دلیجه آمریکایی

این پرنده شکاری ساکن آمریکای شمالی است ولی در اروپای شرقی نیز دیده می شود.این پرنده کوچک ولی بسیار جسور است . رنگ دلیجه آمریکایی قرمز روشن براق ، آبی و دارچینی می باشد. نر و ماده هر دو دارای سر قرمز روشن و آبی هستند.

نوع نر دارای بال های آبی رنگ و ناحیه پشت بدن و دم به رنگ دارچینی و خاکی دیده می شود. ناحیه سینه سفید با لکه های تیره می باشد .پرنده ماده بدنی به رنگ دارچین با نوار های تیره دارد. سر توع ماده تیره تر است.

دلیجه آمریکایی
دلیجه آمریکایی

صورت دلیجه آمریکایی سفید با خطوط سیاه عمودی است یکی در جلوی چشم و دیگری بر روی گوش. پر هایدلیجه آمریکایی بلند و نوک تیز و دمشان بلند است.

همانند سایر پرندگان شکاری پرنده ماده از نر بزرگ تر است ولی تفاوت جثه آنها زیاد محسوس نیست. طول متوسط بدن ۲۵ سانتی متر برای ماده و ۲۴ سانتی متر برای نر است.

فاصله بین دو نوک بالهایشان در ماده ۵۷ سانتی متر و در نر حدود ۵۵ سانتی متر و وزن متوسط ماده ۱۲۰ گرم و وزن متوسط نر ۱۱۱ گرم است.

این پرنده در نقاط مختلفی دیده می شود در مناطق باز و حاشیه جنگل ها علفزار ها و… آنها برای شکار کردن نیاز به کمین در مناطق باز دارند و برای لانه سازی نیز باید حفراتی در اختیار داشته باشند . این پرنده برای شکار کردن به صورت درجا پرواز کرده و سر خود را ساکن نگه می دارد و در این حالت زمین را برای پیدا کردن شکار جست و جو می کند و پس از یافتن شکار به طور ناگهانی حمله می کند.

این پرنده علاوه بر پستانداران کوچک و حشرات بعضا به خفاش ها نیز حمله می کند .

دلیجه های آمریکایی پرندگانی مهاجر هستند . ولی مشخص شده است که هر ساله آنها به مکان و قلمرو قبلی خود باز می گردند. قلمرو آنها کوچک و در حدود ۵ کیلومتر مربع است. در مقابل مهاجمان بشدت از لانه خود دفاع و محافظت می کند این پرنده برای لانه سازی شکاف های موجود بر روی درختان را انتخاب می کند ولی در برخی مناطق از حفرات موجود در صخره ها نیز استفاده می کند . یک جفت نر و ماده عموما با هم زندگی می کنند . در مرحله جفت یابی پرنده نر نمایش های هوایی را نشان می دهد که با شیرجه زدن های متوالی همراه است. حتی ممکن است که پرنده نر برای ماده غذا نیز بیاورد.

پرنده ماده حدود ۳ تا ۷ تخم می گذارد .تخم ها به رنگ سفید یا سفید مایل به صورتی هستند که لکه های ریز و نوار هایی به رنگ قهوه ای روشن روی آنها دیده می شود. نر و ماده هر دو بر روی تخم می خوابند. این عمل حدود ۳۰ روز طول می کشد. جوجه ها خیلی سریع رشد می کنند و در طی یازده تا دوازده روز بسیار سر و صدا می کنند .در حدود ۱۸ الی ۲۰ روزگی وزن آنها با وزن پرنده بالغ برابر می گردد .

جوجه ها در ۲۶ الی ۳۱ روز پس از تولد اولین پرواز خود را انجام می دهند. جوجه ها یک یا دو هفته با یکدیگر و کنار لانه باقی می مانند و تا دو تا چهار هفته بیشتر از یک کیلومتری لانه دور نمی شوند. پس از این که در شکار کردن مهارت پیدا کردند کاملا از لانه دور می شوند.

دلیجه آمریکایی
دلیجه آمریکایی

غذای اصلی دلیجه های آمریکایی را موش،مارمولک ،سنجاقک و ملخ تشکیل می دهد. ممکن است که سایر پرنده های کوچک را نیز شکار کنند .در فصل زمستان غذای اصلی آنها را جوندگان و پرندگان تشکیل می دهد.

دلیجه های آمریکایی عمری حدود یازده سال دارند. عمده ترین عوامل مرگ و میردلیجه آمریکایی عبارتند از تصادف و شکار توسط سایر پرندگان شکاری و شکار توسط انسان.

پراکندگی جغرافیایی در ایران: اطلاعی در دست نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس