بررسی سنسور دستگاه جوجه کشی LM35

سنسور دستگاه جوجه کشی LM35

سنسور دستگاه جوجه کشی LM35 : یکی از مهمترین اجزای اصل در دستگاه جوجه کشی سنسور تشخیص دما و رطوبت آن می باشد.وقتی صحبت از سنسور آن هم در یک ماشین جوجه کشی به میان می آید.

امکان ندارد نامی از سنسور LM35 برده نشود.امروزه دیگر سالیان سال است که سنسور LM35 به یکی از معروف ترین سنسور های بازار صنعت و جوجه کشی تبدیل شده است.دقت کنید که معروف ترین نه بهترین و دقیق ترین سنسور.

سنسور : LM35 این سنسور تغییرات دمای محیط خود را در قالب ولتاژ آنالوگ به سیستم های کاربردی و ابزار های کنترلی چون PLC و یا برد های طراحی شده مخصوص ارسال می نماید.در انتهایی همین مطلب به بررسی جنبه های فنی این سنسور خواهیم پرداخت.

مشکل سنسور LM35 در دستگاه های جوجه کشی :

سنسور دستگاه جوجه کشی LM35 : همان طور که می دانید یکی از عوامل دخیل در راندمان دستگاه جوجه کشی که اتفاقا بسیار مهم نیز می باشد تنظیم بودن دقیق دما است.

به طور کلی ساده بخواهیم به موضوع نگاه کنیم اگر دما یک درجه کمتر از حد مورد نیاز باشد ( برای مثال در مرغ ۳۷.۲ در دوران ستر ) جوجه ها دیرتر از تخم خارج میشوند و اگر بیش از یک درجه کمتر از حد مورد نیاز باشد به طور کل راندمان بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند.

همین مورد در دمای بیش از حد مورد نیاز نیز صدق می کند و حتی می توان گفت دمای بیشتر سریع تر صدمات جبران ناپذیری را به تخم ها و جنین داخل آنها وارد می کندپس نقش سنسور در چنین شرایطی بسیار حیاتی میشود.

در بیشتر دستگاه های جوجه کشی و به خصوص آنهایی که دارای بدنه فلزی هستند از سنسور LM35 استفاده میشود.این سنسور از نوع صنعتی بوده و کاملا با دوام با طول عمر بالا و تقریبا دقیق می باشد ولی یک مشکل اساسی دارد و آن هم نیاز به کالیبراسیون دوباره بعد از استفاده چند باره می باشد.

بیشتر افرادی که از دستگاه جوجه کشی استفاده می نمایند دانش فنی کامل به آن نداشته و نمی توانند سنسور را دوباره کالیبره نمایند.

معمولا فروشندگان این محصولات ادعا دارند که کالیبراسیون سنسور LM35 بسیار آسان می باشد ولی در اصل اینگونه نیست و برای کالیبره کردن دوباره سنسور نیاز به ابزار های دقیق اندازه گیری دما مانند دماسنح testo و تجربه و دانش فنی لازم می باشد.

اصلا کالیبره بودن سنسور یعنی چی ؟

حال که این موضوع مطرح شد بهتر است بدانیم اصلا کلیبره بودن سنسور یعنی چه؟بنا به گفته وبسایت ویکی پدیا :

واسنجی یا کالیبراسیون مطابقت با استاندارد را تعیین می‌کند. کالیبراسیون اندازه‌گیری و تعیین صحت وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تایید شده می‌باشد.

به زبان ساده یعنی ما یک سنسور دیگری داشته باشیم که به صحت سلامت و دقت آن کاملا اطمینان داشته باشیم و آن را به عنوان مرجع تایید شده قرار دهیم و سایر سنسور ها را با آن تنظیم کنیم.

خارج شدن سنسور از کالیبره یعنی چی ؟

مثلا دمای داخل دستگاه جوجه کشی در اصل ۳۷.۲ درجه می باشد ولی سنسور به ما دمای بیشتر مثلا ۳۹ یا دمای کمتر مثلا ۳۶ را نشان می دهد.این یعنی سنسور با دقت مناسبی کار نمی کند و در واقع از کالیبره خارج شده است.
نکته مهم : در برخی از دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار از این سنسور برای تشخیص رطوبت نیز استفاده می نمایند.معمولا دور سنسور یک پد یا رطوبت گیر قرار می دهند و با اندازه گیره دمای خیس ( رطوبت گیر ، رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی را جذب می کند و نمدار میشود ) با استفاده از نمودار استوکیومتری رطوبت را اندازه گیر می کنند که دقت لازمه را ندارد.

ابعاد فنی سنسور دستگاه جوجه کشی LM35 :

وقتی این سنسور را در دست بگیرید سه پایه در آن را مشاهده خواهید کرد.
اولین پایه از سمت چپ پایه vcc سنسور می‏باشد که به ۵ ولت وصل می‏شود.
دومین پایه یا همان پایه قرار گرفته در وسط سنسور ، ولتاژ خروجی یا است که آن به میکروکنترلر وصل خواهد شد.
پایه سوم سنسور ، زمین GND سنسور می باشد.
همچنین محدوده اندازه گیری این سنسور ۵۵- تا ۱۵۰+ درجه سانتیگراد می باشد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋