طرز قرار گرفتن تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی | نحوه چرخش تخم مرغ نطفه دار

شیوه قرار گرفتن و چرخش صحیح تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

طرز قرار گرفتن و چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی تاثیر زیادی در راندمان جوجه کشی خواهد داشت، چرا که عدم چرخش تخم ها سبب چسبیدن جوجه به دیواره تخم و عدم تغذیه کامل از زرده خواهد شد و قرارگیری ناصحیح و نادرست تخم ها در شانه های جوجه کشی نیز موجب خفگی جوجه در داخل تخم خواهد شد، بنابراین شیوه قرار گیری تخم در داخل دستگاه و چرخش صحیح آنها به اندازه دما و رطوبت دستگاه اهمیت دارد. 

فار غ از نوع دستگاه جوجه کشی که دارید و یا قصد خرید آن را دارید، در این نوشته از آموزش جوجه کشی چیکن دیوایس قصد داریم آموزش های رایگان و کاملی را در مورد نحوه قرارگیری و چرخش تخم در ماشین جوجه کشی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و توضیحات ویدیویی کارشناسان گروه صنعتی اسکندری به درک بهتر موضوع و یادگیری بیشتر کمک خواهد کرد. 

نحوه قرارگیری تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

معمولا تخم های نطفه دار به دو صورت خوابیده و عمودی در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد و با توجه به نوع شانه ، دستگاه و نوع پرنده می توانید تخم ها را به یکی از دو صورت فوق قرار دهید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» دارای شانه های همه کاره و قابل استفاده برای تخم های انواع پرندگان بومی و زینتی
» امکان سنجش سریع دما و رطوبت در کمتر از ۸ ثانیه
» مجهز به برد کنترلر دقیق با قطعات الکترونیکی مونتاژ شده با بروزترین تکنولوژی دنیا
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

در صورتی که از شانه های شاخکی ، حفره ای و یا همه کاره استفاده می کنید باید تخم ها را به صورت افقی قرار دهید (البته در شانه های همه کاره امکان قرار گیری تخم به صورت خوابیده نیز وجود دارد)

در زمان قرار دادن تخم ها به صورت عمودی یا ایستاده باید طوری تخم ها را در داخل شانه ها قرار دهید که قسمت نوک تیز تخم در پایین و قسمت پهن تخم در بالا باشد، چرا که در قسمت پهن تخم کیسه هوایی حاوی اکسیژن قرار دارد و در ۹۵ درصد موارد نیز سر جوجه به سمت بالا می باشد ، بنابراین جوجه در دوره هچر به راحتی می تواند کیسه هوایی را بشکافد و با مصرف اکسیژن موجود در کیسه هوایی انرژی لازم برای خروج از تخم را به دست آورد. 

اما در صورتی که قسمت تیز تخم به سمت بالا باشد، سر جوجه نیز به سمت بالا خواهد آمد و همانطور که می دانید در قسمت تیز تخم هیچ نوع کیسه هوایی وجود ندارد و بنابراین با خفگی و مرگ جوجه در داخل تخم روبرو خواهید شد. 

و زمانی که از شانه های غلتکی و همه کاره استفاده می کنید، باید تخم ها را به صورت افقی یا خوابیده در داخل شانه قرار دهید که به حالت جوجه کشی طبیعی نزدیک تر است و هیچ گونه نگرانی از بابت افتادن تخم ها و یا وارد شدن ضربه به آنها وجود ندارد.

در این حالت نیز معمولا سر جوجه به سمت قسمت پهن تخم تشکیل می شود و فقط در ۵ درصد موارد سر جوجه به سمت قسمت تیز تخم خواهد بود. معمولا تخم پرنده هایی مانند اردک، غاز، مرغابی، قو غاز و در حالت کلی پرنده هایی که آب دوست هستند به صورت خوابیده در داخل شانه ها قرار داده می شود، چرا که در طی دوره جوجه کشی نیاز به آب پاشی دارند و در این حالت بهتر می توان آنها را آب پاشی کرد و میزان تماس قطرات با سطح تخم افزایش خواهد یافت.

البته تخم سایر پرنده ها مانند مرغ و بوقلمون و بلدرچین و… هم قابل قرار گیری به صورت افقی و عمودی هستند و در صورتی که به صورت افقی یا همان خوابیده قرار بگیرند سطح تماس تخم با اکسیژن بالا خواهد رفت و جوجه رشد بهتری خواهد داشت. اما در صورت عمودی قرار دادن تخم ها ، فضای کمتری اشغال خواهد شد در نتیجه تخم های بیشتری را در دستگاه قرار خواهید داد.

اما در حالت کلی می توان گفت که هر دو روش برای قرار دادن تخم ها مناسب هستند و با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی استاندارد دنیا نیز از روش خوابیده قرار دادن تخم ها حمایت می کنند (به دلیل نزدیک تر شدن به روش جوجه کشی طبیعی ) بنابراین بهتر است که تخم ها به روش خوابیده قرار داده شوند، اما این به معنای مضر بودن روش عمودی یا ایستاده نیست.

نکته مهم : در دوره هچر حتما باید تخم ها را به صورت افقی یا خوابیده در سبد هچر قرار دهید و عمودی قرار دادن تخم ها فقط شامل دوره ستر می شود. 

ویدیوی نحوه قرار دادن تخم در دستگاه جوجه کشی

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری توضیحات تکمیلی در رابطه با نحوه قرار دادن تخم ها در شانه های جوجه کشی را توضیح داده اند:

چرخش صحیح تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

به اندازه ای که دما و رطوبت در جوجه کشی مهم است، چرخش نیز از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است، چرا که در صورت ثابت نگه داشتن  تخم ها در طول دوره جوجه کشی سبب چسبیده شدن جنین یا جوجه کامل به قسمت داخلی پوسته خواهد شد، در نتیجه از تمامی قسمت های زرده تغذیه نخواهد کرد و احتمال مرگ در آنها بسیار بالا خواهد رفت. 

از طرفی نزدیکی نطفه به پوسته باعث تبخیر بیشتر آب از نطفه می گردد. چرخاندن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی باعث گرم شدن یکنواخت آنها نیز می شود. عمل چرخش در جوجه کشی طبیعی به وسیله خود مرغ  صورت می گیرد و مرغ به وسیله منقار خود تخم مرغ ها را جا به جا می کند.

در ماشین جوجه کشی بایستی عمل چرخش تخم ها روزانه چند بار انجام گیرد. در دستگاه های جوجه کشی دستی چرخش تخم مرغ به وسیله حرکت میله ای که در زیر صفحه تخم مرغ قرار دارد انجام میشود، اما در دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک این کار به صورت موتور تعبیه شده در داخل دستگاه انجام خواهد شد و اپراتور هیچ دخالتی در این کار نخواهد داشت. 

در حالت کلی باید گفت که بدون وجود چرخش امکان جوجه کشی موفق وجود ندارد و در حالت در مصر باستان نیز زمانی که با استفاده از گرمای زغال تخم های نطفه دار را برای جوجه کشی گرم می کردند، از روش چرخش دستی استفاده می کردند یعنی روزانه چندین بار به داخل اتاق مخصوص تخم ها می رفتند و با دستان خود تخم ها را می چرخاندند. 

شیوه های چرخش تخم نطفه دار

معمولا چرخش تخم ها به دو صورت ۴۵ درجه و ۳۶۰ درجه انجام می شود، در دستگاه های جوجه کشی صنعتی و بزرگ از سیستم چرخش ۴۵ درجه و در دستگاه های جوجه کشی کوچک مانند ایزی باتور ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ از شیوه جوجه کشی ۳۶۰ درجه استفاده می شود که در آن تخم ها به صورت مداوم و آهسته در حال چرخش است و به هیچ وجه به پوسته تخم نخواهد چسبید، از طرف دیگر از تمامی قسمت های زرده نیز تغذیه خواهد کرد. 

تاثیر اندازه تخم در میزان چرخش 

در حالت کلی هر چه قدر تخم ها اندازه کوچکتری داشته باشند باید چرخش بیشتری داشته باشند تا زرده در داخل تخم ثابت نماند و مدام در حال گردش باشد، به عنوان مثال تخم نطفه دار بلدرچین و کبک اندازه کوچکی دارند و باید هر ساعت یک دور کامل چرخانده شوند که در طول ۲۴ ساعت، ۲۴ دور کامل خواهند داشت. 

تخم های سایز متوسط مانند تخم مرغ و قرقاول باید هر دو ساعت یک دور چرخش کامل داشته باشند یعنی در هر ۲۴ ساعت ۱۲ دور چرخانده شوند. تخم های بزرگتری مانند تخم اردک باید هر سه ساعت یک دور کامل داشته باشند که در هر شبانه روز ۸ دور کامل خواهند داشت. 

تخم های نسبتا بزرگتر مانند تخم بوقلمون، غاز، قو و … هر ۴ ساعت یکبار چرخش خواهند داشت که در طول شبانه روز ۶ بار چرخیده خواهند شد. 

دستگاه های جوجه کشی اسکندری این قابلیت را دارند که بتوان سرعت چرخش تخم ها را تنظیم نمود، اگر از دستگاه های جوجه کشی متفرقه استفاده می کنید حتما با بخش خدمات پس از فروش آنها تماس بگیرید و آموزش های لازم را در رابطه با تغییر سرعت چرخش تخم ها دریافت کنید. 

ویدیوی آموزش چرخش تخم نطفه دار

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری آموزش ها و نکات لازم در رابطه با نحوه و سرعت چرخش تخم های نطفه دار را ارائه خواهند داد:

نوشته های مشابه

‫۸۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام تخم غاز دردستگاه ایستاده بزاریم بهتره یا خوابیده

  2. ایا درزمان ستر در دستگاه تخم اردک باید بادست هر روز بچرخونیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      هر ۴ ساعت یکبار باید یک دور کامل چرخش داده بشه

  3. با سلام بنده تخم اردک روسی و غاز رو باهم داخل دستگاه قرار دادم دما و رطوبتش باید دقیقا چن باشه؟در ضمن تخما رو داخل سبد ب صورت خابیده قرار دادم ایابعد از قرار دادن تخما باید هر روز با دست بچرخونم؟لطفا راهنماییم کنین ممنون

  4. سلام،فاصله ی استاندارد بین هرشانه تا شانه ی بالای چقدر است.

    1. سلام دوست عزیز
      فاصله بین طبقات به نوع دستگاه و نوع تخم نطفه داری که داخلش گذاشتین بستگی داره
      به عنوان مثال برای تخم مرغ بین ۵ تا ۷ سانتی متره

      1. سلام اگر تخم مرغ را در دومرحله با فاصله زمانی ۱۸ساعت داخل دستگاه گذاشت چه اتفاقی می افتد

        1. سلام دوست عزیز
          اتفاقی نمیفته
          تمایی که اول گذاشتی ۱۸ ساعت زودتر وارد مرحله ی هچر میشن که باید دما و رطوبت رو طبق دوران هچر براشون تنظیم کنی

  5. سلام‌خسته‌نباشید‌تخم‌مرغ‌داخل‌دستگاه‌ایزی‌باتور۲گذاشتم‌ولی‌موقع‌چرخش‌تخم‌مرغ‌ها‌چندتاشون‌میفتن‌یه‌راه‌حل‌میخاستم
    دستگاهتون‌عالیه

    1. سلام دوست عزیز
      شانه ها طبق استاندارد های جهانی طراحی شده
      ولی میتونید برای جلوگیری از این مشکل دور تخم کش بندازید

  6. سلام من بعد از نطفه سنجی فراموش کردم چرخش دستگاه رو روشن کنم مدت ۵ روز بدون چرخش بودن ولی نگاه کردم جوجه تشکیل شده
    چه اتفاقی ممکنه برای جوجه ها بیوفته با این اتفاق؟

    1. اگه تخما تو دوره ی ستر چرخش نداشته باشن ممکنه جنین جوجه به دیواره ی تخم بچسبه و رشدش کامل نشه
      در نهایت تلف بشه

  7. سلام داخل دستگاه تخم اردک گذاشتم تعدادی از تخمها تکون میخورن علتش چیه؟جوجه میخاد بشکنه نمیتونه یا عادی است؟

        1. آره خوب دستاتو ضدعفونی کن جوری بشکن که اون پوسته داخلی از بین نره
          و فقط نوکش رو در بیاری بیرون بقیشو خودش میشکنه

  8. سلام ببخشید تخم مرغ عشق در دستگاه جوجه کشه هر چند ساعت باید چرخش داشته باشه

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین حالت چرخش هر ۴ ساعت یکبار یک دور کامل هست

  9. سلام من دستگاه ایزی باتور ۶دارم و موتورش بخاطر طول عمر دستگاه خراب شده
    من تخم را با دست میچرخونم و مجبورم هر بار در دستگاه را باز کنم این تبادل هوا باعث مرگ نطفه میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      در صورتی که دمای محیط با دمای داخل دستگاه اختلاف زیادی داشته باشه
      بله ممکنه به تخما شوک دمایی وارد بشه و تلف بشن

  10. سلام من داشتم تو دستگاه ام آب میریختم بطری آب یه ضربه کوچکی وارد کرد آیا نطفه از ببن میره الان روز ۱۳ ام هست

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت یک هفته بعد به رشدشون نگا کن ببین متوقف نشده

  11. باسلام خدمت گروه اسکندری
    ببخشید من ی سوال داشتم هیچ جاییم جوابش پیدا نکردم اگه مقاله ایم هم اختصاص بدین ممنون میشم
    اینکه ایا رعدوبرق و صاعقه باعث تلف شدن جوجه درون تخم میشه یا مشکلی در روند جوجه کشی به وجود میاره یا خیر .؟ممنون میشم جواب بدین
    من ی دستگاه دست ساز دارم تا زمان هچر همه چی خوب پیش رفته از قضا زمان هچر رعدوبرق و صاعقه زد هنوز جوجه ها بیرون نیومدن
    و سوال دیگه اینکه دمای محیط دستگاهم زیر ۲۰درجه هست ایا مشکل داره ؟یعنی ۱۵.۱۶ ایناس

    1. سلام دوست عزیز
      نه رعد و برق مشکلی ایجاد نمیکنه
      مگه دستگاه شما کجا قرار داره که این سوال براتون پیش اومده
      وای ۱۵ ۱۶ چخبره این اصلا دماش درس نیس که

  12. ببخشید در چرخش ۹۰ درجه باید هر زمانی که موقع چرخش تخم ها شد باید یکبار به سمت راست بچرخن و یک بار به سمت چپ یا مثلاً اگه الان زمان چرخش تخم شد به سمت راست بچرخن و دوباره وقتی که موقع چرخش شد به سمت چپ ؟؟

  13. سلام ببخشید من دارم یه جوجه کشی میکنم که تا روز ۱۵همه چیز مرطوب بود که تو روز ۱۵برق ها رفت و دستگاه تنظیماتش بهم ریخت و من هم خونه نبودم که دو باره تنظیم کنم دما و رطوبت درست بود ولی تخم ها به مدت ۴یا ۵ساعت بدون توقف چرخیدن به نظرتون الان خراب شد یا نه ؟.
    من تو روز ۷که دیدم تخم مرغ ها داخلشون تشکیل شده بود .
    ممنون میشم بگین

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال خرابی وجود داره ولی بهتره صبر کنی و مجدد نطفه سنجی انجام بشه

  14. سلام دوست عزیز
    دستگاه رو صفر ازکارخونه خریدین؟ اینجاشو متوجه نشدم
    چون احتمال داره دستگاه با این توضیحات یا افت دور فن داره یا کالیبره دما و رطوبتیش بهم خورده
    که باید با خدمات پس از فروش در ارتباط باشی حل کنه

  15. سلام من متوجه شدم ب مدت ۳ ساعت تخمای بلدرچین در دمای ۴۰ درجه بودن ب نظرتون امکان داره ک خراب شده باشن تو همون ساعتای اول این اتفاق افتاد

    1. سلام دوست عزیز
      بله احتمالش هست
      در کل باید دمارو دقیق تنظیم کرد

  16. سلام من چندتا تخم طوطی برزیلی خریدم ۱۶روزه تو دستگاهه مثل اینکه ۴ ۵ روز هم زیر طوطی بوده الان از بیرون داخل دستگاه میبینم دوتاش سیاه شده انگار جوجس دوتاش انگار خالیه میخواستم ببینم کیی باید چرخش تخم متوقف کنم دستگاهم اتوماته خودش میچرخونه ولی میخوام بدونم کیی باید متوقف شه چرخیدنش

    1. سلام
      این مدل جوجه کشی درست نیست ، اینکه جوجه زیر پرنده بوده یعنی گرم بوده ، بعد اونو برداشتید حمل کردید اوردید گذاشتید داخل دستگاه شوک دمایی زیادی دیده و …
      چرخش برای این پرنده تا روز ۱۹ ام هست ، بعد از اون ببرید هچر

  17. با سلام و احترام
    میخواستم بدونم اگر بجای فن ۱۲ در ۱۲ ۲۲۰ ولت از فن ۱۵ در ۱۵ ۲۲۰ ولت در ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز استفاده کنم مشکلی ایجاد می شود؟
    ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت ما با فن ۱۲ در ۱۲ تست کردیم
      نتیجه داده

    1. سلام دوست عزیز
      تخم چی؟
      تو هر نژادی معمولا سه روز آخر رو نمیچرخونن

  18. سلام
    من یه مرغ دارم ک چند هفته پیش کرچ بود ولی تخماشو جمع نکردم و ی روز آخرین تخمشو گذاشت و روش خوابید. بعد با فاصله سه چهار روز، چند تا تخم دیگه گذاشتم زیرش. میخواستم بدونم که امکان داره که مرغ همه تخم هارو به جوجه تبدیل کنه؟ یا اینکه (بعد تولد اولین جوجه که سه چهار روز زود تر بدنیا میاد) دیگه روی بقیه تخم ها نمیخوابه؟

    اگه دیگه نخوابه به نظرتون چیکار کنم؟ چون من اون یه دونه جوجه خودش رو هم میخوام …
    ممنون میشم راهنمایی کنید🌹

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت چون بستگی داره به نطفه دار بودن تخم ها
      نگران نباشید میخوابه
      شما فقط آب و غذاش رو نزدیکش بذار
      فضارو تاریک کن
      از گیاهانی مثل اسطوخودوس و یا بابونه میتونی برای تحریک کرچی داخل لانه استفاده کنی

      1. سلام
        هفت تا تخم گذاشته بودم که بعد یه هفته نطفه سنجی کردم و دیدم ک فقط دو تاش نطفه ندارن و اونارو برداشتم.

        ممنون از راهنمایی و سایت خوبتون🌹

        1. سلام
          خواهش میکنم دوست عزیز وظیفمه. موفق باشید

      1. سلام دوست عزیز
        سریعا باید تعمیر بشه و با دست هم میتونید اینکار رو انجام بدین
        در روزای اول روزی ۸ بار باید بچرخونی که این کار دستی سخت میشه

  19. سلام من چرا جوجه هام در میاد ولی بعد از چند ماه میمیرن؟واکسن هم زدمشون ودما و رطوبت هم درست بود یکی بهم گفت باید روز اول آب قند بخورن آیا درسته؟

  20. سلام خسته نباشید اگر تخم هارو به صورت خوابیده بزاریم باید به کدام جهت شانه رو داخل دستگاه بزاریم مثلاً به طرف نوک تیز و پهن بچرخه یا چپ و راست تخم ممنون می شم بگید

  21. سلام خسته نباشید اگه چرخش بیشتر بشه در حالت ایستاده مشگل دارع!مثلا تخم مرغ هر ۱ساعت یک دور کامل بزنه

    1. سلام کیسه هوا نباید رو به پایین قرار بگیره واسه همین به حالت ایستاده نباید دور کامل بخوره . یک ساعت یک دور زیاده و سریعه بهتره کمتر باشه

      1. سلام خسته نباشید
        ببخشید من ی دستگاه جوجه کشی دستی درست کردم
        و تخم هارو با دست می چر خونم
        باید هر۴ ساعت بچرخانم
        یا اگر ی بار شد ۴ ساعت ی بار شد ۵ ساعت اشکال داره
        آخه من مدرسه می روم و گاهی فرق می کنه
        شب ها هم باید بچرخانیم
        ممنون می شم جواب بدید

        1. سلام دوست عزیز
          حتما باید چرخش داده بشه
          با یکبار مشکلی پیش نمیاد
          هر۴ ساعت یکبار چرخش بده و زمانایی که نیستی از کسی بخوا این کار رو برات انجام بده

  22. اگر تخم ها را هر ۶ ساعت به صورت دستی بچرخانیم جوجه سالم در می اید

  23. سلام… توی دستگاه جوجه کشی تخم غاز علاوه بر چرخش دستگاه نیاز به چرخش دستی هم هست؟

    1. سلام
      وقتی نمیدونی رطوبت چنده چطوری میخوای تنظیم کنی ؟ باید متوکل بشی

      1. سلام
        تخم بوقلمون چ شرایطی داده تا به جوجه تبدیل بشه
        دما ؟
        رطوبت؟
        و مدت زمان تبدیل به جوجه شدن ؟؟؟
        ممنون

  24. سلام اگر صبح ها تخم هارا داخل دستگاه بچرخانیم.بعد از ظهر هم همچنین .فقط شب ها نچرخا نیم مشکلی پیش میاید

    1. سلام
      اونا جوجه نمیشن
      هر ۶ ساعت کم کم باید بچرخونی
      بهترین هم ۴ ساعته

    1. سلام
      از ۴۰۰ تا نطفه دار یا همینجوری ۴۰۰ تخم ؟ شما هر چند تا تخم که داخل دستگاه گذاشتید رو بعد از روز ۷ ام باید نطفه سنجی کنی ، هر کدوم نطفه داشت میزاری داخل دستگاه ، نطفه نداشت هم درمیاری ، به فرض از ۴۰۰ تا ۳۵۰ تاش موند ، حالا دستگاه رو با اون ۳۵۰ تخم باید بسنجی
      ۹۰ درصدش میشه ۳۱۵ به نظر عالی هست ، ۳۰۰ هم خوب هست

      البته نوع تخم هم مهمه ، مقادیری که گفتم برای مرغ بود

      1. سلام دوست عزیز
        در کل هر ۴ ساعت یکبار باید چرخش داشته باشن فرقی نداره صبح باشه یا شب

  25. من دستگاه ساختم ۴ روز تخم گذاشتم هر ۲۴ ساعت یک بار میچرخونم مشکل
    نداره

    1. نه مشکلی نداره ولی درصد جوجه دهیت ۰ خواهد بود !! هر ۶ ساعت باید بچرخونی عزیز نه ۲۴ ساعت !!! بهترین حالت هم هر ۴ ساعت هست
      این همه صحبت کردیم داخل متن یه خطشم نخوندی !

    1. نه خراب نمیشه
      بهتر که خیلی اروم و بدون شوک چرخش داده بشه

      1. سلام علیکم برادر خیلی تشکر از معلومات های مفید شما من از افغانستان استم من خودم یک دستگاه چرخش تخم جور کردم همیشه در حال چرخش است ضرر دارد؟

        اگر شگاف ورود اکسیژن در عقب فن باشه یعنی سوراخ کرده باشم مشکل دارد؟

        1. سلام
          خواهش میکنم
          باید چرخش مشخص باشه ، برای مثال هر یک ساعت تخم ها یک دور بچرخن
          به هیچ وجه سرعت چرخش نباید زیاد باشه وگرنه اون تخم جوجه نمیشه
          نه مشکلی نداره ولی باید در نظر بگیرید که هوا رو میده بیرون یا داخل ، بهتره یک فن برای چرخش هوا و یک فن برای خروج هوا موجود باشه و یک ورود بدون فن هم تعبیه بشه که هوا از اونجا وارد بشه، اما این موارد بستگی به محیط نگهداری هم داره ، باید توجه کنید که فنی که هوا رو خارج میکنه سبب کاهش رطوبت نشه(که در مناطق خشک حتما میشه!) اگه شد اون فن رو بردارید و فقط یک فن برای سیرکوله هوا بزارید

  26. سلا ، من یک دستگاه جوجه کشی خانگی ساختم میخاستم بدونم اگر هر ۶ ساعت یکبار تخم های خابیده رو ۱۸۰ درجه بچرخونم جواب میده؟؟

    1. بهتر که از ترنرهای غلتکی اماده استفاده کنی یا خودت یکی رو بسازی اینطوری بهتر جواب می گیری

  27. سلام آیا کولر آبی خوبہ برای تامین رطوبت و ھوا؟تخم بلدرچین رو خواستم تمیز کنم دیدم ھمہ خالھای روی تخم پاک میشن و تخم سفید میشہ کامل، این رنگ و خالھا آلودگی ایجاد نمیکنہ داخل دستگاہ؟

    1. سلام کولر آبی شاید برای اتاق جوجه کشی رطوبت تامین کنه ولی باعث پایین اومدن دمای اتاق هم میشه اینو در نظر داشته باشید. نه مشکلی پیش نمیاد

  28. سلام نحوہ قرار گیری تخم بلدرچین در شانہ دستگاہ بہ چہ صورتہ؟نوک تیز یا پہن ؟؟ممنون از گروہ اسکندری

    1. سلام اگه شانه تون طوری هست که میتونید حالت ایستاده بزارین نوک تیز رو به پایین و اگر نه میتونید به حالت خوابیده هم بزارید

  29. سلام برای دستگاه جوجه کشی چرخش با دست هر چند ساعت یک بار بچرخونم؟

  30. سلام
    من یک دستگاه جوجه کشی ساختم ولی آخر هفته ها باید بریم باغمون خارج از شهر حدودا ۲ساعت راهه اگر در طی این دو ساعت دستگاهما خاموش کنم و بعد دوباره روشن کنم مشکلی پیش میاد؟

    1. سلام
      اگه دستگاه وکیوم باشه و عایق خوبی داشته باشه، مشکلی پیش نمیاد

  31. سلام برای چرخش دستی تخم مرغ ها باید چند ساعت یک بار باشه من توضحات داخل سایت رونفهمیدم باید هر ۱۲ ساعت یک بار باشه یا هردوساعت یک بارکه داخل۲۴ساعت۱۲بار تخم هابچرخه؟؟

    1. سلام
      اون مربوط به دستگاه جوجه کشی اتوماتیک هست
      شما اگه دستی میخواید بچرخونید هر ۴ تا ۵ ساعت یکبار باید بچرخونید

  32. یکی از مرغهای من ۱۰ روز پیش کرچ شد و زیرش ۸ تا تخم گذاشتم و مرغ لاغره و پر کمی داره احساس میکنم تمام تخم ها جا نمیشه بعضی هاش بیرون می مونه و مرغ هر از گاهی می ره خاک بازی میکنه با اولشه کرچ شده فک کنم ناشیه امروز هم یکی از مرغ هام کرچ شد من ۴ تا از تخم های اون یکی مرغ رو که ۱۰ روز بود روشون خوابیده بود بر داشتم گذاشتم زیر اون مرغی ک امروز کرچ شده به نظرتون درمیان؟
    و یه سوال دیگه از کجا میشه فهمید جنین داخل تخم هنوز زندس؟

    1. انگار شما هم بار اولتون بوده ! اولا که نباید زیاد تخم بزاری زیر مرغ
      مهم این نیست که جا بشه یا نه
      مهم اینه که مرغ توان تکنون دادن و چرخوندن تخم هارو داشته باشه ! وگرنه به هیچکدوم نمیتونه برسه و همشون ناقص تلف میشن!
      ان شالله که زیر اونیکی پرنده هم فقط همون ۴ تا تخم رو گذاشتی ، چون اگه تخم تازه هم گذاشته باشی ، این ۴ تا که بیرون بیاد بلند میشه از رو تخم ها

  33. سلام من هفت روزه تخم مرغ هارا در دستگاه خانگی گذاشته ام ولی امروزه دیدم یک رگه بسیار کوچک داخل تخم همبود باید چکار کنم که بیشتر رشت کنه نتفه تخم ممنون می شم

  34. برای چی باید تخم هارا بچرخانیم اگر هروزی ۱۲ ساعت بچرخانیم چه میشود

    1. اگر نچرخونید جنین به زرده میچسبه و میمیره
      هر دو ساعت یکبار باید بچرخه

    1. از همون لحظه ای که داخل دستگاه میزارید باید چرخش رو شروع کنید تا روز هچر

      1. سلام ببخشید من تخم بوقلمون رو چرخشش رو بزارم رو هر ۴ساعت یکبار؟

        1. بهتر که روی ۲ ساعت یکبار باشه

  35. سلام من یک دستگاه جوجه کشی ساختم
    خیلی ممنون میشم بگید هر چند ساعت یک بار تخم ها را بچرخانم
    تخم مرغ توشه

    1. تخم ها به صورت ایستاده هستن یا خوابیده ؟
      اگر ایستاده هستن هر دو ساعت نیم دور
      اگر خوابیده هستن باید چرخش مداوم و ارام داشته باشه

      1. سلام مهندس ۱۱ روز گذشته تخم ها به صورت ایستاده هستند اگر به طرف پایین بچرخانم جوجه ها در میاد یا نه ممنون میشم جواب بدید؟

        1. سلام عزیز دل
          یعنی چی به صورت ایستاده هست و میخوای به سمت پایین بچرخونی ؟ تخم چی هست ؟ داخل دستگاه دست ساز گذاشتی یا دستگاه برقی هست ؟ یکم توضیح بده ببینم مشکل کجاست

  36. سلام ببخشید یک سوال بعد از چند روز تخم مرغ ها را نچرخانیم ؟

    1. هر ۴ ساعت یک دور کامل
      اگر از سیستم چرخش دورانی استفاده می کنید باید به صورت مداوم بچرخه
      اگر از سیستم گهواره ای استفاده می کنید دو ساعت به سمت چپ و دو ساعت به سمت راست

  37. سلام چرخش ۳۷ درجه مشکلی برا تخم بوجود میاره یا نه توضیح بدین ممنون

  38. سلام بنده ۱۱تا تخم کبک خریدم روز سومش هستن
    روز چند م نطفه سنجی انجام بدم و دما ۳۷.۵ رطوبت ۵۴درصد هستش. این دما و رطوبت مناسبه،؟
    و اینکه من هر۳ ساعت یه بار میچرخونم در طول شبانه روز
    آیا این چرخش مناسبه یا دیر دارم انجام میدم

    1. رطوبت رو تا ۶۵ درصد بالا ببرید و نطفه سنجی رو در روز هفتم انجام بدید بقیه موارد خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋