شرایط لازم برای پرورش و نگهداری جوجه قرقاول

شرایط لازم برای پرورش و نگهداری جوجه قرقاول

نگهداری از جوجه قرقاول های یک روزه تا سن یک ماهگی حساس ترین مرحله از پرورش این پرنده ها می باشد. اگر جوجه قرقاول سن یک ماهگی را رد کند دیگر به ندرت درگیر بیماری میشود و خلی زود خود را با شرایط محیطی وفق میدهد. اما برای نگهداری جوجه قرقاول ها تا سن ۳ الی ۴ هفتگی و جلوگیری از تلفات نیاز به یک برنامه ریزی دقیق داریم. در ادامه این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس شرایط نگهداری از جوجه قرقاول یک روزه را شرح میدهیم.

محل نگهداری جوجه ها

نگهداری از جوجه قرقاول همانند جوجه یک روزه دیگر طیور است و فقط تفاوت اندکی در نحوه تغذیه آنها وجود دارد. در ابتدا باید یک محیط سربسته و تمیز با دمای گرم و تهویه مناسب برای جوجه ها فراهم کرد. قبل از انتقال جوجه ها به محل نگهداری، آن سالن باید از قبل ضدعفونی شده و آماده پذیرش جوجه ها باشد. بیماری عفونت زرده را در جوجه های تازه متولد شده باید بسیار جدی گرفت و برای این منظور گرم و تمیز بودن سالن الزامی است.

ویژگی های محیط نگهداری قرقاول - چیکن دیوایس

گرمای مورد نیاز جوجه قرقاول و نحوه تأمین آن

سیستم تنظیم حرارت بدن جوجه های نابالغ تکامل یافته نیست و قادر به تنظیم حرارت بدئن خود در مواجهه با هوای بیرون از دستگاه جوجه کشی نیستند ، بنابراین تنظیم حرارت مناسب جایگاه جوجه ها در دوره پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین منظور لازم است قبل از ورود جوجه ها دمای سالن را به حد مطلوب رساند.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» تنظیم اتوماتیک میزان حرارت و رطوبت در دوران ستر و هچر
» کاربری اتوماتیک و آسان
» بهره گیری از شانه های همه کاره و مناسب برای جوجه کشی از تخم قرقاول
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

گرم کردن جوجه ها به طور طبیعی توسط والدین انجام میگرد. در روش مصنوعی گرم کردن جوجه ها به وسیله لامپ مادر مصنوعی انجام میگرد. برای اینکه جوجه ها زیاد از منبع حرارت ( مادر مصنوعی ) دور نشوند اطراف دستگاه های گرم کننده را باید حصاربندی کرد. حصار در فاصله ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتری از دستگاه گرم کننده به طور دایره ای و با ارتفاع نیم متری نصب میشود. هدف از ایجاد حصار به شکل دایره جلوگیری از تجمع جوجه ها بر روی هم میباشد. اگرنه در حصارهای مربعی یا مستطیلی شکل جوجه ها در گوشه ها بر روی هم جمع شده و خفه خواهند شد.

حصاربندی جایگاه جوجه قرقاول ها - چیکن دیوایس

میتوان از کارتن پلاست برای ایجاد این گاردها استفاده کرد. دمای زیر لامپ باید ۳۵ درجه باشد و اطراف لامپ نزدیک به ۳۰ درجه خواهد بود. بین رفتار جوجه ها بهترین نشانه برای مناسب بودن درجه حرارت سالن می باشد ، به طوری که از طریق نحوه پخش آنها در محدوده جوجه ریزی می توان به میزان درجه حرارت محل پرورش جوجه ها پی برد که به صورت زیر می باشد:

اگر جوجه ها در سطح سالن در اطراف لبه مادر مصنوعی گسترده و پرجنب و جوش باشند این نشانه متناسب بودن حرارت سالن است.

بالعکس اگر جوجه ها همگی در زیر مادر جمع باشند و سروصدا نمایند این به معنای آن می باشد که هوای سالن سرد است و باید فورا نسبت به افزایش درجه حرارت تا میزان لازم اقدام شود.

در صورتی که جوجه ها کاملا از اطراف مادر مصنوعی دور باشند نشانه آن است که هوای سالن بیش از اندازه گرم است و باید نسبت به کاهش درجه حرارت اقدام شود.

اگر جوجه ها در گوشته ای به صورت فشرده به دور هم جمع باشند این حالت نشانه آن است که علاوه بر سردی هوا کوران نیز در سالن وجود دارد و باید فورا نسبت به رفع آن اقدام شود.

روش گرم کردن آشیانه بدون استفاده از مادر مصنوعی

لامپ مادر مصنوعی بهترین وسیله برای گرمایش جوجه ها می باشد و حتما از این وسیله در نگهداری جوجه ها باید استفاده کرد. اما در شرایط اضطرای  با استفاده از هیتر ، بخاری یا سیستم گرمایش از کف نیز میتوان سالن پرورش را گرم کنید. در صورت استفاده از این روش دمای روز اول در سالن جوجه ها باید حدود ۳۴ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد.

توجه : در این روش جوجه ها بیشتر در محل هایی تجمع می کنند که دمای آن منطقه مطابق با احتیاجات آنها باشد. همچنین در این روش باید به دمای کف سالن توجه کرد که گرم باشد وگرنه گرم بودن لایه بالایی به درد جوجه ها نمیخورد.

آب قند برای جوجه قرقاول

استفاده از آب قند در یکی دو روز اول باعث تحریک اشتهای جوجه ها، جذب انرژی و سرحال شدن آنها میشود. اما نباید بیش از حد به جوجه یک روزه آب قند داد چون برای روده های جوجه خوب نیست. برای تهیه آب قند مورد نیاز جوجه ها کافی است که ۴ گرم شکر را در یک لیتر آب حل کرده و این آب قند را تا ۳ روز به جوجه ها بدهید. دمای آب مصرفی جوجه ها بیش از ۲۰ درجه باشد و هرگز از آب خنک یا سرد در تغذیه جوجه ها استفاده نکنید. همچنین از آبخوری کله قندی همچون آبخوری کله قندی بلدرچین برای دسترسی راحت جوجه ها به اب استفاده کنید تا در هنگام آب خوردن خیس نشوند.

در روز اول مولتی ویتامین و الکترولیت هم میتوان به آبخوری جوجه ها اضافه کرد. اما توصیه میکنیم قبل از دادن هر نوع مکمل به جوجه ها، با یک دامپزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه عادت دادن جوجه یک روزه قرقاول به غذا خوردن

در جوجه کشی طبیعی، قرقاول ماده نحوه غذا خوردن و پیدا کردن آن را به جوجه هایش یاد میدهد. برای همین در روش مصنوعی جوجه ها برای پیدا کردن غذا و خوردن آن نیاز به کمک دارند. استفاده از گارد دایره ای و قرار دادن جوجه در داخل آن تا حدود زیادی باعث میشود که جوجه از منابع غذایی دور نشود، اما برای عادت دادن آنها به غذا خوردن کافی نیست.

برای تغذیه جوجه ها باید حتما از دان پودری با پروتئین بالا استفاده کرد. دان پیش استارتر با ۲۸ درصد پروتئین برای این منظور پیشنهاد میشود. غذای جوجه یک روزه را باید بر روی کارتن ریخته تا جوجه ها دسترسی راحتی به آن داشته باشند. هر روز دان جوجه ها را تازه کنید و قبلی را دور بیندازید. از روز سوم دانخوری سینی برای جوجه ها قرار دهید. در همان ابتدای یک روزگی باید جوجه ها را با بهترین جیره غذایی بزرگ کنید و در دوره رشد به آنها مکمل بدهید تا در زمان بلوغ عملکرد مناسبی در تولید مثل یا تخمگذاری داشته باشند.

در این لینک تمامی نکات مهم غذا دادن به قرقاول یک روزه را بخوانید.

روشنایی مورد نیاز جوجه قرقاول - چیکن دیوایس

نور مناسب برای جوجه ها

جوجه قرقاول یک روزه را به مدت ۲۴ ساعته نیاز به روشنایی دارد اما در روز دوم باید مدت زمان روشنایی را کم کنید تا جوجه ها بتوانند بخوابند. نخوابیدن باعث ضعف و تلف شدن جوجه قرقاول میشود. بعد از گذشت یک هفته حصارهای دایره ای را جمع آوری کنید و ۱۴ ساعت خاموشی برای خواب جوجه ها فراهم نمایید. ساعات خاموشی را به تدریج از روز دوم تا روز هشتم زیاد کنید و یک دفعه سالن را از ۲۴ ساعت روشنایی به ۱۰ ساعت روشنایی نرسانید.

چطور از تلف شدن جوجه قرقاول جلوگیری کنیم؟

بیشترین تلفات قرقاول از سن یک روزگی تا ۲۰ روزگی می باشد، برای جلوگیری از تلف شدن جوجه قرقاول ها نکات زیر را رعایت کنید:

✔️ از خیس شدن جوجه ها یا بستر نگهداری آنها جلوگیری کنید.

✔️ دمای محیط مخصوصا دمای کف زمین را گرم نگه دارید و مطابق نیاز گفته شده آن را تأمین کنید.

✔️ محل نگهداری جوجه ها باید تمیز و به دور از هر گونه آلودگی و عوامل بیماری زا باشد.

✔️ جوجه ها را در محل قرنطینه شده و به دور از هر طیور و پرنده ای دیگر حتی دور از قرقاول های بالغ نگه دارید.

✔️ مانع از ضربه و برخورد جوجه ها با جسم های سخت شوید.

✔️ دان مناسب با سن جوجه ها در اختیار آنها قرار دهید.

✔️ از آب تمیز با دما و کیفیت مناسب استفاده کنید.

✔️ جوجه ها را به دور از استرس نگه دارید. مواردی همچون نور با شدت بالا، سر و صداهای بلند، حرکات تند و ناگهانی، دنبال کردن جوجه ها، ورود حیواناتی مثل گربه، سگ، شغال، پرنده های وحشی و غیره باعث استرس جوجه قرقاول خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله نحوه نگهداری جوجه قرقاول ها و نکات مهم آن را شرح دادیم. با رعایت این نکات میتوانید جوجه های یک روزه قرقاول را با موفقیت از دوره بحران (۳ هفته اول) عبور دهید. اگر جوجه ای دچار بیماری شد و علائم داشت حتما آن جوجه را از گله جدا کنید تا بیماری به کل گله سرایت پیدا نکند وگرنه تلفات بسیار زیادی خواهید داد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلاام من چطوری میتونم و از کجا جوجه قرقاول سفارش بدم که ارسال کنید،برام

    1. سلام دوست عزیز
      باید از فروشندگان یا پرورش دهندگان معتبر سوال کنی

  2. بسیار تا بسیار عالی بود،،بنده بشدت علاقه داشتم و دارم پرورش بدم،لطفا بگید جوجه مولد جوجه ۱روزه سره حال خوب از کجا باید بخرم کدوم شهر ایران،ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      حتما از فارم های معتبر خریداری کنید که در حین پرورش مشکلی متوجه شما نباشه

  3. سلام وقتتون بخیر من یک جوجه قرقاول ۲ ماهه داشتم که یک روز دیدم که یکی از پاهاش کج شد و نمی تونه راه بره . بردمش پیشه دامپزشک بهش دارو داد. نزدیک یه ماهه که دارو رو بهش دادم ولی اتفاقی نیفتاد . ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.

    1. احتمالا بسترش مناسب نیس و میتونه از کمبود ویتامین هم باشه. بهش مولتی ویتامین بده یا به یک دامپزشک درست و حسابی ببر

  4. سلام وقتتون خوش یک سوال درباره‌ی جوجه قرقاولم که حدود ۲ هفتش هست، از حضورتان داشتم: مدفوع جوجه قرقاول به مقعدش می چسبد و اکثرا به طور کامل دفع نمی کند. ممنون میشم من رو راهنمایی کنید.

    1. از غذاهای دارای فیبر مثل میوه و سبزیجات و علوفه زیاد بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس