راهنمای قدم به قدم راه اندازی مرغداری کوچک

کسب دانش اولیه در مسیر راه اندازی مرغداری کوچک

آموزش نحوه راه اندازی مرغداری کوچک : مرغ از زمان های قدیم مورد توجه ایرانیان بوده و در بیشتر جشن ها و مهمانی ها خوراک گوشت مرغ به عنوان یک غذای اصلی و با ارزش تلقی می شده و از آنجایی که گوشت قرمز قیمت بالایی دارد بنابراین بیشتر خانوار ها برای برآورده ساختن نیاز های پروتئینی خود رو به مصرف گوشت مرغ آورده اند. البته رشد سریع مرغ نیز در این مسئله تاثیر گذار بوده است، مثل اگر فردی در روستا زندگی میکند، به جای اینکه یک گوسفند ذبح کند، دو الی سه عدد از مرغ های خود را سر می برد چون می داند که جوجه ها خیلی سریع بزرگ خواهند شد و جای خالی این مرغ ها را پر خواهند کرد، ولی برای جبران این گوسفند باید یکسال صبر کند.

نکته : قیمت های عنوان شده در این مقاله برای زمان انتشار مقاله می باشد. شما قیمت یک مورد را نسبت به قیمت روز تبدیل کنید و بقیه را به نسبت عدد به دست آمده افزایش دهید ( کاهش که امکان نداره تقریبا !! همیشه رو به بالاییم ! )

گفته های فوق مقدمه ای بود تا به شما بگوید که اهمیت گوشت مرغ نه تنها کم نشده بلکه روز به روز بر ارزش آن افزوده می شود و افزایش سطح آگاهی مردم در رابطه با مضرات مصرف گوشت قرمز نیز در افزایش مصرف و در نتیجه افزایش قیمت گوشت مرغ بسیار تاثیر گذار است. پس اگر انباری کوچکی در حیاط خانه خود دارید یک ایده برای کسب و کار و بهترین روش درآمد زایی راه اندازی مرغداری کوچک در این انباری می باشد که در این مقاله نحوه راه اندازی و محاسبه سود و هزینه ها به صورت کامل خدمت تان ارائه خواهد شد، لطفا با ادامه مطلب همراه باشید.

پرورش مرغ بومی چه مزایایی دارد؟

  1. اگر قصد شما از راه اندازی مرغداری کوچک کسب درامد می باشد، بنابراین به راحتی می توانید با فروش مرغ زنده درآمد بالایی کسب کنید، هر مرغ زنده حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان قیمت دارد، اگر شما ماهانه ۵۰ مرغ گوشتی به بازار بفروشید، درآمدی بالغ بر ۲ میلیون تومان خواهید داشت.
  2. اگر قصد شما صرفا تامین نیاز های گوشتی خانواده تان می باشد بنابراین با پرورش تعداد مناسبی مرغ و جوجه همیشه تخم مرغ و گوشت تازه و کاملا ارگانیک در اختیار خواهید داشت.
  3.  اگر قصد شما از پرورش مرغ صرفا فروش تخم مرغ محلی می باشد، بنابراین با پرورش تعداد مناسبی از مرغ های مولد مثلا ۱۰۰ عدد، روزانه تقریبا ۴۰ الی ۵۰ عدد تخم مرغ محلی خواهید داشت و اگر هر کدام را ۱۰۰۰ تومان بفروشید، روزانه ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان درآمد خواهید داشت.
  4.  اگر قصد شما فروش جوجه یکروزه می باشد، به راحتی با خرید یک دستگاه جوجه کشی و داشتن تعدادی مرغ مولد و خروس بارور کننده می توانید روزانه تخم های نطفه دار داشته باشید و آنها را هر هفته برای جوجه کشی درون دستگاه قرار دهید و پس از تبدیل شدن به جوجه روانه بازار کنید.
  5. فضولات مرغ و خروس ها کود طبیعی بسیار قوی می باشد که از آن برای کود دهی به باغات و مزارع خود میتوانید استفاده کنید.
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» کاربری بسیار آسان با راندمان بالا در جوجه کشی از تخم مرغ
» امکان سنجش دما و رطوبت در سریع ترین زمان ممکن
» دارای سه عدد فن جهت تولید حرارت و تهویه
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

برای راه اندازی مرغداری کوچک چه مقدار فضا نیاز است؟

شما هیچ گونه محدودیتی برای اینکار ندارید، از یک انباری ۲۰ متری گرفته تا یک چهار دیواری ۱۰۰ الی ۲۰۰ متری می تواند برای راه اندازی مرغداری کوچک تخمگذار و یا گوشتی کاملا مناسب باشد. اگر شما در حاشیه شهر یا روستا هستید مطمئنا در حیاط و اطراف خانه خود چمنزار دارید، این چمنزار ها برای مرغ ها بسیار لازم هستند آنها را می توانید روزانه چند ساعت در چمنزار رها کنید تا بچرند.

برای راه اندازی مرغداری کوچک چه مقدار فضا نیاز است؟ - چیکن دیوایسالبته این کاملا بستگی به شما دارد شاید شما زمین آزاد زیادی در اختیار داشته باشید و بخواهید آنها را آزادانه در این فضا پرورش دهید یا اینکه فقط یک انباری داشته باشید و مرغ ها را درون این فضای سر پوشیده پرورش دهید. به هر حال میزان درآمد شما با توجه به فضایی که در اختیار دارید و تعداد جوجه هایی که پرورش می دهید کاملا متغیر خواهد بود.

اگر قصد پرورش مرغ در باغچه تان را دارید این باغچه باید کاملا ایمن باشد یعنی باید از دیوار یا فنس برای حصار کشی باغچه بهره ببرید، زیرا ممکن است حیوانات وحشی مانند روباه یا شغال به پرندگان حمله کنند و احتمال فرار مرغ ها نیز وجود دارد، هم چنین وجود یک لانه گرم نیز در باغچه الزامی است تا مرغ ها هنگام نیاز به استراحت یا تخم گذاری به لانه بروند.

تجهیزات لازم برای مرغداری خانگی کدامند؟

برای راه اندازی مرغداری کوچک فرقی نمیکند که مرغ ها را در سالن یا انباری و یا باغچه پرورش می دهید، همه این مکان ها باید مجهز به تجهیزاتی از قبیل، دانخوری، آبخوری، هیتر، رطوبت ساز، فن تهویه و لانه برای مرغ های تخمگذار باشد. برای خرید تجهیزات مرغداری کلیک کنید. البته برای پرورش مرغ در باغچه نیز نیاز به مکانی مانند انباری خواهید داشت زیرا در فصل زمستان و هنگام تخم گذاری کاملا ضروری خواهد بود.

الف – دانخوری :

برای این منظور دانخوری های زیادی در بازار وجود دارد و نمونه آن نیز در فروشگاه چیکن دیوایس وجود دارد، ولی اگر خودتان می خواهید دانخوری بسازید، بهتر است از وسایل با کیفیت و با دوام درست کنید تا دچار شکستگی نشده و زخمی شدن مرغ ها را به دنبال نداشته باشد.

ب – آبخوری :

آبخوری نیز همین طور! برای ساخت آبخوری مرغ نیز وسایل زیادی وجود دارد، سعی کنید همانند دانخوری از وسایل با کیفیت بسازید تا سلامتی مرغ های شما را تهدید نکند. اگر وقت کافی برای ساختن دانخوری و آبخوری ندارید می توانید آنها را از فروشگاه چیکن دیوایس خریداری کنید.

ج – هیتر مرغداری :

برای گرم کردن مرغ ها در فصل زمستان وجود یک هیتر مرغداری کوچک کاملا ضروری خواهد بود. در صورتی که سالن مورد نظر شما بسیار کوچک و در حد ۱۰ الی ۱۵ متر می باشد نیازی به خرید هیتر مخصوص مرغداری نخواهید داشت، یک بخاری گازی کوچک نیز می تواند این مکان را گرم نگه دارد ولی اگر سالن شما دارای ابعاد ۱۰۰ الی ۲۰۰ متر می باشد، خرید یک هیتر گلخانه ای یا هیتر مخصوص مرغداری از ضروریات خواهد بود.

هیتر مرغداری - چیکن دیوایسلطفا به این نکته نیز توجه فرمایید که در صورت سرد بودن محیط مرغ ها، آنها قادر به تخم گذاری نخواهند بود، بنابراین اگر می خواهید در فصل زمستان نیز تخم مرغ محلی داشته باشید حتما محیط آنها را گرم نگه دارید. بعلاوه گرم بودن محیط مرغ ها در کاهش بیماری و افزایش سرعت رشد نیز تاثیر خواهد داشت.

د – رطوبت ساز و فن های تهویه :

خرید این دو دستگاه زمانی واجب خواهد بود که سالن پرورش شما بیش از ۲۰۰ متر متراژ داشته باشد. کاربرد رطوبت ساز برای ایجاد رطوبت خنک در فصل تابستان و رطوبت گرم در فصل زمستان می باشد، هم چنین فن مرغداری علاوه بر تهویه محیط سالن به خنک نمودن سالن در فصل تابستان نیز کمک خواهد کرد.

ولی اگر سالن پرورش شما در حد ۱۰ الی ۱۵ متر می باشد، وجود یک فن متوسط به تهویه سالن و خنک نمودن آن کمک خواهد کرد.

ه – پوشال یا خاک اره برای کف سالن :

وجود پوشال یا خاک اره از خیس و لجنی شدن کف سالن جلوگیری خواهد کرد و بوی بد فضولات را نیز تا حد زیادی خواهد گرفت، هم چنین در فصل زمستان نیز به گرم شدن مرغ ها کمک خیلی زیادی خواهد کرد، حتما کف سالن یا لانه را با یکی از این دو ماده بپوشانید.

و – ساخت لانه برای تخم گذاری :

از مزایای راه اندازی مرغداری کوچک این است که بخشی از درآمد شما را تخم مرغ های محلی تشکیل خواهد داد. بنابراین حتما باید از لانه های با کیفیت و جذابی برای آنها استفاده کنید تا مرغ ها هنگام نیاز به استراحت یا در مواقع تخم گذاری به درون لانه برود.

ساخت لانه برای تخم گذاری - چیکن دیوایسلانه را نیز همانند دانخوری و آبخوری می توانید از وسایل های دور انداختی بسازید، وسایل هایی مانند دبه، گالن، سطل، جعبه میوه و… گزینه های مناسبی برای ساخت لانه می باشد، حتما باید کف لانه را با پوشال یا خاک اره بپوشانید تا مرغ کاملا احساس راحتی داشته باشد.

چطور یک مرغداری کوچک راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی یک مرغداری کوچک به ۳ روش میتونید گله پرورشی تهیه کنید. خرید جوجه یک روزه، خرید نمیچه و یا خرید دستگاه جوجه کشی خانگی و تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها. تشکیل گله از طریق جوجه کشی از تخم های نطفه دار حاشیه سود بیشتری دارد. ولی در کل تصمیم کاملا با خودتان است، جوجه ها پس از ۲۱ روز از تخم بیرون خواهند آمد و جیک جیک شان سرتان را خواهد برد، وظیفه بعدی شما تغذیه این جوجه ها می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مرغداری محلی

اگر مکان کوچکی دارید و قصد پرورش ۱۰ الی ۱۵ مرغ و خروس را دارید، بهتر است چند جوجه یک روزه یا یک هفته ای خریداری نموده و آنها را پرورش دهید تا نهایتا بالغ شده و آماده تخم گذاری یا فروش شوند. این جوجه ها پس از ۵ الی ۶ ماه به دوره بلوغ رسیده و آماده تخم گذاری می شوند، آنها به مدت ۷ الی ۸ ماه تخم گذاری خواهند نمود، سپس به دوره تولک (پرریزی) می روند در این زمان شما می توانید آنها را بفروشید و مرغ های جوان دیگری را جایگزین آنها کنید تا دائما مرغ های تخم گذار داشته باشید.

مرغداری سنتی

حالت سومی نیز وجود دارد، شما می توانید چند مرغ تخم گذار و یک خروس خریداری کنید و ۵ ماه جلو بیفتید، معمولا به ازای هر چهار یا پنج مرغ یک خروس در نظر می گیرند، وجود خروس برای تولید تخم نطفه دار ضروری خواهد بود. مرغ ها پس از تخم گذاری بر روی آنها کرچ خواهد شد و پس از ۲۱ روز شاهد جوجه شدن تخم ها خواهید شد.

مرغداری سنتی - چیکن دیوایسولی اگر می خواهید میزان تخم گذاری مرغ ها افزایش یابد، از کرچ شدن آنها جلوگیری نمایید تا هر روز برایتان تخم بگذارد، ولی اگر مرغ تان کرچ شد دیگر تخم نخواهد گذاشت. پس نتیجه می گیریم که خرید یک دستگاه جوجه کشی خوب و ارزان بهترین گزینه برای تولید جوجه می باشد و کرچ کردن مرغ ها مناسب نمی باشد.

مراقبت و تغذیه جوجه ها پس از راه اندازی مرغداری کوچک

اگر کار خود را با خرید جوجه یکروزه یا جوجه کشی از تخم ها شروع نموده اید، بنابراین نیاز است تا محیط خاصی را برای جوجه ها را هنگام راه اندازی مرغداری کوچک فراهم آورید، آنها بدن ضعیفی دارند و با کمترین میزان سرما دچار بیماری خواهند شد. بنابراین تا یک هفته باید آنها را زیر لامپ مادر مصنوعی نگه دارید یا برای گرم نگه داشتن آنها باید از لامپ های رشته ای استفاده کنید ولی چون لامپ های رشته ای روشنایی زیادی ایجاد می کنند و بیش از حد داغ می شوند بنابراین لامپ مادر مصنوعی کاملا مناسب میباشد.

برای تغذیه جوجه ها تا دو روز اول باید از مخلوط آب و شکر برای تغذیه آنها استفاده کنید و همزمان می توانید از دان مخصوص استفاده کنید تا کم کم به دان خوردن عادت کنند، اگر محیط آنها را تمیز و به دور از هر گونه موجودات موذی نگه دارید و در تغذیه و دمای محیط آنها دقت لازم را داشته باشید، جوجه های سالمی را پرورش خواهید داد و همانطور که گفته شد جوجه ها پس از گذشت ۵ الی ۶ ماه به سن بلوغ رسیده و اماده تخم گذاری خواهند شد.

برای اینکه جوجه ها زودتر رشد کنند می توانید از انواع مولتی ویتامین های مایع در آب آشامیدنی آنها بریزید. هم چنین واکسن های بخصوصی وجود دارد که در دوره دو الی سه ماهگی باید به آنها داده شود. برای رعایت بهداشت در محیط جوجه ها باید کف سالن را با خاک اره یا پوشال بپوشانید و فضولات آنها را دو الی سه روز یکبار از محیط جمع کنید.

پس از گذشت دو هفته می توانید جوجه ها را برای چریدن و یافتن کرم به درون باغچه بفرستید، به علاوه آفتاب و هوای تازه نیز برای سلامتی آنها مهم می باشد.

مراقبت و تغذیه مرغ مولد پس از راه اندازی مرغداری کوچک

پس از اینکه جوجه ها بالغ شدند شما می توانید خروس های اضافی را بفروشید و به ازای هر پنج مرغ یک خروس در نظر بگیرید، در انتخاب خروس نیز دقت نمایید که کاملا سالم باشد تا جوجه های شما فلج یا بیمار به دنیا نیایند. مرغ های بالغ کم کم شروع به تخم گذاری خواهند نمود، البته رعایت شرایط محیطی ایده آل در افزایش میزان تخم گذاری آنها تاثیر گذار خواهد بود، مثلا دمای محیط آنها باید بین ۲۲ الی ۲۶ درجه باشد، تغذیه آنها کامل و سرشار از پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین ها و مواد معدنی باشد. طبیعی است که اگر مرغی تغذیه خوبی نداشته باشد، تخم نگذارد.

مراقبت و تغذیه مرغ مولد پس از راه اندازی مرغداری کوچک - چیکن دیوایساگر در فصل تابستان قرار دارید می توانید مرغ ها را به درون باغچه منتقل کنید تا هم از موجودات خاکی تغذیه کنند و هم هوای تازه به آنها برسد، سالن آنها باید خنک بماند تا دچار بیماری نشوند. در فصل زمستان نیز اگر مرغ های شما در دوره تخم گذاری قرار دارند باید بخاری یا هیتر را روشن نمایید تا به تخم گذاری خود ادامه دهند.

هر مرغ تخم گذار روزانه ۱۰۰ الی ۱۲۰ گرم دان مصرف می کند که باید این دان ها را در سه نوبت به آنها بدهید. البته مرغ ها پرندگان کم مصرفی می باشند، در صورتی که ۱۰ الی ۱۵ مرغ بیشتر ندارید می توانید با مانده غذای روزانه خود آنها را تغذیه کنید، فقط به این مورد دقت نمایید که غذای چرب به آنها ندهید زیرا مانع از تخم گذاری در آنها خواهد شد.

آیا برای راه اندازی مرغداری کوچک به مجوز نیاز است؟

برای دریافت مجوز مرغداری کوچک یا بزرگ در مرحله اول باید به جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید. در روستاها مرغداری های خانگی که فاصله کافی با همسایه ها داشته و مزاحمت ایجاد نمیکنند بدون مجوز فعالیت میکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مجوز مرغداری و ضوابط و مراحل آن مطلب شرایط اخذ مجوز مرغداری را مطالعه بفرمایید.

رعایت بهداشت در محیط پرورش مرغ

مرغ ها در حالت کلی پرندگان مقاومی هستند و کمتر دچار بیماری می شوند، مگر اینکه بیماری واگیر داری همه گیر شود و مرغ های شما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. برای جلوگیری از بیمار شدن مرغ ها باید نظافت محیطی در سالن پرورش رعایت کنید. تمیز کردن کف سالن دو الی سه روز یکبار اکیدا توصیه می گردد. هر گونه سوراخ یا حفره ای که باعث ورود حشرات و موجودات موذی به داخل سالن می شود باید بسته شود. پس از هر بار نظافت دوباره خاک اره یا پوشال خشک و تمیز در کف سالن بریزید.

بررسی مداوم علایم بیماری در پرنده ها از پیشرفت و همه گیر شدن بیماری جلوگیری خواهد نمود. واکسن های مخصوص پرنده را در زمان مقرر به آنها تزریق کنید و از همه مهم تر از آب و غذای سالم و تمیز برای پرنده ها بهره ببرید و دانخوری و آبخوری آنها را مرتبا بشورید.

نوشته های مشابه

‫۱۴۰ دیدگاه ها

  1. درود استاد من سالن دارم قبلا برای پرورش گاو به روش سنتی بوده الان هست میخوام تبدیل کنم به سالن مرغداری گوشتی ولی سرمایه کافی ندارم چکارکنم راهنمایی کنین لطفا استاد

        1. سلام دوست عزیز
          برای راهنمایی هرچه بهتر به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید

  2. سلام من یه سالن ۲۰۰۰ تایی دارم میخام هم جوجه محلی بریزم وهم جوجه گشتی ایا امکانش هست این کارو بکنم

    1. سلام دوست عزیز
      اصولی نیست
      دوره رشدشون باهم متفاوته جوجه های گوشتی زود به وزن فروش میرسن…

  3. سلام من یه زمین ۱۸۰۰متری کشاورزی دارم که اب نداره برای کشت ایامیتونم مجوزساخت یه سالن ۱۰۰یا۲۰۰ متری روبگیرم برای پرورش مرغ باتشکر

    1. سلام آب و برق، تهویه مناسب، فضای سرپوشیده برای برپایی سالن پرورش ضروری هستش.
      اندازه استاندارد طول و عرض سالن مرغداری، ۱۲*۱۰۰ هستش یعنی حداقل طول سالن مرغداری ۱۰۰ متر و حداقل عرض سالن، ۱۲ متره

  4. سلام میخوام دستگاه جوجه کشی ‌۱۸۵۰‌عددی راه بندازم چکار باید انجام بدم؟

  5. سلام من ۳۴ سال سن دارم صفر تا صد مرغ گوشتی را بلدم ده سال سابقه دارم خیلی دلم میخاد واسه خودم کار کنم چکار باید بکنم راهنمایی کنید لطفا تشکر

    1. سلام
      صفر تا صد رو اگه به صورت عملی بدونید که ما باید از شما بپرسیم چه کاری انجام بدیم خوبه ! تجربه از هر چیزی مهمتره
      با اندازه ی پایین پرورش رو شروع کنید تا سرمایه لازم تامین بشه و کار رو بزرگ کنید
      البته پرروش لاری یا پرنده های زینتی بومی دیگه هم میتونه ارزش بالایی داشته باشه

  6. سلام من می خوام ۵۰۰قطعه مرغ گوشتی پرورش بدم چقدر جا میخواد و آیا نیاز به مجوز داره

    1. سلام
      توضیحات کافی داخل پست هست
      اگر به صورت جدی قصد انجام همچین کاری رو داری باید با کی مشاور محلی به صورت حضوری ملافات کنی تا تجهیزات با قیمت روز بهت گفته بشه
      الان یه قفس ۱۰۰ تومن باشه ، قرار نیست فردا هم همون ۱۰۰ باشه !

  7. سلام میخواستم یک مرغداری تاسیس کنم ک نیازی به مجوز نداشته باشه (کلا ازلحاظ قانونی به مشکل نخورم)تا حداکثر چندمترمربع میتونم بسازم(زمین هم سندبه نام مطمعن)

  8. سلام مقاله شماره خواندم
    از افغانستان استم
    میخواستم بیگم که یک انبار خانه دارم به صحن حویلی
    سر بسته اگه هیچ مرغ هارو بیرون نکنم از انبار آیا کدام مشکل ایجاد میشه فقط یک کلکین داره

    1. سلام
      بهتر است در چنین مواردی از فن های تهویه استفاده کنید
      اگر چند فن تهویه داخل انبار باشد که هوا رد و بدل شود ، مشکلی ایجاد نخواهد شد
      نو افتاب هم برای تخم گذاری نیاز هست ، در صورتی که نور افتاب نداشته باشن میشه با نور های مصنوعی شرایط رو مناسب کرد .

  9. سلام من میخوام یک دستگاه جوجه کشی بگیرم و تخم بذارم داخلش که جوجه بشن و بعد بزرگ کنمشون بعد بفروش برسونم ، چه مراحلی باید طی کنم بنظر شما بصرفه اقتصادی هست

    1. سلام
      اول دستگاه رو خریداری کن
      بعد برو تو شهر یا روستا بگرد یه ادم مطمئن پیدا کن ۲۰ تا تخم بگیر
      بعد جای مناسبی باید برای نگهداری از تخم ها داشته باشی، لامپ مادرمصنوعی میخواد حتما
      غذا هم باید پلت بگیری ، هفته اول واکسینه کنی، مولتی ویتامین هم بگیر

      اصولش همینه ولی این ممکنه بهت سودنده بده هم خیلی کمه، پیشنهاد جوجه کشی از پرنده های زینتی محلی هست ، مثل انواع قرقاول یا نژاد های خاص اردک و قوغاز و …

  10. سلام ممنون از مطالبی که گفتید من میخواستم بدونم حقیقت داره توسط خاموش کردن لامپهادر مدت زمان مشخص و دوباره روشن کردن لامپ مرغ میتونه دوبار تخم بزاره

    1. خیر. مرغ در کل نیاز به ۱۴ ساعت نور داره تا تخمگذاریش افزایش پیدا کنه. یعنی ۱۴ ساعت باید نور داشته باشه. نه اینکه چراغ و روشن خاموش کنی تخم بگذاره

  11. سلام ممنون بابت مقالع مفیدتون
    یک سوال داشتم!؟ ما داخل روستا حدود ۱۵ مرغ نگهداری کنیم بعد چند وقت باید مرغ سر برید و از چه طریقی وارد بازار کرد
    من کل مقالرو خوندم در این مورد چیزی نفهمیدم

    ممنون میشم جواب بدید

    1. بسته به نژاد مرغ بعد ۷۲-۸۱ روز مناسب سربریدن هستن. میتونید با فروشنده های گوشت مرغ صحبت کنید در مورد فروش

  12. سلام ممنونم از مقاله خوبتون دسخوش سوالم اینه ک اگ من بخام بزنم ت کار مرغ تخم گذار باید جوجه بگیرم بزرگ کنم یا مرغ بالغ بگیرم

    1. بهتر که نیمچه های دو سه ماهه یا بالغ های جوان شش ماهه بخرید
      به شرطی که قبلا بهشون واکسن زده باشن تا تلفات ندید

  13. سلام ممنون بخاطر مقاله عالیتون من ۲۱ سالمه و دوس دارم که مرغداری داشته باشم اطلاعات زیادی در این زمینه دارم اما نیازمند یک متخصص انلاین هستم که بیشتر بتونه بهم کمک کنه تا به تولید برسونم ممنون میشم سایت یا پشتیبانی رو به من معرفی کنین

    1. به واحد جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید راهنمایی می کنند شما رو

    2. سلام من خیلی علاقه دارم یک کسب کار را اندازی کنم خودم اهل افغانستان هستم در افغانستان مرغ زنده زیاد فروش داره می‌خوام یک مرغ داری راندازی کنم محل ما خیلی جای خوبی هست و هیچ مرغ داری نیست نزدیک شهر هستیم و ما مرغ نگاه میداریم زیاد مریضی هم نمیاد در سال یک بار مریضی میاد بنظر من آب هواش ب مرغ داری خوبه من بیشتر متن ک نوشتن خوندم آمید وارم کمک بشه تا مرغ داری راندازی کنم تشکر از شما

      1. سلام دوست عزیز
        برای راه اندازی مرغداری باید در این راستا تجربه و دانش لازم رو به دست بیارید
        بهتره مراجعه کنید به جهاد کشاورزی که اگر دوره ای هم در این حیطه داشتن بگذرونید….

  14. سلام
    ممنون از مقاله تون
    خواستم بدونم اگه بخوام مرغ گوشتی مرورش بدم
    تو ۵۰ روز چه قدر وزن میگیره؟
    چه قدر دون میخوره؟
    بعد کیلو چند میخرن
    باید نانه ی جهاد باشه

    1. بستگی به نژادش داره
      بین یک و نیم الی سه کیلو وزن میگیره
      روزانه حدودا ۸۰ الی ۱۰۰ گرم دان میخورن ، هر چه مرغ بزرگتر میشه مصرف دانش هم بیشتر میشه

      1. سلام من ۵۰۰ قعطه مرغ تخم گذار بومی پرورش بدم ولی نمیوتنم مکانش رو پیدا کنم میشه راهنمایی بکنید ؟

        1. در صورت امکان داخل شهر نباشه در حومه شهر باشه و جایی که همسایه ها زیاد نزدیک به شما نباشن. و در تا جایی که ممکنه از سایر پرورش دهنده ها فاصله داشته باشه محل پرورش. دارای بنای سر بسته باشه که بشه در فصول سرد گرم کرد و قابل نظافت و ضد عفونی باشه.

  15. سلام ..منم میخوام توی یه زمین ۱۰۰۰ متری مرغ تخم گذار بومی بریزم ..اما دوست ندارم به روش صنعتی باشه و مرغها رو در قفس نگهداری کنم ..به نظرتون اگه شرایط خوبی و برای نگهداریشون مهیا کنم تولید تخم مرغشون نسبت به مرغداری صنعتی کمتر میشه و آیا صرفه اقتصادی داره ؟ ممنون از راهنماییتون

    1. اگر برای تخم گذاری می خواهی پرورش بدی، قفس طبقاتی بهتره چون هم تخم گذاری بیشتری داره و هم تخم ها تمیز و بهداشتی تر خواهند بود
      اما برای پرورش در بستر و به صورت آزادانه ، پرورش مرغ گوشتی رو پیشنهاد می کنم و اونا رو در سن دو سه ماهگی می تونی بفروشی

      1. سلام من میخوام حدود ۱۵۰ تا مرغ بومی تخم گذار پرورش بدم به صرفه ترین و بهترین دانه برا خوراک مرغا چیه؟

        1. راندمان تخمگذاری مرغ به تغذیه درست و مقوی بستگی داره، چون اگه تغذیه ضعیف باشه احتمال بیماری هست و تعداد تخم هایی که میگذارن هم پایین خواهد بود. در این مورد بهتره با یک دامپزشک مشورت کنید.

  16. سلام خسته نباشید ممنون از توضیحاتتون ببخشید یه سوال داشتم برای ایجاد یک مرغداری کوچک که ۲۰۰الی۴۰۰ دانه مرغ پرورش دهم تقریبا چقدر هزینه لازمه ممنون

    1. با توجه به تغییرات قیمت های بازار نمیشه عدد دقیقی گفت
      ولی اگه می خواهید هزینه هاتون کم بشه از تجهیزات دست دوم استفاده کنید.

      1. سلام ببخشید برای شروع یه مرغداری ۴۰۰جوجه میخوام بیارم ..حتما مجوز نیازه ؟کجا برم ؟ ممنون

  17. سلام ممنون از شما
    یک سوال داشتم
    مرغ ها باید در مکانی نگه داری بشوند که آفتابخور باشد آن مکان؟؟؟یعنی منظورم این است که مرغ ها حتما باید آفتاب بخورند؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. بهتر که گرم باشه
      افتاب زیاد هم میتونه براشون مضر باشه

  18. سلام عزیز دل تشکر از مقاله مفید شما
    یک سوال داشتم
    در بخش نظافت مرغ ها باید همیشه خاک اره و یا پوشاله در کف سالون شان ریخته شود
    ممنون از جواب تان

    1. بله
      باید هر هفته یک الی دو بار تعویض بشه
      خیس شدن بستر و تجمع فضولات، بیماری های زیادی رو به دنبال داره
      حتما تعداد کافی فن تهویه وجود داشته باشه تا بوی بد و رطوبت رو از سالن خارج کنه

  19. سلام وقتتون بخیر باشه.مقاله تون بسیار مفید بود ولی یه سوال دارم ،به نظر شما تخمگذاری یا کشتار مرغ یا فروش مرغ کدوم بیشتر درآمد داره؟با در نظر گرفتن کل وقت و هزینه ها

    1. توصیه می کنم مرغ ها رو در فصل اول تخم گذاری ، به عنوان مرغ تخم گذار پرورش بدید و پس از رسیدن به اولین دوره تولک ، گوشتی کرده و به عنوان مرغ تخم گذار عرضه کنید
      همیشه نیمچه های جوان را جایگزین مرغ های قبلی کنید تا میزان تولید تخم همواره بالا باشد.

  20. سلام
    با متراژ ۳۰ متر میشه چند تا مرغ تخم گذار نگهداری کرد؟

    1. بین ۶۰ الی ۷۰ عدد
      زیاد نباید تراکم داشته باشن چون کانیبالیسم می گیرن

      1. سلام من ۵۰۰متر زمین دارم چقدر آورده میخاد بتونم یه مرغداری کوچک بزنم اصلا داخل ۵۰۰متر زمین چندتا مرغ گوشتی میتونم پرورش بدم

        1. زمین رو باید بنا کنید و یک سالن مجهز بسازید .
          مقاله رو بخونید کم کم خودتون هزینه ها رو براورد خواهید کرد.

  21. سلام خسته نباشید مطالبتون خیلی مفید بود ممنون از توضیحاتتون من میخواستم بدونم با سرمایه ۵۰۰ملیون میشه پرفرش مرغ و تخم مرغ شروع کنم ممنون میشم رهنمای کنید جوان هستم نیاز به کمک دارم

    1. بله میشه چرا که نه
      اموزش های این مقاله رو بخونید
      و برای دریافت راهنمایی بیشتر حتما به جهاد کشاورزی شهر خودتون مراجعه کنید تا راهنمایی کنن

  22. سلام
    من تو روستا زندگی میکنم و مشکل مکان واسه پرورش ندارم. واسه شروع پرورش مرغ تخمگذار از چ تعداد بهتره شروع کنم و تقریبا چقدر هزینه میخواد ؟
    و اینکه بازدهی توی نگهداری با قفس بیشتره یا سالن ؟ مرسی ازتون

    1. بهتر که از تعداد کم مثلا ۵۰ تا شروع کنید و پس از کسب تجربیات لازم و اشنایی با بیماری ها و نحوه پیشگیری و درمان ، کم کم گله رو توسعه بدید
      اگر میخواهید مرغ گوشتی پرورش بدید سالن خوبه ، وگرنه بهتر که از قفس مکانیزه استفاده کنید
      هزینه هم بستگی به قیمت بازار داره

  23. با عرض سلام
    من میخواستم تعدادی جوجه مرغ گوشتی نژاد راس سفارس بدم
    البته مجوز ندارم
    کسی هست بهم پیشنهاد کنید؟

    1. توی سایت های اگهی بگردید شاید موردی پیدا کردید، البته حتما به صورت حضوری خرید کنید

  24. با سلام.برای گرفتن مجوز تولید ده هزار جوجه یک روزه گوشتی.از کجا شروع کنم.دوستان این شمارمه کسی خواست منو راهنمایی کنه زنگ بزنه

    1. توضیحات لازم در همین پست نوشته شده
      برای اینکه از صفر شروع کنید ، در صورتی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارید ، اول باید به یک کارشناس مقیم در شهر خودتون مراجعه کنید تا شرایط نگهداری و هزینه رو کامل توضیح بده بهتون

  25. با سلام…
    میخواستم بدونم با سرمایه ۲۰۰م برای پرورش مرغ تخم گذار چ کارهایی باید انجام بدم؟….
    چ تعداد مرغ و چ متراژ فضایی لازمه.؟..
    درامد مرغ تخم گذار بیشتره یا گوشتی؟….
    با تشکر

    1. سلام
      در بازار کنونی به هیچ وجه نمیشه این موارد رو توضیح داد چون قیمت ها لحظه ای ، شهری و منطفه ای در حال تغییر هست
      سایر موارد هم در پست توضیح داده شده ، اگه پرورش بهینه باشه و بازاریابی مناسب، هم تخم گذار و هم گوشتی مناسب هستن

  26. سسلام مجدد .سوالم اینه یه مرغ برای مثال از نیمچه تا وزن گیری و مرحله کشتار چقدر دان مصرف میکنه حدودا .

    1. بستگی به ضریب تبدیل مرغ داره
      مثلا اگر دو به سه باشه یعنی به ازای مصرف سه کیلو دان ، دو کیلو وزن میگیره

  27. سلام تشکر از سایت خوب و اطلاعات کافیتون .بنده جوابم رو در کامنت ها پیدا کردم .بهتون خسته نباشید و تبریک میگم بابت اینکه با صبر و حوصله جواب همه رو میدید.
    بنده هم قصد پرورش دارم انشالا در آینده ی نه چندان دور با هم کار کنین

  28. سلام ما در پشت باممون یه انباری ۱۲ متری داریم میخواستم بدونم آیا برای ۱۵ تا مرغ کافیه یا برای چنتا مرغ کافیه جهت فروش تخم مرغ

    1. بهتر که به همون مقدار کم پرورش بدید چون زیاد شدن مرغ ها هم سر و صداشون رو زیاد میکنه و هم بوی بدی تولید می کنه که ممکن همسایه ها رو اذیت بکنه

  29. سلام وقت شما بخیر قیمت به روز تاسیسات و تجهیزات برای تهیه طرح توجیهی و برآورد سود زیان مرغداری از کدام منبع معتبر تهیه شود. با تشکر

    1. سلام
      متاسفانه چنین منبعی برای قیمت روز وجود نداره و باید در بازار این مورد رو بررسی کنید و شرایطش رو پیدا کنید

  30. سلام وقت تان بخیر زمین برا پرورش مرغ داری به اندازه کافی دارم میخواستم که بفهمم به تعداد ۱۰۰۰ پرورش مرغ چند مترمربع نیاز است همچنان د نظزر دارم که تعمیر مرغها را از خشت خام و سقفش را از چوب خسخاز خاک آباد کنم البته بخاطر دمای هوایی زیاد گرم سرد بااحترم در این مورد نظرتان چیه

    1. سلام
      چنین موردی باید توسط کارشناس محلی بررسی بشه
      بسته به اینکه نگهداری در قفس هست یا خیر شرایط فرق داره

  31. سلام دستگاه جوجه کشی مرغ دما بین۳۷.۶.۳۷.۹
    ورطوبت۵۸الی۶۲باشه مشکل پیش میاد

    1. سلام
      امکانش کمه که مشکل پیش بیاد ولی بهتره تعادل حفظ بشه و زیاد بالا پایین نشه دما

  32. سلام. ما در خانه مان باغچه نداریم.
    با این حال میتوانم چند مرغ و خروس پرورش دهم؟

    1. باید در انباری یا پشت بام پرورش بدید ان هم تعداد کم که شما و همسایه ها رو اذیت نکنه

  33. سلام. ببخشید میخواستم بپرسم برای نظافت مرغداری از چه موادی استفاده میشه و هرچند وقت یک بار باید مرغداری رو نظافت کرد؟

    1. هفته ای یکبار می توانید کف سالن رو تمیز کرده و کف و دیوار ها رو با استفاده از محلول جرمی ساید ضد عفونی کنید
      و یا از گاز فرمالدهید در داخل سالن استفاده کنید
      دقت کنید که این گاز سمی هستش و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و تا ۲۴ ساعت مرغ ها نباید وارد سالن شوند.

  34. سلام وقتتون بخیر.
    من قصد پرورش مرغ گوشتی را دارم. و میخام ک کشتار و فروش مرغ رو خودم انجام بدم.
    سوالم اینه ک برای کشتار باید مجوز گرفت؟؟ چ کاری باید انجام داد برای کشتار

    1. سلام
      بستگی به میزان پرورش شما دارد ، در تعداد کم نیازی به مجوز نیست ولی اگه هدف تعداد زیاد و بسته بندی محصول هست حتما نیاز به مجوز داره
      برای اطلاع از این موضوع به اداره ی جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنید

  35. سلام وقتتون بخیر میخواستم ببینم اگه من بخوام همین فردا شروع به پرورش مرغ گوشتی بکنم و با ۵۰۰۰ تا شروع کنم در کل چقدر سرمایه برای شروع لازم هست؟

    1. شما ابتدا باید با تعداد کمی شروع کنید تا با نحوه پرورش ، مشکلات و سختی های این راه اشنا شوید.

    1. سلام بسته به شرایط مختلفی داره
      از جمله نوع مرغ پرورشی ، گوشتی یا تخم گذار
      متراژ زمین و در نتیجه تجهیزات قابل نصب بر روری زمین و …
      به طور کلی با توجه به شرایط بازار امکان براورد هزینه ی وجود نداره ، قیمت ها به صورت لحظه ای در حال نوسان هستند

  36. سلام و عرض ادب
    نیاز به مشاوره دارم جهت راه اندازی مرغداری تخمگذار
    اگر راهنمایی بفرمائید ممنونم میشم

    1. سلام
      برای مشاوره ی تجهیزات مورد نیاز با این شماره تماس بگیرید :
      ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده

  37. توچه فصل های باید داروبدیم که مریض نشم وچه دارو های باید بدیم.؟

    1. از زمان جوجگی باید واکسن های لازم تزریق بشه و قبل از فصل سرما داروهای تقویتی لازم داده میشه که با مراجعه به دامپزشک داروهای مناسب مرغ های خود را دریافت خواهید کرد.

  38. سلام خسته نباشید برای حدود پانزده هزار مرغ چقدر فضا میخاد

  39. سلام من میخاستم در مورد مرغداری های عمودی یا ایستاده توضیح بدید

  40. میخواستم بدونم اگر در محیط شهری یه خونه کرایه کنیم میشه پرورش داد؟

    1. اگر می خوایید تعداد زیادی پرورش بدید قطعا بو و صداشون همسایه ها رو اذیت خواهد کرد اما برای ۵ یا ۶ عدد مشکلی نیست
      اگر می خواهید تعداد زیادی پرورش بدید حتما باید سالنشون دور از مناطق مسکونی باشه

  41. سلام راجب نحوه فروش مرغ مطلبی اضافه نکردید ممنون میشم اگه راجب فروشش هم توضییحات مختصری بدید

    1. سلام
      با توجه به بازار بسیار متلاتم کنونی امکان نوشتن راهنمایی مناسب وجود نداره
      فقط باید بدونید که قبل از راه اندازی کسب و کار خود باید بازاریابی اون رو شروع کنید ! سعی کنید جنس خودتون رو دست دلال نسپرید

  42. سلام من روستا نشینم ی زمین ۵۰۰۰متری کنار رودخانه دارم میخاستم بدونم اونجا سوله بزنم ایرادی نداره ؟ سپاس فراوان

  43. افغانستان،کابل؛ از معلومات مفید تان خیلی خرسندم، هر وقت که کابل آمدی من در میزبانی تان آماده خدمت استم محترم.

  44. سلام. من توی ۷۰۰۰ مترزمین بخام مرغداری بزنم چیکارکنم چقد وام روزمین میدهند؟؟؟کی باید پس بدیم وامو؟؟؟

  45. سلام عرض ادب
    برای یک سالن حدودا ۳۰۰ متری چه تعداد جوجه ریزی باید انجام بشه
    و آیا یک گرمایش ۶ متری از نوع گرماتاب های قدیم که سیستم گرمایش تابشی هستند برای محیط کفایت میکنه؟

    1. سلام حدودا ۳ هزار تا ۳ هزار دیدیست مرغ میتونید پرورش بدین تو فضای ۳۰۰ متری

  46. سلام ی مرغداری کوچک ۶۰ متری واسه هواکش چکار کنم چ جوری و چندتا هواکش میخواد؟؟

    1. با سلام خسته نباشید زمین من ۲۰۰متر است آیا می توانم هم مرغ محلی پروش دهم (حدود ۵۰۰عدد) هم برای خودم خانه درست کنم برای زندگی

      1. سلام
        دوست عزیز این بسته به نیاز شما هست که مثلا میخواید خونه ای که درست میکنید چند متری باشه !
        اما به طور کلی برای پرورش هز ۵ مرغ بالغ ، ۱ متر مربع فضا نیاز هست ، حالا حساب کنید ببیند با این شرایط آیا امکان نگهداری پرنده ها رو خواهید داشت یا خیر
        برای ۵۰۰ مرغ، یک محیط ۱۰۰ در ۱۰۰ مورد نیاز هست .

  47. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون من میخواستم یک مرغداری تخمگذار راه‌اندازی کنم که ۳۰۰۰مرغ داشته باشم میخوای بدونم چقدر سرمایه لازم دارم و به چه مقدار سوله یا زمین سر پوشیده دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  48. سلام خسته نباشین..خودم تو روستا به دنیا آمدم.. الان چندساله شهریم..بالای پشت بوم خونه میخوام با مرغ سرگرمی و منبع درآمد درست کنم..ولی هیچ تجربه ندارم..راهنمایم کنین

  49. خیلی ها خرسند هستیم از این که برای ما معلومات بهتر داده بودید
    خدا کند به کار هاب تان موفق باشید.
    تشکر زیاد

      1. ممنون شما که مارا از معلومات مفید خرسند ساختید
        آیا جوجه های گوشتی یک روزه یا یک هفته یی را در مدت یک ماه پرورش داده و بفروش برسانیم امکان دارد؟
        منتظر پاسخ تان خواهم بود

        1. بله می تونید از نژاد های هیبریدی مثل راس استفاده کنید که توی ۴۵ روز به چند کیلو وزن می رسند ، البته شرط اصلی گوشتی شدن جوجه ها استفاده از غذای زیاد و استاندارد هست

  50. سلام من ۶سال تومرغداری کار کردم الان که زمین دارم مجوزنمیدندالان بایدچکارکنم باتشکر

  51. سلام تشکر بابت لطف بی منت شما من می‌خوام یه مرغداری ۲۰۰۰ تایی بزنم زمینم ۲۶۰ متر به روشی باید بسازم؟

  52. عرض سلام و ادب خدمت شما. من یک جوان بی کار هستم که میخوام حدود ۵۰ تا مرغ تخم گذار بخرم تا تخم بگذارند. ایا روزانه ۵۰ تخم خواهند گذاشت؟؟؟ میانگین مدت زمان تخم گذاری این مرغ ها به چه صورته یعنی روزی چندتا تخم میگذارند؟؟؟

  53. سلام . با تشکر از سایت خوبتون که علم و دانش خودتون رو بدون هیچ چشمداشتی به ایرانی های عزیز ارایه میدهید . من از مشهد هستم و یک زمین ۲۸۰ مترمربعی در یکی از روستاها خریداری کردم . میخواهم مرغداری کوچکی را راه اندازی کنم . راستش خیلی سوال دارم البته خیلی از سوالات من در این سایت پاسخ داده شده و ممنونم ولی ساختمان مرغداری رو نمیدونم چطوری طراحی کنم و به کی باید بدم که بسازه . ضمنا متوجه شدم که اول باید مشخص کنم که ساختمان موقتی هست یا دائم که با توجه به متراژ کوچک حدود ۵ سال دیگه شاید بخوام بزرگترش کنم … لطفا راهنمایی کنید از صفر تا ۱۰۰ ساختمان چه مواردی رو باید رعایت کنم … سپاس

  54. سلام دویست و پنجاه جوجه یک هفته دارم وقتی میخوابن همدیگر رو له میکنن و روزی پنج ویا شش تا میمیره چکارکنم

    1. احتمالا دمای سالن در همه جا یکسان نیست که جوجه ها یک جا جمع میشن

  55. سلام برای راه اندازی ۲۰۰۰ تا مرغ تخمگذار چقدر هزینه لازمه؟از قفس و تجهیزات گرفته تا خوراک و قیمت خرید مرغ؟

    1. مرغ مرندی یا مرغ سفید یا مرغ دورگه جهادی

    1. سلام من صالون ۶۰ متری دارم خاستم ببینم هرمتر چند جوجه گوشتی جا میگیره وهر جوجه در یک دوره ۴۵ روزه چقدر علف میخوره ممنون میشم اگه راهنمایم کنید

    1. سلام دویست و پنجاه جوجه یک هفته دارم وقتی میخوابن همدیگر رو له میکنن و روزی پنج ویا شش تا میمیره چکارکنم

      1. مکان شون کوچیکه
        بهتره مکان بزرگتری رو براشون انتخاب کنبد.

        1. سلام ممنونم که پاسخ میدید
          من یه مرغداری کوچک ۵۰۰ تایی دارم هزینه دان و انرژی گاز خیلی بالاست با وجود زحمت فراوان که برای پرورش مرغ گوشتی می کشم سود ناچیزی بدست میاد لطفا راهنمایی کنید

        2. سلام متاسفانه قیمت دان بالاست و قیمت مرغ کم . باید با پرورش دهندگان محلیتون مشورت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋