مواد تشکیل دهنده دان خرد شده و نکات مهم تغذیه طیور – ۱

جیره غذایی طیور شامل چه مواردی میشود ؟

 گندم، ذرت، سویا، صدف، استخوان، ماهی، کنسانتره (که متشکل از انواع ویتامینها می باشد البته تمام این ویتامینها قبلا به صورت جدا تهیه می شدند ولی اخیرا به صورت آماده کلسیم، فسفر- فیبر و انواع ویتامینها میباشد) البته این یک برنامه کلی بوده و تا سه ماهگی مناسب می باشد.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از انواع طیور
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

برخی پرورش دهندگان معتقدند تخم مرغ آبپز مناسب ترین غذا برای تغذیه جوجه ی یک روزه می باشد. زیرا هم جوجه میل به خوردن آن دارد و هم بسیار مقوی میباشد. از تخم مرغ حداقل تا ۲ روز باید استفاده نمود ولی با افزایش سن تاثیر آن کم و هزینه زیاد می شود. البته در این ۲ روز به غیر از تخم مرغ باید به حیوان پلت خیس شده در شیر هم داد تا بد عادت نشود.

البته باید بصورت تازه تهیه شود زیرا شیر زود فاسد می گردد. پس از دو روزگی تا ۲ هفتگی باید به جوجه ها پلت خیس شده و هفته ای یکبار کنسرو ماهی که چربی آن گرفته شده و هفته ای یک بار مولتی ویتامین (ویتالین) و شیرخشک مخصوص موجود در داروخانه های دامپزشکی داده شود. این برنامه را تا یک ماهگی ادامه داده و سپس مقدار دان پلت را کم کرده و به همان مقدار جوانه ی گندم خشک شده جایگزین آن کنید.

و ویتامین را به ویتاسید (ویتامین و آمینواسید) تغییر و شیر خشک را حذف کنید و بجای ماهی از سویا استفاده کنید. در سه ماهگی باید مواظب بود مقدار کلسیم خیلی زیاد و یا خیلی کم نباشد چون ممکن است باعث بسته شدن صفحات رشد و کور شدن قد جوجه شود.

در این سن بهتر است همان برنامه ی یک ماهه اول را ادامه بدهید ولی می توان هر خوراکی به آن ها داد البته خیس کرده بدهید و سبزی هم به مقدار زیاد داده شود تا اشتهای جوجه زیاد شود (البته سبزی ها را کاملا ضد عفونی کنید).

در روز یک وعده پودر ذرت هم به جوجه ها بدهید این برنامه را تا ۶ ماهگی ادامه دهید سپس می توان مقدار دان پلت را کم کرده و از پودر ذرت و یا سبوس گندم استفاده کرد و تا ۹ ماهگی ادامه داد (البته تا زمانی که حیوان به بانگ نیامده باید همین برنامه را بدهید و پس از به بانگ آمدن هم سعی کنید خوراک را مانند جیره تولد تا ۳ ماهگی مقوی کنید.

نکات خیلی مهمی که باید به همراه تغذیه در نظر گرفت

۱- تا زمانی که وزن جوجه به ۱/۵ کیلو نرسیده نباید از واکسن استفاده نمود زیرا باعث رعشه یا لرزه می شود

۲- زمانیکه وزن جوجه به یک ۱/۵ کیلو رسید هر ۱۵ روز یکبار نیم سی سی AD3 و هر ۱۰ روز یک بار نیم سی سی کلسیم باید به جوجه داده شود.

۳- بهترین محل برای تزریق، زیر پوست گردن می باشد. به این صورت که پوست گردن را بلند کرده و تزریق را در زیر پوست انجام می دهیم باید مواظب بود که سوزن به نخاع برخورد نکند.

۴- حتما جوجه را از ۲ ماهگی تا حداقل ۷ ماهگی زیر بانگ بگذارید تا به بانگ نیایند و رشدشان بیشتر شود.

نکات مهم تغذیه طیور
نکات مهم تغذیه طیور

یک برنامه غذایی تجربی که توسط برخی پرورش دهندگان استفاده می شود.

نکات مهم تغذیه طیور : از ۲۴ ساعت اول ۳ تا ۴ ساعت بک مرتبه باید مقداری غذا به جوجه ها داده شود

۱- تخم مرغ آب پز رنده شده با ریزترین رنده. تخم مرغ رنده شده باید داخل یک ظرف که هم تمیز و هم برای جوجه ها خوردن از آن راحت باشد در اختیار جوجه ها قرار گیرد.

۲- پس از ۲ روز، مقداری پیشی دان خیس شده در اختیار جوجه ها قرار داده و هر ۴ ساعت یک بار آنرا با تخم مرغ رنده شده برای تنوع مخلوط نمود.

۳- پس از ۳ روز، یک یا ۲ وعده برنج دم کرده بدون روغن و نمک به جیره جوجه ها اضافه شود.

۴- مصرف آب بسیار مهم است. هر روز ویتالیت و پودر ویتاسید و پودر ویتامنت را با هم ترکیب کرده و داخل آب می ریزیم. البته هر ۸ ساعت یکبار آب جوجه ها رو باید عوض نمود و گاهی آب خالی هم باید برای جوجه ها درنظر گرفت.

 

نکات مهم تغذیه طیور - دان مصرفی طیور
نکات مهم تغذیه طیور – دان مصرفی طیور

تغذیه جوجه در هفته دوم

در مبحث نکات مهم تغذیه طیور برای هفته دوم باید دفعات غذا دادن به ۳ بار در روز کاهش داد. مواد غذایی شامل تخم مرغ رنده شده، برنج دم کرده بدون روغن و نمک و پیشدان خیس کرده. در هفته دوم باید جوجهها را به ۳ وعده صبح ساعت ۱۰:۳۰ و عصر ساعت ۶ و نیمه شب ساعت ۱۲ یا ۱عادت داد. بهتر است هر روز یک بار به جوجه ها ویتامین داد.

تغذیه جوجه از ۱۵ روزگی تا یک ماهگی

از ۱۵ روزگی به بعد بسته به اینکه جوجه ها ضعیف نباشند غذا را به دو وعده صبح و عصر کاهش می دهیم. از ۱۵ روزگی تا یک ماهگی غذایی صبح شامل ذرت پخته شده و چرخ شده یا برنج پخته شده بی روغن و نمک میباشد. وعده عصر پیشدان خیس کرده یا سویا خیس کرده می باشد.

در این زمان هفته ایی دو مرتبه پیشدان و ماست و سیر و پیاز رنده شده بطوری که به شکل خمیر نباشد در اختیار جوجه قرار می دهیم. همچنین از پودر ویتامین حل شده داخل آب نیز باید استفاده نمود.

از یک ماهگی تا سر ۳ ماهگی تنها تفاوتی که دارد این است که وعده تخم مرغ را باید حذف کرد. زیرا باعث جنگ بین جوجه ها شده و دیگر مفید نمی باشد . در وعده عصر نیز به تدریج گندم هم اضافه میشود.

ادامه دارد …

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام.بجای پلت مخصوص مینا چه چیزی میتونیم بهش بدیم؟!دسترسی ندارم ک بخرم.برای جوجه ای ک تازه بدنیا اومده.

    1. مقاله زیر رو بخونید
      تغذیه جوجه مینا
      کلا باید غذاهایی رو بدید که اهن و ویتامین c کمی داشته باشه چون این دو ماده برای سلامتی مینا به شدت مضره
      قبل از دادن هر غذایی حتما این دو مورد رو بررسی کنید سپس بهش غذا بدید

    1. هر ماده غذایی شور ، شیرین ، کاکائو دار و شکر دار و نمک دار برای پرنده ها مضر
      بهتر ندید و از جیره غذایی مناسب جوجه ها استفاده کنید.

  2. خوبه ولی اگ اینطوری باشه ک اصن کی ب درسامون برسیم من ک همیشه دونه تقریبا ریز میدم خیلیم خوب رشد میکنند ب جای اینکه اینقد کار کنم/اسمم ستاره هس۱۵ سالمه

  3. سلام من خودم با استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی جوجه پرورش میدم و میخواستم بدونم که بهنربن غذا برای جوجه از یک روزه تا یک هفته چطور هست. ممنون

    1. سلام
      برای جوجه یک روزه بهتره از جیره ی مشخصی که موجود هست استفاده کنید ، مثلا نمیشه که دان معمولی بهش بدید و انتظار رشد هم داشته باشید !
      جیره هم در بیرون به صورت پودری فروخته میشه
      پست زیر رو هم بخونید مفید خواهد بود :
      نگهداری از جوجه یک روزه

  4. برای جوجه مرغ میخوام دان پارس رو میشه به جای اینکه خیس کرد آسیاب کرد تا جوجه بتونه بخوره

    1. سلام
      بهترین نوع غذا برای جوجه ها غذاهای پودری هست که در اون صورت اصلا نمیتونن دانهارو سوا کنن و همه ی ویتامین ها و مواد مقوی لازم رو دریافت میکنن
      این کار رو بکنید خیلی بهتره

  5. سلام شیری که در پلت خیس میشه چطور شیری باشه یعنی معمولی یا بدون لاکتوز یا چرب یا کم چرب
    یه سوال دیگه یک مشت پلت رو باید با چقدر شیر خیس کرد

    1. سلام بدون لاکتور مناسبتره هرچند باقیش هم خوبه
      برای چه پرنده ای میخواید ؟

  6. سلام میشه یه راهنمایی کنید من حدود۴۰۰ مرغ و خروس بومی ۶ ماهه دارم الان دان گرون شده و هنوذ مرغها تخم نمی زارن میخوام بدونم چطور میتونم دان شو خودم درست کنم که هر اقل ضرر نکنم ؟ سود نخواستیم

    1. سلام
      جیره مرغ با توجه به سن مرغ ها متفاوته . برای اینکار باید ابتدا سن مرغ ها مشخص بشه ، بعد با توجه به هفته ی تولدشون ترکیبات مورد نیاز رو برای مواد غذاییشون تهیه کنید و اونها رو با استفاده از ماشین های آسیاب (نیازی به خرید اسیاب ندارید ، مراکزی برای اسیاب دان وجود داره) اون هارو اسیاب و سپس میکس کنید و برای مصرف پرنده ها استفاده کنید .

      پست زیر رو هم مطالعه کنید مفیده :

      جیره نویسی مرغ

  7. سلام علیکم
    من چیز جدیدی از شما خیاموختم
    لطف کنید ویدیو هم بزارین…
    ممنون از ز شما

  8. من استفاده کردم خیلی خوب نبود چیزای جدیدی بزارین …توضیح بیشتر بدین…تشکر از شما

    1. سلام من رو یاری کنید خیلی مبتدی هستم دوست دارم وارد فروش دان مرغ بشم از صفر چطوری میتونم شروع کنم قدرت مالی ندارم فقط ۱۲۰ متر مساحت زبر زمین دارم سرمای اندکی دارم

  9. با سلام و احترام
    مطالب خوبی ارائه کردید متشکر.
    نکات تغذیه طیور را خیلی راحت و مرتب بیان کردید.
    فرا رسیدن سال ۹۹ را خدمت شما تبریک می گویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس