نظافت سالن مرغداری پس از پایان دوره پرورش و جوجه کشی

نحوه نظافت و ضدعفونی صحیح سالن مرغداری | تمیزسازی بستر پس از پایان پرورش و جوجه کشی

پس از پایان دوره پرواربندی و پرورش طیور و یا پایان کار جوجه کشی و فروش جوجه ها، لازم است که تمامی قسمت های سالن اعم از سقف، کف، دیوارها و تمامی تجهیزات را شستشو داده و ضد عفونی کنید تا برای دوره پرورش یا جوجه کشی آینده کاملا آماده شود. 

در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس، همراه با یک ویدیوی آموزشی به نحوه شستشو و ضدعفونی صحیح سالن مرغداری پس از پایان دوره پرورش خواهیم پرداخت، نکات این مقاله هم برای مرغداری های صنعتی و بزرگ و هم برای سالن های پرورش کوچک کاربرد دارد. با ادامه نوشته همراه باشید.

۱- تخلیه کامل سالن پس از پایان دوره پرورش

پس از پایان دوره جوجه کشی و خارج سازی تمامی طیور، لازم است که تمامی تجهیزات موجود در سالن اعم از آبخوری ها و دانخوری ها، لوله های انتقال آب، نوار انتقال دان (در صورت وجود)، لامپ های روشنایی، هیترهای گرمایشی، سیستم های رطوبتی و … از سالن خارج شوند.

۲- شستشو و ضدعفونی تجهیزات سالن 

تمامی تجهیزاتی که از سالن خارج شده مانند آبخوری ها و دانخوری ها، هیترها و … باید توسط آب داغ پرفشار و مواد شوینده خنثی (مایع ظرفشویی) شستشو داده شوند و در نهایت توسط مواد ضدعفونی کننده (جرمی ساید یا مایع سفید کننده) کاملا ضدعفونی شود. در صورت امکان بهتر است این اقلام را برای مدتی در محلول آب و مواد ضدعفونی کننده غوطه ور سازید. 

هم چنین تجهیزاتی که در خارج از سالن قرار دارند مانند تانکرها، بالابرها و آسیاب و میکسر ها نیز به کمک اب داغ پر فشار و مواد شوینده و محلول های ضدعفونی کننده فوق، شستشو و ضدعفونی شوند.

۳- کف روبی و نظافت بستر

پس از خارج سازی تجهیزات و ضدعفونی آنها، بایستی فضولات و پوشال، تراشه چوب و یا کاغذ رول کف سالن را خارج کرده و آنها را طبق بخشنامه سازمان دامپزشکی کشور معدوم کنید. ممکن است پس از تخلیه کامل فضولات و پوشال بستر، مقداری فضله به کف سالن چسبیده باشد. به سادگی با استفاده از دستگاه کف روب می توانید تمامی این بقایا را جدا کرده و از سالن خارج کنید. 

در صورت چسبیدن فضولات به دیواره سالن، می توانید از نیروی کار بخواهید تا به کمک جارو و یا کاردک، این قسمت ها را پاکسازی کنند. در صورتی که سالن مرغداری کوچکی دارید و یا در سطح سنتی و بومی اقدام به پرورش می کنید، نیازی به دستگاه کف روب نبوده با کاردک می توانید سالن را از فضولات سفت و سخت پاک کنید. بعد از پاکسازی کامل بستر، باید تمامی قسمت های کف، دیوار و سقف را به کمک آب داغ پرفشار و مواد شوینده شستشو دهید.

۴- شستشو و ضدعفونی تجهیزات داخل سالن 

تمامی تجهیزات داخل سالن همچون فن تهویه، لامپ ها و سیم کشی ها، تابلو برق، دریچه های اینلت، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و هر وسیله دیگری که قابل خارج سازی نیست، باید به کمک آب داغ پرفشار و محلول شوینده کاملا شستشو داده شود. قسمت های حساس به سوختگی و خرابی باید به کمک فرچه و پمپ باد تمیز شوند. 

۵- شعله دهی سالن 

پس از شستشو و نظافت کلیه قسمت های سالن اعم از سقف، کف و دیوارها لازم است که با استفاده از شعله حرارت، کاملا پاکسازی شود تا تار عنکبوت و یا سایر میکروارگانیسم های موجود در گوشه ها و کناره های سالن کاملا از بین بروند. 

۶- گازدهی سالن

حتما قبل از ضدعفونی سالن موارد ایمنی را رعایت کرده و از ماسک و دستکش، چکمه، لباس مخصوص، کلاه، عینک و … استفاده کنید تا مشکلی برای سلامتی شما و دیگر کارکنان به وجود نیاید. 

در مرحله آخر بایستی سالن را با استفاده از اسپری فرمالین و یا گاز فرمالدهید ضدعفونی کرد. در روش اول از محلول آب و مایع فرمالین استفاده می شود که با استفاده از دستگاه های مه پاش، کلیه قسمت های سالن ضدعفونی می شود. به عنوان مثال اگر قصد ضدعفونی یک فضای صد متری را دارید، از ۹۵ لیتر آب و ۵ لیتر فرمالین ۴۰ درصد استفاده می شود و مقداری از این محلول در دستگاه مه پاش پروانه ای ریخته شده و در سراسر سالن پخش می شود. 

روش دوم ضدعفونی با استفاده از گاز فرمالدهید می باشد که با ترکیب ماده فرمالین و پرمنگنات پتاسیم به دست می آید. به عنوان مثال برای ضدعفونی همان فضای ۱۰۰ متری با گاز فرمالدهید، به ۱۷۰۰ گرم پرمنگنات پتاسیم و ترکیب ۲ لیتر آب و ۲ لیتر فرمالین نیاز خواهید داشت که پرمنگنات پتاسیم در یک ظرف بلااستفاده ریخته شده و مایعات روی آن ریخته می شوند تا فرایند تولید دود کم کم شروع شود. بلافاصله پس از ریختن مایعات، سالن را ترک کنید. 

در روش گازدهی باید به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در و پنجره ها بسته باشند تا کلیه قسمت ها به خوبی ضدعفونی شود.

سایر نکات مهم در ضدعفونی سالن مرغداری

۳- برای ضد عفونی لوله های آب، اگر چنانچه از آب چاه استفاده می کنیم، لازم است دو گالن مایع سفید کننده به چاه ریخته و پس از مدتی اب چاه را به سمت لوله ها پمپ کنیم و پس از استشمام بوی کلر از قسمت انتهایی شبکه آب مرغداری، به مدت ۲۴ ساعت به همان صورت بماند تا مواد داخل لوله ضد عفونی گردد. در صورت داشتن تانک سقفی می توان از آن استفاده کرد و محلول ۳ درصد سفید کننده را به داخلی لوله ها فرستاد.

۲- تمامی کودها و بستر و بقایای آب و دان موجود در سالن را به بیرون منتقل و حداقل در فاصله ۱۰۰ متری سالن جمع آوری کنید. سالن ها به گونه ای ساخته شده باشند که نشتی این مواد به سالن نزدیک نشود و ماشین و تراکتور نیز از روی آنها عبور نکنند.

انتقال جوجه های جدید به سالن 

پس از اتمام فرایند ضدعفونی و گذشت دو روز از آن می توانید دریچه ها را باز کرده و فن تهویه را روشن کنید تا هوای آلوده از سالن خارج شده و هوای تمیز جایگزین شود. پس از گذشت حداقل ۱۰ روز از فرایند نظافت و ضدعفونی می توانید جوجه های جدید را وارد سالن کنید. 

تست تمامی تجهیزات سالن اعم از فن تهویه، لامپ ها و تابلو برق، سیستم گرمایشی و … قبل از ورود جوجه ها ضروری بوده و از تلفات سنگین جلوگیری خواهد کرد. 

سخن آخر 

در این نوشته به صورت خلاصه و کلی به نحوه ضدعفونی و شستشوی سالن مرغداری پس از پایان دوره پرورش و یا جوجه کشی پرداخته شد. گفته های این نوشته هم برای پرورش دهنده های خرد و هم پرورش دهنده های کلان قابل استفاده است. مقادیر ذکر شده در مقیاس های دلخواه قابل تغییر بوده و جهت انجام بهتر کار میتوانید با یک متخصص دام و طیور مشورت داشته باشید. 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس