زمان مناسب برای هچر در جوجه کشی

زمان مناسب برای انتقال به حالت هچر چه زمانی می باشد؟

در ابتدا قبل از توضیح در مورد حالت هچر و زمان مناسب برای هچر در جوجه کشی به موضوع ستر و هچر چیست؟ می پردازیم ، برخی افراد با مفهوم و کاربرد واژگان ستر و هچر آشنا نیستند ، در واقع به طور خلاصه ستر و هچر دو زمان متفاوت در دوران جوجه کشی از تخم نطفه دار می باشد.دوره اول که برای مثال در تخم نطفه دار مرغ تا پایان روز ۱۸ ام به حساب می آید را دوره ستر  و سه روز انتهایی یعنی تا پایان  روز ۲۱ ام را دوره هچر می نامند.

دستگاه جوجه کشی صنعتی هواباتور مدل 1008 تایی
دستگاه جوجه کشی صنعتی هواباتور مدل ۱۰۰۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی و محلی
» سیستم رطوبت ساز اختصاصی
» برد جوجه کشی بروز و دقیق JDR970 PLUS
قیمت : ۲۶,۵۰۰,۰۰۰ تومان

در این دو دوره تنظیمات دستگاه جوجه کشی از لحاظ دما ، رطوبت و چرخش متفاوت از هم بوده و بایست به این نکته دقت شود.برای آشنایی هر چه بیشتر با ستر و هچر لطفا مطلب ستر و هچر چیست را مطالعه فرمایید.

زمان مناسب برای هچر در جوجه کشی

برگردیم به اصل موضوع این نوشته ، یعنی آموزش جوجه کشی و مطلب زمان مناسب برای هچر در جوجه کشی چه زمانی می باشد؟بیشتر افراد بر اساس تجربه که دارند این زمان مناسب را برابر با زمانی می دانند که ۱ تا ۲ درصد از تخم های قرار داده شده در دستگاه جوجه کشی شروع به ترک خوردن بکنند برای یک مثال عملی می توان به تخم نطفه دار مرغ اشاره نمود ، زمان انتقال تخم ها به سبد هچ و رفتن به حالت هچ در مرغ در روز ۱۹ ام می باشد در این روز در میانه های روز با اختلاف زمانی چند ساعت زود یا دیر اقدام به انتقال به حالت هچ نمایید.

نکته بسیار مهم که تاثیر مستقیم بر روند جوجه کشی دارد ، دما ، رطوبت و همچنین اندازه تخم های نطفه دار می باشد.بسته به کیفیت ماشین جوجه کشی مورد استفاده و دقت تنظیم دما و رطوبت ، شروع فرایند ترک خوردن تخم ها می تواند با اختلاف چند ساعت یا حتی بیشتر صورت بگیرید.پیشنهاد می کنیم در دوران هچ و یک روز مانده به این دوران حداقل ترین حالت ممکن را برای باز کردن درب دستگاه جوجه کشی انتخاب کنید.به گفته کارشناسان حداکثر بایست درب دستگاه سه مرتبه در این دوران باز شود و این عامل به خاطر برهم نخوردن شرایط دما و رطوبت در درون انکوباتور جوجه کشی می باشد.

 

برای انتقال به حالت هچ چه نکاتی بایست رعایت شود؟

  • قبل از شروع فرایند هچ ، دمای اتاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد را افزایش دهید ، این دما بایست از حد معمول اتاق برای زندگی بیشتر باشد.معمولا  بین ۲۷ تا ۳۰ درجه دما را تنظیم می نمایند.
  • توجه داشته باشید دما و رطوبت در دوران هچر متفاوت می باشد در این دوران دما و رطوبت برای تخم نطفه دار مرغ به ترتیب برابر ۳۷.۲ و ۷۵ درصد می باشد.
  • همان طور که اشاره شد هر چه درب دستگاه جوجه کشی کمتر باز شود دما و رطوبت بهتر تنظیم شده و راندمان بالا می رود.در تمام طول دوران جوجه کشی این نکته را در نظر داشته باشید.اما برخی محصولات جوجه کشی به دلیل طراحی که دارند نیاز به باز کردن درب در انها احساس میشود.مثالا برای اضافه کردن آب و … . در چنین شرایطی به نحوی برخورد نمایید که حداقل در ۵ روز انتهایی جوجه کشی تعداد دفعات باز کردن درب دستگاه به حداقل برسد.( تا می توانید درب دستگاه را باز نکنید).همچنین برخی افراد بی تجربه وقتی جوجه های تازه به دنیا آمده را می بینند هیجان زده شده و درب دستگاه را باز می کنند.این کار از پایه اشتباه است و باعث مرگ سایر تخم ها میشود.جوجه ها می توانند ۱۲ تا ۲۴ ساعت بدون مشکل در داخل ماشین جوجه کشی زندگی کنند.بهتر است در روز نوزدم با گرم کردن اتاق و در دمای مناسب در سریع ترین حالت ممکن جوجه ها کاملا خشک شده که تنها پشت سر آنها خیس است را به همراه پوسته تخم های نطفه دار از دستگاه خارج کنید و سپس درب دستگاه را ببندید.
  • در دوران هچر انتقال تخم ها به سبد هچ را فراموش نکنید.
  • در دوران هچ نیاز به چرخش در ماشین جوجه کشی نیاز نیست و تخم ها نبایست چرخش داده شوند.
  • به دلیل رشد جوجه ها در داخل تخم ، به اکسیژن بیشتری در این دوران نیاز می باشد.تهویه مناسبی در اتاق جوجه کشی را مد نظر بگیرید.
  • در زمان انتقال تخم ها به حالت هچر ، کمترین ضربه را به تخم های نطفه دار کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۴۸ دیدگاه ها

  1. سلام. من بعد تمام شدن روز ۱۸ گذاشتم تو هچر الان روز ۱۹ ساعت ۴ ساعت هست نباید جوجه در بیاد

    1. سلام محمد جان
      دوران هچ اصولا سه الی ۵ روز طول میکشه و جای نگرانی نداره اگه جوجه کشی اصولی رو انجام دادی

  2. سلام ببخشید تخم غاز گذاشتم توی دستگاه باید چ موقعی روی هچر بزارم و چطوری روشون اب اسپری کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس