محدودیتهای پرورش و تولید کبک

محدودیتهای پرورش و تولید کبک

پرورش-کبک-در-ایران
محدودیتهای پرورش و تولید کبک : دورہ پرورش کبک به نسبت سایر پرندگان بیشتر است. کبک در انسانی ۳-۴ ماهگی برای کشتار و درسن ۶-۷ ماهگی برای تخم گذاری آماده می شود. این در حالی است که مثلا بلدرچین در ۴۰ روزگی به سن کشتار و ۵۰-۴۵ روزگی به سن تخم گذاری می رسد.
در تولید کبک نباید به یکباره حجم زیادی پرنده پرورش داد بدون این که از قبل برای آن برنامه ریزی کرد. باید بتوانیم قبل از تولید تخم و گوشت کبک ابتدا بازار را خوب شناسایی کنیم. با فروشندگان و تأمین کنندگان محصولات کبک دوستانه مذاکره و با عقد قراردادهایی همکاری مان را محکم تر کنیم.
محدودیت های پرورش کبک
۱-گران بودن گوشت و تخم کبک
۲-عدم دسترسی به کشتارگاه صنعتی
۳-طولانی بودن دوره پرورش
۴-نبودن اتحادیه ای جهت نظم دادن برای فروش
۵-نوسان قیمت مواد اولیه مانند سویا و ذرت
به علت گران بودن گوشت و تخم کبک مصرف آن ها برای مردم به صرفه نبوده ، در نتیجه تولید زیاد این محصولات مناسب نبوده مگر این که بتوان تولید را با بازار هماهنگ کرد. در ایران بیشتر مصرف کنندگان افرادی هستند که یا از نظر مالی مشکلی ندارند و یا به علت یک بیماری خاص توسط پزشک مصرف این گونه مواد غذایی به آن ها تجویز شده است.
در ایران برای کشتار کبک به صورت صنعتی اقدامی صورت نگرفته است و این برای پرورش دهندگان کبک یک معضل است ، که سبب می شود پرورش دهنده حتما در مزرعه خود فضایی برای کشتارگاه در نظر گرفته و کار کشتار را خود در مزرعه انجام دهد ، و این موضوع هزینه هایی برای پرورش دهنده به وجود می آورد.
با توجه به این که در ایران اتحادیه مشخصی جهت نظم دادن به بازار فروش محصولا پرندگانی مانند کبک و بلدرچین وجود ندارد.بعضی اشخاصی را که تمایل به پرورش این پرندگان دارند از شروع کار بازمی دارد.
همانند سایر پروش دهندگان طیور یکی از مشکلات تولید کنندگان کبک نوسان قیمت مواد اولیه مانند سویا و ذرت و افزایش قیمت سوخت است.
وضعیت پرورش در ایران و واحدهای دارای مجوز
شروع هر کار اقتصادی با انجام دادن مراحل قانونی بهترین نتیجه ممکن را دارد. داشتن مجوز قانونی به کار تولیدی اعتبار می دهد؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع تولید، برای گرفتن مجوزهای قانونی اقدام کنیم تا از همان ابتدای کار نظم بیشتری به مجموعه خود بدهیم.
در ایران واحدهای زیادی به کار پرورش کبک مشغول می باشند؛ اما تعداد محدودی از آنها مجوز قانونی دارند. پرورش کبک بیشتر از نوع سنتی بوده و علاقه مندان به این پرنده به جهت علاقه خود بدون هیچ برنامه ریزی اولیه ای وارد این کار می شوند.
نخستین مزرعه پرورش کبک کشور توسط بخشی خصوصی در شیراز راه اندازی شده است. در استان یزد سه واحد پرورش کبک دارای مجوز هستند. در سالهای اخیر نیز مجوزهای جدید است.
نژاد کبک پرورشی رایج در ایران
کبک ها داری نژادهای متفاوتی هستند و در مناطق مختلف پراکندهاند. با توجه به تنوع کبک در مناطق مختلف و عدم توجه به پرورش صنعتی انها در اینجا فقط به معرفی نژاد مهم کبک پرورشی در ایران پرداخته می شود:

کبک معمولی Alectoris chukar

کبک-ایرانی
کبک معمولی در دامنه ها و شیب های کوهستانی و سنگلاخ یافت شده و معمولا در نواحی پردرخت دیده نمی شود. در نواحی خشک اغلب صبح زود و یا عصر اطراف چشمه ها جمع می شوند. شایان ذکر است که کبک چوکار بومی ایران است و به رغم کاهش قابل توجه جمعیت آن در طی ۲۵ سال گذشته ، هنوز تعداد فراوان زادوولد می کند.
کبک چوکار در شرایط پرورشی تا حدود ۳-۴ ماهگی به وزنی در حدود ۴۰۰ تا ۵۵۰ گرم می رسد.در زمان بلوغ ، نرهای کبک چوکار به وزنی در حدود ۷۰۰ گرم و ماده ها در حدود ۶۵۰ گرم می رسند.
جنس نر در کبک چوکار یک سیخک در قوزک پا دارد.کبک نر علاوه بر جثه بزرگتر و سنگین تر ، دارای سر بزرگ تر نسبت به جنس ماده است.این در حالی است که در مورد بلدرچین جنس نر نسبت به جنس ماده سبک تر است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام من حدودا ۶۰ تا کبک ماده و ۳۰ تا نر دارم دستگاه جوجه کشی با چه ظرفیتی تهیه کنم؟

    1. دستگاه ۱۶۸ تایی یا ۲۵۲ تایی برای شما مناسب خواهد بود.

  2. با سلام
    با چقدر سرمایه سرمایه‌گذاری می توان شروع و با چه امکاناتی انجام داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس