معرفی انواع نژاد های مرغ گوشتی و میانگین وزنی آنها

معرفی انواع نژاد های مرغ گوشتی و اصلاح نژاد در آن ها

در این نوشته در مورد نژاد های مرغ گوشتی و شیوه اصلاح نژاد در آن ها بحث خواهیم کرد. علم ژنتیک با مکانیزم نوراث و انتقال صفات از والدین به فرزندان ارتباط دارد. علم اصلاح نژاد در پرورش طیور نیز به کار گرفته می شود به عنوان مثال اصول ژنتیک برای تولید گوشت و تخم مرغ در طیور کاربرد وسیعی دارد.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

این بدان معنی است که اصلاح نژاد مرغ گوشتی مستلزم به کار گرفتن علم ژنتیک است و برای رسیدن به اهداف اصلاحی بایستی قوانین ژنتیک را به کار برد. علم ژنتیک امروزه یکی از علوم کاربردی در علوم زیستی است.

کروموزوم ها در هسته سلول اطلاعات ژنتیکی را انتقال می دهند. این کروموزوم ها در مراحل تقسیم سلولی (میتوز) همانند سازی می شوند به طوری که دو کروموزوم یکسان ساخته شده و اطلاعات ژنتیکی یکسانی را انتقال می دهند در سلول ها طبیعی کروموزوم ها به صورت جفت بوده در صورتی که در گامت ها کروموزوم ها جفت نیستند و هنگامی که اسپرم تخم مرغ را بارور می کند نصف کروموزوم های تخم مرغ بارور شده از اسپرم و نصف دیگر از خود مرغ است. بدین طریق هر دو والد در اطلاعات ژنتیکی کروموزوم های جفت شده ی جنین شرکت دارند.

واحد توارث ژن نامیده می شود و ژن هایی که به حیوان منتقل می شود، بر صفات خاصی در فرد تاثیر می گذارد . این صفات ممکن است رنگ پر ، نوع تاج ، رنگ پوست ، آنزیم های خاص یا آنزیم های تنظیم کننده ی متابولیسم باشند . در سال های اخیر اساس توراث مولکولی بهتر درک شده است.

مرغ گوشتی
مرغ گوشتی

معرفی نژاد های مرغ گوشتی 

در ادامه این نوشته شما را با مهم ترین و پرسود ترین نژاد های مرغ گوشتی آشنا خواهیم کرد، اگر قصد راه اندازی واحد پرورش مرغ گوشتی را دارید حتما اطلاعات این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد.

معمولا مرغ ها به دو دسته تخمگذار و گوشتی تقسیم بندی می شوند، در مقاله نژاد های مرغ تخمگذار به معروف ترین مرغ های تخمگذار اشاره کردیم، اما اگر هدف شما از پرورش مرغ و خروس گوشتی کردن آنها می باشد طبیعتا نگهداری از مرغ های تخمگذار بیهوده خواهد بود. 

الف – نژاد پلیموث راک؛ این نژاد از مرغ توانایی تخم گذاری و وزن گیری بالایی دارد، آنها در سن بلوغ به حدود ۳ الی ۴ کیلو وزن خواهند رسید و هم چنین در سال حدود ۲۰۰ تخم می گذارند که به عنوان یک پرنده دو منظوره قابل پرورش است. با اینکه هویت و زادگاه اصلی پرنده در دسترس نیست، اما تحقیقات نشان می دهد که از ترکیب دو نژاد دومینیکو و کوشین سیاه به دست آمده اند. 

ب – مرغ گوشتی کورنیش؛ زادگاه این مرغ به کشور انگلیس مربوط می شود و از ترکیب نژادهای سل، مالای و خروس جنگی انگلیسی و هندی به دست آمده اند. این نژاد از مرغ وزن گیری خوبی دارد و دارای قدی نسبتا بلند است و در رنگ های سفید ، سیاه و قرمز به چشم می خورند. 

ج – مرغ نژاد کوشین؛ زادگاه این پرنده به چین مربوط می شود و به مرغ شانگهای نیز شهرت دارد و از وزن سنگینی برخوردار می شود. این مرغ دم کوتاهی دارد و حتی در ساق پاهای خود نیز پر دارد. آنها بین ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن می گیرند و سالانه ۱۲۰ تخم می گذارند  و بیشتر برای گوشتی کردن پرورش داده می شوند. 

د – مرغ گوشتی نژاد  راس؛ این نژاد هیبریدی در دوره زمانی ۴۵ روزه به چند کیلو وزن رسیده و روانه کشتارگاه می شود. عامل اصلی در رشد سریع این پرنده تغذیه صحیح و استفاده از جیره غذایی مقوی و استاندارد است که باید طبق دستور کارشناسان جیره نویس تهیه شده باشد. 

هـ – مرغ نژاد برهما؛ این نژاد از مرغ می تواند به وزن ۴ الی ۵ کیلو گرم دست پیدا کند و از میزان تخم گذاری خوبی نیز برخوردار است که هم به عنوان پرنده تخم گذار و هم گوشتی قابل پرورش است. اجداد این نژاد به هند برمی گردد و با توجه به اینکه تحمل بالایی در برابر سرما و شرایط آب و هوایی سخت دارد، بنابراین امکان پرورش در نقاط جغرافیایی سردسیر را نیز دارد. 

و – مرغ نژاد فاورولس؛ این مرغ متعلق به منطقه فاورولس در فرانسه است و هم به عنوان پرنده گوشتی و هم تخمی پرورش داده می شوند، معمولا بین ۴ الی ۵ کیلو گرم وزن می گیرند و در سال بالغ بر ۱۶۰ تخم می گذارند. امروزه آنها را به عنوان مرغ های زینتی و نمایشی نیز پرورش می دهند. 

ز – مرغ رود آیلند؛ این مرغ بومی کشور آمریکا می باشد و به میانگین وزنی ۳ الی ۴ کیلوگرم می رسند هم چنین در حدود ۱۸۰ تخم به رنگ قهوه ای می گذارند که هم به عنوان پرنده گوشتی و هم تخمی قابل پرورش است. رنگ پرهای مرغ و خروس این نژاد در دو نوع سفید و قهوه ای تیره مشاهده شده است. 

ک – مرغ نیوهمشایر؛ این نژاد نیز بومی آمریکا می باشد و حدود وزنی آنها ۳ الی ۴ کیلوگرم می باشد و در سال حدود ۲۵۰ تخم می گذارند و به عنوان مرغ گوشتی و تخمی قابل پرورش در مکان های مختلف شهری و روستایی هستند. 

 

نژاد های معروف خروس گوشتی کدام ها هستند؟

معمولا مرغ هایی که وزن بالایی می گیرند، خروس آنها نیز به وزن بالاتری از آنها دست پیدا می کنند. به عنوان نمونه مرغ کوشین که به ۴ کیلو گرم می رسند، خروس کوشین نیز به ۵ کیلو وزن خواهند رسید. لیست کامل مرغ های گوشتی در این مقاله توضیح داده شده اند. 

چند نوع مرغ گوشتی وجود دارد؟

مرغ ها و خروس ها دارای نژاد های مختلفی هستند که برخی وزن بالایی می گیرند، اما برخی نیز وزن پایینی دارند، اما تخم گذاری بالایی دارند و برخی دیگر نیز هم وزن بالایی داشته و هم از میزان تخمگذاری بالایی برخوردار هستند. در این مقاله مهم ترین مرغ های گوشتی توضیح داده شد.

پرورش مرغ گوشتی بهتر است یا مرغ تخمگذار؟

معمولا کسانی که مرغ گوشتی پرورش می دهند دوره بازگشت سرمایه ۵ الی ۶ ماهه را طی می کنند، اما کسانی که مرغ تخمگذار پرورش می دهند در عرض یکماه سرمایه خود را به دست خواهند آورد، اما پرورش همزمان مرغ تخمگذار و گوشتی درآمد بیشتری را برای مرغدار به همراه خواهد داشت. 

 

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. سلام
    ۳نژاد گوشتی در ایران بیشتره
    راس
    کاپ
    ارین
    چجوری این۳نژاد رو تشخیص بدیم؟

      1. سلام ، از کجا بدونیم که فروشنده جوجه در مورد نژادش راست میگه ، آزمایشگاهی هست که بتونیم از اون طریق نزاد واقعیش رو متوجه بشیم‌؟

        1. در این خصوص اطلاعی ندارم

  2. سلام.ببخشید آیا مرغ گلپایگانی را می‌توان به نظر تولید گوشت پرورش داد؟ضریب تبدیل و میزان وزنگیری آنها به چه صورت است؟ و در چه مدتی به وزن مناسب میرسند؟

    1. سه ماهگی می تونید به بازار عرضه کنید، بین ۱ الی ۲ کیلو وزن خواهند گرفت
      بستگی به جیره غذایی و شرایط نگهداری و پرورش داره

  3. سلام.وقت بخیر.خروس های هر نژاد ضریب تبدیل یکسانی با مرغ های آن دارند؟

  4. سلام منصور هستم از افغانستان
    من یک دستگاه بلدرچین خریدم هنوز استفاده نکردم میخوام
    کار شروع کنم ولی نمیدونم از کدام تخم مرغ استفاده کنم تا
    مرغ گوشتی درست شه
    از تخم مرغ محلی
    یا دیگه تخم مرغ
    اگه بامن کمک کنید و مشورت بدین ممنون میشم تشکر

    1. با خدمات پس از فروش تماس بگیرید راهنمایی می کنند
      هم چنین می توانید سی دی اموزشی دستگاه رو مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس