مراحل رشد جنین در داخل تخم ( دنیای شگفت انگیز داخل تخم )

رشد جنین در داخل تخم نطفه دار چگونه است ؟

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

تماشای تبدیل شدن یک تخم نطفه دار به یک جوجه زنده بسیار شگفت انگیز است و این عمل می تواند بسیار تجربه آموزنده برای دانش آموزان و علاقه مندان به طیور و پرندگان باشد و همچنین می تواند یک قدم و یک پیشرفت برای داشتن گله ای کوچک و مقدمه ای بر یک کسب و کار قوی باشد.

مراحل جوجه کشی می تواند نسبتا ساده باشد ،  هرچند ممکن است در اولین مرتبه به نظر نرسد .هنگامی که شما روش ها و تکنیک های لازم را یاد بگیرید دیگر نگرانی خاصی وجود ندارد و جوجه کشی آغاز میشود.جوجه کشی از سایر طیور معمول مزرعه ها مانند بوقلمون و اردک به سادگی جوجه کشی از مرغ می باشد اگرچه آنها تفاوتی در تنظیمات و شرایط جوجه کشی دارند.این نوشته تمرکز بر جوجه کشی از مرغ دارد.

جوجه کشی موفق به عوامل بسیاری بستگی دارد. تخم مرغ های با کیفیت و تازه، تخم مرغ های بارور و محیط پرورش گله و پ نگهداری تخم ها از جمله این عوامل می باشند.امروزه تخم مرغ ها از منابع مختلف در دسترس هستند با این وجود، همه منابع  تخم مرغ های با کیفیت بالا را ندارند و بسیاری از انبارهای تجاری تنها سفارشات بزرگ را حمل می کنند.

این نوشته، اصول اولیه انکوباسیون ( جوجه کشی ) در تعداد کم از تخم مرغ ها را شامل می شود که عمدتا برای گله های کوچک و یا پروژه های تدریس در کلاس درس. می باشد.

اصول بارگیری و ذخیره سازی تخم مرغ

جنین یک تخم مرغ بارور شروع پروسه رشد خود را از سلول در صورت گرما دیدن آغا می کند.تخم مرغ در صورت بارور بودن در داخل خود نطفه دارد و این نطفه یک موجود زنده است.برای کسب اطلاعات در مورد مراحل رشد نطفه در داخل تخم لطفا جدول انتهای این مطلب را مطالعه نمایید.

این رشد زمانی که تخم مرغ سرد می شود، تعلیق می شود (رشد با سرعت بسیار کمتری ادامه پیدا می کند). به همین دلیل مهم است که بعد از  تخم گذاری پرنده مادر  تخم مرغ هادر دمای ۴۵ تا ۵۵ درجه فارنهایت  ( ۷ تا ۹ درجه سلسیوس ) خنک شود. رطوبت باید حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد.

یخچال های خانگی معمولی برای ذخیره تخم مرغ های بارور خیلی سرد هستند. یخچال و فریزرها معمولا بین ۴۰ تا ۴۵ درجه قرار می گیرند ( ۴ تا ۵ درجه سلسیوس ) و اگر تخم مرغ ها در این شرایط قرار می گیرند، راندمان جوجه کشی افت خواهد کرد.

مراحل رشد جنین در داخل تخم | جدول

روز اول 
شانزده ساعت اولاولین علامت های وجود جنین در داخل تخم
هجده ساعت اول
ظهور دستگاه عصبی
بیست ساعت اول
ظاهر ستون مهره
بیست یک ساعت اول
آغاز تشکیل سیستم عصبی
بیست و دو ساعت اول
آغاز تشکیل سر
بیست و چهار ساعت
آغاز شکل گیری چشم
روز دوم 
بیست و پنج ساعت اول
آغاز شکل گیری قلب
سی و پنج ساعت اول
آغاز تشکیل گوش
چهل و دو ساعت اول
قلب شروع به ضرب و شتم می کند
روز سوم
 
شصت ساعت
آغاز تشکیل بینی
شصت و دو ساعت
آغاز تشکیل پاها
شصت و چهار ساعت
آغاز شکل گیری بال
روز چهار
آغاز شکل گیری زبان
روز پنجم
 
آغاز تشکیل اندامهای دائمی و تمایز جنسیت؛ ساختار آئورت شروع به تشکیل و ضخیم شدن می کند
روز ششم
 
آغاز شکل گیری نوک
روز هفتم
 
آغاز شکل گیری پرها
روز دهم
 
شروع سخت شدن نوک
روز سیزدهم 
ظاهر و مقیاس پاها
روز چهاردهم 
جنین در موقعیت مناسب برای شکست تخم قرار میگیرد
روز پانزدهم 
پاها ، نوک و سایر اندام ها قوی تر میشوند
روز هفدهم 
نوک به سمت سلول هوا می چرخد
روز نوزدهم 
زرده جذب بدن میشود
روز بیستم
زرده کاملا جذب بدن شده و جنین عملا تمام فضای داخل تخم مرغ را به جز کیسه هوا اشغال می کند
روز بیست و یک 
خروج جوجه از داخل تخم

 

تخم مرغ  های را انتخاب کنید که در اندازه، شکل، رنگ و پوسته بافت نرمال باشند. تخم مرغ های بزرگ یا کوچک اغلب نابارور هستند. این تخم ها را برای جوجه کشی انتخاب نکنید. تخم مرغ را با نقص های آشکار، خاک و ترک ، کثیفی شدید و … را از فرایند جوجه کشی حذف کنید. آنها را در دمای مناسب سرد نگه داری کنید.

برای به دست آوردن نتایج بهتر، بیش از دو هفته تخم مرغ بارور را ذخیره نکنید. تخم مرغ بهتر است اگر ظرف ۳ تا ۴ روز پس از تخمگذاری داخل ماشین جوجه کشی قرار داده شود. در صورت نگهداری در شرایط مناسب تخم مرغ های بارور بهتر هچ خواهند شد.

جوجه کشی

تخم مرغ باید بارور باشد تا در دستگاه جوجه کشی ای به صورت طبیعی تبدیل به جوجه شود. بیشتر تخم مرغ های بازار موجود در فروشگاه های مواد غذایی بارور نیستند.

یک خروس بارور برای تولید تخم مرغ های بارور ضروری است. باروری و تخریب تخم های تولید شده توسط گله و قدرت جوجه ها بستگی به پتانسیل ژنتیکی و محیط زیست دارد. سن، تغذیه، سلامت، شرایط فیزیولوژیکی و محیط زیست والدین همگی بر درصد باروری تخم تاثیر گذار می باشد.

در یک گله کوچک، باروری خوب می تواند در عرض چهار روز پس از معرفی خروس های ( نر ) قوی به گله ای از مرغها ( ماده ها ) انتظار می رود. اگر خروس ها از گله خارج شوند، تخمک ها طی چهار یا پنج روز کاهش باروری را نشان می دهند، اما ممکن است تا یک هفته در سطح رضایت بخش باقی بمانند.

بوقلمون های داخلی زن می توانند منیزیم را برای دوره های طولانی تر ذخیره کرده و تخم مرغ های بارور را تا ۲۰۰ روز پس از جفت گیری ذخیره کنند.

روش های جوجه کشی

روش های جوجه کشی به مرغها اجازه می دهد تا تولید تخم مرغ را ادامه دهند اما شامل هزینه اضافه ای در جوجه کشی می شود. انکوباتورهای الکتریکی ( دستگاه های جوجه کشی برقی ) شرایط کنترل شده از لحاظ ترموستات ، رطوبت ، تهویه و … دارند و در همه ابعاد در دسترس هستند و یا شما می توانید انکوباتور خود را بسازید.( ساخت دستگاه جوجه کشی )

شروع کردن دوره جوجه کشی

قبل از شروع جوجه کشی باید با انواع ماشین جوجه کشی آشناییت داشته باشید.برخی از نمونه های دست ساز دارای فن داخلی برای تهویه نیستند و یا سیستم های دما و رطوبت مناسبی ندارد کار با این گونه ماشین ها دشوارتر از نمونه های اتوماتیک می باشد.

می توانید از شیشه ، چوب و سایر تجهیزات که در اموزش های ساخت ماشین جوجه کشی به کار می رود استفاده کنید و دستگاه خودتان را بسازید یا از نمونه های آماده حرفه ای تر در بازار استفاده کنید.

محل قرار گیری دستگاه جوجه کشی

یک مکان کم رفت آمد را برای قرار دادن دستگاه انتخاب کنید ، نبایست نور مستقیم خورشید به دستگاه برخورد کند یا زیاد نزدیک به بخاری و سیستم های گرمایشی باشد.همچنین مکان قرار گیری دستگاه باست دارای سیستم تهویه مناسبی باشد تا اکسیژن و هوای لازم برای جنین ها تامین شود.

ثبات دما نیز بسیار مهم است ، تغییر ناگهانی دما و تغییر مداوم دما می تواند بسیار در راندمان جوجه کشی تاثیر منفی داشته باشد.همچنین محل قرار گیری دستگاه باید بگونه ای باشد که تکان و ضربه ای به آن وارد نشود.

بهداشت جوجه کشی

بهداشت بسیار مهم است. قبل از تنظیم تخم مرغ، انکوباتور را تمیز کنید. ضروری است که انکوباتور و تجهیزات مربوطه به طور کامل و دریچه ها تمیز شود. این را می توان با پاک کردن، جارو کردن و … انجام داد. مناطقی که به شدت خیس شده اند و رطوبت در آن قسمت ها زیاد است ممکن است نیاز به شستشوی کامل و تمیز کردن داشته باشند.

قبل از کار با انکوباتور، مطمئن باشید که سیم برق خود را از خروجی ( سایر تجهیزات برقی ) جدا کنید تا از شوک الکتریکی احتمالی جلوگیری شود. یک راه حل برای نظافت دستگاه رقیق کننده (سفید کننده)  و آب خانگی (۲۰ قطره سفید کننده در آب) باعث تمیز کردن و ضد عفونی کننده ارزان می شود. مراقب برق گرفتگی باشید و قبل از اینکه مجددا سیم برق را به پریز متصل کنید ، دستگاه را از خشک بودن کامل بررسی کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      بله کامل سرد شده باشه قطعا مشکل پیش میاد به جنین
      نطفه سنجی کن ببین جنین تکون میخوره

  1. سلام.
    امروز موقع انتقال تخم مرغ از ستر به هچر (روز ۱۸)با نوربینی دیدم که جنین کامل رشد نکرده و به غیر از کیسه هوا فضای خالی داخل تخم هست خود جنین هم زنده هست.دما و رطوبت هم ok هست.ایا این طبیعیه.

    1. سلام
      روز ۱۹ باید تخم ها را وارد دوره هچر بکنید
      روز ۱۸ زود

    2. سلام تخم ها روز ۲۱ هستش هنوز نک نزدن یا همون سوراخ نکردن
      آخرین فرست تا روز چندم هست لطفاً
      سری جواب بدید.
      با تشکر.

      1. سلام ، قاعدتا باید تا روز ۲۱ جوجه ها هچ بشن یا حداقل نوک بزنن اما شما تا روز ۲۴ یا حتی ۲۵ صبر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس