مطالب و نکات راهبردی قبل و بعد از جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی نیز مانند هر حرفه و صنعت دیگری به یک سری تکنیک ها و فوت و فن هایی وابسته است. جهت رسیدن به بالاترین راندمان جوجه کشی بایستی این تکنیک ها را به صورت تجربی یا علمی دریافت کرد. در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس قصد داریم این نکات مهم را به صورت رایگان در اختیار شما کاربر گرامی قرار دهیم و از متضرر شدن در دوره های جوجه کشی بعدی جلوگیری کنیم

این آموزش ها برای تمامی افرادی که در صنعت جوجه کشی و پرورش طیور بومی و حتی زینتی فعال هستند، کاربرد داشته و مطالعه آن به موفقیت در امر پرورش کمک خواهد کرد.

قبل از جوجه کشی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از شروع جوجه کشی باید به تازه بودن تخم نطفه دار، سلامت دستگاه جوجه کشی، استاندارد بودن محیط جوجه کشی توجه کنید و از دسترسی به سیستم برق اضطراری نیز مطمئن شوید، در ادامه به این نکات مهم اشاره می شود :

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی انواع پرندگان
» دما و رطوبت اتوماتیک
» همراه با راهنمای جوجه کشی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

الف – استفاده از تخم نطفه دار تازه 

تخم نطفه دار هر چه قدر که تازه باشد، احتمال جوجه شدن آن بسیار بالاست و هر چقدر که تخم ها را بیشتر ذخیره و انبار کنید، امکان جوجه شدن کاهش چشمگیری خواهد داشت. طوری که تخم های نطفه دار تازه و یک روزه تا ۸۷ درصد احتمال جوجه شدن دارند و تخم هایی که بین ۳ الی ۶ روز عمر دارند، احتمال جوجه شدن آن به ۶۰ الی ۷۰ درصد خواهد رسید.

استفاده از تخم نطفه دار تازه - چیکن دیوایستخم هایی که بالاتر از یک هفته عمر داشته باشند، احتمال جوجه شدن آنها بین ۲۰ الی ۳۰ درصد می باشد. این آمار نشان می دهد که با افزایش زمان نگهداری و انبار تخم حتی در شرایط استاندارد، احتمال هچ موفق آن کاهش چشمگیری خواهد داشت. 

اگر می خواهید در جوجه کشی موفق شوید، حتما گله مولد تخم نطفه دار داشته باشید تا از تازه و نطفه دار بودن تخم ها مطمئن شوید. به عنوان مثال اگر در کار پرورش بوقلمون گوشتی فعالیت دارید، چند بوقلمون نر و ماده جوان و سالم را برای تولید تخم نطفه دار پرورش دهید. 

ب – استفاده از تخم نطفه دار تمیز و استاندارد

تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی نباید به هیچ وجه خیس شوند، چون با از بین رفتن لایه کوتیکول، راه ورود میکروب ها به داخل تخم باز شده و فساد آن آغاز خواهد شد. بنابراین تخم هایی که آلوده به فضولات و خون هستند و یا قبلا خیس شده اند، احتمال جوجه شدنشان مشکل تر خواهد بود.

استفاده از تخم نطفه دار تمیز و استاندارد - چیکن دیوایسهم چنین از قرار دادن تخم های نطفه دار بسیار کوچک، بسیار درشت، دایره ای شکل، دارای شکستگی و ترک هر چند ریز، دارای پوسته نرم و… در داخل دستگاه جوجه کشی خودداری کنید.

ج – به جز تخم اردک و غاز، هیچ تخم نطفه داری را نشورید

تمامی تخم های نطفه دار دارای لایه کوتیکول محافظ هستند که از آنها در برابر میکروب ها و عوامل آلاینده محافظت می کند. پس از قرارگیری تخم در داخل دستگاه و گذشت چند روز از فرایند جوجه کشی، این لایه کوتیکول از بین رفته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن مابین جنین و محیط آغاز می شود.

به جز تخم اردک و غاز هیچ تخم نطفه داری را نشوید - چیکن دیوایساما با توجه به اینکه لایه کوتیکول تخم های اردک و غاز درشت است، جهت تبادل بهتر گازها و جلوگیری از مرگ جنین، باید تخم ها را قبل از ورود به دستگاه با آب شستشو داد و هم چنین پس از گذشت ده روز از فرایند جوجه کشی، روزانه یکبار آب پاشی کرد. 

د – قبل از خرید تخم نطفه دار، دستگاه را تست کنید

اگر قصد خرید تخم نطفه دار از سایر پرورش دهنده ها را دارید، حتما قبل از خرید تخم، از سالم بودن دستگاه و عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. بسیاری از پرورش دهنده های تازه کار، پس از خرید تخم نطفه دار اقدام به راه اندازی و تست دستگاه می کنند، غافل از اینکه هر چه قدر تخم نطفه دار در محیط بیرون بماند، از درصد هچ موفق آن کاسته می شود. 

هـ – دستگاه را درست و اصولی تست کنید

صرفا روشن کردن دستگاه و اطمینان از کارکرد صحیح نمایشگرها و فن به معنای تست دستگاه نیست. بلکه باید به صورت همزمان از یک دماسنج تستو در داخل دستگاه و یک دماسنج تستو در محیط بیرون استفاده کنید تا از کالیبره بودن سنسور داخلی و محیطی دستگاه نیز مطمئن شوید. ضمن اینکه از کارکرد صحیح سیستم های تامین حرارت و رطوبت، سیستم چرخش، فن های تهویه و سیرکوله و … نیز بایستی مطمئن شوید. 

و – سیستم های برق اضطراری را فراهم کنید

از آنجایی که یک دستگاه جوجه کشی باید به صورت مداوم و ۲۴ ساعته به برق متصل باشد و از طرف دیگر با توجه به اینکه احتمال قطعی برق شهری در طی دوره جوجه کشی کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است، لذا وجود یک سیستم برق اضطراری مطمئن در کنار دستگاه الزامی است.

سیستم های برق اضطراری را فراهم کنید - چیکن دیوایسبرای این منظور می توانید از یک  ژنراتور برق بنزینی و یا باتری خودرو و یک اینورتر اتوماتیک استفاده کنید. در صورتی که از دستگاه های جوجه کشی ایزی باتور ۱  و ۲ استفاده می کنید، وجود یک باتری خودرو کفایت خواهد کرد چون که انبرک های لازم برای اتصال مستقیم دستگاه به باتری به همراه ان ارسال می شود.

قیمت و خرید اینورتر ارزان و اتوماتیک ۵۰۰ وات
» کارکرد با باتری ۱۲ ولت خودرو
» اتصال خودکار به باتری هنگام قطعی برق
» تبدیل جریان DC به AC
قیمت : ۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان

ز – دائما آموزش ببینید

در صنعت جوجه کشی و پرورش طیور نیز همواره فناوری ها و تکنیک های جدیدی پدید می آیند که به افزایش درآمد پرورش دهنده ها کمک خواهند کرد. استفاده از آموزش های رایگان وب سایت چیکن دیوایس و سایر منابع آموزشی معتبر تا حد زیادی به افزایش دانش شما در این زمینه کمک خواهد کرد. 

نکات راهبردی بعد از شروع جوجه کشی با دستگاه 

پس از رعایت تمامی موارد فوق، می توانید جوجه کشی را آغاز کنید. اما در حین جوجه کشی نیز بایستی به یک سری نکات توجه کنید تا از کاهش راندمان و وارد آمدن خسارت های مالی جلوگیری کنید. 

۱- بررسی مداوم دما و رطوبت اتاق جوجه کشی

اتاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد، باید دما و رطوبت ثابتی داشته باشد، هر گونه تغییر ناگهانی در فاکتورهای دما و رطوبت اتاق جوجه کشی، سبب وارد آمدن شوک دمایی به جنین شده و احتمال تلف شدن آن داخل تخم را بالا می برد. بنابراین حتما در این اتاق از سیستم های گرمایشی، تامین رطوبت و تهویه مناسب استفاده کنید تا حرارت و رطوبت مناسب و هوای تازه همواره در اختیار دستگاه باشد. دمای اتاق جوجه کشی بایستی بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبت آن بین ۵۰ الی ۶۰ درصد حفظ شود.

بررسی مداوم دم و رطوبت اتاق جوجه کشی - چیکن دیوایس

از رفت و آمد های بی مورد به اتاق جوجه کشی خودداری کنید و قبل از ورود حتما از چکمه و ماسک استفاده کنید. از باز و بست مداوم درب دستگاه خودداری کرده و در صورت نیاز به بررسی تخم ها از دستکش های یکبار مصرف استفاده کنید. 

۲- نطفه سنجی هفتگی تخم های نطفه دار 

حتما تخم ها را به صورت هفتگی مورد نطفه سنجی قرار دهید و موارد بدون رگه و مشکوک به خرابی و فساد را از دستگاه خارج کنید تا سبب مرگ جنین سایر تخم ها نشود. برای اینکار بایستی ابتدا دمای اتاق جوجه کشی را تا ۳۳ الی ۳۵ درجه و رطوبت آن را تا ۷۰ درصد بالا ببرید، سپس لامپ ها را خاموش کرده و تخم ها را شانه به شانه از دستگاه خارج کرده و نطفه سنجی کنید. 

نطفه سنجی هفتگی تخم های نطفه دار - چیکن دیوایس۳- توجه به اختلاف دمای شب و روز

معمولا دمای هوا در نیمه های شب به شدت سرد می شود، در صورتی که سیستم گرمایشی سنسور دار نداشته باشید، قطعا دستگاه در این ساعات دچار اختلال شده و شوک دمایی به جنین وارد خواهد شد. بنابراین هر چند ساعت یکبار دمای محیط را بررسی کرده و یا از ترموستات دما جهت کنترل خودکار سیستم گرمایشی در اتاق جوجه کشی استفاده کنید. 

بسیاری از تلفات جوجه کشی به دلیل عدم توجه به اختلاف دمای شب و روز می باشد.

۴- توجه به هشدارها و اخطارهای دستگاه جوجه کشی

دستگاه در طول دوره جوجه کشی بارها و بارها هشدارها و اخطارهایی را اعلام خواهد کرد که هر کدام معنای خاصی داشته و باید دقت شود. به خصوص اگر این علائم مربوط به دما و رطوبت محیطی باشند، باید به سرعت رسیدگی شود. معمولا همه دستگاه های جوجه کشی سیستم هشدار کاهش یا افزایش دما و رطوبت را دارند. 

۵- انتقال به موقع تخم ها به دوران هچر 

حتما روز شروع جوجه کشی را بر روی تخم ها یا در یک دفترچه یادداشت کنید تا تخم ها را به موقع به دوره هچر انتقال دهید. انتقال زودهنگام و دیرهنگام تخم به قسمت هچر دارای عوارض مخصوص به خود هستند. 

به عنوان مثال در مورد تخم مرغ که دوره جوجه کشی آن ۲۱ روزه است و بایستی سه روز آخر را به دوره هچر اختصاص داد، روز انتقال تخم نوزدهم است. در حالی که بیشتر پرورش دهنده ها به این نکته دقت نمی کنند و روز هجدهم تخم ها را وارد هچر می کنند. 

اگر از دستگاه جوجه کشی ستر و هچر همزمان استفاده می کنید، به راحتی می توانید تخم های رسیده به دوران هچ را به قسمت کفی دستگاه انتقال دهید بدون اینکه نیازی به تغییر در دما و رطوبت دستگاه باشد. 

سخن آخر 

در این نوشته به مهم ترین و کلیدی ترین نکات لازم برای استفاده از دستگاه جوجه کشی اشاره شد. در صورتی که قصد انجام یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را دارید، حتما به این نکات توجه کرده و در طی دوره های جوجه کشی به کار بگیرید. 

در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. باسلام و عرض خدا قوت. آیا امکان استفاده از سنسور shtدر دستگاه دست ساز امکان داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید برد کنترلری که استفاده میکنی سنسور sht داشته باشه

        1. با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید
          کارشناسان فروشمون راهنماییتون میکنن

  2. با سلام و عرض خداقوت. آیا شانه های هچ همه کاره جدید از رسیدن رطوبت و گرما به تخم جلوگیری میکنن؟

    1. سلام و احترام
      نه دوست عزیز اتفاقا باعث رسیدن بهتر رطوبت و دما به تخم ها میشن

  3. سلام اگر بعد از جوجه کشی دستگاه را ضد عفونی نکنیم و تمیز کردن دستگاه رو به تعویق بندازیم چه اتفاقی می‌افته?

    1. سلام دوست عزیز
      عاملی برای رشد انواع میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها میشه
      و در دوره های بعدی این آلودگی به تخم ها رخنه میکنه
      و شما راندمانی نمیتونید داشته باشید

      1. خب الان چطور میتونم این میکروب ها ، باکتری ها و قارچ ها رو از بین ببرم ؟

        1. خب کامل باید بشوری و ضدعفونی کنی
          بعد بذاری جلو آفتاب

  4. سلام خسته نباشید ببخشید من دمای دستگاه جوجه کشی من پایینه چیکار کنم

  5. سلام دستگاه من از روز هجدهم سابت شده مشکلی نداره ممنون از پاسخ

    1. برای قطع چرخش در جوجه کشی مرغ باید ۱۸ روز کامل بشه و در روز۱۹ چرخش قطع بشه

  6. سلام۔۔۔دستگاه ۱۰۰۸jDR 950خریدار کردم لطفا توضیح دهید چه طور در مواقع برق رفتگی برق اضطراری وصله کنم

    1. لطفا با خدمات پس از فروش تماس بگیرید
      ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  7. با سلام مجدد، آیا فیلمی برای راه اندازی دستگاه دارید؟

    1. سلام من یک دستگاه خانگی ساختم و ۶ تخم توش گذاشتم و یک فن و یک لامپ ۱۰۰ وات داخلش گذاشتم و یک فن بسیار ریز دیگه هم در نقش هواکش و ایران هوای تازه گذاشتم من یک ترموستات داره که حداکثر ۳۷.۷ و حداقل ۳۷.۳ هست و هر ۸ ساعت یک بار تخم هارا بالا ۸ ساعت بعد پایین و ۸ ساعت بعد چپ و هشت ساعت بعد به سمت راست میگذارم به نظر شما این شرایط برای راندمان نسبتا خوب مناسبه؟

      1. سلام شرایطی که گفتید مناسبه و خوبه اما خب رفیق برا جوجه کشی بعضی شرایط دیگه مثل تهویه اصولی و تخم نطفه دار باکیفیت و… لازم و ضروریه

  8. سلام، من یک دستگاخه ۳۳۶ تایی خرید کردم ، تعداد تخمی که می توان در دستگاه گذاشت ۳۳۶ است؟ دفترچه راهنمای راه اندازی و استفاده را لطفا برای من بفرستید، ممنون

    1. با سلام
      در این محصول دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی ، ۲۵۲ عدد تخم نطفه دار مرغ در حالت ستر و ۱۶۸ عدد تخم نطفه دار مرغ در حالت هچر گنجایش دارد.
      برای دفترچه به زودی نسخه کامل در سایت قرار خواهد گرفت.

  9. شرمنده راهی هست بشه باطری وصل بشه که برق رفت کارکنه چطوری میشه؟

    1. دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری کاملاً طبق استاندارد های اروپایی طراحی شده است و امکان اتصال به باطری در تمامی دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی نیز وجود دارد.

      1. سلام لطفا میشه یک دفترچه راهنمای کامل دستگاه های اسکندری را بفرستید

        1. با خدمات پس از فروش تماس بگیرید

      2. جناب اقای اشرفی عزیز هم شما وشرکت اسکندری عالی هستین دراین حوضه.حتی میتونم بگم با اراکام هم سطح هستین.

  10. ببخشید زمان چرخش هر۲ساعتی چندثانیه بایدانجام بگیره؟وداخل دستگاه دماسنج گذاشتم کف ۳۸نشان میده بالا۳۶نشون میده؟

    1. دمای مکانی که تخم در آنجا قرار دارد باید ۳۷.۵ درجه باشد. چرخش تخم ها نیز باید ۱۸۰ درجه یا نیم دایره باشد.

    2. سلام داداش دما سنجی باید بزاری وسط دستگاه جوجه کشی خود آقای اشرفی در موردش ی ویدئو گرفته

  11. سلام من خیلی مشکل دارم برطرف نمیشه میخواستم یه شماره تلگرام بهم بدین تادفترچه راهنمابگیرم

    1. با سلام شما میتوانید با شماره تماس ۰۴۴۳۲۳۴۶۶۱۲ در ارتباط باشید..

  12. مرسی از نظرتون ،با خدمات تماس گرفتم آب زیاد داخل دستگاه گذاشته بودم ،دفترچه راهنما هم با تلگرام برام فرستادند کارم راه افتاد مرسی از شما

    1. ممنون .موفق باشید .در صورت نیاز به هر گونه راهنمایی در مورد دستگاه های جوجه کشی شرکت و سایر محصولات در خدمتیم

  13. سلام من یک دستگاه ۹۶ تای خریدم امروز ازمایشی به برق زدم رطوبط دستگاه ۷۹ است و پاین نمیرود دریچه های هوا باز هستن .فن بزرگ هم کار نمیکنه وقتی روشن میکنمش E10 را نشون میده و بعد روشن میشه نمیدونم تخم مرغ بزارم تو دستگاه یا نه ممنون میشم راهنمای کنید

    1. دوست عزیزم E10 نمی نویسه بلکه ELIG مینویسه در مورد رطوبت هم احتمالا رطوبت محیکی که دستگاه جوجه کشی رو توش قرار دادی خیلی بالاست میتونی تخم داخلش بذاری اگر بازم سوالی داشتی با واحد خدمات پس از فروش به شماره ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۸۶ تماس بگیر

  14. سلام
    دماسنج با رطوبت سنج کالیبره شده از کجا تهیه میشه کرد که مطمعن باشه

    1. سلام وقت بخیر میتونم بپرسم آیا میشه هر چند روز تخم جدید به دستگاه اضافه کرد؟؟

      1. سلام
        اگه دستگاه سترهچر همزمان داشته باشه میتونی
        در غیر این صورت امکان پذیر نیست چون زمان هچ به مشکل خواهی خورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋