مراحل جوجه کشی بلدرچین | پرورش بلدرچین

خلاصه ای بر مراحل جوجه کشی بلدرچین

در این نوشته به صورت خلاصه به مراحل جوجه کشی بلدرچین پرداخته ایم :

ستر در بلدرچین

ستر به مرحله ای از جوجه کشی بلدرچین گفته می شود که در آن تخم های نطفه دار بلدرچین تا ۳ روز قبل از خارج شدن جوجه ها از تخم های نطفه دار در دمای ۳۷.۵ درجه سانتی گراد چرخانده می شود. دلیل چرخاندن تخم ها در این مرحله جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته است.

مراحل جوجه کشی بلدرچین
مراحل جوجه کشی بلدرچین

هچر در بلدرچین

هچر به ۳ روز آخر جوجه کشی گفته می شود. در این مرحله جنین در داخل تخم های نطفه دار به اندازه کافی رشد کرده است و احتمال چسبیدن آن به پوسته وجود ندارد. در سه روز انتهایی جوجه کشی یا هچر جوجه ها پوسته تخم های نطفه دار را شکسته و از آن ها خارج می شوند.

دما در بلدرچین

دما از المان های مهم در جوجه کشی بلدرچین است. در جوجه کشی از تخم های نطفه دار این دما است که باعث تبدیل نطفه از حالت گاز به مایع و از حالت مایع به جامد می شود. دمای مناسب برای مرحله ستری در بلدرچین ۳۷.۵ درجه سانتی گراد است در حالی که دمای مناسب برای مرحله هچر ۳۷.۲ درجه سانتی گراد است. دلیل کاهش دما در مرحله هچر این است که در این مرحله جنین به اندازه کافی رشد کرده و نیازی به دمای بیشتر نیست.

رطوبت در بلدرچین
رطوبت در بلدرچین

رطوبت در بلدرچین

رطوبت نیز همانند دما از عوامل مهم در جوجه درآوری است. رطوبت کمتر موجب تلف شدن جنین در داخل تخم نطفه دار و رطوبت بیشتر موجب خفه شدن جنین می شود. در مرحله هچر باید رطوبت افزایش پیدا کند. افزایش رطوبت در مرحله هچر جهت مرطوب شدن پوسته تخم و خارج شدن راحت آن ها از تخم های نطفه دار می شود.

تهویه هوا و اکسیژن رسانی

تهویه هوا برای جوجه کشی از تخم های بلدرچین ضروری است. تنفس تخم های نطفه دار از طریق منافذ روی پوسته های تخم انجام می پذیرد. تهویه هوا باعث تامین اکسیژن لازم برای جوجه کشی و خروج دی اکسید کربن از دستگاه جوجه کشی می شود.

طرز چینش تخم های نطفه دار

تخم های نطفه دار را باید طوری در داخل دستگاه جوجه کشی بچینید که قسمت پهن تخم ها به سمت بالا باشد. جنین در داخل تخم ها رو به بالا شکل می گیرد. اگر قسمت باریک تخم ها را رو به بالا قرار دهید ، کیسه هوایی در قسمت باریک تشکیل شده و جنین نمی تواند تنفس کند و تلف می شود.

طرز قرار گرفتن و چرخش تخم مرغ های نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

نکات مهم در پرورش بلدرچین

تخم های نطفه دار حاصل از پرورش بلدرچین در قفس بسیار بهتر از تخم های حاصل از پرورش بلدرچین در بستر هستند.بهتر است هفته ای یکبار به بلدرچین ها مولتی ویتامین محلول در آب بدهید تا ضریب تبدیل به جوجه افزایش پیدا کرده و جوجه های سالم تری از تخم ها خارج شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋