راهنما و نکات مهم پرورش غاز در مناطق سردسیر مانند تبریز، ارومیه

نکات مهم جهت پرورش غاز در مناطق کوهستانی آذربایجان

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از غاز
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

غازها مقاومت بالایی در برابر سرما دارند، بنابراین در محیط های جغرافیایی سرد مانند تبریز ، ارومیه ، اردبیل و سایر شهرستان های شمال غربی کشور به خوبی قابل نگهداری و پرورش هستند. در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به انواع نژادهای مناسب غاز برای پرورش در استان های سردسیر معرفی خواهند شد، هم چنین نکاتی جهت رسیدن به بالاترین راندمان وزن گیری و تخم گذاری ارائه خواهد شد. با ادامه مطلب همراه باشید. 

پرورش غاز

اهمیت دما در نگهداری غاز 

غازها پرنده های مقاومی هستند که دمای بسیار پایین را می توانند تحمل کنند. غازهای نژاد پیلگریم تحمل بالایی در برابر آب و هوای سرد دارند. این پرنده ها دارای پوستی ضخیم با لایه های چربی زیرین می باشد که از آنها در برابر سرمای هوا محافظت می کنند. 

اما برای جلوگیری از یخ زدگی و مرگ احتمالی آنها ، ساخت یک سرپناه با استفاده از چوب و ورق های پلی کربنات دو جداره به محافظت از آنها در برابر سرمای طاقت فرسای مناطق آذربایجان کمک خواهد کرد. استفاده از یک لامپ مادون قرمز و یا بخاری برقی به گرم شدن محل نگهداری آنها نیز کمک کرده و زندگی بهتری را برای غازهای شما فراهم خواهد کرد. دقت کنید که در مناطق سرد و کوهستانی ، غازها به آب و غذای بیشتری نیاز دارند تا از این طریق انرژی مورد نیاز برای گرم کردن بدن خود را فراهم کنند. در صورتی که گرسنه بمانند احتمال تلف شدن آنها در برابر سرما بسیار بالاتر خواهد رفت. 

بر طبق آمارهای به دست آمده نگهداري غاز در منطقه آذربایجان به صورت ۱۳% آزاد، ۲۶% نيمه باز و ۶۱% آزاد و بسته توام در طول سال بود. بنابراین با توجه به آمارهای به دست آمده می توان گفت که وجود یک سرپناه برای غازها ضروری است. 

چگونه متوجه سرمازدگی غازها شویم؟

توجه به رفتار و حالات بدنی غازها بهترین روش برای تشخیص سرمازدگی بدن آنها در زمستان است. غازها برای گرم کردن خود ، پرهای خود را پف می کنند و بر روی پاهای خود می نشینند. 

اگر در محل نگهداری غازها، یک منبع گرمایشی وجود داشته باشد، به دور آن جمع خواهند شد و این نشان می دهد که غازها احساس سرما می کنند و هر چه سریعتر باید به یک محیط گرم منتقل شوند.

در صورتی که به غازهای خود بی توجهی کنید و برای مدت طولانی در معرض سرما و برف قرار بگیرند، سرمازدگی پاها اولین عارضه خطرناکی است که به سراغ آنها خواهد آمد. در صورت لمس پاهای پرنده ، متوجه سرد شدن بیش از حد آن خواهید شد. اگر متوجه تورم ، قرمزی ، تغییر رنگ و کبودی در پاهای پرنده شدید، احتمال سرمازدگی آنها وجود داشته و هر چه سریعتر باید اقدامات لازم را با مشورت دامپزشک انجام دهید. 

ویژگی های سرپناه مناسب برای غازها در مناطق سردسیر

اگر قصد شما برای پرورش غاز جدی است و یا در حال پرورش چند جفت غاز هستید، حتما قبل از فرا رسیدن سرما باید سرپناه مناسبی را برای آنها فراهم آورید. این سرپناه در هر زمانی برای غازها مناسب خواهد بود. 

آنها در فصل زمستان برای گرم کردن بدن خود و در فصل تابستان برای استفاده از سایه و در امان ماندن از نور خورشید به آشیانه مراجعه خواهند کرد. هم چنین غازهای ماده برای تخم گذاری و کرچ شدن بر روی تخم ها ، به آشیانه نیاز خواهند داشت که در مقاله جوجه کشی طبیعی غاز به این مبحث پرداخته شده است. 

یک آشیانه یا سرپناه غاز باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

  • استفاده از الوان های چوبی و یا پلی کربنات دو جداره برای ساخت سقف و دیوارها 
  • استفاده از تخته های چوبی و یا ورق های پلاستیکی دو جداره برای ساخت درب 
  • بهره گیری از پوشال نرم ، کاه و یا خاک اره برای نرم کردن بستر ، این کار به گرم شدن پاهای غاز کمک خواهد کرد.
  • استفاده از آب در آبخوری های مطمئن، چرا که ریختن آب سبب خیس شدن بستر و سرد شدن پاهای غاز خواهد شد.
  • جهت کمک به تهویه آشیانه ، حتما در قسمت های مختلف دیوار از چند سوراخ استفاده کنید.
  • بهتر است آشیانه را در نزدیکی استخر غازها بنا کنید تا در فصل های گرم سال سریعا از استخر به لانه مراجعه کنند (کمک به افزایش راندمان جوجه کشی طبیعی)

نحوه مراقبت از جوجه غازها در مناطق سردسیر

جوجه غازها تا سن یک ماهگی باید در یک محیط گرم نگهداری شوند چرا که احتمال سرماخوردگی و تلفات آنها بسیار بیشتر از غازهای بالغ است. با توجه به اینکه غازها در فصل بهار اقدام به جفت گیری و تخم گذاری می کنند، بنابراین با رسیدن فصل پاییز و سرما، جوجه ها حدودا ۴ الی ۵ ماه سن خواهند داشت که مقاومت بالایی در برابر سرما و باران و برف پیدا خواهند کرد.

اما اگر جوجه های چند روزه غاز را برای پرورش خریداری کرده اید و یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز جوجه کشی کرده اید، باید جوجه ها را تا سن دو هفتگی در یک محیط گرم و نرم پرورش دهید. 

در بستر نگهداری جوجه های غاز باید از سیستم های گرمایشی مانند هیتر برقی یا گازی و یا لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و در کف بستر باید از پوشال نرم و یا کاه استفاده شود تا در سلامت کامل رشد کنند.

نحوه تغذیه غازها در مناطق سردسیر و فصل های سرد

غازها در فصل های گرم سال از مراتع و علوفه جات مزرعه تغذیه می کنند، اما با توجه به برف پوش شدن زمین و یخ بستن آب های بیرون ، بایستی آب و غذای مورد نیاز آنها توسط پرورش دهنده تامین شود. 

قرار دادن مقدار مناسبی کنسانتره و پلت مخصوص غاز ، علوفه و سبزیجات تازه ، ترکیب گندم و ذرت و سایر مواد غذایی مفید کاملا ضروری است و حتما باید از آب آشامیدنی گرم استفاده شود تا یخ نزند و از طرفی قابل نوشیدن باشد. 

اگر هوا صاف و مساعد است، می توانید آنها را در بیرون از آشیانه تغذیه نمایید، اما در صورت بارندگی و کولاک یا سرمای شدید، حتما آب و غذای آنها را به داخل آشیانه ببرید. 

غازها در زمستان نمی توانند از علوفه جات و مراتع تغذیه کنند، بنابراین به غذای بسیار بیشتری نسبت به سایر فصل ها نیاز خواهند داشت. جهت جلوگیری از لاغری و بروز بیماری ، حتما از مواد غذایی پر انرژی و مقوی استفاده کنید تا غازها فصل سرما را به سلامت بگذرانند. 

بهترین نژادهای غاز برای پرورش در منطقه آذربایجان کدامند؟

همه نژادهای غاز توانایی تحمل سرمای شدید منطقه آذربایجان مانند تبریز و ارومیه و اردبیل را ندارند، بنابراین انتخاب یک غاز مقاوم به پرورش بهتر و افزایش درآمد قطعی شما کمک خواهد کرد، در ادامه به مهم ترین این نژادها اشاره شده است :

غاز امبدن :

این از دارای پرهایی کاملا سفید در بدن خود بوده و منقار و پاهایی نارنجی رنگ دارد. آنها جزو غازهای سنگین وزن محسوب می شوند، جنس نر تا ۱۲ کیلوگرم و جنس ماده تا ۱۱ کیلوگرم وزن گیری دارند. غاز امبدن در سال حدود ۶۰ تخم تولید می کند و عموما جهت تولید گوشت و پر پرورش داده می شوند. 

غاز تولوز :

این غاز نیز در دسته سنگین وزن ها قرار می گیرد، نر آن تا ۱۰ کیلو و ماده آن تا ۹ کیلو وزن گیری دارد. آنها به سرعت رشد می کنند و در سن ۳ الی ۴ ماهگی آماده ارسال به کشتارگاه خواهند شد. آنها در سال حدود ۴۰ تخم تولید می کنند و عموما برای تولید گوشت پرورش داده می شوند.

غاز نژاد پیلگریم :

این نژاد از غاز بسیار قوی بوده و حتی در دماهای زیر صفر نیز به سرپناه نیاز ندارند. این نژاد برای پرورش در شهرستان های شمالی آذربایجان مانند ماکو،  پارس آباد ، جلفا، هادی شهر، چالدران و… بسیار مناسب است. این غاز خلق و خوی مهربان تری داشته و به عنوان پرنده خانگی نیز قابل نگهداری است. معمولا تا ۸ کیلوگرم وزن می گیرند و در سال حدود ۵۰ تخم می گذارند

نتیجه گیری در مورد پرورش غاز در منطقه آذربایجان 

پرورش غاز در این مناطق امکان پذیر است به شرطی که از نژادهای مقاوم ذکر شده در فوق استفاده کنید و سرپناه مناسبی را برای آنها بسازید تا از سرمای زمستان در امان باشند. مناطق آذربایجان معمولا بهار و تابستان های خنکی دارند و تخم گذاری غازها در این فصول انجام خواهد شد، لذا استفاده از تغذیه کافی و مقوی جهت به حداکثر رساندن میزان تخم گذاری غازها ، الزامی خواهد بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام بنده اخیرا دستگاه ۱۲۶تایی اسکندری خریدم تاریخ هشتم اسفند تخم غاز از نوع قوغاز اوکراینی گذاشتم کی تخم ها جوجه میشن بعد چه دارویی .خوراکی باید بدم تا تلف نشن ممنونم راهنمایی کنید

    1. سلام
      پست زیر رو بخون :

      پرورش قوغاز

      این پست رو هم بخون ، در مورد زمان جوجه کشی هست :

      جدول جوجه کشی

      خوارک هم باید دان مخصوص بدی همراه با سبزی و … . مولتی ویتامین هم بستگی به موارد مختلف داره . پیشنهاد من اینه که بری صفحه اینستاگرام ما و در داخل ان ویدیوهای اقای بقایی که از شناخته شده ترین پرورش دهنده های قوغازهای زینتی هستند رو ببین :

      اینستاگرام : eig.1372

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس