معرفی انواع نژادهای عقاب ها همراه با تصاویر

در این نوشته از چیکن دیوایس با انواع نژادها و گونه های عقاب ها همراه با تصاویر و مشخصات کامل آشنا خواهید شد. برخی از این عقاب ها ایرانی و برخی نیز خارجی هستند. تاکنون بیش از ۷۴ گونه از عقاب ها شناسایی شده اند که ۶۰ گونه آنها متعلق به اوراسیا و آفریقا و ۱۴ گونه دیگر آنها متلعق به کشورهای آمریکایی و استرالیا می شوند. برخی از این عقاب ها به ایران نیز مهاجرت داشته اند و به نام عقاب ایرانی نامگذاری می شوند که در ادامه به انواع عقاب های ایرانی نیز اشاره خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» قابلیت جوجه کشی از تخم پرندگان زینتی و محلی
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای سیستم انتخاب پرنده
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

۱- عقاب هارپی 

عقاب هارپی - چیکن دیوایسبزرگترین نوع عقاب است که زیستگاه آن در قاره آمریکا بوده و طول بدن آنها تا ۱۰۰ سانتی متر نیز برآورد شده است. جنس ماده آن تا ۱۰ کیلوگرم و جنس نر آن تا ۸ کیلوگرم افزایش وزن پیدا می کند. این عقاب پرهایی سفید متمایل به خاکستری در سر خود دارد که هنگام هیجان، خشم و شادی باز شده و حالت جالبی به او می دهد. 

این عقاب در مناطق جنگلی آمریکای جنوبی و مرکزی مانند برزیل و مکزیک زندگی می کند و غذای او از شکار حیواناتی مانند میمون، آهو، طوطی های ماکائو، تنبل ها و … تامین می شود. 

۲- عقاب پاپوآ

این عقاب که به نام های عقاب گینه نو ، هارپی پاپوآ و کاپول نیز شناخته می شود، طولی به اندازه ۹۰ سانتی متر از ابتدای سر تا انتهای دم دارد و طول گشودگی دو بال آن به ۱۶۰ سانتی متر می رسد. وزن  عقاب پاپوآ بین یک و نیم الی دو و نیم کیلوگرم خواهد بود. این گونه بومی جنگل های استوایی گینه نو است و در خطر انقراض قرار دارد. آنها از مارها، پستاندارانی مانند موش و سنجاب و پرندگان تغذیه می کنند. 

۳- عقاب فیلیپینی 

عقاب فیلیپینی - چیکن دیوایساین عقاب به شدت در خطر انقراض است و تنها در چهار جزیره از مجموعه جزیره های فیلیپین می توان آن را یافت. این پرنده به نام عقاب میمون خوار نیز شهرت یافته است. سر و سینه پاهای این عقاب پوشیده از پرهای سفید و در بال های او پرهای قهوه ای وجود دارد. طول این پرنده حدود ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است و بین ۵ الی ۸ کیلوگرم وزن دارد، بنابراین جزو عقاب های عظیم الجثه به حساب می آید. 

۴- عقاب تاجدار 

عقاب تاجدار - چیکن دیوایساین پرنده شکاری در صحرای آفریقای جنوبی یافت می شود و نسبت به گونه های فوق، فراوانی بیشتری دارد. زیستگاه این پرنده عموما مناطق جنگلی است و از پستاندارانی مانند میمون و گوزن و موش، مارمولک و سایر پرنده ها تغذیه می کند. 

طول دم این پرنده به ۹۰ سانتی متر می رسد، اما با این حال وزن کمتری نسبت به بزرگترین عقاب آفریقا دارد. این عقاب، پاها و پنجه هایی قوی دارد که سبب خورد کردن جمجمه شکار شده و امکان حمل شکارهایی تا وزن ۳۰ کیلوگرم را فراهم می کند. 

۵- عقاب کوهی 

این عقاب نسبت به گونه های دیگر کوچک تر بوده و جزو باز-عقاب های متوسط به شمار می رود. طول بدن آن بین ۷۰ الی ۹۰ سانتی متر بوده و فاصله دو سر بال های باز آن بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ سانتی متر است. 

آنها معمولا در هند، سریلانکا، ژاپن و سایر مناطق کوهی و معتدل زندگی می کنند. دارای بال هایی پهن با لبه خمیده هستند که هنگام پرواز به حالت V شکل در می آید. هم چنین دارای تاجی بر سر خود بوده که در مواقع مختلف برافراشته می شود. 

۶- عقاب منزوی (تک زی)

عقاب منزوی (تک زی) - چیکن دیوایسسراسر بدن این عقاب پوشیده از پرهای سیاه است به گونه ای که به کلاغ شباهت دارد، اما طول بدن آن بین ۶۰ الی ۸۰ سانتی متر است که آن را از کلاغ ها متمایز می کند. منقار بزرگ و خمیده ای دارد و انتهای دم آن سفید است. 

این عقاب بومی بومی کشورهایی مانند مکزیک و آمریکای جنوبی و مرکزی میباشد و به ندرت در ایران مشاهده شده است. آنها معمولا بر روی ارتفاعات و کوه ها زندگی می کنند و از پستانداران، مارها و حیوانات کوچک تغذیه می کنند. 

۷- عقاب جنگی (رزمی)

این عقاب بومی صحرای جنوبی آفریقا بوده و در مناطق کم درخت زندگی می کند. برای لانه سازی به بالای درختان پناه می برد و جزو پرنده های بزرگ به حساب می آید. طول دو سر بال های او به ۲۶۰ سانتی متر می رسد و طول بدن آن بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. 

عقاب جنگی - چیکن دیوایسوزن این عقاب از ۳ تا ۷ کیلوگرم متغیر است و طبیعتا همانند سایر عقاب ها ، ماده آن وزن بیشتری دارد. ترکیب رنگی جالب این عقاب سبب زیبایی هرچه بیشتر آن شده است. وجود پرهای سفید با خالهای مشکی در سینه و سر و گردنی سیاه سبب تمایز آن شده است. نوع غذای این عقاب بسته به موقعیت جغرافیایی و فصل شکار متفاوت خواهد بود، این عقاب توانایی شکار انواع پرندگان، مار، مارمولک ، پستانداران کوچک تا وزن ۳۰ کیلوگرم را دارد. 

۸- عقاب طلایی

عقاب طلایی - چیکن دیوایساین نژاد در کشورهای مختلفی من جمله این پراکنده شده و در وضعیت کمترین نگرانی قرار دارد. زیستگاه این پرنده اکثرا شامل کشورهای نیم کره شمالی می باشد که شامل قاره آفریقا، آمریکا و آسیا می شود. 

علت نامگذاری این پرنده به نام عقاب طلایی به دلیل وجود پرهای قهوه ای روشن متمایل به طلایی در سراسر بدن اوست. فاصله دو بال آن حدود ۲ متر و طول بدن آنها بین ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر است و همانند سایر عقاب ها از انواع پستانداران و خزندگان و پرندگان تغذیه می کند. 

اطلاعات کامل را در مقاله عقاب طلایی می توانید مطالعه کنید. 

۹- عقاب خالدار کوچک

عقاب خالدار کوچک - چیکن دیوایسعقاب های خالدار کوچک و بزرگ بسیار شبیه یکدیگر هستند ولی تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که تمایز آنها را میسر می سازد.

  • نوار هایی به رنگ روشن در پشت گردن عقابهای خالدار کوچک نابالغ دیده می شود در حالی که در این پرندگان در اندازه بزرگ به رنگ قهوه ای تیره دیده می شود.
  • در عقابهای خالدار کوچک رنگ عنبیه چشم قهوه ای متمایل به زرد و یا زرد است ولی در عقاب خالدار بزرگ به رنگ قهوه ای تیره دیده می شود.
  • عقاب خالدار کوچک همان گونه که از نامش پیدا است از لحاظ جثه کوچکتر است.

این پرنده جزء گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می رود. صدا: صدای این پرنده تکرار حدودا ده بار <کی ییپ – کی ییپ > است. پراکندگی جغرافیایی در ایران: اطلاعی در دست نیست.

۱۰- عقاب خاکی

عقاب خاکی - چیکن دیوایساین پرنده از پرندگان شکاری بزرگ محسوب می شود. طول بدن آن ۶۲ تا ۷۲ سانتی متر می باشد و فاصله دو سر بال های  آن بین ۱۶۵ تا ۱۸۵ سانتی متر است. زیست گاه های آن را نواحی جنگلی جلگه های بی درخت یا علفزار هایی با درختان پراکنده تشکیل می دهد. سر و بخش بالایی بدن  آنها به رنگ  زرد مایل به قهوه ای  و رنگ سایر نقاط  بدن آن قهوه ای  تیره تا  زرد نخودی متغیر می باشد. منقار قدرتمندی دارند و تمام پاهایشان با پر پوشیده شده و دم آنها گرد و بال  هایشان دراز است به گونه ای که هنگام استراحت نوک بالهایشان به  انتهای دم می رسد.  غذای اصلی این پرنده ها را پستاندارانی به بزرگی  خرگوش صحرایی تشکیل می دهد . ولی گهگاه از پرندگان ،خزندگان و حشرات نیز تغذیه می کند. برخی مواقع نیز غذای سایر پرندگان را می ربایند. این پرنده از لحاظ ظاهر بسیار شبیه عقاب صحرایی است. این دو نوع عقاب را می توان از روی طول بدنشان و نیز  شکاف ما بین  دو چشم که در عقاب خاکی هرگز  تا پشت چشم ها ادامه نمی یابد  شناسایی کرد. جثه عقاب خاکی  کوچکتر ا عقاب  صحرایی است. هنگام  تخم گذاری در فصل بهار پرنده ماده یک الی  سه تخم برای جوجه کشی می گذارد که به رنگ سفید  ساده یا لکه دار هستند. لکه ها به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای  و خاکستری می باشد .مراقبت از تخم ها ۴۲ تا ۴۴ روز طول می کشد و اغلب یکی ا جوجه ها دیگری را  می کشد. صدا: هنگام نمایش های جنسی صدای شبیه  پارس کردن به صورت <کوک – کوک >دارد. پراکندگی جغرافیایی در ایران: زمستان ها نسبتا فراوان است و به صورت مهاجر عبوری نیز دیده می شود. بومی جنوب شرق ایران است.

۱۱- عقاب صحرایی

این پرنده از پرندگان شکاری بزرگ به شمار می رود .طول بدن آن ۶۲ تا ۷۴ سانتی متر است و طول بالهایش  در حالت باز به ۱۶۵ تا ۱۹۰ سانتی متر می رسد. این عقاب در اروپای شرقی  آسیای مرکزی  و آفریقا دیده می شود. نوع اروپایی و آسیای مرکزی زمستان را در هند می گذراند. بیشترین طول عمر آن به ۴۱ سال می رسد . هنگامی که به آفریقا مهاجرت می کنند  غذای اصلی آنها را موریانه  تشکیل می دهد ولی پستانداران  کوچک را نیز شکار می کنند . این پرنده بالغ  عموما به رنگ  قهوه ای تیره  است. در فصل زاد و ولد ،عقاب ماده یک الی سه تخم می گذارد.  این پرندگان عموما لانه هایشان را بر روی درختان می سازند و برای لانه سازی مکان های باز ،نیمه بیابانی و یا جلگه ای را انتخاب می کنند. بخش فوقانی بدن آنها قهوه ای و پر های پشت و دم آنها متمایل به سیاه است. این گونه ،از عقاب خاکی بزرگتر و تیره تر است. پرنده های نابالغ در گونه های مختلف  تفاوت بسیار کمی با هم دارند. نوع شرقی آن نسبت به  نوع آسیای مرکزی و اروپایی بزرگ تر و رنگ آن تیره تر است. صدا: صدای این  پرنده شبیه صدای خالدار بزرگ است. پراکندگی جغرافیایی در ایران: اطلاعی در دست نیست.

سخن آخر 

هدف از این نوشته افزایش اطلاعات شما در مورد پرنده ها و معرفی مهم ترین نژادهای عقاب است. عقاب ها دارای نژادها و گونه های مختلفی هستند که در سراسر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس