دانسته های غذای مرغ مینا که هر علاقه مند بایست بداند

اطلاعات لازم در مورد غذای مرغ مینا

وقتی اقدام به نگهداری یک مینا در خانه خود می کنید بایست غذای مرغ مینا را نیز بشناسید. مرغ مینا پرنده ای ذاتاً وحشی، جسور و جنگجو می باشد، بنابراین در طبیعت به راحتی می تواند به پرندگان کوچک تر از خود حمله کرده و آنها را از پا درآورد، حتی جسارت این پرنده به حدی رسیده که برای تغذیه خود از مارمولک ،مار ، موش و حتی تخم سایر پرندگان را مصرف می کند. این پرنده به خاطر زیبایی ظاهری خود و هم چنین هوش بالایی که دارد، از قدیم مورد توجه اشراف زادگان بوده است. هم چنین گفتنی است که هندی ها از گذشته دور این پرنده را اهلی نموده اند و عاشقان هندی کلماتی محبت آمیز به این پرنده آموخته و آن را به معشوقه خود هدیه می دادند.

اطلاعات لازم در مورد غذای مرغ مینا - چیکن دیوایسمرغ مینا بر خلاف سایر پرندگان مانند مرغ عشق و طوطی اصلا خجالتی و ترسو نیست و خیلی زود به طرف مقابل اعتماد کرده و از دست او غذا می خورد ولی بر خلاف سایر پرندگان هیچ گونه وابستگی به صاحب خود پیدا نمی کند و در صورت محیا شدن شرایط به راحتی فرار می کند.
در این مقاله از مجموعه مقالات فروشگاه اینترنتی چکین دیوایس میخواهیم شما را با اصول تغذیه  و غذای مرغ مینا آشنا سازیم لطفا با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی کره ای 24 تایی ارکام
دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» دارای قابلیت جوجه کشی از مرغ مینا
» دارای سیستم تهویه حرفه ای
» مجهز به سیستم چرخش خودکار و گهواره ای
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیو از دعوای سه مرغ مینا در خیابان

غذای مرغ مینا در طبیعت

مرغ مینا در طبیعت برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود ، از انواع میوه های وحشی ، کرم های خاکی ، دانه گیاهان ، انواع حشرات مانند پروانه ، ملخ ، جوجه و تخم سایر پرندگان و … تغذیه می کند. براین اساس تامین غذای مرغ مینا برایش در طبیعت دشوار نمی باشد زیرا طیف بزرگی از غذاها را مصرف می نماید. علاوه براین مرغ مینا در صورت احساس گرسنگی شدید به سایر موجودات مانند موش ، مار ، مارمولک و … حمله کرده و از آنها تغذیه می کند.

غذای مرغ مینا در طبیعت - چیکن دیوایسدر برخی موارد نیز مشاهده شده که مرغ مینا در میان فضولات حیوانات به دنبال غذا هستند، حتی گاهاً بر پشت گاو های وحشی نشسته و از حشرات نشسته بر بدن گاو تغذیه می کند. شاید شما بارها دیده باشید هنگام شخم زدن زمین یا درو کردن یونجه و گندم سریعا خود را به زمین شخم زده یا درو کرده می رسانند و از حشرات و کرم های موجود تغذیه می کنند.
در کل مرغ مینا پرندگان مفیدی در زمینه کشاورزی محسوب می شوند و در بسیاری از کشور ها برای از بین بردن آفات کشاورزی از مرغ مینا کمک می گیرند.

چه غذایی به مرغ مینای خود در خانه بدهیم؟

بیشتر افراد که اقدام به نگهداری از مینا می کنند سعی می کنند سریعا به مرغ مینای خود حرف زدن بیاموزند. این افراد بایست بدانند که مرغ مینا نیازهای اولیه مانند خوراک نیز دارد و بایست به غذای مرغ مینا توجه ویژه شود. شاید شما یک مرغ مینا در خانه دارید یا به تازگی ها یک مرغ مینا خریداری کرده باشید و به دنبال راه حل هایی برای یافتن تغذیه ای بهتر برای آنها باشید و با خواندن مطالب فوق ممکن است کمی شوکه شوید ولی جای نگرانی نیست، با توضیحی که الان خدمتتان ارائه خواهیم داد کاملا شما را آگاه خواهیم کرد. معمولا مرغ مینا ها در حالت پرورشی یا خانگی به صورت دیگری غذا می خورند، اگر شما از صاحب قبلی یا فروشنده مرغ مینا نیز بپرسید به شما چنین خواهد گفت : مرغ مینا از انواع میوه ها و سبزیجات و تخم مرغ آب پز شده تغذیه می کند.
در این قسمت از مقاله شما را با منابع غذایی مفید برای مرغ مینا آشنا خواهیم ساخت.

چه غذایی به مرغ مینای خود در خانه بدهیم - چیکن دیوایسمرغ مینایی که به صورت پرورشی رشد یافته باشد و تاکنون حتی از نزدیک هم کرم و حشره ندیده باشد، بعید است بتوان در برهه ای از زندگی آنها را انواع حشرات و کرم ها تغذیه کرد، شاید آنها این غذا را بخورند ولی مسمومیتی که به دنبال مصرف این حشرات در پرنده ایجاد می شود، گریبان شما را خواهد گرفت. بنابراین برای داشتن یک مرغ مینای سالم و شاد توجه به نکات زیر ضروری خواهد بود :

  • استفاده از پلت در غذای مرغ مینا. مرغ مینایی که همیشه از غذای آماده مانند پلت یا کنسانتره مصرف می کند، به زودی با مشکلات شدید گوارشی مانند چاقی ، کبد چرب و … مواجه خواهد شد. زیرا پلت ها حاوی پودر فشرده شده ای از انواع دانه ها و بذرها، حبوبات، گوشت، استخوان و سایر مواد مغذی می باشد که بسیار چاق کننده و حاوی مقدار زیادی انواع ویتامین ها، پروتئین و آهن می باشد، بنابراین مصرف مداوم و روزانه پلت ها برای آنها توصیه نمی شود.
  • سیستم گوارشی مرغ مینا بر خلاف سایر پرنده ها قادر به هضم و جذب آهن بدان صورت نمی باشد، بنابراین از دادن غذاهایی سرشار از آهن مانند حبوبات، گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، جگر، تن ماهی و… به پرنده خودداری کنید. زیرا مصرف زیاد این منابع غذایی پرنده را با بیماری ذخیره آهن (هموکروماتوز) مواجه خواهد ساخت.
  • غذا های سرخ شده، حاوی چربی زیاد و پر نمک مانند چیپس و پفک برای مرغ مینا بسیار مضر می باشد. بنابراین از دادن این مواد غذایی شدیدا خودداری کنید چون سیستم هاضمه پرنده مانند انسان قوی نیست و قادر به هضم سریع مواد مضر نمی باشد.
  • در عوض می توانید مرغ مینا را با انواع میوه ها، سبزیجات، سفید تخم مرغ پخته شده، سیب زمینی پخته شده، میوه های خشک شده تغذیه کنید. این میوه ها شامل سیب، گلابی، انگور، هلو، شلیل، توت فرنگی، انجیر، موز و … و سبزیجات شامل: خیار، هویج، کاهو، کلم، ریحان، جعفری و …

یک برنامه غذایی مفید برای مرغ مینا

شاید شما به سلیقه خودتان انواع مواد غذایی را به مینایتان بدهید، ما هم به نوبه خود یک برنامه پیشنهادی خوب برای مینای شما داریم.

برای غذای مرغ مینا در روز های هفته : صبحانه ، ناهار ، شام

  1. شنبه :  چند تکه سیب + چند تکه هلو مقداری پلت + چند حبه انگور سفیده تخم مرغ پخته شده
  2. یکشنبه : چند تکه گلابی + چند تکه هلو چند تکه خیار + چند تکه هویج سیب زمینی پخته شده
  3. دوشنبه : چند تکه موز + توت فرنگی خرد شده سینه مرغ آب پز شده خرد شده کاهو + کلم + ریحان
  4. سه شنبه : چند تکه انجیر + مقداری میوه خشک شده سفیده تخم مرغ آب پز شده مقداری پلت + چند حبه انگور
  5. چهارشنبه : چند تکه سیب + چند تکه گلابی چند تکه هلو + مقداری جعفری سیب زمینی پخته شده
  6. پنج شنبه : چند تکه هویج + چند تکه خیار چند تکه موز + مقداری میوه خشک سینه آب پز شده مرغ
  7. جمعه : مقداری جعفری + چند تکه خیار سفیده تخم مرغ آب پز شده مقداری پلت + چند حبه انگور

رعایت بهداشت یک اجبار می باشد

لطفا توجه فرمایید که علاوه بر تغذیه، آب و استحمام نیز برای سلامتی و رشد مرغ مینا بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین سعی کنید همیشه آب تمیز در اختیار پرنده قرار دهید و هفته ای دو بار یک ظرف آب ( بدون شامپو )جهت استحمام در قفس او قرار دهید. رعایت بهداشت کمک خیلی شایانی به سلامتی پرنده خواهد نمود. توصیه های زیر بسیار کمک کننده می باشد :

  • – ظرف آب و غذای مرغ مینا را روزانه بشورید.
  • – غذای او را روزانه تعویض کنید.
  • – آب آشامیدنی و تمیز در اختیار پرنده قرار دهید.
  • – کف قفس را با روزنامه بپوشانید تا روزانه قابل تعویض باشد.
  • – پرنده را در محیطی قرار دهید که در جریان هوای شدید نباشد، چون شُک دمایی باعث بیماری در پرنده می شود.

در مقاله فوق تلاش شد تا شما را با تغذیه صحیح مرغ مینا آشنا سازیم، در صورت وجود هر گونه سوال یا پیشنهاد از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱,۱۰۹ دیدگاه ها

    1. سلام هدیه
      می تونی از سایت های معتبر سفارش بدی برای بفرستن

    1. یک هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده
      مشکل کبدی پیدا کرده که فضلش این رنگه البته اگه بهش سبزیجات نداده باشی

  1. سلام خسته نباشید مرغ مینای من چند روزه بالش آویزونه میشه بگید باید چیکار کنم

    1. سلام
      چه غذایی بهش میدی؟
      فضلش چه رنگیه؟

  2. سلام من چند روزه مرغ مینا خریدم پاش پوست پوست شده باید چیکار کنم بالش هم آویزونه

    1. سلام دوست عزیز
      کلسیم کافی از جیره دریافت میکرد؟
      زیر پاش رو چک کن ببین میخچه در نیاورده یه برجستگی صورتی رنگ و یا مایل به قهوه ای

        1. سلام دوست عزیز
          میخچه درآورده
          پاش رو با آب ولرم خوب بشور خشک کن و بعد پماد تتراسایکلین رو با پماد aچشمی مخلوط کن بزن به اون ناحیه از پاش و به آرومی ماساژ بده برای اینکه به پماد نوک نزنه میتونی باند پیچی هم انجام بدی اما باید حواست باشه که روزانه اون رو عوض کنی

  3. میشه جوجه مرغ را کنار مرغ مینا در یک خانه در قفس جداگانه نگهداری کرد ضرری برای مرغ مینا نداره؟

    1. اگه میخوای مرغ مینا کورش کنه بذار پیشش
      اخه این دوتارو مگه کنار هم نگه میدارن

    2. نه کنار هم دیگه نه جدا باشن اصلا همدیگه نبینن میخاستم بدونم مرغ مینا آسیبی نمیبینه

      1. اگه جدا باشن و همدیگه رو نبینن چطوری آسیب ببینه مرغ مینا؟
        اصلا امکان نداره مرغ و بذاری یه جای دیگه؟

  4. سلام… ببخشید من یه دونه مرغ مینا خریدم.. صاحبش میگفت ۱سالش هست…ساق پاهاش هم نازک هست.. میخواستم بدونم تا چه زمانی میشه بهش کلمه یاد داد.. یعنی الان که ۱سالش هست میتونه کلمه یاد بگیره یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      آموزش حرف زدن توی جوجگی باید شروع بشه
      پرنده که یه ساله بشه و یا یه سالو رد کنه آموزشش سخت تره و صبر و حوصله و زمان زیادی می خواد

  5. سلام من یه مرغ مینا دارم داره پر های دور گردنش وزیر نکش می‌ریزه میشه بگید مریضه یا چیز دیگری هست ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      پرریزی اغلب از سر تغذیه نادرست، قارچ و … رخ میده
      غذا بهش چی میدی؟
      جاهایی که ریخته پراش سفیدک نزده مثل گچ؟
      ببین تغییر رنگ فضله هم داره؟

  6. سلام عرض ادب مرغ مینا من یک هفته پیش متوجه شدم کمی خون از ساق پاش آمده خودشم داشت نوک میزد فکر کردم زخم شده ولی الان اندازه یک سانت یا بیشتر ساق پاش ترک خورده و اون زردی پا رفته کنار گوشت سفید زده بیرون مثل ورم کرده من سینه مرغ خام زیاد میدادم نمیدونم چیه از تغذیه است یا ویروس اگر امکان داشت راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه دلایل مختلفی وجود داشته باشه مثل عدم نظافت قفس ، کثیف بودن میله های قفس، کمبود ویتامین، تغذیه ناکافی، عدم ترشح لایه چربی بر روی پا، عفونت و قارچ و …
      قفسشو قشنگ ضدعفونی کن پای پرندتو با آب ولرم آروم بشور بعد با یه دستمال تمیز خشک کن
      پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین قاطی کن بزن رو پاش ۳۰ ثانیه ماساژ بده بعد بانداژ کن
      تا زمانی که خوب بشه این کارو تکرار کن

    1. سلام دوست عزیز
      باید تو دز تعیین شده متناسب با جثه پرندت براش غذا بذاری
      احتمالا غذای زیاد در اختیارش قرار میدی و اون تحریک میشه به خوردن مداوم
      در این خصوص با متخصص جیره نویس مشورت کنی بهتره

        1. سلام دوست عزیز
          علائمی از بیماری داره؟ فضله ش چه رنگیه؟
          اخیرا بهش استرس وارد شده؟

  7. سلام وقتتون بخیر
    من ی پرنده مینا دارم که از چند ماهگی ازش نگهداری میکنم جدیدا براش غذای نرم و تخم مرغی برند پادوان خریدم و ی کم تا عادت کنه اذیت کرد ولی در نهایت خوشش اومده و میخوره ولی مشکل من اینکه ظرف دان رو بهم میریزد و سعی می‌کنه درشت هاش رو جدا کنه و بخوره و خورده و یا بهتر بگم ریز دانه ها را نمیخوره حالا با این قیمت خیلی بالای غذای پادوان من تا چند روز آنها رو در ظرف غذایش باقی می‌زارم و جیره آن روزش را به باقی مانده روز قبل اضافه میکنم حالا شما لطف کنید بهم جواب بدید این کار من اشتباه هستش با توجه به اینکه مقدار زیادی از غذای پادوان ریز دانه هستش و خیلی هم قیمت بالایی داره و خیلی هم نایاب هستش چیکار باید بکنم ویتامین و پروبیوتیک و کبد شور هم هر چند وقت بهش میدم . با سپاس از لطف شما

    1. سلام دوست عزیز
      میگی تغییر بده از برند تاپ فید بهش بده

  8. سلام وقت بخیر من ی مینا یک ساله دارم بعضی اوقات خودش تنهاس دهنشو باز نگه میداره گاهی اوقات میرم جلو قفسش دهنشو بازنگه میداره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      اگه در تغذیه و فضله تغییری ایجاد نشده مهم نیست

      1. سلام من یک قطره چکان دارم روش زده ویتامین Aزرد رنگ‌هم هست برای مرغ مینابدم

        1. سلام
          بابا نه خودسرانه چیزی به این زبون بسته ها ندین

  9. سلام من ی مینا یکساله دارم ک یک تکه اندازه نصفه چوب کبریت نازوک از استخوان سگمو برداشت خورد چیکار باید انجام بدم ک مطمئن شم دفع شده.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      دو قطره روغن زیتون بریزید تو دهنش تا دفع کنه

  10. سلام ارز ادب مرغ مینای خریدم بعد یه هفته متوجه شدیم تعادل نداره تو راه رفتن پرواز کردن بردم دام پزشکی گفت کبدش آسیب دیده یه قرص داد گفت چاهی بهش بدید الان دو هفته که بهش میدم ولی خوب نشده باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      غذای مخصوص مرغ مینا براش تهیه کنید پادوان و تاپ فید برندهای خوبی هستن
      یه هفته هم به جای آب چای سیاه سرد بده

  11. سلام
    من یک مرغ مینا دارم که حدود ۴ سالش هست و وقتی ۳ سالش بود فرار کرد و رفت بعد یک ساعت خودش برگشت و به شیشه نوک زد بعد هم وارد خونه شد و خیلی عادی الان هم اگر پنجره و.. باز باشه فرار کنه بره یا برمیگرده؟

    1. سلام دوست عزیز
      خب اینجور مسائل رو من قطعی نمیتونم بگم
      بستگی داره به میزان عادت پرندتون به شما
      گاها ممکنه بره و برنگرده

    2. سلام ارز ادب مرغ مینای خریدم بعد یه هفته متوجه شدیم تعادل نداره تو راه رفتن پرواز کردن بردم دام پزشکی گفت کبدش آسیب دیده یه قرص داد گفت چاهی بهش بدید الان دو هفته که بهش میدم ولی خوب نشده باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سلام دوست عزیز
        غذای نادرستی بهش میدی که کبدش چرب شده
        غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخر
        یه هفته هم به جای آب بهش چای سرد سیاه بده خوب میشه

  12. سلام وقت بخیر،
    مرغ مینای من بیشتر از هفت سالشه، چند ماهیه پیش منه، پیشتر خونه اقوامم بوده، خیلی خیلی دوستش دارم و الان دارم از نگرانی می‌میرم، ممنون میشم کمکم کنید. این داشت یه نخ بلندی رو میخورد، من از دهنش کشیدم بیرون، نخ خونی شد و یکی دو قطره خون پاچید اینور اونور. در نهایت اون نخ رو نخورد. توی دهن و نوکش رو نگاه کردم نشونه ای از چیز غیرعادی نیست. حالش هم خوب و مثل همیشه ست، آب و غذاش رو میخوره و می‌خونه. خیلی نگرانم که اون خون چی بود، خونریزی ای کرده، جاییش زخم شده، جاییش آسیب دیده، چند ساعت از این اتفاق می گذره، رفتارش عادیه، الانم نصفه شبه من نمی‌دونم چی کار کنم. لطفاً کمک کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      خب میگی نخ رو قورت داده از تو کشیدی بیرون طبیعیه که خون بیاد
      باید ببری دامپزشک که یوقت عفونت نگیره بیچاره
      در این طور مواقع بهتره یه قطره روغن زیتون بریزی تو دهنش نخ تو مدفوع میاد بیرون

      1. سلام مینا یه من ۷ ماهشه تازه یه هفته خریدم ولی سروصدا نداره نگرانشم صحبت هم نمیکنه مرده گفت مینا میگه سلام میگه ولی نه.

        1. سلام دوست عزیز
          اولا تازه گرفتین و به شما و محیط جدید عادت نکرده
          دوما اهلی بوده برای صاحب قبلی که کلمه ای رو تکرار میکرده
          الان باید شما خودتون هم تلاش لازمه رو داشته باشید روزانه ۱۵ دقیقه در سه تا ۵ دقیقه مجزا بهش آموزش بدین

        2. ‌سلام وقت بخیر اقا من یه مینا دارم سه سالشه جدیدا موهای دور گردنش میریزه کم شده ممنون میشم از راهنمایی تون

        3. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          نشون دهنده کمبود مواد معدنی و ویتامین ها تو تغذیش هست
          که به کل باید تغییر ایجاد کنی

  13. سلام خسته نباشید آیا برای مینا مارک بیبی برد هست خوبه براش
    راست حقیقتش مارک تاپفید و پادوان و کی کی پیدا نکردم ومارک بيبی برد براش گرفتم

    1. سلام دوست عزیز
      چون استفادش نکردم نمیتونم قطعی بت بگم خوبه یا نه
      بهتره سفارش بدی از مواردی که نام بردیم برات بیارن

    2. سلام آقا ابولفضل خوبی ‌سلامتی ‌.من تو ترپ یا دیجی کالا دیدم.منم مثل شما نمیتونم پیدا کنم.تو زنجان نیست اصلا

  14. سلام وقت بخیر .ببخشید شما برند غذا گفتین .تاپ فید .پادوان .توی شهر زنجان نیست نمیشه پیدا کرد اکثرا سپهردانه هست .چه جور تهیه کنم.مثلااز دیجی کالا یا جایی دیگه.ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام دوست عزیز
      بله از دیجی کالا هم میتونید سفارش بدین

  15. سلام وقت بخیر .مینا ۴ ماهه دارم.غذاش مارک blue میدیم .خوبه یانه .راهنمایی کین .ممنون.

    1. سلام دوست عزیز
      پلت مخصوص مرغ مینا از برندهایی مثل تاپ فید یا برندهای خارجی مثل پادوان یا کی کی بهتره براشون

      1. سلام مینای من تقریبا چهار ماهشه ولی اصلا از وقتی که خریدمش هیچ رشدی نداشته و پر هاش خیلی می‌ریزه به طرزی که همه ی پر های دمش ریخته و به شدت لاغر دیده میشود باید برای لاغری و ریزش پرهاش چیکار کنم؟! البته بهش غذای مینا و کرم های مخصوص مینا که خشک هست میدم

        1. سلام دوست عزیز
          وضعیت مرغ میناتون اصلا خوب نیست
          و با درمون خونگی نمیتونی به نتیجه برسی
          بهتره ببریش دامپزشک

  16. سلام وقت بخیر .مینا ۴ ماهه دارم.از بچگی ناخن انگشت کوچکش روبه بالاس کاملا راست وایستاده چکارش کنیم .یا بمونه اونجور

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص باید مراجعه کنید به دامپزشک
      تا اصلاح صورت بگیره

  17. سلام من یه جوجه مینای دوهفته ای دارم بهش کرم زنده باسرلاک ومگس پلت میدم خوبه براش آیا ؟

    1. سلام دوست عزیز
      استفاده از پلت مخصوص مرغ مینا و کرم میلورم بهترین گزینه برای تغذیه هست
      ولی مگس نده و کرم اگه میلورم نیس نده چون ممکنه بیمار بشه

  18. سلام وقتتون بخیر
    مینا من ۴ ماهشه.اخیرا ورم معده گرفته بود.بردمش دکتر و دکتر گفتن که نباید بهش نون بدم.پلت (برند دکتر برد)بهم معرفی کردن و گفتن که به شکل خمیری دربیارم و بهش بدم.حالا مشکل اینجاست که اصلا پلت دوست ندارهه و به زور بهش میدم و اینکه با پلت سیر نمیشه. از وقتی هم پلت میخوره،رنگ فضله اش از سبز به قهوه‌ای تغییر کردهه. میشه لطفا درباره ی رنگ فضله اش و اینکه به جز پلت چی بهش بدم که سیر بشه،راهنمایی کنید.ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز رنگ نگران کننده بوده خب اونموقع تغذیش نادرست بوده مشکل کبدی پیدا کرده بوده
      الان بهتر شده و جای نگرانی نداره
      از کجا میدونی که سیر نمیشه؟؟

  19. سلام مرغ مینا ما حدود سه ماهشه دو ماهی هست داریمش تاپ فید براش گرفتم ولی نمیخوره منم نرمش کردم با سرلاک که قبلا میخورد مخلوط میکنم بعد هی کمش میکنم میدم
    ولی چند روزه غذا کم میخوره فقط میخواد بیاد بیرون داره لاغر میشه انقدر هر چی میدیم بهش نمیخوره

    1. سلام دوست عزیز
      بهش نرمیجات بده به مرور عادت میکنه و بعدش میتونی دانخورش کنی

  20. سلام من مرغ مینام دو ماهش ایناس تا الان سرلاک میخورد برای پلت گرفتم ولی خب چون از دست بهش غذا دادم پلت ذو که میزارم تو قفس برمیداره نوک میزنه ولی میندازه نمیخوره چی کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذایی که براش تهیه کردی رو دوست نداره
      براش جیره مخصوص تهیه کن گاها میلورم هم میتونی بدی
      چون تا الان سرلاکی بوده بهتره اول از نرمیجات شروع کنی و بعد جیره مخصوص در اختیارش بذاری

    2. سلام دوست عزیز
      غذایی که براش تهیه کردی رو دوست نداره
      براش جیره مخصوص تهیه کن گاها میلورم هم میتونی بدی
      چون تا الان سرلاکی بوده بهتره اول از نرمیجات شروع کنی و بعد جیره مخصوص در اختیارش بذاری
      .

  21. سلام من ۳ تا مرغ مینا رو از لونه شون گرفتم تقریبا ۲ ماهه بودن ۲ تاشون غذا نمی‌خوردن ولشون کردم
    ولی سومی خیلی غذا میخوره تا میرم تو قفس دهنش وا میکنه
    هر چقدر بش غذا میدم سیر نمیشه
    میشه بدونم باید چقدر بهشون غذا بدم تا از شکم درد تلف نشن

    1. سلام دوست عزیز
      اون پرندس نمیدونه که چه میزان براش غذا خوبه
      هرچقدر غذا بهش بدی میخوره
      تعداد دفعات غذا خوردن هم بستگی به سنشون داره مثلا برای یه ماهه روزانه سه الی ۴ بار باید غذای بدی

        1. سلام دوست عزیز
          متاسفانه مرغ مینا رژیم غذایی خاصی داره و دان خور نیست
          باید براش پلت مخصوص تهیه کنی

  22. سلام مینای من روی سر و شونه هام میشینه اما اصلا روی دست نمیاد. چطوری بهش یاد بدم بیاد روی دستم؟

    1. سلام
      همچین چیزی رو فراموش کن و اصلا دنبالش نرو چون در اون صورت دیگه رو سرو شونت هم نخواهد نشست ! میتونی فقط گاها کف دستت بهش غذا بدی
      ، همین

  23. با سلام از کجا بفهمیم مینا وحشی یا اهلی؟
    از کجا بفهمیم مینا چقدر سن داره؟

    1. سلام
      وحشی یا اهلی بودن که همون اول مشخص میشه
      اگه پیش صاحب قبلی اروم باشه بیاد رو دستش یا صحبت کنه یعنی اهلیه
      سنشم نمیشه حدس زد

      1. سلام وقتتون بخیر من یه مینا دارم بهش سیب میدم پلت هم میدم اما بیشتر سیب اینکه فقد سیب میدم ضرر داره احساس میکنم سیر نمیشه چون خیلی راحت دفع داره نون خیلی دوست داره بعضی هارو دیدم نون سنگک میدن اما خب پیش اومده که نون دزدیده خورده اما بهش نمیدم ولی خب مشکلی پیش نیومده خداروشکر بعضی اوقات سیب زمینی آب پز و سفید تخم مرغ میدم چون زیاد نمیخوره چیکارکنم برای غذاش که مناسبش باشه

        1. سلام مقاله رو کامل بخونید غذای مناسب برای مرغ مینا نوشته شده

    2. سلام. برای اینکه بفهمید مرغ میناتون چقدر سن داره مقاله تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا رو مطالعه کنید. اگر اهلی هم باشه با صاحب قبلی اهلیه و باید تلاش کنی تا بهت عادت کنه و اهلی باشه بهتره سه ماهه بخری که خودن اهلیش کنی

    1. سلام
      اگه که میخوای سریعتر بمیره ، اره بده مشکلی نداره !
      اگرم میخوای زنده بمونه اصلا نده !
      اون متوجه نیست که نان براش ضرر داره ، شما که متوجه هستی !

      1. سلام من نمیدونستم که نون برای مینا خوب نیس😭 هروعده سرسفره که میشینیم خیلی خودشو به در و دیوار قفس میزنه منم یه تکه کوچک نون با دست ریز میکنم میدم میخوره…حالا مقاله رو خوندم ….چکار کنم؟ رنگ فضلش که قهوه ایه ولی یه چندروزیه که ساکته و آواز نمیخونه چکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          مرغ مینا پرنده حساسی هست باید از پلت مخصوص برای تغذیش استفاده کنی
          وگرنه کبدش چرب میشه
          یه هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده

  24. سلام وقتتون بخیر مینای من دوسالشه دانه تاپ فید با سیب میخوره ولی به شدت لاغر شده یکمم میلرزه پرهای زیر گردن وکمی هم دور چشماش ریخته وقتی از قفس میاد بیرون پراش رو با نوکش میکنه چیکار کنم به وزن اصلی برگرده

    1. سلام یا افسرده شده یا غذاش بده
      سینه کاردی گرفته ؟ غذاش مخصوص مرغ مینا است ؟ براش میلورم هم بخرید
      اگه خیلی ضعیفه به دامپزشک مراجعه کنید ممکنه عفونت گوارش گرفته باشه . فضلش چه رنگیه ؟

  25. سلام وقت بخیر مینا من پلت غذاییش دائم داخل ظرف قفسش هست و وقتی بیرونه بهش یکم سیب و گلابی و خیار میدیم و موقع غذا که همش میاد پیشمون برنج ساده یکم میخوره و هفته ای یه بارهم چایی کم رنگ میدم بهش بجای آب ، دکتر هم بهش یه پودر نارنجی رنگ داده که گفته تا آخر بخوره بنظر شما برنامه غذاییش درسته یا نه ؟

    1. سلام
      برنج نده باقیش اوکی هست
      پودر نارنجی هم نمیدونم چیه

  26. سلام خسته نباشيد من يه مرغ ميتا دارم ك ٧ ساله داريمش از نورزاذيش داداشم خريده بودتش ولي نگقته بود نبايد غذاي خونگي يخوره.ي روز سر گيجه داشت بريديمش دكتر بهش ي دارو دادن دارو ك خورد تشنح كرد و پاهاش فلج شدو الان همونجوري مونده ولي دكتره گفته بود كبدش چربه
    الانم بعد از سه ما فهميديم قسمت مثانش باد كرد اينم هي ميخارتش..يايد چيكار كنم ؟

    1. سلام
      ۷ سال زیاد هست و همین که تا حالا اومده بسیار مناسب هست اما ، هر چقدر که سن میره بالا، حساسیت برای پرنده هم میره بالا ، دقیق نمیشه گفت الان مشکل چیه باید متخصص پرنده رو بررسی کنه

      در کل برای درمانش چیز خاصی نمیتونم بگم چون باید معاینه بشه ولی برای بهبود شرایطش به مدت ۳ روز ، آب نده بهش و فقط چای سر شده بده (تفاله چای داخل ظرف نباشه) ، در درمان برخی بیماری های کبدی این مورد بسیار تاثیر گذار هست
      غذا فقط کی کی یا پادوان برای یک ماه بهش بده همراه با میل ورم خشک شده بسته بندی شده

      این موارد رو انجام بده و در تغذیه جز اونی که گفتم هیچی نده شرایطش بهتر میشه . اگر در شهرتون متخصص داخلی حیوانات خانگی هست مراجعه کن و پرنده رو نشون بده. این مورد بسیار بسیار مهم هست تا مشکل جدید پرنده مشخص بشه

  27. سلام من یه مرغ مینای نردارم ۱ساله هستش اگه بهش کاهو یاگوجه یا پرتقال ومیوه های دیگه بدم براش ضرر داره

    1. سلام
      مرغ مینا غذاش مخصوصه
      برای تغذیه مینا باید غذای مخصوص مرغ مینا در مارک و برند مطرح و مطمئن باید خریداری بشه
      میوه و … باید خیلی کم بهشون تغذیه کنید و اگر قصد تشویق دارید از کرم میلورم خشک تشویقش کنید
      میوه و… فقط در هفته نهایتا دوبار اونم یه خورده

  28. سلام وقتتون بخیر ببخشید مزاحم شدم من یک مرغ مینا دارم که یک سال و شیش ماهشه و تقریباً یک ماه نیشه خریدم
    من هر کاری میکنم حرف نمیزنه و اهنک نمیخونه و منو خانواده ام کوردی باهاش حرف میزنیم شما چطوری به حرفش اوردین ممنون میشم جواب بدین

    1. جوجه مینا باید پر تازه در اورده غذا بزاری دهنش همون موقع حرف زدن رو هر چی بهش بگی ذخیره میکنه بزررگ شه میگه هر چی بهش گفتی تو بچگی بزرگ شده باشه اگه جوجه مینا پر دار بزرگ بخری حرف نمیزنه دیگه کلا

      1. ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین دوست عزیز

    2. سلام مرغ مینای من یک سال و نیمشه از بچه گی با ضبط صوت بهش حرف زدن یاد دادم به خاطره همین الان ۱۲ کلمه حرف میزنه ولی اصلا جلو کسی حرف نمی زنه مگر اینکه داسته باشی تلویزییون نگاه کنی فقط صبح ها خیلی حرف میزنه جلو کسی حرف نمیزنه اگر وسط حرفش بهش نگاه کنی دیگه ساکت میشه باید چیکار کنم؟!
      ممنون از راهنماییتون🌹🌹
      باسپاس🙏🥰

      1. سلام دوست عزیز
        چون نحوه آموزشتون به صورت ضبط صوت بوده الان رو در رو باهاتون حرف نمیزنه
        باید این شیوه از اموزش رو تو سنین پایین تغییر میدادین

  29. سلام به مرغ مینامیشه میوه هایی مثل خیارسیب هویج وکاهوداد؟واینکه فضله ش درحالت عادی بایدچه رنگ باشه ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام
      اصولا مرغ مینا جزو پرندگان میوه خوار نیست
      سیب بده خوبه باقیشو بهتره ندی

  30. سلام امیدوارم حالتون عالی باشه
    یه سوال داشتم خدمتتون من یه مرغ مینا دارم که یکم بیحال شده بود بردم دامپزشک
    دامپزشک گفت که سرما خورده سه تا قطره داد گفت روزی یک سی سی داخل ابش بریز و یه قرص داد گفت نصفش کنید و تو دهنش بزارید ما ظرف ابش تمیز کردیم توش اب ریختیم و به اندازه ای که دکتر گفته بودن قطره ریختیم گذاشتیم براش اما مینام نمیخورتشون یه قطره خورد معلوم بود خوشش نیومده حالا دوروزی میشه که دوبار هست که ابش عوض میکنیم باز قطره میریزم اما نمیخوره وقتی صدای اب میشنوه خودشو به درو دیوار میزنه تشنه است اما اب خودشو که قطره داره نمیخوره
    بنظرتون چیکار کنیم قطره ش رو بخوره؟

    قرصی که دامپزشک داده هم نمیخوره تف میکنه

    1. سلام بذارید اب بخوره تا تلف نشده ! ایرادی نداره بهش آب خالی بدین
      کمی که خورد بعد بهش قطره بدین اگر میتونید با قطره چکان امتحان کنید

    2. مینا پرنده ی به شدت باهوشیه‌ و وقتی داخل آبش دارویی ریخته بشه کاملا متوجه هست و نمیخوره وقتی می‌برید دامپزشکی تاکید کنید ک قطره داخل آب نمیخوره و بگید مستقیم چند قطره با قطره چکون بهش بدیم تا بخوره هیچ جوره داخل آبش نریزید تشنه میمونه گناه داره

  31. سلام مینای من یکم سیر خورده (مطمعن نیسم یکم بو سیر میده شاید نوک زده فقط 🤦🏻‍♀️)باید چیکار کنم ؟

    1. سلام
      نیازی نیست کاری کنی
      چای بده بهش(سرد) به جای آب

      1. سلام وقتتون بخیر ببخشید مزاحم شدم من یک مرغمینا دارم که یک سال و شش ماهشه تازه خریدم یک ماه میشه خریدم ولی هنوز نه حرف میزنه و نه اهنگ میخونه شما چند سالشه و چطوری به حرفش اوردین من و خانواده ام باهاش کوردی حرف میزنیم ممنون میشم که بگید

        1. باید کمتر از شش ماه سن داشته باشه و دائما تمرین کنید
          از کلمه های اسون شروع کنید

      1. آقا سلام و عرض ادب آقا مینا من تو خونه ول بود رفت ماهی قرمز رو خورد چیزیش نمیشه😂🗿

        1. بعید میدونم چیزیش بشه ! ولی اگر دفع نکرد یا به مشکل خود بهش دو قطره روغن زیتون بدین😂

  32. من مرغ مینایی دارم که درخانه کاملآ آزادمیباشد وبرنامه غذایی نداردولی میوه وسبزیجات خیلی مصرف میکندو درکنارآن دان پارس غنی شده هم استفاده میکند وروزانه یک یادوبارحمام میکند بنظرشماایرادی دارد لطفاً راهنمایی کنید

    1. ماشالله به این برنامه غذایی
      بزودی زود کبد چرب میگیره و از بین میره ! اول باید یادبگیری بهشون چی بدی بعد ، غذاهارو بدی نه اینکه اول غذا بدی بعد بپرسی !

    2. در این سه چهار سال متوجه شدم که همه غذاهای بسته بندی شده خوبند ولی فله که با گونی کیلویی میفروشند بدرد نمیخورن چون مدام احساس گرسنگی میکنند

      1. تصور شما اشتباهه ! هر غذای بسته بندی شده ای خوب نیست ! تو ۱۰۱۰ کامنت این پست میتونی عواقبش رو ببینی !
        فله هم که هیچ ، فله برای مرغ و خروسه نه مرغ مینا

  33. من یک مرغ مینا ۳ ماهه دارم م باید چجوری رامش کنم ممنون میشم اگه جواب بدید

  34. سلام من یک مینا دارم که نمیدونم جنسش نره یا ماده و نمیدونم چه غذاهای براش بدم اگه میشه برام معلومات دهید

    1. سلام
      جنسیت که مشخص نمیشه
      در مورد غذا هم بهتره پلت بخوره فقط اونم برندهایی مثل تاپ فید یا برندهای خارجی مثل پادوان یا کی کی

      1. ببخشید کف پایه مینام ترک خورده همش بالا نگه میداره چیکار باید کنم ؟

        1. پماد تتراسایکلین بخر بزن به کف پاش
          به امکان زیاد میخچه میخواد بزنه
          دلیلش میتونه چوب صیقل داده نشده یا راه رفتن روی فضله های خودش در کف قفس باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس