مواد تشکیل دهنده دان خرد شده و نکات مهم تغذیه طیور – ۳

مواد تشکیل دهنده دان خرد شده – تغذیه طیور : برای تغذیه خروس لاری غذاهایی که از یخچال خارج شده و سرد هستند، نباید بلافاصله به حیوان داد. چون این کار باعث می شود که دستگاه گوارش خروس مقداری از حرارت بدن را برای گرم کردن مصرف کند که این عمل با هزم غذا منافات دارد.

گوشت : گوشت اکثر حیوانات علفخوار از قبیل گاو ، گوسفند ، به ویژه دل ، کلیه ، و شکمبه بسیار مفید و مغذی بوده و همچنین تغذیه با ماهی تازه، در صورتیکه حاوی استخوان های تیز و خطرناک نباشد، نیز بسیار عالی است. باید توجه نمود که گوشت را حتماً بصورت نیمه پخته در اختیار خروس قرار داد.

مواد تشکیل دهنده دان خرد شده
مواد تشکیل دهنده دان خرد شده

استخوان: استخوان و مغز استخوان در تأمین مواد غذایی خروس و بویژه جوجه خروس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این حال نکات زیر را در مورد تغذیه با استخوان بایستی رعایت نمود.

۱) استخوان حیوانات کم سن دارای مقادیر زیادی غضروف بوده و برای خروس های جوان مفید و ضروری می باشد

۲) استفاده مکرر و زیاد از استخوان سبب یبوست می شود

غلات: موادی همچون گندم، ذرت، برنج، جو، ارزن و ذرت می باشند. بهتر است که غلات را با پوست به مصرف خروس رسانید. زیرا در صورت جدا کردن پوست ویتامین های موجود در پوست غلات از بین خواهند رفت.

سبزیجات: استفاده از سبزیجات بدلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی در ترکیب جیره غذایی مفید می باشد. به عنوان مثال اسفناج بدلیل داشتن مواد آهنی قابل توجه در تقویت سیستم خونساز بدن، مفید می باشد.

نمک : استفاده زیاد از نمک در جیره غذایی خروس بدلیل اینکه حیوان فاقد غدد ترشح کننده عرق می باشد ، زیان آور است. اصولاً غذاهای حاوی نمک و ادویه برای خروس مفید نمی باشد

روغن (چربی ها): استفاده از روغن ذرت و یا روغن زیتون به مقدار ۱ قاشق چایخوری، ماهی دوبار در جیره غذایی توصیه می شود. برای تغذیه خروس های بالغ ۲ وعده غذایی در روز کافی می باشد. ولی در مورد خروس های جوان باید تعداد وعدههای بیشتری را در نظر گرفت.

خروس های جوان نسبت به خروس های بالغ به غذاهای انرژی دار، آمینواسیدها و اسیدهای چرب ضروری بیشتری نیازمند هستند. بنابراین در مورد کیفیت و کمیت غذایی آن ها، بخصوص پس از ۸ هفتگی که آغاز سن رشد محسوب می شود باید حساسیت بیشتری داشت.

استفاده از شیر، تخممرغ، سبزیجات تازه، مغز استخوان و گوشت در این راستا قابل توصیه می باشد. ولی هرگز تخم مرغ را بصورت خام به حیوان ندهید، زیرا اینکار باعث ایجاد مشکل در جذب ویتامین ۱ B می شود.

مواد تشکیل دهنده دان خرد شده - تغذیه طیورمواد تشکیل دهنده دان خرد شده – تغذیه طیور

ارزن درشت: مواد مغذی ارزن شامل ۱۵ درصد پروتیین، مقادیر بالای فیبر، ویتامینهای B کمپلکس (نیاسین، فولاسین و ریبوفلاوین)، مواد معدنی آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم و روی، آمینواسیدهای ضروری متیونین، لسیتین و ویتامین A و غنی از فیتو کمیکال هایی مثل اسیدفیتیک می باشد. ارزن حداقل آلرژی زایی و بیشترین هضم را دارد.

تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه پرندگان

دانه های تازه یکی از منابع مفید و خوب برای خروس لاری به شمار میرود. ولی بایستی با دقت تهیه و نگهداری شوند، تا ترش یا فاسد نگردند.

این جوانه ها را به راحتی می توان تهیه کرد. و مزیت آن این است که دانه ها را با دست خود و به روش طبیعی عمل آوردهاید. این خوراک مقوی (دانه های تازه) را گاهی در اختیار پرنده خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋