مدیریت تولید تخم مرغ | نحوه تولید تخم مرغ | درامد بالای تولید تخم مرغ

مدیریت تولید تخم مرغ در پرورش مرغ تخمگذار

در مقاله پرورش مرغ تخمگذار به طور کامل در مورد اصول نگهداری طیور تخمگذار بحث کردیم. در ادامه میرسیم به موضوع مهم مدیریت تولید تخم مرغ که از مهم ترین موارد در پرورش مرغ میباشد. با ما همراه باشید.

مرغ های تخمگذار دوره پرورش طولانی تری نسبت به مرغ های گوشتی دارند و برنامه مدیریتی آنها فرق میکند. در حقیقت مرغ های تخمگذار دوره پرورش حساس تری دارند و برای رسیدن به حداکثر راندمان بایستی مرغدار به خوبی بتواند نور، دما، تغذیه و سایر فاکتورها را در داخل سالن مدیریت کند.

یکی از گام های اولیه مدیریت مرغ های تخمگذار، مدیریت وزن بدن آنها می باشد. مخصوصا قبل از بلوغ باید وزن جوجه ها متعادل باشد. بعنوان مثال جوجه ها در سن ۷ روزگی باید به دو برابر وزن برسند. از سن ۸ الی ۱۰ هفتگی نیز که به دوره رشد معروف است، رشد جوجه ها سرعت چشمگیری دارد. تمامی کارهایی مدیریتی که مرغدار در این محدوده زمانی اجرا خواهد کرد، نقش تعیین کننده ای بر تخمگذاری مرغ ها در آینده خواهد داشت.

نقش نور در تخمگذاری مرغ

نور جزو مهمترین و اصلی ترین فاکتورها برای تولید تخم مرغ میباشد. پولت های جوان قبل از شروع به تخمگذاری باید تحت یک برنامه منظم نوردهی شوند که به این مرحله تحریک نوری می گویند. اگر تحریک نوری دیر به عمل بینجامد مرغ ها دیرتر وارد پروسه تخمگذاری میشوند و این یعنی افزایش هزینه های تولید و کاهش شدید سود.

همچنین اگر تحریک نوری زودتر اعمال شود، مرغ ها دچار بلوغ زودرس شده و تخم مرغ هایی با سایر ریز تولید میکنند که این نوع تخم مرغ ها نیز با قیمت پایین تری خرید میشوند. بنابراین نقش نور در تولید تخم مرغ بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه میشود حتما مقاله برنامه نوردهی مرغ را مطالعه نمایید.

برای کنترل گله های تخمگذار و تولید تخم مرغ های با کیفیت به چه مواردی باید توجه شود؟

مهمترین جنبه های مدیریتی در داخل سالن مرغداری های تخمگذار شامل کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تراکم سالن، دما، رطوبت، تعداد آبخوری و دانخوری، و نوع تغذیه می باشد.

جوجه ها باید تحت نظر دامپزشک و به موقع در برابر بیماری های شایع طیور واکسینه شوند. بیماری ها از جمله فاکتورهای مهمی است که بر تخمگذاری مرغ و حتی کیفیت تخم مرغ تولید شده تأثیر گذار می باشد. بنابراین مرغدار بایستی طیور خود را در برابر بیماری ها ایمن کرده باشد. البته رعایت بهداشت محیط سالن و ضد عفونی اصولی سالن و تجهیزات داخل آن تأثیر زیادی بر سلامت گله دارد.

همچنین اگر تراکم مرغ ها در داخل سالن زیاد باشد طیور دچار استرس شده و در نتیجه تخمگذاری آنها قطع میشود. دما نیز باعث ایجاد استرس میشود.

مقایسه تخم مرغ تازه و کهنه

در گله های تخم گذار معمولا تخم مرغ ها در نوبت صبح جمع آوری میشوند. همچنین ساعات تخمگذاری بیشتر مرغ ها صبح هنگام (۵ الی ۶ ساعت بعد از طلوع آفتاب) می باشد. بهتر است که تخم مرغ ها صبح هنگام جمع آوری شوند. در زمان جمع آوری اگر بر روی تخم ها فضله دیده میشود بایستی آن را تمیز نمود. البته در گله های مادر معمولا از این نوع تخم های نطفه دار کنار گذاشته می شوند.

همچنین پوشال داخل لانه ها باید به صورت دوره ای تعویض شود. مخصوصا اگر مشاهده نمودید که داخل لانه با فضله مرغ کثیف شده حتما نسبت به تعویض پوشال آن اقدام نمایید.

علاوه بر این اگر مشاهده کردی که مرغ ها بر روی بستر سالن تخمگذاری میکنند باید سریعا این عادت آنها را تغییر دهید. برای تغییر این عادت تعداد لانه های تخمگذاری را افزایش دهید. داخل لانه باید راحت باشد. در داخل لانه از تخم مرغ پلاستیکی و یا معمولی استفاده کنید تا مرغ ها به تخمگذاری در لانه تشویق شوند.

مدیریت تولید تخم مرغ

 

تخم مرغ با پوسته غیر طبیعی و دلایل آن

گاهی اوقات برخی اعمال های مدیریتی باعث ایجاد تخم مرغ هایی با پوسته غیر طبیعی میشود. این نوع تخم مرغ ها نیز بازار پسند نیستند و هرچه سریعتر باید نسبت به رفع این مشکل اقدام نمود. تخم مرغ با دانه های برجسته روی پوسته این عارضه در نژادها و سنین مختلف گله متغیر است. ممکن است یک مرغ مدتها تخم هایی بادانه های برجسته تولید کند و میزان این برجستگی ها نیز یکسان باشد. این عارضه هیچ ارتباطی با ارگانیزم های بیماری زا ندارد.

ولی در ارتباط با ذرات کرباتات کلسیم چسبیده روی پوسته است. کیفیت این پوسته ها به خاطر دانه های برجسته و یا حفره های روی آن کم است. مصرف ویتامین D3 به میزان بالا در جیره غذایی موجب افزایش این عارضه می گردد.

در حالی که میزان کلسیم جیره ارتباطی با این عارضه ندارد. تخم مرغ با پوسته روزنه دار گاهی وجود خطوط نیمه شفاف یا روزنه روی تخم مرغ ها شایع می شود. معمولا این نوع تخم مرغ ها دارای استحکام و وزن مخصوص کمتری هستند.

دانه های برجسته تخم مرغ
دانه های برجسته تخم مرغ

بعضی از آن ها دارای خراشی بسیار کوچکی بوده که آب به سرعت از این خراشی ها خارج می گردد و به این ترتیب در آن ناحیه پوسته استحکام کم می شود. برای کم کردن این مواد روش خاصی شناخته نشده است.

تخم مرغ های بد شکل تخم مرغ های شکل عموما به عنوان ضرر اقتصادی محسوب می شود. تعداد مرغ های داخل قفسی با تعداد تولید اینگونه تخم مرغ ها به هنگام صبح گذاشته می شوند و هنگام شیوع بیماری های برونشیت عفونی و نیوکاسل نیز تولید می گردند.

مقایسه تخم مرغ طبیعی و غیر طبیعی
مقایسه تخم مرغ طبیعی و غیر طبیعی

 

تخم مرغ های با پوسته شیاردار (برآمدگی موازی) اگر در هنگام شکل گیری پوسته در اویدوکت تراکم مرغ ها در قفس زیاد باشد موارد وقوع تخم مرغ ها با پوسته شیاردار (با برآمدگی موازی) بیشتر می شود.

پرورش مرغ دو زرده

تولید تخم مرغ های دو زرده رویداد نادری است که به دلایل مختلف می تواند روی دهد. بعضی دانشمندان می گویند که تخم مرغ های دو زرده در شروع تولید تخم مرغ ممکن است مقداری به خاطر تحریک نوری بیش از حد باشد. در حالی که تولید این تخم مرغ های دو زرده در اواخر دوره تولید می تواند به خاطر فقدان نور کافی باشد.

پرورش مرغ دو زرده - فروشگاه چیکن دیوایس

بهترین نژادهای مرغ بومی دو زرده کدامند؟

هیچ نژاد مرغ خاصی وجود ندارد که فقط تخم مرغ هایی با زرده دوتایی بگذارد. گاهی اوقات هنگامی که تخمدان پرندگان دو تخمک همزمان آزاد میکند، تخم دو زرده تولید میشود و این پدیده بیشتر در مرغ های جوان که تازه تخمگذار شده اند اتفاق می افتد. لذا احتمال تولید تخم مرغ دو زرده برای هر نژادی وجود دارد. مخصوصا در نژادهایی مثل رود آیلند قرمز، لگهرن، ساسکس و لوهمن که تخمگذاری بالایی دارند این پدیده بیشتر اتفاق می افتد.

مرغ ها کی تخم مرغ دو زرده تولید میکنند؟

تخم مرغ های دو زرده بیشتر زمانی تولید میشوند که تخمدان مرغ ها کنترل مناسبی بر آزادسازی تخمک ها ندارد. معمولا اوایل جوانی قبل از بلوغ و در زمان پیری این اتفاق بیشتر برای مرغ ها می افتد. میتوان گفت که تولید تخم مرغ دو زرده تا حدودی شبیه به فرایند دوقلو زایی در انسان می باشد.

فرایند تولید تخم مرغ کمی طولانی و زمان بر بوده و هر مرغ به طور متوسط برای تخمگذاری به بیش از ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد. برای شروع تخمگذاری، مرغ ها باید در معرض نور قرار بگیرند. سپس تابش نور از طریق یک غده در چشمان آنها باعث تحریک تخمدان و آزادسازی تخمک ها یا همان زرده میشود. هر زرده تخم مرغ به عنوان سلول فولیکولی در تخمدان مرغ رها می شود.

هنگامی که یک فولیکول از تخمدان آزاد می شود ، به قسمت قارچی شکل می رسد. اینجا مکانی است که سلولهای اسپرم خروس جمع می شوند و لقاح نیز در این قسمت اتفاق می افتد. سپس زرده به ماگنوم می رسد که در آن لایه های آلبومین (بخشی از سفیده تخم مرغ) اضافه می شود. قسمت بعدی مجرای تخمک ، ایستموس است که در آن آب و آلبومین بیشتری اضافه می شود و تخم مرغ توسط دو غشا پروتئین رشته ای پوشیده می شود. سپس تخمک به «غده پوسته ساز» می رسد و پوسته کلسیم سخت را بدست می آورد. سرانجام ، مرغ تخم گذاری می کند.

مرغ های جوان گاهی اوقات به سرعت و از طریق تخمدان ، دو فولیکول ترشح می کنند. وقتی هر دوی آنها در مجرای تخمک قرار داشته باشند ، در همان پوسته محبوس می شوند که منجر به تخمک دو زرده می شود. تخم مرغ های دو زرده برای جوجه کشی مناسب نیستند، حتی اگر بخواهید با دستگاه جوجه کشی حرفه ای از این نوع تخم های نطفه دار جوجه کشی کنید به نتیجه نخواهید رسید. چراکه در درون تخم مرغ های دو زرده فضای کافی برای دو جنین وجود ندارد و آنها به کیسه هوا دسترسی نخواهند داشت و در نتیجه خفه خواهند شد.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» ساخته شده از بدنه ی ABS با وزن سبک و قابل حمل
» تجهیز شده به حسگر SHT با دقت و عملکرد بالا
» امکان کارکرد تماما اتوماتیک و جوجه کشی از تخم مرغ بدون دخالت کاربر
قیمت : ۵,۱۰۰,۰۰۰ تومان

چه عواملی باعث میشود تا مرغ، تخم دو زرده بگذارد؟

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، شرایط نگهداری و تغذیه بر تخمدان مرغ ها تأثیر گذار بوده و در نتیجه آن ممکن است تخم مرغ های دو زرده تولید شوند. هم اکنون در برخی مناطق مرغداران سعی میکنند که با یک نوع جیره غذایی خاص، مرغ ها را وادار به تولید تخم مرغ دو زرده کنند. گفته میشود که دان مخصوص این نوع مرغداری ها از پودر سویا، نان خشک، چرم گیاه و برنج به دست می آید. مرغ ها در اثر خوردن این دان میتوانند با درصد بیشتری تخم مرغ دو زرده تولید کنند ولی صحت و سقم این ماجرا تأیید شده نیست.

کیفیت تخم مرغ دو زرده و ارزش غذایی آن بیشتر از نوع معمولی می باشد که این امر کاملا طبیعی است. چون زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی زیادی می باشد.

تولید تخم مرغ با زرده کم رنگ یا پر رنگ

نوسانات رنگ زرده را می توان توسط شاخص رنگ زرده متفاوت است بعضی زرده روشن و بعضی دیگر زرده تیر را ترجیح می دهند. در اکثر موارد برای تولید تخم مرغ با زرده خاص جیره غذایی تغییر داده می شود. تعداد زیادی از تخم مرغ ها برای مصارف مخصوص غذایی تغییر داده می شود.

تعداد زیادی از تخم مرغ ها برای مصارف مخصوص غذایی خشک و یا منجمد می گردند.

برای تهیه این گونه محصولات تخم مرغ ها را در ظروف مخصوص ریخته و در آنجا سفیده و زرده از هم جدا می شوند و چون برای تولید رشته مخصوصی سوپ و ماکارونی و یا محصولات مشابه مقدار زیادی تخم مرغ به کار می رود از این رو رنگ زرد تیره مورد نیاز خواهد بود.

در این موارد موادی به جیره می افزایند تا رنگ زرده را تیره تر کند. زرده خال خال این لکه ها ذرات کوچک چربی مانندی هستند که اطراف زرده را احاطه می کنند و در اثر حرکت آب از آلبومین سفیده به درون غشا ویتلین زرده به وجود می آیند.

این عارضه در ماه های تابستان افزایش یافته و علت آن هنوز روشن نیست. ولی ممکن است موادی نظیر نیکاریازین گاز آمونیاک، گوسیپول، پیپرازین و یا مواد دیگر در ایجاد آن نقش داشته باشند.

عواملی که بر کیفیت آلبومین تخم مرغ مؤثرند

سن تخم مرغ، سن گله، دمای محیطی، سویه تخم مرغ و روش های جمع آوری تخم مرغ آلبومین صورتی ممکن است به خاطر گاسیپول موجود در کنجاله تخم پنبه آلبومین صورتی به وجود آید.

آلبومین سفید آبکی این مسئله بیشتر در مواقع بالا بودن درجه حرارت محیط یا زیاد بودن گاز آمونیاک در سالن یا در مورد تولیدات مرغ های مسن یا مصرف داروهای سولفامیدی و یا بروز بیماری رخ دهد.

لکه های خون در تخم مرغ :

لکه های خون را بر اساس اندازه شان طبقه بندی می نمایند. لکه های خونی کوچک کتر از ۰/۳۲ سانتیمتر قطر دارند. قطر لکه های خونی بزرگتر بیش از این مقدار است.

سویه های لگهورن از نظر تولید تخم مرغ بالکه های خونی با هم فرق دارند. که معمولا این میزان حدود ۲ درصد نوسان دارد. لکه های خونی تخم مرغ های با پوسته قهوه ای بیشتر از نوع پوسته سفید بوده به طور متوسط حدود ۵ درصد می باشد.

لکه های خون در تخم مرغ
لکه های خون در تخم مرغ

لکه های گوشتی در تخم مرغ

لکه های گوشتی نیز بر اساسی اندازه شان طبقه بندی می شوند. لکه های گوشتی به طور خیلی نادر در تخم مرغ های گذاشته شده تومستط مرغ هایی که تخم مرغ سفید تولید می کنند، دیده می شوند.

در هنگام مدیریت تولید تخم مرغ خواهید دید که معمولا تعدادشان کمتر از ۱ درصد بوده و قطر کمتر از نیمی از آن ها بیشتر از ۰/۳۲ سانتیمتر است. از سمتی دیگر مرغ هایی که تخم مرغ های قهوه ای می گذارند نسبت به تولید تخم مرغ های با لکه گوشتی بسیار مستعددتر بوده به طور متوسط حدود ۲۰ درصد و در بعضی سویه ها تا ۳۰ درصد از تولیدشان دارای لکه های گوشتی است.

درامد تولید تخم مرغ

پرورش مرغ بومی تخمگذار و یا مرغ صنعتی تخمگذار از جمله کسب و کارهای سود آور می باشد ولی در این نوع مشاغل اگر اصول مدیریتی به دقت اجرا نشوند سود کار تبدیل به ضرر و خسارات مالی میشود. ما در مقاله پرورش مرغ بومی با سرمایه کم، درامد تولید تخم مرغ را برای شما تشریح نموده ایم. شما با مطالعه این مقاله بهتر میوانید از سود حاصل از پرورش مرغ بومی مطلع شوید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ايا تخم مرغ كه در سوپرماركت هست صنعتي يا طبيعي هستن براي راه اندازي اين توليد به راهنمايي نياز دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋