمهای سالم و تمیز بیشتر شود و گله کمتر دچار بیماری شود

۲..تخم های نطفه دار جمع شده را بیش تر از ۷ روز نگهداری نکنید. ۳ .دمای محیط نگهداری تخم ها زیر ۲۰ درجه باشد و کمتر از ۱۶ درجه هم نباشد

۴ .حداقل هفته ای یک بار به گله مولد مولتی ویتامین داده شود تا آمار هچ بیشتر و جوجه های تولید شده سالم تر باشد.

۵ .دمای مناسب در دوران ستر ۷/۳۷ می باشد و دوران هچر ۲/۳۷ می باشد.

۶ .رطوبت مناسب در دوران ستر ۶۰ درصد می باشد و در زمان هچر ۷۰ درصد تا ۷۵ درصد می باشد.

۷ .دمای سالن نگهداری گله های مولد ۲۸ درجه بالاتر نرود و زیر ۱۸ درجه هم نیاید . البته سعی کنید دمای سالن بین ۲۰ تا ۲۴ درجه نوسان داشته باشد.

۸ .محیط نگهداری گله همیشه آرام و تهویه به خوبی انجام گردد و هیچ گونه استرس به گله وارد نشود چون هم دچار کاهش تولید تخم و هم بی نطفه بودن آنها میشود.  

نکات کلیدی در پرورش کبک

۱- جمع آوری و نگهداری تخم ها : اگر کبک مولد شما در بستر نگهداری می شود در طول روز چندین بار باید اقدام به جمع آوری تخم ها کنید تا کثیف و آلوده نشوند و درصد شکستگی زیاد نگردد. دما جهت نگهداری و انبار تخم های نطفه دار ۱۲ الی ۱۷ درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۵ تا ۶۶ درصد می باشد.

باید در نظر داشته باشید مدت نگهداری در این شرایط حداکثر ۱۲ روز است ولی اگر دما بین ۲۰ تا ۲۵ درجه قرار دارد انبار کردن تخم ها بیشتر از یک هفته به طول نکشد. به طور کلی دمای بالای ۲۶ درجه نطفه شروع به رشد می کند و دمای زیر ۵ درجه به نطفه آسیب جدی وارد می کند.

۲- نگهداری جوجه ها در چهار هفته اول : بدلیل این که جوجه های به دنیا آمده نمی توانند به تنهایی خود را با محیط وفق دهند باید حرارت ،رطوبت ،آب و غذا به سهولت در اختیار پرندگان قرار داده شود .

دمای سالن شما ۲۹ تا ۳۱ درجه سانتی گراد و دما در زیر مادر مصنوعی یا لامپ های گرمایی ۳۶ تا ۳۸ درجه و رطوبت آن حدود ۶۰ تا ۵۰ درصد تعیین گردد و هر هفته ۲ تا ۳ درجه از دما کاسته شود تا به ۲۸ درجه برسد توجه داشته باشید در روز های ابتدایی دان روی مقوای بستر در قسمت های مختلف به همراه آب قرار داده شود و به مرور درون سینی های دان ریخته شود.

۳- پرورش و نگهداری در سه ماه آخر : پس از یک ماه جوجه ها را به سالن دیگری انتقال داده و جای خالی شده را کاملا تمیز و ضد عفونی می کنید تا برای سری جدید جوجه ها آماده گردد . جوجه های انتقالی را هم می توان در بستر یا درون قفس نگهداری کرد این مرحله سه ماه به طول می انجامد تا کبک ها برای کشتار آماده شوند .

در این قسمت توجه به ساخت دان و به موقع دان دادن و نداشتن پرت دان خیلی خیلی مهم است زیرا ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه شما مربوط به غذای پرنده می باشد.

نگهداری گله مولد

از گله های مولد کبک می توان ۲ تا ۳ سال تخم نطفه دار گرفت . میانگین آمتار تخم گذاری ۶۵ درصد می باشد و وزن تخم ها بین ۱۶ تا ۲۵ گرم است . البته کبک ها به طور طبیعی در بهار تخم گذاری می کنند ولی در حالت صنعتی با نوردهی مناسب می توان کبک ها را در هر موقعی از سال تشویق به تخم گذاری نمود .

نوردهی مناسب : برای تو لک رفتن و اماده شدن کبک ها به تخم گذاری از ۸ ساعت روشنایی و ۱۶ ساعت خاموشی در مدت ۶ تا ۸ هفته استفاده می شود و شدت نور خیلی کم می باشد . بعد از این مدت استراحت زمان روشنایی را از ۸ به ۱۶ ساعت تغییر می دهیم و شدت نور را به ۲۵ لوکس می رسانیم .

نکته : برای روشنایی یا تاریکی ایجاد شده در گله های مولد دقت شود این عمل به آهستگی انجام شود یعنی ۲ تا ۳ روز اول ۱۵ دقیقه در ۲ تا ۳ روز بعدی ۳۰ دقیقه و بعد از آن هر روز یک ساعت کاهش نور یا افزایش آن را انجام دهید گله های جوان که برای اولین بار شروع به تخم گذاری می کنند از نظر کیفیت در حد پایین تری نسبت به گله های مسن تر قرار دارند برای تولید تخم های نطفه دار از تناسب ۱ نر و ۳ یا ۴ ماده استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋