ساخت قفس بلدرچین – آموزش قدم به قدم به همراه ویدیو

ساخت قفس بلدرچین از سیر تا پیاز

به عنوان یک پرورش دهنده بلدرچین استفاده از قفس یک نیاز اصلی می باشد. در بازار کنونی به دلیل گران بودن قفس های مخصوص بلدرچین ، ایده ساخت قفس بلدرچین در اولویت قرار میگیرد.

ساخت قفس بلدرچین آن هم به صورت مکانیزه یکی از  روش هایی است که تاثیر زیادی در افزایش درآمد شما و سلامت بلدرچین های شما خواهد داشت چون بلدرچین جزو پرنده هایی است که در یک مکان کوچک هم می توان آنها را پرورش داد. بلدرچین ها با اینکه در برابر سر و صدا و بیماری ها حساس هستند، اما با رعایت موارد بهداشتی در مکان پرورش و استفاده از مواد غذایی تازه می توان از بیمار شدن آنها جلوگیری کرد. با اینکه می توانید قفس های مخصوص بلدرچین ها را بخرید، اما اگر فردی فنی هستید و ابزار های لازم را در اختیار دارید  می توانید به سادگی اقدام به ساخت قفسی مناسب برای این پرنده بکنید. پس پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب از سری مطالب آموزشی وبلاگ چیکن دیوایس ، با آموزش رایگان ساخت قفس بلدرچین همراه ما باشید.

قفس بلدرچین یک طرفه
قفس بلدرچین یک طرفه
» ظرفیت قرارگیری ۱۶۵ بلدرچین بالغ
» برخورداری از قابلیت ارسال، حمل و دمونتاژ آسان
» روش خروج تخم از شانه و فضولات از قفس به صورت اتوماتیک
قیمت : ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

چند نوع قفس بلدرچین وجود دارد؟

انواع قفس بلدرچین

برخی از پرورش دهندگان تمایل دارند، بلدرچین ها را در کف سالن و یا در کف حیاط پرورش دهند. اگر میخواهید پرورش در بستر را پیاده کنید، بهترین راه حل پرورش در سالن خواهد بود چون دیگر نیازی به ساختن قفس نیست. اما اگر تمایل به پرورش بلدرچین ها به صورت مکانیزه دارید که بیشتر برای بلدرچین های تخمگذار صورت می گیرد، حتما با آموزش ادامه مطلب همراه باشید، در ادامه مطلب نحوه ساخت قفس مکانیزه برای بلدرچین های تخمگذار توضیح داده شده است. 

ملزومات لازم برای ساخت

ملزومات لازم برای قفس بلدرچین

با توجه به اینکه بلدرچین ها از میزان تخم گذاری بالایی برخوردارند، بنابراین پرورش آنها در قفس های مکانیزه ضمن افزایش بهداشت محیطی و صرفه جویی در هزینه های شما، منجر به افزایش تخم گذاری بلدرچین ها و در نتیجه افزایش درآمد شما خواهد شد. مواد اولیه زیر برای ساخت قفس بلدرچین مکانیزه لازم خواهند بود، سعی شده از ساده ترین و ارزانترین مواد اولیه استفاده شود.

  1.  چوب یا ورق های گالوانیزه برای ساخت چارچوب کلی
  2. پروفیل های فلزی یا میلگرد برای ساخت شاسی قفس
  3. توری فلزی برای ساخت کف قفس
  4. لوله پلیکا برای ساخت دانخوری
  5. حلبی یا گالن بریده شده برای ساخت سینی تخم ریز و سینی فضولات
  6. لوله pvc برای آبرسانی
  7. آبخوری نیپل
  8. دستگاه جوش
  9. پیچ
  10. دریل
  11. متر

قدم اول – ساخت چارچوب کلی قفس

 

چارچوب قفس بلدرچین
چارچوب قفس بلدرچین

برای ساخت چارچوب قفس می توانید از چوب، پروفیل و یا میلگرد استفاده کنید. چوب ها قیمت ارزانی دارند، اما طول عمر پایینی داشته و به مرور زمان در اثر رطوبت بالا دچار پوسیدگی خواهد شد، اما پروفیل ها و میلگرد ها از دوام و طول عمر بالای برخوردارند و سال ها می توانید از قفس ساخته شده استفاده کنید.

معمولا قفس های بلدرچین به صورت سه طبقه ساخته می شود، این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد که قفس ها را چند طبقه بسازید. اما هر طبقه باید دارای طول، عرض و ارتفاع مشخصی باشد که در اینجا ما طول قفس را ۲ متر، ارتفاع هر طبقه را ۵۰ سانتی متر و عرض آن را ۴۰ سانتی متر در نظر گرفته ایم.

چوب، میلگرد و یا پروفیل مورد نظر خود را در اندازه های گفته شده بِبُرید و با استفاده از جوش یا پیچ به یکدیگر متصل کنید. اگر می خواهید قفسی سه طبقه بسازید، طبیعتا باید ارتفاع میلگرد ها یا چوب ها را یک و نیم در نظر بگیرید و میله های هر طبقه را به فاصله نیم متر به آن متصل کنید. در این آموزش ساخت قفس بلدرچین سعی گردیده است محصولی ساخته شود که چندین سال بتوانید از آن بدون مشکل استفاده نمایید.

قدم دوم – نصب آبخوری

 

نصب آبخوری در قفس بلدرچین
نصب آبخوری در قفس بلدرچین

پس از ساخت چارچوب کلی و قبل از اینکه توری ها را نصب کنید، باید سیستم آبخوری را پیاده کنید، چون پیاده سازی آن پس از نصب توری ها مشکل خواهد بود. برای اینکار باید آبخوری های نیپل را به لوله های pvc متصل کرده و از وسط قفس عبور دهید، طوری که بلدرچین ها به راحتی به آب دسترسی داشته باشند. لوله های پی وی سی را به مخزن آب متصل کنید و مخزن را در ارتفاع بالاتری از قفس قرار دهید. مخزن حتما باید دارای شیر آب باشد تا در مواقع ضروری بتوان آن را بست.

قدم سوم –  اتصال توری ها

 

اتصال توری ها در قفس بلدرچین
اتصال توری ها در قفس بلدرچین

پس از ساخت چارچوب کلی قفس، باید توری ها را به گوشه ها و کف آن متصل کنید. دقت کنید که توری ها باید محکم باشند تا بتوانند وزن بلدرچین ها را تحمل کنند و به راحتی نیز پاره نشوند، بهتر است توری را از جنس فلزات غیر قابل زنگ مانند آلومینیوم انتخاب کنید تا طول عمر بالایی داشته باشد. توری ها نباید به اندازه ای گشاد باشد که پای بلدرچین ها از لا به لای آن آویزان شود و به اندازه ای نیز ریز نباشد که فضولات پرنده در لا به لای آن گیر کند. قسمت هایی از توری را که سر بلدرچین را در آن قرار دارد، برش داده تا بلدرچین به راحتی سر خود را از آن بیرون آورده و دان بخورند.

در مراحل ساخت قفس بلدرچین به شیب کفی سینی قفس دقت داشته باشید. هنگام نصب توری های کف قفس باید دقت کنید که حالتی شیب دار داشته باشد. چون شما قصد دارید از پرنده ها تخم بگیرید، بنابراین تخم گذارده شده باید بلافاصله لیز خورده و به قسمت تخم ریز منتقل شود.

تعداد طبقات و ارتفاع مناسب قفس بلدرچین چقدر است؟

حداکثر تعداد طبقات مجاز قفس بلدرچین یک طرفه و یا دو طرفه، ۵ عدد میباشد. هر چقدر تعداد طبقات بیشتر باشد، پرندگان بالایی به لایه هوای گرم نزدیک تر شده و دچار استرس گرمایی میشوند. زیرا دمای هوا در بخش بالایی یک سالن گرم تر از بخش پایینی است.

شیب مناسب کفی قفس بلدرچین چقدر است؟

شیب مناسب برای کفی قفس بلدرچین ۱۰ الی ۱۲ درجه ای است. اگر کفی بیش از حد شیب داشته باشد، بلدرچین ها خسته شده و در قسمت جلویی قفس تجمع میکنند. همچنین شیب زیاد بر خوراک و تخمگذاری بلدرچین ها نیز تأثیرگذار است.

فاصله استاندارد بین طبقات قفس بلدرچین

فاصله استاندارد بین طبقات قفس بلدرچین از کف سینی تخلیه کود تا سینی طبقه بالایی، ۴۵ سانتی متر است. رعایت فاصله مناسب بین طبقات به جهت عبور هوا و توزیع نور و راحتی پرنده ها الزامی است.

توری قسمت کف را در اندازه ۶۰ سانتی متر بِبُرید و در انتها ۱۰ سانتی متری که بیرون می ماند به عنوان قسمت جمع آوری تخم ها کاربرد خواهد داشت، با استفاده از تکه حلبی یا گالن این قسمت را پوشش داده و مکان امنی برای تخم های تولید شده فراهم کنید. پس توری ها را کمی با فاصله از انتهای چارچوب نصب کنید تا جا برای سینی مخصوص فضولات وجود داشته باشد.

 قدم چهارم – نصب دانخوری

 

دانخوری قفس بلدرچین
دانخوری قفس بلدرچین

دانخوری ها را از لوله پلیکا انتخاب کنید، این لوله جنس خوبی داشته و کاملا بهداشتی است و از دوام و طول عمر بالایی نیز برخوردار است. این لوله ها را به اندازه ۲ متر انتخاب کنید و در بالای قسمت تخم ریز و با فاصله مناسب نصب کنید، طوری که بعدا مانع برداشتن تخم ها نشود.

لوله را از قسمت بالایی بُرش داده تا امکان دانریزی به راحتی ممکن شود و بلدرچین ها نیز به راحتی بتوانند دان بخورند. به منظور بی خطر سازی لبه ها، حتما آنها را با استفاده از یک سوهان کُند کنید. برای جلوگیری از ریخته شدن دانه ها از اطراف لوله، بهتر است دو طرف آن را با پلاستیک های مناسبی ببندید.

قدم پنجم – ساخت سینی جمع آوری فضولات

 

سینی جمع آوری فضولات
سینی جمع آوری فضولات

برای جلوگیری از کثیف شدن کف قفس و جمع آوری راحت فضولات، استفاده از سینی های مخصوص فضولات بهترین راه حل خواهد بود. شما باید قفس را طوری طراحی کنید که فضولات پرنده ها از توری عبور کرده و بر روی این سینی جمع آوری شود. بنابراین انتخاب یک توری محکم با سوراخ های مناسب بهترین راندمان را خواهد داد و هیچ فضله ای زیر پای پرنده ها نخواهد ماند.

برای ساخت سینی ها می توانید از پلاستیک، حلبی و یا ورق های گالوانیزه استفاده کنید. سینی ها را در عرض ۴۰ سانت و طول ۲ متر بُرش دهید. اما قبل از اینکه سینی ها را قرار دهید باید پایه های مناسبی را برای آن بسازید. تکه ای از ورق های گالوانیزه را در سمت چپ و تکه ای را نیز در سمت راست قرار دهید تا سینی به راحتی بر روی آن قرار گرفته و امکان حرکت دادن آن نیز وجود داشته باشد.

به منظور جلوگیری از ریزش فضولات بر روی زمین، باید کناره های آن را کج نموده و به سمت بالا بدهید. لبه ها را حتما با استفاده از سوهان های فلزی کُند کنید تا بعدا به دست هایتان آسیب نرساند.

به مراحل پایانی ساخت قفس بلدرچین رسیده ایم و اکنون قفس مکانیزه شما آماده استفاده است، در هر طبقه حدود ۵۰ الی ۶۰ بلدرچین تخم گذار قرار می گیرد. دقت کنید که از این قفس برای پرورش بلدرچین های گوشتی نیز می توان استفاده کرد، چرا که زمان رسیدگی، آبدهی و داندهی را به حداقل خواهد رساند و در عرض چند دقیقه می توانید فضولات را از بستر خارج کنید، بنابراین بهداشت محیطی و تغذیه ای پرنده ها افزایش یافته و در نتیجه درصد مرگ و میر آنها نیز کاهش خواهد یافت و در نهایت استفاده از این ابزار منجر به افزایش درآمد شما خواهد شد.

ویدیوی اموزش ساخت قفس بلدرچین ساده

در ادامه شما را دعوت به دیدن ویدیوی زیر می کنیم، در این ویدیو نحوه ساخت قفس بلدرچین توضیح داده می شود :

در ویدیوی زیر شما با نحوه اتصال قطعات قفس بلدرچین و در نهایت سرپا کردن آن به صورت مرحله به مرحله آشنا خواهید شد. قفس های بلدرچین در انواع مختلفی ساخته می شوند، برخی از آنها با چوب، برخی با لوله های pvc و برخی نیز با پروفیل های آلومینیومی و صفحات گالوانیزه ساخته می شوند که انتخاب مواد اولیه بر عهده شما خواهد بود. چوب و تخته قیمت ارزانی دارند اما در عوض طول عمر پایینی داشته و در اثر رطوبت بالای سالن در مدت کوتاهی از بین خواهد رفت، اما در مقابل پروفیل های آلومینیومی و گالوانیزه مدت زمان بیشتری دوام خواهد آورد. از مزایای قفس مکانیزه بلدرچین می توان به امکان تغذیه راحت و سریع ، تمیز سازی سریع و بدون دردسر، افزایش میزان تخم گذاری بلدرچین ها ، تولید تخم هایی سالم و تمیز و بسیاری از مزایای دیگر اشاره کرد.
ویدیوی زیر که توسط کارشناسان بخش تولید گروه صنعتی اسکندری آماده شده ، نحوه آماده سازی یک قفس مکانیزه بلدرچین را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهد داد. قبل از شروع کار باید تمام مواد اولیه لازم را فراهم کرده باشید. در صورتی که خریدار قفس های مکانیزه گروه صنعتی اسکندری باشید تمامی این مواد در اختیار شما قرار خواهند گرفت و کارشناسان راهنمایی های لازم را برای نصب خدمت تان ارائه خواهند کرد.

ویدیو ساخت قفس 

به طور کلی برای ساخت قفس مکانیزه بلدرچین به شاسی های گالوانیزه ضد زنگ، تعدادی صفحات گالوانیزه ذوزنقه ای شکل ضد زنگ، توری گالوانیزه روسی، آبخوری های نیپل، دانخوری های گالوانیزه ، توری پلاستیکی سبز رنگ و تعداد زیادی پیچ و بست کمری احتیاج پیدا خواهید کرد. در مرحله اول باید ورق های ذوزنقه ای شکل را بر روی شاسی ها نصب کنید، سپس شاسی ها را به یکدیگر اتصال می دهید. در مرحله بعدی پس از برپایی قفس، اقدام به ساخت قسمت داخلی آن خواهید کرد.

توری ها را طبق ویدیو به یکدیگر متصل می کنید و در نهایت آبخوری نیپل را از دو طرف آن عبور می دهید. البته قبل از اینکه قفس توری را بر روی شاسی ها قرار دهید، باید دانخوری ها و سینی حمل فضولات را روی شاسی ها قرار داده باشید. ابعاد در نظر گرفته شده برای قفس یک طرفه بلدرچین ، طول ۱ متر ، عرض ۴۵ سانتی متر و ارتفاع ۲ متر است. اگر بخواهید از قفس دو طرفه استفاده کنید باید ابعاد آن را در اندازه های طول ۱ متر ، عرض ۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۲ متر در نظر بگیرید. شیوه ساخت آن به طور کلی بر اساس ویدیوی زیر است و اگر از مواد اولیه متفاوتی استفاده کنید، باز همین شیوه را باید در پیش بگیرید.

دانلود مستقیم ویدیو | یک نمونه خارجی از مراحل ساخت به زبان انگلیسی

 


برای آن دسته از عزیزانی که امکان ساخت این قفس را ندارند ، بسته آماده و قابل نصب تهیه شده است که می توانید از بخش محصولات قفس بلدرچین مشاهده نمایید. 

در صورت وجود هر گونه سوال از مراحل ساخت و آماده سازی یک قفس مناسب برای نگهداری بلدرچین می توانید سوالات و دیدگاه های خود را از بخش نظرات سایت با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام . ویدئوی آموزشی ساخت قفس رو دیدیم . محشره
    لطفا همین قفس ، اندازه قطعات بکار رفته و فاصله های قرار گرفته بر روی شاسی رو میفرمائید .
    بی. نهایت سپاسگزارم

  2. سلام آیا قفس بلدرچین مولد که تخم نطفه دار تولید کنه با قفس بلدرچین تخمگذار تفاوت داره؟ اگر بله تفاوتشون در چیه؟

    1. با توجه به اینکه برای تولید تم نطفه دار باید نر و ماده با هم جفت بشن
      و از طرفی قفس چند طبقه هم کوچیک و بری این کار مناسب نیست
      معمولا بلدرچین های مولد رو روی بستر پرورش میدن مگر اینکه قفس مورد نظر ارتفاع و اندازه بزرگتری داشته باشه

  3. سلام توری قفس روازکجا تهیه کنیم من گشتم نتونستم پیدا کنم اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. از فروشگاه های لوازم مرغداری و پرورش طیور می تونید پیدا کنید و یا تمامی وسایل رو به صورت اماده از وب سایت ما سفارش دهید.

    1. معمولا آب بند داره
      بهتر که از تولید کننده سوال کنید

  4. عالی بود فقط میتونیم بجای شاسی شما که استفاده کردین ما از قوطی اهنی استفاده کنیم؟؟؟

    1. سلام
      خیر دوست عزیز
      یکجا قفس رو میفروشیم با امکان افزایش یا کاهش طبقات
      موفق باشید

  5. سلام با همین ابعاد
    سه طبقه
    یک طرفه چند تا جوجه جا میگیره ؟؟؟
    اگه دوطرفه باشه چندتا جوجه جا میگیره؟؟؟
    دقت کنید لین مقدار برای سه طبقه هستش

    1. برای راهنمایی بهتر می توانید با کارشناسان فروش سایت تماس بگیرید
      شماره ها در پایین سایت درج شدن

  6. سلام خدمت شما
    ببخشید اگه بخوام قفس رو دوطرفه بسازم باید چه کار کنم لطفا توضیح بدید
    و بگید مواد اولیه رو از کجا تامین کنم

    1. سلام
      تهیه مواد اولیه باید از بازار صورت بگیره
      در مورد قفس دو طرفه هم اگه قصد ساخت قفس های کشویی هست ، دو برابر ضخامت عادی برای شاسی پشتی درنظر گرفته بشه میشه به صورت کشویی قفسهای پشتی رو هم نصب کرد

      1. ببینید
        من منظورتونو نفهمیدم
        من میخوام عین همین قفس ولی دوطرفه بسازم
        باید عرض چارچوب قفس رو دوبرابر بگیرم ؟؟؟؟؟؟
        و ارتفاع و طول رو تغییر ندم
        راستش نفهمیدم شاسی چیه 😁😁😁
        میشه اگه زحمت نیست بگید

        1. عین همین قفس شرایط متفاوت تری میتونه داشته باشه
          شاسی باید برشهای مشخصی داشته باشه که باید دستی درست کنید بعیده کسی براتون همچین شاسی رو در تعداد پایین بزنه
          ارتقاع نیازی به تغییر نداره ، عرض دوبرابر میشه ولی اون وسط یه جداکننده هست که تجهیزات دو طرف با زاویه مشخصی جدا شده
          الان دقیق نمیدونم چقدره ولی باید تست کنید

  7. باسلام خدمت شما هموطن عزیز،وسایل موردنیاز آبخوری و روش نسب آن واضح نبود و سریع رد شد لطفا برایم مقدار بیشتری توضیح بدهید،و چگونگی وصل کردن به مخزن آب.متشکرم از شما دوست عزیز

    1. سلام
      برای این کار می تونید از ابخوری های اماده نیپل استفاده کنید. توی ویدیو نحوه نصبشون اموزش داده شده
      معمولا مخزن رو در بالای قفس قرار میدن و اب از طریق لوله ها به ابخوری منتقل میشه
      ابخوری ها هم در داخل قفس و در بالای سر بلدرچین ها نصب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس