طرح توجیهی پرورش بوقلمون

مقدمه طرح توجیهی پرورش بوقلمون

در ابتدای کار، مقدمه ای درباره طرح توجیهی پرورش بوقلمون در اختیار شما قرار داده می شود تا اطلاعات کلی درباره مطالب ارائه شده در این مقاله را در اختیار داشته باشید. جهت احداث و و راه اندازی هر مجموعه با زمینه فعالیتی ابتدا باید شرایط اقتصادی جامعه و نیاز های مردم در نظر گرفته شود. شما در ادامه با مطالعه طرح توجیهی پرورش بوقلمون به طور کامل با فاکتورها و پارامتر هایی مربوط به این زیمن فعالیتی آشنا شده و اطلاعات لازم را کسب خواهید نمود.

باید به این مطلب توجه داشت که پرورش انواع پرنده ها با توجه به سرعت رشد بالای آن ها و مهم تر از همه امکان پرورش در تعداد زیاد و مقیاس بزرگ، باعث شده تا جایگاه ویژه ای به عنوان یک فعالیت پولساز به خود اختصاص دهد.

آنچه در این نوشته خواهید خواند :

شما در این مقاله ابتدا با پرنده بوقلمون به طور کامل آشنا شده و در ادامه از میزان مصرف گوشت این پرنده و جایگاه و ارزش غذایی آن برای مصرف کننده آگاه خواهید شد. طرح توجیهی پرورش بوقلمون در واقع تمامی باید ها و اقداماتی که برای نگهداری این پرنده لازم است را به صورت دقیق و جامع در اختیار شما قرار می دهد به طوری که با مطالعه کامل آن با یک نگرش حرفه ای وارد این زمینه خواهید شد. مزایای گوشت بوقلمون، بکارگیری از دانش فنی پژوه، شیوه صحیح مدیریت، جوجه کشی بوقلمون ، مدیریت سالن و … تنها چند مورد از مطالبی است که شما به مطالعه ان خواهید پرداخت.

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» ساخته شده از قطعات مرغوب و درجه یک
» تنظیم حرارت و رطوبت بصورت دقیق و هوشمند
» دارای موتور گرداننده ی حرفه ای
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

جالب است بدانید که در چند سال اخیر با ورود یافتن علم و تکنولوژی نوین به این زمینه، تغییرات قابل توجهی در ویژگی های رشد و ژنتیک پرنده به وجود آمد. بوقلمون از میان بیشتر پرنده هایی که محبوبیت بالایی را در میان پرورش دهنده ها به خود اختصاص داده است به دلیل امکان وزن گیری زیاد در سنین بالا، میزان مصرف دان و غذا مناسب با ضریب تبدیل عالی و مهم تر از همه مزیت های فراوان نهفته در گوشت، توجه بسیاری از افراد و صاحب نظران فعال در این زمینه را به خود جلب کرده است. گوشت بوقلمون دارای میزان زیادی املاح معدنی، آمینو اسیدها، انواع ویتامین های گروه B می باشد؛ البته پایین بودن میزان کلسترول و چربی در گوشت این پرنده یکی از اصلی ترین علت هایی است که افراد مختلف استفاده از آن را به گوشت سایر پرنده ها ترجیح می دهند.

با توجهی به بررسی های صورت گرفته کشور های مختلف در سراسر دنیا انواع گوناگونی از نژادهای این پرنده را پرورش می دهند؛ چرا که دوام بالای آنها در برابر بیماری های گوناگون، درصد مرگ و میز بسیار پایین و مهم تز از همه ضریب تبدیل ایده ال باعث شده تا این پرنده از نظر اقتصادی و مدت زمان نتیجه دهی به یک گزینه ایده آل برای پرورش تبدیل گردد. همین موارد باعث شده تا در چند سال اخیر تولید گوشت بوقلمون در مقایسه با بیشتر پرنده ها سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد؛ فرانسه و بریتانیا از جمله کشورهایی سهم قابل توجهی را در نگهداری و پرورش بوقلمون دارا می باشند.

 

آشنایی با بوقلمون 

طرح تویجهی

قبل از بررسی طرح توجیهی پرورش بوقلمون باید با این پرنده به طور کامل آشنا شوید. بوقلمون پرنده ای با جثه نسبتاً بزرگ است که در دسته قرقاول سان ها قرار دارد. وزن بالت و ساختار بدنی آنها باعث شده تا عنوان سنگین ترین پرنده خانگی را به خود اختصاص دهد. از نظر ظاهر می توان ابتدا به ریش گوشتی آن اشاره کرد که از قسمت پایینی نوک آنها آویزان می باشد؛ البته این درحالیست که در قسمت بالای نوک آنها نیز یک برآمدگی قرار دارد که تحت عنوان snood شناخته می شود. جالب است بدانید که بوقلمون نر از نظر اندازه بزرگتر بوده و تنوع رنگ بیشتری را در مقایسه با گونه ماده دارد.

یکی از پراهمیت ترین نژاد هایی که برای پرورش در مقیاس های بزرگ در نظر گرفته شود بوقلمون سفید سنگین میباشد. پرورش دهنده ها گاهاً بوقلمون سفید متوسط را به عنوان گزینه دوم برای نژاد سنگین در نظر می گیرند. جالب است بدانید که وزن بوقلمون سفید سنگین در حالت زنده در حدود ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم می باشد.

کشور ما تاریخچه نزدیک به ۵ قرن را در مصرف گوشت بوقلمون به عنوان محصول گوشتی به خود اختصاص داده است ولی با این وجود صنعت بوقلمون در کشور ما نوپا و کم تجربه است و راه زیادی را تا رسیدن به حد قابل قبول در پیش دارد. در واقع طی سالیان گذشته پرورش بوقلمون به صورت سنتی در تعداد بسیار پایین صورت می گرفت ولی با گذشت زمان و سوددهی بالا و محبوبیت گوشت این پرنده خیلی از افراد را به سمت خود کشاند و به عبارتی تغییری اساسی در نگرش آنها ایجاد کرد. پیرو همین امر نژاد های گوناگون و جدیدی ا بوقلمون برای پرورش صنعتی ایجاد شد که میزان چربی و کلسترول پایین و میزان پروتئین بالایی را برخوردار می باشند. 

هم اکنون در کشورمان ایران پرورش این پرنده در شهر هایی مانند قزوین، خراسان، تهران و اصفهان در مقیاس های مختلف با اتکا بر ترح توجیهی پرورش بوقلمون صورت می گیرد. البته باید این مهم را نیز متذکر شده که پرورش این پرنده تنها محدود به شهر های نام برده نمی باشد چرا که می توان با در نظر گرفتن اقدامات، تجهیزات و ابزار های مختلف، شرایط لازم برای نگهداری از بوقلمون را ایجاد کرد. اما با این حال در برخی از شهر ها آب و هوای یا شرایط حاکم بر کشتارگاه های آن، بازار داغی را برای خرید و فروش گوشت برخی از پرنده ها خلق نموده است.

 

بهره گیری از طرح توجیهی پرورش بوقلمون چه مزیت ها و کاربردهایی دارد؟

با توجه به نتیجه به دست آمده از برخی بررسی ها، مصرف گوشت بوقلمون در کشور های اروپایی و آمریکایی را می توان در چند دلیل کلی بیان کرد:

  • گوشت بوقلمون چربی و کالری پایین داشته و مواد ارزشمند نهفته در آن باعث شده تا گوشت این پرنده را به گوشت فاقد چربی گوساله جوان تشبیه کنند.
  • پرورش دهنده می توان بوقلمون را در اشکال مختلفی به عنوان محصول گوشتی به بازار عرضه کند. برخی ترجیح می دهند که آن را به صورت لاش کامل ارائه کنند ولی برخی آن را به صورت قطعات ران و سینه جداگانه یا حتی به شکل سوسیس، کالباس و یا محصولات مشابه به بازار عرضه می کنند.
  • بوقلمون به عنوان یک پرنده به هیچ نوع بیماری را به مصرف کنند خود انتقال نمی دهد. از این رو افراد می توانند به راحتی گوشت این پرنده را مورد استفاده قرار دهند.
  • در برخی از شهر ها بالا رفتن تعداد پرورش دهنده های بوقلمون، کشتارگاه های مرغ یک خط جداگانه برای کشتار بوقلمون در نظر گرفته اند تا از سود حاصل از فروش گوشت بوقلمون سهمی داشته باشند.
  • با توجه به آمار سال ۹۸ در کشورمان ایران در حدود ۳۰۰ واحد در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت می کنند که ماحصل آن هر ساله تولید حدود ۲۰ هزار تن گوشت می باشد. جالب است بدانید که سالانه در کل دنیا تقریباً ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت بوقلمون تولید و عرضه می شود که بیان گر رشد فوق العاده این صنعت در چند سال اخیر می باشد. از این مقدار گوشت نصف آن را کشور آمریکا ، حدود ۴۰ درصد را برخی کشور های اروپایی و باقی مانده را دیگر کشور های دنیا تولید می نمایند. 

 

مصرف گوشت بوقلمون 

مزایای گوشت بوقلمون - طرح توجیهی بوقلمون

بعد از به دست آمدن لاشه بوقلمون، با جدا کردن کل استخوان های آن در حدود ۷۵ درصد گوشت خالص باقی می ماند. از بین پرنده های مختلف بوقلمون تنها پرنده ای است که دو نوع گوشت قرمز و سفید دارد که گوشت قرمز آن را با توجه به ویژگیهای ساختاری و فواید نهفته دران با گوشت گوسفند در یک زمره قرار می دهند. گوشت سفید بوقلمون را برای افرادی که وزن بالایی دارند یک گزینه بسیار ایده آل است چرا که با محتوای ۲۸ درصد پروتئین به عنوان گوشت رژیمی شناخته می شود. گوشت بوقلمون در گذشته تنها توسط افراد اعیانی و بالا مقام مورد استفاده قرار می گرفت در حالی که اکنون قشر متوسط و فقیر نیز میتوانند به راحتی آن را خریداری کرده و به عنوان وعده غذایی سرو کنند.

شاید بیان این مهم خالی از لطف نباشد که با رونق گرفتن پرورش بوقلمون مصرف سرانه گوشت آن در حدود ۴۰۰ گرم در ایران می باشد و این در حالی است که در کشور های اروپایی مصرف سرانه گوشت بوقلمون به ۵ تا ۸ کیلوگرم می رسد. البه باید این نکته را نیز متذکر شده که تنها ایران کمی بیش از یک دهه است که به صورت رسمی و صنعتی وارد عرصه پرورش بوقلمون برای تولید محصولات گوشتی شده است و به همین دلیل نمی توان انتظار چندان زیادی داشت ولی با این وجود رشد چهار پنج برابری این صنعت باعث شده تا میزان خرید و فروش گوشت این پرنده نیز تا حد زیادی بالا برود.

 

بکارگیری دانش فنی پژوه و شیوه تولید در طرح توجیهی پرورش بوقلمون

داشتن دانش فنی پژوه و نحوه مدیریت
داشتن دانش فنی پژوه و نحوه مدیریت

اولین قدمی که در واحد پرورش بوقلمون باید مد نظر قرار گرفته شود نگهداری گله مادری است چرا که تا کمتر از یک دوره ۱ ساله شروع به تولید تخم نطفه ار خواهند نمود ورد این حالت شما در کوتاه ترین مدت زمان بعد از پایان یافتن دوره هچر، صاحب تعداد زیادی جوجه یک روزه خواهید شد. در این مرحله شما خواهید توانست جوجه های به دست آمده را به واحد پرورش انتقال دهید تا در ۱۲۰ روز این جوجه ها بالغ و پروار شوند به طوری که بتوانید انها را به کشتارگاه ها ارسال نمایید.

ان فرایند در کشتارگاه اداه پیدا می کند به طوری که بوقلمون ها را در ابتدای کار گاز کرده و سپس بر روی پاگیر نوار نقاله انتقال می دهند. در این قسمت سر پرنده ها بریده شده و پرهای آنها کنده می شود. در حالت کلی امعاء و احشاء بوقلمون تفکیک شده و به این ترتیب قسمت های غیر قابل مصرف به مرحله تبدیل ضایعات وارد می گردد و در ادامه بخش هایی که قابل مصرف هستند به طور کامل شست و شو و بسته بندی می شوند.

بعد از جداسازی امعاء و احشاء، خود بوقلمون به طور کامل شسته شده و به عنوان محصول به قسمت های مختلف مجموعه مانند قطعه بندی و قسمت های فراوری منتقل می گردد.

 

چند مورد درباره جوجه کشی بوقلمون 

چند نکته درباره طرح توجیهی پرورش بوقلمون

جوجه کشی از این پرنده بحث بعدی در طرح توجیهی پرورش بوقلمون می باشد که مورد بررسی قرار داده می شود:

  • پرورش دهنده می تواند بوقلمون را مانند مرغ یا بلدرچین به دو شیوه طبیعی و یا مصنوعی جوجه کشی کند که البته در واحد های صنعتی به دلیل تعداد بالا و مدت زمان کم باید از دستگاه جوجه کشی بهره گیری شود.
  • تخم های نطفه داری که برای جوجه کشی در نظر گرفت می شود باید از نظر اندازه و ویژگی های ظاهری استاندارد باشد . 
  • در نظر داشته باشید که دمای بالا، انبار کردن طولانی مدت و همچنین وارد آمدن شوک می تواند باعث از بین رفتن تخم های نطفه دار شود.
  • مدت زمان لازم برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون ۲۸ روز است. اصولا بعد از اتمام روز ۲۷، جوجه ها از داخل تخم، نوک زدن را شروع می کنند.
  • مکان و ابزار هایی که برای جوجه کشی در نظر می گیرید باید از کاملاً پاک و بهداشتی باشند.
  • دستگاه جوجه کشی را هر بار قبل و بعد از پایان فرایند جوجه کشی پاکسازی و ضدعفونی کنید. 
  • تخم های نطفه دار را قبل از قرار دادن در دستگاه باید به صورت اصولی ضدعفونی نمایید.
  • دمای لازم برای جوجه کشی از بوقلمون بین ۳۸ تا ۳۷ درجه میباشد.
  • رطوبت داخل دستگاه در دوره ستر یعنی ۲۴ روز اول باید تقریباً ۶۰ درصد و در دوره هچر یعنی ۴ روز پایانی ۷۰ درصد باشد.
  • چرخش تخم های نطفه دار در دوره ستر و همچنین فرایند گردش هوا و اکسیژن رسانی نیز باید در بهترین حالت ممکن انجام شود.

 

چه مواردی را به هنگام هچ جوجه ها باید مد نظر گرفت؟

  • بستری که برای جوجه ها ایجاد می شود باید با استفاده از تراشه های چوب ضخامتی بالغ بر ۸ سانتی متر را به خود اختصاص دهد. توجه کنید که نباید هیچ فاکتور آلوده کننده یا گرد و خاک در محیط حضور داشته باشد.
  • جوجه هایی که تازه از تخم خارج شده اند از نظر بدنی بسیار ضعیف هستند و به راحتی تحت تاثیر سرما با خطرات جدی مواجه می شوند به همین دلیل باید دمای سالن ۲۲ تا ۲۶ درجه باشد و دمای مادر مصنوعی بر روی ۳۸ درجه تنظیم شود. 
  • گارد محافظی به قطر ۴ متر برای هر ۲۵۰ عدد جوجه یک روزه بوقلمون در نظر گرفته شود و داخل این گارد تعداد ۴ عدد آبخوری قرار داده شود. جوجه های یک روزه تا پایان ۱ هفته در این شرایط (با مواردی که در مورد قبل نیز بیان شد) نگه داری کنید.
  • دان و مواد غذایی لازم را یک ساعت بعد از فرایند هچ، در اختیار جوجه ها قرار دهید.
  • موارد نام برده از جمله میزان دما، غذا، آب و … را به شدت نظارت کنید و از ورود موش با پرنده های وحشی به مکان جلوگیری کنید.
  • برای پرورش بوقلمون در مقیاس بزرگ باید ساختمان ها در قسمت داخلی مزرعه ایجاد گردد و حوضچه های تمیزی در بخش های ورودی سالن در نظر گرفته شود.
  • برای جلوگیری از ورود آلودگی، حتماً باید از چکمه و لباس های مناسب بهره گیری شود.
  • فضای یک متر مربع برای هر ۸ عدد جوجه یک روزه تا ۸ هفته کافی می باشد؛ البته بعد از اتمام ۸ هفته تا پایان کل دوره پرورش این اندازه تنها برای ۴ عدد جوجه ایده آل است.

 

سالن هایی که برای پرورش بوقلمون در نظر گرفته شده باید به چه شیوه ای مدیریت شوند؟

بررسی نحوه مدیریت سالن های مورد دیگری است که در ادامه طرح توجیهی پرورش بوقلمون بیان می شود، با ما همراه باشید.

نحوه مدیریت مکان پرورش در طرح توجیهی پرورش بوقلمون

نحوه مدیریت سالن - طرح توجیهی پرورش بوقلمون

مورد اصلی که در این بخش به بررسی آن می پردازیم میزان رشد بوقلمون ها، یکنواختی رشد و مهم تر از همه راندمان لاشه پرنده می باشد. اگر می خواهید موارد نام برده را در بهترین حالت ممکن بدست بیاورید می بایست عایق بندی، اعمال ایزولاسیون لازم، تجهیزات گرمایشی و سیستم تبادل هوا را مد نظر قرار دهید. 

در بحث پرورش بوقلمون برخی افراد ترجیح می دهند سالن ها را به صورت کراس یا تونلی بسازند. البته شهر و منطقه ای که در آن قرار دارید نیز بر نحوه ساخت سالن و نوع تجهیزاتی که باید در آن بکار بگیرید تاثیر گذار است. در حالت کلی برای ایجاد شرایط لازم حتماً باید نکات زیر را در راس اولویت های خود قرار دهید:

  • عایق بندی مناسب برای جلوگیری از اتلاف دما و هوا
  • در شهر های و مکان های گرم حتماً از سیستم های خنک کننده بهره گیری نمایید
  • بکارگیری از سیستم های گرمایشی برای تامین حرارت و دمای لازم
  • اگر از سیستم های رطوبت ساز استفاده کنید حتماً باید کیفیت و تمیزی آبی که در آن ریخته می شود را زیر ذره بین قرار دهید

 

تعداد اعضای گله 

تاثیر تعداد اعضای گله بر کیفیت پرورش

تعداد اعضا تاثیر مستقیمی بر فرایند رشد گله دارد به شکلی اگر در تعداد بالا، رشد یکنواخت بوقلمون ها با مشکلات عدیده ای از جمله عدم دسترسی همه پرنده ها به آب و دان مواجه می شود. علاوه بر این تعداد بالا در محیط محدود می تواند باعث رخداد آسیب های فیزیکی شده و زمینه لازم را برای بروز بسیاری از بیماری ها ایجاد می کند؛ این امر می تواند کیفیت لاشه به دست آمده از بوقلمون را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. 

 

تهویه و تبادل هوا 

برای دفع هوای مصرف شده و گازهای سمی مانند CO2 باید دریچه های مخصوص به عنوان تهویه و سیستم هواکش مد نظر قرار گرفته شود. عدم تامین هوای با کیفیت می تواند پرنده ها را با انواع بیماری های خطرناک تنفسی مواجه کند. علاوه بر موارد ذکر شده تهویه به عنوان یک سیستم تبادل کننده هوا از حضور بیش از حد رطوبت در محیط جلوگیری می کند تا امکان بروز بیماری های انگلی در پرنده ها به صفر برسد.

 

بستر نگهداری باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

برای ایجاد یک بستر مناسب و استاندارد باید فاکتور های زیادی زیر ذره بین قرار داده شود. موادی که برای ساخت بستر در نظر می گیرید باید:

  • نرم و ایده آل برای راحتی جوجه ها 
  • امکان تجزیه در محیط
  • جذب رطوبت 
  • تمیز و بدون گرد و غبار

باید توجه داشته باشید که بستر آلوده یا مرطوب می تواند بیماری های انگلی مختلفی را در پرنده ایجاد کند.

 

اهمیت آبخوری 

اهمیت آبخوری - طرح توجیهی پرورش بوقلمون

از دست دادن آب بدن و یکی از اصلی ترین مواردی است که باعث از تلف شدن جوجه ها در ۷ روز اول می شود؛ از این رو تامین آب کافی علی الخصوص در روز های نخست که پرنده در ضعیف ترین حالت ممکن است بسیار حائز اهمیت می باشد.

 جهت تامین آب کافی باید به برخی اصول توجه گردد:

  • ارتفاع دانخوری باید هر روز با توجه به رشد پرنده تنظیم گردد به شکلی که قسمت پشت جوجه بوقلمون باید با کف دانخوری در یک سطح باشد.
  • در ۴ روز اول باید از سینی، روزنامه و کارتن برای تغذیه جوجه ها بهره گیری شود.
  • تعداد دانخوری که در سالن قرار میدهند باید با تعداد جوجه ها متناسب باشد.
  • اگر دانخوری ها را به طور استاندارد در سالن توزیع نکنید حجم قابل توجهی از دان ها تلف می شود.
  • بهره گیری از دانخوری غیر استاندارد می تواند فرایند رشد پرنده ها را با مشکل مواجه کرده و آسیب های فیزیکی قابل توجهی به آنها وارد نماید.

 

نحوه مدیریت جوجه ها 

نحوه مدیریت جوجه ها یکی از مهم ترین مواردی است که در طرح توجیهی پرورش بوقلمون مورد بررسی قرار داده می شود. در حالت کلی به هچ رساندن تخم های نطفه دار، تشکیل گله از جوجه های یک روزه، یادگیری آب خوردن و غذا خوردن و نهایتاً رشد و پروار شدن هدف های مدیریت یک پرورش دهنده می باشد. 

پیرو همین امر توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • خرید جوجه ها و یا جوجه کشی از تخم های نطفه دار باید به شکلی انجام گیرد که اختلاف و تفاوت در وضعیت ایمنی و فیزیکی پرنده در حداقل حالت ممکن باشد.
  • پرورش دهنده باید از هر جهت از شرایط بهداشتی جوجه ها اطلاعات کافی داشته باشد.
  • در صورت حمل جوجه ها باید دمای بین ۲۱ تا ۲۴ درجه و رطوبت حدوداً ۷۵ درصد را تامین کنید.

 

جهت ورود جوجه ها به سالن باید چه اقداماتی در نظر گرفته شود؟

در این مرحله باید سالن به خوبی پاکسازی شده و مورد شست و شو قرار بگیرد و در ادامه حتماً با استفاده از فرمالین ضد عفونی شود تا هیچ میکروب یا عامل آلوده کننده ای در محیط باقی نماند. 

۳۰ درصد از سالن را با استفاده از پلاستیک یا برزنت تفکیک کنید. کف سالن را با استفاده از روزنامه یا پوشال به خوبی پوشش دهید و در ادامه متناسباً با فضایی که در اختیار دارید تعدادی آبخوری و دانخوری در آن توزیع کنید. 

توجه داشته باشید که باید حتماً سالن را با استفاده از فرمالین و پرمنگنات گازدهی کنید و بعد از گذشت ۱ روز کامل (۲۴ ساعت) هواکش ها را به کار بیندازید تا گاز به طور کامل تخلیه شود.دمای سالن را بر روی ۲۵ درجه تنظیم کنید و توجه داشته باشید که آبخوری ها و دانخوری ها را  نزدیکی سیستم های گرمایشی قرار ندهید.

توصیه می شود بعد از انتقال جوجه ها به سالن تا ۱۲ ساعت از آرد و ذرت به منظور تغذیه بهره گیری شود و در این مدت تا جای ممکن سعی کنید جوجه ها را حرکت دهید. 

ریختن آب از در بستر می تواند باعث رشد انواع گوناگونی از باکتری ها شود از این رو حتماً باید پوشال را به طور یکنواخت و صاف در سالن پخش کنید تا هیچ ناهمواری ایجاد نشود.

 

چند نکته بسیار مهم :

  • از جمع شدن جوجه بوقلمون ها در یک محل جلوگیری کنید.
  • گله ای را در یک بازه سنی ایجاد کنید تا از بروز بیماری های مختلف پیشگیری شود.
  • جوجه ها را به صورت مناسب و یکنواخت در سالن پخش کنید تا تجمع نکنند.
  • به تعداد کافی دانخوری و آبخوری در اختیار قرار داده و نظارت کنید.
  • بعد از انتقال جوجه ها به سالن باید دمای سالن در بازه ۳۵ تا ۳۶ درجه سِت شود.

 

بررسی سه عامل مهم رطوبت، دما و تهویه در طرح توجیهی پرورش بوقلمون

بررسی سه عامل حیاتی در ادامه طرح توجیهی پرورش بوقلمون: از لحظه ای که جوجه ها وارد سالن می شوند دما باید به تدریج کاهش پیدا کند؛ به طوری که بعد از اتمام هفته اول دما از ۳۵ درجه به ۳۱ درجه کاهش پیدا می کند و بعد از آن، با گذشت هر هفته می بایست از دما ۲ درجه کاسته شود. 

  • با توجه به رفتار جوجه ها شما خواهید توانست دمای ایده ال برای محیط را تشخیص دهید. توجه کنید که دما و رطوبت باید بارها و بارها چک شود.
  • در ۷۲ ساعت اول با توجه به حساسیت بالا باید رطوبت بالای ۷۰ درصد تنظیم شود و بعد از آن ۵۰ درصد کفایت می کند.
  • پایین آمدن میزان دما و رطوبت تاثیر بسزایی در ضعیف کردن گله دارد.  
  • با استفاده از انواع مه ساز ها می توان رطوبت لازم برای سالن را تامین نمود.
  • با استفاده از سیستم تهویه و هواکش ها می توان گاز های سمی، گرد و غبار را از سالن به بیرون انتقال داد.

 

بررسی نوردهی 

نوردهی به شکل غیر استاندارد می تواند باعث ایجاد بیماری کانیبالیسم شود؛ از این رو تامین نور کافی در بازه زمانی مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. طی ۴۸ ساعت اول نور مورد نیاز برای بوقلمون ها ۱۰۰ لوکس است که البته با گذشت این مدت به ۵۰ لوکس کاهش پیدا می کند. افرادی که در زمینه پرورش بوقلمون گوشتی فعالیت می کنند حتماً باید از برنامه خاموشی پیروی کنند.

 

پرورش بوقلمون صنعتی باید به چه شکلی مدیریت شود؟

پرورش صنعتی بوقلمون

پرورش این پرنده در مقیاس صنعتی مورد دیگری است که در طرح توجیهی پرورش بوقلمون مورد بررسی قرار داده می شود. مقصود اصلی از پرورش بوقلمون امکان رسیدن اعضای گله به وزن ایده آل و مورد نظر با داشتن ویژگی های کیفی آن می باشد. برای رسیدن به این مهم توجه به موارد زیر ضروری است:

تفکیک و پرورش جداگانه جنس های نر و ماده و مهم تز از همه تراکم اعضا تاثیر زیادی بر یکنواختی گله دارد.

هر ۷ روز یک بار باید وزن کشی از پرنده ها بطور رندوم در سالن صورت گیرد و وزن جوجه را با وزن ایده آل در نظر گرفته شده مقایسه گردد. نوع نژاد تعیین کننده وزن ایده آل برای جوجه های بوقلمون می باشد و به همین دلیل باید وزن بیان شده توسط کارخانه تولید کننده جوجه را به عنوان شاخص در نظر گرفت.

میزان مصرف دان در ۲۴ ساعت باید مانیتورینگ و توزین شود و مهم تر از همه امکان دسترسی یکسان جوجه ها به غذا می بایست تامین گردد . هدر شدن و از دست رفتن مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است و جهت جلوگیری از این امر حتماً دانخوری ها باید با نظم تنظیم شوند. فرایند نوک چینی بوقلمون ها نیز می تواند در مصرف بهینه و عدم پرت دان تاثیر گذار باشد.

بررسی تغذیه بوقلمون

در موضوع تغذیه بوقلمون ، تهیه انواع گوناگونی از غذاها و جیره های متعادل که می تواند نیازهای بوقلمون گوشتی را در تمامی مراحل رشد و نمو تامین نماید و راندمان و پول سازی را در بهترین حالت ممکن ایجاد کند بسیار مهم و ضروری است . مواد غذایی که برای این پرنده ها در نظر گرفته می شود در کنار تامین نمودن نیازهای این پرنده به انرژی، پروتئین، انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین های مختلف و اسیدهای چرب ضروری می بایست مقرون به صرفه باشد. دان ها و مواد غذایی حتماً باید تازه و از نظر محتوای غنی باشد. استفاده از مواد غذایی مختلف در کیفیت رشد پرنده ها بسیار تاثیر گذار است از این رو از دادن مداوم یک غذا های تکراری بپرهیزید.

مقدار ویتامین D3 جیره غذایی باید در هفته های نخست و دوم مورد توجه قرار بگیرد. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات حاصل از ریکتزیا یا نرمی استخوان استفاده از ۱۰۰۰ واحد بین الملل D3 به ازای هر جوجه امری ضروری می باشد.

 

بررسی سلامتی و بهداشت

سلامتی و بهداشت را می توان در یک توضیح ساده تر می توان به عنوان فاکتور اصلی در رشد یکنواخت اعضای گله، تولید محصولات سالم تر و داشتن تلفات کمتر در نظر گرفت.

مواردی که در این زمینه باید رعایت کنید عبارت اند از:

  • اعضای گله در یک بازه سنی باشند
  • بهره گیری از لباس مخصوص و حوض برای ضدعفونی کردن 
  • بهره گیری از دان و جیره غذایی سالم و تازه 
  • در نظر گرفتن اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود پرنده ها به انبار دان و غذا 
  • پاکیزه نگه داشتن سالن و محیط پرورش 
  • تمیز کاری و ضدعفونی کردن سالن 
  • پاکسازی و ضدعفونی کردن آبخوری، دانخوری و لوازم مربوطه

بررسی سلامتی گله – طرح توجیهی پرورش بوقلمون

بهترین روش برای داشتن یک گله سالم، پیشگیری از بروز هرگونه بیماری می باشد. پیرو همین امر لازم است که پرورش دهنده برنامه واکسیناسیون را با مشاوره دامپزشک برای گله تنظیم کند.

توجه داشته باشید که افزایش یا کاهش ناگهانی دما، سیستم تهویه غیر استاندارد، اعمال تغییرات ناگهانی در دان و غذای پرنده ها و عدم تامین آب به میزان کافی می تواند زمینه لازم برای بروز انواع بیماری های تنفسی و میکروبی را ایجاد کند.

برنامه غذایی که برای بوقلمون ها در نظر میگیرید باید دارای انواع ویتامین ها، آمینو اسیدها، املاح و مواد انرژی زا باشد تا تمام نیاز های پرنده برای رشد را تامین کرده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

 

توجه ویژه : این مطلب در حال بروز رسانی می باشد. فایل PDF کامل طرف توجیهی پرورش بوقلمون بعد از پایان به صورت رایگان در سایت قرار خواهد گرفت.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. مطالبی که ارائه کردید عالی بود فقط ممکنه بفرمایید طرح توجیهی رو کی ارائه می کنید

    1. سلام
      خوشحالیم که راضی بودید
      با توجه به تغییرات گسترده و روزانه ی قیمت ها ، ارائه ی یک طرح توجیهی در این شرایط کار نادرستی هست ، باید چند ماه قیمت ها ثابت بمونه تا بشه یه طرح توجیهی خوب معرفی کرد

  2. سلام وقت بخیر
    با توجه به اینکه تجربه ای ندارم اما به نظرم عالی بود تقریبا به همه موارد توجه شده بود فقط بفرمائیدبرای شروع کار با چه تعداد شروع کنیم ومثلا برای پرورش ۲هزار قطعه چند متر سالن نیاز است البته با در نظر گرفتن سالن خوراک .

    1. برای شروع می توانید از چند بوقلمون ماده و یک بوقلمون نر شروع کنید و یا با خرید تعدادی تخم نطفه دار بوقلمون و دستگاه جوجه کشی کار خودتون رو شروع کنید
      معمولا برای هر پرنده ۱ متر مربع در نظر گرفته می شود، بنابراین برای ۲۰۰۰ قطعه باید ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ مترمربع فضا داشته باشید.

  3. سلام و تشکر از طرح توجیهی ، یه مقدار نقص در طرح شما وجود داشت ولی کامل خوندم در هر حال خوب بود ولی متاسفانه با توجه به شرایط کنونی کشور مقرون به صرفه نبودن پرورش بوقلمون با قیمت نهاده ها و نبودن گوشت بوقلمون در سبد خانگی خانوارها به نظر بنده اصلا صرفه اقتصادی ندارد در حال حاضر باید قیمت گوشت بوقلمون کیلویی ۴۵ هزار تومان باشد تا بصرفه باشد

    1. در نظر داشته باشید که هر محصولی مشتریان و طرفداران خاص خود را دارد و قرار نیست که گوشت بوقلمون را به همه اقشار جامعه بفروشید بلکه مشتریان خاص خود را خواهید داشت که با تبلیغ و اعتماد سازی به دست خواهد امد.

  4. باسلام
    ممنون از راهنمایی و توضیحات کاملتون خواهشا در صورت امکان فایل طرح رو با جزئیات بیشتر در مورد ریزه کاری ها رو با براورد میزان زمین و سرمایه مورد نیاز جهت چ تعداد از پرورش این پرنده رو بزارید.
    ممنونم خسته نباشید.

    1. سلام
      متاسفانه با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کنونی ، امکان این مورد وجود نداره چون هر لحظه قیمت عوض میشه و نمیشه دقیق گفت که چی به چیه

  5. با سلام و احترام
    لطفا در صورت امکان فایل طرح توجیهی را بصورت کامل و البته با برآوردهای اقتصادی و مالی سال ۹۹ در سایت قرار دهید.
    با سپاس

    1. با سلام
      با توجه به تغییرات لحظه ای قیمت ، ارائه ی موردی که میگید کمی دور از انتظاره
      با تثبیت قیمت ها میشه راهنمایی دقیقتری کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس