طریقه جوجه کشی پرندگان | چگونه از تخم های نطفه دار جوجه کشی کنیم؟

طریقه جوجه کشی از پرندگان مختلف

حتما شما نیز جزو کسانی هستید که به تازگی ها کلمه جوجه کشی مصنوعی به گوشتان خورده است. در این نوشته میخواهیم به بررسی موضوع طریقه جوجه کشی از تخم های نطفه دار بپردازیم.

برای جوجه کشی مصنوعی از دستگاه های جوجه کشی استفاده می کنند. این دستگاه ها در اندازه ها و ظرفیت های مختلفی طراحی و ساخته می شوند و هم از نوع خانگی و هم از نوع صنعتی آن موجود می باشد.

این دستگاه ها دقیقا شرایطی مشابه با شرایط پرنده مادر را برای تخم ها نطفه دار انجام می دهد تا آنها را تبدیل به جوجه هایی سالم و سرحال بکند. که این شرایط در ادامه توضیح داده خواهد شد، شاید تاکنون به فکر ساخت دستگاه جوجه کشی افتاده باشید، برای ساخت دستگاه جوجه کشی می توان از وسایل بسیار ساده های استفاده کرد، این دستگاه ها بیشتر برای سرگرمی و عمدتاً به عنوان کاردستی ساخته می شوند و شاید هم بتوان از آنها جوجه کشی کرد، ولی اگر به صورت حرفه ای و با راندمان بالای ۹۰ درصد می خواهید تخم های نطفه دار را تبدیل جوجه کنید، باید حتما از یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی و محلی
» بهترین دستگاه جوجه کشی خانگی با قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای سیستم انتخاب پرنده
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

 

طریقه جوجه کشی
طریقه جوجه کشی

در این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس (chicken-device.ir) می خواهیم در مورد طریقه جوجه کشی از تخم های نطفه دار با شما صحبتی داشته باشیم، فرض ما بر این است که شما قبلا دستگاه جوجه کشی مورد نظرتان را خریداری نموده اید و یا شاید هم قصد خرید آن را دارید، به هر حال ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی خوب را نیز خدمت تان معرفی خواهیم کرد. سپس طریقه جوجه کشی از این دستگاه را به شما آموزش خواهیم داد، لطفا تا انتهای مقاله ما را یاری کنید.

یک دستگاه جوجه کشی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دستگاه جوجه کشی خوب
دستگاه جوجه کشی خوب

ساده و خلاصه خدمت تان عرض کنم، یک دستگاه جوجه کشی خوب باید از امکانات اولیه مانند دستگاه تهویه، المنت تولید گرما، رطوبت ساز یا مخزن آب، دستگاه چرخش تخم یا شانه های چرخنده برخوردار باشد و اگر دستگاهی چنین ویژگی هایی را نداشته باشد، نمی توان اسم آن را دستگاه جوجه کشی نامید.
اگر دستگاه خریداری شده شما حداقل یکی از ویژگی های فوق را نداشته باشد، تلفات جوجه ها را در آینده شاهد خواهید بود. سایر امکانات خوبی که اگر یک دستگاه جوجه کشی داشته باشد، می تواند بسیار کمک کننده باشد شامل:

  1. سنسور کنترل دما و رطوبت
  2. سیستم روز شمار
  3. سیستم نمایش دما و رطوبت
  4. سیستم انتخاب پرنده جهت جوجه کشی خودکار

هر یک از سیستم های بالا به اندازه خود ضروری و مهم می باشند، و اگر تمام این ابزار ها دست در دست هم دهند شما را با یک تجربه جوجه کشی موفق رو به رو خواهند کرد.

” گروه صنعتی اسکندری با ۲۵ سال سابقه تولید موفق، مفتخر است تا با ارائه با کیفیت ترین دستگاه های جوجه کشی در سطح حرفه ای، شما را در این راه یاری نماید. فروشگاه اینترنتی چیکن دیوایس (chicken-device.ir) زیر نظر مستقیم گروه صنعتی اسکندری آماده ارائه با کیفیت ترین محصولات با یکسال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشد. “

چگونه جوجه کشی از پرندگان را شروع کنیم؟

در ادامه مبحث طریقه جوجه کشی ، حال که دستگاه مورد نظر خود را خریداری نموده اید،  نوبت به خرید تخم های نطفه دار می رسد، در مورد خرید تخم ها نیز دقت لازم را داشته باشید که حتما از مراکز و فروشگاه های معتبر دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی یا اداره دامپزشکی تهیه نمایید. زیرا گذاشتن تخم های بدون نطفه در دستگاه مساوی است با ۲۱ روز روشن ماندن الکی دستگاه جوجه کشی.

“برای جلوگیری از فاسد شدن تخم های نطفه دار، آنها را تا آماده شدن دستگاه در جایی خنک قرار دهید. لطفا درون یخچال قرار ندهید چون موجب مرگ نطفه ها می شود.”

اکنون نوبت آن رسیده تا دستگاه جوجه کشی را تست کنید و پس از اطمینان از صحت عملکرد آن، تخم ها را درون دستگاه قرار دهید. دستگاه را روشن نمایید، دما و رطوبت آن را تنظیم کنید و ۲۴ ساعت اجازه بدید روشن بماند، اگر دما و رطوبت آن تغییر کرد پس دستگاه معیوب است ولی اگر پس از گذشت ۲۴ ساعت دما و رطوبت آن ثابت ماند، نتیجه می گیریم که دستگاه سالم است، برای اطمینان از صحت عملکرد نمایشگر های دما و رطوبت می توانید یک عدد دماسنج و یک عدد رطوبت سنج انالوگ درون دستگاه قرار دهید و اعداد به دست امده را با اعداد نمایشگر مقایسه کنید، در صورت مطابقت می توانید از کارایی دستگاه مطمئن شوید.

 

شروع جوجه کشی
شروع جوجه کشی

اکنون می توانید تخم ها را درون دستگاه قرار دهید. بستگی به نوع تخم های نطفه دار، دما و رطوبت دستگاه متغیر خواهد بود. در جدول زیر شما می توانید نوع پرنده، طول دوره جوجه کشی آن و دما و رطوبت مخصوص پرنده در ایام ستر و هچر را مشاهده نمایید.

جدول دوره جوجه کشی پرندگان :

 

نوع پرنده طول دوره جوجه کشی روز انتقال به هچر دما در ایام ستر رطوبت در ایام ستر دما در ایام هچر رطوبت در ایام هچر
مرغ ۲۱ ۱۸ ۳۷.۷ ۶۰ ۳۷.۲ ۷۰
مرغ شاخدار ۲۶ تا ۲۸ ۲۳ ۳۷.۵ ۵۵ تا ۶۰ ۳۷.۲ ۷۰
بوقلمون ۲۸ ۲۴ ۳۷ تا ۳۸ ۶۰ ۳۷.۵ ۷۰
بلدرچین ۱۷ ۱۴ ۳۷.۷ ۶۵ ۳۷.۲ ۷۵ تا ۸۰
قرقاول ۲۴ تا ۲۶ ۲۱ تا ۲۳ ۳۶.۶ ۶۵ ۳۷.۲ ۸۰
کبک ۲۴ ۲۱ ۳۷.۵ ۵۵ تا ۶۰ ۳۷ ۷۵
اردک ۲۸ ۲۵ ۳۷ تا ۳۸ ۷۰ ۳۷.۵ ۸۰
غاز ۳۴ تا ۳۵ ۳۱ ۳۷ تا ۳۸ ۷۵ ۳۷.۵ ۸۵
شتر مرغ ۴۲ ۳۹ ۳۶.۳ ۲۰ تا ۲۵ ۳۶.۶ ۲۵ تا ۳۰

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جدول دما و رطوبت جوجه کشی کلیک کنید.

دوره هچر :

دوره هچر به دوره ای گفته می شود که تخم ها آماده بیرون آمدن از تخم ها می باشند، در این دوره چرخش تخم ها متوقف شده و یا آنها را به سبد هچر در درون دستگاه منتقل می کنند و دما و رطوبت دستگاه را متناسب دوره هچر پرنده تنظیم می کنند. دوره هچر معمولا سه روز مانده به پایان جوجه کشی شروع می شود.
نکته مهم : لطفا قبل از قرار دادن تخم ها درون دستگاه لطفا آنها را با پارچه ای تمیز و خشک تمیز نمایید. تا از آلودگی ها پاک شود و آنها را از طریق گاز فرمالین ضد عفونی نمایید. لطفا به این مهم توجه نمایید که هرگز نباید تخم ها را بشورید چون لایه ی محافظی که بر روی پوسته تخم ها می باشد، منافذ تخم را پوشانده و مانع ورود باکتری ها به درون تخم می شود، با شستن تخم ها، این لایه نیز از بین می رود.اطلاعات تکمیلی در مورد ستر و هچر جوجه کشی .

چگونه تخم ها را درون دستگاه قرار دهیم؟

پاسخ این سوال در عین حال که بسیار ساده است، ولی بسیار مهم و حیاتی می باشد. زیرا اگر به این مورد توجه نکنید کل زحمات شما بر باد می رود.
در دستگاه های جوجه کشی سه نوع شانه داریم :

  1. شانه های مخصوص
  2. شانه های همه کاره
  3. شانه های غلتکی

در شانه های مخصوص ( که برای هر تخمی اندازه ای دارد ) باید تخم ها را به صورت عمودی درون آنها قرار دهید و به این نکته مهم بسیار توجه کنید که قسمت پهن تخم رو به بالا و قسمت تیز تخم رو به پایین قرار گیرد، چون قسمت پهن تخم دارای کیسه هوایی بوده و جوجه باید در روز های پایانی این کیسه را پاره نموده و شروع به تنفس نماید و با گرفتن انرژی مضاعف پوسته تخم را شکسته و از آن بیرون بیاید. چرخش تخم ها در این نوع شانه ها به صورت ۴۵ درجه می باشد.

هنگام سفارش دستگاه جوجه کشی ، نوع تخم مورد نظر خود را به فروشنده بگویید تا به شما شانه های مخصوص آن پرنده را بدهد.

در شانه های همه کاره ( که برای تمامی تخم ها در اندازه های مختلف کاربرد دارد) تخم ها به صورت افقی قرار می گیرد. البته در حالت طبیعی نیز پرنده مادر تخم ها را به صورت افقی قرار داده و بر روی آن کرچ می شود. از مزیت های این نوع شانه ها اینست که می توان هم زمان چندین نوع تخم متفاوت را قرار داد مثلا می توان به صورت همزمان هم از تخم بلدچین جوجه کشی کرد و هم از تخم مرغ. فقط باید به این نکته توجه کنید که چون دوره جوجه کشی مرغ و بلدرچین با همدیگر متفاوت است، باید تخم ها را با فاصله زمانی متناسب با دوره جوجه کشی آنها درون دستگاه قرار دهید تا به صورت همزمان هچ شوند. به عنوان مثال دوره جوجه کشی مرغ ۲۱ روز و دوره جوجه کشی بلدرچین ۱۷ روز می باشد، بنابراین باید ابتدا تخم مرغ ها را درون دستگاه قرار دهید، و پس از گذشت ۴ روز ( ۴=۱۷-۲۱ ) تخم بلدرچین ها را درون دستگاه قرار دهید، در این صورت تخم بلدرچین ها همزمان با تخم مرغ ها هچ خواهند شد. چرخش تخم ها در این نوع شانه ها به صورت ۳۶۰ درجه می باشد.
توجه : سعی کنید تخم هایی با دما و رطوبت یکسان و یا نزدیک به هم را درون دستگاه قرار دهید، تا جوجه های هیچ کدام دچار تلفات نشوند.

در شانه غلتکی نیز همانند شانه های همه کاره امکان قرار دان چندین نوع تخم متفاوت وجود دارد و تخم ها به صورت افقی بر روی آن قرار داده می شود. در این نوع شانه ها نیز چرخش تخم ها به صورت۳۶۰ درجه می باشد.

محل قرار گیری دستگاه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه در جوجه کشی همانطور که دستگاه باید دارای ویژگی هایی باشد، محل قرار گیری دستگاه نیز باید دارای ویژگی هایی باشد که به قرار زیر است :

  • – محل قرار گیری دستگاه باید دارای سیستم تهویه باشد تا دائما هوای تازه را به دستگاه برساند.
  • – محل قرار گیری دستگاه باید دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی باشد تا دمای محیط را مناسب جوجه کشی نماید و فشار چندانی به دستگاه وارد نشود و با این کار عمر دستگاه نیز افزایش می یابد.
  • – محل قرار گیری دستگاه باید از سیستم برق اضطراری برخوردار باشد تا در صورت قطع شدن برق، عملیات برق رسانی به دستگاه جوجه کشی را ادامه دهد. زیرا اگر برق به مدت یک یا چند ساعت قطع شود، بخصوص در فصل زمستان باعث وارد آمدن تلفات جدی به جوجه های درون تخم می شود.

ویدیو خارج شدن جوجه کشی از تخم :

ویدیو خارج شدن جوجه کشی از تخم با سرعت ۱۰ برابر سرعت معمول

 

 

مشاهده ویدیو در کانال یوتیوب

هنگام رسیدن به دوره هچر چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

در این هنگام باید سیستم چرخاننده دستگاه را متوقف کنید و دما و رطوبت را مناسب دوره هچر تنظیم کنید. در صورتی که از شانه های مخصوص استفاده می کنید، آنها را از شانه ها خارج نموده و بر روی سبد هچر درون دستگاه قرار دهید. ولی اگر از شانه های همه کاره یا غلتکی استفاده می کنید لازم نیست کاری کنید، چون این شانه ها نقش سبد هچر را نیز انجام می دهند.طریقه جوجه کشی برای هر پرنده متفاوت می باشد ، تجربه ، دانش و تلاش در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار می باشد.

چه زمانی باید جوجه ها را از دستگاه خارج سازیم؟

شما باید تا زمان خشک شدن کامل جوجه ها اجازه دهید تا درون دستگاه بمانند زیرا خارج کردن زود هنگام جوجه ها از درون دستگاه باعث بروز بیماری و جذب نشدن کامل زرده می شود. از طرفی هم خارج ساختن دیر هنگام جوجه ها از درون دستگاه باعث از دست رفتن آب بدن آنها می شود، بهتر است اجازه دهید جوجه ها ۲۴ ساعت درون دستگاه بمانند. به جوجه های تازه متولد شده بهتر است آب شکر بدهید و پس از گذشت سه روز به آنها دان مخصوص بدهید.

در نتیجه : در این نوشته به صورت خلاصه تلاش نمودیم شما را با اطلاعات اولیه و طریقه جوجه کشی اصولی آشنا کنیم. اگر می خواهید از تجربه یک جوجه کشی موفق لذت ببرید باید موارد فوق را رعایت کنید و در صورت کوتاهی در انجام هر یک از موارد فوق، راندمان کار بسته به درصد تاثیر عامل، پایین خواهد آمد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام
    برای ضد عفونی وقتی تخم ها توی دستگاهه از چی استفاده کنیم بهتره؟ توی ستر بزاریم یا هچ؟
    پنجاه سی سی فرمالین چهل درصد میشه گذاشت؟
    توی کتاب “تولید و پرورش مرغ”، رشتۀ امور دامی، شاخۀ فنی و حرفه ای، پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه صفحه ۶۵ در مرحله هچ “گذاشتن آب + فرمالين در کف دستگاه” رو توصیه کرده ولی متاسفانه اندازه و درصدش رو ننوشته. پیشنهاد شما چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋