مشخصات جوجه های ضعیف و درجه ۲ ؛ نحوه شناسایی و تفکیک

مشخصات جوجه های ضعیف و درجه ۲

جوجه های ضعیف و مشکل دار نه تنها برای پرورش و بزرگ کردن مناسب نیستند، بلکه وقت زیادی از پرورش دهنده صرف شناسایی و انهدام آنها خواهد شد. برای اینکه در میان جوجه های به دنیا آمده ، مورد های ضعیف و غیر قابل استفاده نداشته باشیم و یا لااقل در کمترین زمان آنها را شناسایی و تفکیک کنیم ، لازم است نکات بیان شدن در این نوشته از چیکن دیوایس را مطالعه کنید  که به موارد بسیار شایع در میان گله ها اشاره شده است. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طیور
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

عفونت کیسه زرده

این حالت عفونت بند ناف جوجه نیز نامیده می شود. بیماری ناشی از آلودگی باکتریایی کیسه زرده می باشد.

زمانی که جوجه از تمامی محتویات زرده موجود در بدن خود تغذیه نکند، این بیماری بروز خواهد کرد. در واقع تا زمان مصرف کامل کیسه زرده نباید به جوجه غذا داد. در ۴۸ ساعت اول تولد فقط باید از محلول آب و شکر برای تقویت جوجه ها استفاده کرد. 

نشانه ها: بیماری بسیار حاد است و مرگ در چند روز اول رخ می دهد. کیسه زرده در کالبدگشایی بد رنگ و بدبو میباشد و در سطح آن رگ های خونی برجسته ای دیده میشود . همچنین پنیری شدن کیسه زرده همراه با تورم کیسه های هوایی و یا التهاب صفاق نیز ممکن است مشاهده شود.

گاهی در روی ساق پا در جوجه های ریز و بیمار خطوط قرمز رنگی قابل تشخیص می باشد. باقی ماندن زرده به مقدار زیاد با غلظت، رنگ و بوی معمولی که غالبا عفونی نیز نمی باشد نباید به عنوان تورم بند ناف شناخته شود.

عفونت کیسه زرده - فروشگاه چیکن دیوایس
جوجه تلف شده در اثر عفونت بند ناف یا عفونت کیسه زرده

علت: نقصی در بهداشت و ضد عفونی کردن تخم، وجود تخم های خیس یا شسته شده و یا آنهایی که امکان تعریق در سطحشان وجود دارد و بالا بودن سطح آلودگی در هچری منجر به عفونت در خلال انکوباسیون و یا در اتاق جمع آوری و بارگیری جوجه خواهد شد.

علت آویزان شدن بال جوجه مرغ چیست؟

افتادگی و یا آویزان شدن بال ها در جوجه ها میتواند در نتیجه از دست دادن آب بدن، استرس و یا بیماری باشد. لذا هر یک از این موارد باید به خوبی بررسی شوند. برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن جوجه ها محیط نگهداری در روزهای اول باید رطوبت نزدیک به ۶۰ درصد داشته باشد تا بدن جوجه آب از دست ندهد.

علت جمع شدن جوجه ها در یک گوشه چیست؟

علت اصلی این مشکل یکنواخت نبودن دمای یا سردی هوا و کاهش دمای بدن جوجه ها می باشد. جوجه ها  وقتی دچار سردی می شوند، به صورت غریزی دور یکدیگر جمع شده ولی این امر باعث خفگی و تلف شدن آنها میشود. برای جلوگیری از این نوع مشکلات خرید مادر مصنوعی برای گرم نگه داشتن جوجه ها الزامی می باشد.

دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن

نشانه ها : تجمع جوجه های ریز با بال های آویزان در مناطق گرم سالن دیده می شود. در این جوجه ها عضلات، تیره و پوست ضعیف تر از حد طبیعی است. رسوب اورات در اطراف قلب، کبد یا سایر احشاء و نیز در مجاری ادرای دیده می شود. جوجه ها دان نمی خورند، چینه دان و دستگاه گوارش آنها خالی می باشد و در سنین ۲ تا ۷ روزگی تلف می شوند.

علت : قرار گرفتن جوجه ها در معرض سرما هنگام انتقال یا پس از رسیدن به مرغداری، کم بودن آبخوری در سالن پرورش و محدود بودن دسترسی به آب برای جوجه ها، کاهش جریان هوا در هچری و بالا بودن درجه حرارت در ستر، بالا بودن درجه حرارت در ستر موجب زودتر بیرون آمدن جوجه ها از تخم و ماندن بیش از حد جوجه ها در هچر می گردد که این امر باعث از دست دادن آب بدن آنها می گردد.

دهیدراتاسیون - فروشگاه چیکن دیوایس

عدم التیام بند ناف

این حالت ممکن است همراه با عفونت باکتریایی یا بدون آن باشد. تلفات بیشتر در هفته دوم می باشد.

پس از چند روز از تولد جوجه ها ، کیسه زرده باید کاملا توسط آنها جذب شود و بند ناف کاملا خشک شود، اما اگر به هر دلیلی این بند ناف بیرون بماند مشکلاتی را برای جوجه به وجود خواهد آورد. 

نشانه ها: جوجه ها غیر فعال میباشند و اغلب بر روی سینه می نشیند و تمایلی به حرکت کردن ندارند. مفصل خرگوشی قرمز رنگ و شکم متورم است. ممکن است تجمع مایع در زیر پوست سر نیز دیده شود. چنان که کیسه زرده عفونی نشده باشد می توان آن را از عفونت بند ناف تشخیص داد.

آلودگی ممکن است از طریق بند ناف التیام نیافته به داخل بدن نفوذ کرده، موجب التهاب صفاق(پریتونیت)، عفونت کیسه های هوایی و پنومونی گردد. گله های مبتلا اغلب در طی دوره ی پرورش، ابتلا به آسپرژیلوز(آسپرژیلوزیس) و ناهنجاریهای پا را نشان خواهند داد.

علت: عدم التیام ناف ممکن است مربوط به جوجه های حاصل از گله مادر مسن، افزایش میزان رطوبت هوای محیط و کاهش جریان هوا یا وجود رطوبت اضافی در هچری باشد. هم چنین پرورش جوجه ها در بستر الوده و عدم استفاده از پوشال یا خاک اره تمیز سبب عفونت بند ناف خواهد شد. 

عدم التیام ناف - فروشگاه چیکن دیوایس

 

آسپرژيلوزيس

تلفات در حدود ۵ درصد می باشد که در یک هفته اول دیده می شود (در آلودگی شدید گاهی تلفات تا ۵۰ درصد نیز میرسد).

نشانه ها: جوجه های مبتلا تمایلی به حرکت ندارند و در یک جا بی حرکت می ایستند، نفس نفسی می زنند و گاهی اوقات در حین تنفسی صدای سوت مانندی شنیده می شود. در کالبدگشایی در ریه ها و کیسه های هوایی، پرگنه های زرد رنگی مشاهده می شود. پرگنه ها ممکن است در محل دو شاخه شدن نای نیز دیده شوند.

علت: گونه های مختلف آسپرژلوس و قارچ های دیگر این مشکل را ایجاد می نمایند. تخمها ممکن است در لانه تخمگذاری و یا بر روی بستر به قارچ آلوده شوند و آلودگی را به جوجه کشی منتقل نمایند.

همچنین آلودگی ممکن است در ماشین جوجه کشی (ستر و هچر)، اتاق جمع آوری و بارگیری یا محل تحویل جوجه ها نیز به وقوع بپیوندد. ضمن این که جوجه ها در طی انتقال و نیز در سالن پرورش نیز ممکن است به عفونت آسپرژيلوسى مبتلا شوند.

برای جلوگیری از بروز چنین بیماری و درگیر شدن جوجه ها با این ویروس ، پیشنهاد می شود قبل از شروع جوجه کشی حتما بدنه بیرونی و داخلی دستگاه و کلیه قطعات آن را با استفاده از مواد شوینده بشویید و به خوبی تمیز کنید. هم چنین قبل از وارد کردن تخم ها در داخل دستگاه ، آنها را با استفاده از یک دستمال تمیز به خوبی پاک کنید تا آلودگی های آن از بین رفته و سپس وارد ماشین جوجه کشی کنید. 

آسپرژيلوزيس - فروشگاه چیکن دیوایس

آسیب دیدگی و غیر طبیعی بودن جوجه ها

علت: آسیب دیدگی ممکن است هنگام واکسیناسیون در جوجه ها به وجود آید.

آسیبهای وارد شده به پا به علت صاف بودن بیش از حد سینی های هچری یا غیر طبیعی بودن جوجه ها مثل نوک متقاطع، پاهای ناقص (پا باز یا بد شکل) و ناهنجاری چشمی می باشد.

نگهداری جوجه ها در بستر صاف و خشک مانند کف سیمانی و موزاییکی نیز سبب کج شدن و بد فرم شدن پای آنها خواهد شد چرا که جوجه ها استخوان ضعیفی دارند که به سرعت تغییر شکل پیدا می کند. 

پس حتما در بستر آنها از خاک اره ، کاه و یا پوشال های نرم استفاده کنید.

آسیب و آب آوردگی پرده قلب

تلفات از سن ۰ تا ۱۴ روزگی با شدت مختلف بر اساس منشاء نژاد گله و فصل دیده می شود.

نشانه ها: جوجه های مبتلا معمولا از اندازه میانگین جوجه ها کوچک تر می باشند و تحرک و اشتهای کمتری دارند. 

در نتیجه کالبد شکافی تجمع مایع در اطراف قلب و حفره بطنی قابل مشاهده است.

علت: علت این مشکلات کاهش جریان هوا در هچری و در نتیجه کمبود اکسیژن می باشد.

برای جلوگیری از این مشکل حتما در دوران هچر، دریچه های هوا را به اندازه بیشتری باز کنید و در محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی حتما از فن تهویه استفاده شود. 

آب آوردگی پرده قلب - فروشگاه چیکن دیوایس

چسبندگی مقعد

نشانه ها: جوجه ها تمایلی به حرکت ندارند. مقعد جوجه آغشته به مدفوع خاکستری رنگ است که موجب چسبندگی آن می شود. با استفاده از جیره غذایی استاندارد از بروز اسهال و چسبندگی مقعد جلوگیری کنید.

علت چسبیدن مدفوع به پشت جوجه مرغ چیست؟

چسبیدن فضله به مخرج جوجه نشان از مشکل گوارشی و عفونت روده ای می باشد. این مشکل در اثر آلودگی باکتریایی، خوراک آلوده، افزایش بیش از حد دما و دهیدراته شدن بدن جوجه به وجود می آبد. برای درمان میتوان به آبخوری جوجه چند قطره روغن ذرت مازولا اضافه کرد. همچنین استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها (تحت نظر دامپزشک) و مولتی ویتامین نیز برای درمان این مشکل موثر می باشد.

علت: درجه حرارت بالا پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم به ویژه در طی نگهداری جوجه ها تا تحویل آنها ، این حالت را بوجود می آورد .

هنگامی که تلفات جوجه ها در دو هفته اول از مقادیر استاندارد بالاتر رود لازم است که علت تلفات بررسی شود. انجام معاینات و آزمایش های کامل و دقیق و تشخیصی سریع، اجرای راه های صحیح را به منظور بر طرف کردن مشکل آسان تر می نماید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۶۸ دیدگاه ها

  1. ممنون غذاشون ذرت خورد شده هستش ولی اصلا‌ نمیخورن و چینه‌ دانشون‌ هم خالی هستش همیشه فضلشون‌ هم سبزه مایل ب کمرنگ فقط گه گاهی آب میخورن ولی سرحالن‌ بزرگ نمیشن

    1. غذایی که بهشون میدی کامل نیست
      باید براشون پلت مخصوص تهیه کنی
      و یا اینکه پودر ذرت رو با پودر گندم، جو دو سر، سویا و پودر پوسته ی تخم مرغ بهشون بدی
      به علاوه لازمه که براشون از داروخونه ی دامپزشکی مولتی ویتامین تهیه کنی و بدی

  2. سلام ممنون میشیم جواب بدید
    دوتا از جوجه هام ۳ هفته اصلن بزرگ نمیشن‌ بعدش غذا هم خیلی خیلی کم میخورن و سبکن‌

    1. سلام مصطفی
      چه غذایی بهشون میدی؟
      فضلشون چه رنگیه؟ تغییری توی رنگش هست؟

  3. سلام
    ممنون از تمام جواب هاتون تا حالا و وقتی که میذارید💓
    راستش جوجه من صداش یجوریه
    انگار درنمیاد
    انگار سرماخورده

    راستش چند روز پیش مامانم شستش ولی خب بازم تو نور افتاب گذاشت که رود خشک بشه و با دستمال گرم گرمش کرد
    ولی فکر کنم بازم بخاطر اونه
    چیکار میتونم براش بکنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر درست کن بده بخوره
      بذار تو قوطی بذار کنار بخاری
      اگه سرماخورده دمنوش بابونه درست کن سرد که شد بده بخوره به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره
      مولتی ویتامین هم برای تقویت سیستم ایمنی بدنش تهیه کن طریقه مصرفش روش نوشته شده

  4. سلام من دوتا جوجه دارم یکیش جدیدا عطسه میکنه و بیشتر میخوابه و فضلش هم نارنجیه تیرس بهشون بلغور گندم با سویا ی پودر شده میدم خودتون گفتید چ الان جدیدا اون یکی هم عطسه میکنه ولی عطسه ی اولی بیشتره چیکار میتونم بکنم؟

    1. محیط نگهداری شونو گرم کن
      یه قاشق چایخوری بابونه خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب جوش بذار بمونه ۱۰ دقیقه و دم بکشه
      بعدش که سرد شد صافش کن تا ۵ روز روزانه ۵ قطره بهشون بده

  5. سلام من یه جوجه دارم که تو جعبه نمیخوابه امثرا باید دیتتو بزاری روش بخوابه وگرنه بلند بلند جیک جیک میکنه

    دمای اتاق گرمه
    فضلش تازگیا مایل به سبزه
    غذا فقط کندم خورد شده اس فک کنم از اونا میدم بهش
    مولتی ویتامین نمیتونم بخرم بجاش چیکار کنم؟
    و چه چیزای دیگه ای رو باید رعایت کنم که خوب رشد کنه؟
    و اینکه بعضی وقتا چینه دانش پره پر میشه خیلی جلو میاد یبار بچقبلا به یکی جوجم بزور خیلی غذا دادم مرد
    بنظرتون باید جاوشو بگیرم برای زیاد غذا خوردن؟

    1. سلام دوست عزیز
      گندم رو قطع کن بهش استارتر بخر
      و با مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کن
      سیر رو به حبه های کوچیک اندازه عدس تقسیم کن روزانه دو عدد از این حبه ها بنداز تو حلقش
      البته میتونی ۱۰ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنی و بهش بدی بخوره تا مشکلش حل بشه

      1. باشه ممنونم
        فقط یسوال دیگه
        چرا جوجم بال هاشو نوک میزنه یجوری که انگار میخارونه

        1. به احتمال زیاد شپش داره

      2. سلام
        جوجه من غذاشو نمیخوره دو روزه ولی هی میدوه
        هرچی میخوره جز گندم خورد شده و اینا
        هندونه میخوره سیب
        ولی دونه نمیخوره
        چی باید بهش بدم؟

        1. سلام صحرا
          برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو اضافه کن به یه فنجون آب بریز تو آبخوریش تا مصرف کنه
          غذا هم براش دان مخصوص جوجه تهیه کن در کنار اون کمی میوه و سبزی هم بده
          دقت کن که از میوه و سبزی زیاد استفاده نکنی چون ممکنه اسهال بشه

      3. سلام دوباره
        جوجه من همونجور که گفتین فک کنم شپش داشت چون من بدنشو چک کردم تقریبا کبودی داشت و خودشو خیلی میخاروند
        بعد تو یه سایت دیدم که نوشته بود روغن نباتی بزنید به زیر بالها و پاهاش چون شپشا بدشون میاد میرن
        منم این کارو کردم الان چند وقته رو تنشه ولی بازم میخارونه
        کار اشتباهی کردم یا باید صبر کنم
        یا چیکار میتونم بکنم؟
        کلا خودش سرحاله اشتهاش خوبه همچیش خوبه ولی هی پراشو بدنشو میخارونه
        محیطشم تمیزه حتی عوضش کردم و تمیز تر ولی بازم اینجوریه

        1. سلام صحرا
          بهترین راهکار اینه که بری از داروخونه ی دامپزشکی براش اسپری ضد شپش تهیه کنی
          پرنده رو برداری و از فاصله ی ۴۰ سانتی متری بزنی به پرهاش زیر بالهاش و کشاله ی ران
          فقط باید مراقب باشی که تو چشش و یا دهنش نره
          با همون اسپری می تونی قفسشم ضد عفونی کنی

  6. سلام من سه تا جوجه محلی گرفتم ولی یکیشون همش بالش رو بالا میگیره میشه بگید مشکلش چیه و برای حل مشکل چه کار باید کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      ببین به بالش ضربه ای وارد شده یا جایی گیر کرده؟؟

      1. هیچ ضربه ای نخورده بقیه میگن زیر بالش شپش داره ولی هرچی من نگاه میکنم چیزی پیدا نمیکنم.

  7. سلام، من دوتا جوجه گرفتم یکیش بنفشه و خیلی بی حاله فقط میخوابه و سرش میخوره زمین و پاهاش میلرزه محلول اب و شکر هم دادم بهش کاری نکرد بزور دهنشو باز میکنم و بهش اب میدم میشه راهنمایی کنید.
    و یه سوال دیگه دادن سویا ی خیس خورده ب جوجه اشکالی نداره؟ شما میدونید چ غلاتی میتونم بهش بدم؟

    1. سلام دوس عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      می تونی پودرش کنی و پودرشو بهش بدی

  8. سلام خسته نباشید
    من دو تا جوجه بومی دارم
    از روز دوم یه دفعه بوی خیلی بدی گرفتن اما هیچ مشکلی نداشتن
    الان حدودا ۴ روز گذشته و کمتر از یه هفته شونه‌
    اما هنوز این بو از بین نرفته و کمی هم بی حال شدن
    دان جدید هم بهشون میدم اما هیچ فرقی نداره
    جاشون هم هر روز تمیز میشه و خشکه
    دلیل این بوی بد چیه
    و درمانش چجوریه

    1. سلام دوست عزیز
      چک کن ببین فضلشون به چه رنگ هست؟؟
      از دهنشون آب میریزه؟؟
      اغلب عفونت کیسه زرده داشتنی بوی بد از مخرجشون بیرون میزنه

  9. سلام من ۲ تا جوجه رنگی دارم که دیروز خریدم میتونم بهشون مولتی ویتامین عروس هلندی بدم

    1. سلام دوست عزیز
      میتونی فقط بر حسب جثش مقدارش تغییر میکنه

  10. سلام خسته نباشید چندتا جوجه دو سه ماهه دارم چند روزیه بعضیاشون کسل میشن بالهاشون آویزون میشه بعد میمیرن میشه راهنمایی کنید چکار کنم

    1. سلامم دوست عزیز
      چه غذایی بهشون میدی؟
      فضله شون چه رنگیه؟

      1. غذا ذرت آسیاب شده نان خشک
        فضلشون هم چیزی مابین زردوسبز بعضیا سفید

        1. به احتمال زیاد این ناشی از کمبود مواد مغذیه
          توی غذاشون باید به اندازه ی کافی ویتامین، مواد معدنی و املاح وجود داشته باشه تا رشد بهتری داشته باشن
          بهتره براشون دان مخصوص تهیه کنی
          فضله ی سبز هم یه نشان بارزی از درست نبئودن تغذیه شونه
          دو قطره عرق خار مریم و یا عرق شوید رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بده
          فضله ی سفید هم نشون میده که عفونت دارن
          عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن تا ۵ روز هر روز ۴ قطره بده بهشون

      2. سلام جوجه من چند روزی است هی دلش را می‌دهد جلو و عقب،چرا این جوری میکند*؟

        1. سلام دوست عزیز
          ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره
          چینه دانش پره درسته؟؟
          چک کن ببین فضلش به چه رنگ هست

  11. وقتتون بخير من يه جوجه رنگي دارم كه سرشو ناگهاني و پشت سرهم تكون ميده ميشه بگيد مشكلش چيه

    1. سلام دوست عزیز
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  12. سلام من چند تا جوجه دارم ‌ولی یکی از آن ها زرد یش نرفت داخل یک شب هم گذشت

  13. سلام وقت بخیر یکی از جوجه های ما چندروزه بدنیا اومده و نمیدونیم چرا یه چشمش کوچیکه و اونیکی اوندازه چشم بقیه جوجه ها طبیعیه… علت کوچیک بودن یه چشم چیه الان دیگه بازشم نمیکنه ولی قبلا بازش میکرد

    1. سلام دوست عزیز
      ترشحات چرکی ازش بیرون میاد؟
      یا متورم شده اطرافش؟

  14. سلام خسته نباشید
    من یه جوجه رنگی دارم دو روزه مدفوعش بوی بدی میده ،بیمار شده؟باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      بوی بد نشون دهنده عفونته
      عرق آلاله میخری
      دو قطره از اون رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل میکنی
      میدی میخوره حل میشه مشکل

  15. سلام من پنجاه تا جوجه گوشتی گرفتم خیلی حالشان خوب بود تا هفت روز الان به نظرم دانه کم می خورن میرن یکجا جمع میشن به نظرم ضعيف شدن چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر درست کن بده بخورن برای باز شدن اشتهاشون خوبه و از بیحالی درمیان
      و ماست رو با مقداری سیر قاطی کن بده خوب میشن

  16. سلام وقتتون بخیر
    من ی جوجه دارم تقریبا ی ماهه ک خریدم
    تا صبح سالم بود ولی یهو سرش گیج رفت و نمیتونست حتی بلند بشه راه بره،رو سرشم کنترلی نداره باید چیکار کنم تا خوب بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      محیط نگهداریش رو گرم کن
      مولتی ویتامین برا تقویتش بخر

      1. سلام دوست عزیز
        لطفا سوالتون رو واضح تر بپرسید

        1. سلام یاسین هستم من یک جوجه رنگی خریدم سه روز بود که خریده بودم به آن کمی غذا داده بودم که دیدم فردا شبش افتاده روی زمین و دارد دست و پا می‌زند و آرام صدا میکند و سینه جوجه بادکرده است و یک بال هایش را باز گذاشته و یکی از پاهایش را بالا برده است

        2. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی داده بودی؟؟
          این نتونسه هضم کنه غذایی که خورده رو

  17. سلام
    من مرغ زینتی پرورش میدم اخیرا مشکلی برای جوجه ها پیش اومده
    به مرور ضعیف میشن اشتهاشون کم میشه و بدنشون فوق العاده کم آب و دهیدراته میشه به صورتی که کاملا پوست پاشون خشک میشه، با دهن باز نفس نمیکشن و تنفسشون تقریبا عادیه و معمولا در ۱۰ روزگی تلف میشن.
    ممنون میشم علت بیماری و درمان رو بفرمایین

  18. سلام من یه جوجه غاز سه روزه دارم که مدفوعش چسبیده بود به. مقعدش الان یبوست گرفته و پشتش خیلی سفت شده و بزرگ شده دوقطره روغن مایه ریختم تو دهنش مقعدشم با روغن ماساژ دادم و تو آب گرم هم گزاشتمش ولی چیزی بجز چند قطره مایع سفید نتونست دفع کنه فکر کنم مدفوع تو شکمش سفت تر از اونیه که بتونه دفع کنه و سوراخ مقعدشم به خاطر سنش خیلی کوچیکه راهه دیگه هست که بتونم نجاتش بدم .ممنون میشم اگه زود راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چرا روغن مایع؟؟؟ باید از روغن زیتون استفاده میکردی
      دو قطره بچکون به داخل دهنش و یه پارچه تمیزرو هم آغشته کن به روغن زیتون بکش به مخرجش
      جلوش هم سبزیجات بذار روشون روغن کرچک بریز بده بخوره

      1. سلام من یه جوجه دارم حدود یک وماه ونیم میشه ازش نگه داری می کنم ولی یه دفعه دور چشمش قرمز شده وچشمش رو باز نمی کنه در ضمن یه صدایی شبیه به تق تق از خودش ایجاد میکنه علتش چیه وچکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          دو گرم تریکوپلاس رو تو یه لیتر آب حل به مدت ۷ روز بده استفاده کنه
          براش مولتی ویتامین بخر
          محیط نگهداریش رو گرم کن
          از بخور اکالیپتوس هم تو محیط نگهداریش استفاده کن

      2. جوجم بال هاش آویزونه چشماش میبنده تکون میخوره هچی نمیخوره و شده پوست استخون
        چکار کنم
        قند افتاده بود از بس گریه کردم

        1. سلام دوست عزیز
          محلول آب شکر درست کن بده بخوره جون میگیره
          محیط نگهداری رو گرم کن
          مولتی ویتامین پرندگان هم برای تقویتش بخر

  19. سلام من جوجمو تقریبا یک هفتس گرفتم حالش خوب بود خیلی شیطونی میکرد ولی الان بی حال شده بعد میوفته رو بالش نمیتونه بلند شه همشم صدا میده تو دهنشم یکم سبز بود میشه بگین چیکار کنم حالش خوب شه¿یکمم کوچولوعه

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      غذا بهش چی میدادی؟
      مولتی ویتامین بخر براش تقویتش کن

  20. سلام ببخشید من یه جوجه محلی خریده بودم حالش خوبه الان یه ماهش شده پرو بالش کامل در اومده تازگیا اشتهاش کم شده بکنم بی‌حال ولی هم مثل خروسا انرژی داره و نوک میزنه و راه میره ولی مثل قبل نیست میشه کمک کنید ؟چی بهش بدم خوب بشه تورو خدا نمیخوام بمیره

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده از بیحالی درمیاد
      و غذای مخصوص واسش تهیه کن
      با مولتی ویتامین تقویتش کن
      و دمای محیط نگهداری رو گرم کن

  21. سلام وقت بخیر
    من دیروز یه بچه گنجشک پیدا کردم ،بهش ترکیب آرد و آب دادم(البته تو اینترنت نوشته بود) تا امروز ظهر سرحال بود و مشکلی نداشت اما از ساعت ۱۲ به بعد همش خوابه ،رو پاهاش ونتونسته وایستاده و پرهاش باز نگه میداره
    تروخدا زودتر جواب بدین نمیره .

    1. سلام دوست عزیز
      هیچوقت پرنده ای که از بیرون پیدا کردین رو به خونه راه ندین
      ممکنه ناقل بیماری باشه و این بیماری قابل سرایت هم به شما باشه
      چک کن ببین فضلش چه رنگیه؟
      اگه تواناییشو داری سرلاک تهیه کن و با سرنگ مخصوص بهش بده بخوره

  22. سلام جوجه محلی کوچک تازه از دستگاه درآمده ولی مدام سرش رو کامل به بالا میچرخونه مشکلش چیه,؟

    1. سلام هومن عزیز
      هرچه سریعتر فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داره؟
      ببین به راحتی میتونه نفس بکشه یا تپش قلب داره؟

  23. سلام من ۳ تا جوجه دارم ۲ تاشون خوبن ولی یکیشون بیحال بال هاش افتاده و با چشم بسته راه میره چش شده؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      و محیط نگهداریش رو گرم نگهدار

  24. سلام من ۴تا جوجه ی طبیعی دارم که ۴ تا شون بعضی اوقات عطسه میکنند چیکار کنم عطسشون بر طرف شه

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد سرما خوردن
      بهشون محلول آب شکر بده و دمای محیط نگهداری رو ببر بالا تا گرم باشه براشون

      1. جوجه من بعد بیست روزه شدن نمیتونه درست راه بره
        بیشتر اوقات روی بالش میوفته و خودشو رو زمین می‌کشه
        یه نیم ساعتی هم برعکس می‌خوابه
        اول فکر کردم مرده .. اما بدنش تکون میخوره و نفس میکشه
        میشه بگین باید چیکار کنم تا بهتر بشه ؟

        1. سلام دوست عزیز
          فلج شده به احتمال زیاد
          غذا بهش چی میدادی؟
          بستری که نگه میداشتی از چی بود؟
          بهش محلول آب شکر بده

  25. سلام
    دوتا جوجه دارم یکیشون بزرگ تره
    کوچیکه الان چند روز بالش یکم افتاده و غذا زیاد میخوره و جدیدا بالا میاره و اون یکی اینطوری نیست
    لازم به ذکر با دکتر حرف زدم گفت جداشون کن یک روز
    ولی بعد از یک روز خوب شد ولی دباره اینطوری شد چینه دان بزگ میشه و بالا میاره گفت غذا جوجه نده یا کاهو ریز کن یا سیفید تخم مرغ بده یا دو بند انگشت نان با اب بده
    خیلی حالمون گرفته یکی قوی یکی چاق و ضعیف
    الان ۳ ماهشون شده لطفا اگه امکان داره جواب را ایمیل کنید و اینجا هم جواب بدین یکی هم گفت سیر با ماست بده
    نظر شما چی هست

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      توی آبخوریش دو قطره سرکه سیب طبیعی بریز بده بخوره
      علت استفراغش میتونه مسمومیت غذایی باشه

  26. سلام من یه جوجه دو روزه قمری پیدا کردم امروز ۱۳روزه شده داره همه جای بدنش پر درمیاره سعی میکنه رو پاهاش وایسه در کل سرحاله ولی چشاشو باز نمیکنه فقط چندباری یه کوچولو بازکرد دوباره بسته دیروز هم با ناخن خودش یکی از چشاشو زخمی کرد خون رو دستمال کاغذی بود وجایش زخمی نبود ولی یکی از چشاش بین دو پلکش انگار خون خشک شده داره الان دوتا سوال دارم ۱_چرا چشاشو باز نمیکنه ؟۲_ممکنه اون چششو که از بیرون زخمی کرده از دست بده ؟

    1. سلام دوست عزیز
      چشماش عفونت داره؟
      ترشحاتی ازش بیرون میاد؟
      اگه زخم شده چشمش به احتمال زیاد عفونت کرده
      میتونی برای درمانش از تریکوپلاس با تجویز دامپزشک استفاده کنی همچنین قطره های شستشو دهنده چشم مناسبه

  27. سلام ببخشید مگه نبایدجوجه رنگی تاچندهفته لامپ روی سرشون باشه یا جای گرم مثلان ۳۰درجه باشه من امروزرفتم داخل یه پرنده فروشی که ۳۰ الی ۴۰تاجوجه رنگی داخل قفس داشت دقیق روبه روی کولرخیلی خنک جوجه هااصلان سردشون نبود وخیلی باشوق ذوق داشتن بازی میکردن ولی خیلی ازکارشناسهامیگن که بایدجاشون گرم باشه این یعنی چی خوب جای سردهم دیدم نه دورهم جمع شده بودن ونه جیک جیک میکردن خیلی راحت بودن میشه راهنمایی کنیدممنون میشم؟

    1. شاید اون لحظه به نظر شما سرحال اومده باشن
      اینا همون جوجه هایی میشن که میخری میاری خونه دو روز بعد تلف میشن
      چون فرشنده بی تجربه بوده

  28. سلام من سه تا جوجه داشتم دوتاش مرد الان یکی مونده خیلی داره جیک جیک میکنه کاری هست انجام بدم تنهایی دیگه زنده میمونه یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      به دمای محیط قرارگیریش توجه کن که سرد نباشه
      آره مشکلی نیس

  29. سلام دوتا جوجه دارم رنگی دارم دیروز خریدمشون(یکیش ریزه میزه هست ولی بازم پر جنب و جوشه اون یکی هم سایزش از اون یکی بزرگتره) بعد سینه هاشون پف کرده(مخصوصا اون کوچیکه) یا مثلا وقتی ایستادن چشماشون رو میبندن انگار خوابن .آیا خطرناکه؟

    1. سلام
      وقتی غذا بخورن اون قسمت پف میکنه (چینه دانه اسمش)
      ایستاده چشمشون بسته میشه هم ممکنه به خاطر سرد بودن محیط باشه
      محیطی که اینا توشن باید دمایی بیشتر از ۳۲ درجه داشته باشه

    2. سلام ببخشید من بلدنیستم مثل بقیه پیام بدم وجواب بگیرم چطوری باید گوشیم فعال بشه که بتونم پیام بدم؟

      1. سلام دوست عزیز
        همینطور که پیام گذاشتین پیامتون درج میشه و ما به محض رویت جوابتون رو میدیم
        فقط باید برگردین و جواب رو بررسی کنید زیر همون مقاله ای که کامنت گذاشتین

  30. سلام من ۳ تا جوجه محلی خریدم و یکیشون تقریبا بعد ۶ روز بال هاش اویزان شده و اشتهاش کم شده و از جاشم تکون نمیخوره و هی میخوابه مقعدشم کثیف میکنه چیکار کنیم تو یکی از مطلب هاتون خوندیم انتی بیوتیک بدیم چجور انتی بیوتیکی

    1. سلام بهشون محلول آب و شکر بده تا جون بگیرن. به محل نگهداریشون توجه کن که تو دمای مناسبی قرار بگیرن. مقعدشونم با استفاده از یه پارچه تمیز که آغشته به روغن زیتون کردی پاک کن

      1. چشم خیلی ممنون محل نگهداریشون که توی خونه نگه میدارم تو دمای خونه بازم یعنی سردشون میتونه بشه ؟ میترسم بزارم کنار بخاری زیادی گرم باشه

        1. خواهش میکنم دوست عزیز. نه کنار بخاری نذارید برای تامین دمای مناسب از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید

      2. سلام ممنون میشم جواب بدید من دوتا از جوجه هام چینه دانه شون همیشه خالیه اگرم خالی نباشه خیلی خیلی کم یچیزی خورده بعدش جوجه هامم اصلن بزرگ نمیشن‌ نزدیکای ۲۰ روز دارم فقط کمی پر درآورده اصلن تغییری نکرده چیکار کنم ک کمی بزرگ شن و اشتهاش هم باز شه از محلول آب شکر هم استفاده کردم .

        1. سلام مصطفی
          چه غذایی بهشون میدی؟
          فضلشون چه رنگیه؟
          علائمی مثل بی حالی و کم تحرکی هم دارن؟

  31. سلام من یک جوجه رنگی دارم که پرهاش ریخته و پوست بدنش هم دارن کنده میشن ولی غذاش و آبش رو کامل میخوره ،یکی از چشماش انگار دونه های ریز مثل جوش زده مشکل جوجه چیه ؟

      1. سلام من دوتا جوجه ۱۵روزه دارم امروز براشون اندازه بند انگشت خیار رنده کردم بعد از خوردن اون دهنشو باز میکنه گردنشو میده جلو باید چیکار کنم

  32. سلام من چار تا جوجه مرغ طبیعی دارم تقریبا پونزده روزه پاهای یکیشون یه مقدار آبی شده چ دلیلی میتونه داشته باشه؟

      1. سلام من دوتا جوجه دارم دیروز خریدم بعدش تازه دارن بال در میارن یکی خیلی سرحال بود هر جا میرفتم میومد اون یکی دیگه اصلا غذا نمیخوره یکم دیروز بی حال بود امروز خودشو انداخت تو آب بی حاله راه نمی ره اون یکی زرنگه هم داره این طوری میشه بعد گزاشتم جلو آفتاب یکم بهتره جیک جیک میکنه به نظرت شما مولتی ویتامین بزنم خوبه؟

        1. سلام شرایط نگهداریشون به چه صورته؟ غذا بهشون چی میدین؟

      2. سلام من یک جوجه دارم پاش لنگ میزنه ولی کف پاش باد نکرده عطسه هم زیاد میکنه چه کنم چی بهش بدم خوب بشه

        1. سلام دوست عزیز
          عطسه کردنش می تونه به خاطر سرماخوردگیش باشه
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی اب جوش بذار ۱۵ دقیقه بمونه تا دم بکشه
          بعدش که سرد شد صافش کن تا ۵ روز روزانه ۴ قطره بهش بده
          چه غذایی بهش میدی؟

  33. سلام من جوجه مو امروز خریدم متاسفانه افتاد دنبالم بدون اینکه من بفهمم زیر پا موند بعدش پا شد افتاد زمین الان حالش خوبه ولی رودش از ناحیه مقعد بیرون اومده ممنون میشم سریع تر راه نجاتشو بهم بگین

    1. سلام با این حواس پرتی که شما دارید این طفلک تلف نشه صلوات. ببریدش دامپزشک.

  34. سلام من تقریبا ی ماهه از این جوجه رنگیا دارم خونه ک نبودم بابام پاشو لگد کرده آتل بستیم واسش الان وقتی میگیریمش تو دست خوبه کامل پاشو تکون میده لگد میزنه ولی موقعه راه رفتن خیلی پای اسیب دیده رو زمین نگه نمیداره من حس میکنم میترسه ک پاشو بزاره زمین ب نظرتون بهتر میشه ؟ کامل بتونه راه بره

      1. سلام من ۲۰عدد جوجه محلی دارم نزدیکا سه هفتشونه یکی از جوجه ها دو روزی بود که بال هاش آویزون بود ب دلیل کم آبی امروز که رفتم سمتشون دیدم همون جوجه از ناحیه مقعد خون ریزی دارد دریچه مقعدش از حالت طبیعی باز تر شده جداش کردم راه حلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سلام
          جداش کن
          امکان داره بقیه ی جوجه ها نوکش زده باشن

  35. سلام من یک جوجه رنگی دارم غذا که خورد گزاشتم تو کارتون بعد حالش خوبه عادیه راه میره نوک میزنه آب میخوره
    خلاصه بعد گزاشتم تو کارتون بعد از ۱ ساعت در کارتون رو باز کردم دیدم بالای نوک اون خون آمده یکم علت چیه با اینکه حالش خوبه

  36. سلام یه جوجه دارم دیدم مو گیر کرده بزرگ تو دهنش نصفشو‌خورده نصفش نتوانسته منم یواش یواش کشیدم صداش زیاد در نمیاد چیکار کنم؟!

    1. سلام
      نمیشه چیزی گفت چون ممکنه اسیب داخلی دیده باشه
      محیطش رو گرم کن
      مولتی ویتامین بهش بده

  37. سلام ۲ جوجه گرفتم ۱ هفته میشه، دیروز یکیش مرد، اینیکی غذای خوب نمیخوره، همش میاد بغل من تنهایی میزارمش تو کارتون انفد صدا میکنه ک نگوو.. پراش وقتی یکم خیسش کردم تا تمیزش کنم امروز دیدم ریخته، زیر گلوش تفریبا سینش باد کرده مثل بادکنک خیلی بزرگ شده جدیدا بی حاله چش شده!!! چیکار کنم؟

    1. سلام
      خیسش کردی ؟ نمیره شانس اوردی
      اصلا ابدا نباید یه قطره اب بهش بخوره
      محیطش باید دمای بیشتر از ۳۲ درجه داشته باشه وگرنه میمیره

  38. سلام یکی از جوجه های من که ۳ روز پیش خریدم از دیروز بهش جگر مرغ دادم و جغلدونش یا همان سنگدانش به شدت پره و همش سرپا چرت میزنه و از اون موقع غذا نمیخوره باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      بر چه اساسی جگر و سنگدان دادی ؟
      ماست و سرکه سیب چند قطره بده
      قبل از اینکه همچین کاری کنی باید اول بگردی ببینی مناسب هست یا نه

  39. سلام. من یه جوجه رنگی دارم ۱۵ روزش هس و حالش عالیه تا در کارتون رو باز میکنم بیرون میپره ولی همش مدفوع خودش رو میخوره و اصلا ندیدم که آب بخوره و آب رو براش همیشه تمیز و مرتب میکنم و جاش هم همیشه تمیز. مدفوع مایل به سبز و نسبتا محکم. چه کارش کنم بخدا اگه بمیر پسرم بچه هس .. دیوانه میشه

    1. سلام
      تغذیه رو درست کن + مولتی ویتامین انرژی پلاس از داروخانه دامپزشکی براش بخر

  40. سلام.من یک جوجه ۱ ماهه دارم صداش خیلی ضعیفه و غداهاشو یواش نوک میزنه.مشکلش و درمانش چیه؟

      1. سلام, جوجه ی چهار هفته ایی من, چینه دونش باد کرده, و تقریبا تمام پرها در اون قسمت ریخته. ممکنهراهنمایی کنید؟ بیشتر وقتها به عنوان غذا, کوسکوس گندم کامل میدم که مثل دونه های خیلی ریز هست, و ارزن گندم و یک هفته هست که مقداری سیب و هندوانه و خیار و کاهو براشون میزارم.

        1. سلام
          بهتره از جیره مخصوص برای تغذیش استفاده کنی
          دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره خوب میشه

  41. سلام.من یک جوجه دارم ۱ ماهشه.سرما خورده بود بهش تتراسایکلین ۱۰۰ دادم خوب شد.ولی بعد از یک روز دیدم صداش خیلی ضعیفه و بعضی وقتا هم صداش کلا در نمیاد.خیلی یواش غذا هاشو نوک میزنه.ولی سرحاله.مشکلش چیه؟ایا درمان میشه؟

  42. سلام.من یه جوجه یک ماهه دارم حالش عالیه فقط چندتا مورد.گوشت مرغ پخت شده بهش میدم خیلی دوسداره مشکلی نداره؟دوم اینکه روی چینه دانش وقتی خیلی میخوره یکمی خالیه اما تغذیش خوبه دان مخصوص میدم

  43. سلام
    من ۲ تا از تخم هام ۳روز پیش جچ شدن اما جوجه ها نمیتونن روی پای خودشون وایستن و چشماشون رو به ندرت باز میکنن دلیلش چیه ؟ و راهی هست بتونم از این وضعیت درشون بیارم

    1. ضعیفن دیگه … سریع بهشون انرژی پلاس بدید (داروخانه دامپزشکی تهیه کنید) بعدشم مولتی ویتامین و دان سوپر استارتر رو تغذیه کنید
      البته مطمئن بشید که پاهاشون کچ یا فلج نباشه و کف بستر هم سُر نباشه

  44. سلام خوبید ببخشید من جوجه خریدم ۲ تا رنگ اصلی بود ۶۰ تومن دادم تو قفس بود ۲ روز نشده مرد :(!… چرا؟

    1. سلام نگهداری جوجه شرایط خاص داره. خصوصا که از جوجه زرد ها باشه. باید تو دمای ۳۵-۳۷ درجه نگهداری بشن. دان مخصوص جوجه داده بشه. (دان استارتر) به آبشون حداقل دو بار در هفته چند قطره مولتی ویتامین اضافه بشه. جاشون تمیز باشه. و زیر پاشون پوشال باشه و هر ازگاهی عوض بشه.

      1. من دانه هارو رو زمین میریختم چون از ظرف نمیخوردن مامانمم میگه اونا باید تو جای بزرگی زندگی کنند فردای اون صبح دیدم رو پای خودشون نمیتونن بایسن می افتن گذاشتم تو گرمای خورشید اون یکی مرد اونیکی یکم راه رفت بعد مرد

    2. اونا همینجورین من هم اولش حالش خوب بود بعد دیگه حالش خیلی بد شد و مرد
      خیلی گرون گرفتی ها ۳تا ۶۰تومن میشه ۲تا۴۰تومانه

  45. سلام من مرغم جوجه باز کرد یکیشون ۱ روز دیر تر باز شد اما حالش خوب نیست ضعیف درمانش چیه

    1. دان استارتر بدین بهشون از دان فروشی تهیه کنید. و تو آبش ۳-۴ قطره مولتی ویتامین اضافه کنید.

  46. سلام آیا جوجه مرغ دو هفته ای می‌تواند برنج سفره را بخورد؟
    بعد از خوردن ده تا برنج روی سفره ، گردن اش را می‌کشد و زیر گردن را جابجا میکند و از درون بدن تکان می‌دهد ، آیا مشکلی دارد ، راه درمان چیست؟؟؟؟؟

  47. سلام خسته نباشید متاسفانه یکی ازجوجهای یکماه بطری ۱/۵افتاده روش زمانی ک افتاد نزدیک بودبمیره ک اب دادیم بهش با تنفس مصنوعی ک یکم ازاون حال دراومد از دیروز بیحال ونشسته چشاش بستس ولی زنده راهی داره چیکار میتونم براش کنم به دام پزشکم زنگ میزنم میگم میگه نیستن لطفا کمکم کنید از رشت هستم

  48. سلام خسته نباشید.
    ببخشید جوجه ی من سر سینه اش خیلی نرمه و همش چشم هاش رو می بنده و بال هاش هم آویزونه، تعادل نداره و دستشویی اش هم غیر عادیه. لطفا راهنمایی کنید🙏

    1. احتمالا تورم چینه دان داره
      برای تهیه دارو و آنتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی یا دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کن

  49. سلام .۴ تا نیمچه ابریشمی دارم حدود ۳ الی ۴ ماه بال دوتاشون که احتمالا مرغ هستن حالت افتادگی داره .زیاد نیست ولی نسبت به اون دوتا افتاده تره.ایا طبیعیه یا مرغ و خروس هردو حالت بالشون یه جوره .ممنون میشم بفرمایید طبیعیه یا ببرم دامپزشکی

    1. معمولا خروس ها بال افتاده تری دارن
      ولی بازم باید بررسی بشه نمیشه جواب قطعی داد

  50. سلام من پنج تا جوجه دارم که ۵۰ روز دارن یدونه از جوجه ها آب براش گذاشتم بخوره رفت توش حموم کرد بعدش دیگه راه نرفت باید چیکار کنم؟

    1. سرما خورده شدید
      حتما باید محیط رو گرم می کردید
      بهتر که در محیط گرم نگه داری و مولتی ویتامین داشته باشه

      1. سلام خسته نباشید
        ببخشید من یه جوجه ی ۱ ماهه دارم سه روزی هست که بال هاشو آویزان می کنه و خیلی می خوابه آب و دون می خوره من بهش آب ویتامینی میدم ولی بازم خیلی می خوابه و بال هاشو آویزان می کنه و وقتی به بال هاش دست می زنم جمع میکنه و دوباره آویزان می کنه
        میشه بگید باید چی کار کنم تا حالش خوب بشه؟؟؟

        1. حتما در مکان گرم نگهداری کن و بهش مولتی ویتامین بده
          علت جیغ زدن اینه که پرهای جدید داره در میاد
          بهش غذای کافی و مقوی بده

  51. سلام نگفتید اینکه بال هاش بزرگتر از بدنشه عادیه یا نه و اگه عادی نیست مشکلش چیه

    1. نمیشه دقیق گفت شاید از نژادش باشه
      شاید هم از تغذیه نامناسب

  52. سلام جوجه من ۴ ماهشه اما فقط بال ها و پر هاش بزرگ شدن در اومدن نه بدنش یعنی بال هاش از بدنش بزرگتره چیکار کنم؟
    بعد الان صبح بلند شدم دیدم جوجم جوجه قبل نیست اصن نه سرو صدا میکنه نه از بالای کارتون میپره نه راه میره فقط وایساده یجا یکی دو بار هم اینطوری شد شربت انگل ریختم تو آبش خوب شد بازم اینکارو بکنم؟

    1. حتما برای درمان به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن تا بیماری رو تشخیص بده و از درمان خودسرانه پرهیز بشه

  53. بهترین دانه برای مرغ تخم گزار چه دانه هست؟بهترین

    دانه برای جوجه مرغ چه دانه هست؟ ارزن براش خوب

    1. از جیره مخصوص مرغ تخم گذار و جیره مخصوص جوجه ها استفاده کنید
      دارای پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنشونه

    2. سلام جوجم از صبح فقط یه جا مونده حرکت نمیکنه هیچ صدایی تولید نمیکنه تعادل نداره چشماشو میبنده
      ۴ ماهشه
      هیچی نمیخوره چه دارویی بدم بخوره؟ بزور تو حلقش بریزم یا خودش خوب میشه میخوره؟

      1. محیطش گرم باشه و اب و غذای کافی بهش بده
        اگه پنجره بازه ببند و اگر اتاق کولر داره به یک اتاق دیگه انتقال بده
        براش مولتی ویتامین مخصوص جوجه ها رو بخر
        باید تو اب اشامیدنیش حل کنی

    3. سلام من ی جوجه دارم که توی دستم یا هرجایی که احساس کنه مثل زیر بال مرغه میخوابه و یا وقتی بلندش میکنم ببرم توی جاش میپره و میفته احساس نمی کنید چیزی شده باشه و یا اینکه امروز همش گیج خوابه توی جاش درحال خواب میفته و بخاطر همین هی باید بیدار بمونم تا اون بخوابه و مایل نیست غذا و آب بخوره اما اب رو بهش میدم به ی روشی اما غذا نمی خوره

      1. سلام بیماره پرنده . فضلش چه رنگیه ؟ غذاش چیه ؟ محیط نگهداریشو گرم کن . آبریزش بینی داره ؟

  54. سلام من ی جوجه دارم حواسم نبود خوابیدم روش روده هاش از پشت زد بیرون بعد گذاشتم سرجایش و بعد پست ش را با سوزن دوختم یعنی خوب میشد

    1. کاش این بلا روزی سرت بیاد تا با تو هم همچین کاری بکنن
      مگه دامپزشکی؟

  55. سلام و وقت بخیر
    جوجه ی ما چند روزی هست که پاش موقع راه رفتن میلنگه ، خیلی هم بی اشتها شده همش هم میخوابه، ضمن اینکه قسمت بالایی بال هاش تقریبا خالی شده و قرمزه
    همه ی این اتفاقات هم بعد از اینکه بچه ها جوجه رو داخل خونه اوردن براش افتاد
    مشکلش چیه ؟ میشه براش کاری کرد؟

    1. احتمالا پاش اسیب دیده
      برای اتل بندی پا و تجویز انتی بیوتیک و داروی تقویتی به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن

  56. سلام سه تا از جوجه های من هم بال هایش اویزونه و هم نمیتونن راه برن ولی غذا میخورن الان ۳هفته اس اینجورین براشون سه روزه مولتی ویتامین میدم چیکار کنم حالشون خوب شه؟

    1. در مکان گرم نگهداری کن
      اگه می تونی بخاری روشن کن
      در کنار مولتی ویتامین ، اب و غذای کافی داشته باشن
      برای تهیه انتی بیوتیک های لازم به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

  57. سلام جوجه من سه روزه که چیزی نمیخوره و با سرنگ بهش غذا میدم خیلی بی حاله مقعدشم یه مقدار باد کرده میشه بگید مشکلش چیه و باید چیکارش کنم
    (جوجه ۲ هفتشه)

    1. عفونت روده داره
      از بقیه جوجه ها جدا کن و برای درمان به دامپزشک ببر
      یا انتی بیوتیک لازم رو از داروخانه حیوانات براش بخر

  58. سلام من ۲ تا جوجه ۱۰ روزه دارم اینقدر غذا خوردن که سنگدونشون باد کرده چیکار کنم هضم بشه؟؟؟

    1. سلام
      یکم اب سرکه سیب بریز داخل دهنشون
      کم
      همیشه براشون سنگ ریزه بزار و مواد غذایی اصولی بده هر چی دستت اومد نده

  59. سلام من تازه دیروز ۵ تا جوجه گرفتم اما امروز یکیش بال هاش آویزان شده چیکار باید بکنم تا خوب بشه

    1. مکانشون رو گرم کن
      از بخاری یا لامپ رشته ای ۱۰۰ وات برای گرم کردن محلشون استفاده کن
      حتما بهشون مولتی ویتامین و الکترولیت با مشورت دامپزشک بده
      در صورت عدم بهبودی جداش کن و برای درمان به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کن

  60. سلام احوال شما جوجه که بالهاش افتاده باشه دارویی داره که برگرده

    1. احتمالا بیمار شده
      مکانش رو گرم نگه دار و از مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها استفاده کن
      در صورت عدم بهبودی به دامپزشک مراجعه کنید

  61. سلام خسته نباشید. تخم هایی که روز ۲۱ ترک میخورن، چند ساعت وقت دارن بیرون بیان؟! منظورم اینه چه موقعی نیاز به کمک دارن برای بیرون اومدن؟!

    1. ممکن همون روز ۲۱ بیان بیرون ممکن تا ۲۳ هم طول بکشه

  62. سلام ببخشید من یه جوجه دارم نمیدونم مرغه یا خروسه ولی چند نفر که دیدن گفتن خروسه بال هاش نسبت به بدنش خیلی بزرگ تره اول بار که خریدم ۳ تا بودن این از همه کوچیک تر بود بعد یه دفعه بال هاش خیلی رشد کرد ایرادی داره؟

  63. سلام من سيصدتا جوجه گوشتي دارم دوتا لامپ صد كذاشتم براشون دماسنجم بين سي تا سي و دو درجه است ولي يه جا جمع ميشن و هروز صبح تلفات ميدن مونتي ويتامينم و جيره غذاييشونم عاليه ولي خب حدود شصت هفتادتاشون موقع خواب جمع ميشن يه گوشه و دوتا دوتا خفه ميشن چه كاركنم آقاي دكتر نژادشون راسه زيرشونم كاه ريختم

    1. سلام
      لامپ مادر مصنوعی بخر ، برای هر ۱۰۰ تا یدونه
      ارتفاعی بزار که کفش رو بتونه گرم کنه
      در این صورت بهترین شرایط پرورش رو خواهی داشت
      غذاشونم که عالیه

  64. سلام
    یکی از جوجه های من که تقریبا یک ماه و نیمشه بال هاش کمی افتادگی داره ولی سر حال تقریبا بنظرتون عادیه
    بعد یه سوالی داشتم اینکه بهشون برنج بدم مشکلی نداره

    1. افتادگی بال ها نشان از سرد بودن محل نگهداری و یا بیماری داره
      حتما محل نگهداریش گرم باشه و به تغذیه اش رسیدگی کن
      مولتی ویتامین هم داشته باشه
      اگه بهبودی نیافت حتما به دامپزشک متخصص پرنده های بومی نشون بده

  65. سلام میگم جوجه من پشت گردنش پر نداره و کامل قرمز شده و موهای سرش انگار که خیس باشه ولی خیس نیست و بی حال شده و فقط میره تو یه گوشه میخوابه تا حالا سابقه نداشته باید چیکار کنم جوجمم از زیر کفتر در آوردم یعنی تخم مرغ گذاشتم زیر کفتر

    1. شاید از نژادش باشه
      شاید هم مشکل خاصی داره
      با دامپزشک در ارتباط باشید

  66. جوجم تنها هم هست دوستش مرد خیلی وقت پیش منم یه ماه بخاطر امتحانات تنهاش گذاشتم افسردگی چیزی گرفته باشه چیکار کنم یه مریضیه مصری هم داره نمیتونم جوجه دیگه بگیرم

  67. سلام جوجه من سه ماهه اس اما پرهاش بزرگتر از بدنشه همیشه چیکار کنم خوب شه
    یه مریضی هم دو روز هست گرفته اینترنت خوندم بیماریش انگلیه علائمش : خیلی ساکت شده، نمیتونه راه بره تعادل نداره، عقب عقب راه میره، نصف دیگه بدنش بالاست قسمت سر پایینه، بعد اینکه داروشو دادم خوب شده نسبت به قبل خیلی بهتر شده ولی هنوز ساکته یکمم علائم هارو داره
    جالب اینه این مریضی رو چندمین بار هس که گرفته و خوب شده
    مشکل اصلی پرهاشه که بزرگتر از بدنشه یه هفته ایی بود که گرفتم الان سه ماهه که بدنش رشد نکرده اما پرهاش بزرگتر شده و پرهای بدنشم درمیاد یواش یواش

    1. سلام
      براش از داروخانه دامپزشکی ، مولتی ویتامین انرژی پلاس یا پلاس الکترولیت بگیر ، ۵۰ ۶۰ تومن باید باشه
      بگیر و بده بهش تاثیر زیادی خواهد داشت

  68. سلام خسته نباشید، پنج تا از جوجه های یک ماهه ام بی‌حال شدند و روز بعد مردند، پلیت می‌خوردند و بعضی مواقع نون خیس خورده و گندم
    مرغ مادر دارند و باغچه زندگی میکنند
    پنج تا دیگه موندن میترسم اونا هم بمیرند
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. هوای بیرون برای جوجه ها سرده
      طبیعی هستش که بمیرن
      بهتر که به داخل بیارید از لامپ ۱۰۰ وات استفاده کنید

      1. سلام من دو تا جوجه رسمی گرفتم نمیدونم چند روزه هستن
        روز اول یکیشون سرحال بود ولی اون یکی یه مقدار بی حال بود ولی باز هم غذا و هم اب میخورد و راه هم میرفت
        ولی فرداش یه دفعه دیدم سرش رو به جلو میره و نمیتونه وایسه همش میخورد زمین بعد همین جوری بود طوری که فکر کردم مرده اصلا نمیتونست وایسه انگار پاها حس نداره گاهی هم بال میزد
        ولی بعد چند دقیقه تونست وایسه
        چیکار باید کرد در این مواقع واقعا ناراحتم
        ممنون میشم پاسخ بدید

        1. سلام دوست عزیز
          سریعا چک کن ببین فضلش چه رنگی شده

  69. سلام جوجه های من چشم هاشون رو بستن و سه هفته ای هستن بالشون هم لفتاده

    1. حتما زیر لامپ رشته ای نگهداری کن و از دان مخصوص جوجه ها استفاده کن
      بهشون مولتی ویتامین مخصوص جوجه ها رو هم بده از داروخانه دامپزشکی تهیه کن

      1. اگه هوا گرمم باشه باید زیر لامپ رشته ای نگه داشت؟
        من جوجم اینجوری بود مریض و بی حال بالش افتاده بود براش لامپ رشته ای گذاشتم مرد

        1. خوب قبلا مریض بوده برای همین
          اونا باید تو دمای ۳۰ به بالا نگهداری بشن وگرنه میمیرن

  70. سلام
    ببخشید یک جوجه یک ماهه لاری دارم,گاهی اوقات چشم هاشو میبنده و یکجا می ایسته و انگار حالت خواب رو به خودش میگیره اما یکم بعد مجدد کارهای قبلیشو ازسر میگیره(گاهی وقتا وقتی میگیرمش هم همینکارو میکنه),تغذیه اش خیلی خوبه و جنب و جوشش هم خوبه.
    اوایل که متوجه مشکلش شدم میدیدم یک چشمشو فقط میبنده اما الان هردوتارو باهم.گاهی اوقات هم یک پلکش جمع میشه و چشم کامل بسته نمیشه ولی بعد پلک دوباره صاف میشه
    بنظرتون مشکلش چیه؟!

    1. سلام
      فضلش رو چک کن ببین غیر طبیعی نیست
      اگه احیانا صبح ها دور چشمش عفونت جمع میشه براش قطره استریل چشمی بخر و بریز داخل چشمش

  71. سلام ۶تا جوجه دوهفته ای دارم که مدفوعشون میچسبه بهشون ودیگه نمیتونن دست شویی کنن و فک میکنم اسهال هم دارن و یه چیزای ریز سفید رنگ هم رو بدنشون راه میره لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. شپش دارن
      بهتر که اسپری لازم رو از داروخانه حیوانات تهیه کنی

  72. سلام سه تاجوجه تخم را شکست دوتاش اومده بیرون یکی تخم شکستونده ولی داخلش مورده بود دلیلش چیست ۱۰ تا گذاستم از هفت تا دگه خبری نیست

    1. کم کم میان بیرون عجله نکنید
      اگه بقیه تخم ها هم تا چند روز دیگه باز نشن ، یا کلا بدون نطفه هستن یا جوجه داخل تخم مرده

  73. سلام من یک جوجه دارم که چشاشو بسته باز نمیکنه غذا هم به زور بهش میدیم و عقب عقب حرکت میکنه مشکل چیه؟

    1. حتما زیر لامپ رشته ای ۱۰۰ وات یا مادر مصنوعی نگهداری کن و برای تهیه مولتی ویتامین به دامپزشک مراجعه کن

  74. سلام امروز یکی از جوجه های مرغم از تخم آمده بیرون ولی زیر شکمش ورم کرده وسیاه شده ونمیتونه راه بره دلیلش چست درمان هم داره

    1. احتمالا عفونت کیسه زرده داره
      حتما تا ۲۴ ساعت داخل دستگاه باشه
      بعدش ببر زیر لامپ مادر مصنوعی و یا لامپ رشته ای ۱۰۰ وات
      در کف بستر هم از خاک اره خیلی نرم استفاده کن

  75. سلام من دوتا جوجه محلی خریدم چند هفته هست زنده هستن بعد دوتا سون زیر گلوشون باد گرده بعد جایشونم که باد کرده پشم نداره اما سر حالن آیا دلیلشون رو میدونید بگید

    1. احتمال بیماری ویروسی یا میکروبی هستش
      هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا از دست نرفتن

      1. سلام ۶تا جوجه دوهفته ای دارم که مدفوعشون میچسبه بهشون ودیگه نمیتونن دست شویی کنن و فک میکنم اسهال هم دارن و یه چیزای ریز سفید رنگ هم رو بدنشون راه میره لطفا راهنماییم کنید ممنون

        1. سلام
          اگه شرایط نگهداری ازشون رو نداری بهتره اصلا نگهشون نداری
          اینا حتما محیطشون کثیفه ، غذای کافی و مناسب هم بهشون نریسیده
          از داروخانه دامپزشکی اسپری مخصوص شپش طیور بخر و بزن بهشون (طبق دستور مسئول داروخانه)
          مولتی ویتامین از همون داروخانه بخر
          غذای مخصوص هم از پرنده فروش براشون بخر
          محیطشون رو هم هر روز تمیز کن

  76. سلام ببخشید من دو تا جوجه دارم دو تاش هم سرحال هست ولی یکیش پر هاش افتاده کمی از وون یکی خواب الو تر هست عادی هست یه هفته شون تم نشده

    1. این هزار بار
      اگه جوجه ها زیر لامپ رشته ای ۱۰۰ وات یا منبع گرمایشی نباشن و تغذیه کافی نداشته باشن میمیرن

  77. سلام خسته نباشید من ۴۰تا جوجه دارم چند روزه خیلی بیحال شدن یه گوشه جمع میشن هر روز هم چندتاش میمیره چیکار کنم

    1. ایا از لامپ مادر مصنوعی استفاده می کنید؟
      مولتی ویتامین بهشون میدید؟
      جیره مخصوص رو دارن؟
      اگر اینا رو ندارید پس مرگشون عادیه

  78. سلام خسته نباشید
    ببخشید به من یه جوجه در حال مردن دادن نمی دونم چند روزه هست اما خیلی کوچولوعه از این دست فروشا خریده بودن (تقریبا ۱۰ روزه)
    قبلش که همش بهش نون خیس دادن
    تو یه جای خیس و سرد بوده و به شدت جیک جیک میکرد
    من آوردم گذاشتم تو یه جعبه تمیز و لامپ ۱۰۰ گذاشتم و زیرش پارچه نرم انداختم و غذا دون ذرت و تخم مرغ اب پز و یکم آب شیرین و تو آبش مولتی ویتامین ریختم
    حالش یکم جا اومد و جاش که گرم شد جیک جیکش آروم شد
    ولی روی پاش نمی ایسته و فقط میخوابه و آب هم نمی خوره کلا سمت ظرف آبش نمیره من مجبورم با سرنگ بهش آب بدم
    غذا میخوره ، اما خیلی کم مدفوع میکنه اولا مدفوع های بزرگ میکرد روزی ۲ بار ولی الان ، مدفوعش کوچیک هست روز ۵ بار مثلا
    تو رو خدا بگید چیکار کنم یکم فعالیتش بالا بره که بتونه غذاشون هضم کنه و راه بره

    1. خدا خیرتون بده
      بهترین کار دنیا رو انجام دادید
      زیر پاش کاه یا پوشال نرم بریز تا بتونه روی پاش وایسته
      با مشورت دامپزشک بهش مولتی ویتامین و داروی تقویتی بدید
      و جیره مخصوصش رو از مغازه های فروش دان پرنده ها خریداری کن
      اب هم کم کم میخوره
      ابخوریش باید طوری باشه که دهنش بهش برسه

  79. جوجه غاز من تازه دنیا اومده هم پاش لنگه نمیتونه خوب راه بره هم غدا نمیخوره

    1. حتما حتما در بستر نرم نگهداری بشه
      یعنی از خاک اره و یا پوشال نرم استفاده کن
      جوجه غاز شما احتمالا درگیری بیماری بوتولیسم شدن به دامپزشک مراجعه کنید.

  80. سلام من یک جوجه ۲ روزه دارم که از دستگاه جوجه کشی که اومد بیرون پای راستش برعکس بود و جوجه کمی میتونه راه بره و فقط خودشو به دانه خوری میکشونه و دانه هم میخوره میشه بگید مشکلش چیه؟

    1. فلج مادرزاد
      بهتر که برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید

  81. سلام خسته نباشید من ی ادم ۱۳ ساله هستم و خیلی از جوجه مرغ و… تجربه دارم. و یکی از جوجه هام زود تر از همه دنیا امده. و بعد از ۲۴ ساعت که توی دست گاه گذاشته بودم. و فرداش برای غذا دادن بهش از تخمه مرغ اب پز و از مایه عات یا شیر ولرم و یکمی اب کردم توش. و روز بعد اب یکم شیرین دادم. روز سوم مدفوش زرد بود گفتم مال تخمه مرغ هست. و بعد از چند ساعت دیدم میخواد مدفو رو بیرون بیاره از پشت بهش می چسبید. گفتم شاید یک باره که این جوری میشه دیدم که دو همین جوری میشه. از اب ولرم استفاده کردم و از پشت به ارومی شستمش و یکم روغن نباطی مالیدم. گفتم ببینم خوب میشه اتفاقی نمی یوفته😢.

    1. هر کاری دلتون خواسته با اون جوجه بدبخت کردید
      یک روز پس از تولد فقط باید مخلوط اب و شکر بدید
      از روز دوم می تونید بهش جیره استارتر مخصوص جوجه ها رو بدید نه هر غذایی

  82. سلام.
    من دوتا جوجه چهار روزه دارم یکیش زرنگه ولی تو غذا خوردن ناز داره
    یکیشون هم بالش اویزونه چیکار کنم.

    1. حتما حتما زیر لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری کن وگرنه میمیرن
      از دان مخصوص جوجه ها هم استفاده کن

    2. سلام… لطفا میشه کمکم کنید؟
      خواهرم دوتا جوجه رنگی خریده بود یکیس مرد برا اینکه اون یکی نمیره حوله نرم انداختم زیرش غذا اب همه چی بهش مدم خداروشکر خوب مخوره صدا جیک جیکش هم خوبه الان ۴ روز کنار ماس گوشه گیر نیس فعالیت خوبی داره
      هرروز بهش اب شیرین (شکر) مدم بهش
      مدفوعش هم فک کنم خوبه البته زیاد مطمئن نیسم
      حس مکنم سردش اما بلد نیستم لامپ بزارم براش
      ولی امروز… حس مکنم زیر سرش ینی یجورایی سینش باد کرده اما مشکلی ندار همشم اینور اونور یجا نمیشینه
      چکارش کنم… فقط خاهرم بهش خیلی وابستست جوجه هم همنطور فقط میخام نمیره هرروزم جاش تعویض مکنم

      1. بهتر به کمک یکی از اعضای خانواده یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات رو بالای سرش روشن کنید
        زیاد اب قند ندید براش مضر
        حتما دان مخصوص جوجه ها رو از مغازه های فروش دان طیور تهیه کنید و بهش بدید

  83. ببخشید من ۲ تا جوجه دارم یکیش بالش کبوده و روی خودش میشینع و زکی دیگه بی حرکته ولی هردو خرد و خوراکشون خوبه و همه چی فراهمه مریضن؟؟

    1. حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید
      اگر زیر ۲ هفته سن دارند حتما زیر لامپ مادر مصنوعی یا رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری کن
      اب و غذای تمیز و کافی داشته باشن

  84. سلام ، جوجه ای دو روزه خریدیم بهش ارد نخود چی دادیم اب هم میخوره تند تند ، چسبندگی مقعد پیدا کرده شدیدا ولی با تمیز کردن و چرب کردن کاملا خوب شده و بیرون زدگی مقعد نداره ولی بال هاش اویزونه و تمایلی ب حرکت نداره ، و مدفوع با رنگ طبیعی اما مقدار چند برابر یه جوجه و بوی خیلی تامطلوب داره ، لطفا راهنمایی کنین .

    1. ارد نخودچی به تنهایی کافی نیست
      باید با جیره کامل طیور تغذیه بشه
      از مغازه های فروش دان بخرید

  85. ببخشید جوجه من هر موقه می پره وقتی به زمین میرسه ولو میشه و بال هاش یه طرف پاهاش هم یه طرف میره و هی بلند جیک جیک میکنه
    اگه میشه کمکم کنید

    1. هنوز بدنش ضعیفه
      نباید اجازه بدید از ارتفاع بپره
      ممکن به پاهاش یا بالش آسیب برسه

  86. سلام من چند روزه که دو تا جوجه گرفتم و سمت راست سینه جوجه بزرگتره بیشتر و کوچک تره کمتر باد کرده اگه میشه کمکم کنید دلم نمیخواهد بمیرند
    باتشکر از سایت خوب شما

    1. احتمالا چینه دانشون پر شده و نمی تونن غذا رو هضم کنن
      حتما حتما اب کافی توی کاسه بذار جلوشون (اب ولرم)
      در محیط گرم نگهداری کن و بالای سرشون لامپ مادر مصنوعی باشه
      از غذاهای نرم و پودری استفاده کن
      مثلا تخم مرغ اب پز ، سبزیجات خرد شده ، ترکیب گندم و ذرت پودر شده و …

      1. سلام خیلی ممنون من کنار شوفاژ گذاشتم لامپ می خواهد
        غذا برنج بدون روغن دادم فکر کنم برای همین باد کرد
        غذا خیلی دوست داره و پر خوره و الان یک روزه که ضعیف شده میمیره که جداش کنم ؟؟
        خیلی ممنون از سایت عالی تون💜

        1. از غذای نرم و پودری استفاده کن
          اب ولرم همیشه بذار جلوش
          در صورت عدم بهبودی حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

        2. سلام ببخشید من ۲ تا جوجه دارم وقتی تو جاشون یکیشون چرت میزنه اون یکی سرحال روزی ۶ دفعه میارمشون بیرون وقتی بیرونن هر دوتاشون خوبن اما وقتی تو جاشون هستند یکیشون چرت میزنه جاشون هم تمیزه

        3. حتما بالای سرشون لامپ مادر مصنوعی روشن کن وگرنه میمیرن

  87. سلام جوجه ام سه هفته شه.وبالاهاش آویزونه میتونید بگید که چکار کنم بال هاش به حالت اول برگردد.تشکر🌷

    1. بیماری ویروسی داره
      به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا داروهای لازم رو تجویز کنه
      به جز اویزان شدن بالاها، دیگه چه علایمی داره؟

  88. سلام.جوجه من سه جوجه سه هفته ای دارم که یکیشون بال هاش آویزونه ممنکه مشکلش چی باشه؟استرس یا بیماری؟میشه کمکم کنید بال های جوجه ام دوباره به حالت اول برگردن.

    1. اونو حتما از بقیه جوجه ها جدا کن تا بیماری رو به اونا انتقال نده
      به احتمال زیادی بیماری ویروسی هستش
      حتما برای درمان به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا جوجه تون از دست نرفته

      1. سلام وقت بخیر شرمنده من یک هفته هست جوجه وارد مرغداری کردم ۲۶هزار وارد کردم اما برای دان خوردن خیلی دیر تموم میکنه هر وعده ۶گونی بهش میدم ولی بازم تموم نمیکنه درضمن همون جای که دان میخوره هموجاهم می خواب وجمع میشه سر هم دمای سالن وهمه چی مرطب

        1. از لامپ مادر مصنوعی استفاده می کنید؟
          جوجه های بیمار رو حتما شناسایی و جدا کنید
          واکسن ها هم فراموش نشه

    2. سلام خسته نباشید من چندتا جوجه بومی دارم یک روزه هستند.
      خیلی صدا میدن و بال های اونا افتاد به نظر شما چه کنم؟

      1. زیر لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای ۱۰۰ وات نگهداری کن تا گرم بشن
        از جیره غذایی مخصوص جوجه ها هم استفاده کن

  89. سلام وقت بخیر من چهارتا جوجه دارم یک ماهشونه یکیشون کز کرده و دهنش بازه نمیتونه اب بخوره و چیزی بخوره البته در عرض یه روز اینجوری شده قبلش سرحال بود میشه کمکم کنید چکار کنم خوب شه انگار تو نفس کشیدن مشکل داره و صدای جیک جیکش نمیاد

    1. حتما جاش سرد بوده و سرما خورده
      حتما برای گرم کردنش از بخاری یا لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید
      تغذیه کافی داشته باشه و با مراجعه به داروخانه حیوانات براش مولتی ویتامین بخرید.

  90. سلام
    من یه مرغ دارم حدودا ۸ ماهشه لاغر مونده و چاق نشده و یه روز دیدم همه مرغ ها زدنش پشتشو زخمی کردن الان خوب شد زخمش ولی خیلی میترسه و چاق نمیشه بیرونشون میکنم تا اون بقیه مرغ ها رو میبینه فرار میکنه
    چیکارش کنم به تخم هم نیومده هنوز

    1. حتما به صورت جداگانه نگهداری کن و از جیره غذایی دارای پروتئین زیاد استفاده کن تا به خوبی رشد کنه
      هنوز انتظار تخم گذاری نداشته باشین ازش چون استرس داره
      تا زمانی که به ارامش کامل نرسه تخم نمیزاره

  91. سلام من از دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی حدوداً ۷۵ جوجه در اوردم و در هر دفعه ۲ تاشون روده هاشونا نمیخورند یعنی بالا نمیکشند. مشکلشون چیه؟ ممنون میشم جواب دهید

    1. اونا دارای مشکل مادر زادی بودن یعنی عفونت کیسه زرده داشتن که احتمالا از گله مادر بهشون منتقل شده و یا تخم ها در فرایند جوجه کشی الوده میشدن
      باید با دستکش به تخم ها دست بزنید و حتما قبل از تهیه تخم ها از سالم بودن پرنده های نر و ماده مولد مطمئن بشید.

  92. سلام من جوجه هام ۴۴ روزشون و باشون اویزون شده و به سرعت دارن میمیرن چکار کنم اگه جواب بدید ممنونتون میشم

    زنگ زدم به کسی که ازشون خریدم گفت بهشون مترونیدازول بده دادم ولی افاقه نکرد فضله هاشونم معمولی ولی بعضی وقت ها آب فضله میکنن

      1. دمای محیط بین ۲۵ تا ۲۸ درجه غذای جوجه یکروزه دست ساز هم بهشون میدم

  93. سلام وقتتون بخیر
    یدونه جوجه رسمی تقریبا دو یا سه ماهه دارم که همش نوکشو با پاش میخارونه و اب از بینیش میاد و یه حالت عطسه داره بعد این اب که از بینیش میاد خیلیییی بوی بد و زننده ای داره علتش چیه؟
    خودشم سروحاله غذا میخوره راه میره بازی میکنه

    1. احتمال سرماخوردگی و هر نوع بیماری ویروسی وجود داره
      از بقیه جوجه ها جداش کن و برای درمان حتما به داروخانه حیوانات مراجعه کن
      قبل از تهیه دارو با دامپزشک داروخانه مشورت کن

  94. سلام چندتا جوجه مرغ دارم حدودا یک ماه میشه حالشون خوبه ولی چند روزه بالهاشون افتاده وکمتر پلت میخورند

    1. سلام
      توضیحات کامل نیست
      محیط نگهداری چطوره
      تغذیشون چیه
      فضلشون چجوری و چه رنگیه
      توضیح اگه حتی یه مورد مهم کم باشه باعث تشخیص اشتباه و تجویز اشتباه و در نتیجه ….
      در چننین مواقعی اگه تعداد طیور زیاده مراجعه به دامپزشکی محلی بهترین نتیجه رو خواهد داد

  95. سلام و ارادت
    من دستگاه ۱۶۸ تایی دارم . دو مرحله هچ موفق داشتم و حتی هچ قوغاز موفق داشتم.
    این سری که تخم گذاشتم امروز(هفتم تیرماهه) رطوبت تو منطقه زیاده (فومن-گیلان) و هوا به سمت شرجی شدن رفته.
    رطوبت دستگاه رو هر کاری میتونم نمیتونم ثابت نگه دارم . روی ۶۰ گذاشتم و مدام به ۶۴ و ۶۵ میرسه .
    دریچه های ونتیلاتور رو باز میکنم یا میبندم ، آب رو کم میکنم ، حتی از زیر فن رطوبت ساز کنار میزارم باز ثبات نداره.
    دستگاه داخل اتاق هست و متاسفانه خود منزل هم کولر گازی نداره و با شرایط بدی داریم گذران میکنیم . یعنی تو خود اتاق هم رطوبت بیداد میکنه .
    عملکرد فن رطوبت ساز درسته و از ۶۰ درصد خاموشه .
    راهکاری برای حل مشکل هست؟

    1. سلام
      این مورد رو باید از افراد باتجربه ی منطقه ی خودتون بپرسید چون به دلیل رطوبت بسیار زیاد و مشخصا دمای زیاد داخل اتاق به نظر من راندمان مناسبی نخواهید گرفت . از همشهریان خودتون بپرسید روش های خلاقانه باید اجرا بشه برای اینکار

      1. سلام وقتتون بخیر من هر زمانی که تخم مرغ میذارم تو دستگاه همیشه یک جوجه مریض متولد میشه در صورتیکه مرغ خودش همه رو سالم بدنیا میاره ،الانم یکی از جوجه ها گردنش فلجه نمیتونه گردنشو نگه داره ،گردنش رو پایبن و وسط پاهاشه میشه درمانش کرد

        1. سلام دوست عزیز
          دلایل مختلفی داره
          یکی اینکه دما و یا رطوبت دستگاهت صحیح نبوده
          تغذیه نادرست در اختیارشون قرار میدی و کمبود ویتامین و املاح معدنی این کارو میکنه
          ممکنه به بیماری انسفالومالاسیا مبتلا شده باشه
          جوجت ۲ یا ۴ هفته ای هس؟

  96. سلام
    لامپ مادر مصنوعی ۲۵۰ وات برای جوجه های تا دو هفته ای در چه فاصله ای از زمین باید قرار بگیره و در فاصله ای که می فرمایید چند جوجه با سن مذکور رو پوشش میده ؟

    1. سلام
      خودتون چک کنید یه وجب از قدشون بیشتر باشه
      مورد تعداد بسته به نوع لامپ و میزان پخش نور و گرما متفاوته از فروشنده بپرسید

      1. سلام من جوجه ام همش میخوابه و موقع جیک جیک کردن صداش با بقیه جوجه ها فرق داره و حس میکنم کمی تندتر از بقیه نفس میکشه و از همشونم کوچولو تره بنظرتون بخاطر سن کمش این حالتارو داره؟

        1. جوجه شما مریض شده ، اونو از بقیه پرنده ها جدا کن و محیطش رو کاملا گرم کنید
          به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم رو برای بهبودی جوجه تجویز کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس