قرقاول بلژیکی یا طلایی ، تاریخچه تا پرورش یکی از زیبایی های خلقت !!!

قرقاول بلژیکی تاریخچه و دانسته های جالب در مورد این پرنده زیبا

قرقاول بلژیکی یکی از زیباترین نژادهای این پرنده است که به رسته ماکیان سانان تعلق دارد. نام دیگر این پرنده گیاه خوار قرقاول طلایی ( Golden pheasant ) می باشد که بیشتر در کوهستان های بخش غربی چین یافت می شود. البته اکنون گونه های وحشی این پرنده در برخی سرزمین های  اروپایی و آمریکایی نیز حضور دارند.

قرقاول بلژیکی با توجه به شکل ظاهری و رنگ بندی خارق العاده پرها بسیار زیبا و تماشایی است. در حالت کلی بدن این پرنده متشکل از رنگ های سیاه، قرمز، زرد و طلایی بوده که با تاج طلایی رنگ و پرهای سرخ زینت یافته است. 

باید به این نکته توجه داشت که این پرنده به طول ۹۰ تا ۱۰۷ سانتی متر می باشد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن، دم پرنده را شامل می شود و وزن آنها نیز حدودا ۶۳۰ گرم است. این پرنده مخصوصا جنس نر آن به دلیل دم بلندی که دارد تمایلی زیادی به پروازهای طولانی مدت ندارد و فقط در مواقع اضطراری پروازهای کوتاهی انجام میدهد. اما بر روی زمین این پرنده ها بسیار چست و چابک هستند. برای آشنایی کامل با این پرنده و بررسی ویژگی های آن شما را به خواندن ادامه این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس دعوت می کنیم.

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از تخم قرقاول های زینتی و گران قیمت
» عملکرد بسیار حرفه ای با راندمان بالا
» امکان تنظیم حرارت و رطوبت و چرخش تخم ها بصورت اتوماتیک
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تاریخچه

اگر چه این نژاد از قرقاول در ایران با نام قرقاول بلژیکی شناخته میشود ولی در اصل بومی چین می باشد. جنگل ها مناطق کوهستانی چین بعنوان زیستگاه اصلی این پرنده ها معرفی شده است . جمعیت وحشی این قرقاول ها علاوه بر آسیایی شرقی در بخش های مختلفی از اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و نیوزلند نیز یافت میشود و برای همین در خطر انقراض نیستند. جنگل های مخروطی زیستگاه ترجیحی این پرنده ها می باشد. متوسط عمر این پرنده های وحشی ۶ سال است ولی در اسارت اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید بیش از ۱۵ سال میتوانند عمر کنند.

قرقاول طلایی از چین به دیگر نقاط جهان توزیع شده است. اولین سابقه نگهداری از این پرنده زینتی در اروپا به سال ۱۷۳۵ در انگلیس بر میگردد. در قرن هجدهم گونه های مختلفی از این پرنده به اروپا وارد شدند و بیشتر خانواده های سلطنتی صاحبان این پرنده ها بودند.

قرقاول طلایی نر در کنار ماده - چیکن دیوایس

مکان زندگی و تاثیر آن بر تخم گذاری

هرچقدر مکان زندگی قرقاول بلژیکی مرتفع تر باشد کیفیت تخم گذاری کاهش یافته و در نتیجه تعداد تخم های به دست آمده نیز پایین خواهد بود. در واقع در این حالت کمبود گرما و عدم حضور اکسیژن کافی، دوره جوجه کشی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. گرما را می توان به عنوان مهم ترین فاکتور برای تخم گذاری دانست که باید برای پرنده مورد نظر تامین شود. 

بهترین وایده آل ترین شرایط برای خانه سازی و تخم گذاری پرنده را میتوان سرزمین ها معتدله در نظر گرفت. در واقع در چنین مناطقی حضور گرما و رطوبت لازم باعث رشد گیاهان و دانه ها شده و در نتیجه پرنده می تواند برای جفت گیری مواد غذایی با ارزش لازم را از محیط به دست بیاورد. جوجه هایی که در چنین شرایطی از تخم خارج می شوند در بهترین حالت ممکن شده کرده و پروار می شود.

جالب توجه است که برخی از پرنده ها برعکس خیلی از گونه های دیگر در فصل های سرد یعنی پاییز و زمستان تخم گذاری را بهتر انجام می دهند. البته اگر گرمای لازم و مواد غذایی مقوی برای هر پرنده ای تامین شود، این امکان وجود دارد که بعد از جفت گیری تخم گذاری صورت بگیرد.

بررسی شکل و ظاهر قرقاول بلژیکی نر

ظاهر قرقاول بلژیکی نر

ظاهر جنس نر قرقاول بلژیکی زرق و برق دار است. اولین و مهم ترین موردی که می توان به آن اشاره کرد تاج طلایی رنگ بالای سر این پرنده می باشد. علاوه بر این، پرنده نام برده در قسمت نوک خود دارای برخی خط های قرمز رنگ بوده و قسمت سینه، گلو و اطراف گردن آن توسط پر های فهوه ای مایل به زرد پوشش داده شده است. قسمت دم این پرنده به رنگ سیاه و سفید و پاها به رنگ زرد می باشد.

یک پوشش شنل مانند با پرهای نارنجی و لبه های تیره اطراف سر این پرنده را در بر گرفته است. قسمت بالایی پشت آنها سبز، بال ها نیز قهوه ای تیره مایل به آبی پر رنگ می باشند و انتهای آن نیز طلایی است.

تغذیه قرقاول طلایی 

یکی از مهم ترین مواردی که برای پرورش و نگهداری هر پرده ای باید مد نظر قرار داده شود بحث بهره گیری از مواد غذایی مناسب و رژیم غذایی مقوی است. عدم بهره گیری از مواد غذایی مناسب در فرایند رشد پرنده اختلال ایجاد کرده و در بدترین حالت باعث بروز انواع بیماری های خطرناک می شود. اصولاً سهم اعظمی از غذای قرقاول بلژیکی از دان مرغ و پلیت تشکیل می شود. البته برخی افراد نیز برای کاهش دادن هزینه ترجیح می دهند علوفه و سبزیجات مختلف را با غذای خود ترکیب کنند. 

جالب است بدانید که قرقاول بلژیکی علاقه زیادی به گشت و گذار و پریدن دارند به همین دلیل این پرنده را بیشتر بر روی درخت ها می توان دید. همین امر باعث شده تا افرادی که به پرورش و نگهداری نژاد طلایی می پردازند حتماً از یک مکان یا سالن بزرگ استفاده کنند.

بررسی تخم گذاری و جوجه کشی 

تخم گذاری قرقاول طلایی

در بررسی های انجام شده قرقاول بلژیکی یا همان طلایی در مقایسه با سایر قرقاول ها تعداد تخم کمتری می گذارد به طوری که در طی ۱۲ ماه تنها ۹ تا ۱۲ تخم از این پرنده به دست می آید. کل فرایند جوجه کشی در این پرنده اعم از دوره ستر و هچر ۲۳ روز می باشد؛ که ۲۱ روز ان دوره ستر و ۲ تا ۳ روز دوره هچر را تشکیل می دهد. 

باید به این مهم توجه داشت که جوجه کشی فرایندی بسیار حساس است و بروز کوچک ترین مشکل می تواند باعث کاهش راندمان و در بدترین حالت از دست رفتن جوجه ها شود. دما و رطوبت را می توان به عنوان مهم ترین فاکتورهای دخیل در فرایند جوجه کشی در نظر گرفت. 

دمای لازم برای جوجه کشی قرقاول بلژیکی در دوره ستر باید بر روی ۳۷.۵ و در دوره هچر بر روی ۳۷.۲ درجه تنظیم شود. رطوبت ایده آل نیز بین ۵۷ تا ۶۴ درصد می باشد.

جوجه قرقاول بلژیکی (طلایی)

عکس جوجه قرقاول طلایی بلژیکی - چیکن دیوایس

شما می توانید با توجه به تعداد تخم ها و فضایی که در اختیار دارید با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی مناسب تخم های نطفه دار قرقاول بلژیکی را به جوجه تبدیل کنید. قرقاول بلژیکی از ۲ سالگی به بعد قادر به تولید مثل می باشد. این پرنده فقط در ابتدای فصل بهار تخمگذاری نموده و در فصل بهار میتوان به جوجه کشی این پرنده پرداخت.

لازم به ذکر است که قرقاول طلایی یک نژاد گران قیمت بوده و پرورش آنها در تعداد بسیار کم پیشنهاد میشود. همچنین با توجه به سن بلوغ بالای این پرنده، پرورش قرقاول طلایی به افراد تازه وارد توصیه نمیشود.

البته کسانی که می خواهند این پرنده را در تعداد محدود در پارکینگ، اتاق و یا محیط های محدود نگهداری کنند می تواند با استفاده از یک ماشین جوجه کشی خانگی تخم های نطفه دار قرقاول را به هچ برسانند. 

برای راحت تر کردن کار و همچنین به حداقل رساندن درصد خطا توصیه می شود که حتماً از یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک بهره گیری نمایید چرا که در این حالت دستگاه به صورت اتوماتیک بدون نیاز به حضور شما، با توجه به تنظیماتی که قبلاً اعمال کرده اید، دما و رطوبت لازم را تامین کرده و تخم های نطفه دار را تا پایان دوره ستر چرخش خواهد داد.

فیلم قرقاول طلایی و بلژیکی

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس