نحوه استفاده از یک دستگاه جوجه کشی | طرز کار دستگاه جوجه کشی

آشنایی با نحوه کار دستگاه جوجه کشی و طرز کار آن

دستگاه جوجه کشی یک روش مصنوعی برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه است. در اصل، یک دستگاه جوجه کشی نقش یک مرغ مادر را اجرا می کند و با ایجاد شرایطی همانند یک مرغ از جمله تامین درجه حرارت و رطوبت مناسب، تهویه و چرخش خودکار تخم ها سبب رشد جنین در داخل تخم شده و جوجه شدن تخم ها را منجر خواهد شد. در ادامه این نوشته نحوه آماده سازی ماشین جوجه کشی و شیوه قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه و شروع جوجه کشی به صورت قدم به قدم آموزش داده خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» قابل استفاده برای تکثیر انواع طیور اهلی و بومی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» بهره گیری از دو سنسور و دو میکروکنترلر با دقت بالا در برد جوجه کشی
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی

اولین و مهم ترین قدم در شروع جوجه کشی از تخم نطفه دار ، انتخاب و خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب و استاندارد است تا در طول جوجه کشی بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد. بی کیفیت بودن سنسور و یا ناکارآمد بودن برد جوجه کشی موجب بالا رفتن و یا پایین آمدن بیش از حد دما و رطوبت در طول دوره جوجه کشی خواهد شد که این امر سبب مرگ جوجه در داخل تخم و شکست در جوجه کشی خواهد شد. بنابراین تنها دقت در قیمت دستگاه جوجه کشی ملاک خرید شما نباشد، بلکه باید به تمامی جزئیات آن من جمله سنسور، بدنه ، برد جوجه کشی ، شیوه گرما دهی و رطوبت رسانی ، تهویه و چرخش تخم ها و گارانتی و پشتیبانی دستگاه توجه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما به مقاله معیارهای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی استاندارد مراجعه کنید. 

 

تمیز کردن دستگاه جوجه کشی
تمیز کردن دستگاه جوجه کشی

نحوه آماده سازی دستگاه قبل از شروع جوجه کشی

برای آماده سازی دستگاه قبل از جوجه کشی باید موارد متعددی را مد نظر قرار داد بدین منظور می توان موارد زیر را انجام داد که عبارت است از …

  • نظافت فضای داخلی و خارجی دستگاه جوجه کشی
  • تست کارکرد دستگاه و راه اندازی آن
  • تنظیم دما و رطوبت مناسب 
  • بررسی کارایی فن تهویه، موتور چرخش تخم، المنت، سیستم رطوبت و…
  • اطمینان از کالیبره بودن سنسور دستگاه جوجه کشی

که پس از انجام موارد ذکر شده و یافتن علت نوسان دما و رطوبت و رفع مسائل موجود می توانید تخم ها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید در ادامه به توضیح برخی موارد ضروری پرداخته شده است.

تمیز کردن دستگاه جوجه کشی 

پس از انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی ، لازم است که آن را تمیز کنید تا باکتری ها و آلودگی های موجود در داخل کابین دستگاه و بر روی بدنه بیرونی آن از بین بروند. تمام سطوح دستگاه جوجه کشی را با یک پارچه تمیز یا اسفنجی که در محلول رقیق کننده رقیق شده اند پاک کنید (مخلوط ۲۰ قطره سفید کننده خانگی در ۱ قوطی آب). از دستکش ها برای محافظت از دستان خود استفاده کنید. اجازه دهید دستگاه جوجه کشی در مجاورت هوا کاملا خشک شود و سپس می توانید از آن جهت جوجه کشی استفاده کنید. 

در صورتی که شما دستگاه جوجه کشی را به صورت دست دوم خریداری کرده باشید و یا اگر آن را در جایی انبار کرده بودید، تمیز کردن آن ضرورت بیشتری پیدا خواهد کرد. چرا که باکتری ها و گرد و غبار بیشتری بر روی سطوح آن تجمع پیدا کرده است. در نظر داشته باشید که رعایت بهداشت و تمیز سازی دستگاه و تخم ها ، مانع از ورود باکتری به داخل تخم خواهد شد. ورود میکروب به داخل تخم در بسیاری از موارد سبب مرگ جنین در حال رشد خواهد شد. 

محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی باید دما و رطوبت ثابتی داشته باشد، بنابراین قرار دادن آن در کنار پنجره و یا محیط هایی که جریان هوا به تندی انجام می شود، اصلا درست نیست. دمای مناسب اتاق قرارگیری دستگاه جوجه کشی باید بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد باشد و رطوبت مناسب باید بین ۳۵ الی ۵۰ درصد باشد. با استفاده از سیستم های گرمایشی و تهویه و رطوبت رسانی می توانید این مقادیر را تنظیم کنید. 

اتصال ماشین جوجه کشی به برق
اتصال ماشین جوجه کشی به برق

اتصال دستگاه جوجه کشی به برق شهری

کابل برق را به پریز برق متصل کنید، دقت داشته باشید پریز به درستی کار کند و در صورت امکان دستگاه را به پریزی نصب کنید که هر کسی مانند بچه کوچکتان نتواند آن را از برق بکشد. آب گرم را به پانل رطوبت دستگاه جوجه کشی اضافه کنید. دستورالعمل های دستگاه جوجه کشی را برای تأیید مقدار درست آب مطالعه کنید. بهتر است از آب مقطر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ابتدا بهتر است دستگاه را در حالت خالی از تخم روشن کنید و دما و رطوبت مناسب پرنده مورد نظر را روی آن تنظیم کنید، سپس اجازه بدهید تا دستگاه به مدت ۲۴ ساعت کار کند. در این مدت می توانید با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج تستو ، صحت عملکرد دستگاه را مورد سنجش قرار دهید و در صورت کارکرد صحیح آن می توانید تخم ها را وارد دستگاه کرده و جوجه کشی را شروع کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی مراجعه کنید. 

دقت سنجش دستگاه جوجه کشی اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که در صورت تغییر دما در حد یک درجه امکان وارد آمدن شوک دمایی به جنین تلف شدن آن وجود دارد، هم چنین کم بودن یا زیاد بودن بیش از حد رطوبت موجب خفه شدن جوجه در داخل تخم و یا باز شدن بیش از موقع تخم خواهد شد، پس حتما دستگاه مورد نظر را فارغ از نوع برند و تولید کننده ای که دارد، مورد تست قرار دهید. در صورت موفقیت آمیز بودن فرایند تست می توانید تخم ها را وارد دستگاه جوجه کشی کنید. 

نکات مهم حین قرار دادن تخم در داخل دستگاه 

قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه ، باید از هم دما بودن دما و رطوبت تخم با دما و رطوبت دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای اینکار بهتر است دستگاه را خاموش کرده و درب آن را باز کنید تا دما و رطوبت آن کاملا با دما و رطوبت اتاق یکسان شود. 

هم چنین تخم های نطفه دار را برای مدت ۲ ساعت در اتاق قرار دهید تا کاملا دما و رطوبت اتاق را به خود جذب کند، سپس می توانید تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید و با روشن کردن آن  و تنظیم دما و رطوبت مناسب پرنده مورد نظر ، جوجه کشی آغاز خواهد شد. 

هر دستگاهی شانه مخصوص به خود را دارد، اگر دستگاه دارای شانه حفره ای یا شاخکی است باید تخم ها را به صورت عمودی در داخل آن قرار دهید طوری که قسمت باریک تخم به سمت پایین باشد. اما اگر از دستگاه های دارای شانه همه کاره یا غلتکی استفاده می کنید، باید تخم ها را به صورت خوابیده قرار دهید و در لابه لای هر ردیف از تخم ها تیغه جدا کننده قرار خواهد گرفت. 

از چه نوع تخمی جوجه کشی کنیم؟

دقت کنید که هر تخمی برای جوجه کشی مناسب نیست. به عنوان مثال تخم هایی که در سوپرمارکت ها فروخته می شوند، فاقد نطفه هستند و برای مصرف خوراکی تولید شده اند. یعنی توسط مرغان تخمگذار تولید شده اند. 

اما تخم هایی که برای جوجه کشی مناسب هستند، باید حتما نطفه دار باشند یعنی پرنده ماده توسط پرنده نر جفت گیری کرده باشد و نطفه از بدن پرنده نر به تخمدان پرنده ماده منتقل شده باشد، در این صورت تخم ها نطفه دار خواهند و برای جوجه کشی کاملا مناسب هستند. 

در خرید تخم نطفه دار نیز باید دقت کافی را به عمل آورید چرا که در این زمینه نیز کلاهبرداری هایی زیادی انجام می شود، بنابراین حتما خرید خود را به صورت حضوری انجام دهید و از واسطه ها و فروشنده ها و به صورت اینترنتی خرید نکنید. برای راهنمایی بیشتر قبل از خرید حتما مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار را مطالعه بفرمایید. 

 

قبل-از-کار-با--دستگاه-جوجه-کشی-دستان-خود-را-بشویید
قبل-از-کار-با–دستگاه-جوجه-کشی-دستان-خود-را-بشویید

قبل از دست زدن به تخم مرغ برای قرار دادن در دستگاه جوجه کشی دستان خود را بشویید

قبل از دست زدن به تخم های نطفه دار و انتقال آنها حتما دستان خود را بشویید تا میکروب های موجود در کف دست و انگشتان شما بر روی پوسته تخم نشیند، چرا که این میکروب ها در اثر حرارت و رطوبت داخل دستگاه به خوبی رشد خواهند کرد و با نفوذ به داخل تخم موجب تلف شدن جوجه در داخل تخم خواهد شد. 

 

تخم-مرغ-های-نطفه-دار-را-در-دمای-اتاق-قرار-دهید
تخم-مرغ-های-نطفه-دار-را-در-دمای-اتاق-قرار-دهید

تخم مرغ های نطفه دار را در دمای اتاق قرار دهید

همیشه سعی کنید برای مدتی تخم مرغ ها را در داخل اتاقی که دستگاه جوجه کشی قرار دارد بگذارید تا به دمای اتاق برسند ، این عمل به شما کمک خواهد کرد تا از وارد شدن شوک دمایی به تخم ها جلوگیری شود. 

علامت-زدن-تخم-های-نطفه-دار
علامت-زدن-تخم-های-نطفه-دار

علامت زدن تخم های نطفه دار 

اگر از دستگاه جوجه کشی غیر اتوماتیک استفاده می کنید ، همیشه سعی کنید تخم مرغ های خود را با یک مداد که از مواد شیمیایی ساخته نشده است به آرامی علامت بزنید این کار باعث میشود شما توالی گردش تخم مرغ را بدانید و از عدم ثابت ماندن تخم ها اطمینان پیدا کنید. در صورتی که از دستگاه جوجه کشی اتوماتیک استفاده می کنید نیازی به این کار احساس نمیشود. بسیاری از مردم از X و O برای نشان دادن هر طرف تخم مرغ استفاده می کنند.

 

تخم-مرغ-را-با-دقت-به-داخل-دستگاه-جوجه-کشی-قرار-دهید.
تخم-مرغ-را-با-دقت-به-داخل-دستگاه-جوجه-کشی-قرار-دهید.

تخم مرغ را با دقت به داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

تخم مرغ ها را به آرامی در ماشین جوجه کشی قرار دهید. همانطور که اشاره شد اگر از شانه های حفره ای استفاده می کنید، تخم ها را به صورت عمودی قرار دهید طوری که قسمت نوک تیز به سمت پایین باشد و اگر از شانه های همه کاره یا غلتکی استفاده می کنید می توانید تخم ها را به صورت افقی در داخل دستگاه قرار دهید. 

سرکشی دستگاه و مشاهده روند جوجه کشی

پس از شروع جوجه کشی لازم است که هر چند ساعت یکبار به دستگاه سر بزنید و از صحت عملکرد و انجام صحیح تمامی فرایندهای جوجه کشی اطمینان لازم را بدست بیاورید. 

در برخی ساعات امکان قطع برق شهری وجود دارد، بنابراین باید به یک موتور برق و یا سیستم های برق اضطراری دسترسی داشته باشید و سریعا دستگاه را به این سیستم ها متصل کنید تا از تلف شدن تخم ها جلوگیری به عمل آید. 

یک دستگاه جوجه کشی استاندارد چطور کار می کند؟

یک دستگاه جوجه کشی استاندارد باید تمامی فرایندهای جوجه کشی از قبیل سنجش دما و رطوبت ، تامین حرارت و رطوبت ، چرخش تخم ها و تهویه هوای دستگاه را به صورت خودکار انجام دهد و در صورت بروز هرگونه خطا آن را به کاربر اطلاع دهد. 

آیا هر پرنده ای دستگاه جوجه کشی مخصوص به خود را دارد؟

معمولا از یک دستگاه جوجه کشی برای تخم نطفه دار تمامی پرنده های بومی و اهلی استفاده می شود، چرا که تخم این پرنده ها شرایط جوجه کشی تقریبا مشابهی دارند، اما برای پرنده های زینتی باید از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کرد. 

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی
» دارای سیستم اتوماتیک پمپاژ آب
» امکان چرخش خودکار تخم ها بصورت گهواره ای
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

در خرید دستگاه جوجه کشی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در خرید ماشین جوجه کشی باید به تمامی جزئیات آن من جمله سنسور، بدنه ، برد جوجه کشی ، شیوه گرما دهی و رطوبت رسانی ، تهویه و چرخش تخم ها و گارانتی و پشتیبانی دستگاه توجه کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما به مقاله معیارهای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی استاندارد مراجعه کنید. 

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام من یه دستگاه جوجه کشی دسته دوم ایزی باطر خریدم مخاستم بدونم طریقه کار کردش چه جوریه دمای مورد نیاز برا جوجه کشی چیه و این که دما مورد نیاز جوجه کشی رو خود دستگاه فراهم میکنه یا باید اپراتور این کار رو انجام بده از کجابفهمیم که الان

      1. سلام من حتی نمیدونم کدوم هست روی دفتر چه راهنمای دستگاه هم نزده

        1. باید مدل دستگاه رو بگی تا بتونم راهنماییت کنم

  2. من يک ماشين دارم تخم چوچه دارند ممتا درروﺯ۱۲ مى موره ىعنى درداخل ماشين ۱۲ روﺯه کى شون مى موره

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا سوالتون رو واضح تر بپرسید متوجه منظورتون نشدم

  3. اگر بخواهیم تخم عروس هلندی بزاریم باید چه نکاتی را انجام دهیدم

    1. در وهله اول یک دستگاه جوجه کشی مخصوص پرندگان زینتی تهیه کنید
      به مدت یک الی دو روز دستگاه رو تست کنید که قطعاتش به خوبی کار کنه
      دما و رطوبت مناسب برای تخم عروس هلندی رو ایجاد کنید
      دمای ستر ۳۷.۵ هستش دمای هچر ۳۷.۲
      رطوبت هم ۵۸-۶۳
      قبل از ورود تخم ها به داخل دستگاه هم باید به خوبی تمیزشون کنی که آلودگی روشون باقی نمونه
      پس از بیرون اومدن جوجه ها اجازه بدین یک روز داخل دستگاه بمونن و نگران آب و غذاشون نباشین
      چون از محتویات زرده که تو داخل بدنشون هست تغذیه خواهند کرد

    1. در هر زمانی میشه استفاده کرد اما چون در فصل های بهار و پاییز پرنده ها تخم گذاری می کنند، میشه تخم نطفه دار تازه پیدا کرد و جوجه کشی رو شروع کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋