نکاتی در مورد غذای کبوتر (تو لک)

نکاتی در مورد غذای کبوتر (تو لک)

توجه شود که استفاده ی بیش از حد از سبزیجات باعث ترشیدگی چینه دان می شود. توصیه می شود دانه ی پرنده را هفته ای یکبار با مقداری کم از روغن نعناع و روغن اکالیپتوس آغشته نمود تا علاوه بر کمک به سیستم گوارشی، از عود کردن زرد آب در گرمای شدید نیز جلوگیری کند. (پیشگیری به صورت تجربی). با رو به ضعف رفتن بدن پرنده، امکان تکثیر سریع و رشد انگل هایی مثل «کرم مویی» یا «کرم حلقوی» و امثالهم افزایش می یابد، بنابراین در همان آغاز فصل پرریزی باید یکبار به وسیله ی داروهایی نظیر VermiSol یا LevamiSol یا AVioWorm بدن کبوتر را از انگل ها پاکیزه ساخت. توجه شود که استفاده از داروهای ضد انگلی در اواسط مرحله ی پرریزی نه تنها باعث ضعف قوای بدنی در کبوتر می شود، بلکه به مرغوبیت پرها نیز اسیب جدی وارد می آورد. قبل از پرریزی، به خاطر گرمای هوا و شایع بودن عفونتهای تک یاختهای مثل شانکر، لازم است دو تا سه روز کبوتران را به وسیله ی محلول دارو ای خانوادهای میدازول از عفونتهای احتمالی پاک کرد. با چک کردن گلوی کبوتران و با مشاهده ی چرک یا بیرون زدن جناق سینه بهتر است سه روز به آنها آنتی بیوتیک وسیع الطیفی نظیر داکسی ساکلین خوراند (یک قاشق چایی خوری در یک لیتر آب) تا عفونتهای دستگاه تنفسی زدوده شود. توضیح : همانگونه که خاطرنشان شد، استفاده از آنتی بیوتیکها و داروهای ضد انگل داخلی در میانه ی مرحله ی پرریزی اکیدا ممنوع است، زیرا هم سیستم ایمنی کبوتر را ضعیف می کند که خود مسبب ابتلا به بیماری است، و هم به کیفیت پرهای جدید صدمه میزند. از آغاز مرحله ی پرریزی تا میانه ی راه (اواسط مرداد ماه) جو را به جیره های غذایی کبوتران اضافه کنید (تا بیست درصد) تا علاوہ بر رساندن ویتامینهای خانواده ی با که برای کیفیت و قوام یافتن پرها و نیز سلامت جسمی پرنده بسیار مهم هستند ، به پر ریزی نیز سرعت بخشد.

نکاتی-در-مورد-غذای-کبوتر-(تو-لک)

توضیح : کبوتر چون چندان علاقه ای به مزه ی جو ندارد، در هنگام دان دهی بایستی نخست جو را به پرنده داد و پس از این که کامل برداشت ، دانه های دیگر را در اختیارش گذاشت. گنجه ها در این زمان بیش از همیشه نظافت شود. بهتر است هر روز گرد سفید و پرهای پخش در گنجه ها و اطراف را با جارو برقی صنعتی جمع آوری کرد تا تجمع انها باعث بیماریهای تنفسی برای کبوتران یا شخصی پرورش دهنده (خصوصا آلرژی) ضمنا لازم است که گنجه ها را بر علیه انگل های جلدی و مگس ها و باکتری ها ضد عفونی کرد، زیرا انگل های جلدی مخرب جدی پرهای خیس و نو هستند و به سلامت پرهای در حال رشد صدماتی جبران ناپذیر وارد می کنند. در آب آبتنی کبوترها مقداری داروهای ضد انگلی اضافه کنید تا همیشه بدن کبوتر از کنه و شپشک و… پاکیزه باشد. پرهای کبوتران را باید هر دو هفته یکبار از انگل های جلدی زدود. این کار را می توان با پودرهای ضد انگل یا داروهای محلول در آب انجام داد. ضمنا آب تنی در اوایل دوران پر ریزی باعث سرعت بخشیدن به پر ریزی و کم کردن سطح استرسی در پرنده می شود. پرهای اصلی مثل تیزه ها که به نیمه ی رشد رسیدند، آبتنی دادن دیگر جایز نیست، زیرا ممکن است پرها را خون بیاندازد. باید توجه شود کبوتری که توی لک است را نباید پراند.

رفتار کرچی در کبوتر : 

رفتار کرچی عبارت است از خاتمه تولید تخم، خوابیدن بر روی تخمها و مراقبت از جوجه های جوان، تخم در کبوتر موجب تحریک رشد و توسعه کیسه چینه دان می گردد به نظر می رسد که رشد و تزاید این غده تحت غده  FSH  تحت کنترل مستقیم پرولاکتین باشد. تصور می شود که در قمری تولید استروژن و آندروژن موجب رفتار لانه سازی در جنس ماده می گردد در مقابل آغاز فعالیت لانه سازی در جنس نر بستگی به شرایط هورمونی و رفتار جنسی ماده دارد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس