آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد|نبرد تن به تن خروس لاری

آموزش کامل آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد

آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد یکی از اهداف مهم علاقه مندان به پرورش خروس لاری می باشد که از این راه می توانند به درآمدی برسند. در این نوشته می خواهیم به صورت جامع و کامل شما را با آماده سازی خروس لاری برای جنگ آشنا کنیم.

معمولا خروس های لاری در نژاد های مختلفی مانند ترک، افغان، شامو، چیل، برزیلی، مالای و… وجود دارند که در مقاله نژاد های خروس لاری به صورت کامل توضیح داده شده اند. پرورش دهنده ها با انتخاب و پرورش یکی از این نژادها ، راهی برای کسب درآمد میلیونی خود ایجاد می کنند. 

در آموزش و آماده سازی خروس لاری برای نبرد از تغذیه مقوی و تمرینات استقامتی برای تقویت عضلات خروس لاری استفاده می کنند که به صورت جامع و کامل در این مقاله توضیح داده خواهد شد. 

آماده سازی خروس لاری برای جنگ - نبرد خروس ها
آماده سازی خروس لاری برای جنگ – نبرد خروس ها

چگونه یک خروس لاری خوب به دست آوریم؟

معمولا پرورش دهنده ها برای به دست آوردن خروس لاری، کم هزینه ترین روش را انتخاب می کنند و این روش همان جوجه کشی از خروس لاری است که در مقاله جوجه کشی خروس لاری کاملا توضیح داده شده است. چرا که خریدن یک خروس لاری بالغ هزینه زیادی برای وی خواهد داشت و شاید نتواند به شکل مناسب خروس را تربیت کند. 

اما جوجه خروس لاری در برابر تربیت پرورش دهنده مقاومت نخواهد کرد و به راحتی می توان آن را به شکل دلخواه آموزش داد. پس از به دنیا آمدن جوجه لاری باید تا سن دو ماهگی به خوبی از آن مراقبت کرد و از رژیم غذایی مقوی اما کم چرب باید استفاده شود تا جوجه به رشد عضلانی کافی برسد. 

در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد شروع آموزش جوجه خروس از سن ۲ ماهگی مناسبترین گزینه برای داشتن یک خروس خوب و با چالاک می باشد که طی چند تمرین ساده اما مفید صورت می گیرد که به عبارت زیر هستند:

۱) نگهداری جوجه خروس پیش جوجه های کوچکتر باعث می شود خروس شما مغرور و نترس عمل بیاید و حس برتری در خروس ایجاد شود.

۲) جای دان و آب جوجه خروس را از همان ۲ ماهگی بالا بگیرید تا خروسی خوش استیل داشته باشید در ضمن در قد کشیدن خروس نیز بی تاثیر نیست.

۳) روزی یک وعده از غذای جوجه خروستان را که شامل کاهو، سبزیجات، سیب زمینی پخته، سفیده تخم مرغ آب پز، جگر پخته شده و غیره را در بالاترین حد پرش جوجه بگیرید تا برای خوردن مجبور به پریدن شود. انجام این عمل بی نهایت در قوی شدن سر و گردن و پاهای خروس تاثیرگذار است. در ضمن باعث چابک و تیز شدن حرکات خروس در جنگ می شود.

۴) از همین ابتدا بستری نرم درست کنید (اگر با شن یا خاک اره خیلی ریز باشد بهتر است ولی از پتو هم می توان استفاده کرد) و جوجه خروس را از ارتفاع یک متری رها کنید این عمل را هر روز چندین بار تکرار کنید جوجه که بزرگتر شد می توانید ارتفاع را افزایش دهید.

انجام این عمل باعث قوی شدن ران، ساق و انگشتان خروس می شود در ضمن باعث افزایش حفظ تعادل در خروس می شود که این عمل در زمان پنجه زدن در میدان بسیار تاثیرگذار است چون اگر خروس پس از پنجه زدن در حالت نامتعادل فرود بیاید فرصتی خوب برای حمله حریف مهیا می شود.

۵) از زمانی که خروس شروع به وزن گرفتن می کند باید بسیار مراقب پاهای خروس باشید چرا که کوچکترین سهل انگاری باعث میخچه زدن پای خروس می شود که اولا درمان آن بسیار مشکل بوده ثانیا، خروسی که پای آن میخچه داشته باشد هر چقدر هم که آمادگی بدنی بالایی داشته باشد دیگر به درد جنگ نمی خورد و تمام زحمات به باد می رود.

بهترین کار برای جلوگیری از این عارضه این است که اولا زمین زیر پای خروسی نرم باشد ثانیا هر دو یا سه روز یک بار پای خروس را با مقدار کمی روغن زیتون ماساژ دهید و سپس با باند با سلیقه و حوصله پال خروس را ببندید.

۶) کسو کردن را در ۶ ماهگی شروع کنید ولی هیچگاه خروس را با خروس های هم هیکل یا بزرگتر کسو نکنید چون باعث آسیب دیدن خروس شده و در صورت شکست غرور خروس از بین می رود که ممکن است بعدها باعث فرار کردن خروس در وسط جنگ شود. مهمتر از همه این که اگر می خواهید خروس خوبی داشته باشید باید از نظر تغذیه، تمرینات مداوم و محبت به حیوان وقت گذاشته و در کل باید عاشق خروستان باشید تا نتیجه بگیرید.

آماده کردن خروس لاری جهت نبرد در میدان
آماده کردن خروس لاری جهت نبرد در میدان

 

نبرد تن به تن خروس لاری چگونه انجام می شود؟

زمانی که دو خروس جنگی آماده و آموزش دیده را در میدان می اندازیم تا باهم مبارزه کنند ، در واقع آنها را به یک نبرد تن به تن وادار کرده ایم و تا پیروزی کامل یکی از خروس ها  و مغلوب شدن خروس ضعیف تر این نبرد ادامه خواهد یافت و در این میان افرادی هستید که بر روی خروس قوی شرطی بندی می کنند  و از این راه درآمدهایی را بدست می آورند.

 

تمریناتی جهت تقویت قدرت بدنی و افزایش نفس و عضله سازی خروس لاری 

در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد روش هایی را برای تقویت حس جنگاوری خروس لاری و افزایش میزان تنفس پرنده ارائه خواهیم داد که اجرای این اقدامات کاملا ضروری هستند:

۱) آماده سازی زمین : زمینی محصور به وسعت حداقل ۵۰ متر مربع ترجیحا دایره ای و خالی از وسایل اضافی با زمینی نرم را در نظر گرفته و خروس را داخل میدان کشیده و پس از ۱۰ دقیقه یک خروس محلی که از خروس شما میترسد داخل میدان بیاورید. اگر خروس حس جنگندگی داشته باشد به دنبال خروس محلی شروع به دویدن می کند. در دو هفته اول فقط ۵ دقیقه کافی است سپس هر دو هفته ۱ دقیقه اضافه کنید پس از دو ماه می توانید اجازه دهید تا آنقدر خروس بدود که از نفس بیفتد.

اگر خروس حساسیتش نسبت به خروس محلی کم شد می توان با یک خروس محلی دیگر به صورت چرخشی جایگزین کرد. پس از اتمام تمرین، ۳۰ ثانیه به خروس فرصت دهید تا نفسی تازه کند سپس با آبی تازه و خنک که در آن مواد تقویت کننده مخلوط کرده اید سیراب و بلافاصله بدنش را بخوبی ماساژ دهید. سعی کنید تمام پایش را با روغن زیتون ماساژ دهید. سعی کنید وعده غذایی پس از تمرین سرشار از پروتئین باشد.

۲) بشین و پاشو: با یک دست سینه خروس را گرفته تا از حرکات اضافی خروس جلوگیری کنید و با دست دیگر به آرامی کمر خروس را فشار داده و او را وادار به نشستن کنید. البته نباید به خروس فشار زیادی وارد شود چون ممکن است به مفاصل خروس آسیب برسد این حرکت را روزی چند بار تکرار کنید تا احساس کنید خروس دیگر مقاومتی نمی کند.

۳) استفاده از وزنه : وزنه ای به اندازه یک چهارم وزن خروس به کمر خروس بسته و سپس غذای مورد علاقه خروس را در ارتفاع ۴۰ سانتی متر بالاتر از خروس نگه داشته تا خروس برای خوردن غذا مجبور به پریدن شود. پس از مدتی که احساس کردید انجام این کار برای خروس راحت شده می توانید ارتفاع را بیشتر کنید ولی وزنه را سنگین تر نکنید چون باعث آسیب دیدن مفاصل شده و احتمال پاره شدن تاندون های پای خروس زیاد می شود. سعی کنید قبل از انجام این تمرین به خروس کمی نرمش بدهید تا بدن آن گرم شود.

۴) دواندن خروس: در روزهای اول دو بار و هر بار ۵ دقیقه و به تدریج تا یک ماه و هر روز سه بار و هر بار ۱۵ دقیقه برسانید. قبل و پس از هر بار دویدن، پارچه ای را به دم کرده ی اکالیپتوس آغشته نموده، لول کرده و داخل دهان نموده و قدری بپیچانید و بیرون آورید و چند قطره غلیظ از آب اکالیپتوس همراه با آب نمک در سوراخ های بینی حیوان بچکانید تا اگر خلطی در مسیر تنفس باشد بیرون آمده و راه رسیدن هوا به ریه ها را بازتر نماید. پس از اتمام این مراحل کشیدن پارچه ی آغشته به الکل بر بدن خروس حتی سر مفید است به شرطی وارد چشم نشود.

این تمرین نفس خروس را افزایش می دهد تا طی مسابقه خسته نشود. برای این کار از دستگاه تردمیل استفاده می شود بدین ترتیب که قفسی فلزی به ابعاد ۵۰ کم ۱۰۰ و ارتفاع ۹۰ سانتی متر را طوری قرار می دهند که پایه های جانبی در حاشیه دستگاه تردمیل قرار گیرد البته دقت شود که عرض قفس باید به اندازه ی عرض دستگاه باشد.

دیواره ی پشتی قفس دارای دریچه ای است که اگر خروس نتواند با سرعت دستگاه بدود در برخورد با دریچه براحتی از آن خارج شود. خروس ها باید به این تمرین عادت کنند. این تمرین یک روز در میان و ۵ تا ۱۰ دقیقه برای هر خروس است. نباید خروس را با سرعت دواند بلکه بلکه بهتر است حداقل ۲ ساعت بین خوراک و تمرین، فاصله زمانی باشد.

اگر خرید تردمیل میسر نیست میتوان با دنبال کردن خروس ها با وسیله ای، آن ها را مجبور به حرکت دایره ای کرد پس از مدتی خروس وسیله را می شناسد و با دیدن ان در دست متوجه می شود که باید بدود.

آماده سازی قدرتی خروس لاری جنگی - نبرد خروسها
آماده سازی قدرتی خروس لاری جنگی – نبرد خروسها

۵) تمرین پریدن : در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد این نوع تمرین آموزشی پریدن در روز مسابقه است. این تمرین برای تک تک خروس ها با استفاده از خوراکی که خروس دوست دارد، انجام می شود.

بدین صورت که تکه ای بادام را به خروس نشان داده و بلافاصله آن را در ارتفاع بالاتر نگه می دارند تا خروس برای گرفتن آن مجبور شود به سمت بالا جست بزند یا می توان خوراکی راهی از پله بالا برد تا جست بزند.

تعداد این تمرین در بهترین حالت حدود ۱۰ پرش در روز است. نکته ی مهم در این تمرین این است که حتما باید اقداماتی کرد تا در زمان تمرین سطح زمین نرم و صاف باشد. در غیر این صورت بروز میخچه در کف پای حیوان اجتناب ناپذیر است. برخی افراد کف پای خروس را با نوار پارچه ای میبندند تا در حین پریدن صدمه ای نبیند.

۶) تمرین بدنی : این نوع تمرین برای تقویت عضلات و قوی شدن آنها به کار میرود. در خلال این تمرین دست کشیدن و ماساژ سینه و ران و زیر بال خروس شروع کار است. گردن را ۵ بار به پایین خم کرده و دوباره به حالت اول برگردانید.

سپس دست ها را زیر دو بال برده و ۵ مرتبه هر دو دست را بالا بکشید تا خروس چند سانتیمتر از زمین بلند شود و سپس رها کنید و در آخرین مرحله در حال نوازش پشت و کمر حیوان اندکی هم فشار وارد کنید.

انگار پرورش دهنده قصد دارد به زور خروس را بنشاند و خروس هم سعی می کند که بایستد. و این عمل را نیز ۵ بار انجام دهید. سپس خروس را برای چند دقیقه آزاد گذاشته و دوباره تمرین را انجام دهید. برای قوی تر شدن عضلات سینه باید خروس بال بال بزند.

پرورش دهندگان اعتقاد دارند که پس از یک ماه از این تمرین ها و همچنین تمرین جنگیدن، خروس ها آماده ی میدان می باشند.

برخی پرورش دهندگان برای تمرین دادن خروس و جلوگیری از صدمه دیدن احتمالی، یک روز در میان برای مدت ۱ الی ۲ دقیقه خروس را با خروس دیگری که ضعیف باشد جنگ می اندازند. گاهی خروس حریف را از پله بالا برده و خروس را مجبور به تعقیب کنید تا به اصطلاح نفسش زیاد شود.

جوجه را چگونه کسو کنیم یعنی بجنگانیم

جوجه ۱۰ ماهه را با جوجه قوی تر کسو ندهید. چون جوجه عادت میکند که زود زود برگردان بزند. پس تمام خروسبازان یک خروس زیر جنگ داشته باشند که جوجه هایشان را با آن کسو بدهند و در ضمن خروسی که زیر جنگ باشد باید آن را خسته کرده و سپس با جوجه جنگاند.

امکان دارد خروسی که بهش امید زیادی داریم موقع کسو صدمه ببیند و یا چشم حیوان کور شود برای همین برای آماده سازی خروس از روش خاصی می توان استفاده کرد. دو ماه قبل از گرو مرغی را که خروس هم بهش علاقه زیادی دارد داخل کله قندی بگذارید و کمی دان برای مرغ بریزید. سپس خروس را بیرون کله قندی بگذارید. آب را به گونه ای به کله قندی وصل کنید که هر دو از آن آب بخورند.

خواهید دید که خروس دایم دور کله قندی می چرخد تا راهی برای ورود به آن پیدا کند خروس را از صبح تا عصر بگذارید تا دور کله قندی بچرخد. پس از مدتی دو کله قندی در فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری بگذارید و در هر کدام یک مرغ قرار دهید. مشاهده می کنید که خروس با صدای مرغ ها از صبح تا عصر این فاصله را خواهد دوید. پس از ۴۰ روز اگر به ماهیچه های خروس دست بزنید میبینید که خیلی سفت شده است. قبل از گرو هم یک کسو کوچک تمرینی با یک خروس زیر جنگ کافی است.

شگرد جنگی خروس ها

خروس های جنگی بسته به شیوه تربیت و نژادی که دارند، از تکنیک های مختلفی برای حمله به رقیب و دفاع از خود استفاده می کنند که در زیر می توانید این شگرد ها را مطالعه کنید. که در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد به آنها اشاره خواهیم کرد. 

۱) خروس رخ دوست یا رخ جنگ : پس از سپر بازی معمولا از خروس فاصله میگیرد و از روبرو حتما باید جلو سر و صورت رو بگیرد و بلند بشود و بزند که از دو نوع بی دست زن رخ و رخ تنبل تشکیل شده که به کار نمی آید و اگه اسیر شگرد یوغ و یا چرخ بشود کارایی اش صفر می شود پس فقط باید با رخ بجنگد نه با شگرد دار.

۲) خروس بی دست زن کامل : این نوع خروس که معمولا از ۴ دانگ بلندتر نیست تند و تیز و فرز است و با جاخالی دادن و دزدیدن سر خود از مسیر ضربات به موقع بدون دهان پر کردن و یا به اصطلاح بدون گرفتن نوک، بلند شده و پا را به سر و صورت حریف میزند که معمولا تماشای جنگش لذت دارد و معمولاً کور کننده است و میدان تموم کن هستند

۳) یوغ گیر : گردن را در هم قفل می کنند و تا زمانی که فرصت پیش بیاید و تو چرخ حریفو گیر بیارد و بزند که معمولا بغل زن و به ندرت پس کاسه زن است و هر چه هیکلی تر باشند و گردن قوی تری داشته باشند موفق تر در به زیراوردن خروس هستند.

۴) کولی ده : معمولا زیر ۴ دانگ هستند و سر را به زیر گرفته و مرتب دور میزند و دنبال موقعیت هستند که در موقعیت مناسب سر را بالا آورده و می زند. معمولا خارزن هستند البته دو نوع زیر چرخ و زیربال رو هستند که زیر بال رو بسیار خطرناک بوده و شگرد حریف را خراب می کند و بیشتر پس کاسه زن و مقداری هم بغل زنی می کنند. کمی کسل کننده هستند.

۵) کوله رو : این نژاد بیشتر در میناب و کرمان است البته در شمال کشور هم دیده شده است. این نوع پس از سپر بازی دو و جبی از خروس فاصله میگیرد به طوری که به مرور فاصله اش به یک متر هم میرسد و دایرهای میچرخد و به محضی که ضربه نوک پشت سرش احساس کرد برمیگردد و میزند البته باعث خراب شدن شگرد حریف شده و فقط سعی می کند با نوک حریف را نگه دارد که وول نخورد که خسته کننده است ولی در نهایت اگر نژاد کوله رو اصیل باشد بسیار خطرناک است.

اول باید فهمید که جهت خارزنی خروس چه وضعیتی دارد و حریف چه اندازه هیکل دارد. . برای خروسی که بی دست زن است باید خار صاف و تقریبا بلند بست که تا حد ممکن فرو برود و یا در حین سپربازی به چشم و قسمت های دیگر آسیب برساند.

برای خروس زیر چرخمون که از پایین با بالا بلند می شود معمولا خار متوسط با جهت رو به بالا می بندیم چون موقع بلند شدن بهتر گیر می کند و به بدن حریف فرو میرود. برای خروس پس کاسه زن که میچرخد و زیر بال می رود و از پشت می گیرد و پس کاسه رو میزند بهتره خار با جهت متمایل به پایین البته نه خیلی کج بست.

اگر نبود خار صاف هم می توان بست. در خروس یوغ گیر و بالا جنگ هم باید خار صاف بست. البته بستگی به سفت زنی و شل زنی دارد یعنی خروسی که با باز کردن زیاد پا ضربه می زند خار بلند، ولی خروسی که با پای جمع شده و یا با باز کردن کم پا بلند شده و می زند، خار متوسط ببندید.

بستن خار هم با چسب پزشکی، نخ کفاشی و قیر امکانپذیر است. برای بستن خار در پا، کمی قیر زده و سپس خار را تنظیم کرده و چسب میزنیم و بعد نخ کفاشی را با گره حلقه درست کرده و روی سر خار می اندازیم و از چند طرف سر آزاد نخ را محکم دور خار و پشت پا میچرخانیم و سفت که شد و خار بازی نکرد گره میزنیم.

برای بازی هایی که آبگیری و استراحت محدود دارند، معمولا پس از بستن خار در ابتدای بازی یک عدد خار صاف و کوچک را روی همان خار اول با ۲ تیکه چسب می بندیم تا در چند دقیقه اول که سپر بازی میکنند و بی دست می زنند با خار بلندش اولا بیشتر بدن حریف را سوراخ کند و ثانیا، چون در ابتدای بازی خار زیاد به سپر و فلس پای حریف میخورد و سرش کند می شود و یا میشکند و ممکنه اجازه تیز کردن خار را نداشته باشیم این بهترین کار است که هم ضربه به حریف زدیم و هم در اولین فرصت که دیدیم کند شد به بهانه پرگیری از دهان خروس در فرصت ۳۰ ثانیه، خار کوچک را باز کنیم تا با خار تیز جدید موفق تر باشد.

آماده کردن خروس لاری برای جنگ
آماده کردن خروس لاری برای جنگ

بستن خار به پای خروس

برای اینکه در میدان بهترین نوع خار را ببندید باید در کسو ها ببینید که وقتی خروس خار می زند کدام قسمت خار خونی یا بیشتر بر بدن حیوان می نشیند. البته باید در تمام کسو ها یکسان باشد اگر در کسو ها مختلف بود باید بر حسب نوع حریف، خار ببندید و نکته دیگر اینکه باید هر پا به صورت جداگانه بسته شود.

اول باید فهمید که جهت خارزنی خروس چه وضعیتی دارد و حریف چه اندازه هیکل دارد. . برای خروسی که بی دست زن است باید خار صاف و تقریبا بلند بست که تا حد ممکن فرو برود و یا در حین سپربازی به چشم و قسمت های دیگر آسیب برساند.

برای خروس زیر چرخ ما که از پایین با بالا بلند می شود معمولا خار متوسط با جهت رو به بالا می بندیم چون موقع بلند شدن بهتر گیر می کند و به بدن حریف فرو میرود. برای خروس پس کاسه زن که میچرخد و زیر بال می رود و از پشت می گیرد و پس کاسه رو میزند بهتر است خار با جهت متمایل به پایین البته نه خیلی کج بست.

اگر نبود خار صاف هم می توان بست. در خروس یوغ گیر و بالا جنگ هم باید خار صاف بست. البته بستگی به سفت زنی و شل زنی دارد یعنی خروسی که با باز کردن زیاد پا ضربه می زند خار بلند، ولی خروسی که با پای جمع شده و یا با باز کردن کم پا بلند شده و می زند، خار متوسط ببندید.

بستن خار هم با چسب پزشکی، نخ کفاشی و قیر امکانپذیر است. برای بستن خار در پا، کمی قیر زده و سپس خار را تنظیم کرده و چسب میزنیم و بعد نخ کفاشی را با گره حلقه درست کرده و روی سر خار می اندازیم و از چند طرف سر آزاد نخ را محکم دور خار و پشت پا میچرخانیم و سفت که شد و خار بازی نکرد گره میزنیم.

برای بازی هایی که آبگیری و استراحت محدود دارند، معمولا پس از بستن خار در ابتدای بازی یک عدد خار صاف و کوچک را روی همان خار اول با ۲ تیکه چسب می بندیم تا در چند دقیقه اول که سپر بازی میکنند و بی دست می زنند با خار بلندش اولا بیشتر بدن حریف را سوراخ کند و ثانیا، چون در ابتدای بازی خار زیاد به سپر و فلس پای حریف میخورد و سرش کند می شود و یا میشکند و ممکنه اجازه تیز کردن خار را نداشته باشیم این بهترین کار است که هم ضربه به حریف زدیم و هم در اولین فرصت که دیدیم کند شد به بهانه پرگیری از دهان خروس در فرصت ۳۰ ثانیه، خار کوچک را باز کنیم تا با خار تیز جدید موفق تر باشد.

آموزش خارزنی به خروس

در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد اول از همه سر و گردن خروس را با آب شسته و سپس گردن خروس را ماساژ می دهیم. بعد ۵۰ بار بالا و پایین و ۵۰ بار هم چپ و راست می بریم. سپس به صورت دایره میچرخانیم حدودا ۲۰- دور و برعکس.

شلنگ گازی به اندازه ۲۰ سانتیمتر تهیه می کنیم و شروع به یواش یواش زدن به گردن، گلو، پس کاسه و حنجره (خیلی آرام برای حنجره) و ۷ دقیقه با شلنگ میزنیم.

آماده کردن قدرتی خروس لاری برای نبرد در میدان

تمرین دوم برای قوی کردن رانها است. اول یک فرغون پر از ماسه بادی ریز تهیه می کنیم این سادهترین وسایل آمادهسازی میباشد. ماسه را به زمین می ریزیم بعد یک دستمان از جلو و اون یکی دستمان را از عقب می گیریم بعد به جلو و عقب و به پهلوها یعنی چپ و راست هل میدهیم که حیوان به مدت ۱۵ دقیقه اجبارا راه برود.

حیوان را از ارتفاع نیم متری رها می کنیم تا بال بزند و به زمین فرود بیاید فقط این کار را روی فرش امتحان نکنید چون به مفصلها صدمه می رسد فقط روی ماسه بادی انجام دهید چون پا روی ماسه فرو میرود.

روزانه ۵۰ تا و هر روز ۵ تا اضافه کنید. می توان طوری حیوان راول کنید که به حالت برگردان زدن باشد که خودش را تو هوا کنترل می کند. انگار میخواهد به خروس خار بزند اینکار را به خروس عادت بدهید. با اینکار هم به سر خروس حریف می تواند خار بزند و هم نحوه خار زدن را یاد می گیرد.

روش چهارم این است که از ارتفاع نیم متری خروس را با سر رها کنید. حتما بستر از نوع ماسه بادی بوده و ۲۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد تا انگشت های فرو رفته در ماسه، به زمین برخورد نکند.

روش پنجم این که خروس را ۲۰ بار به بغل چپ در ارتفاع نیم متری رها کنید و ۲۰ بار هم به بغل راست در ارتفاع نیم متری رها کنید. با این روش تعادل فرود آمدن به زمین را به خروس یاد می دهید که پس از زدن چوب و خار چگونه به زمین بیفتد.

حتی پس از یک هفته می توان از ارتفاع ۷۰ سانتیمتری تمام حرکات را انجام دهید. تمام حرکات را در یک روز برای خروس در نظر نگیرید حداقل برای دو روز تمامی حرکات را انجام دهید. پس از تمرین اول با حوله, سرد و شب با حوله داغ کمپرسی کنید همیشه جلو و عقب ران خروسها را با قیچی، تمیز کنید و هر روز با آب سردران ها و سر و صورت خروس را بشویید یا دست خود را خیس کرده و روی رانها و سر و صورت آن ها بکشید که تمامی گردو خاک صورتشان پاک شود.

آماده کردن قدرتی خروس لاری برای نبرد در میدان - خروس لاری محلی
آماده کردن قدرتی خروس لاری برای نبرد در میدان – خروس لاری محلی

یک مطلب مهم قبل میدان انداختن یعنی نیم ساعت مانده به جنگ یا گرو به آرامی با چوب کبریت دماغ خروسهایتان را پاک کنید تا تمام گرد و خاک را از دماغش خارج کنید تا بهتر نفس بکشد. برای آماده سازی خروس برای گرو، ۳ مورد زیر مورد توجه است.

  1. تغذیه
  2. ورزش
  3. دارو

تغذیه

با اینکه در مقاله  تغذیه خروس لاری آموزش های لازم در رابطه با غذا دادن به خروس لاری در سنین مختلف توضیح داده شده ، اما در ادامه غذاهای مهم برای آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد توضیح داده خواهند شد. 

گندم اولین موردی است که برای پر کردن و رفع ضعف استفاده می شود ولی ذرت ممنوع است. چون ذرت باعث کاهش نفس می شود. در دوره آمادگی سعی شود به خروس هفته ای ۲ وعده سبزی تازه خرد شده، هفته ای ۳ وعده گوشت گوساله کباب شده ولی آبدار بدهید.

صبحها نیم مشت گندم خیس شده بدهید. نواله ساخته شده و آسیاب شده از گندم، جو، ذرت، سویا، مقداری آرد نخود، مقدار کمی شاهدانه، مقداری بادام زمینی و به دو برابر بادام درختی را هر روز ساعت ۴ بعداز ظهر به خروس میدهیم و پس از سیر شدن، به اندازه گردو به خروس می دهیم و برای آخر شب دوباره اندازه ۱ گردو به خروس میدهیم البته این یک روش تجربی است.

میوه هر صبح نصف سیب درختی خرد شده با یک چهارم پرتقال به همراه ۱ دهم فلفل دلمه ای را می دهیم. توجه شود که فلفل دلمه ای برای نفس خوب است ولی این ۳ میوه را می شود در ۳ وعده داد همچنین گوشت گنجشک هفته ای ۲ بار بسیار مقوی است.

اگر این مهم به درستی انجام نگیرد خستگی و ناتوانی در مبارزه باعث شکست می گردد، چه بسیار خروس های اصیلی که با تغذیه غلط صدمات جسمی غیر قابل جبرانی خورده اند.

مرغ و خروسها همه چیز خوارند و می توان قسمتی از غذای خروس خود را از ته مانده مواد خوراکی از قبیل سبزیجات، نان خشک، برنج، خورشت و غیره استفاده نموده و الباقی را از جوانه گندم و گندم خشک و نواله سیب زمینی و آرد و سبوس استفاده نمایید. قرار دادن یک کاسه ماسه شسته در قفس کمک فراوانی به جلو گیری از سوء هاضمه می کند.

اولین نکته مهم در تغذیه، آناتومی بدنی و نوع جنگ در خروس می باشد. به عنوان مثال،در مبحث آماده سازی خروس لاری برای جنگ خروسی ذاتا دارای هیکلی کشیده و استخوانی و نوع جنگ کولی ده می باشد، این خروس به علت دوندگی بسیار در میدان اگر اضافه وزن داشته باشد زودتر خسته می شود و توان استفاده از خستگی حریف را از دست می دهد و حتی ممکن است حریف از خستگی این خروس استفاده نماید.

در مثال دیگر خروسی ذاتا دارای هیکل کشیده و استخوانی و یوغ انداز است، اگر وزن این خروس را بالا نبرند، این حیوان قدرت هل دادن و به زیر آوردن را نداشته و در یوغ اندازی کم می آورد.

در دو مثال بالا دو خروس با یک فیزیک بدنی در نظر گرفته شده با دو نوع جنگ متفاوت، در خروس کولی ده شما باید مقدار و نوع غذا را با تمرینات و ورزش ها جوری تنظیم نمایید که خروس رو به ورزیدگی عضلانی برود،

نه حجیم نمودن عضلات که کالری کمتری به خاطر وزن کم آن مصرف نماید و سرعت و طول مدت شگردش بالا برود به این ترتیب حریف را خسته نموده و شروع به امتیاز گیری نماید و شانس بردش را بیشتر کند.

در خروس یوغ انداز باید مقدار و نوع غذا را با تمرینات و ورزشها طوری تنظیم نمود که خروس رو به پر حجم و محکم شدن عضلات برود و قدرتش بیشتر شود، به این ترتیب فشار بیشتری به حریف آورده و اجازه حرکت حریف را سلب می نماید و با تسلط به حریف به راحتی و با قدرت ضربات را وارد نموده و شانس بردش را بیشتر کند .

خروس جنگی
خروس جنگی

داروهای لازم برای آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد

دارو پیشنهاد نمی شود ولی برای حیوانی که ضعف و مشکل دارند برای تقویت آن ها ۲ روز قبل از شروع آماده سازی ۱۰ روزه، این ۱۰ روز به غیر از ۴ روز استراحت مطلق قبل از بازی است. در دو روز قبل از تزریق می کنیم. سه روز اول آماده سازی ۱۰ روزه، هر روز نیم سی سی از آمپول (کاتازول) یا وت فوس تهیه شده از داروخانه دامپزشکی را داخل عضله سینه تزریق می کنیم.

این آمپول نوعی دوپینگ است که باعث کراتین سازی در ماهیچه ها می شود و باید به همراه ورزش باشد. یادتان باشد که روز گرو یا بازی باید ۲ ساعت قبل از بازی، نیم سیاسی دوباره داخل عضله سینه تزریق کنیم تا برای بازی دوپینگ شود ولی اگر وات فوس در دسترس نباشد ذز ضعیفی از آن به نام نوروبیون وجود دارد که در داروخانه انسانی موجود است.

این دارو B کمپلکس است ولى و تا فوس فسفر عالی و B12 است.

ورزش دادن خروس لاری 

ورزش خروس لاری باید به گونه ای باشد که در جنگ نفس کم نیاورد و به شرح زیر است. خروس را باید روزی ۲۰ دقیقه بدوانید و روزی ۲ ست ۲۵ تایی بشین پاشو دهید و در بیرون از توری نگهداری کنید.

دو وزنه به پاهای او ببندید و غذایش را در جای بلندی قرار دهید تا وقتی خواست غذا بخورد به بالا بپرد و پاهایش قوی شود و برای قوی کردن بالها زیر پاهایش ماسه بریزید و زیر کتف های آن را گرفته و به پایین بیندازید.

بهترین زمان گرو صبح ساعت ۶ است و باید ورزشی خروس هم همین ساعت باشد در ده روز اول، ساعت ۶ صبح خروس را به زمین صاف و خاکی برده پایش را با پنبه و چسب ببندید و از ۱۵ دقیقه شروع به دواندن کنید به طوری که با یک پارچه بر روی دم میزنیم و خروس می دود و هر روز ۵ دقیقه اضافه می کنیم و در زمان دویدن خروس هر ۸ دقیقه ۳۰ ثانیه خروس را در آغوش گرفته و ناز کنید و عضله پا شد، خروس را به جایی ببرید که باد نخورد. انگشت خیس را ۳ بار در گلویش فرو کرده و سپس ۱۰ دقیقه آب تمیز و خنک به خروس بدهید.

عکس آماده کردن خروس لاری جهت نبرد در میدان

در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد در میدان هر شب ساعت ۹ عمل پراندن را انجام دهید به صورتی که یک دست پشت حیوان و یک دست زیر سینه و خروس را از نیم متری زمین پرت کنید به طوری که در زمان پرش هم بال بال و هم پا بزند یعنی شیب متمایل به پشت که مانند پا زدن خروس باشد و از ۵۰ شروع کرده و شبی ۱۰ تا اضافه کنید و ۷ شب قبل از بازی قطع کنید.

یادتان باشد هر شب ۱۵ دقیقه کمپرس می کنیم به این صورت که یک استانبولی گچ کاری یا ظرف ۵ یا ۱۷ کیلویی روغن را نصفه بریده و روی پیکانیک می گذاریم تا داغ شود و سپس یک لنگ ۴ لایه شده یا حوله ۲ لایه را که در آب نمک خیس شده بر پشت استانبولی یا حلب بگذارید تا داغ شود.

آن بر روی بازوی خود گذاشته و بررسی کنید که خیلی داغ نباشد سپس آن را ۴ بار بر روی ران خروس، ۴ بار تهران خروس، ۴ بار پشت و ۴ بار بر گردن خروس بگذارید این کار را هر شب باید انجام دهید. در صبح روز بازی فقط ۲ ساعت قبل از بازی، اندازه یک گردو خمیر آرد گندم داده شود که سریع جذب شده و انرژی زاست. سیب زمینی آب پز مناسب نمی باشد ، چون باعث سنگینی و کسلی می شود. 

آماده کردن خروس لاری برای گرو

یک روش آسان و نسبتا کارآمد برای آمادگی بدنی خروس لاری برای کسانی است که دسترسی به جای وسیع برای دواندن خروس ندارند. برای این کار یک مکان ۳ × ۳ متر کافی است به این صورت که باید به شکل دایرهای یا بیضی باشد.

یک میدان دارای حصار توری با ارتفاع ۱/۵ متر و طول و عرض ۳ متر درست می کنیم بدون راه باز و راه فرار و از بیرون آن را با برزنت یا گونی کنفی کاملا می پوشانیم به صورتی که حیوان بیرون را نتواند ببیند و بعد ۴ پایه کوچکی را درست می کنیم و وسط میدان گردش گذاشته و خودمان روی آن می نشینیم و بعد حیوان را داخل میدان رها کرده و با یک لنگ یا پارچه آرام بر روی دم حیوان می زنیم تا شروع به راه رفتن کند و بعد کم کم سرعت را بیشتر می کنیم البته باید به صورتی باشد که حیوان دور شما که میدان گردش هستید بچرخد و با سرعت یکنواخت بگردد و دور بخورد.

بستن با توری و برزنت باعث می شود که حیوان سر به هوا نشود و هوس از زیر کار در رفتن نداشته باشد و با نظم تایم مربوطه را بدود. البته باید دقت شود که حیوان درست در تایم خاص در نظر گرفته شده برای جنگ، ورزش کند که بدنش به این ساعت آمادگی شرطی بشود و مدت زمان تمرین هم از ۱۵ دقیقه به صورت ملایم در روز اول شروع و تا ۱ ساعت یا بیشتر برسد که این بسته به آمادگی بدنی خروس و خود شما دارد.

آبگیری یا فرد پشت خروس در گرو

خروس بازی از انتخاب نسل خوب، داشتن عشق، داشتن رضایت خانواده و آماده کردن خروس تا انتخاب حريف مناسب و در نهایت هوش و ذکاوت بسیار بالا و خونسردی فرد پشت خروس در بازی و همچنین کفت گیری و نگهداری بعد بازی تشکیل شده است.

چند عامل مهم در زمان بازی وجود دارد. اولین نکته این است که خونسرد باشید و خار خوردن و چوب خوردن اول بازی نباید شما را عصبی کند. باید حواستان باشد اگر حیوانتان تند تند می زند نباید از  زمین بلندش کنید.

اگر یک پر کوچک دهنش بود نباید سریع آنرا بردارید چون برخلاف آن که همه فکر می کنند خروس حتما برای جنگ برنامه هایی دارد و اینکه از چپ و راست میزند برنامه ای دارد و ممکن است پس از گیچ کردن حریف آن را شکست دهد.

موقعی که بی دلیل آن را برمی دارید ذهن تک بعدی خروس یادش می رود و حیران می ماند و خشم بسیار بالای حریف کتک خورده به محض شروع دوبارہ، مورد انتقام جویی حریف قرار میگیرد.

زمانی که می بینید حریف خیمه زده و خروس شما بدجوری کتک میخورد و مخصوصا زمانی که خروس از نفس افتاده، بدنش اسپاسم کرده، عضلاتش گرفته و جواب نمیدهد سعی کنید به هر دلیل ممکن مانند پر در دهن داشتن یا اینکه خروس ها به گوشه میدان رسیدن و به در و دیوار و تماشاچی ها میخورند و خلاصه به هر دلیلی، خروس را بردارید و چند دقیقه نگه دارید تا نفسش جا آمده و کمی ران هایش را ماساژ دهید.

زیر بغل و زیر دم با کهنه خیس و آب سرد خنک کنید و اگر تو قرار داد فتیله بین بازی و پرگیری هست فتیله کنید و خلاصه وقت بکشید تا خروس شما سرحال بیاد و برای جواب کتکهای خورده آماده شود و حریف هم از روند حمله مداوم فاصله بگیرد.

اماده کردن خروس لاری برای نبرددر رابطه با گوشه و کنار رفتن دو حیوان زمانی که نزدیک است از رینگ خارج شوند اگر خروس شما ضربه خوبی زد سریع خروس را وسط بازی بیاورید و نگذارید خروس حریف جواب شما رو بده چون در بازی خروسها اکثر اوقات پس از هر ضربه ای جوابی هم هست ولی اگر حریف، خروس شما را زد نباید اجازه مانور به صاحب خروس حریف بدهید و بگذارید اون سریع جمع کنه و نوبت شما بسوزد.

خلاصه اگر زمانی که خروس شما مرتب میخورد و با برداشتن و وقت کشی بهتر نمی شود و یا خار یا نوکش شکسته باید فورا استراحت بگیرید و خروس را احیا کنید و دوباره به بازی بیارید.

ولی اگر دیدید واقعا خروس از کار افتاده، دست از لج بازی و ادامه بازی بردارید و شکست را قبول کنید. زیرا حیوان ناقص شده به همراه پول از دست رفته و آبروی ریخته خیلی بد است.

 

گرو کردن و دید کردن خروس برای گرو

  • انتخاب حریف برای خروس مبحث بسیار بزرگ و پیچیده ای است و به عوامل زیر بستگی دارد.
  • خروس خودت چه شگردی دارد؟
  • هیکل خروس چگونه است؟

برای خروس هایی که می خواهید بجنگانید چه زیر چرخ و چه یوغ، باید توجه داشته باشید که اولین قدم مهم این است که خروس با بدنی پر و کمر دار خیلی سخت زانو زده یا می افتد. پس اولا نباید حیوان از هیکل حیوان شما درشتتر و پهن تر باشد و بیشتر سعی شود که لاغرتر باشد.

اگر حیوان شما کولی ده و زیر چرخ باشد حریف با بدنی پهن و پر با فشار سینه از بالادست، نفس حیوان شما رو بریده و زود به زانو در می آورد و اجازه مانور و برگشتن و خار زدن نمی دهد. پس برای زیر چرخها و کولی ده ها باید هم اندازه یا ریزتر از نظر بدنی پیدا کنید.

ولی خروس یوغ گیر و یا بالا جنگ یعنی اگه حیوان شما قدر است و با فشار می تواند از گردن خروس را انداخته، به زیر آورده و بعد کار را تمام کند، برای این حیوان هم باید سعی کنید حیوانی پیدا کنید که زود پایین بیاد.

آماده ساختن خروس لاری برای نبرد تن به تن
آماده ساختن خروس لاری برای نبرد تن به تن

شناخت ظاهری حریف به پس کاسه سر حریف نگاه کنید اگه پر کنده باشد و یا رد بخیه یا تاسی داشته باشد پس این حیوان سر میدهد و زود پایین می آید و برای حیوان بالا جنگ شما مناسب است.

ولی اگر در قسمت زیر گوش و یا دو طرف گردن یعنی بالای گردن پر کنده یا خالی باشد معلوم می شود که این حیوان بالا جنگه و به گردن حیوان حریف می چسبد و خطرناک است.

البته اگر با دست زدن به گردن متوجه گردن بلند و کلفت و سفت شوید، بدانید قدرت خیلی زیادی در این گردن نهفته است ولی اگر پرها در همانجا کنده بود ولی گردن نازک و ستی داشت معلوم می شود که بالا جنگ هست ولی زود پایین می آید و اگر حیوان شما بالا جنگ قوی باشد حریف را شکست می دهد.

برای دستی کردن خروس های به اصطلاح وحشی یک راه مطمئن وجود دارد که در اغلب موارد جواب میدهد .بهتر است پس از مدتی که خروس به قفس خود خو گرفت، ظرف غذا را از قفس بیرون آورده و به جای آن، دستتان را با دانه یا سایر دانه های مورد علاقه پر کرده، داخل قفس ببرید و همین طور بی حرکت نگهدارید تا پرنده برای خوردن، مجبور شود به طرف شما بیاید؛ البته اگر میخواهید به نتیجه مطلوب برسید باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و خروس را با حرکات سریع و عجولانه خود نترسانید؛ ضمن اینکه باید مراقب باشید خروس در این تمرینات، گرسنگی نکشد. به تدریج که یاد گرفت از دست شما غذا بردارد، دستتان را آرام آرام از قفس خارج کنید تا بدنبال شما از قفس بیرون بیاید و در محیط داخل حیاط آزاد باشد.

بهتر است پس از اینکه حیوان به دست شما عادت کرد، با انگشت خود به آرامی پشت گردن، بالها و جلوی سینه و رانهایش را نوازش کنید. یادتان باشد که دستی کردن را در کمال آرامش و در یک محیط بی سر و صدا انجام دهید تا حیوان مطمئن شود که دست شما جای امنی است و به این تمرینات عادت کند.

آماده ساختن خروس لاری برای نبرد تن به تن - خروس لاری جنگی
آماده ساختن خروس لاری برای نبرد تن به تن – خروس لاری جنگی

چطور خروس می تواند محکم پا بزند و برپا شود؟

در ادامه مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد اول دو تا خروس در نظر میگیرند و یکی را در دست گرفته و خروس که در دست گرفته نزدیک خروس زمینی می کنید ۵ دقیقه نمی گذارید خروس یک پا بزند حرص به خروس می دهید حتی چندین بار خروسی که در دستتان است ممکن است ۲ و ۳ نوک به کله خروس پایینی بزند ولی نگذارید یک پا بزند روز دوم هم مانند روز اول اینکار را تکرار کنید و روز سوم دو دقیقه حرص دهید و یک پار اول کنید و زود بردارید سپس دوباره سه دقیقه نگذارید خروس پا بزند در ضمن یادتان باشد هر روز خروسی که در دستتان است عوض کنید و روز چهارم خروسی که می خواهید برپا بشود جلوی آن یک مرغ بیاورید.

یک مطالب مهم برای کسانی که خروسهایشان زیر جنگ نباشند. ابتدا دو تا نقاب برای نوک درست کنید که نتوانند منقارشان را باز کنند یا با چسب سیم دو منقار را بهم ببندید و بعد بیندازید به جنگ هم تا خوب پخته شوند. هم نفس هایشان خوب می شود هم می توانند بدون اینکه با نوک بگیرند چوب می زنند و هم خروسها روبروی هم قرار می گیرند و بالا میجنگند مانند پهلوانی جنگ می کنند.

در کسو جوجه ها دقت کنید چون ۹۰ درصد خروسها بالا جنگ می باشند. موقع بستن نقاب به منقار طوری ببندید تا جلوی تنفس آنها را نگیرد.

آدم زنی خروس

این رفتار در برخی خروسها و یا مرغها بروز می نماید و یک مسئله روانی است. چه بسا خودمان باعث بروز این رفتار باشیم و به ذات حیوان، جنگ و غیره هم ربطی ندارد. اگر جهت جنگاندن مشکل دارید، یک جوراب بر سرش کشیده و زمانی که وارد میدان می کنید، جوراب را از سرش بردارید و پس از آنکه در میدان با خروس مقابل مشغول جنگ شد، معمولا آدم زنی را فراموش می کند،

مخصوصا اگر چند بار خار هم خورده باشد. اگر بال و دمش را بکشید، خروس در زمان حمله زمین خورده و با چند بار زمین خوردن میفهمد که توان هجوم را نداشته و از آدم زنی دست میکشد. اگر باز هم اثر نکرد روزنامه را لوله کرده و با روزنامه تنبیه اش کنید به طوری از پشت به سرش بزنید به طوری که صدای زیادی تولید کند و بترسد.

مسلما با تکرار این کار جرات آدمزنی را از دست خواهد داد و با دیدن روزنامه لوله شده فرار خواهد کرد. البته این روشها برای خروسهایی که جنگانده می شوند، توصیه نمی شود.

جنگاندن خروس های کور

بسیاری از عزیزان جنگ های خروس های کور را با سالم دیده اند، خروس هایی که از یک چشم و یا حتی از دو چشم کور بوده اند، البته مواردی که خروس از هر دو چشم کور بوده و باز حریف خروس سالم قرار گرفته، جزو موارد استثنایی است و عمومیت ندارد.

اصطلاحی در مورد خروس های یک چشم کور به کار میرود که میگویند چشم شگردش کور شده یا سالم مانده که تا حدودی صحیح است. سمت حمله خروس می تواند راست یا چپ باشد، اگر خروس از سمت حمله اش کور شده باشد، در جنگ به مشکل برمی خورد، پس اگر این خروس در کسو جواب خوبی نداد، از جنگاندنش اجتناب کنید.  

نکاتی در مورد مسابقه خروس لاری

در ادامه مقاله نکات آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد در زیر برخی نکات مهم و قوانین آورده شده است.

۱) مکان و زمان مسابقه : مکان مسابقه به صورت رینگ (مدور) یا چاله به ابعادی که اساتید با توجه به شرایط مسابقه تصمیم بگیرند و دیواره ها و کف آن از تشک مناسب پوشیده شده باشد.

سکو در وسط برای دید بهتر تماشاچیان حاضر حداقل ۱ الی ۲ متر از سکو فاصله داشته باشند. مسابقات به صورت شهرستانی، استانی و کشوری برگزار خواهد شد. از نظر زمانی می توان به بهاره و پاییزه تقسیم کرد.

۲) قضاوت و داوری : قضاوت و داوری یکی از بزرگترین دغدغه ها است. داور باید توسط طرفین پذیرفته شده و اعتبار و اختیار کامل را در طول مبارزه داشته باشند. داور باید قادر و توانا در شناختن انواع شگردها باشد.

در حالت آکادمیک و پیشرفته دارای گواهی داوری باشد نیروهای جوان و تحصیل کرده و مسلط به زبان انگلیسی جهت گذران دوره های آموزشی و کسب علم روز در کشورهای صاحب نام در  این زمینه باشد. لازم به یادآوری است که تقلید کورکورانه بدون تلفیق با آموزه های بومی کار را با مشکل مواجه خواهد کرد). در حال حاضر می توان از بین افراد امین و پیشکسوت انتخاب نمود.

۳) ایمن سازی خروس: یکی از مهمترین بحث ها ایمن سازی خروس است. برای شفاف شدن مطلب آنرا بدو قسمت فاعل و مفعول یا همان ضارب و مضروب تقسیم می کنیم. در این جنگ سلاح ضارب نوک، خار، ناخن، کف پا و غیره می باشد. برای هر ارگان با همفکری دوستان و بهرهگیری از تجارب اهل فن، روکش یا کاور مخصوص می سازیم )مانند کسوها البته در حالت استاندارد).

در مورد مضروب نقاط حساس و مورد هدف شامل کاسه سر، چشم، گردن، سینه و غیره است. می توان کلاهی طراحی کرد که بدون کاهش دید پرنده، محافظ سر و چشم باشد. برای سر و گردن می توان لباس و جلیقه ای مخصوص طراحی کرد که مانع نفوذ خار شود در عین حال سبک و مانع حرکت مطلوب پرنده نشود (همانند شوالیه ها) برای عادت پرنده، باید همواره در تمرینات و کسو استفاده شود.

۴) نحوه اجرای مسابقه و تدوین قوانین:

در مورد نحوه اجرای مسابقه و تدوین قوانین به موارد زیر می توان اشاره کرد.

  • چهار داور در بیرون سکو کار قضاوت و امتیازدهی را انجام می دهند. پر واضح است که باید بهترین باشند و نکته سنج و دارای هارمونینگ مطلوب در حواس پنجگانه باشند.
  • دوربینهای مخصوص فیلم برداری از زوایای مختلف در اطراف میدان گذارده شود تا برای بازبینی جنگ در پایان هر راند استفاده شود
  • بر اساس نوع مسابقه، تعداد راند و زمان هر یک قابل تغییر است.
  • برنده از میانگین امتیاز داوران و بازبینی فیلم که هریک ۵۰ درصد نمره و امتیاز را به خود اختصاص میدهند مشخص میشوند.
  • هیچ یک از صاحبان خروس بدون اجازه داور حق دستکشی و غیره را تا پایان راند ندارند.
  • صاحبان خروس با صلاحدید خود با انداختن دستمال می توانند مسابقه را پایان دهند که در اینصورت برنده مخاطب خواهد بود.
  • شرط بندی در محیط مسابقه اکیدا ممنوع است.
  • آزمایش خون از نظر دوپینگ الزامی است
  • خرید و فروش در میدان ممنوع است.
  • بدرفتاری با حيوان بازنده ممنوع بوده و جزو سوابق در پرونده ثبت می شود.
  • استفاده از سنسور الکتریکی در نوک خار همانند شمشیربازی و استفاده از فنر شمارشگر با مموری خاص خود که نیازمند علم آن و لوازم جانبی و کارشناسی خاص دارد. (در آینده)
  • خروسها از طرف مرجع معتبر باید دارای گواهی سلامت باشند.
  • بهتر است خروس ها دارای شناسنامه باشند.
  • محدودیت سنی برای دانش آموزان در فصول تحصیلی
  • استعمال دخانیات در سالن مسابقه ممنوع
  • صاحبان خروس باید دارای گواهی سلامت باشند.
  • هیئت حل اختلاف متشکل از نماینده های از طرف داوران، حضور صاحبان خروس یا وکیل آنها، نماینده های .۳ جانب فدراسیون و در صورت وجود، حداقل دو پیشکسوت استانهای مختلف که ریاست دوره ای هیئت را عهده دار خواهند بود.
  • در ارتباط با چگونگی امتیازدهی داوران خود بحثی جداگانه است که در کلاسهای آموزشی به مربیان با توافق و نظر پیشکسوتان تفهیم و در صورت نیاز به رفراندوم گذاشته و تصویب خواهد شد. درباره تصمیمات داور وسط در قبال خروس فراری، خروس نشسته، بدون واکنش در یک تایم زمانی ، حوادث و سوانحی که ممکن است رخ دهد، در چه شرایطی مساوی اعلام شود و غیره نیز چنین تصمیم گرفته خواهد شد.
  • تشکیل سایتی جهت رسیدگی به شکایات و ثبت نام جهت مسابقه و اعلام و اطلاع رسانی اخبار مربوط به مسابقه.
  • برگزاری اجلاس، کنگره، نشست های سالیانه و نشستهای ضروری که موجب هر چه پربارتر شدن و تنومندی این نونهال در آینده خواهد شد.
  • اگر واقعا خواستار پیشرفت در این زمینه باشیم باید که به دیدگاه ها و نظرات و سلایق دیگران احترام گذارده و خود را برتر نبینیم. برای جلوگیری از این خطا و لغزش باید که ریاست و مسئولیت این نهاد با تفاهم واقعی مردمی و با آرای اعضا انتخاب شود.
  • برای هر مسابقه وجود یک دامپزشک یا بهیار جهت امداد و کمکهای اولیه الزامی است.
آماده سازی خروس برای جنگ
آماده سازی خروس برای جنگ

آماده سازی خروس برای جنگ

به منظور آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد انجام اقدامات زیر لازم خواهد بود :

پیاده روی: به مدت دو هفته باید حیوان آزاد بوده و راه برود، سپس باید خروس را دنبال کنیم به طوری که به نفس زدن بیفتد، باید این کار را برای قوی شدن پا و نفس دار شدن حیوان انجام بدیم.

ماساژ: به ترتیب از گردن، بالها، سینه، پهلوها (زیر بال) و پاها باید ماساژ داده شود که این حرکت باعث آرامش و جریان بهتر خون در بدن حیوان می شود.

کسو: برای اینکه حیوان تمرین داشته باشد از یک حیوان ضعیف یا پیر استفاده می کنیم.

غذا: وعده صبح میوه و سبزیجات و وعده عصر گندم شسته شده به حیوان بدهید. هفته ای ۳ بار تخم مرغ آبپز پس از آخرین وعده غذا و شب هم تعدادی مغز بادام و کشمش به حیوان بدهید.

نکته ی مهم این است که باید از سلامت حیوان و تولک نرفتن آن مطمئن باشیم. اول ناخن ها و سیخها را با چسب پارچه ای بسته و ۱۵ دقیقه کسو می کنیم. پس از کسو کردن به گلویش فتیله می اندازیم.

سپس صورت و پاهای حیوان را شستشو میدهیم. پس از نیم ساعت با حوله خیس و داغ برای چندین بار کمپرس می کنیم بعد از ۴ روز استراحت، به مدت ۱۰ دقیقه می دوانیم یا به مدت ۵ دقیقه روی دستگاه تردمیل آرام می گذاریم و با دست نگه می داریم همین کار را ۴ روز بعد تکرار می کنیم. بعد از آن ۴ روز دیگر به مدت ۳۰ دقیقه کسو می کنیم بعد کمپرسی می کنیم.

پس از ۴ روز استراحت همان اعمال دواندن را تکرار می کنیم و همین حرکت پس از ۴ روز دیگر تکرار می کنیم و ۴ روز استراحت بعد کسور سوم به مدت ۴۵ یا ۵۰ دقیقه انجام می دهیم. دواندن را به ۱۵ دقیقه میرسانیم در دواندن دوم ۱۰ دقیقه کسور می کنیم سپس ۷ روز استراحت می دهیم بعد به مسابقه می بریم. در حین آماده سازی باید به نکات زیر توجه نمایید که خیلی مهم است.

هفته ای یک سی سی آمپول نوروبیون و میزنیم و در روزهای استراحت یک عدد ویتامین ۳۰۰-B۱ میدهیم و هر روز ۱۰ عدد مغز بادام و ۲ عدد مغز گردو و ۳ روز در میان یک عدد تخم مرغ پخته و روزانه مقداری اسفناج با مقداری برگ تربچه می دهیم.

در طول آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد در روز استراحت فقط یک بار پیش مرغ بگذارید تا بیضه هایش تحت فشار قرار نگیرد چون رابطه جنسی زیاد مانع از جنگیدن مناسب خروس می شود. حتماً ۱۰ روز مانده برای مسابقه این کار را انجام دهید و روزانه ۴ عدد کشمش دیزماری یا همان کشمش سیاه بدهید. این بهترین روش آماده سازی است. با این روش خروس شما ۳ برابر اول جنگ خواهد کرد.

یک مطلب مهم برای کسانی که خروسهایشان جنگجو نیست. اولین مرحله دوتا نقاب برای نوکشان درست کنید تا منقارشان را نتوانند باز کنند یا با چسب سیم دو منقارشان را بهم ببندید و بعد وادار به جنگ کنید.

با این روش خروسها خوب پخته می شوند، نفس هایشان بهتر می شود و می توانند بدون اینکه با نوک بگیرند خوب می زنند. مانند پهلوانان جنگ می کنند مخصوصاً در کسور جوجه ها دقت کنید خیلی مهم است. فقط موقع بستن نقاب به منقار آن ها طوری ببندید تا جلوی نفس کشیدن آنها گرفته نشود.

 

از چه سنی می توان خروس لاری را برای نبرد پرورش داد؟

معمولا اکثر پرورش دهنده ها خروس لاری ها را از سن دو ماهگی برای جنگی نمودن آماده می کنند که باید تغذیه و شرایط پرورشی خاصی داشته باشند و در مقاله آماده سازی خروس لاری برای نبرد کاملا توضیح داده شده است.

آیا می توان خروس لاری های بالغ را جنگی نمود؟

با توجه به اینکه خروس های بالغ انعطاف بدنی کمی دارند در برابر آموزش مقاومت خواهند کرد، بنابراین زمان و هزینه آماده سازی بیشتری نیاز خواهند داشت که اصلا توصیه نمی شود.

برای به دست آوردن جوجه خروس لاری چیکار باید کرد؟

معمولا جوجه خروس لاری ها در پرنده فروشی ها و نزد پرورش دهنده ها به فروش می روند، اما اگر می خواهید از لاری بودن خروس خود مطمئن شوید و هزینه کمتری برای شما داشته باشد، پیشنهاد می شود از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه لاری استفاده کنید. 

چطور جوجه لاری را جنگی کنیم؟

معمولا اکثر پرورش دهنده ها ، جوجه لاری های تحت آموزش را با خروس های پیر یا ناتوان می جنگانند، تا حس جنگاوری و اعتماد به نفس را در جوجه ها تقویت کنند که آموزش مرحله به مرحله در مقاله آماده سازی خروس لاری برای جنگ آموزش داده شده است. 

در مقاله آماده سازی خروس لاری برای میدان نبرد سعی شد تا تمام نکات و آموزش های لازم در رابطه با آماده سازی خروس لاری برای جنگ ارائه شود. در صورتی که تجربه ای در زمینه آماده نمودن خروس لاری و پرورش آن دارید، می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید، با نام شما آن را منتشر خواهیم کرد. 

نوشته های مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه ها

  1. سلام ب چطور باید خروس را به خار است بدیم من خروس حر کار میکنم ادت نمیکنه

  2. سلام من خروس دارم که از خروس دوماه کوچیک تر از خودش شکست خورده چکار کنم که همان خروس رو ببره

  3. سلام
    فقط گوشت و دمبه وآشغال گوشت بديد وحشي ميشن خروس هاتون

  4. سلام من یه خروس لاری ۹ ماه دارم با هم سن خودش جنگ میکنه ولی وقتی با بزرگ تر میندازی جنگ نمی کنه از مرغ بزرگ تر هم میترسه چی کنم که نترسه خروس غرورش هم هنوز تکمیل نشده

    1. سلام. کسو کردن رو از کی شروع کردین؟ به طور معمول این کار رو از ۶ ماهگی شروع میکنن به این نکته توجه کنید که هیچگاه خروس را با خروس های هم هیکل یا بزرگتر کسو نکنید چون باعث آسیب دیدن خروس شده و در صورت شکست غرور خروس از بین می رود که ممکن است بعدها باعث فرار کردن خروس در وسط جنگ شود

    2. بمدت ۲۰ روز تعداد ۸ عدد بادام درختی را دو پاره کنید و دانه سیر را دو پاره کنید و هر شب به خروست بده بخوره
      در قفس تک باشه بعد بیست روز غرور میگیره و میجنگه

        1. سلام،وقتتون بخیر،من یک خروس لاری مشکی دارم تقریبا ۷ ماهه هست و از نژاد خوبیه،ولی یه مشکل هست:
          چون این خروس از اول دست خودم بزرگ نشده و صاحب قبلیش این خروس رو با چند تا خروس بزرگتر از خودش توی یه مکان نگه می‌داشت و باعث شده این خروس تو سری خور بشه و الان که دست من اومده حتی از مرغ هم کتک میخوره و از جنگ فرار می‌کنه؟؟
          شما که در این زمینه تجربه دارید،میدونید چیکار کنم خروسم از جنگ کردن نترسه؟؟

    3. سلام دادش جوجه خروس لاری خودت رو با مرغ یا جوجه های که از لحاظ قد هیکل ازش کوچک تر هستن جدا کن تا مغرور بشه

  5. چیکار کنم که از جنگ فرار نکنه خروسم خروس من یه لاریه ولی یا یه محلی جنگ انداختم بار اول محلی یو که از خودش خیلی بزرگ تره زد ولی بار دوم مال من فرار کرد ،لطفا پاسخ دهید

    1. سلام خیر خود به خود خوب نمیشه به دامپزشک مراجعه کنید. وگرنه ممکنه کور بشه

  6. سلام و وقت بخیر ببخشید یه نخ تو گلو خروس من گیر کرده دهانش رو باز کردم انگار یکم از زبانش بریده شده ولی خون اصلأ نیومده و الان صداش تغییر کرده چکار کنم ؟

    1. سلام
      باید به کسی که از خروس سردرمیاره نشون بدی تا خوب معاینش کنه
      بدون معاینه که نمیشه گفت چقدر اسیب وارد شده بهش
      استفاده از قرص های انتی بیوتیک مثل تتراسایکلین ۲۵۰ (به ۴ قسمت تقسیم کن، هر ۱۲ ساعت یه تکه رو با یک سی سی اب قاطی کن با قطره چکان بده بهش) خوبه براش
      همینطور از مولتی ویتامین مخصوص پرنده های محلی هم براش استفاده کن

  7. سلام من خروس واسه میدان آماده میکنم و میجنگونم الان یک خروس گرو کردم هفته دیگه جنگشه یک میدان یک ماه پیش بردم برنده شد ولی الان که می‌خوام میدان دوم ببرمش کسوش کردم توی جنگ بعد سه دقیقه نفس هاش صدا میده خس خس می‌کنه بعد از نفس میفته چیکارش کنم قبلاً اینجوری نبود بهم گفتم کبد یا ریه هاش خراب شده اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

  8. سلام چجوری خار خروس لاریمو تیز بکنم ممنون میشم جواب بدین بعد یه سوال دیگه چکار کنم خروسم تو کسو نفسش زیاد بشه حداقل ۳۰ دقیقه بجنگه خواهش میکنم به سوالات جواب بدین

  9. سلام خسته نباشید یک خروس دارم نفسش زود میگره تو کسو چیکار کنم چ امپولی بزنم

    1. سلام داداش لازم به آمپول نیست فقط خروست رو دنبال کن تا بدو کنه تا زمانیکه به نفس نفس بیوفته چند هفته این کارو بکن تا نفسش زیاد بشه برای تقویت عضلات پاهاش هم خوبه

  10. سلام جوجه خروس هفت ماهه دارم دانه پارس و گندم باهم میریزم اصلا دانه پارس نمیخوره فقط گندم میخوره تخم مرغ ابپز میدم همراه با زرده یونجه هم میدم میشه بگید چرا دانه پارس نمیخوره؟

    1. سلام
      خوب گندم نریز !
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بده(از داروخانه دامپزشکی بخر ، ارزونه) تا اشهاش باز بشه

  11. سلام من ی جوجه خروس شش ماهه دارم هم جنگیه هم بدون مشکل ولی کم خوره از جوجگی کم خور بوده چکار کنم زیاد بخوره

    1. سلام
      بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بده
      از داروخانه دامپزشکی یا پرنده فروشی ها می تونی بگیری
      تاثیر خیلی زیادی میزاره رو تغذیش

  12. سلام مرغ من بسیار لاغر است ونمیدونم چند ماه است میخواهم چاق شود

    1. سلام
      باید تغذیش رو عوض کنی و بهبود بدی
      ویتامین های مختلف براش بخری
      اول بگو غذا چی میدی تا بشه راهنمایی کرد

  13. من یه جوجه لاری ۷/۵ ماهه دارم دوتا مرغ ۲ ساله از مرغ ها می‌ترسه چکار کنم نترسه لطفاً بگین

    1. ۷ ماهه جوجه نیست که دیگه. تازه اضافه کردین به جمع مرغ های دیگه ؟

        1. به مرور زمان عادت میکنن به هم ولی دقت کنید که به هم آسیب نزنن

  14. باسلام من ۱۰تا لاری افغان دارم ۲ماهه قبلا استارتر میدادم ولی الان رفتم کنسانتره گوشتی خریدم مشکلی.نیست که میشه زود بگید بدم یا عوارض داره یا نع چیکار کنم

    1. در کنارش میوه و سبزیجات هم بدین . با برنامه متنوع بدین مشکلی پیش نمیاد

  15. سلام خروس من استخوان بندی سفتی نداره پاهاش یکم اومده تو باید چکار کنم

    1. از رژیم غذایی دارای کلسیم بالا باید استفاده بشه
      با مراجعه به دامپزشک اتل بندی و درمان های بهتری رو انجام خواهند داد

    1. از یک الی دو ماهگی شروع بشه
      مقاله رو کامل بخونید

  16. سلام خسته نباشید من یه جوجه خروس دارم تازه سه ماهه شده واسه غذاش پرش می‌کنه چکار کنم احساس غرور بگیره دوتا جوجه خروس هم قد داره ولی باهم دعوا نمی کنن چکار کنم احساس غرور بگیره و از اونا سر تر خودشو بگیره

  17. ممنون از توضیحات کامل و به درد بخورتون واقعا عالی ممنون

    1. سلام من یک خروس لاری افغان دارم ۸ ماهه با یک خروس لاری ۹ماهه انداختم خروس من ترسید چکار کنم در جنگ نترسد ممنون

      1. سلام ببخشید از کجا بفهمم خروس چند سالشه بی زحمت موب موبهم بگین ممنون میشم

        1. سلام برای تشخیص سن خروس می توانید بالشو باز کنید و پرهایش را بشمارید. باید از نوک پرهای کوچک بشمارید که هر پر سه ماه است. همینطور به سیخک های پر هایش نگاه کنید اگر کوتاه بودند یعنی خروس جوان است. البته خیلی باید دقت کنید و این را بدانید تشخیص دقیق سن خروس لاری اصیل کاری بسیار دشواری است و به همین راحتی نمی توانید متوجه سن خروس شوید. در بیشتر مواقع ممکن است سیخک های پر خروس را کوتاه کنند برای همین تشخیص سخت می شود.

  18. دوستان عزیز الان اون مرغی که شما میخورین ۴۵ روزشم نیست بعد شما میگین حیوان ازاری
    بعدم اینجوری که اینجا میگه بله اینجوری خوب نیست اما میشه حیوان رو بزاری درست زندگی کنه و بزاری استراحت کنه جفت داشته باشه و … این تمرینات واقعا اشتباهه و کار درستی نیست حتی غذاشم با زجر میخوره جوری که اینجا گفته اما لاری اصل که جنگ تو زاتشه باید هر ماه جنگ بدی چون اگر لاری جنگی باشه و جنگ نکنه سکته میکنه یا افسرده میشه

  19. سلام ببخشید یه سوال خروسی که میخوایم بجنگونیم با مرغ جفتی بزنیم ضرر داره؟

    1. فکر نمی کنم ضرری داشته باشه
      بهتر از پرورش دهنده های خروس جنگی هم سوال بفرمایید بهتر راهنمایی خواهند کرد.

  20. سلام من فقط تو یه قسمت مشکل دارم.بعد از جنگ چی بزنیم که سر خروس عفونت نکنه.ما میگیم چیچک سر و چشم خروس اول تقریبا جوش میزنه بعد انگار که زخمی شده .یکی از خروسام که عالی بود اینطوری مرد واسه همین نمیخوام دوباره تجربه کنم اگه درمانی چیزی بگین ممنون میشم.شرمنده طولانی شد

    1. با مراجعه به داروخانه دامپزشکی ، پماد و انتی بیوتیک های لازم رو تجویز میکنن

  21. واقعا که
    چه ادمای بیشعوری پیدا میشن که این حیوونای زبون بسته رو به جون هم میندازن! تازه این مسخره بازیشون هم قانون داره! واقعا یه گناه کبیره حساب میشه که اسم انسان رو روی این بیصفت ها گذاشت …… امیدوارم همین بلایی که سر حیوونای زبون بسته میارن تو اون دنیا سرشون بیاد یا حتی اگه اون دنیایی نیست تو همین دنیا جواب پست فطرتیشونو بگیرن:)

    1. سلام
      میخواستم بگم که نوک مرغ لاری من یکم شکسته وقتی میخواد غذا بخوره خون میاد از پایین نوک اش ولی وقتی باز میکنم دهن اش رو هیچ خونی تو دهن اش نیس ولی از نوک خون میاد لطفا بگید

      1. نوکش شکسته
        برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده بیشتر از این زجر نکشه

  22. سلام من یک خروس لاری دارم که ۷متهشه می تونم مثل این روشها اون رو جنگی کنم

    1. ۷ ماه یکم دیر ولی شما تلاش تون رو بکنید شاید نتیجه داد

    1. داخل مقاله توضیح داده شده
      معمولا از یک سه هفتگی به بعد

      1. سلام من خروس لاری دارم وقتی ۶.۷ ماهه بود خریدمش تا ۱ سال نیم اصن کسو نداشت انداخته بودمش تو قفس درشو بسته بودم یه لامپ ۱۰۰ گزاشته بودم زمستونا روشن میکردم فقط بهش دانه پارس ذرت گندم اب با برنج میدادم اصن بیرون درنمیاوردم تا الان که تغریبا سنش ۲ نیم شده با یه خروس لاری دورگه جنگ اندختمش خروس زد ترکوند.از ورزش تمرین کسو هم هیچی نمیدونم به نظرتون چیکار کنم

        1. از خروس بازهای باتجربه سوال بفرمایید
          توصیه من انجام ندادن این کار هستش چون جنگ انداختن بین حیوانات کار درستی نیست

  23. سلام خوب بود فقط شرمنده من یه جوجه دارم دیگه چهار ماهش شده ولی تاج نداره میگن مرغه ولی هنگامی که میجنگه خروس هارو میزنه واقعا من نمیدونم چطوری بفهمم مرغه یا خروس و اینکه راجب نژاد خروس از کجا باید فهمید و یه نکته دیگه راجب رشدش در چهار ماهگی بگین که چیکار کنم.

    1. بهتر که به یک کارشناس طیور مراجعه کنید تا نر و ماده بودن اون رو براتون تشخیص بده
      نژادش هم تا سن بلوغ نمیشه تشخیص داد
      به نکات گفته شده در مقاله عمل کنید.

  24. من یک خروس ۱۰ماهه دارم این هارو روش انجام بدم یانه تاثیر داره

    1. اگر نژادش لاری باشه میتونه یاد بگیره و اگر نژاد دیگه های داشته باشه فکر نمی کنم موثر باشه

    2. سلام من یک جفت لاری ۴ ماهه دارم که هروقت نزدیک خروس لاری دیگه میکنم یک بار می جنگه یک بار نمی جنگه می‌ترسه فرار می‌کنه
      البته اینم بگم که خروسی که میگم ۶یا ۷ماه بزرگ تره باید چی کار کنم نترسه و جنگی بشه
      لطفاً بهم بگید
      با تشکر

      1. داخل مقاله هم توضیح داده شده
        باید با خروس های کوچکی تر از خودش بجنگه تا دل و جرات پیدا کنه

  25. سلام من یه خروس لاری دارم بالغ شده و تازگیا یه جوجه خروس لاری آوردم پیشش العان باهم دوست شدن میخواستم بدونم وقتی جوجه بزرگ بشه باهم دعوا میکنن ؟ویه سوال دیگه خروس های لاری و محلی چند سال عمر میکنن؟

    1. اگر به هم وابسته بشن و احتمال درگیری کم ، مگر اینکه به خطر جفت و یا غذا دعوا کنن
      خروس ها بین ۵ الی ۸ سال عمر می کنن

  26. سلام ترخدا جواب این سوال من بدید من ی جوجه لاری ۲ماه دارم که حدودا ۱۰روز پیش بای خروس ۷ماه جنگ انداختم بعد جوجه ی۲ماه من گلوش خونی شد حالا خوب شده زخم گلوش ولی دیگه مثل قبلا جنگ نمیکنه چکار کنم

    1. از پرورش دهنده های خروس لاری سوال کنید ، اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم
      احتمال زیاد ترسیده و باید دوباره باهاش تمرین کنید تا جرات سابق رو به دست بیاره

  27. دستت درست خداوکیلی هیچ لاری بازی اینجوری آموزش نمیده زحمت کشیدی خسته نباشی ادمین عزیز..

  28. من یک جوجه دارم که پرو بالاش ژولیده وچشم هاشو میبنده وجیک جیک نمی تونه بکنه به دلیل اینکه وقتی نوکشو باز می کنه نمی تونه جیک جیک کنه هرچی هم تلاش می کنه جیک جیک کنه بی فایده هست لطفا هرچه سریع تر جواب دهید

    1. حتما حتما محیطش رو گرم کن
      از بخاری یا لامپ رشته ای استفاده کن
      اب و غذای کافی بذار جلوش
      و داروی لازم رو از داروخانه حیوانات براش بخر
      شاید با گرم کردن محیط و دادن مولتی ویتامین مشکلش حل شد

  29. سلام مقاله رو خوندم و از این رفتاری که با خروس میشه و تمام عمرش باید با زور و اجبار مثل یه برده زندگی کنه و شکنجه بشه واقعا خیلی ناراحت شدم و باید بگم که یکی از بدترین ظلماییه که انسان میتونه به یه حیوون بی گناه و زبون بسته داشته باشه
    حتی نمیذارن از جفتش یا غذاش یا حتی استراحتش لذت ببره و فقط اونارو میبینه و تلاش میکنه که به دستشون بیاره و دراخر فقط رنج و زخم کوری نصیبش میشه وقتی هم پیر شد میشه کتک خور خروسای جوون
    این جنگ کردن خروس بدبخت برای حفظ خانواده نداشتشه و انسان از این غریزه حیوون سو استفاده میکنه
    واقعا انسان خیلی میتونه از حیوونا پست تر باشه

    1. احسنت،ظلم به حیوانات بدترین کارماها رو داره،بدیمنی میاره

    2. سلام
      دوست عزیز شما تا حالا گوشت مرغ و خروس یا هیچ حیوون دیگه ای رو نخوردین؟ این خروسها برای جنگ ساخته شدن تازه حداقل دوسال عمر میکنن شما میری مرغ ۴۵ روزه رو میخوری گناه نمیکنی؟

  30. سلام
    خوبین
    اقا من ۲ تا جوجه خریدم
    یکیش سر حاله
    اما اونیکی فقط میخوابه هیچی هم نمی خوره
    الان هم نمی تونه سر پا وایسه
    من چی کار کنم تو رو خدا و هرکی که دوست دارید بگید چی کار کنم

    1. جوجه بیحال رو از جوجه سالم جدا کن و هر دو رو زیر لامپ رشته ای نگه دار تا بدنشون کاملا گرم بشه
      به جوجه ها مولتی ویتامین بده و از جیره غذایی مخصوص جوجه های یک هفته ای استفاده کن
      دان شون رو می تونی از مغازه های فروش دان طیور بخری

  31. سلام میخواستم بدونم این تمریناتی که نوشته شده برای خروس محلی هم موثر هست؟ من هم خروس لاری دارم هم محلی این تمرینات رو برای خروس لاریم انجام میدم اگه برای خروس محلی هم موثر باشه رو اونم انجام بدم

    1. سلام
      خروس محلی خوی جنگجویی خیلی کمتری داره و این تمرین ها با توجه به اندامش ممکنه بهش اسیب هم وارد کنه

  32. سلام خروس لاری من ۲ماه نیمشه ولی جنگ نمیکنه چیکار کنم جنگ بکنه

    1. باید بهش اموزش بدید ، داخل مقاله توضیح داده شده

    2. سلام وقت بخیر
      آقا من یه جوجه لاری ۴۰ روزه دارم تو حیاط آزاد میگرده یه روز با یه جوجه خروس محلی درگیر شد و شکست خورد و ازش میترسه و من خیلی ازش زده شدم چکار کنم بتونه اون خروس بزنه

      1. باید با جوجه های کوچک تر از خودش مبازره کنه و اونا رو شکست بده تا کم کم جرات به دست بیاره

  33. وای چرا این کارا رو می کنید اونا زبان ندارن گناه دارن آدم چقدر می تونه بد باشه نکنید ترو خدا اون ها که گناه ندارن

    1. سلام میخواستم بدونم مرغ خانگی که روزی یه دونه تخم میزاره و زردینه داره میشه بزاریمش تودستگاه خانگی ونطفه دارش کنیم وجوجه بگیریم

      1. سلام
        تخمی رو میشه داخل دستگاه جوجه کشی گذاشت که حاصل جفتگیری مرغ و خروس باشه یعنی نطفه دار باشه
        این مورد رو بزارید مشکلی پیش نمیاد . میتونید دستگاهی بگیرید که ستر هچر همزمان داره ، بدین ترتیب میشه هر روز در دستگاه رو باز کرد و تخم جدید گذاشت داخلش

  34. با سلام
    مقاله عالی و کآملی بود چطور میشه از اطلاعات شما بیشتر استفاده کرد
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋