مناطق مناسب پرورش شترمرغ | بهترین محل برای نگهداری شترمرغ در ایران

آشنایی با منطقه های مناسب برای پرورش شترمرغ

شترمرغ یکی از پرنده های بزرگ و غیر قابل پروازی است که دیرباز تاکنون مورد توجه بشر بوده و از قسمت های مختلف بدن آن جهت کسب درآمد می توان استفاده کرد. وجود درآمد بالا از فروش محصولات مختلف شتر مرغ باعث تحریک سایر کشور ها به ویژه در اروپا ،آمریکا و بخش هایی از آسیا و استرالیا شده است .دولت آفریقای جنوبی برای حفظ بازارهای داخلی خود در سال ۱۹۰۶ قانون منع صادرات پرنده زنده و تخم شترمرغ را وضع نمود. این پرنده ها ذاتا در مناطق گرم و خشک افریقا زندگی می کنند و محیط های گرم و یا سرد سازگاری خواهد داشت، به همین دلیل در هر منطقه ای از ایران از شمال گرفته تا جنوب کشور امکان پرورش شترمرغ وجود دارد. 

به دلیل افزایش روز افزون خواهان گوشت و پوست و پر شترمرغ ، پرورش و نگهداری از انها نیز به نظر اقتصادی تر و معقول تر می رسد. اما برای پرورش شترمرغ نیاز به مکان وسیعی خواهند داشت تا به راحتی در آن امکان گردش و زندگی داشته باشند چرا که در یک فضای بسته و کوچک نمی توان آنها را پرواری نمود. در این نوشته از چیکن دیوایس به شرایط آب و هوایی و مکان مناسب برای پرورش شترمرغ ها خواهیم پرداخت، بنابراین اگر قصد نگهداری از این پرنده ها را دارید مطالعه ادامه این نوشته برای شما کاملا مفید خواهد بود.

شرایط مناسب پرورش شترمرغ
شرایط مناسب پرورش شترمرغ

نژاد های مناسب پرورش 

شترمرغ ها دارای نژاد های مختلفی هستند که از جمله آنها شترمرغ آفریقایی صرفه اقتصادی دارد و بیشتر پرورش دهندگان آن را نگهداری می کنند، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توان انواع نژاد های شترمرغ را مطالعه کنید

تاریخچه پرورش پرنده شتر مرغ در ایران 

ورود هر صنعت نوپایی به  کشور نیاز به تحقیقات اولیه در این زمینه دارد. به طور نمونه، چین همزمان با ایران پرورش شترمرغ را آغاز کرد در حالی که در یک برهه ۱۰ ساله پیش از آن تحقیقات خود را انجام داده بود و با ظرفیت بالا واردات این پرنده را آغاز کرده اما در ایران همزمان با واردات ،تحقیقات و تولید آن شروع شد.

چین اکنون سالانه ۱۰۰۰۰۰ قطعه شترمرغ تولید میکند در صورتی که ما در ایران تولید آنچنانی نداریم و هنوز وارد کننده هستیم. قفل این صنعت ۱۸ سال پیش در ایران باز شده ولی هنوز گوشت شترمرغ بطور چشمگیری بازار خود را پیدا نکرده است و سرانه مصرف گوشت شترمرغ در ایران به ازاء هر نفر در حال حاضر فقط ۱۵۰-۱۰۰ گرم است. اگرچه با افزایش قیمت در سایر گوشت ها بویژه قرمز به دلیل کاهش تفاوت بین گوشت قرمز و گوشت شترمرغ کاهش یافته و تقاضا برای آن در حال افزایش است.

بازار محصولات شتر مرغ در ایران فعلا در مرحله تولید و تکثیر است و فاز نهایی آن که صادرات و مصرف محصولات پرنده شترمرغ است در صورت تداوم صنعت و سود آوری در آینده نزدیک آغاز خواهد شد . البته کار گزار صنعت محصولات شترمرغ در ایران بخش خصوصی است. صنعت پرورش پرنده شترمرغ در ایران از سال ۱۳۷۳ شروع شد و تا الان گسترش و پیشرفت موفقیت آمیزی در اکثر نقاط کشور داشته است. در نوشته پرورش شترمرغ کاملا به موضوع نگهداری شترمرغ و روش های کسب درامد از ان اشاره شده است که با مطالعه آن می توانید کار خود را به صورت آگاهانه و هدفمند شروع کنید.

در سال های اولیه جوجه یا تخم نطفه دار از خارج کشور وارد و پس از پرورش در سنین مختلف به فروش می رسیدند . اکنون ایران خود تخم نطفه دار شترمرغ و جوجه و مرغ مادر این گونه را تولید میکند و استان هایی چون تهران ،اصفهان،مرکزی و گلستان بیشترین تعداد مزرعه پرورش شتر مرغ را دارند.

از آنجا که این صنعت در کشور در حال فراگیر شدن میباشد ،ضرورت راه اندازی صنایع جانبی آن از قبیل تولید دستگاه های جوجه کشی شترمرغی ،کشتارگاه ها ، کارگاه های دباغی پوست جهت تولید و صادرات آنها اجتناب ناپذیر است و موجب خواهد شد این صنعت پایدار ،اشتغال زا و قابل رقابت با دیگر کشور ها معنی پیدا کند.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۶۴ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از نژادهای مختلف شترمرغ
» مجهز به سه عد سنسور با دقت بالا برای سنجش میزان دما و رطوبت
» بهره گیری از رزین های هوابند جهت افزایش عایق بندی دستگاه
قیمت : ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دما و رطوبت پرورش شترمرغ
دما و رطوبت پرورش شترمرغ

دما و رطوبت مناسب برای پرورش شترمرغ

شترمرغ حیوانی بسیار مقاوم ،با قابلیت سازگاری بالا در شرایط محیطی جدید است و علی رغم اینکه زیستگاه شترمرغ مناطق گرم و حاره ای و استپی آفریقاست اما پرورش شترمرغ حتی در برخی نواحی سردسیر مانند کشور سوئد نیز صورت میگیرد. علاوه بر آن شاهد پرورش شترمرغ در مناطق شرجی و شمالی کشور نیز هستیم. بنابراین این موضوع عدم وابستگی شترمرغ به یک منطقه خاص جغرافیایی را نشان می دهد.

تطابق کامل شترمرغ با هر نوع آب و هوایی کاملا ثابت شده است و در هر نقطه از ایران که باشید به راحتی می توانید انها را پرورش دهید. به طوری که بر اساس گزارشات مختلف کارشناسان، در مناطق مختلف کشور در دمای ۱۵- تا ۵۰+ درجه سانتی گراد به راحتی زندگی کرده و نسبت به کم آبی و خشکی هوا مقاوم میباشد. نکته قابل توجه حداکثر بازدهی و راندمان پرورش شتر مرغ  با استفاده از امکانات موجود است .

 

بهترین محل برای نگهداری شترمرغ

از آنجا که تولید محصولات با کیفیت بالا برای رقابت در بازارهای جهانی محصولات شترمرغ حائز اهمیت است و با توجه به این که ما در صنعت پرورش شترمرغ در ابتدای راه قرار داریم بهتر است با برنامه ریزی دقیق،احداث و توسعه واحد های شترمرغ در مناطقی انجام گیرد که در آینده؛ اولا امکان گسترش  بیشتر آن فراهم باشد،ثانیا محصولات تولیدی را با هزینه پایین و حداکثر  کیفیت و بازده به بازار عرضه کنیم تا بتوانیم در بازارهای جهانی با محصولات تولیدی سایر کشور های جهان که از زمان های دور به طور تخصصی در پرورش شتر مرغ فعالیت داشته اند ،قدرت برابر برای رقابت داشته باشیم.

محل مناسب برای نگهداری از شترمرغ
محل مناسب برای نگهداری از شترمرغ

شترمرغ ها به دلیل طبیعت خاص خود مدام در حال دویدن و جنب و جوش هستند و نمی توانید آنها را در یک مکان کوچک و بسته نگه دارید بنابراین قبل از شروع کار حتما باید به مکانی وسیع و چمنزار برای نگهداری بی دغدغه آنها بیندیشید. شترمرغ از انواع سبزیجات و علوفه ها می توانند تغذیه کنند. بنابراین پرورش آنها در مراتع به کاهش هزینه های تغذیه ای آنها نیز کمک خواهد کرد

معمولا شترمرغ ها به صورت آزادانه در مراتع رها می شوند و به منظور محافظت از آنها در برابر حملات حیوانات وحشی و یا سرقت ، پرورش دهندگان اقدام به حصار کشی می کنند، پش دومین شرط برای پرورش شترمرغ ضمن داشتن مکان وسیع حصار کشی مراتع می باشد. استفاده از جایگاه های مخصوص آب و غذا برای آنها ضروری خواهد بود تا از خم شدن بیش از سر آنها جلوگیری کرد و امکان تغذیه راحت و بدون مشکل را می توان برای آنها فراهم آورد.

شایان ذکر است که برای بالا بردن توان و افزایش تولیدات پرنده شترمرغ و سازگاری شتر مرغ با شرایط آب و هوایی در نقاط مختلف کشور ،نیاز به تحقیقات علمی گسترده ای است. در مناطقی که هوا بیش از اندازه سرد باشد که احتمال از دست رفتن پرنده ها وجود دارد بهتر است که از تجهیزات گرمایشی مناسبی استفاده کرد و در صورت نگهداری از آنها در سالن حتما از فن های تهویه استانداردی باید استفاده نمود تا از آلوده شدن محیط پرورش جلوگیری به عمل آید.

آنها در فصل بهار اقدام به انتخاب جفت و تولید مثل می کنند که حتما باید شرایط مناسبی را برای تخم گذاری و تولید جوجه ها فراهم نمود که از جمله آنها می توان ایجاد محیط آرام و بدون استرس، در اختیار قرار دادن غذای کافی ، استفاده از غذای دارای پروتئین و کلسیم کافی برای شترمرغ ماده ، در اختیار قرار دادن خاک نرم برای لانه سازی شترمرغ ها و… اشاره نمود. 

 

شرایط پرورش شترمرغ

از شرایط پرورش شترمرغ می توان به مکان وسیع و دارای آب و علف اشاره کرد که البته در  فضای خاکی بدون علف نیز می توان آنها را پرورش داد چرا که ذاتا یک پرنده مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی است. 

در صورت نگهداری از شترمرغ ها طبیعتا باید آب و غذای آنها را فراهم کنید و با توجه به اینکه این پرنده ها غذای زیادی را مصرف می کنند، بنابراین داشتن سرمایه کافی جهت تامین غذاهای مورد نیاز آنها الزامی خواهد بود، معمولا با استفاده از انواع علوفه و سبزیجات می توان آنها را تغذیه نمود اما این مواد غذایی کافی نخواهند بود و حتما باید از انواع منابع غذایی دارای پروتئین، ویتامین و املاح معدنی بایستی استفاده کرد. 

اخذ مجوز های لازم در صورت نیاز از دیگر شرایط لازم برای پرورش شترمرغ خواهد بود، اگر در آینده قصد کشتار شترمرغ و بسته بندی مستقیم محصولات را داشته باشید اخذ مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و اداره بهداشت ضروری خواهد بود.

 

پیش بینی بازار محصولات شتر مرغ  در آینده

از شرایط پرورش شترمرغ می توان به مکان وسیع و دارای آب و علف اشاره کرد که البته در  فضای خاکی بدون علف نیز می توان آنها را پرورش داد چرا که ذاتا یک پرنده مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی است. 

محصولات شترمرغ
محصولات شترمرغ

در صورت نگهداری از شترمرغ ها طبیعتا باید آب و غذای آنها را فراهم کنید و با توجه به اینکه این پرنده ها غذای زیادی را مصرف می کنند، بنابراین داشتن سرمایه کافی جهت تامین غذاهای مورد نیاز آنها الزامی خواهد بود، معمولا با استفاده از انواع علوفه و سبزیجات می توان آنها را تغذیه نمود اما این مواد غذایی کافی نخواهند بود و حتما باید از انواع منابع غذایی دارای پروتئین، ویتامین و املاح معدنی بایستی استفاده کرد. 

اخذ مجوز های لازم در صورت نیاز از دیگر شرایط لازم برای پرورش شترمرغ خواهد بود، اگر در آینده قصد کشتار شترمرغ و بسته بندی مستقیم محصولات را داشته باشید اخذ مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و اداره بهداشت ضروری خواهد بود.

 

در چه مکان هایی می توان شترمرغ ها را پرورش داد؟

با توجه به اینکه شترمرغ ها پرنده هایی مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی هستند، بنابراین در هر مکانی اعم از بیابانی و کوهستانی ، کویری و یا جنگلی می توان آنها را پرورش داد و محدودیتی در این مورد وجود ندارد. 

دما و رطوبت مکان پرورش شترمرغ چگونه باید باشد؟

وجود دمای متعادل و رطوبت مناسب برای پرورش شترمرغ ها بهتر خواهد بود با اینکه شترمرغ ها توانایی تحمل دمای ۱۵- تا ۵۰+ را نیز دارند، اما به منظور پرورش بهتر و بدون مشکل بهتر است دما و رطوبت متعادلی را برای آنها فراهم کنید. 

محصولات حاصل از پرورش شترمرغ ها کدام ها هستند؟

از پرورش شترمرغ می توان به محصولات بی نظیری همچون پر لطیف شترمرغ ، پوست نرم و گران قیمت ، گوشت لذیذ و کم چرب و حتی تخم خوراکی و پر انرژی آن دست پیدا کرد.

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. اطلاعات و اموزش ها جهت پرورش شتر مرغ چطوری میتونم به دست بیارم و اینکه حداقل متراژ زمین چقدر باید باشه و اینکه میشه از اراضی ملی استفاده کرد

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله ای که پایین براتون لینک میدم میتونه کمکتون کنه
      پرورش شترمرغ
      برای کسب اطلاعات بیشتر هم به جهاد کشاورزی منظقه خودتون مراجعه کنید.

  2. سلام خسته نباشین
    ایا تو منطقه ساحلی هرمزگان هم میشه پرورش داد

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکنه در این خصوص به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید

  3. سلام
    بهزاد هستم
    آیادرآب وهوای کوهستانی خلخال پرورش شتر مرغ امکان پذیراست یاخیر واین که برای پرورش هر ده راس آن چند متر فضای بسته و چند متر گردشگاه نیاز داریم تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      در کل شترمرغ قابل زیست و نگهداری در اقلیم های مختلف هست
      چه سرد چه گرم
      ولی هرچقدر اقلیم پرورش گرم و خشک باشه کیفیت و کمیت محصولات تولیدی هم بیشتر میشه

  4. با توجه باینکه برای سنین مختلف فرموده آید مکان متفاوت چه در قسمت مسقف و چه گردشگاه نیاز دارد ،اگر مکان ما در حد همان سن بزرگسالی شأن باشد یعنی وسعت داشته باشه برای سنین پایین مناسب نیست؟ یعنی برای سنین متفاوت حتما مکان متفاوت از نظر وسعت باشد؟

    1. خب تصور کنید جوجه هارو اضافه کنید به کنار بزرگسالان به احتمال قوی مشکلی برا جوجه ها پیش میارن
      و بهتره که جاشون جدا باشه

  5. سلام شهرستان بیرجند میشه برا مزرعه شتر مرغ اقدام کنم هوای خشک و سرد دارد؟

      1. سلام خسته نباشید در استان تهران شهرستان شهریار به نظر شما نگهداری شتر مرغ بازدهی خوبی خواهد داشت ممنون از اینکه این مقاله رو به اشتراک گذاشتید

        1. سلام دوست عزیز
          بله میتونید ولی توصیم اینه قبل از شروع این کار حتما دانش لازمه رو کسب کنید
          موفقق باشید

  6. با سلام میخواستم بدونم که اگه من در استان گیلان بخوام شترمرغ پرورش بدم شرجی میتونه باعث تلفات بشه

    1. باعث تلفات بعیده بشه ولی در جوجه کشی و تکثیر ممکنه به مشکل بخورید. جهت به دست آوردن اطلاعات درست به مهندسین جهاد و کشاورزی استان خودتون مراجعه کنید ویا با یک پرورش دهنده مشاوره کنید.

      1. سلام علیکم ببخشید آیا میشه در منطقه گرم سیری استان جیرفت پرورش شتر مرغ کرد

        1. سلام. این پرنده ها ذاتا تو مناطق گرم و خشک افریقا زندگی میکنن و با محیط های گرم و یا سرد سازگاری دارن به همین دلیل در هر منطقه ای از ایران از شمال گرفته تا جنوب کشور امکان پرورش شترمرغ وجود داره

  7. سلام،
    دربندرعباس می شودشترمرغ پرورش داد اگر می شود برای سی عدد چقدر جاه وسرمایه می خواهد ممنون،،

    1. بله در بندرعباس میشه پرورش داد ولی فضای لازم برای هر قطعه شترمرغ بسته به سنش متفاوته تولد تا یک ماهگی نیم متر مربع فضای بسته و ۲ متر مربع گردشگاه برای هر قطعه، یک ماهگی تا سه ماهگی ۱ متر مربع فضای بسته و ۶ متر مربع گردشگاه و سه ماهه به بالا ۱.۸ متر مربع سایبان و ۱۵ متر مربع گردشگاه برای هر قطعه

  8. عرص سلام وخسته نباشید بند در اهواز هستم و شرایط هوای گرمی دارم و امکان پرورش شترمرغ و گاوداری را دارم به نظر شما از نظر توجیح اقتصادی کدوم بهتره

    1. بهتر که قبل از شروع کار تحقیق کنید و از کسانیکه توی این کار هستن پرس و جو کنید
      و به علاقتون هم نگه کنید ، به هر کدوم علاقه داشتید اونو شروع کنید.

    1. به علت شرجی بودن و رطوبت زیاد هوا ، شاید با مشکلاتی رو به رو شوید
      بهتر که با جهاد کشاورزی شهرتون مشورت کنید.

  9. با سلام.ما میخواهیم به اتفاق دوتا فرزندانم مزرعه پرورش شتر مرغ بزنیم.دو گزینه اطراف شهراصفهان که اب وهوای ملایمی دارد.وشهرستان فریدن که سردسیر است.(تقریبا مثل اذربایجان یا کمی سردتر)سوالم اینه
    ۱..شهرستان فریدن زمین پرورش.وزمین کشاورزی داریم ولی سردسیراست..۲.اصفهان دوگزینه.زمین وخوراک خریدینی است.کدام گزینه به نظر شما بهتر است؟؟؟سپاسگزارم…
    برای راه اندازی وپرورش کلاس یا اموزش خاصی سراغ دارین؟ممنون ازشما

    1. زیستگاه پرنده شترمرغ اساساً مناطق گرم و حاره ای است اما دیده شده که در شهر ها و اقلیم های سرد مانند سوئد نیز پرورش داده می شود. با این حال توصیه می شود به صورت حضوری تحقیق کنید تا کم و کیف ماجرا را از افرادی که این کار را در شهر های آدربایجان غربی و شرقی انجام داده اند با خبر شوید. هزینه کردن برای انجام این کار بزرگ بی شک نیازمند تحقیق و بررسی حضوری است.

    2. زیستگاه شترمرغ مناطق گرم و حاره ای است با این حال دیده شده که این پرنده در اقلیم های سرد چون سوئد نیز پرورش داده شود .. با این حال اگر قصد متحمل شدن هزینه و راه اندازی پرورش شترمرغ دارید توصیه می کنم تحقیقات خود را به صورت حضوری از افرادی که تجربه انجام این کار را داشته اند انجام دهید.

      1. سلام دوست عزیز سه ونیم هکتار با اب زمین در شاهرود.بسطام . دارم بنظرشما کشاورزی سود بهتری داره یا پرورش شترمرغ ؟ البته هم به کاشت درخت وهم به پرورش شترمرغ علاقه دارم دوست دارم نظر تان رابدانم باتشکر

        1. سلام دوست عزیز
          همه چیز برمیگرده به شیوه پرورش شما اول باید دانش کافی رو تو هر زمینه کسب کرد
          بعد اقدام کرد به شروعش
          هر کاری ضرر و زیان خودش رو داره و بالا بردن دانش میتونه شمارو به سود برسونه

  10. با سلام میخواستم بدونم ایا بندر عباس میشه پرورش شتر مرغ انجام داد ممنون

  11. آیا میتوان در شهرهای آذربایجان شرقی که سرد سیر است پرورش شترمرغ راانداخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋